کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تا 10 تیر >>> بازگشت ظریف به تهران؛ علت برگشت ظریف به تهران چیست؟ / 8 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

 

گام به گام با مذاکرات هسته ای تا 10 تیر >>> بازگشت ظریف به تهران؛ علت برگشت ظریف به تهران چیست؟ / 8 تیر 94

 

علت برگشت ظریف به تهران چیست؟

امشب محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از رایزنی‌ها با وزرای خارجه حاضر در هتل کوبورگ به تهران باز‌می‌گردد. به احتمال زیاد ظریف پس از بازگشت به تهران به همراه آقای صالحی و حسین فریدون به وین بازخواهد گشت. حضور ظریف در تهران یک روز خواهد بود.

به گزاش «تابناک»،‌ هافینگتون پست مدعی شده ‌ایران و ۱+ ۵ به یک چهارچوب برای رفع تحریم‌ها دست یافتند. این پایگاه آمریکایی اضافه کرده، بر اساس اطلاعاتی که یک منبع رسمی ایرانی اعلام کرده، طرفین مذاکره به یک چهارچوب عملیاتی برای مساله حساس «نحوه برداشتن تحریم‌‎ها» دست پیدا کرده‌اند.

در همین زمینه خبرنگار تابناک از وین در گزارش دوم تصویری با تأیید خبر بازگشت آقای ظریف به تهران برای پاره ای از مشورت‌ها بیان می کند، معاونین بنا بر‌ دستور‌العمل‌هایی که بین آقای ظریف و کری تدوین شده‌، مذاکرات را ادامه می دهند.

بر این اساس، مذاکرات برای بعد از 10 تیر نیز ادامه پیدا می‌کند؛ البته دو طرف اعلام کرده اند، هیچ اراده ای ‌برای تمدید طولانی مذاکرات ندارند و فقط برای چند روز مذاکرات را تمدید خواهند کرد.

بر پایه شنیده‌ها، 80 صفحه متن آماده شده است. البته متن اصلی بیش از 20 صفحه خواهد بود و بقیه ضمائم متن اصلی هستند. در این متن، تعداد زیادی ‌پرانتزها وجود دارد که مشورت با پایتخت‌ها نیز برای برداشته شدن همین پرانتزهاست.

بر اساس این گزارش، ایران تأکید می کند که مبنای مذاکرات تفاهم لوزان است.


++++++++++++++++++++++++

واکنش آمریکا به سفر ظریف به تهران


یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در واکنش به سفر وزیر خارجه کشورمان به ایران و پس از آن بازگشت به وین گفت که آمریکا نگران سفر ظریف به ایران نیست.

وی در عین حال اعلام کرد: رفت و آمد وزرای خارجه به پایتخت‌هایشان و مشاوره عموما مسئله خوبی است.

به گزارش الف، این مقام آمریکایی از احتمال ملاقات دوباره ظریف و کری پیش از بازگشت وزیر خارجه کشورمان به ایران خبر داد.

وی در ادامه از احتمال همراهی دکتر صالحی در بازگشت ظریف از تهران به وین ابراز بی‌اطلاعی کرد.


+++++++++++++++++++++++++

جوسازی رویترز بر سر بازگشت ظریف به تهران


هنوز دقایقی از انتشار خبر بازگشت محمد جواد ظریف به تهران نگذشته بود که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد وزیر خارجه ایران برای رایزنی با مقام معظم رهبری به تهران می رود.

به گزارش فارس اولین نکته ای که از انتشار این خبر به ذهن متبادر می شود، این است که طرف غربی پیشنهادی را در اختیار ایران قرار داده است و اکنون نوبت طرف ایرانی است که به پیشنهاد آنها پاسخ دهد. به این ترتیب، توپ در زمین ایران قرار گرفته است.

اما ماجرا از این قرار است که این صرفا ظریف نیست که قصد دارد وین را در بحبوحه مذاکرات ترک کند. «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس از ابتدا اعلام کرده بود بعد از رایزنی، به انگلیس باز می گردد. از طرفی قرار است «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه برای سفری یک روزه عازم نیویورک شود.

در این میان نیز قرار است «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم یونان شود. با توجه به بحران اقتصادی در یونان و بدهی هنگفت این کشور به وام دهندگان، اگر دولت این کشور نتواند بدهی خود را پرداخت کند، مجبور به خروج از اتحادیه اروپا می شود. از آنجائیکه یونان برای این منظور یک روز بیشتر فرصت ندارد، موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتما باید ظرف امروز و فردا برای رایزنی در این باره عازم این کشور شود.

بنابراین به نظر می رسد مانور رسانه ای گسترده ای که رسانه های خارجی درباره سفر ظریف به تهران راه انداخته اند، بیشتر برای انداختن توپ در زمین ایران است

+++++++++++++++++++++

رویترز:ایران می‌خواهد زیرقول‌ لوزان بزند


یک مقام غربی بی‌نام به رویترز گفته که به دلیل بدقولی ایرانی‌ها و زیرپاگذاشته شدن تعهدات لوزان، مذاکرات تا 10 تیر به نتیجه نمی‌رسد و احتمالاً تمدید نمی‌شود.

در آخرین روزهای منتهی به ضرب‌الاجل هسته‌ای و با درنظر گرفتن موضع غیرقابل انعطاف ایرانی‌ها برای ورود بازرسان خارجی به داخل پادگان‌ها و اماکن نظامی، رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام غربی بی‌نام، تقصیر تمدید مذاکرات را متوجه ایران دانسته است.

به گزارش فارس این مقام بی‌نام غربی ضمن اتهام‌زنی به مقامات ایرانی و موضع گیری‌های روزهای اخیر سیاسون ایران، به نقل از تحلیل‌گران اطلاعاتی کشور خود مدعی شده که این مواضع برای محدود کردن انعطاف‌پذیری تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آخرین پیچ‌های مذاکرات، اتخاذ شده است.

این مقام غربی، اختیارعمل تیم مذاکره‌کننده را هم آسیب‌سنجی کرده و ضمن «مبهم» خواندن مواضع روزهای اخیر مقامات عالی ایران، اثر احتمالی این موضع‌گیری‌ها را «محدود شدن آزادی عمل مذاکره‌کنندگان برای یافتن راهکارهای ابتکاری و خاتمه دادن روند دیپلماتیک مذاکرات» دانسته است.

مقامات ایران و بخصوص حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اصرار آمریکایی‌ها بر شامل شدن مسائل نظامی-دفاعی-امنیتی ایران در توافق هسته‌ای، «به صورت شفاف» با این خواسته غربی‌ها مخالفت کردند و بعنوان مقامات کشوری که داعش را در مرزهای غربی خود در حال کشتار عراقی‌ها می‌بیند، حیطه امنیتی کشور را غیرقابل مذاکره و نفوذ برای خارجی‌ها اعلام کردند.


++++++++++++++++++++

المانیتور: تغییر موضع آمریکا بر سر فردو


مقامات آگاه ایرانی در وین به خبرنگاران گفته‌اند که موضع آمریکا در قبال سایت فردو نسبت به مواضع پیشین این کشور که در لوزان مورد توافق قرار گرفته بود، تغییر کرده است.

خبرنامه نشریه المانیتور که در محل مذاکرات هسته‌ای در وین حاضر شده، به نقل از خبرنگاران ایرانی از دبه آمریکایی‌ها بر سر قول‌های لوزان خبر داده است.

به گزارش فارس بر اساس گفته های وی و نقل قول از مقامات ایرانی بی‌نام، آمریکایی‌ها مواضع لوزانی خود را در قبال سایت فردو تغییر داده اند.

در لوزان قرار شده بود که «تاسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل شود و بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها به همراه دو آبشار در حال چرخش در این سایت حفظ شود.»

 

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان