کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از اظهارنظر ظریف درباره کری تا صدور فكت شيت مشترك برای توافق نهايي/خبرهای شنبه 13 تیر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 27 دقيقه


گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از اظهارنظر ظریف درباره کری تا صدور فكت شيت مشترك برای توافق نهايي/خبرهای شنبه 13 تیر94

+++++++++++++++++++  این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...

صدور فكت شيت مشترك در صورت توافق نهايي
 

یک منبع نزدیک به روند گفت‌وگوها گفت که برای پرهیز از تفسیرهای مختلف درباره توافق هسته‌ای احتمالی فکت‌شیتی مشترک درباره آن صادر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، تعطیلی روز جمعه در مذاکرات وین نیز خود را نشان داد و روز گذشته فضای آرامی در مذاکرات هسته‌ای سپری شد. پنج‌شنبه گذشته وزرای خارجه آلمان، فرانسه، بريتانيا و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته‌ای را ترک کردند تا آن‌گونه که برخی از وزرا نیز اشاره کرده‌اند بار دیگر روز یکشنبه (پنجم جولای) بازگردند.در وین یک منبع نزدیک به فرآیند مذاکرات نیز اعلام کرد که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای یک فکت‌شیت مشترک منتشر خواهد شد. او دلیل این امر را اجتناب از ارائه تفسیرهای مختلف درباره توافق احتمالی دانست.دیپلمات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه‌بر متن توافق و ضمائم که به‌ترتیب 20 و 60 صفحه خواهند بود هر نوع متن دیگری در تشریح مفاد توافق احتمالی به‌صورت مشترک منتشر شود تا جنجالی بر سر تفسیر سند توافق احتمالی پدید نیاید.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / 13 تیر 94
این صفحه بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++
ظریف: «جان» آدم معقولی است

فرارو: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با پایگاه المانیتور درباره جان‌کری همتای آمریکایی خود گفت: «جان آدم معقولی است و او می‌داند که آمریکا باید بین توافق و تحریم‌ها یکی را انتخاب کند. توافق در صورتی به دست می‌آید یا شکست خواهد خورد که آمریکا بخواهد تحریم‌ها را بردارد یا آنها را حفظ کند.»

 +++++++++++++++++++++
مذاکرات روی موج توافق

تفاهم كلي تهران و آژانس؛ اميدواري به حل موضوع ابعاد نظامي احتمالي (پی.ام.دی) همصدایی وزرای خارجه 1+5 درباره پیشرفت مذاکرات
اخبار رسيده از مذاكرات هسته‌اي در تهران و وين، راهي جز خوش‌بيني باقي نمي‌گذارد. محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه ايران، جان‌كري، همتاي آمريكايي او و ديگر مقامات بلندپايه حاضر در مذاكرات، همگي از پيشرفت در گفت‌و‌گو‌ها و اميدواري به دستيابي به توافق سخن مي‌گويند. از سوي ديگر خروجي ديدار‌هاي يوكيا آمانو، مدير‌كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تهران هم اين خوش‌بيني را تقويت مي‌كند.

همزمان در تهران، حسن روحاني در سخناني در سالروز تولد امام حسن مجتبي(ع) با اشاره به صلح ايشان با معاويه تاكيد كرد: «برخي تصور مي‌كنند كه تصميم‌گيري براي شهادت سخت است؛ اما بي‌ترديد، تصميم‌گيري براي صلح، سخت‌تر از تصميم‌گيري براي جنگ است.»

علي لاريجاني نیز با انتقاد شديد از كساني كه مطالب خلاف واقع و بدون اطلاع و آگاهي درباره مذاكرات هسته‌اي مطرح مي‌كنند آن را خلاف سخنان مقام معظم رهبري توصيف كرد و گفت: «اگر خودتان مشكل داريد، لازم نيست پشت رهبري مخفي شويد.»

گروه دیپلماسی، سعيده سادات فهري: با ورود یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، طی روزهای پایانی هفته گذشته، گفت‌وگوها در مورد مساله هسته‌ای به‌طور همزمان در پايتخت‌هاي ايران و اتريش دنبال شد و در هر دو پايتخت فضای «مثبت و خوش‌بینی» بر گفت‌وگوها حاکم بود. یوکیا آمانو که برای دیدار و رایزنی با مقامات بلندپایه ایران وارد تهران شده بود، پس از دیدار با رئیس‌جمهوري و دبیر شورای عالی امنیت ملی و بازگشت از تهران، از «تفاهم بهتر» طرفین برای حل مسائل و پیشبرد گفت‌وگوها خبر داد و رضا نجفی، نماینده دائم و سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمي نیز گفت دو طرف به تفاهم کلی برای تسریع در حل‌وفصل موضوعات گذشته دست یافته‌اند. این در شرایطی است که در وین نیز فضای مثبتی بر گفت‌وگوها حاکم است و اظهارنظرهای سیاستمداران ایرانی و اروپایی حكايت از آن دارد که ایران و گروه ۱+ ۵ بیش از پیش به يك توافق نزدیک شده‌اند. روز چهارشنبه نیز حل مشکل انتقال بخشی از دارایی‌های طلای ایران (13 تن) به ارزش تقریبی 490 میلیون دلار به داخل کشور و تصمیم بریتانیا برای خارج کردن یک شخص حقیقی و هشت شخص‌حقوقی از فهرست تحریم‌های مربوط به ایران، پالس‌های مثبتی بود که نشان می‌داد مذاکرات روند رو به جلو را طی می‌کند. پیش‌تر نیز خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که دولت هند برای تسویه بدهی‌های نفتی خود از پالایشگاه‌های این کشور خواسته که منابع ارزی یورو و دلار را برای تسویه 5/6 میلیارد دلار بدهی نفتی این کشور به ایران فراهم کنند. همراستا با اظهارنظرهای مثبت، دیدارهای دو جانبه مقامات ایرانی و خارجی نیز افزایش یافته است. لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه که همواره مواضعی سختگيرانه در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران داشت، روز گذشته و پیش از ورود به هتل کوبورگ وين در تغییر موضعی آشکار به خبرنگاران گفت: «آمده‌ام تا به نتیجه برسیم و مذاکرات را جمع‌بندی کنیم.» فابیوس افزود: «درباره یکسری نکات توانسته‌ایم به نتیجه برسیم ولی نکاتی هم هستند که هنوز تکلیفشان معلوم نیست.»


توافق در روزهای پیش‌رو

همزمان مذاکره‌کننده بلند‌پايه روسیه پیش‌بینی کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در روزهای پیش‌رو به توافق میان طرفین بینجامد. به گزارش خبرگزاری روسی «ایتارتاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که در وين به‌سر می‌برد روز پنج شنبه تاکید کرد که «ماراتن مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان خواهد رسید.» همچنین ریابکوف با بیان اینکه سخن گفتن درباره آماده بودن متن توافق نادرست است، افزود: «91 درصد متن توافق تدوین شده است.» وانگ‌یی، وزیر خارجه چین نیز پيش از ورود به هتل کوبورگ گفت: «‌احتمال توافق تا رو ز سه‌شنبه زیاد است اما باید با همتایان خود در این زمینه مشورت و رایزنی کنیم.» فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز تاکید کرد که طرفین مذاکره مصمم‌تر از همیشه در این دور از گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد اراده‌ جدی برای رسیدن به توافق نهایی موجود است. او گفت: «گام‌های آخر، سنگین‌ترین گام‌ها هستند، ولی ما برای برداشتن موانع کوچک و بزرگ تلاش می‌کنیم.» فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت: «ما هر کاری که نیاز باشد انجام می‌دهیم تا روند پیشرفت مذاکرات را به جلو ببریم.» همزمان فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روند مذاکرات را مثبت توصیف و تاکید کرد که حرکت به ويژه در مسائل فني رو به جلو است.


توافق یا فشار

در همين حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روزهای بسیار سخت و پرکاری را پشت سر می‌گذارد، روز پنج‌شنبه روند گفت‌وگوها را «رو به جلو» توصیف کرد. وزیر امور خارجه ديروز، جمعه، هم از پیشرفت در مذاکرات خبر داد ولی تاكيد كرد كه «در نهایت کشورهای غربی باید تصمیم بگیرند در پی توافق هستند یا فشار.» همزمان ظریف در مصاحبه با پایگاه المانیتور هشدار داد واشنگتن بین «تحریم و توافق هسته‌ای» باید یکی را انتخاب کند. به گزارش خبرگزاري فارس، ظریف افزود: تعامل با شش کشور تصمیمی استراتژیک بود که ایران اتخاذ کرد و این روند رو به پایان است.


کری: در حال پیشرفتیم

این در شرایطی است که جان کری، وزیر خارجه ايالات‌متحده هم روز چهارشنبه و پس از اعلام خبر بازگشایی سفارتخانه‌های آمریکا و کوبا، دگرگونی در روابط واشنگتن- هاوانا را الگوی خوبی برای تغییر در موضوعات مورد مناقشه دانست و نتیجه گرفت که وضعیت درباره ایران هم می‌تواند تغییر کند. کری درباره روند مذاکرات در وین هم گفت: «سخت درحال کار هستیم. هنوز موضوعات پیچیده‌ای پیش رو داریم ولی بر اين باوريم كه در حال پیشرفتیم.»


تفاهم ایران و آژانس

در اين ميان یوکیا آمانو که چهارشنبه شب وارد تهران شد روز پنج‌شنبه با حسن روحاني، رئیس‌جمهوری و علي شمخاني، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه «تسریع روند توافق و حل مسائل باقی‌مانده» را هدف سفر مدیر‌کل این آژانس به تهران اعلام کرد. روحاني هم بعد از ظهر پنج‌شنبه در دیدار یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر همکاری‌های شفاف ایران با آژانس طی 12 سال گذشته و اثبات انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: «ایران همچنان آماده است تحت پادمان و مقررات موجود به چارچوبی منصفانه برای حل‌وفصل موضوعات باقیمانده در مدت مشخص برسد.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «در رابطه با برخی مسائل مورد ابهام، اگر اراده لازم در دو طرف وجود داشته باشد و برخی مسائل غیرفنی دخالت داده نشود، کاملا و ظرف مدت کوتاهی قابل حل است.» پیش از این دیدار، آمانو با شمخاني دیدار داشت. دبيرشوراي عالي امنيت ملي در این دیدار ضمن تاکید بر اراده سیاسی قاطع ایران برای دستیابی به توافق عادلانه و متوازن که تامین‌کننده حقوق قانونی ایران به‌عنوان عضو پیمان منع اشاعه (سلاح‌‌هاي اتمي) باشد، گفت: «پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است.» به گزارش «ایرنا»، آمانو نیز با اشاره به مذاکرات سازنده خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ابراز امیدواری کرد که گزارش آژانس پس از این سفر به موفقیت روند مذاکرات کمک کند. او همچنین نگرانی‌ها و حساسیت‌های موجود در حوزه همکاری‌های مشترک را قابل درک خواند. از سوی دیگر رضا نجفی، نماینده دائم و سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در پایان گفت‌وگوی آمانو با مقامات بلندپايه ایران، آن را مثبت و سازنده توصيف و اضافه كرد: «دو طرف برای تسریع در حل‌وفصل موضوعات گذشته به تفاهم کلی رسیدند.» همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از بازگشت از تهران از تفاهم بهتر طرفین برای پیشبرد برخي مسائل خبر داد و گفت: با اين وجود، هنوز مسائلی هست که نیاز به کار بیشتر دارد. آمانو در متنی که سایت خبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را منتشر کرده از جمله اهداف این سفر را شفاف‌سازی درباره ابعاد احتمالی نظامی هسته‌ای ایران عنوان کرد.


امیدواری به حل مساله پی‌ام‌دی

پس از بازگشت آمانو از تهران، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در وین سفر او به تهران را «خوب و موفق» ارزیابی و اضافه كرد: «تهران آماده همکاری با آژانس برای رفع سوءتفاهم‌ها در زمینه پی‌ام‌دی است.» مذاکره‌کننده بلندپايه هسته‌ای ايران ضمن تاکید بر فشرده و رو به جلو بودن مذاکرات، افزود: «بسیار امیدواریم که در حل مساله پي‌‌ام‌دي‌ پیشرفت حاصل شود.» پی‌ام‌دی به ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي اطلاق مي‌شود كه ايران همواره آن را تكذيب و اعلام كرده‌است موضوعي به نام پی‌ام‌دی وجود ندارد و ادعايي بي‌پايه و اساس است.


عراقچی در بخش ديگري از سخنانش ملاک و مبنای دستیابی به توافق برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را رعایت خطوط قرمز ترسیم شده دانست و گفت:«مقید به زمان نیستیم.» مجید تخت‌روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایران نیز از «فشردگی» مذاکرات در «روزهای پایانی» خبر داد و اضافه كرد: «احتمال می‌دهیم یکی، دو موضوع کلیدی اختلافی برای روزهای آخر باقی بماند تا وزیران درباره آن تصمیم بگیرند.»


برجام بخش محرمانه ندارد

از سوي ديگر و در شرايطي كه شبکه تلویزیونی المنار در خبری فوری اعلام كرد که کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در مذاکرات هسته‌ای کار تدوین قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را آغاز کرده‌اند، یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران خبرسازی برخی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه بخش‌هایی از «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترك) محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بی پایه و اساس خواند. به گزارش «ایرنا» این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: «اگر توافق جامع حاصل شود همه اسناد و ضمائم مربوط به آن منتشر خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت و طرف ایرانی بر این امر پافشاری دارد.»


اضافه شدن نهاونديان به تيم هسته‌اي

همزمان با آخرین روزهای مذاکرات در وقت اضافه، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئيس جمهوري ايران نیز روز جمعه برای ارائه «مشورت‌های لازم» به مذاکره‌کنندگان در وین پیوست. به گزارش «ایرنا» نهاوندیان صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد و نوشت: «التماس دعا.» او با ماموریت‌های ویژه و برای مشورت‌های لازم به جمع مذاکره‌کنندگان پیوسته است. از سوی دیگر او عصر پنج‌شنبه در صفحه «اینستاگرام» خود نوشت: «اگرچه کار مذاکرات هسته‌ای تمام نشده اما همین که به جای استفاده از زبان تهدید، اعمال نظرهای یک طرفه و اعمال مواضع یکجانبه، طرفین به منطق و اهداف مشترک دست پیدا کردند، دلیل کافی است که نسبت به آینده مذاکرات و حصول توافق خوش‌بین باشیم.»


اشتون، میهمان ویژه مذاکرات

هر چقدر به روزهای پایانی مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم و گفت‌وگوها روند جدی‌تری به خود می‌گیرد، محل مذاکرات نیز پرازدحام‌تر می‌شود. در شرایطی که تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 به همراه وزرای خارجه کشورها در وین حضور دارند، منابع دیپلماتیک از دعوت وزراي خارجه آمریکا، ایران و اتریش از کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده پیشین مذاکرات ایران و 1+5 در وین خبر دادند. این منابع گفتند در صورتی که مذاکرات به مراحل نهایی برسد، به‌طور حتم اشتون که از سال 2005 تا 2014 هدایت‌کننده مذاکرات 1+5 با ایران بوده میهمان ویژه این مراسم خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، اشتون از سال 2005 تا 2014 ميلادي مسوولیت هماهنگی مذاکرات ایران و 1+5 را بر عهده داشت و همزمان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات نیز بود. او در عین حال مشاور موگرینی در امور مذاکرات هسته‌ای است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / 13 تیر 94
این صفحه بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

احتمال ادامه یافتن مذاکرات بعد از 7 جولای... / 9:30

مذاکرات هسته‌ای ممکن است بعد از ۷ جولای هم ادامه پیدا کند
یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده گفت مذاکرات  هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ممکن است تا بعد از مهلت‌ تمدید شده 7 جولای هم ادامه یابد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / 13 تیر 94
این صفحه بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

پاسخ توئیتری جان کری به ویدئو ظریف ... / 10:30

وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر خود نسبت به انتشار ویدئوی شب گذشته ظریف واکنش نشان داد.
در پی اخبار دست اول این روزهای جهان در مورد توافق هسته ای ایران و 5+1 ،سیاستمداران هر کدام به نوعی گوشه ای از خبر های این مذاکرات را در فضای مجازی منتشر می کنند.

شب گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ویدئویی با بیان اینکه 1+5 باید یک تصمیم حساس و تاریخی از میان "توافق یا تحمیل" انتخاب کنند،تصریح کرد: دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه،خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است.همان موقع جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جوابیه به این ویدئو گفت: من قبل از این گفته ام تیم ما با دقت و با تلاش فراوان در حال کار است تا پیشرفت مذاکرات را به حداکثر برساند.

متن کامل پیام محمدجواد ظریف که جمعه شب در یوتیوب منتشر شد به شرح زیر است:
من در وین هستم تا به یک بحران غیرضروری و طولانی که مدت ها قبل می بایست خاتمه می یافت پایان دهم.علی رغم برخی اختلافات باقیمانده در این ساعات آخرین، هیچگاه به این اندازه به دستیابی به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم با این حال هنوز رسیدن به راه حل قطعی نیست.

دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است.برخی لجوجانه معتقدند که فشار اقتصادی و نظامی به تسلیم می انجامد. آنها فکر می کنند که می توانند کماکان به هزینه جان و مال دیگران، خیال پردازی های موهوم خود را دنبال کنند.با این حال من امیدوار هستم؛ زیرا نشانه های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می کنم. احساس می کنم که طرف های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزایش می دهد.

آنها شاهد بوده اند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش به ایران، نتوانست ملت ایران را که در برابر همه این کشورها به تنهایی ایستاده بود به زانو درآورد.آنها متوجه شده اند که کورترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی علیه کشور من، آنها را به هیچیک از اهداف اعلام شده شان نرسانده و در عوض باعث آسیب افراد بی گناه و خشم ملتی صلح طلب و با گذشت شده است.به همین دلیل آنها میز مذاکره را انتخاب کرده اند ولی هنوز باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل.

در سیاست همچون زندگی نمی توان به هزینه دیگران به اهداف خود رسید،چرا که عمر چنین دستاوردهایی همواره کوتاه خواهد بود. تنها توافقات متوازن هستند که می توانند از آزمون زمان سربلند بیرون آیند.ما آماده دستیابی به یک توافق خوب و متوازن و گشودن افق های جدیدی برای برخورد با چالش های مهم و مشترک هستیم.

امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته است. ایران اولین کشوری بود که در مقابل این چالش ایستاد و با طرح "جهان علیه خشونت و افراط" پیشنهاد داد مقابله با این تهدید به یک اولویت جهانی تبدیل شود.تهدیدی که "ما" با آن رو به رو هستیم در قالب مردانی نقاب دار نمود یافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند.از "ما" صحبت می کنم چرا که هیچ کس از این خطر جهانی در امان نیست. برای مقابله با این چالش های جدید، روش های جدید هم به شدت مورد نیاز است.ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط حاضر بوده است. امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به این موضوع متمرکز نموده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی متمرکز کنند.

هزار سال پیش،فردوسی شاعر ایرانی گفت:"بکوشید نیکی به کار آورید / چو دیدید سرما بهار آورید"

من جواد ظریف هستم و این همواره پیام ایران بوده است./دنیای اقتصاد/

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / 13 تیر 94
این صفحه بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

مذاکرات در مسیر صحیح قرار دارد ... / 11:00

یک دیپلمات غربی که در مذاکرات وین مشارکت دارد، گفت: مذاکرات هسته ای در مسیر صحیح قرار دارد و انتظار می رود پایان آن مثبت باشد.
این دیپلمات غربی در گفت وگو با شبکه خبری المیادین اظهار داشت: مذاکرات در مسیر صحیح قرار دارد و انتظار می رود پایان آن مثبت باشد و اختلافات تا چند روز آینده حل خواهد شد.

 دیپلمات غربی که نام وی در گزارش ذکر نشده، افزود: رسیدن به توافق نهایی نیاز به حل وفصل دو نکته اساسی دارد، اول مربوط به امکان اطلاع از گذشته هسته ای ایران از سوی سازمان انرژی اتمی است زیرا برخی طرف ها مانند فرانسه به طور اساسی و آمریکا کمتر، با مکانیزم بازرسی ها تنها در آینده از تاسیسات هسته ای ایران مخالفت کرده اند و نکته دوم توافق بر سر ابزارهای بازگشت تحریم های بین المللی در صورتی که ایران به توافق های صورت گرفته پایبند نباشد، است.

این منبع دیپلماتیک گفت: با وجود ادامه اختلاف بر سر این دو مساله انتظار می رود اختلافات در روزهای آینده حل و فصل شود.

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 که قرار بود در ضرب الاجل 9 تیر به پایان برسد یک هفته دیگر تمدید شد.

اکنون مذاکرات هسته ای با حضور نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 در وین ادامه دارد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / 13 تیر 94
این صفحه بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

مذاکرات هسته‌ای تمدید نمی‌شود ... / 11:30

معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه تاکید کرده که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران بار دیگر تمدید نخواهد شد.
سرگئی ریابکوف روز جمعه در مصاحبه با نشریه روسی «ایندکس بزآپاسنستی» گفت: «امکان ندارد مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به تعویق بیفتد یا تاریخ آن تمدید شود.»باین مقام روس خاطرنشان کرد: طرف های مذاکره کننده شامل ایران و اعضای گروه 1+5 بر این باورند که هر قدر روند مذاکرات طول بکشد، مخالفان آن برای افزایش فشار و ایجاد مسایل بیشتر وسوسه می شوند و تفاهم آنها در این مورد بسیار مهم است.وی افزود: در مذاکرات هسته ای مسایل معدودی باقیمانده و کاملا ممکن است این مباحث را تا روز هفتم ماه جولای - موعد مقرر برای دستیابی به توافق جامع- حل و فصل و برطرف کرد.ریابکوف افزود: بر این باورم که هیچ ناکامی در مذاکرات رخ نخواهد داد و طرف های مذاکره کننده می توانند در مورد مسایل باقیمانده مورد اختلاف به توافق برسند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با بیان این که هیچ طرح «ب» وجود ندارد، اظهار داشت: ایران و 1+5 احتمالات دیگر را در مذاکرات مطرح نمی کنند؛ تمام طرف های شرکت کننده در مذاکرات معتقدند که ما موفق می شویم تا موعد مقرر به توافق دست بیابیم.وی خاطرنشان کرد: تمدید مذاکرات که برای یک هفته پس از روز سی ام ژوئن انجام گرفت در مرز مجاز یا غیرمجاز قرار داشت.

ریابکوف گفت: هر چند که این اصل که «هیچگاه نباید امکان رویدادی را کاملا نفی کرد» همچنان معتبر است اما در پشت پرده مذاکرات وین هیچکس از طرح دیگری در صورت ناکامی دور کنونی مذاکرات سخن نمی گوید؛ اطمینان دارم تا روز هفتم جولای به توافق دست خواهیم یافت.وی در مورد لغو تحریمها نیز گفت: «ساز و کار و شیوه لغو تحریم ها در مورد ایران با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی مرتبط است اما مکانیسم لغو تحریم ها هنوز در حال بررسی است.»

ریابکوف خاطرنشان کرد: «تعلیق یا لغو تحریمها به اقدامات مشخص ایران در عرصه انرژی هسته ای بستگی دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید آن را تائید کند.»مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: طرح اقدامات پیچیده ای را تهیه کرده ایم که مورد توافق قرار گرفته است؛ در این طرح اقداماتی که پس از دستیابی به توافق جامع باید انجام شود، مشخص شده است.به گفته وی، در این طرح به عنوان مثال گفته شده است که توافق جامع در چه روزی اعتبار اجرایی می یابد.مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه خاطرنشان کرد: اصل و ایده این طرح در واقع همان اصل «گام به گام» است که رییس جمهوری روسیه آن را مطرح کرد.

وی گفت: هیات روسی به دلایل اصولی در مذاکرات در مورد لغو تحریم های یکجانبه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر ایران وضع شده است، شرکت نکرد. با این حال به دقت با تمام طرف های شرکت کننده در مذاکرات رایزنی کردیم تا در مکانیسم طرح شده برای لغو تحریم های یکجانبه غرب، اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نقض نشود و بر فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران تاثیر منفی نگذارد./دنیای اقتصاد/

+++++++++++++++++++

مذاکرات هسته ای به نقطه تاریخی رسید ... / 12:30

وزیر امور خارجه چین با تاکید بر «تاریخی بودن» شرایط کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 خواستار توجه همه طرف های مذاکره به این مساله و استفاده از این فرصت برای دستیابی به توافق جامع شد.
«وانگ یی» که به نمایندگی از کشورش در وین حضور دارد، در گفت وگو با خبرنگاران چینی حاضر در ژنو گفت: در حال حاضر «ماراتن مذاکرات» وارد مرحله نهایی شده و ما تاکید داریم که در این مرحله حساس همه طرف ها باید به مسوولیت تاریخی و واقعی خود برای رسیدن به توافق جامع پی ببرند.به گزارش ایرنا، این دیپلمات برجسته چینی هچنین «اعتماد» را بخش اصلی مذاکرات پیش رو از سوی کشورها برای طی کردن مسیر باقیمانده این جریان تاریخی برشمرد.

او گفت که طرف چینی امیدوار است در این مرحله از مذاکرات و با حذف موانع نهایی؛ توافقی کلی، عادلانه و متوازن به دست آید.«وانگ یی» با اشاره به مذاکراتش با مقامات ایرانی و غربی در وین گفت: من در دیدار با وزرای امور خارجه آمریکا، ایران، فرانسه، آلمان و نماینده عالی اتحادیه اروپا در خصوص مهمترین مسائل باقی مانده و چارچوب سازی برای حل مباحث باقی مانده و البته چشم انداز توافق آتی گفت وگو کردم.وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: پکن معتقد است که در حال حاضر عناصر اصلی یک توافق جامع مهیا است و زمان حل نهایی مساله هسته ای ایران فرا رسیده است.وی درباره مسائل باقیمانده میان ایران و کشورهای 1+5 افزود: به اعتقاد ما مسائل باقیمانده نیاز به یک «بسته راهکاری» دارد. ما تاکید داریم امروز طرفین مذاکرات باید خود را برای اتخاذ یک تصمیم تاریخی آماده کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی چین با یادآوری اینکه توافق در جریان مساله هسته ای ایران نهایتا به تقویت و حمایت از رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته ای و گسترش فناوری صلح آمیز اتمی منجر خواهد شد، ثبات منطقه ای را از دیگر نتایج بسیار مهم این مذاکرات برشمرد.وانگ یی با تاکید بر اینکه جامعه بین الملل ناظر بر این مذاکرات است، گفت: امروز دیگر هیچ یک از طرفین گفت و گو، بهانه ای برای توقف ناگهانی این ماراتن تاریخی که تنها چند گام دیگر به پایان آن باقی مانده، ندارند.

وی با بیان اینکه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات از طرح های چین برای به نتیجه رسیدن گفت و گوها استقبال و قدردانی کردند، افزود: چین به ایفای نقش سازنده خود در این مذاکرات و حفظ ارتباط نزدیک با همه طرف ها برای تکمیل این فرآیند تاریخی ادامه خواهد داد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 /شنبه 13 تیر 94
این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

ظریف به تهران برنمی‌گردد // 17:30

بر خلاف شایعات مطرح شده وزیر خارجه ایران به تهران بازنمی‌گردد.
در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر بازگشت وزیر خارجه ایران به تهران، یک منبع مطلع به فارس گفت که ظریف به تهران نمی‌رود.

 برخی از خبرنگاران غربی در روزهای اخیر مدعی شده بودند که محمد جواد ظریف قصد بازگشت به تهران را دارد. وی روز پنج‌شنبه این مسئله را تکذیب کرد. با این وجود امروز بار دیگر این شایعه مطرح و عنوان شد که او پس از سفر به تهران بار دیگر به وین بازمی‌گردد.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 /شنبه 13 تیر 94
این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

بازگشت خودکار تحریم‌ها منتفی شده است // 18:30

گفته می شود مسئله بازگشت خودکار تحریم ها حل شده است.منابع آگاه  اظهار داشتند: بازگشت خودکار تحریم ها که همواره جز مسائل مورد مناقشه بین ایران و 1+5 بوده، منتفی شده است.به گزارش انتخاب، براساس گفته های این منابع، این ساز و کار که بتوان در شورای امنیت به تنهایی علیه ایران وارد عمل شد و تحریم ها را بازگرداند منتفی شده است. این منابع افزودند: براساس توافقات صورت گرفته، قرار است کمیسیونی تشکیل شود تا اسناد و مدارک مربوط به ادعاها علیه ایران در مورد نقض توافق هسته ای ارائه شود. به گفته ی این منابع، این کمیسیون پس از بررسی ها و جمع بندی، نسبت به اعمال تحریم های جدید تصمیم گیری می کند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / شنبه 13 تیر 94
این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

زبیگنیو برژینسکی: توافق با ایران بهتر از عدم توافق است... // 20:30

زبیگنیو برژینسکی، از اعضای کابینه جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا، با اشاره به مسائل جاری در خاورمیانه خواستار توافق اتمی با ایران شده است.
برژینسکی در توئیتر خود نوشته است: "در حالیکه خاورمیانه هر روز پرآشوب تر می شود، عاقلانه تر این است که ثبات را بیشتر کنیم نه کمتر. توافق با ایران بهتر از عدم توافق است."

به گزارش فرارو به نقل از بیبی‌سی، زبیگنیو برژینسکی در زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ مشاور امنیت ملی آمریکا بود. پیام توئیتری او پس از انتشار پیام ویدئویی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صورت گرفته که طی آن وزیر خارجه ایران خواستار حل و فصل پرونده اتمی با هدف رسیدگی به مسائل مهمتر از جمله بحران خاورمیانه شده بود.

 ظریف در این پیام که از طریق یوتیوب منتشر شد، تهدید فوری برای جهان را به طور تلویحی گسترش مناطق تحت نفوذ داعش دانسته و گفته بود "امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته است... تهدیدی که ما با آن رو به رو هستیم در قالب مردانی نقاب دار نمود یافته که مهد تمدن را هدف گرفته اند."

وزیر خارجه با ابراز امیدواری درباره حصول توافق جامع اتمی، گفته بود "امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به این موضوع متمرکز نموده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی (داعش) متمرکز کنند."

یک مقام دولتی آمریکا بدون ذکر نام به این پیام ویدئویی واکنش نشان داده و ضمن توصیف کردن داعش به عنوان "دشمن مشترک"، گفته است که مذاکرات جاری میان دو کشور در قالب گروه ۱+۵ فقط بر موضوع حل و فصل پرونده اتمی متمرکز است. مذاکرات اتمی امروز در وین، با دیدار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا از یک سو و معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا از سرگرفته شده است. وزیران امور خارجه ایران و آمریکا امروز ظهر با هم مذاکره کردند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / شنبه 13 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان