کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

افزایش عوارض ساخت‌وساز با بازار مسکن چه می‌کند؟ ... / 15 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه

افزایش عوارض ساخت‌وساز با بازار مسکن چه می‌کند؟ ... / 15 تیر 94


افزایش عوارض ساخت‌وساز در تهران چقدر در بازار مسکن تاثیر دارد؟ فعالان بازار مسکن چه واکنشی نشان می‌دهند؟ آیا باعث رکود بیشتر در بازار می‌شود؟ آیا موجب کاهش میل به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن نمی‌شود؟ اینها سوال‌هایی است که برخی از مشاوران املاک به آنها پاسخ داده‌اند.
عوارض ساخت‌و ساز در تهران به دنبال بخشنامه‌ای که اخیراً به شهرداری‌های مناطق 22گانه ابلاغ شده، از نیمه خرداد امسال حداقل 10 تا 15 درصد افزایش یافت. اما این افزایش عوارض ساخت‌وساز در تهران چقدر در بازار مسکن تاثیر دارد؟ 

در این مورد یکی از مشاوران املاک در شمال تهران  گفت: افزایش عوارض ساخت‌وساز باعث می‌شود که سازندگان را نسبت به ساخت‌وساز بی‌میل کند، چرا که سازنده با خود می‌گوید، چرا باید کاری را انجام دهم که سود چندانی را نصیب من نکند، سازنده با خود می‌گوید پولم را در بانک می‌گذارم و سودش را می‌گیرم، چرا که او در ابتدا با خود برنامه‌ریزی می‌کند که برای ساخت فلان ساختمان باید چقدر هزینه کند، اما روز به روز بر قیمت همه چیز اضافه می‌شود، قیمت مصالح ساختمانی در سال پنج یا شش مرتبه تغییر می‌کند و اکنون هم که عوارض ساخت‌وساز افزایش پیدا کرده است.

او در ادامه گفت: هر سال در تمامی بازارها و کالاها درصدی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود، اما جالب این است که خود این ارزش افزوده نیز دچار تورم می‌شود و این ارزش افزوده امسال به 9 درصد رسیده، این درحالی است که در ابتدا میزان آن پنج درصد بود، یعنی خود این مالیات بر ارزش افزوده هم دچار تورم می‌شود.

یکی دیگر از مشاوران املاک در یکی از محله‌های شرق تهران در رابطه با تاثیر افزایش عوارض ساخت‌وساز بر بازار مسکن گفت: این افزایش عوارض در حدی نیست که بر بازار مسکن تغییری ایجاد کند، چرا که این افزایش عوارض در قیمت کلی، آن‌قدر تاثیر ندارد.

اعتقاد یکی دیگر از مشاوران املاک در یکی از مناطق جنوب تهران در رابطه با این موضوع این است که رکود در بازار مسکن به حدی رسیده که هیچ چیز باعث بهبود بخشیدن در این بازار نمی‌شود و تنها ثبات قیمت باعث می‌شود که این بازار از رکود خارج شود و باید مردم توان مالی بالایی پیدا کنند تا بتوانند به خرید و فروش مسکن خود بپردازند، چرا که از نگاه این مشاور املاک، در چند سال گذشته فرد خانه خود را می‌فروخت و با خیال راحت به تعویض آن می‌پرداخت، اما امروز کمتر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد، چرا که از چند لحظه بعد خود هیچ خبری ندارد و هر لحظه ممکن است قیمت‌ها تغییر کند.

مشاور املاک دیگری در یکی مناطق غرب تهران به اقتصادنیوز گفت: افزایش عوارض ساخت‌وساز، هیچ تغییری در بازار مسکن ایجاد نمی‌کند و رکود در بازار مسکن همچنان ادامه دارد./اقتصادنیوز/

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان