کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تا 10 تیر >>> از گزینه پیشنهادی جدید برای توافق تا مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریمها / 10 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 11 دقيقه


گام به گام با مذاکرات هسته ای تا 10 تیر >>> از گزینه پیشنهادی جدید برای توافق تا مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریمها / 10 تیر 94

 

گزینه پیشنهادی جدید برای توافق

مقامات ایران برای بحث در مورد راه‌اندازی یک مرکز چندملیتی غنی‌سازی ابراز آمادگی کرده‌اند. این پیشنهاد می‌تواند بن‌بست مذاکرات را بشکند.

یکی از ایرادهای منتقدان توافق هسته ای با ایران این است که غنی سازی اورانیوم توسط ایران تنها برای یک دوره 10 ساله محدود می شود. یکی از راه های رفع این نگرانی، راه اندازی یک برنامه غنی سازی با مشارکت چند کشور و نظارت بین المللی است. آمریکا و پنج کشور دیگر که در حال مذاکره با ایران هستند می توانند تبدیل به سهامداران این برنامه شوند و حق دسترسی به تأسیسات و اعمال نظر را داشته باشند.

 به گزارش دیپلماسی ایرانی مقامات ایران برای بحث در مورد این پیشنهاد ابراز آمادگی کرده اند. این مسئله پیچیده تر از آن است که در مذاکرات فعلی که با محدودیت زمان روبرو است به گفتگو گذاشته شود. اما ختم مذاکرات در پایان ماه جاری (یا اندکی بعد از آن) پایان ماجرا نخواهد بود. برنامه غنی سازی ایران برای کشورهای منطقه کماکان اهمیت خواهد داشت. اخیراً شاهزاده ترکی بین فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، گفته است: «هر چه که ایرانی ها داشته باشند، ما هم می خواهیم.»

نظارت بین المللی بر برنامه هسته ای ایران باعث خواهد شد از میل عربستان سعودی و دیگر رقبای منطقه ای ایران به داشتن برنامه هسته ای کم شود. حتی بهتر است امکانی فراهم شود که آنها هم در این طرح چندملیتی مشارکت داشته باشند. برنامه های غنی سازی منحصر به یک کشور ذاتاً قابلیت دوگانه دارند: می توان از آنها برای غنی سازی اورانیوم، هم برای سوخت و هم برای سلاح استفاده کرد. این مسئله ای است که از سال 1946 مطرح بوده است. در آن سال، ایالات متحده آمریکا پیشنهادی را به سازمان ملل ارائه داد که می گفت تمام برنامه های غنی سازی باید تحت نظارت بین المللی قرار گیرند. متأسفانه شروع جنگ سرد این پیشنهاد را به حاشیه راند.

در سال 2003 و جلب توجه ها به سمت برنامه غنی سازی ایران، محمد البرادعی که در آن زمان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود پیشنهاد کرد که برنامه های غنی سازی از حالت ملی به حالت بین المللی تبدیل شوند، درست مانند آنچه که یورنکو (Urenco) انجام می دهد. شرکت یورنکو توسط آلمان، هلند و بریتانیا اداره می شود و اکنون بعد از روسیه دومین ارائه کننده خدمات غنی سازی در جهان است. یکی از علت های تأسیس یورنکو این بود که گمان می رفت آلمان بعد از جنگ جهانی دوم قصد ساختن سلاح هسته ای دارد.

حالا که شرکت غنی سازی ایالات متحده (U.S. Enrichment Corporation) ورشکست شده است، آمریکا راحت تر می تواند چنین پیشنهادی را مطرح کند. ما اکنون تأسیسات ملی غنی سازی تجاری در اختیار نداریم، اگرچه درون دولت بحث هایی در جریان است که یک مرکز کوچک غنی سازی برای تأمین سوخت مورد نیاز ناوگان هسته ای آمریکا و برای راکتورهای فراهم کننده مواد مورد نیاز سلاح های هسته ای آمریکا راه اندازی شود. نکته جالب این است که تنها مرکز غنی سازی تجاری فعال در ایالات متحده هم در حال حاضر متعلق به شرکت یورنکو است.

از سه دهه پیش تاکنون ایالات متحده این اجازه را داشته است که به دیگر کشورها بگوید: «ما برنامه غیرنظامی جداسازی پلوتونیوم نداریم. شما هم به چنین برنامه ای نیاز ندارید.» و این کار جواب داده است. از زمانی که ما این موضع را انتخاب کردیم هیچ یک از کشورهای فاقد سلاح هسته ای اقدام به جداسازی پلوتونیوم نکرده اند. به نظر می رسد ایران به این هنجار پایبند بوده است و بر اساس توافق پیشنهادی متعهد شده است که این فرایند را انجام ندهد.
اکنون می توانیم به ایران و دیگر کشورها بگوییم: «ما برنامه غنی سازی اورانیوم غیرنظامی نداریم، شما هم به چنین برنامه ای نیاز ندارید».
منبع: نشنال اینترست
 
++++++++++++++++++

مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریمها
 
یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران با بیان این که "پیشرفت اندکی" در موضوع تحریم‌ها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: جزییات این جدول در حال مذاکره است.

این دیپلمات ایرانی در عین حال تاکید کرد که تا همه اجزای توافق روشن نباشد نمی‌توانیم بگوییم روی موضوعی توافق صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، او افزود: کار فشرده و سنگین برای روشن شدن همه ابعاد و جزییات بدون ابهام به شکلی که تضمین‌های لازم در آن مشخص شود ادامه دارد.

پیش از این نیز منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران درباره روند دست یافتن به توافق و اجرای آن گفته بودند که توافق و اجرای آن شامل سه مرحله می‌شود. مرحله اول اعلام توافق است که هم‌زمان با آن یک قطعنامه شورای امنیت که در آن برنامه اقدام و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت مرتبط با موضوع هسته‌ای تایید شده است، صادر می‌شود.

مرحله دوم که از زمان اعلام توافق تا اجرای آن است. این مرحله زمانی بین 30 تا 60 روز ممکن است به طول انجامد که در این مدت توافق باید در کنگره آمریکا بررسی و رای گیری (رای به رد توافق) شود. چنان چه توافق از سوی کنگره رد شود، رییس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد که رای منفی کنگره را وتو کند و در صورت وتوی اوباما توافق برای عملیاتی شدن آماده می‌شود. مرحله سوم از آغاز اعلام موافقت و پذیرش دولت آمریکا با توافق است که در این مرحله زمانی را برای اجرای توافق دو طرف تعیین خواهند کرد. تا رسیدن به روز اجرای توافق دو طرف باید اقدامات و شرایط اجرای آن را فراهم کنند که این مستلزم انجام کارهایی از سوی ایران و 1+5 است. این مرحله احتمالا بین 3 تا 5 ماه احتمالا به طول می‌انجامد. در این مدت ایران باید اقدامات و تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و در پایان این دوره، روز اجرای توافق فرا می‌رسد، روزی که در آن تحریم‌های اروپا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف می‌شود. بنابراین لغو تحریم‌ها به بعد از اجرای اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون موکول شده است. بر همین اساس می‌توان گفت که باید اواخر سال جاری شمسی انتظار لغو تحریم‌ها را در صورت به توافق رسیدن ایران و 1+5 را داشته باشیم.

بر اساس اعلام منابع نزدیک به مذاکرات تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی در روز اجرای توافق به ترتیب از سوی اروپا و آمریکا لغو و متوقف می‌شود.

در عین حال هنوز مشخص نیست که تحریم‌های تسلیحاتی و کنگره در کجای جدول زمانی لغو تحریم ها قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بنا به نظرسنجی که اخیراً با همکاری مشترک دانشگاه مریلند و دانشگاه تهران از میان شهروندان ایرانی تهیه شده، اکثریت مردم ایران معتقدند که لغو فوری و همزمان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به عنوان اساسی‌ترین شرط هر توافقی مورد تاکید قرار گیرد و مذاکره کنندگان ایرانی نباید هیچ توافقی را که شامل لغو کلیه تحریم‌ها شامل تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپایی و تمام یا اکثر تحریم‌های اصلی آمریکا می‌شود، بپذیرند.

لغو تحریم‌ها خواسته عمومی و اصلی است که طرف مقابل با تصمیم سیاسی خود می‌تواند آن را تبدیل به عامل رسیدن به توافق یا شکست مذاکرات کند.

 

++++++++++++++++++

14تیر؛دیدار وزیران خارجه ایران و1+5
 
 
منابع خبری از احتمال برگزاری نشست بعدی وزیران 1+5 و ایران در روز 5 جولای (14 تیرماه) خبر می‌دهند.
 
به گزارش تسنیم قرار است که فردا "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه وین را ترک کند.
 
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد که  مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تا 7 جولای (سه‌شنبه 16 تیرماه) تمدید شد.
 
در روزهای آتی مذاکره‌کنندگان گفتگوها درباره مواد اختلافی چون چگونگی رفع تحریم‌ها، PMD یا همان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، تحقیق و توسعه هسته‌ای در کشورمان و برخی موارد گفتگو خواهد کرد تا ببینند آیا می‌توانند به توافقی درباره این موضوعات دست یابند یا به زمان بیشتری نیاز است.
 
دیپلمات‌های کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که اگرچه تمرکزشان بر پایان یافتن مذاکرات در ضرب‌الاجل تعیین شده است اما دستیابی به توافق خود مهمتر از زمان است و مذاکرات تا زمان دستیابی به چنین توافقی ادامه خواهد یافت.
 
امروز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم به‌همراه ظریف به وین آمد، اقدامی که به‌گفته وزیر امور خارجه کشورمان نشان از جدیت ایران در فرآیند مذاکرات دارد. همتای صالحی،‌ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، هم اکنون در وین حضور داد و پیش از مذاکرات رسمی با حضور در اتاق صالحی برای وی آرزوی بهبودی هرچه سریع‌تر کرد.
 
علاوه بر ظریف و کری،‌ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم امروز (سه‌شنبه)، به وین آمد و به ملاقات با وزیر ایرانی رفت. وزرای خارجه اروپایی نیز که به‌مانند ظریف یکشنبه وین را ترک کرده بودند طی روزهای آتی به مذاکرات خواهند پیوست تا همان‌گونه که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بیان کرده،‌ در صورت پیشرفت در مذاکرات و تدوین متن "آن را نهایی سازند".
 
گزارش‌ها نشان می‌دهند آمریکایی‌ها با زیر پا گذاشتن برخی از اصولی که در تفاهم لوزان (13 فروردین) پذیرفته بودند طی روزهای گذشته سعی داشته‌اند محدودیت‌های جدیدی را به تیم مذاکره کننده کشورمان بقبولانند، اقدامی که با پاسخ قاطع و منفی دیپلمات‌های ایرانی مواجه شده‌ است.

 

++++++++++++++++++++++++++++

 چهار شرط ظریف برای توافق هسته‌ای ایران

به گزارش تسنیم، در آخرین روز ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 قرار داریم. البته همان‌گونه که طی چند روز گذشته هم دیپلمات‌ها گفته بودند، گفتگوها را برای چند روز دیگر ادامه خواهند داد، اما ظاهراً بنای تمدید بلندمدت مذاکرات را ندارند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور ما، که امروز به‌همراه علی‌اکبر صالحی، مرد اول هسته‌ای ایران، به مذاکرات وین بازگشت، می‌گوید: "احساس می‌کنم که مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده است. و در این مرحله با اراده سیاسی، عزم و با تلاش فراوان امکان پیشبرد کار است. آنچه بیش از هرچیزی نیاز است اراده سیاسی طرف مقابل هست که کار را برای رسیدن به یک سرانجام قابل قبول و توافقی که خود توافق باعث پایداری شود، فراهم آورد".

امروز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم به‌همراه ظریف به وین آمد، اقدامی که به‌گفته وزیر امور خارجه کشورمان نشان از جدیت ایران در فرآیند مذاکرات دارد. همتای صالحی،‌ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، هم اکنون در وین حضور داد و پیش از مذاکرات رسمی با حضور در اتاق صالحی برای وی آرزوی بهبودی هرچه سریع‌تر کرد.

علاوه بر ظریف و کری،‌ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم امروز (سه‌شنبه)، به وین آمد و به ملاقات با وزیر ایرانی رفت. وزرای خارجه اروپایی نیز که به‌مانند ظریف یکشنبه وین را ترک کرده بودند طی روزهای آتی به مذاکرات خواهند پیوست تا همان‌گونه که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بیان کرده،‌ در صورت پیشرفت در مذاکرات و تدوین متن "آن را نهایی سازند".

هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی بیان کرد که مذاکرات چه روندی را طی می‌کنند. اختلافات بین ایران و گروه 1+5 عمدتاً بر حوزه‌هایی چون چگونگی رفع تحریم‌ها،‌ دسترسی‌های بازرسان آژانس و همچنین چگونگی تداوم تحقیق و توسعه هسته‌ای در ایران متمرکز هستند.

آن‌گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهند آمریکایی‌ها با زیر پا گذاشتن برخی از اصولی که در تفاهم لوزان (13 فروردین) پذیرفته بودند طی روزهای گذشته سعی داشته‌اند محدودیت‌های جدیدی را به تیم مذاکره کننده کشورمان بقبولانند، اقدامی که با پاسخ قاطع و منفی دیپلمات‌های ایرانی مواجه شده‌ است.

طی روزهای آتی باید منتظر ماند و دید طرف‌ها تا چه‌میزان می‌توانند مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنند. وزیر امور خارجه ایران امروز گفت:‌ "تنها توافقی پایدار خواهد بود و تنها توافقی را مردم ایران خواهند پذیرفت که توافقی عادلانه و متوازن بوده و بر اساس عزت ملی و حقوق مردم ایران باشد. فکر می‌کنم که این واقعیت را طرف مقابل هم درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران رسیدن به یک توافق درازمدت امکان پذیر نیست".

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان