کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>از رمزگشایی عراقچی ازمذاکرات تا دیدارهای فشرده ظریف وکری/خبرهای لحظه ای دوشنبه 15 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 32 دقيقه


گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

از رمزگشایی عراقچی ازمذاکرات تا دیدارهای فشرده ظریف وکری/ خبرهای لحظه ای دوشنبه 15 تیر94


در واپسین روزهای باقی‌مانده برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه در مذاکرات اسیر زمان نیستیم، گفت: «توافق بد را دنبال نمی‌کنیم.» سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شنبه شب ازطریق ویدئو کنفرانس از وین در گفت‌وگوی زنده با برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با تاکید بر اینکه «هیچ‌وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم» گفت: «توافق با تایید شورای امنیت و صدور قطعنامه جدید شکل رسمی پیدا خواهد کرد؛ ضمن آنکه در یک اقدام همزمان در روز توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و اقدامات ما نیز در عمل به تعهدات انجام می‌گیرد.»

عباس عراقچی در گفت‌وگوی تلويزيوني تشريح كرد
تعيين «ضامن» براي توافق هسته‌اي /هیچ وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم

به گفته عراقچی، با تصویب توافق توسط شورای امنیت، این سند محکم و سندی بین‌المللی خواهد شد. او قطعنامه شورای امنیت را ضامن اجرای توافق نهایی برطبق الزامات حقوق بین‌الملل عنوان کرد و گفت اگر توافق اجرایی نشود ایران حق خود را محفوظ خواهد داشت که به برنامه قبلی بازگردد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی درخصوص امضای توافق در روز انجام آن توضیح داد: «جمع‌بندی و رسیدن به توافق به‌عنوان امضای توافق یاد می‌شود؛ در حالی که این یک برنامه جامع اقدام مشترک است و نه معاهده یا پیمان که امضا شود. هنوز تصمیمی گرفته نشده که روز توافق امضایی پای آن باشد یا نه؛ اما از نظر ما اصل، امضای شورای امنیت و تصویب شدن آن در کشورها است.» او با بیان اینکه مقید به حصول توافق در فرصت و مهلت زمانی مقرر هستیم، تاکید کرد: «طولانی شدن یا تمدید مدت به نفع مذاکرات نیست. در نتیجه مقید به زمان هستیم، اما اسیر زمان نیستیم و هدف نهایی ما توافق خوب است.» معاون وزیر خارجه افزود: «فکر نمی‌کنم تمدید لازم باشد؛ اما اگر لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد.» به گزارش «ایرنا» این مقام ایرانی توضیح داد: «اگر به 16 تیر برسیم و به آنچه خواست ما است برسیم توافق خواهیم داشت و در غیر این صورت ترجیح می‌دهیم دست خالی به تهران بازگردیم.»


توافق در یک مرحله

عراقچی ادامه داد: «متن اصلی در حال بررسی توسط معاونان است و بیشتر متون کارشناسی به سطح معاونان رسیده است و برخی پرانتز‌ها و موارد اختلافی می‌ماند که به سطح وزرا می‌رسد.» عراقچی با بیان این نکته که برخی موضوعات جدی حل و فصل نشده است، افزود: «ما در لوزان هیچ توافقی نداشتیم، بلکه به یکسری راه‌حل‌ها رسیدیم. این راه‌حل‌ها برای همه مسائل و موضوعات مورد مذاکره نیست.» معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برخی راه‌حل‌ها پیدا شد و البته برای برخی نیز هنوز راه‌حلی نیافته‌اند، گفت: «به دنبال رسیدن به توافق جامع در یک مرحله هستیم.»


همزمانی انجام تعهدات

عراقچی در این گفت‌وگوی تلویزیونی، اجرای همزمان تعهدات ایران و درخواست تهران برای لغو تحریم‌های بین‌المللی را یک مشکل فنی خاص در روند مذاکرات دانست و گفت: «از نظر فنی اجرایی شدن امور مربوط به ما ۲ یا ۳ ماه طول خواهد کشید، اما اجرایی کردن تعهدات طرف مقابل به یک دستور نیاز دارد که همزمان کردن این دو امور اجرایی حائز اهمیت است.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد البته هر دو طرف به دنبال آن خواهند بود تا اقدامات خود را در زمانی انجام دهند که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده باشد که رسیدن به این مرحله سخت و دشوار است. او افزود: «مشکلی اینجا است که هنوز حل نشده است، ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از اینکه به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده‌سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت وگو درباره آن جریان دارد.» معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که اگر این سه مرحله به ترتیب طی شود به نظر می‌رسد طرف غربی رفع تحریم‌ها را به راستی‌آزمایی آژانس منوط کنند، آیا این درست است، گفت: «هنوز جمع‌بندی نهایی در این زمینه وجود ندارد. وقتی جمع‌بندی شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.» او همچنین گفت که آژانس در طول اجرای توافق نهایی نقش ویژه‌ای در راستی‌آزمایی اقدامات ایران خواهد داشت.


توافق رسمی

عراقچی با تاکید بر اینکه دستیابی به توافق طی روزهای آینده به معنای داشتن توافق نهایی نیست، تاکید کرد: «بلکه باید مراحل قانونی در کشورها طی شود.» او ادامه داد: «در توضیح این مراحل لازم است به این نکته توجه شود که در آمریکا کنگره خواسته توافق را بررسی کند و مجلس ما نیز در مصوبه اخیر خود خواست که متن توافق به این نهاد ارائه شود و اگر در 16 تیر به یک جمع‌بندی از توافق برسیم هنوز توافقی نداریم تا این روال قانونی طی شود که پس از آن دولت‌ها و کشورها اعلام می‌کنند که توافق داریم و توافق به دست آمده رسمیت می‌یابد.» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران تاکید کرد: «این روند یک ماه یا بیشتر زمان می‌برد، اما در روز توافق غرب تحریم‌های خود را لغو می‌کند و ایران مقدمات اجرای کار را فراهم می‌کند.» به گفته عراقچی اگر 16 تیر توافقی به دست آید، متن آن حتما منتشر خواهد شد. معاون وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که اگر در این مرحله یعنی پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا بخواهد توافق با ایران را رد کند، رئیس‌جمهوری آمریکا موظف است آن را وتو کند.


تحریم‌های هسته‌ای

یکی از مهم‌ترین مباحثی که به خصوص از جانب برخی منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌شود، این است که حتی در صورت توافق تنها بخش کوچکی از تحریم‌ها که مرتبط به برنامه هسته‌ای ایران است لغو می‌شود و باقی تحریم‌ها همچنان پابرجا می‌ماند. عراقچی در این رابطه توضیح داد: «بخش اعظمی از تحریم‌ها مرتبط با هسته‌ای است و تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم بخش کوچکی را شامل می‌شود.» او گفت: «بانک مرکزی و بقیه بانک‌های ما به خاطر موضوع هسته‌ای در لیست تحریم‌ها هستند و فقط یک بانک به بهانه واهی تروریسم در لیست تحریم‌هاست.» عراقچی اضافه کرد: «تحریم نفتی نیز یک تحریم کاملا هسته‌ای است. تحریم پتروشیمی و گاز و تحریم‌های مربوط به بیمه و کشتیرانی و بسیاری از تحریم‌های اصلی در حوزه اقتصادی هم تحریم‌های هسته‌ای هستند.»

معاون وزیر خارجه در این برنامه خبری درباره تحریم‌های چند منظوره گفت: «قوانینی را کنگره آمریکا تصویب کرده است. این یک قسمت سخت مذاکره ما است.» او تاکید کرد: «سعی کردیم به شیوه‌های مختلف راه سوءاستفاده از این چند منظوره بودن برخی از تحریم‌ها را ببندیم ولی از نظر ما بخش اعظمی از تحریم‌ها که مرتبط با هسته‌ای هستند در اثر توافق هسته‌ای برداشته خواهند شد.»


بازگشت وزرای 1+5 به وین

همزمان با آخرین ساعات وقت اضافه تعیین شده برای رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 خبرگزاری فرانسه از احتمال بازگشت وزرای خارجه 1+5 به وین خبر داد. این خبرگزاری در گزارشی نوشت: «وزرای خارجه 1+5 به وین بازمی‌گردند، تا توافق هسته‌ای با ایران را که طی روزهای گذشته به پیشرفت‌های زیادی رسیده، نهایی کنند.» در همین حال یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوآ گفته است که طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است.


توقف مذاکرات در شب‌های قدر

مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در شب‌های قدر در هتل کوبورگ وین متوقف می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یک منبع آگاه در این باره گفت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران امشب در مراسم شب احیای مرکز اسلامی امام علی (ع) وین شرکت می‌کنند و برای همین مذاکره‌ای در هتل کوبورگ وین امشب انجام نمی‌گیرد.


توافق با ایران یک شکست است

در شرایطی که موضع‌گیری مقامات ایرانی و غربی طی روزهای اخیر از ‌پیشرفت در مذاکرات و روشن‌تر شدن چشم‌انداز دستیابی طرفین به توافق نهایی حکایت دارد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی تند توافق احتمالی با ایران را یک شکست توصیف کرد. به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی کابینه این رژیم مدعی شد: «توافق در حال شکل‌گیری با ایران بدتر از توافقی است که با کره‌شمالی انجام گرفت و منجر به دستیابی این کشور به زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای شد.» او در بخش دیگری از سخنانش افزود آنچه خروجی مذاکرات وین است نه یک گشایش، بلکه شکست است. نتانیاهو با بیان اینکه کشورهای غربی و قدرت‌های جهانی هر روز نسبت به قبل بیشتر در مقابل ایران عقب نشینی می‌کنند، ادعا کرد این توافق مسیر را برای ساخت هسته اصلی با هدف تولید بمب اتم هموار می‌کند و میلیون‌ها دلار پول را به سمت ایران سرازیر می‌کند؛ پول‌هایی که در خدمت سیاست‌های تهاجمی و ماموریت‌های ترور در منطقه و جهان قرار می‌گیرد. او افزود: «ما اینجا جمع شده‌ایم و درباره یک تهدید بسیار بزرگ نوشته و نانوشته علیه اسرائیل، کشورهای منطقه و کشورهای دنیا صحبت می‌کنیم.»
++++++++++++++++++
 ديدار ظريف و کري بار ديگر از سرگرفته شد

سومین دور دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با جان کری وزیر خارجه امریکا در هتل کوبورگ وین از سر گرفته شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ازوین , در این نشست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا نیز حضور دارند.
همچنین نشست معاونین وزرای خارجه ایران و امریکا و اتحادیه اروپا نیز از دقایقی دیگر آغاز می شود.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 //  این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

زمان ضرب‌الاجل نهایی مذاکرات ... / ساعت: 9:30

منبع نزدیک به مذاکرات می‌گوید که ضرب‌الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین اواخر چهارشنبه یا بامداد پنجشنبه است.
یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: ضرب الاجل نهایی چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است.این منبع نزدیک به مذاکرات افزود: هنوز برخی مشکلات اساسی باقی است.محمدجواد ظریف هم در حاشیه مراسم شب احیای قدر در مرکز اسلامی امام علی (ع) وین گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و برخی اختلافات باقی است و از همه مردم درخواست دعا داریم. انشالله هرچه صلاح کشور و اسلام و مسلمین و مردم خوب ماست در این شب عزیز مقدر شود.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

ادامه مذاکرات هسته اي تا اظهارنظر کنگره؟ ... / ساعت: 10:00

الجزیره از احتمال ادامه مذاکرات میان ایران و پنج به اضافه یک تا اظهارنظر کنگره آمریکا درباره توافق احتمالی خبر داد.
الجیزره افزود: به نظر می رسد هدف از نشستهای مکرر مسئولان ایرانی با مسئولان آمریکایی رسیدن به نتیجه خاصی است.به گزارش انتخاب، عراقچی درباره برخی مفاد توافق هسته ای گفت، توافق نهایی بیست صفحه و پنج پیوست دارد که مجموع آن هشتاد صفحه می شود. ایران تلاش دارد این توافق را به عنوان توافق فراگیر مطرح کند.اما گروه پنج به اضافه یک بر این باور است که باید درباره این توافق پس از مطرح شدن در کنگره آمریکا می توان درباره آن اظهار نظر کرد و در حال حاضر نمی توان این توافقنامه را امضاکرد.این احتمال وجود دارد گفتگوها میان مذاکره کنندگان تا اظهارنظر کنگره آمریکا همچنان ادامه یابد.بنا بر ادعای الجزیره، این احتمال هم وجود دارد که هه منتظر امضای کنگره آمریکا باشند و از طرف دیگر مسئله بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران و نظر آژانس در این باره نیز مهم است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

جان کری رکورد خود را شکست ... / ساعت: 11:00

حضور وزیرخارجه آمریکا در محل مذاکرات هسته ای با ایران در حالی وارد دهمین روز خود شده است که چنین مدتی هیچ سابقه مشابهی ندارد.
مذاکرات هسته ای وین به منظور نگارش متن توافق جامع در حالی وارد پنجمین روز تمدید پس از ۳۰ ژوئن شده، که هنوز هم بیم و امید برای حصول توافق باقی است و آنگونه که منابع نزدیک به تیم هسته ای کشورمان می گویند هنوز اختلافات در موضوعات مختلفی پابرجاست. اگرچه دیروز رسانه های غربی در موجی سنگین که از مرکزی واحد هماهنگ شده بود، تلاش کردند القا کنند ایران و ۱+۵ در برخی موضوعات توافق کرده اند. به عنوان نمونه رویترز نوشت: «ایران و گروه ۱+۵ در وین، بر سر سازوکار رفع تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق اولیه دست یافته‌اند».
اما این خط خبری دروغین خیلی دوام نیاورد و منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان آن را رد کردند:« مطالبی که مطرح می شود دال بر اینکه در بخش خاصی توافق شده است، با توجه به اصل اساسی هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار گیرد، از پایه نادرست است.»

وی تاکید کرد: «مشخصا در بحث تحریم ها برخی اختلافات مهم هنوز پابرجا و در دست مذاکره است.»

اما به راستی غربی ها و در راس آن رسانه های متعدد آمریکایی با ایجاد فشار خبری و تبلیغاتی مبنی بر حصول توافق به دنبال چه هستند؟ شاید این سوال بی راه نباشد که عجله آنها برای توافق کردن از چه روست؟ تعیین ضرب الاجل برای توافق کردن برای چه صورت می گیرد؟

 تعیین ضرب الاجل درحالی صورت می گیرد که اعضای تیم ایران همواره تاکید کرده اند که آنچه برای شان مهم است توافق خوب است نه محدودیت زمانی. دیروز یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفتگو با مهر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران صرفا به دنبال یک توافق خوب است و ضرب الاجل زمانی موضوعیتی برای ما ندارد.

این منبع آگاه افزود: ضرب الاجل های تعیین شده از سوی کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا موضوعیت و اصالتی برای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ندارد زیرا ما فارغ از ضرب الاجل های تعیین شده زمان، به دنبال توافقی خوب و جامع هستیم. توافقی که در بردارنده منافع و اهداف ما در این مذاکرات است.

وی افزود: بدیهی است که علی رغم فشارهایی که از سوی واشنگتن و تروییکای اروپایی در خصوص پررنگ جلوه دادن ضرب الاجل یاد شده وجود دارد، تیم مذاکره کننده هسته ای تا زمان حصول اهداف خود به مذاکرات ادامه می دهد.

این منبع مطلع تاکید کرد: این رویکرد، موضع قطعی تمامی مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص  مذاکرات هسته ای بوده و طرف مقابل نیز از آن مطلع است.

فارغ از اینکه مقامات و رسانه های اروپایی و آمریکایی با ایجاد خط رسانه ای خاص به دنبال اثرگذاری های مطلوب خود هستند، اما دلیل دیگر چنین جوسازی ها را باید در نیاز آنها به توافق جستجو کرد.رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات کشورمان از آغاز گفتگوهای هسته ای بارها تاکید کرده اند که آمریکا بیش از ایران نیازمند توافق است. موضوعی که شواهد برای اثبات آن کم نیست.

در آمریکا حدود  ۱۵ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود .

دموکرات ها می دانند که برای تمدیدِ در اختیار داشتنِ کرسی ریاست جمهوری راه دشواری پیش رو دارند. جمهوری خواهان پس از ۸ سال دوری از قدرت دولتی می خواهند رقیب کهنه کارشان را کنار بزنند و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند.

اوباما و هم حزبی هایش تنها راه افزایش امکان موفقیت شان را در داشتن یک برگه برنده مهم جستجو می کنند و چه  چیز مهم تر از توافق با کشوری چون ایران  آن هم در موضوعی که سالهاست جهانیان را با  آن مشغول کرده اند؛ پرونده هسته ای ایران.

این موضوع، مسئله ای است که رسانه های غربی هم به آن اذعان دارند. آنگونه که بی بی سی دیروز نوشت: «حالا، یک سال و نیم مانده به پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران به یکی از اولویت‌های سیاست خارجی باراک اوباما و جان کری تبدیل شده و علاوه بر رقم‌ زدن عاقبتی مسالمت‌آمیز برای بیست سال بحران هسته‌ای ایران، می‌‌تواند میراثی از دولت اوباما شود. »

شبکه سی ان ان آمریکا هم هفته گذشته در تحلیلی به ارائه دلایل خود مبنی بر مفید بودن توافق هسته ای با ایران پرداخت و مدعی شد که «دستیابی به توافق هسته ای با ایران موجب خواهد شد تا جنگ با داعش برای آمریکا و متحدانش تسهیل شود و بهتر پیش برود».

همچنین نامه ها و پیام های محرمانه رئیس جمهور آمریکا خطاب به مقامات عالی رتبه کشورمان که در دوران ریاست جمهوری اوباما چندباری تکرار شده و البته برخی از آنها با پاسخ طرف ایرانی هم هم روبرو شده است، تایید دیگری بر همین نیازمندی است. پیام هایی که رهبر انقلاب هم به انها اشاراتی داشته اند. در آخرین نمونه ایشان در دیدار اخیرشان با کارگزاران نظام با اشاره به نیاز آمریکا به توافق به چگونگی آغاز مذاکرات با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای اشاره کردند و گفتند: «در دولت سابق، یک نفر از محترمین منطقه به‌عنوان واسطه به دیدارما آمد و به صراحت گفت رئیس‌جمهور آمریکا از او خواهش کرده که به تهران بیاید و درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره را مطرح کند. آمریکایی‌ها به این واسطه گفته بودند می‌خواهیم ضمن شناخت ایران به‌عنوان قدرت هسته‌ای، مسئله هسته‌ای را حل و فصل کنیم و تحریم‌ها را ظرف ۶‌ماه برداریم البته ما به آن واسطه گفتیم به آمریکایی‌ها و حرف‌هایشان اطمینانی نداریم، اما با اصرار آن واسطه، قبول کردیم که این مسئله را یک‌بار دیگر امتحان کنیم و مذاکرات شروع شد.»

تلاش اوباما و همکارانش برای اقناع فضای داخلی آمریکا و مدیریت مخالفان هم از همین رو صورت می گیرد. انها تلاش می کنند توافق با ایران را اقدامی خارق العاده و بسیار مهم جلوه دهند که تنها تیم خودشان قادر به تحقق آن بوده و روسای جمهور قبلی هیچ گاه نتوانسته اند به آن نزدیک شوند.

دموکرات ها به خوبی می دانند دست شان برای تبلیغات انتخاباتی خالی است و دو دوره ریاست جمهوری اوباما دستاورد ویژه ای برای آمریکایی ها نداشته است پس باید برگ برنده شان را رو کنند و آن توافقی است که به باور خودشان نتیجه اش مهار ایران است.

به همین خاطر است که وزیرخارجه آمریکا لنگان لنگان خود را به وین می رساند و عصا زنان پای میز مذاکره با همتای ایرانی خود می رود بلکه بتواند دوران حکومت شان بر کاخ سفید را تمدید کنند.

جان کری با همین وضعیت و در همین ایام مقابل هتل کوبورگ آمد و خواست شوی تبلیغاتی دیگر را برگزار کند. آنجا که گفت ما با کوبا هم مشکلات مان را حل کردیم و این امر شدنی است اگر رهبران سیاسی - بخوانید اوباما- بخواهند.

جان کری در فرودین امسال ۸ روز در لوزان سوئیس اقامت گزید و گاهی حتی ۹ ساعته با ظریف سر میز مذاکره نشست تا به خواسته اش برسد. جالب آنکه در همان لوزان هم به ظریف گفته بود چنین حضور طولانی مدتی برای وزیرخارجه امریکا در طول تاریخ بی سابقه است و تنها یک نمونه مشابه دارد.

اما این بار پیرمرد دیپلمات، رکورد خود را هم شکست و امروز یکشنبه در حالی بر سر میز مذاکره با همتای ایرانی خود در هتل کوبورگ نشست که حضورش در وین وارد دهمین روز خود شده و البته هنوز هم به پایان کار نرسیده است.تردیدی نیست، که دموکرات های آمریکایی از «تمدید» ماهانه و هفتگی مذاکرات با ایران تنها یک خواسته دارند و آن هم تمدید «حضورشان» در «کاخ سفید» است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

 جان کری: همین هفته می‌توانیم به توافق برسیم ... / ساعت: 11:30

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان داشت که در این هفته می توان به توافق جامع هسته ای با ایران دست یافت.
«جان کری» با بیان این مطلب در ادامه گفت: در این هفته می توان به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران رسید. نیاز است تا در مورد چند موضوع مشکل به نتیجه برسیم و اگر در این چند روز و به سرعت تصمیمات دشوار اتخاذ شوند ما می توانیم در این هفته به توافق برسیم.

به گزارش مهر به نقل از بی بی سی، وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: در طی چند روز گذشته ما پیشرفت های واقعی در مذاکره با ایران داشته ایم.

جان کری روز گذشته نیز با حضوور در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای ایران در شهر وین گفته بود: هیچ وقت به این میزان به توافق نزدیک نبوده ایم. سخت کار کرده ایم و سخت کار خواهیم کرد. ایرانی‌ها هم خیلی تلاش می‌کنند. ما به چیزی جر توافق خوب قانع نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما آن است که تا ۷ جولای (۱۶ تیرماه) به توافق برسیم، یادآور شد: اما همانطور که رئیس جمهور اوباما گفته آمادگی ترک میز مذاکرات را داریم. اما دنبال چنین چیزی نیستیم.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

گزارش بی‌بی‌سی از پیشرفت مذاکرات ... / ساعت:  12:00

بی بی سی از پیشرفت کلی در مذاکرات هسته ای خبر داد. به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، گفتگوهای هسته ای ایران در وین همچنان ادامه دارد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، این در حالی است که به گفته جان کری وزیر امورخارجه آمریکا، پس از نه روز گفتگو، هنوز چندین مسئله بسیار دشوار ، حل نشده باقی مانده است. البته پیشرفتهای کلی در مذاکرات حاصل شده است. جان کری گفته است اگر با لجاجت مطلق ایران مواجه شود، آمریکا از مذاکرات خارج خواهد شد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

هاموند وارد محل مذکرات هسته ای شد ... / ساعت: 12:30

وزیر خارجه انگلیس لحظاتی پیش وارد محل مذکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین، پایتخت اتریش شد.
امروز نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 برگزار می شود.پیش بینی می‌شود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهای دوجانبه‌ای با همتایان خود از 6 قدرت جهانی داشته باشد.تاکنون خبر دیدار ظریف با همتایان انگلیسی، فرانسوی و روس خود تایید شده است.همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ کننده 6 کشور مذاکره کننده با ایران را  بر عهده دارد شب گذشته به وین آمد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

چرا 16 تیر روز نهایی مذاکرات تعیین شده؟ ... / ساعت : 13:00

برای دستیابی به توافق، دو مهلت تعیین شده است: نخستین آنها روز سه شنبه هفتم ژوئیه (16 تیر) است که توافق موقت تا آن روز تمدید شده است. اما علت انتخاب این روز چیست؟
چرا هفتم ژوئیه به عنوان روز نهایی مذاکرات تعیین شده؟ اگر مذاکرات بعد از هشتم ژوئیه ادامه یابد، چه امکانی به کنگره داده می شود؟

به گزارش انتخاب، کارشناسان در روزهای اخیر، بیشتر ساعات روز و شب، نشست های طولانی داشته و سرگرم کار هستند. تیم مذاکره کنندگان ایران، آمریکا و برخی از تیم های اروپایی نیز در این مدت جایی نرفته اند.

دیدار نود دقیقه ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی او جان کری در هتل محل مذاکرات نیز به پایان رسیده است. آنها قصد دارند پیش از ورود سایر وزرای امور خارجه به وین، همه چیز را سامان دهند.

آنها در روزهای اخیر کوشیده اند به اختلافات نهایی باقی مانده رسیدگی کنند. بسیاری از جزئیات فنی را کارشناسان حل و فصل کرده اند، اما برخی موارد نیز مستلزم تصمیم گیری سیاسی است. آنها قصد دارند همه مسائل کلیدی و تصمیم گیری های سیاسی را روی کاغذ بیاورند. بدین ترتیب زمانیکه وزرای امور خارجه (گروه پنج بعلاوه یک) اینجا جمع شوند، مسائل را بررسی خواهند کرد تا بر سر همه پاسخ های پیشنهادی برای مشکلات در خصوص توافقی که اکنون چند سال است درگیر آن هستند، به توافق سیاسی برسند.

برای دستیابی به توافق، دو مهلت تعیین شده است: نخستین آنها روز سه شنبه هفتم ژوئیه  (16 تیر) است که توافق موقت تا آن روز تمدید شده است. اما علت انتخاب این روز این است که مهلت دیگری تا پایان روز هشتم ژوئیه از جانب کنگره آمریکا وجود دارد. اگر مذاکرات بعد از روز هشتم ژوئیه (17 تیر) ادامه یابد، کنگره دو ماه فرصت دارد توافق را بررسی کند؛ اما اگر مذاکرات پیش از نهم ژوئیه (18 تیر) به نتیجه برسد، کنگره تنها یک ماه برای بررسی فرصت خواهد داشت. بنابراین، احتمالاً نهم ژوئیه مهم ترین ضرب الاجل مطرح خواهد بود.

اگر اینجا در وین توافق حاصل شود، متن آن اعلام خواهد شد، اما اجرای آن اندک زمانی طول می کشند. اگر در چهل و هشت ساعت آینده توافق حاصل شود، دو طرف مذاکرات خواسته خود را به شکل همزمان اعلام می کنند و بعداً در اواخر امسال (سال 2015 میلادی) و چه بسا در سال آینده، لحظه اجرای توافق فرا می رسد. 

مذاکره کنندگان نیز خواستار اجرای همزمان (تعهدات دو طرف) هستند. بنابراین ایران باید تا تاریخ معین به همه (تعهدات خود) در توافق عمل کند؛ از سوی دیگر، تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل نیز دقیقاً باید در همان روز برداشته شود. این دقیقاً همان ظرافت هایی است که مذاکره کنندگان می کوشند بر سر آن توافق کنند. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94 // این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

کری:وضعیت مذاکرات را بررسی کردیم // 17:00

وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی نوشت: به منظور بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای با همکارانم در گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در وین دیدار کردم.
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با دیگر وزرای امور خارجه 1+‌5 در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: با همکارانم در گروه 1+5 و اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو و بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین دیدار کردم.
به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم اکنون با حضور وزرای امور خارجه تمام طرف‌ها و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش در جریان است.
انتظار می رود این رایزنی‌ها تا پایان ضرب الاجل هفت ژوئیه به یک توافق جامع نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم ها علیه این کشور منجر شود.
مقامات هر دو طرف می گویند که پیشرفت هایی در این مذاکرات حاصل شده اما هنوز برخی اختلافات بر سر مسائل کلیدی شامل زمان‌بندی لغو تحریم ها و اقدامات برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به قوت خود باقی است.
یک دیپلمات ایرانی بامداد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ضرب الاجل نهایی مذاکرات چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه خواهد بود.وی گفت که در برخی مسایل مشکلات جدی و اساسی باقی است که باید حل شود.
موگرینی عصر روز یکشنبه گفت: دو طرف گفت‌وگوهای فشرده‌ای داشته و ما بسیار به یک توافق نزدیک هستیم. فضای مذاکرات مثبت و خوب است و من اراده و نیت سیاسی را در طرف‌ها برای رسیدن به توافق هم چنان می بینم.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که البته هنوز برخی موضوعات فنی وجود دارد که باید بر روی آن کار کنیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد سناریوی دیگری وجود دارد گفت: اگر ناکام بمانیم طرح دیگری نداریم و از اول هم قرار بود که اگر روی طرح الف کار می کنیم باید به همان طرح متعهد باشیم.
مذاکرات هسته‌ای در گام‌های نهایی خود تا رسیدن به مقصد قرار گرفته است و طی ساعت و روزهای آینده سرنوشت این مذاکرات نفس‌گیر روشن خواهد شد.
+++++++++++++++++++
اختلاف‌نظر بر سر تحریم‌های موشکی // 17:30

یک مقام غربی می‌گوید ایران و گروه موسوم به 1+5 هنوز در مورد تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه تهران، اختلاف نظر دارند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از منابع غربی از اختلاف نظر ایران و 1+5 بر سر وضعیت تحریم‌های موشکی خبر داده است.
به گزارش فارس یک مقام غربی در این رابطه به رویترز گفته است: «ایرانی‌ها می‌خواهند تحریم موشک‌های بالستیک برداشته شوند. آن‌ها می‌گویند دلیلی وجود ندارد که آن‌ها با مسئله هسته‌ای ارتباط داده شوند، که این دیدگاهی است که پذیرش آن بسیار دشوار است. ما هیچ رغبتی برای این کار نداریم.»
مقامات ایرانی نیز وجود این اختلاف نظر را تائید کرده‌اند. پیش از این هم یک مقام ارشد ایرانی به خبرنگاران خارجی حاضر در وین گفته بود که تهران خواستار آن است که تمم تحریم‌های تسلیحاتی وضع‌شده علیه ایران، برداشته شوند.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر 94 // این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

ایران و آمریکا باید تصمیم‌های سخت بگیرند... // 19:00

دیدار ظریف و کری برای دومین بار در روز دوشنبه در حالی انجام می شود که وزیر خارجه آمریکا از نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 می‌آید.

‎به گزارش ایسنا، هم‌چنین محمدجواد ظریف، عصر امروز با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

یانگ‌یی، وزیر خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت که ایران و آمریکا باید تصمیم‌های سخت بگیرند.

وی گفت: مذاکرات پیشرفت جدیدی داشته اما چند موضوع باقی مانده است. همه طرف‌ها از جمله ایران و آمریکا باید تصمیم نهایی خود را هرچه زودتر بگیرند.
+++++++++++++++++++
 مذاکره کنندگان ایران هتل خود را ترک کردند // 20:30

تيم مذاکره کننده ایران به دلایل نامشخص هتل ماریوت را ترک کرد.
برخی از منابع در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» عدم سرویس دهی مناسب و رزرو بودن اتاق ها را دلیل ترک این هتل توسط هیئت ایرانی عنوان کرده اند.
مذاکره کنندگان ایرانی از جمله بعیدی نژاد و محمدیان در این هتل اقامت داشتند. پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال از جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای خبر داد.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

خبرنگاران در برزخ خبری هتل کوبورگ وین // 21:00

خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای در وین در برزخی خبری به سر می‌برند و هیچکس هنوز به طور قطع نمی‌داند آیا مذاکرات به سرانجام می‌رسد یا تمدید شده و یا....
امروز دوشنبه پانزدهم تیر ماه و در ششمین روز تمدید هفت روزه توافقنامه ژنو بر تعداد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران حاضر در چادر سفید خبرنگاران تعبیه شده مقابل هتل پله کوبورگ - هتل محل مذاکرات ایران و 1+5 - افزوده می‌شود.

به گزارش فارس امروز و همزمان با حضور همه وزرای خارجه ایران و 6 کشور به نسبت روزهای دیگر خبرنگاران بیشتری در چادر محل استقرار خبرنگاران حضور دارند و به احتمال زیاد ظرف فردا و پس فردا تعداد بیشتری به این محل خواهند آمد.

آنگونه که مسئولان وزارت خارجه اتریش عنوان می‌کنند بیش از 600 خبرنگار، عکاس و تصویربردار برای پوشش اخبار این مذاکرات ثبت نام کرده‌اند و البته در حال حاضر نمی‌توان گفت چه تعداد در وین مستقر هستند، اما در این روزها بر تعداد آنها افزوده می‌شود و اگر همه 600 نفر بخواهند در زیر این چادر مستقر شوند امکانپذیر نیست. این محل برای 300 نفر تعبیه شده و در صورتی که همه خبرنگاران حضور پیدا کنند، معضل جا پیش خواهد آمد.

البته در این چند روز تعدادی از خبرنگاران از این چادر گرم و هوای طاقت فرسای وین فرار کرده و در هتل ماریوت در نزدیکی محل مذاکرات مستقر شده‌اند.

هر چه به تعداد خبرنگاران افزوده می‌شود شایعات بیشتری به گوش می‌رسد خبرنگارانی از توافق در پایان سه‌شنبه خبر می‌دهد. تعدادی با توجه به اظهارات اخیر مقامات حاضر در وین عنوان می‌کنند با توجه به اینکه هنوز برخی مباحث حل نشده، وضعیت پیچیده‌تر شده و احتمال دارد مذاکرات تمدید شود.

برخی از حضور کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر می‌دهند.

البته همانطور که اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران طی این چند روز بارها اعلام کرده‌اند خود را  اسیر زمان نمی‌کنند و در صورتی که نیاز باشد مذاکرات ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد ایرانی امروز دوشنبه فضا و جو حاکم بر مذاکرات هسته‌ای جاری بین ایران و گروه 1+5 در شهر وین را «خوب» ارزیابی کرد و گفت: «می‌خواهیم توافق کنیم،‌ اما نه به هر قیمتی.»
مقام ایرانی گفت: «مذاکرات جدی و فشرده و فضا خوب است. همه به رسیدن به توافق علاقه دارند. ما هیچ ضرب‌الاجل قطعی نمی‌بینیم. ما می‌دانیم که ملاحظات خاصی توسط آمریکا وجود دارد اما بدان معنا نیست که همه با آن موافق هستند».

وی افزود: «اگر ما 9 جولای را سپری کنیم، ما هنوز هم می‌توانیم به کارمان ادامه بدهیم، اگر ما زودتر از آن بتوانیم چنین بکنیم که بهتر است اما اولویت یک توافق خوب است».
این مقام ایرانی تصریح کرد: «تمدید به نفع کسی نیست اما اگر به زمان بیشتر نیاز داشته باشیم،‌بهتر است در وین بمانیم تا اینکه وقفه‌ای در مذاکرات بدهیم».
از دیگر سو برخی خبرنگاران عنوان می‌کنند که برخی وزرای خارجه امشب وین را ترک می‌کنند، البته هیچ مقام رسمی این اخبار را تأیید نمی‌کند و در حال حاضر رایزنی‌ها در سطوح مختلف و بین وزرای خارجه حاضر در وین در جریان است. ظریف وزیر خارجه ایران تا این لحظه دیدارهایی را با وزرای خارجه آمریکا و روسیه داشته و با اینکه پیش از این اعلام شده بود قرار است ظهر امروز با وزرای خارجه انگلیس و فرانسه به گفت‌وگو بنشیند ولی این دیدارها برگزار نشد و هنوز مشخص نیست که این دیدارها امروز انجام شود یا خیر. برخی خبرنگاران عدم انجام این دیدارها را به دلیل جلسات داخلی 1+5 و نیاز آنها به اجماع می‌دانند.

به گزارش فارس، خبرنگاران حاضر نمی‌دانند چه کنند و چه قرار است طی این روزها رخ دهد. آنها در برزخ خبری به سر می‌برند و حتی مقامات نزدیک به تیم‌های مذاکره کننده هم تصویر روشنی از نتیجه مذاکرات ندارند. اکثر خبرنگارانی که حدود 2 هفته است در وین به سر می‌برند بارها و بارها بلیط‌ها و هتل محل اقامتشان را تغییر داده‌اند و هنوز هم نمی‌دانند تا چه زمانی در وین مستقر هستند.

سؤال اکثر خبرنگاران از هم این است که تا چه زمانی در وین خواهید بود؟

البته شب گذشته یک مقام آگاه به خبرنگاران ایرانی گفت که تکلیف مسائل فنی 70 درصد روشن شده و 30 درصد باقی مانده و دیگر ضمایم برنامه جامع اقدام مشترک نیز تا 90 درصد نیز به نتیجه رسیده است.
این مقام پایان ضرب الاجل تمدید هفت روزه توافقنامه ژنو را پایان چهارشنبه و یا ساعات آغازین پنجشنبه اعلام کرد.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 15 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان