کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> سکوت خبری در وین؛ این بار یا همه برنده اند یا همه بازنده!!!/ خبرهای لحظه ای سه شنبه 16 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 37 دقيقه


گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

سکوت خبری در وین؛ این بار یا همه برنده اند یا همه بازنده!!!/ خبرهای لحظه ای وین سه شنبه 16 تیر

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++
 
روز گذشته فضای خبری حاکم بر وین «سکوت» بود. منابع خبری، از تعیین تکلیف مذاکرات، تا دو روز آینده و رسیدن قطار گفت‌و‌گوها به ایستگاه پایانی خبر می‌دهند. در حالی که هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده، بازارها به کدخوانی از روند مذاکرات پرداخته‌اند. از هفته گذشته، اکثر بازارها با نگاهی مثبت مذاکرات را تعقیب کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند باور بازار بر این است که مذاکرات وین در روز‌های آینده به سرانجام می‌رسد. تاثیر همین باور در بازار سهام، ارز، سکه و مسکن قابل مشاهده است. به گونه‌ای که در یک هفته گذشته، بورس با اقبال سهامداران خرد همراه بود؛ روز گذشته پس از حدود 50 روز معامله، شاخص کل کانال 66 هزار واحدی را مجددا تصاحب کرد. حجم معاملات نیز در سطوح مناسبی قرار دارد که نشانگر آمادگی این بازار برای تداوم رونق است. همچنین قیمت سکه نیز به 882 هزار تومان رسید تا به محدوده قیمتی اواخر بهمن سال 92 بازگردد. دلار نیز کاهش 45 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3285 تومان در روز گذشته رسید. در بازار مسکن هم فروشنده‌ها با تجدیدنظر خفیف روی قیمت‌های پیشنهادی و میل به فروش سریع، شایعه «جهش قیمت بعد از پایان مذاکره» را پس زدند و به تقاضای مصرفی، از بابت «مساعد شدن فضا برای انجام معامله»، پالس مثبت نشان دادند.


درانتظار ‌دود‌سفید‌ازکوبورگ
گروه دیپلماسی: هفته‌ها رایزنی و گفت‌وگو‌های فشرده مذاکره‌کنندگان ایرانی با 1+5 به خصوص طرف آمریکایی به واپسین ساعات خود نزدیک می‌شود؛ باوجودی که براساس آنچه هفته گذشته اعلام شده بود، سه‌شنبه 16 تیر ماه مهلت تعیین شده برای اعلام توافق است اما یک دیپلمات ایرانی حاضر در وین گفته است که ضرب‌الاجل نهایی مذاکرات چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنج‌شنبه است.

این در شرایطی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه ضرب‌الاجل پایان مذاکرات را کماکان هفتم ژوئیه عنوان کرد. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب و در پایان مراسم احیای شب قدر که در مرکز اسلامی امام علی(ع) وین برگزار شد، با بیان اینکه در برخی موارد هنوز اختلاف‌ها باقی است، تاکید کرد: «در تلاش هستیم اختلافات باقی مانده را حل کنیم.» همچنین ظریف از مردم خواست دعا کنند تا نتیجه مذاکرات آنچه صلاح است، مقدر شود.


وقت توافق فرارسیده
فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز یکشنبه به مذاکره‌کنندگان در وین پیوست، جو مذاکرات هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «اراده سیاسی را در طرفین برای دستیابی به یک توافق می‌بینم.» هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر یکشنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ به خبرنگاران تاکید کرد: «در قسمت پایانی یک ماراتن طولانی هستیم. پیام امروز من این است که اگر قرار است توافق شود وقت آن فرارسیده است.» این مقام اروپایی در توصیف فضای مذاکرات گفت: «ما به یک توافق بسیار نزدیک هستیم؛ جو مذاکرات مثبت و خوب است و من اراده سیاسی را همچنان برای یک توافق می‌بینم.»


هیات آژانس در تهران
همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین، یک گروه ۵ نفره از مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وارد تهران شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه گفت که در جریان سفر یک روزه این گروه درباره جزئیات تفاهم به دست آمده ایران و آژانس گفت‌وگو می‌شود. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اواخر هفته گذشته با سفر به تهران، با حسن روحانی رئیس‌جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرده بود. آمانو پس از بازگشت از تهران، گفت که در صورت همکاری ایران، آژانس آمادگی دارد گزارش خود درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی ایران را تا پایان سال جاری میلادی منتشر کند. او همچنین از حصول پیشرفت‌هایی طی سفر اخیرش به تهران خبر داد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به سفر یک روزه هیات پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت که این هیات، امروز «سه‌شنبه» تهران را‌ترک می‌کند. از سوی دیگر به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی ایران و 1+5‌ نوشته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد پس از توافق از ابزارهای جدید برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران استفاده کند.

فقط یک توافق خوب می‌خواهیم
روز گذشته و در ششمین روز تمدید هفت روزه توافقنامه ژنو، محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا برای چهاردهمین‌بار طی روزهای اخیر به گفت‌وگو نشستند. همچنین جان کری یکشنبه شب با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «ما فقط یک توافق خوب می‌خواهیم.» او تاکید کرد: «اگر به توافق نرسیم و ببینیم طرف مقابل سماجت می‌کند و در مسائل مهم انعطاف نشان نمی‌دهد، آماده‌ایم میز مذاکره را‌ترک کنیم.» وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت: «می‌خواهم کاملا شفاف بگویم هنوز درجایی که باید باشیم قرار نداریم به‌ویژه در مورد سخت‌ترین مسائل. واقعیت این است که من کاملا با همتای ایرانی خود هم‌نظر هستم که هیچ‌وقت به اندازه الان به توافق نزدیک نبوده‌ایم ولی در این برهه زمانی، مذاکرات یا می‌تواند موفق باشد یا ناکام بماند.»


گمانه‌زنی‌ها از وین
در آخرین ساعات گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و 1+5 در وین هر ساعت یک خبر و گمانه‌زنی از جانب دیپلمات‌های ایرانی حاضر در محل مذاکرات، منابع مطلع یا رسانه‌ها اعلام می‌شود. از یکسو، یک دیپلمات ایرانی گفته است ضمیمه فنی ۷۰ درصد و سایر ضمیمه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، از سوی دیگر یک دیپلمات دیگر با اشاره به احتمال اعلام توافق در نیمه شب چهارشنبه یا پنج‌شنبه تاکید کرد که در برخی مسائل مشکلات جدی و اساسی باقی است که باید حل شود. یک مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز به خبرنگار «انتخاب» در وین گفت: «تمامی مسائل مربوط به تحریم‌ها «تقریبا» حل شده است.» او با اشاره به برخی اختلافات موجود افزود: «یکی از موارد باقی مانده و مورد بحث، مساله عبارات به کار رفته در متن توافق است.»این مذاکره‌کننده ارشد ایران اضافه کرد: «هم اکنون بر سر هیچ‌یک از موارد مورد اختلاف به بن بست نخورده‌ایم و گفت‌وگوها بر سر مسائل باقی مانده ادامه دارد.» همچنین شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت اضافه تمدید شده مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در وین گفت: برخی مسائل حل نشده می‌تواند زمان مذاکرات را طولانی‌تر کند. به گزارش «ایرنا»، خبرنگار این شبکه تلویزیونی روز دوشنبه از هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش گزارش داد: «با آمدن وزرای خارجه کشورهای درگیر دراین مذاکرات به وین، فضای چانه‌زنی‌های هسته‌ای داغ‌تر از قبل شده است.»


لغو تحریم‌ها در سه مرحله
در همین حال شبکه سی‌بی‌اس نیوز به نقل از خبرنگار اعزامی خود به وین در گزارشی با ادعای «ایجاد گشایش درباره موضوع تحریم‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای» نوشت: «به جای تعلیق فوری تحریم‌ها، این موضوع در سه مرحله اتفاق خواهد افتاد.» مارگارت برنان، مجری و خبرنگار اعزامی این شبکه آمریکایی مدعی شد: «به دنبال آغاز اقدام ایران در فریز(متوقف) کردن برنامه هسته‌ای‌اش، آمریکا و قدرت‌های غربی مجموعه‌ای از محدودیت‌های خود را برخواهند داشت اما هیچ یک از آنها به آن سرعتی که ایرانی‌ها امیدوار بودند، اتفاق نمی‌افتد.»


تمام وزرای 1+5 در وین
از عصر روز یکشنبه سایر وزرای خارجه 1+5 که به پایتخت‌های خود بازگشته بودند، مجددا وارد وین شدند تا با حضور در مذاکرات هسته‌ای، پرونده‌ای که بیش از 10 سال است باز مانده را فیصله دهند. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که در ساعات پایانی عصر روز یکشنبه به همتایان خود در گروه 1+5 پیوست، در بدو ورود گفت: «در دو روز پایانی مذاکرات هستیم که روزهای فشرده‌ای خواهد بود. ما در ساعات پایانی مذاکرات به سر می‌بریم و هنوز به نقطه مورد نظر نرسیده‌ایم و نیاز به تلاش‌های بیشتر وجود دارد.» به گزارش «ایرنا»، لوران فابیوس تاکید کرد: «همان‌طور که از قبل خودم را متعهد می‌دانستم برای مرحله‌ای از مذاکرات که باید آخرین باشد به وین آمده‌ام. این مذاکرات 12 سال است شروع شده و باید در 72 ساعت پایان یابد.» فابیوس افزود: «امیدواریم به سمت یک توافق و در جهت امنیت و صلح پیش برویم ولی همه چیز باید راستی آزمایی شود. ما اکنون هم همان موضعی را داریم که از ابتدا داشتیم.»


هماهنگ کردن مواضع
در همین حال وزیران خارجه 1+5 و معاونانشان پیش از ظهر دوشنبه نشستی عمومی برگزار کردند تا مواضع خود را در دو روز باقیمانده مذاکرات در مقابل ایران هماهنگ کنند. وزرای خارجه روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه معاونانشان در این نشست حضور داشتند و هدایت این نشست را فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشت که به همراه معاونش هلگا اشمید در این مذاکره شرکت کرده بود.


یا همه می‌بریم، یا همه می‌بازیم
وزیر خارجه آلمان نیز پس از ورود به محل مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: «اگر توافق شود همه با هم می‌بریم و اگر به توافق نرسیم همه با هم شکست می‌خوریم. » فرانک اشتاین مایر افزود: «در این مرحله پیشرفت‌های زیادی شده ولی هنوز برخی مسائل باقی مانده است. این آخرین مهلت ماست و همه باید تن به یک توافق جامع دهیم. همه باید جرات و جسارت یک توافق جامع را داشته باشند.» او مدعی شد: «با توافق یک نقطه بحران در خاورمیانه از بین می‌رود و به خاورمیانه امن کمک می‌کند.»


توافق نهایی در دسترس است
با ورود وانگ یی، وزیر خارجه چین به هتل کوبورگ، جمع وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در وین تکمیل شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وانگ یی در بدو ورود به هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: «توافق جامع در دسترس است. همه طرف‌ها به ویژه آمریکا و ایران هرچه زودتر باید تصمیم نهایی را بگیرند.» وزیر خارجه چین تاکید کرد: «در روزهای اخیر شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات بودیم ولی هنوز چند مساله مانده که حل نشده است و امیدواریم در روزهای آینده برای آنها راه‌حلی پیدا کنیم که مورد قبول طرفین باشد. معتقدیم می‌توانیم برای این مسائل هم راه‌حل قابل قبول پیدا کنیم.»
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++
این بار یا همه برنده اند یا همه بازنده!!!

به گفته یک منبع دیپلماتیک آمریکائی این نخستین بار است که جلساتی با حضور وزیر امور خارجه آمریکا ۱۲ روز طول می کشد.

به گزارش الف بنا به خبرهایی که منابع نزدیک به هیئت های دیپلماتیک اعلام می کنند، از سه موضوع مهم باقی مانده توافق بر سر دو مورد نزدیک است. یکی از این موارد مسئله لغو تحریم ها و چگونگی آن است که گفته می شود ارچه اختلاف هایی بر سر آن وجود دارد، لیکن توافق خوبی درمورد آن وجود دارد. به نحوی که به سرعت و طبق خواسته ایران تحریم های مالی و شورای امنیت سازمان ملل پایان خواهند یافت. همچنین گفته شده طرفین درمورد فرآیند برگشت خودکار تحریم ها هم (که بر اساس آن اگر ایران توافق را نقض کند تحریم ها دوباره اعمال خواهند شد) سازش کرده اند.

در زمینه موضوع پی ام دی هم که سفر آمانو به تهران بسیار خووب و سازنده از سوی تمامی طرفین اعلام شده بود به نظر می رسد توافق بر سر آن نزدیک است. پس از سفر آمانو به تهران بود که قرار شد امروز هیئتی به ریاست معاون آمانو به تهران سفر کند. یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که آژانس پاسخ پرسش های مهم در این زمینه را تا پایان سال بیاید.

ورود وزرای امور خارجه به وین در روز یکشنبه اینگونه برداشت شد که توافق هسته ای قریب الوقوع است، البته موضع گیری های لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نشان دهنده این است که باید منتظر چانه زنی های شدید جدیدی باشیم.

در دوسال گذشته فابیوس به عنوان « پلیس بد» مذاکرات هسته ای شناخته شده است. خبرنگاران حاضر در وین می گویند، این حقیقت که پس از امضای توافق موقت هیچ تحریم ایران لغو نشد و تنها بخش اندکی از دارایی های مصادره شده ایران در خارج، آزاد شد در نتیجه مقاومت های فابیوس بود.

پیش نویس توافقنامه نهائی هسته ای ایران توسط کارشناسان به معاونان وزرای امور خارجه ذیربط تحویل داده شده تا پس از اعمال ملاحظات احتمالی به وزرای امور خارجه ارائه شود که به وین بازگشتند.

گفته می شود در این پیش نویس پرانتزهایی درباره موارد اختلافی وجود دارد که پرکردن آن به وزرای خارجه محول شده است. جدول زمانی لغو تحریم ها احتمالاً موضوعی است که برسر آن توافق خواهد شد. ایران خواستار لغو فوری تحریم ها و اول ااز همه تحریم های سازمان ملل است.

ایران و 1+5 معمولا به راحتی برخی مسائل حل نشده را به دور بعدی مذاکرات موکول می کردند اما اکنون مذاکره کنندگان با این چالش مواجهند که باید یک توافق جامع و همه جزئیات و ضمائم فنی آنرا ظرف چند روز نهایی کنند. چرا که آمریکا با ضرب الاجل کنگره روبروست و اروپایی ها هم اعلام کرده اند که این بار یا همه برنده اند یا بازنده.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

چالش جدید در مذاکرات وین ... / ساعت: 9:30

احتمال ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از ضرب الاجل پایان امروز، اظهارات یک مقام ایرانی درباره اختلاف نظرها بر سر تحریم ها، ادعای منابع غربی درباره مانع جدید شکل گرفته در مذاکرات هسته ای، تلاش رژیم اسرائیل برای بر هم زدن توافق و تضمین آمریکا به این رژیم درباره این موضوع، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
در آستانه پایان یافتن وقت اضافه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، مطبوعات و رسانه های بین المللی از تداوم وجود اختلافات میان طرفین سخن می گویند. «اسکای نیوز» در این زمینه گزارش داده منابع ایرانی در حالی از وجود اختلافات بزرگ در مذاکرات هسته ای سخن می گویند که کاخ سفید هم از احتمال تمدید بیشتر مذاکرات خبرداده است. سخنگوی کاخ سفید پس از نشست وزرای امور خارجه شش قدرت بزرگ جهان با طرف ایرانی در وین و در آستانه پایان مهلت تعیین شده برای پایان مذاکرات، اعلام کرد مذاکرات هسته ای ایران ممکن است از مهلت تعیین شده بیشتر ادامه یابد. از سوی دیگر منابع ایرانی نیز پس از این نشست از وجود اختلافات بزرگ سخن گفته اند. در همین حال برخی دیپلماتهای آلمانی نیز شکست مذاکرات با تهران را بعید ندانسته اند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

 کاخ سفید: تمدید مذاکرات محتمل است ... / ساعت: 10:30

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که شرط اصلی توافق ایران و 1+5 در وین، متعهد ماندن ایران به قول و قرار لوزان است. «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در میان خبرنگاران گفت که شرط اصلی توافق در وین، متعهد ماندن ایران به بیانیه لوزان است.بیانیه لوزان، چارچوب سیاسی مشخص شده از سوی ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی بر سر پرونده اتمی این کشور است؛ این توافق در روز 14 فروردین امسال خوانده شد.سخنگوی کاخ سفید به مذاکرات جاری وین میان نمایندگان ایران و 1+5 هم اشاره کرد و گفت: «مذاکرات پرتکاپو است.»ارنست در پاسخ به سوالی در خصوص دیگر حوزه‌های اختلاف ایران و آمریکا بدون درنظر گرفتن پرونده هسته‌ای گفت: «اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، همه نگرانی‌ها ما خیلی نگران‌کننده‌تر خواهد شد و به همین خاطر است که پرزیدنت اوباما اولویت خود را بر پیش‌گیری از تسلیح ایران (به سلاح اتمی) از طریق دیپلماسی گذاشته است.»جاش ارنست در خصوص مذاکرات غیراتمی در حاشیه مذاکرات اتمی هم سخن گفت؛ وی گفت که «جان کری در خصوص بازداشت غیرعادلانه شهروندان آمریکایی در ایران، با مذاکره‌کنندگان ایرانی سخن گفته است.»

خبرنگاری در خصوص امکان تمدید دوباره مذاکرات سوال پرسید که سخنگو گفت: «این سوالات را از مذاکره‌کنندگان بپرسید. اگر ببینیم ایران تمایل ندارد بر خلاف موضع واحد جامعه جهانی، توافق نهایی را امضاء کند، میز مذاکرات را ترک خواهیم کرد.»وی افزود: «درخصوص تمدید پس از گرفتن آخرین گزارش از مذاکره‌کنندگان خود اظهارنظر می‌کنیم ولی فعلاً فقط می‌توانیم بگوییم که امکان تمدید وجود دارد.»

مردم آمریکا مفاد توافق نهایی را می‌دانند
جاش ارنست در خصوص مفاد توافق احتمالی ایران و 1+5 هم گفت: «پیش از این هم به صراحت در خصوص آنچه در توافق نهایی درج می‌شود، سخن گفته‌ایم.»

واشنگتن بارها اعلام کرده که توافق نهایی با ایران، منعکس‌کننده فکت‌شیت آمریکایی منتشر شده پس از توافق لوزان خواهد بود و تاریخچه مذاکرات هم معتبر بدون فکت شیت‌های آمریکایی را ثابت کرده است.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

افزایش فشار هسته‌ای دموکرات‌ها بر اوباما ... / ساعت: 11:00

پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت که فشار اعضای ارشد دموکرات بر رئیس‌جمهوری این کشور افزایش یافته است.
در حالی که مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان ادامه دارد، یک پایگاه آمریکایی از افزایش فشار هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری این کشور به او به دلیل گفتگوهای هسته‌ای خبر داد. بار دیگر با حضور همه وزرای خارجه طرف‌های گفتگوهای هسته‌ای، مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین وارد مرحله حساسی شده و با توجه به اینکه مهلت یک هفته‌ای تمدید مذاکرات یعنی ۷ جولای هم در حال اتمام است، طرف‌ها به رایزنیهای خود شدت بخشیده‌اند.

در حالی که رسانه‌های صهیونیستی از تلاشهای این رژیم برای «خرابکاری در روند مذاکرات هسته‌ای از طریق لابی با کنگره آمریکا» خبر داده‌اند، یک پایگاه آمریکایی گزارش داد که فشار هم‌حزبی‌های اوباما بر او به دلیل مذاکرات ایران افزایش یافته است.«هیل»  در گزارشی تحت عنوان «دموکرات‌ها فشار بر اوباما را به دلیل مذاکرات هسته‌ای ایران افزایش می‌دهند»، نوشت: «اعضای ارشد دموکرات سنا در حال طرح درخواستهای تندروانه برای توافق هسته‌ای ایران هستند؛ موضوعی که تاکیدی بر چالشی است که دولت اوباما برای تضمین کسب تایید کنگره درباره یکی از اولویتهای اصلی رئیس‌جمهوری با آن مواجه است».

این پایگاه وابسته به کنگره گزارش داد: «دولت با ضرب‌الاجل روز سه شنبه برای تضمین توافق با ایران مواجه است و باید متن توافق را تا روز پنجشنبه به کنگره برسد تا قانونگذاران ۳۰ روز برای بازبینی آن وقت داشته باشند. اگر ضرب‌الاجل روز پنجشنبه از دست برود، قانونگذاران ۶۰ روز برای بازبینی وقت خواهند داشت».

در ادامه گزارش هیل آمده است: «به نظر نمی‌رسد توافق در حال حصول همه درخواستهای جمهوریخواهان و دموکراتها از قبیل بازرسیهای "هر زمان، هر جا" در ایران را شامل شود که این موضوع کار را برای دولت به منظور مانع شدن از رای منفی ۶۷ سناتور درباره توافق سخت‌تر می‌کند».پایگاه آمریکایی به اظهارنظر اخیر عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات ایران پرداخته و مواضع وی را چالشی برای مذاکرات هسته‌ای از سوی هم حزبیهای باراک اوباما توصیف می‌کند.«بن کاردین» عضو ارشد دموکرات این کمیته در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه ای‌بی‌سی درباره مذاکرات هسته‌ای  گفته بود: «شما باید بازرسی کاملی داشته باشید و از مراکز و پایگاه‌های نظامی بازرسیهایی داشته باشید».وی همچنین درباره شرایط رفع تحریمهای ایران هم اینطور گفته بود که این موضوع باید منوط و مشروط به «پیشرفتهای واقعی در مذاکرات» باشد.در ادامه این گزارش به اظهارنظرهای افراد دیگری هم پرداخته که از میان آنها «رابرت منندز» چهره سرشناس ضد ایرانی حزب دموکرات است؛‌ کسی که بانی بسیاری از طرحهای تحریمی و ضد ایرانی در کنگره بوده و بارها در مخالفت با مواضع کاخ سفید در قبال مذاکرات هسته‌ای موضعگیریهای سختی کرده است.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

المنار:ایران از هسته‌ای شدن تا خلق پیروزی ... / ساعت: 12:00

قرار بود امروز(سه شنبه) آخرین مهلت یک هفته تمدید مذاکرات برای برداشتن آخرین موانع از پیش پای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 باشد، اما بامداد امروز از تمدید دو روز دیگر خبر داده شد که بیانگر دقت ها و حساسیت ها در مراحل پایانی کار است.
در وین اعلام شد که 91 درصد بندهای توافق بین ایران و گروه 1+5 با موفقیت همراه بوده و اکنون در مقابل آمریکا و غرب فقط پیچیدگی خلاص شدن از فشارهای لابی صهیونیستی در واشنگتن که سخت در پی امنیت رژیم اشغالگر فلسطین و از سوی دیگر قانع کردن رژیم وهابی سعودی است که از پیروزی های ایران در سطوح منطقه ای و بین المللی نگران و وحشت زده است.

گزارش المنار به شرح زیر است:

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که نیمه آخر دومین دوره ریاست جمهوری را سپری می کند، از لابی صهیونیستی در جریان انتخابات راضی نبود و می خواهد دوره ریاست جمهوری خود را با موفقیتی تمام کند که آن پایان پرونده هسته ای ایران است.

او قصد دارد به ملت آمریکا این توجه را بدهد که رویکردهای حزب دمکرات در سیاست خارجی همواره مسالمت آمیز است، برعکس حزب جمهوری خواه که برای آنها مشکلات و سختی هایی را ناشی از مداخله مستقیم نظامی در افغانستان و عراق به ارث گذاشت.

تاریخ آمریکا به وقایع شرم آور و ننگین از گرفتار شدن در باتلاق ویتنام تا شام معروف است و اوباما می خواهد از این باتلاق خارج شود. 

اوباما در صدد راضی کردن نتانیاهو که همواره به او یورش می برد و یا شاهزاده های وهابی که می خواهند مانع توافق هسته ای بشوند، نیست، بلکه تصمیم او منتظر یک نرمش ایرانی است که حاضر نیست به اندازه یک بند انگشت از حقوق و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران کوتاه بیایند، به ویژه اینکه ایران دارای چهار نقطه قوت است که اگر همه ملت های جهان جمع شوند، نمی توانند آنها را از این کشور سلب کنند.

1- ایران بر اساس منطق دینی قصد ایجاد زرادخانه هسته ای ندارد، زیرا یک سلاح کشتار جمعی محسوب می شود و فتوای بالاترین مرجع دینی و روحانی در جمهوری اسلامی ایران عدم اجازه استفاده از سلاحی است که به بی گناهان آسیب و ضرر وارد می کند.

بر این اساس همه هشدارهای بین المللی از زمان تحمیل تحریم ها بر ایران در یک دهه گذشته، با مقاومت ملت ایران و دفاع از حقوقش برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای فنا شده است.

اکنون ایران در این زمینه و با اعتراف بین المللی، به حقوق کاملش به پیروزی دست یافته و حتی قبل از توافق هسته ای، تحریم های آمریکایی - غربی را شکسته است.

ولادیمیر پوتین در حاشیه همایش اخیر سن پترزبورگ در پیشنهادی مفتوح بر آمادگی روسیه برای تحویل انواع سلاح و تجهیزات نظامی به ایران تاکید کرد و حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه آینده برای اتخاذ گام هایی به منظور تکمیل روابط بین دو کشور به مسکو سفر خواهد کرد.

2- سلاح هسته ای در سطح جهان یک سلاح بازدارنده مربوط به دوران جنگ سرد است و یک سلاح راهبردی هجومی و یا دفاعی نیست.

هر طرفی که این سلاح را در اختیار دارد، به طور اساسی جرات استفاده از آن را ندارد، زیرا حتی طرفی را که از آن استفاده می کند، نابود خواهد کرد. 

این حماقت آخرین بار در سال 1945 میلادی در جریان تجاوز آمریکا علیه هیروشیمای ژاپن رخ داد و تاکنون آمریکا بهای آن را می پردازد.

3- هنگام دیدار هفته گذشته یوکی آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژِی اتمی از ایران برای فعال کردن مذاکرات هسته ای در وین، ایران لفظ بازرسی را از قاموس فشارهای برخود پاک کرد و آن را با عبارت نظارت مشروط با موافقت ایران جایگزین کرد.

شرط دیگر ایران برای اثبات نظر ناظران بین المللی در خصوص ضرورت بازرسی این است که موضوع به سازمان ملل برای بررسی دلایل بازرسی احاله شود و در صورت احساس نیاز نباید مستقیم به تحریم ضد ایران متوسل شوند.

بازگشت دیروز هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بیانگر فضای تفاهمی است که به یک پایان مثبت ختم خواهد شد.

4- در حاشیه پیروزی هسته ای ایران، تهران از سال 2011 تاکنون معادله وجود خود به عنوان یک قدرت نظامی برتر در سطح منطقه ای را اثبات کرده است. مبنای تحرکات و اقدامات ارتش ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر خلاف ارتش های مزدور در منطقه از جمله در منطقه خلیج فارس که تحت فرمان خاندان های پادشاهی و حاکم هستند، میهن دوستی، عدالت، ایمان و پذیرش ولایت مطلق و ارشادهای ولی فقیه و حمایت از ملت ایران است. 

قدرت نظامی شگفت انگیز ایران که در سایه تحریم ها ایجاد و بنا شده، جایگاه راهبردی این کشور در تنگه صدور نفت (هرمز) و نفوذ سیاسی آن ناشی از شفافیت در سیاست خارجی و حتی گشاده رویی در مقابل دشمنان، نیاز به ایران در سطح امنیت منطقه ای را به ویژه در رویارویی با تروریسم ضروری ساخته است.

هیچ یک از اهداف تجاوز خبیثانه وهابی های سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آنها برای نابود کردن کشور فقیر یمن که از نفوذ در آن و دیکته مطالبات خود عاصی مانده اند، تحقق نیافته، بلکه شعله های آتش اکنون به سوی جنوب عربستان کشیده شده و این منطقه که در تیررس موشک های یمنی قرار دارد، رفته رفته از ساکنانش تخلیه می شود.

با بازگشت هیات یمنی اعزامی از ریاض به ژنو و ادامه ابتکار عمل عمان، هرگونه امکان نقش آفرینی سعودی ها در مذاکرات یمنی - یمنی از بین رفت و ارکان اساسی یمن در صنعا و در حضور فرستاده سازمان ملل فقدان مشروعیت عبدر ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری و دولت خالد البحاح را اعلام کردند.

اکنون مسیر در یمن به سوی تشکیل شورای ریاست جمهوری موقت برای اداره گفت وگوها و احیای روند امور سیاسی به ابتکار مشترک روسیه، ایران و عمان حرکت می کند.

آمریکا به این امر اذعان و سعودی ها هم به شکست در مقابل ایران در عراق و یمن به طور ضمنی اعتراف کرده اند و این در حالی است که به زودی پیروزی قاطع ایران از دروازه بین المللی اعلام خواهد شد./ایرنا/

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

پادرمیانی سلطان قابوس برای آغاز مذاکرات ... / ساعت: 12:30

شیخ الاسلام می گوید:سلطان قابوس از طرف آقای اوباما خدمت مقام معظم رهبری آمد و مفاد نامه کری را به آقا عرض کرد. آقا فرمودند به آنها بی‌اعتمادم و سلطان قابوس گفت که یک بار دیگر اعتماد کنید. براین اساس مذاکرات شروع شد".
حسین شیخ‌الاسلام مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در باره ماجرای نامه کری به ایران و پادرمیانی سلطان قابوس برای آغاز مذاکرات گفت: "ما زمانی پای میز مذاکره رفتیم که آقای کری نامه نوشت و از طریق کشور عمان برای ما فرستاد که آمریکا حقوق ما را در چرخه غنی‌سازی به رسمیت شناخته است. بعد دو ملاقات بین معاونین وزرای خارجه در عمان برگزار شد و بعد سلطان قابوس از طرف آقای اوباما خدمت مقام معظم رهبری آمد و مفاد نامه کری را به آقا عرض کرد. آقا فرمودند به آنها بی‌اعتمادم و سلطان قابوس گفت که یک بار دیگر اعتماد کنید. براین اساس مذاکرات شروع شد".

دبیرکل کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین افزود: براین اساس مذاکرات شروع شد لذا مذاکرات به دلیل فشار تحریم‌ها نبود گرچه آنها تبلیغ می‌کنند و می‌گویند ایران می‌خواست بمب بسازد و ما اجازه ندادیم و انقدر فشار آوردیم تا ایران پای میز مذاکره آمد.شیخ‌الاسلام در پایان سخنان خود اضافه کرد: ما به هیچ عنوان اجازه بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی خود را به آنها نخواهیم داد. ایران کشوری مستقل و آزاد است و زیر بار زور نمی‌رود و اگر آنها هم خواهان توافق نیستند، ما مشکلی نداریم. چراکه ما توانایی اداره کشور با هر شرایطی را داریم اما آنها دیگر توانایی ندارند، ساختار تحریم‌ها را سرپا نگه دارند.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

آغاز نشست های امروز در وین ... / ساعت: 13:00

سومین نشست وزرای خارجه ۱+۵ و وزیر خارجه کشورمان تا دقایقی دیگر آغاز می شود.
پس از پایان نشست داخلی وزرای خارجه ۱+۵ که ساعتی پیش به ریاست موگرینی آغاز شد، قرار است تا دقایقی دیگر سومین نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور برگزار شود.طبق قرار قبلی بنا بود این نشست رأس ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی برگزار شود که احتمال تعویق وجود دارد.بنابر این گزارش، جلسات معاونین از صبح امروز دوباره برقرار و در حال برگزاری بوده و همچنان ادامه دارد.در این میان دکتر محمد جواد ظریف هم دقایق کوتاهی با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفتگو داشت.بنابر این گزارش، جلسه ایران و کشورهای ۱+۵ در سطح وزیران شب گذشته پس از ۹۰ دقیقه پایان یافت و این در حالی بود که معاونان وزیر و کارشناسان کماکان تا ساعاتی از بامداد امروز سه شنبه به کار خود ادامه دادند.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

مقام ایرانی: هیچ ضرب‌الاجلی نداریم ... / ساعت: 16:00

یک مقام ایرانی پس از آنکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات هسته ای طی چند روز آینده خبر داد  گفت: ما هیچ ضرب الاجلی نداریم. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه ، یک سخنگوی هیئت مذاکره کننده ایران به این خبرگزاری گفت: ما هیچ ضرب الاجلی نداریم.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

لاوروف: 10 مورد اختلاف باقی مانده است ... /ساعت: 16:30    

وزیر خارجه روسیه گفت: برگشت‌پذیری تحریم‌ها همچنان مورد بحث است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر روز سه‌شنبه و در حالی که موگرینی از تمدید ضرب‌الاجل یک هفته‌ای مذاکرات برای چند روز دیگر خبر داد، به خبرنگاران روسی حاضر در محل مذاکرات گفت که ۱۰ مورد باقی مانده است و به چند روز بیشتر برای بحث نیاز داریم.سرگی لاوروف تا ساعاتی دیگر وین را به مقصد کشورش برای شرکت در اجلاس بریکس ترک می‌کند.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

ماری هارف: مذاکرات تا جمعه تمدید شد ... / ساعت: 17:00

مشاور وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای تا ۱۰ جولای تمدید شد.
ماری هارف، مشاور ارتباطات راهبردی وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای 10 جولای (جمعه) تمدید شد.

 به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، دقایقی پیش نیز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پاله‌کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین، حاضر شد.وی گفت: وارد سخت‌ترین و واقعی‌ترین مرحله مذاکرات شده‌ایم. چندین دیدار هماهنگی داشته‌ایم. آخرین مسایل سخت را در بالاترین سطح در حال بررسی هستیم.موگرینی افزود: برخی وزرا وین را در ساعات آینده ترک می‌کنند و باز خواهند گشت. من اینجا می‌مانم.

وی ادامه داد: طی ساعات یا روزهای آینده به کار برای نهایی شدن متن توافق ادامه می‌دهیم.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز دقایقی پیش اعلام کرد که هنوز دستاوردی حاصل نشده است و کمتر از 10 موضوع است که هنوز حل نشده‌اند.وی در ادامه و در پاسخ به تسنیم گفت: به سمت جلو حرکت می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه افزود: تقریبا همه (وزرا) وین را ترک می‌کنند.

وی پیش از ترک وین گفت که موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی همچنان مورد بحث میان طرفین است.
این سخنان درحالی از سوی لاوروف مطرح شد که اندکی بعد هیات روسیه نیز به همراه اتوبوسی که حامل خبرنگاران بود هتل کوبورگ را ترک کرد.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

آغاز نشست صالحی و مونیز ... / ساعت: 17:30

رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا دقایقی قبل در شهر وین به گفت‌وگو نشستند.
دقایقی پیش علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا دقایقی قبل در شهر وین به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش فارس رایزنی‌ها امروز (سه‌شنبه) در وین بین وزرای خارجه در جریان بود و ساعتی قبل فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جمع خبرنگاران آمد و گفت که مذاکرات طی روزهای آینده ادامه دارد.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

منبع ایرانی تمدید مهلت مذاکرات را تایید کرد ... / ساعت: 18:00


یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران تایید کرد که مذاکرات در دو سه روز آینده به منظور بررسی راه‌حل‌ ها پیرامون موضوعات باقی مانده ادامه می‌یابد.
بر اساس قوانین اتحادیه اروپایی و همچنین محدودیت‌های قانونی هیات‌های غربی به منظور ادامه اجرای تعهدات آن‌ها بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو پس از تمدید 7 روزه تا هفتم جولای، روز سه شنبه نیز تمدید چند روزه مذاکرات جاری صورت گرفت.

فدریکا موگرینی پس از دو روز رایزنی با همتایان خود در گروه ۱+5 و ایران عصر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما خیلی از کارها را انجام دادیم اما کارهای دشواری باقی مانده است. ما می خواهیم از تمام وقت خود استفاده کنیم. بعضی از وزیران در ساعات و روزهای آینده وین را ترک می‌کنند اما دوباره به وین بازخواهند گشت.

وی ادامه داد: من آمده‌ام اینجا در جمع شما تا بگویم ما مذاکرات را تمدید کرده‌ایم.

موگرینی اما به تاریخ مورد نظر تمدید اشاره ای نکرد.

وی افزود: خبر این است که ضرب‌الاجل خود را تمدید کرده‌ایم و به دنبال زمانی مناسب برای توافق نهایی هستیم.

وی تاکید کرد که ما سخت کار می‌کنیم اما موضوعات مهمی باقی مانده است.

گفته می شود تمام وزیران خارجه ۱+5 به جز جان کری امروز وین را ترک می‌کنند.

ه نظر می‌آید تحت فشار ایران، آمریکایی‌ها از کنگره و ضرب الاجل ۹ جولای عبور کردند. چنانچه تا ۹ جولای توافق برای بررسی به کنگره ارایه نشود کنگره فرصت دوماهه برای بررسی توافق را در اختیار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، پس از سخنان موگرینی، وزیر خارجه روسیه هتل کوبورگ را ترک کرد.

هم چنین علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و مونیز وزیر انرژی آمریکا مذاکرات دو جانبه خود را از سرگرفته‌اند.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

فابیوس: مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران آسان نیست ... / ساعت: 19:30


وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه مذاکرات هسته ای ایران آسان نیست، از بازگشت خود به پاریس خبر داد و گفت فردا (چهارشنبه) به وین باز می گردد.
«لوران فابیوس» بعد از خروج از هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه «به پاریس باز می گردد»، گفت: مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران آسان نیست.

به گزارش فارس وی با بیان اینکه فردا شب به وین باز می گردد، افزود: مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران همچنان ادامه دارد.فابیوس سپس با اشاره به اینکه «لحظاتی سختی پیش روست»، اظهار داشت، مسئله تحقیق و توسعه، تحریم ها و پی ام دی برای فرانسه مهم است و این کشور به دنبال توافق محکم با ایران است.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

چرا مذاکرات دو روز دیگر ادامه می یابد؟ ... / ساعت: 20:00

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده دلیل ادامه یافتن مذاکرات تا دو روز دیگر را «دلبستگی طرف مقابل به تحریم ها ، شورای امنیت و قطعنامه های آن» و نیز عدم اجماع میان کشورهای 1+5 عنوان کرد.وی روز سه شنبه گفت: به نظر می رسد چند موضوع علت اصلی به جمع بندی نرسیدن مذاکرات است. یکی ، دلبستگی شدید طرف مقابل به تحریم ها و عدم توانایی برای تصمیم گیری سخت درمورد رفع تحریم ها است و دیگری ، دلبستگی عاطفی بیش از حد به شورای امنیت و قطعنامه های آن و محتوای قطعنامه جدید شورای امنیت برای لغو تحریم ها.به گزارش ایرنا این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده افزود: عدم اجماع و جمع بندی واحد در میان اعضای پنج بعلاوه یک دلیل دیگری برای به جمع بندی نرسیدن مذاکرات تا این مرحله است.وی اظهارداشت که مذاکرات در دو سه روز آینده به منظور بررسی راه حل های موضوعات باقیمانده ادامه می یابد.الان زمان آن رسیده است که پنج بعلاوه یک بنا به گفته موگرینی اراده سیاسی را با تصمیم های سیاسی اجرایی کند.

 +++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

تمدید مذاکرات؛ اهدای فرصت به مخالفان توافق هسته‌ای // 22:00
 
تمدید مذاکرات هسته‌ایِ ایران فرصت بیشتری به مخالفان این توافق در ایران و آمریکا برای برهم زدن آن می‌دهد.
در شرایط کنونی، اگر امضای توافق هسته ای پس از 9 ژوئیه (پنجشنبه) انجام شود، آنگاه اعضای کنگره 60 روز برای بررسی این توافق مهلت خواهند داشت، زیرا باید تعطیلات سالانه کنگره در ماه اوت را نیز به حساب آورند.
به گزارش پايگاه خبري «تيک» به نقل از بلومبرگ، گاتکین تأکید کرد: شایان ذکر است که هرچه زمان بررسی این توافق توسط کنگره آمریکا، در صورت امضای آن توسط نمایندگان شش کشور قدرتمند جهان و ایران در وین، بیشتر شود، فرصت بیشتری برای مخالفان در ایران و  کنگره آمریکا، که احتمالاً توسط بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، نیز تحریک خواهند شد، به وجود خواهد آمد تا بتوانند این توافق را به هم زنند.
سردبیر خاورمیانه این شبکه در خاتمه افزود: هنوز ما نمی توانیم به صورت قطعی بگوییم که توافق به دست خواهد آمد یا خیر، اما کِش دادن زمانِ بررسی آن توسط کنگره آمریکا فرصت بیشتری به دست مخالفان این توافق می دهد که برای متوقف کردنِ آن تلاش کنند.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++
سایت های مشکوک هسته ای جایگزین مراکز نظامی // 22:30

 یک مقام ارشد امریکایی عصر سه شنبه گفت بعد از این همه مذاکره و پیشرفت، اگر به توافق نرسیم یک تراژدی خواهد بود.
این مقام امریکایی که با خبرنگاران رسانه های غربی گفت و گو می کرد، افزود: به زودی معلوم می شود توافق اصولا ممکن است یا اصلا ممکن نیست.
به گزارش ایرنا وی گفت که برای دستیابی به یک توافق خوب ، دسترسی به « سایت های مشکوک هسته ای» باید حل شود که معتقدم به زودی چنین خواهد شد.
« سایت های مشکوک هسته ای» اصطلاحی است که به تازگی امریکا جایگزین مراکز نظامی کرده است. کارشناسان جایگزینی این اصطلاح را عقب نشینی امریکا از مواضع گذشته خود می دانند.این مقام ارشد امریکایی گفت: اگر پس از این همه مذاکره و پیشرفت و نزدیک شدن به خط پایان در نهایت به توافق نرسیم، فاجعه خواهد بود.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 16 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان