کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از نگرانی کری از «دبه» دوباره اوباما تا کنایه ظریف: هوا خوب است! / 12 تیر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه


گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از نگرانی کری از «دبه» دوباره اوباما تا کنایه ظریف: هوا خوب است! / 12 تیر94


کنایه ظریف: هوا خوب است

وزیر امور خارجه کشورمان امروز روز پرکار همراه با جلسات متعدد را پشت سر گذاشت بطوریکه چند دیدار دو و چند جانبه را با وزرای کشورهای حاضر در هتل کوبورگ برگزار کرد.

در ادامه رفت و آمد های وزرای امور خارجه کشور ها،به وین قرار است امروز وزیر خارجه چین وارد وین شود.

به گزارش بورس نیوز از سوی دیگر هاموند وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با خبرنگاران با بیان عدم پیشرفت خاص در مذاکرات ،رفت و آمد های وزرا را برای شدت بیشتر در مذاکرات عنوان کرد.

همچنین ظریف وزیر امور خارجه ایران زمان خاصی را برای پایان مذاکرات قایل نیست و به همین دلیل جمله "من که اینجا هستم" را عنوان می کند.

طریف با گفتن جمله امروز هوا خوب است با کنایه به روند مثبت مذاکرات و به نفع ایران اشاره می کند.ظریف امروز بسیار مصمم و پرکار بنظر می رسد.

 

پایان جلسه ظریف و کری

دقابقی پیش جلسه دو جانبه ظریف و کری پایان یافت . در این دیدار معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا هم حضور داشتند . از سوی دیگر فابیوس هم وین را به مقصد پاریس ترک کرد و یک شنبه هفته آتی دوباره به مذاکرات خواهد پیوست .

++++++

کری: به زودی همه چیز مشخص می‌شود
 
 
«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی در ادامه روند مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع، بار دیگر دیدار کردند.

به گزارش ایلنا در جریان این نشست وزیرامورخارجه امریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا توافق نزدیک است، اظهار کرد: به زودی همه چیز مشخص می‌شود.

ظریف امروز با حضور در بالکن هتل کوبورگ تاکید کرد که مذاکرات رو به جلو است.

وی همچنین گفت که فردا برنامه‌ای برای بازگشت به تهران ندارد.

+++++++++++++++++++++++

نگرانی کری از «دبه» دوباره اوباما


یک منبع آگاه غربی به مهر گفت: «دلیل اصلی نگرانی کری، تکرار بازی اوباما در مذاکرات وین ۸ است، جایی که کری در دقایق آخر ناچار شد همه توافقاتی را که با ایران کرده بود به دستور اوباما بر هم بزند.
مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ در هتل کوبورگ وین وارد ساعات و لحظات حساسی شده است. طی ساعات اخیر مذاکرات فشرده ای میان وزرای امور خارجه ایران و اعضای ۱+۵ در جریان بوده است. موضوعات اختلافی مانند شیوه و فوریت برداشته شدن تحریم ها و بازرسی های فراپادمانی و حدود و ثغور تحقیق و توسعه هسته ای همچنان میان طرف های مذاکره کننده مورد بحث قرار می گیرد.

به گزارش مهر از سویی؛ در حالی که رسانه های غربی در صددند مواضع طرف آمریکایی در مذاکرات هسته ای را شفاف و قاطع توصیف کنند، اما اخبار موثق از منابع نزدیک به دیپلمات های اروپایی حاکی از آن است که جان کری هنوز شفافیت لازم را در مذاکرات هسته ای از خود بروز نداده و با وجود اصرار و تاکید چین، روسیه و حتی کشورهای آلمان و انگلیس، نظر نهایی اوباما را به مذاکره کنندگان ارشد دیگر کشورها ابلاغ نکرده است.

در این خصوص یک منبع آگاه غربی نزدیک به مذاکرات در محل هتل کوبورگ وین به خبرنگار اعزامی مهر اعلام کرد: «دلیل اصلی نگرانی کری، تکرار بازی اوباما در جریان مذاکرات وین ۸ (مذاکرات آذرماه سال گذشته) است، جایی که کری در دقایق پایانی مذاکرات ناچار شد همه توافقاتی را که با ایران صورت داده بود به دستور رئیس جمهور آمریکا بر هم بزند.»

امروز نیز در ساعت صفر ضرب الاجل پایان ژوئن، نگرانی کری از دبه کردن دوباره اوباما در روزها و ساعات پایانی مذاکرات هسته ای تقویت شده است. همین موضوع سبب شده است تا وزیر امور خارجه آمریکا بیشتر زمان خود را صرف مدیریت روانی مذاکرات هسته ای و پیشگیری از عواقب و تبعات ناشی از تغییر رای اوباما در ساعت صفر مذاکرات کند.

از این رو در ماورای تصاویر مجازی و ثانویه ای که از مذاکرات ترسیم می شود، اصلی ترین دلیل ارسال پیام های متناقض و مبهم از هتل کوبورگ، اختلافات داخلی میان وزارت امورخارجه آمریکا و کاخ سفید است.

لازم به ذکر است که کری نسبت به نقش آفرینی سلبی احتمالی «جو بایدن» و «سوزان رایس» در قبال توافق نهایی احتمالی نگران بوده و این نگرانی خود را به اوباما نیز انتقال داده است.

 +++++++++++++++

ادعای بلومبرگ: تهران آماده اعطای «دسترسی مدیریت‌شده» به آژانس


خبرگزاری بلومبرگ از قول یک دیپلمات ایرانی مدعی شده تهران آماده اعطای «دسترسی مدیریت‌شده» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

 خبرنگار اعزامی شبکه خبری بلومبرگ به شهر وین که این روزها میزبان مذاکرات هسته‌ای است از قول یک دیپلمات ایرانی حاضر در این گفت‌وگوها مدعی شد تهران آماده اعطای دسترسی مدیریت‌شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گزارش فارس دیپلمات ایرانی مورد استناد بلومبرگ علاوه بر این مدعی شده تحریم‌ها در همان روزی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند، برداشته خواهد شد.

بلومبرگ علاوه بر این از قول یک دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات هم گزارش داده لازم است گروه 1+5 زمان رفع تحریم‌ها علیه ایران را در بین خودش حل کند.

اجرای پروتکل الحاقی که قرار است ایران بر اساس توافق جامع اتمی، اجرای آن را بپذیرد، در هفته‌های اخیر محل بحث و اختلاف نظر و در مواردی حتی اشتباه در تفسیر از مفاد این پروتکل بوده است.

مقامات کشورهای غربی در هفته‌های گذشته خواستار بازرسی از مراکز نظامی ایران به موجب مفاد این پروتکل شده‌‌اند این در حالی است که این سند حقی برای آژانس جهت بازرسی یا دسترسی به مرکز نظامی ایران فراهم نمی‌کند.

علی‌رغم این، در صورتی که آژانس ادعایی مبنی بر فعالیت‌های اعلام‌نشده در یک مرکز نظامی مطرح کند، می‌تواند درخواست دسترسی به آن مرکز را مطرح کند.

در صورتی که ایران اسناد و مدارک آژانس را معتبر و کافی نداند می‌تواند با ارائه شواهدی به آژانس، این نهاد بین‌المللی را از نبود فعالیت مخفی قانع کند.

در صورتی که ایران و آژانس با ارائه اسناد و شواهد نتوانند یکدیگر را قانع کنند و ایران هم رسماً صحت اسناد ارائه شده را رد نکرده باشد، کشور پذیرنده پروتکل باید به سوالات آژانس پاسخ داده و آن را متقاعد کند. فراهم کردن دسترسی مدیریت‌شده به محل مورد درخواست آژانس یکی از این اقدامات است.

مقام ارشد ایرانی در بخش دیگری از اظهاراتش علی‌رغم بیان اینکه رایزنی‌های فعلی با آمریکایی‌ها تنها به موضوع هسته‌ای محدود هستند تصریح کرده در صورت توافق هسته‌ای افق‌های جدیدی به روی دو کشور گشوده خواهد شد.

او همچنین درباره موضوع بازگشت خودکار تحریم‌ها (Snapback) در حالت فرضی نقض توافق از سوی ایران آن را موضوعی دو طرفه خوانده و گفته ایران نیز در صورت نقض توافق از طرف مقابل می‌تواند برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد.

 
+++++++++++++++++++


فشارهای جدید بر اوباما در مذاکرات با ایران


پایگاه خبری فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با کشاندن مذاکرات هسته ای با ایران به وقت اضافه، تیزی تیغ های انتقادات داخلی را متوجه خود کرد. براساس این گزارش، سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا امروز خطاب به رییس جمهور کشورشان گفتند که تیم مذاکره کننده آمریکایی می توانست با ختم این مذاکرات نفس گیر در ضرب الاجل امروز، دست ایران را برای استفاده بیشتر از فرصت ها ببندد.

به گزارش ایرنا میچ مک کانل، سناتور جمهوریخواه کنگره امروز خطاب به دولت اوباما از وی خواست تا توقف کامل مذاکرات را برای حفظ منافع بلند مدت آمریکا اعلام کند تا از این طریق هم بتواند به بررسی مجدد فرصت های از دست رفته بپردازد و هم هزینه های دولت آمریکا را در این مذاکرات به حداقل آن کاهش دهد.

وی در سرمقاله نشریه پولتیکوی آمریکا نوشت: نمایندگان کنگره بیم آن دارند که موقعیت و توان مذاکراتی دولت آمریکا موجب تضعیف بیشتر موضع بین المللی آمریکا شده و در عین حال زمینه را برای سوء استفاده بیشتر طرف مقابل از فرصت ها فراهم کرده است.

وی با استناد به اظهارات یک مقام دولت آمریکا که روز دوشنبه گفته بود آمریکا از شرط قبلی برای بازدید سرزده بازرسان بین المللی از سایت های نظامی ایران عقب نشینی کرده است، این اقدام دولت اوباما را خطای فاحش وی در همتراز کردن جایگاه نظامی ایران با جایگاه برتر نظامی آمریکا ارزیابی کرد.

به گزارش فاکس نیوز، سناتور جان مک کین و لیندسیگراهام دو نمایندگان جمهوریخواه کنگره که مخالف رسیدن به توافق هستند نیز امروز با صدور بیانیه ای، پای بندی به اخلاق از سوی طرف های مذاکره با ایران را خطای دیگری از سوی آنها و به ویژه آمریکا توصیف کرده و افزودند: همانگونه که اخلاقیات نمی توانست در دوران جنگ سرد ره به جایی ببرد، امروزه نیز پای بندی به اخلاق در مذاکره با ایران محلی از اعراب ندارد، چرا که سابقه خدعه های غیراخلاقی در این مذاکرات نشان داد که شرایط در این زمان بسیار متفاوت است.

آنها معتقدند که آمریکا همچنان باید بر حق بازرسی کامل از سایت های نظامی ایران توسط بازرسان هسته ای بین المللی تاکید کند .

براساس این گزارش، اد رویس، رییس کمیته سیاست خارجی کنگره آمریکا از ایالت کالیفرنیا نیز معتقد است نباید در قوانین استثنائی قائل شد. بنابراین استانداردها در هر زمان و مکانی ثابت هستند و لذا این استاندارها را برای ایران نیز باید کاملا رعایت کرد.

فاکس نیوز با استناد به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که دیروز گفته بود، ایران هیچ ضرب الاجلی (اول و یا هفتم ژوئیه) برای نیل به یک توافق خوب را نمی پذیرد، این رویکرد جدید ایران را نوعی قبول عقب نشینی طرف های مذاکره ایران توصیف کرد و افزود: ظریف با این سخن به راحتی توانسته است بدون اینکه هزینه ای از سوی ایران برای این تمدید مذاکرات پرداخته باشد، موضع گیری روز سه شنبه مقامات دولت آمریکا برای تعیین ضرب الاجل مورد نظر دیگر مذاکره کنندگان با ایران را به چالش بکشد.

 
++++++++++++++

 

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان