کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

مدیرعامل بورس: حذف حجم مبنا و تغییر دامنه نوسان از اولویتهای شرکت بورس در سال آینده است... / 25 اسفند 93

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه

 

مدیرعامل بورس: حذف حجم مبنا و تغییر دامنه نوسان از اولویتهای شرکت بورس در سال آینده است... / 25 اسفند 93

 


مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در آخرین نشست خبری در سال 1393 خود به تشریح عملکرد بورس در سال جاری پرداخت و برنامه های سال آینده را اعلام کرد...

 

 به گزارش (سنا)، حسن قالیباف اصل در این نشست به آمار عملکرد بورس تهران اشاره کرد و گفت: ارزش بازار سرمایه از386 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 290 هزار میلیارد تومان در اسفند ماه رسیده و با کاهش 25 درصدی مواجه شده است.

وی افزود: این درحالی است که ارزش اسمی بازار از 72 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 93 هزار میلیارد تومان رسیده و با افزایش 21 هزار میلیارد تومانی معادل 30 درصد افزایش یافته است که از این میزان 20 هزار میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه شرکت ها بوده که این موضوع نشان دهنده آن است که افزایش سرمایه شرکت‌ها 5000 میلیارد تومان معادل 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: همچنین ارزش کل معاملات بورس در سال گذشته 296 هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری به 53 هزار میلیارد تومان رسیده که از این میزان 36 هزار میلیارد تومان معادل 70 درصد مربوط به معاملات خرد و بلوک بوده است.

قالیباف اصل با بیان این‌که تعداد دفعات معاملات از 17 میلیون دفعه به 13 میلیون دفعه رسیده است، عملکرد شاخص را مورد توجه قرار داد و گفت: شاخص بورس از 89 هزار و 15 واحد در ابتدای سال به 65 هزار واحد رسیده که معادل 18 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در روزهای اخیر شاخص قیمت و شاخص‌های هم وزن به بازار معرفی شده است، عنوان کرد: شاخص قیمت در حال حاضر 28 هزار و 223 واحد است که این شاخص در ابتدای سال 39 هزار و 94 واحد بود که 28 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که تفاوت شاخص قیمت با شاخص کل بورس 10 درصد است که این میزان نشان دهنده بازده نقدی است.

مدیر عامل شرکت بورس همچنین به معاملات آنلاین اشاره کرد و افزود:‌ ارزش معاملات آنلاین درسال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری با کاهش 33 درصدی مواجه شده و به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این نسبت قیمت به درآمد بازار دو واحد کاهش یافته و از 7.1 مرتبه در ابتدای سال به 5 مرتبه در اسفند ماه رسیده است که این کاهش به دلیل افت قیمت‌ها و افزایش سودآوری شرکت‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

قالیباف اصل عنوان کرد: نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری که یکی از پتانسیل‌های رشد بازار است از 5 مرتبه در ابتدای سال به 3.1 مرتبه رسیده است.

عملکرد بورس در حوزه پذیرش

وی در ادامه نشست به عملکرد بورس در پذیرش شرکت ها اشاره کرد و گفت: در سال 1393 دو شرکت نفت سپاهان و سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو) در بورس عرضه شده و دو شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق از فرابورس به بورس منتقل شده است.

مدیر عامل شرکت بورس یادآور شد: همچنین فرآیند پذیرش پنج شرکت بانک خاورمیانه ، کویرتایر، پتروشیمی مبین، سیمان خوزستان و بیمه ما طی شده و نماد شرکت های بانک خاورمیانه و کویر تایر امروز در بورس تهران بازگشایی می شوند.

قالیباف اصل با بیان این‌که عرضه سهام "بیمه ما" نیز در صورت انجام اقدامات لازم صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی فجر ، پتروشیمی جم و سیمان ساوه در بورس پذیرش شده و در حال تکمیل فرایند درج هستند و سال آینده عرضه می شوند.

وی یادآور شد: بورس تهران در سال جاری برنامه عرضه 10 شرکت را در دستور کار داشت که بیش از 10 شرکت را در فرایند پذیرش انجام داد اما به دلیل شرایط بازار این میزان محقق نشد. زیرا بازار رکود بازار عرضه نیست و امسال نیز سال بازار عرضه نبود اما امیدواریم که سال آینده فرصتی باشد تا میزان عرضه اولیه شرکت ها افزایش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت بورس یادآور شد: همچنین در سال جاری سه صندوق قابل معامله در روز پذیرش و عرضه شدند و همچنین اوراق اجاره فولاد کاوه جنوب، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا و اوراق مشارکت شهرداری در بورس معامله می شوند.

قالیباف اصل یادآور شد: ‌در سال جاری براساس طبقه بندی شرکت‌ها 9 شرکت که شرایط پذیرش در بورس را نداشتند به بازار پایه فرابورس منتقل شدند.

ورود 150 هزار سرمایه‌گذار جدید

وی در ادامه این نشست به تعداد کدهای معاملاتی اشاره کرد و گفت:‌در سال 1393، 150 هزار کد معاملاتی جدید در بورس صادر شدند که به معنی ورود سرمایه‌گذار جدید است. این درحالی است که در سال گذشته که سال رونق بازار سرمایه بود 230 هزار کد جدید صادر شد.

مدیرعامل شرکت بورس عنوان کرد: در حال حاضر 7 میلیون و 600 هزار کد معاملاتی در بورس وجود دارد که براساس آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی از این تعداد یک میلیون و 300 هزار کد فعال در بورس وجود دارد.

قالیباف اصل تصریح کرد: ‌این درحالی است در سال جاری تعداد صد نفر از سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به دریافت کد معاملاتی کردند و در حال حاضر 350 کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور صادر شده است اما به دلیل محدودیت هایی که در نقل و انتقال پول وجود دارد بسیاری از کدهای صادر شده فعال نشده اند.

حذف حجم مبنا و تغییر دامنه نوسان

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در خصوص اقدامات زیرساختی گفت: تغییرات زیرساختی امسال از جمله برنامه های شرکت بورس بود که در خصوص تغییر دامنه نوسان از 4 درصد به 5 درصد بررسی های لازم صورت گرفت و در سال آینده ابلاغ می شود. در خصوص کاهش حجم مبنا نیز تصمیمات لازم صورت گرفت و با فرمول جدید، سهام شرکت های بزرگ چابکتر و روانتر شدند اما گرایش شرکت حذف تدریجی حجم مبنا است.

برنامه های بورس برای سال 94

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با اعلام جزئیات برنامه های بورس در سال ۹۴ گفت: ۱۰ درصد ارزش مستقیم بورس اوراق بهادار متعلق به ۳ پالایشگاه نماد بسته است که امید می رود با گشایش های فضای سیاسی و خروج از رکود و بازگشت پالایشی ها به چرخه بازار سال پر رونقی را در سال 94 نسبت به سال 93 داشته باشیم.

قالیباف اصل امروز تصریح کرد: در حوزه پذیرش در سال آینده ۸ شرکت جدید را وارد بورس خواهیم کرد، همچنین ۴ شرکت از فرابورس به بورس منتقل می شوند، پذیرش ۶ صندوق قابل معامله و ۵ اوراق بدهی در بازار سرمایه و برگزاری ۲ میز صنعت از برنامه های بورس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از انتشار شاخص حاکمیت شرکتی در سال ۹۴ خبر داد و گفت: اگر رتبه ها نهایی شود می توانیم این شاخص را منتشر کنیم و در اختیار بازار سرمایه قرار دهیم. همچنین برگزاری اجلاس فیاس در اصفهان در سال آینده از دیگر برنامه ها خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت امسال بورس اوراق بهادار گفت: بازار امسال از یکسری ابهامات رنج می برد از جمله بحث مذاکرات، ابهاماتی را ایجاد کرده بود. در سال گذشته بازار نسبت به حل و فصل مذاکرات امیدوار بود بر این اساس قیمت سهم ها به یکباره افزایش یافت اما سهامداران عمده و ناشرین از رونق بازار استفاده نکردند و پس از آن یکسری افت در بازار در سال جاری اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: یکسری تصمیمات هم مربوط به بودجه و ابهامات مرتبط با آن بود. بازار سرمایه جای تصمیمات بلندمدت است و سرمایه گذاران براساس چشم انداز تصمیم گیری می کنند. بحث سیاست های انقباضی، نرخ سود بانکی و غیره از عواملی بود که در بازار سرمایه تاثیر گذاشت.

قالیباف اصل با ذکر اینکه بازار سرمایه دوران رکود را طی می کند و این مختص به بازار سرمایه نبوده و در سایر بازارها شدیدتر بوده است گفت: امسال سال سختی برای بازار سرمایه بود. این در حالی است که بورس نسبت به گذشته تغییر کرده و دیگر شاهد صف های سنگین نیستیم و در اوج ناامیدی هم  صف های سنگین تشکیل نمی شود. بازار سرمایه جای تصمیمات شفاف است و اگر ابهام برای سرمایه گذار ایجاد شود سردرگمی ایجاد می کند و نمی تواند منجر به سرمایه گذاری شود.

 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مورد بازگشایی نماد پالایشگاه ها در بازار سرمایه گفت: این موضوع در حال حل شدن است و وزارت نفت هم تلاش هایی کرده ولی مشکل به صورت کامل حل نشده تا اثر آن را در بازار ببینیم. ۳ شرکت پالایشگاهی که ۱۰ درصد ارزش مستقیم بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص می دهند نمادشان در بورس بسته است، در مورد آنها نمی شود راحت تصمیم گرفت علاوه بر آن ۳ پالایشگاه هم در فرابورس با نماد بسته قرار دارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته بورس با وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: آنها بخشنامه قیمت فرآورده های نفتی را قبول ندارند و عنوان می کنند که قیمت ها در برخی موارد بالا است. در این جلسه به ما شفاف مطرح کردند که ما این بخشنامه را نمی پذیریم و آن را برمی گردانیم. اما طبق دستورالعمل افشا این شرکت ها باید اطلاعاتشان را به بازار سرمایه ارائه کنند و این جزو مسئولیت های قانونی آنها است.

 این مقام مسئول در بازار سرمایه کشور با تاکید بر این نکته که لازم است این ۶ پالایشگاه اطلاعات خود را تا پایان وقت امروز به بازار سرمایه ارائه کنند گفت: اگر آنها اطلاعات ندهند تخلف است و باید به کمیته تخلفات بازار سرمایه پاسخ دهند در عین حال امروز در مورد بازگشایی نماد پالایشگاه ها بحث و بررسی صورت می گیرد و امیدواریم با رفع ابهامات آنها سال آینده سال خوبی برای بازار سرمایه در جهت بازگشایی نماد پالایشگاه ها باشد. مشکل پالایشگاه ها فقط قیمت نفت نیست و آنها بر روی فرآورده های نفتی اشکالاتی را مطرح می کنند.

قالیباف اصل در مورد مخالفت وزارت نفت با واگذاری شرکت های نفتی گفت: خوشبختانه کیفی سازی به ۵ سال آینده موکول شد. وزارت اقتصاد مسئولیت واگذاری ها را برعهده دارد و چنین برداشتی در مورد واگذاری شرکت های نفتی وجود ندارد نباید در بازار این شبهه ایجاد شود که وزارتخانه ای مخالف واگذاری است این در حالی است که سهام شرکت های نفتی به عموم مردم واگذار شده و متعلق به مردم است. حتی صندوق ها هم که سهام این شرکت ها از طریق آنها واگذار شده برای مردم است و متعلق به دولت نیست

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان