کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از آماده‌باش برای سخنرانی‌فوری اوباما تا پیشنهاد جدید ایران به 5+1/ خبرهای لحظه ای پنجشنبه 18 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 36 دقيقه

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

از آماده‌باش برای سخنرانی‌فوری اوباما تا پیشنهاد جدید ایران به 5+1/ خبرهای لحظه ای وین پنجشنبه 18 تیر

 

از آماده‌باش برای سخنرانی‌فوری اوباما تا پیشنهاد جدید ایران به 5+1  // 00:15

در صورت حصول توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، کاخ سفید برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و یا سخنرانی فوری باراک اوباما آماده است.سایت وابسته به وزارت خارجه آمریکا از آماده‌باش بودن کاخ‌سفید خبر داده است. صدای آمریکا (VOA) نوشت: کاخ سفید در انتظار خبری از مذاکرات اتمی با ایران، در حالت آماده باش بسر می برد. به گفته سخنگوی کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این روزها برنامه کاری اش را شناور نگه داشته، چون ممکن است از وین، محل برگزاری مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی خبرهای جدیدی برسد. ایران و گروه ۱+۵ در تلاش هستند به یک توافق نهایی اتمی دست پیدا کنند که برنامه اتمی ایران را محدود و تحریم ها علیه این کشور را کاهش می دهد. با آزاد نگه داشتن برنامه کاری رئیس جمهوری آمریکا، در صورت حصول توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، کاخ سفید برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و یا سخنرانی فوری باراک اوباما آماده است. روز سه شنبه، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات اتمی با ایران تا روز جمعه ادامه دارد.
++++++++++++++++
 پیشنهاد جدید از سوی ایران  

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که وی و وزارتخانه متبوعه‌اش نمی‌توانند ارائه پیشنهاد جدید از سوی دیپلمات‌های ایرانی در خلال مذاکرات وین را تأیید کنند.
«مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در میان خبرنگاران، واکنشی خنثی نسبت به اظهارات مقامات ایرانی در خصوص ارائه پیشنهاد جدید برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای داشت. به گزارش فارس تونر گفت نمی‌تواند خبر ارائه پیشنهاد از سوی ایرانیان را تأیید کند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

کاخ‌سفید: ایران تصمیم بگیرد به تعهدات لوزان پایبند است یا نه //

سخنگوی کاخ سفید نگرانی‌ها درباره استفاده ایران از مذکرات هسته‌ای برای به جلو بردن برنامه هسته‌ای را رد کرد.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: نگرانی ها درباره استفاده ایران از گفتگوهای دیپلماتیک برای پیشبرد برنامه هسته ای مسئله ای است که ما از همان آغاز مطلع بودیم و درست نیست. وی درباره برخی از انتقادها درباره استفاده ایران از مذاکرات دیپلماتیک برای پیشبرد برنامه هسته ای خود گفت: این درست نیست. این نگرانی است که این دولت از همان آغاز آن را حل کرده است. سخنگوی کاخ سفید افزود: ایران سابقه استفاده از گفتگوهای دیپلماتیک به عنوان پوشش برای پیشبرد برنامه هسته ای خود را داشت اما آن زمانی بود که آنها با نظارت و محدودیت های بین المللی مواجه نشده بودند. به همین جهت شرکای 1+5 تاکید کردند ایران در زمان ادامه گفتگوها گام های جدی برای توقف برنامه هسته ای و به عقب راندن برخی از عناصرکلیدی برنامه خود بردارد. ارنست همچنین گفت: ترجیح ما درباره ایران رسیدن به توافق نهایی است که منعکس کننده تعهدات آنها به بیانیه لوزان باشد. نیاز است ایران تصمیم بگیرد می خواهد به این تعهدات پایبند باشد یا خیر. وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا روشن ساخته است که اگر ایران نخواهد به تعهداتش پایبند باشد، نرسیدن به توافق، بهتر از توافق بد است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

سه اختلاف باقیمانده مذاکرات 5+1 با ایران ... / ساعت: 9:00

 مهدی محمدی که در تیم سابق مذاکره کننده به عنوان یکی از اعضای رسانه ای تیم سعید جلیلی فعال بوده است مطلبی برای وطن امروز نوشته که در بخشی از آن به سه مورد اختلافی در مذاکرات وین اشاره کرده است.
به نوشته این مسئول رسانه ای در تیم سابق مذاکره کننده تا یک هفته پیش جدول زمانی تعلیق تحریم ها و نوع دسترسی و بازرسی که آژانس در طول گام نهایی در اختیار خواهد داشت، مهم ترین اختلاف ها روی میز مذاکرات بود. اکنون مذاکره کنندگان می گویند از این اختلافات عبور کرده اند. محمدی در یاداشت خود نوشته است:به هیچ وجه روشن نیست که این اختلافات حاد به چه روشی حل شده و آیا این روش های جایگزین حقیقتا به خطوط قرمز ایران متعهد هست یا نه. با این حال، اکنون خبرها به ما می گوید مذاکره کنندگان از بحث تحریم و بازرسی عبور کرده اند و اختلاف ها به 3 مورد اصلی محدود شده است: لغو یا باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی زمان توافق تحقیق و توسعه محمدی در یادداشت خود این گمان را مطرح کرده است که شاید اهمیت این 3 موضوع هم برای امریکایی ها یکسان نباشد و برخی را با هدف چانه زنی و امتیاز گیری در دیگری برجسته کرده باشند. اگر میزان تاثیر صهیونیست ها بر تیم مذاکره کننده امریکا را جدی بگیریم –که باید چنین کرد- یک سناریوی محتمل این است که امریکایی ها در ساعات آخر، حاضر به امتیازدهی درباره تحریم های تسلیحاتی و حتی زمان توافق شوند به شرط اینکه برنامه تحقیق و توسعه ایران به میزانی که آنها می خواهند محدود شود. این سناریویی است که تیم مذاکره باید عمیقا از آن مراقبت کند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

آمریکا:توافق شود پای تصویب آن در کنگره می ایستیم ... / ساعت: 9:30

جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد، درست است درصورت عبور ازتاریخ تعیین شده کنگره آمریکا 30 روز اضافه برای بررسی توافق نامه وقت خواهد گرفت، ولی اگر ما به توافق برسیم، صرف نظر ازهرمدت زمان برای بررسی کنگره، به منظورتصویب وعبور آن ازلایه نظارتی کنگره ایستادگی خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا ازنشست خبری روزچهارشنبه وزارت خارجه آمریکا، مارک تونر جانشین سخنگوی این وزارت خانه، ضمن اذعان بر پیشرفت وحل بسیاری از مشکلات درمسیر مذاکرات، گفت: همچنان برخی موارد اختلافات حل نشده وجود دارد که تیم مذاکره کننده برای حل این مسائل در وین در تلاشند. وی با اعلام اینکه، در صورت نیاز به مذاکرات بیشتر، این کار را خواهیم کرد خاطرنشان کرد : هدف نهایی دستیابی به توافق خوب است نه پایبندی به تاریخ تعیین شده مذاکرات. مارک تونر درواکنش به عبور ازمهلت های تعیین شده مذاکرات، ضمن ابراز امیدواری از دستیابی به توافق در48 ساعت آینده اظهارداشت: تاریخ های تعیین شده عامل تسریع کننده ومشوق پیشرفت درمذاکرات محسوب می شوند. وی اضافه کرد: درصورت نیاز به مذاکرات بیشتر، این کار را خواهیم کرد .هدف نهایی مذاکرات، دستیابی به توافق خوب است نه پایبندی به تاریخ های تعیین شده. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اوایل سال جاری میلادی با فشار برخی سناتور ها، طرح کنگره آمریکا به منظور نظارت این مجلس بر هر گونه توافق احتمالی با ایران را به امضا رساند، بازبینی توافق نامه ، تنها محدود به قبول یا عدم قبول توافق نامه در کنگره خواهد بود . در صورتی که کنگره توافق نامه را رد کند، ریاست جمهوری همچنان این اختیار را خواهد داشت در مدت 12 روز تصمیم کنگره را وتو کند. گفتنی است مجلس کنگره ونمایندگان آمریکا نیز ازسویی این اختیار را خواهد داشت ظرف مدت 10 روز، در صورت مخالفت دو سوم تعداد نمایندگان با وتوی ریاست جمهوری، این حق وتو را سلب کنند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گفتگوی هسته‌ای سران ایران و روسیه ... / ساعت: 10:00
یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: رؤسای جمهوری ایران و روسیه در دیدار خود در اوفا در مورد وضع پیرامون برنامه هسته ای ایران گفت وگو خواهند کرد.اوشاکوف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس بریکس در اوفا دیدار دوجانبه ای با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و در جریان آن در مورد وضع برنامه هسته ای ایران گفت وگو و مذاکره خواهند کرد. به گزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، روز پنجشنبه اجلاس سران سازمان بریکس در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار می شود و روز جمعه نیز به برگزاری اجلاس سازمان شانگهای اختصاص یافته است. دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: رؤسای جمهوری ایران و روسیه در خصوص مقابله با تروریسم، حل و فصل مناقشات منطقه ای، مسایل مربوط به همکاری دو کشور در عرصه های اقتصادی و بازرگانی و فنی- نظامی گفت وگو می کنند. وی افزود: سران دو کشور در دیدار خود نتایج مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران که در وین جریان دارد را هم بررسی خواهند کرد. دستیار پوتین گفت: امید زیادی داریم که در جریان این مذاکرات، پیشرفت به دست آید و وضع، به آن سو پیش می رود و به همین دلیل نتایج و دورنمای این مذاکرات و اقداماتی که ایران و روسیه می توانند در مذاکرات بین المللی انجام دهند، مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: در این مذاکرات همچنین موضوعات کلیدی روابط ایران و روسیه مطرح خواهد شد. دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود همچنین به دستور ولادیمیر پوتین برای لغو ممنوعیت فروش مجموعه های اس-300 به ایران اشاره کرد که در ماه آوریل سال گذشته انجام گرفت. وی همچنین گفت که در زمان حاضر یادداشت تفاهم دولتی میان ایران و روسیه اجرا می شود که نحوه تأمین مالی طرح های مشترک از طریق نفت در ازای کالا و خدمات را تعیین می کند. وی افزود: شرکت های روسی در چارچوب این معاملات طرح های معینی را از جمله در عرصه های اکتشاف نفت و گاز، تولید کامیون کاماز در ایران و سایر طرح های صنعتی را بررسی می کنند. دستیار امور بین المللی پوتین در مورد عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: در زمان حاضر درخواست عضویت بیش از 10 کشور برای عضویت در سازمان شانگهای بررسی می شود که درخواست رسمی ایران از آن جمله است. به گفته اوشاکوف، درخواست ایران برای عضویت در دستور کار سازمان شانگهای قرار دارد؛ امیدواریم که این درخواست پس از لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایران پذیرفته شود

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

احتمال تمدید مذاکرات تا 13 ژوئیه ... / ساعت:10:30 

قرار گرفتن مذاکرات هسته ای ایران در حالت تعلیق، احتمال تمدید مذاکرات تا تاریخ 13 ژوئیه، ادعای جالب یک سایت صهیونیستی درباره تمدید مهلت گفت و گوهای هسته ای، مواضع روسای جمهور ایران و آمریکا درباره چشم انداز دستیابی به توافق و ادامه انتقادات منتقدان هسته ای در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، امروز نیز موضوع محوری مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی در این زمینه، از در «تعلیق» قرار گرفتن مذاکرات هسته ای ایران سخن گفته است. در این گزارش با بیان اینکه مسائل حساس در مذاکرات ایران با قدرت های جهانی همچنان لاینحل مانده اند، آمده: مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در وین در حالت تعلیق قرار گرفته است. مذاکرات وارد دوازدهمین روز شد. طرف های مذاکره کننده دیروز در خصوص تمدید سه روزه گفتگوها به توافق رسیدند؛ اما مسائل مشکل تر هنوز حل نشده اند. جمهوری اسلامی ایران اطمینان داده که راه حل های سازنده ای ارائه کرده است. اما این کشور در مورد خطوط قرمزی که تعیین کرده، انعطاف نخواهد داشت. ***** به گزارش تابناک در همین حال، خبرگزاری «ایتارتاس» به نقل از یک منبع غربی از احتمال تمدید مذاکرات هسته ای تا 13 ژوئیه خبر داده؛ هرچند، اشاره کرده که در حال حاضر، تلاش ها بر محور به نتیجه رساندن مذاکرات تا روز جمعه قرار دارد. به گفته این منبع، وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 روز دهم ژوئیه در شهر وین دیدار خواهند کرد. این عضو هیئت اتحادیه اروپا افزوده: «مذاکرات فشرده برای حل مسائل باقیمانده، روز پنج‌شنبه انجام می‌گیرد و عمدتا به صورت دوجانبه خواهد بود و با شرکت فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد». وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ادامه مذاکرات تا روز 13 ژوئیه این احتمال را رد نکرد اما گفت تلاش می‌کنیم کار را تا روز جمعه پایان دهیم. ***** اما یک پایگاه خبری صهیونیستی ادعای جالبی را درباره دلیل تمدید مذاکرات هسته ای مطرح کرده است. پایگاه خبری «اسرائیل نیوز»، تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه را با راه‌پیمایی روز قدس مرتبط دانسته است. این سایت با اشاره به راهپیمایی روز قدس می نویسد «روز مرگ بر اسرائیل» با ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ همزمان شده است. در ابتدای این مطلب با بیان اینکه ضرب‌الاجل نهایی توافق هسته‌ای ایران به روز جمعه موکول شده، آمده این روز درست مصادف با روز قدس است که ایرانی‌های سر تا سر دنیا شعارهایی برای نابودی اسرائیل سر می‌دهند. این پایگاه خبری پس از ارائه شرح مختصری از تاریخچه برپایی روز قدس مدعی شده دولت اوباما نمی‌تواند مدعی باشد که از این تلاقی زمانی آگاه نبوده؛ چرا که راهپیمایی روز قدس قرار است روز جمعه در ۱۹ شهر در آمریکای شمالی برگزار شود. ***** اظهارنظر روسای جمهور ایران و آمریکا درباره چشم انداز حصول توافق، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز است. خبرگزاری فرانسه می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در مورد نتیجه مذاکرات هسته ای کشورش با قدرت های جهانی که در وین پایتخت اتریش در حال برگزاری است، ابراز خوشبینی کرد و گفت: «ایران خود را برای دوران پس از مذاکرات آماده می کند». روحانی پیش از عزیمت به روسیه برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در اظهاراتی گفت: «مذاکرات با گروه 1+5 وارد مرحله حساسی شده است و جمهوری اسلامی ایران خود را برای دوران پس از مذاکرات و پس از تحریم ها آماده می کند». وی اشاره کرده گفت و گو درباره مذاکرات هسته ای، در دستور کار اجلاس سازمان همکاری شانگهای قرار دارد؛ زیرا دو عضو این سازمان، یعنی چین و روسیه در گفت و گوهای هسته ای هم حضور دارند. ***** در طرف مقابل، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تأکید کرده هیچ توافق بدی را با ایران امضا نخواهد کرد. به نوشته «آسوشیتدپرس»، اوباما عصر روز سه‌شنبه در یک مراسم شام در کاخ سفید به نمایندگان دموکرات سنا اطمینان داد هیچ توافق بدی را با ایران امضا نخواهد کرد. وی همچنین از آن ها خواست تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسیده، درباره آن داوری نکنند. رئیس جمهور آمریکا در عین حال اظهار داشت اطمینان ندارد چنین اتفاقی رخ دهد. آسوشیتدپرس می نویسد این مراسم تا حدودی برای رفع اختلافات پیش آمده میان طرفین بر سر مسائل تجاری در آمریکا بود که ماه گذشته موجب اختلاف در حزب دموکرات شد؛ اما برخی نمایندگان گفتند مسئله ایران، موضوع اصلی این مراسم بوده است. ***** با این وجود، منتقدان توافق هسته ای ایران در آمریکا، همچنان به انتقادات خود ادامه می دهند. در همین راستا، رابرت منندز، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در گفت و گویی با «سی ان ان» اظهار داشته ایران در مذاکرات هسته ای بخش زیادی از زیرساخت های هسته ای خود را حفظ کرده است. وی گفته: «من می ترسم که خطوط قرمز ما برای ایرانی ها، چراغ سبز به نظر برسند. ما در آغاز مذاکرات گفته بودیم که ایران نمی تواند ظرفیت تولید تسلیحات هسته ای را داشته باشد؛ باید برخی از زیرساخت های هسته ای غیر قانونی ایران برچیده شوند و هیچ حقی برای غنی سازی وجود ندارد. اما چیزی که تاکنون بدست آوردیم این است که ایرانی ها به صورت ضمنی توانایی غنی سازی را دارند و زیر ساخت های هسته ای ایران با وجود آنکه قدرت های جهانی درطرف دیگر میز مذاکره نشسته اند، حفظ شده است».

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

الميادين:توافق هسته ای در وين قطعی است ... / ساعت: 10:45

المیادین افزود: همه می دانند طرف های شرکت کننده در این مذاکره به اصول کلی این توافق رسیده اند و مشکل باقی مانده درباره جزئیات است و تلاش های زیادی برای حل و فصل این جزئیات وجود دارد.به گزارش مهر، المیادین افزود: همه می دانند طرف های شرکت کننده در این مذاکره به اصول کلی این توافق رسیده اند و مشکل باقی مانده درباره جزئیات است و تلاش های زیادی برای حل و فصل این جزئیات وجو دارد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گفت‌وگوی اوباما با تیم مذاکرات آمریکا ... / ساعت: 11:00

رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه با هیئت مذاکره کننده این کشور در وین که برای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند، گفت‌وگو و توصیه‌هایی را در این زمینه به آنها ارائه کرد.«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، دیروز در جریان نشست با هیئت مذاکراه کننده آمریکایی در وین، از آخرین دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای با ایران مطلع شد. این نشست از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد.به گزارش تسنیم به نقل از «اسکای‌نیوز»، اوباما توصیه‌هایی را به هیئت آمریکایی مذاکره کننده در وین به منظور دستیابی به توافقی خوب با ایران ارائه کرد.این در حالی است که «ماری هارف» سخنگوی هیئت آمریکایی در مذاکرات وین از تمدید دوباره مهلت مذاکرات تا دهم ماه جاری میلادی خبر داد و تأکید کرد که محدودیت‌ها برنامه موشکی ایران و معامله‌های تسلیحاتی حتی پس از توافق هسته‌ای نیز ادامه خواهد داشت.«باراک اوباما» همچنین در جمعی از سناتورهای هم‌حزبی خود در کاخ سفید شانس دستیابی به توافق با ایران را کمتر از 50ــ50 توصیف کرد و گفت که توافق هسته‌ای بد با ایران را نمی‌پذیرد.وی روز سه‌شنبه به سناتورهای دموکرات اطمینان داد هیچ توافق بدی را با ایران امضا نخواهد کرد. اوباما همچنین از آنها خواست تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسیده است درباره آن داوری نکنند.به‌نوشته یو‌اس‌ای تودی، رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که وی با چیزی [توافقی] که به‌نظرش ضعیف یا غیرقابل اجرا باشد، موافقت نخواهد کرد.در همین حال، یک منبع دیپلماتیک آلمانی خاطرنشان کرد سناریوی شکست مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران «بعید نیست.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

واقعیت پشت درهای بسته مذاکرات چیست؟ ... / ساعت: 11:30

در حالی که گمانه زنی های رسانه های خبری در روزهای پایانی مذاکرات هسته ای که گاه خبرهای متفاوتی از جمله تمدید زمان گفت وگو ها از انها به گوش می رسد، حکایت از توافق بین گروه 1+5 و ایران دارد، مقامات ارشد ایران و امریکا همچنان در زمینه دستیابی به توافق محتاط هستند و می گویند هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
خوش بینی ها تا آنجا پیش رفته که طی روزهای اخیر رسانه های خبری دنیا اعلام کرده اند که مذاکره کنندگان به یک توافق تاریخی نزدیک شده اند؛ برخی نیز گزارش داده اند که نوشتن متن توافق رو به پایان است. به گزارش ایرنا برخی رسانه ها نیز اعلام کرده اند که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و شرکت کننده در مذاکرات در حال نوشتن متن لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران هستند. این در حالی است که مقامات ارشد تیم های مذاکره کننده دستکم ایران و آمریکا در چنین شرایطی محتاطانه سخن می گویند و از وجود موارد اختلافات سخن گفته و این امر را نشانه ای از این می دانند که در مذاکرات، آن هم مذاکرات پیچیده هسته ای هیچ چیز قطعی نیست. البته این نکته قابل توجه است که رهبران ایران و آمریکا بارها گفته اند که دو کشور هیچ وقت تا این اندازه برای دستیابی به توافق نزدیک نبوده اند. در همین راستاست که وزیر امور خارجه کشورمان در مقاله ای در فایننشال تایمز می گوید که تاکنون تا این حد به توافق نزدیک نبوده ایم و من در وین هستم تا به یک بحران غیرضروری خاتمه دهم. وی گفت که مذاکرات از نقاط غیر قابل برگشتی عبور کرده است؛ هیچ گاه تاکنون ایران و طرف های مذاکراتی اش تا این حد به یک توافق نزدیک نبوده اند. با این وجود و با این که مذاکرات از نقاط غیرقابلی برگشتی عبور کرده است، هنوز نمی توان دستیابی به یک توافق را تضمین کرد. تنها چیزی که می شود با قطعیت درباره آن صحبت کرد، این است که اوضاع به وضع قبل از مذاکرات بر نخواهد گشت. عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران نیز می گوید که چند مورد بیشتر در متن توافق نهایی نمانده اما همان موارد، کلیدی به شمار می آید. او با بیان اینکه به نظر می آید اختلاف های جدی میان دو طرف هنوز باقی است، ادامه داد: این اختلافات نه میان دو طرف، بلکه میان خود اعضای 1+5 هم ظاهراً اختلافاتی در مورد موضع در موارد مختلف مذاکرات وجود دارد. جان کری وزیر حارجه آمریکا نیز پیش تر گفت: حقیقت این است که کاملاً با ظریف موافقم که هیچ وقت تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده ایم. اما در عین حال افزود که هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. اگر دو طرف تصمیم های سختی را اتخاذ کنند می توانیم در همین هفته جاری به توافق برسیم. اما در صورت این که دو طرف تصمیم های لازم را اتخاذ نکنند به توافق دست نخواهیم یافت. از سوی دیگر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز روز چهارشنبه (17 تیر) در دیدار با نمایندگان دموکرات مجلس سنا می گوید که احتمال توافق کمتر از پنجاه -پنجاه است و به آنان در عین حال اطمینان داد که به دنبال توافقی بد با ایران نیست و از آن ها خواست تا پایان مذاکرات صبوری پیشه کنند. اکنون این پرسش در بین افکار عمومی، رسانه ها و کارشناسان مطرح است که آیا دود سفید از هتل کوبورگ وین برخواهد خاست؟ آیا مذاکره کنندگان به توافقی که همه طرف ها را راضی کند، دست خواهند یافت؟ تنها پاسخ به این پرسش ها این است که همواره رسانه ها با شواهد و قرائن مذاکرات اظهار نظر می کنند و از آنچه که در پشت درهای بسته مذاکرات می گذرد، بی اطلاع هستند؛ لذا باید همچنان منتظر بود تا مردان مذاکره کننده طی این روزهای نفسگیر مذاکره چه خواهند کرد. در چنین شرایطی است که برخی معتقدند که دستیابی به توافق می تواند خیلی نزدیک و به همان اندازه می تواند دور باشد؛ لذا باید منتظر بود که آیا غربی ها از زیاده خواهی ناشی از فشارهای داخلی نیروهای تندرو دست برخواهند داشت

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اوباما در مذاکرات کری را هدایت می‌کند ... / ساعت: 12:30

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا تیم مذاکره کننده کشورش در مذاکرات هسته ای در جریان وین را با هدف رسیدن به توافق هسته ای هدایت می کند.کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا تیم مذاکره کننده کشورش در مذاکرات هسته ای در جریان وین را با هدف رسیدن به توافق هسته ای هدایت می کند.به گزارش مهربه نقل از اسپوتنیک، در بیانیه منتشره کاخ سفید آمده است: «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به همراه تیم امنیت ملی خود با «جان کری» و «ارنست مونیز» وزراء امور خارجه و انرژی آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس ارتباط برقرار کرده و به بررسی پیشرفت های حاصله در مذاکراتِ در جریان پرداخته است.در ادامه این بیانیه تصریح شده است: اوباما اقدامات انجام شده تا کنون را بررسی و رهنمودهایی را در ارتباط با تلاش های کنونی برای حصول توافق خوب میان کشورهای ۱+۵ با ایران و در راستای خواسته ای این کشور به کری و مونیز ارائه داد.  یروز نیز، فرماندار جمهوری خواه ایالت اوهایو با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران، دولت باراک اوباما را عاشق توافق هسته ای با ایران دانسته بود.«جان کاسیچ» فرماندار جمهوری خواه ایالت اوهایو گفته بود: تلاش دولت باراک اوباما برای رسیدن به توافق هسته ای نشان می دهد این دولت به شدت علاقه مند است طرحهایش در این زمینه به نتیجه برسد

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گمانه زنی درباره توافق هسته‌ای تا 48 ساعت آینده ... / ساعت : 13:30

برخی منابع خبری غربی اعلام کردند که در حالی که مهلت تازه برای پایان دادن به مذاکرات اتمی میان تهران و قدرت های جهانی تا روز جمعه تمدید شده، رییس جمهوری آمریکا طی تماسی ویدئویی با وزیر خارجه و هیات آن کشور در وین، جزئیات پیشرفت در جریان مذاکرات را جویا شده است.
این منابع خبری افزودند: در بیانیه کوتاهی که کاخ سفید در این مورد 17 تیر ماه منتشر کرده، آمده است که رییس جمهور مروری بر پیشرفت های حاصل در مذاکرات تا به امروز داشته و راهنمایی هایی در ارتباط با تلاش های جاری ما برای رسیدن به توافقی خوب میان گروه 1+5 و ایران، که پاسخگوی نیازهایمان باشد، ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، در این کنفرانس خصوصی ویدئویی، تیم مشاوران امنیتی رییس جمهوری آمریکا نیز حضور داشته اند.این بیانیه کوتاه در حالی منتشر شده که باراک اوباما روز چهارشنبه 17 تیر ماه، در دیداری با نمایندگان دموکرات مجلس سنای ایالات متحده، تاکید کرده است کاخ سفید به دنبال 'توافقی بد' نیست.این در حالی است که 48 ساعت پیش از تفاهم لوزان نیز اوباما از طریق ویدئو کتفرانس با تیم مذاکره کننده آمریکایی گفت و گو کرده بود و هم اکنون نیز این گمانه زنی مطرح است که تا 48 ساعت آینده توافق هسته ای محقق شود.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

وزیران خارجه ۱+5 دیدار کردند // 14:30

وزیران خارجه کشورهای گروه ۱+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز پنج شنبه در نشستی داخلی به بررسی آخرین تحولات و جمع بندی مذاکرات پرداختند.به گزارش ایسنا، به جز وزیران خارجه روسیه و چین دیگر وزیران خارجه در این نشست حضور دارند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

کری و ظریف به گفتگو نشستند // 15:00

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفتگو نشستند.محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در وین به گفتگو نشستند. ظریف و کری روز گذشته (چهارشنبه) دیدار دوجانبه ای نداشتند و فقط صالحی و مونیز و معاونان ظریف و موگرینی به گفتگو پرداختند.
++++++++++++++
پیشنهادات جدید ایران در مذاکرات // 16:00

خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت که «ایران در مذاکرات با ۶ قدرت جهانی پیشنهادات جدیدی مطرح کرده است».
یک خبرگزاری مطرح روسیه از طرح پیشنهادات جدید توسط ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 5+1 خبر داد. به گزارش فارس پس از گذشت ۱۳ روز از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در وین، گفتگوهای هسته‌ای همچنان ادامه دارد و برخی از وزرای خارجه غربی خود را به هتل محل رایزنیها رسانده‌اند. خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌‌ای خبر داد که ایران پیشنهادات جدیدی در گفتگوها با ۶ قدرت جهانی مطرح کرده است. این خبرگزاری به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است البته امروز پنجشنبه سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه این کشور در اظهاراتی گفته بود که «ایران روز سه شنبه پیشنهادات جدید مطرح کرده است»
++++++++++++++
کری: بحث بر سر موضوعات دشوار ادامه دارد // 16:30
 وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت بحث بر سر موضوعات دشوار در مذاکرات همچنان ادامه دارد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در توئیتر نوشت بحث بر موضوعات دشوار در مذاکرات هسته‌ای، همچنان ادامه دارد. به گزارش فارس وی که امروز بار دیگر دیداری دوجانبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت، نوشته است: «امروز هم بحث بر سر موضوعات دشوار ادامه دارد. سخت در تلاشیم تا ببینم می‌شود توافق کرد یا نه.» تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای از سه هفته قبل در شهر وین اتریش در جریان است و با وجود آنکه قرار بود سه‌شنبه هفته گذشته به نتیجه برسد، اما به دلیل پابرجا بودن اختلافات ادامه یافت. تازه‌ترین ضرب‌الاجل مذاکرات روز جمعه است.
+++++++++++++
توافق ایران و 1+5 درباره اورانیوم غنی‌شده // 17:00

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه از توافق ایران و گروه 1+5 برای صادرات اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه و در عوض دریافت اورانیوم طبیعی خبر داد.یک خبرگزاری روسی بنا به گفته منابع دیپلماتیک ایرانی حاضر در مذاکرات وین از توافق بر سر نحوه صادرات اورانیوم ایران به روسیه خبر داد.به گزارش فارس بر اساس گزارش «ایتارتاس»، مذاکره‌کنندگان اینگونه به توافق رسیده‌اند که ایران مازاد اورانیوم غنی‌شده خود را در ازای دریافت اوراینوم طبیعی، به روسیه صادر کند.بر اساس اعلام منابع رسمی، ایران در حال حاضر بیش از 7.5 تن اورانیوم با غنای 5 درصد در انبارهای خود دارد. بر اساس مفاد چارچوب سیاسی مورد توافق ایران و 1+5 در لوزان، میزان ذخائر اورانیوم موجود در ایران باید به شدت کاسته شود و حداکثر میزان آن در 15 سال آینده 300 کیلوگرم آن هم با غنای 3.7 درصد باشد.
++++++++++++
بازار داغ شایعات در وین // 17:30
 امروز تقریبا دو هفته از زمانی که مذاکرات هسته‌ای با حضور وزرای خارجه ادامه یافت می‌گذرد و هرچه پیش می‌رویم شایعات از جنس‌های مختلف نیز افزایش می‌یابد.
مذاکرات هسته‌ای وین امروز (18 تیر) با دیدارها در سطح مختلف ادامه دارد. در حالیکه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، دیدار کرده است، معاونین وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار خود را با هلگا اشمید، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغاز کرده‌اند. محمد علی نجفی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در این جلسه حضور داد.
 به گزارش تسنیم در این بین بازار شایعات نیز داغ شده است. برخی می‌گویند امروز روز توافق است و دیپلمات‌ها امشب (پنج‌شنبه) دستیابی به راه‌حل‌ها و فرآیند‌های اجرای آنها را اعلام خواهند کرد. برخی دیگر نیز از احتمال ادامه مذاکرات تا یکشنبه  حتی دوشنبه می‌گویند. تمهیدات برنامه اقدام مشترک که طی روز‌های اخیر دو بار تمدید شده فردا (19 تیر) پایان می‌یابد.شایعات بسیاری نیز درباره «درصد‌ها» شنیده می‌شود. رسانه‌های مختلف به نقل از منابع، از غربی‌ها گرفته تا روس‌ها و ایرانی‌ها درباره درصدهای پیشرفت چه در برخی موارد به مانند مذاکرات فنی و یا کلیت مذاکرات خبر می‌دهند تا جایی که سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان، می‌گوید: "بحث هایی که مطرح و جزییاتی که گفته می شود،بالای 90 درصد آن صحت ندارد و برخی با اغراض خاصی به این خبرها دامن می زنند."

 بعضی شایعات نیز درباره نشست شورای امنیت در وین شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه در صورت دستیابی به توافق اعضای شورای امنیت قطعنامه جدید این نهاد را در وین تصویب خواهند کرد.رفت و آمدها نیز از سایر موضوعات شایعاتی هستند. اینکه وزیر خارجه روسیه قرار است چه زمانی برگردد یا اینکه هدف از سفر مجید تخت‌روانچی به تهران چیست - وی برای شرکت در مراسم ترحیم والده مرحوم همسرش به مدت کمتر از یک روز به تهران سفر کرده است.
همانگونه که معاون وزیر خارجه کشورمان می‌گوید نیک است در روزهای باقیمانده از مذاکرات مخاطبین رسانه‌ها از بها دادن به این شایعات پرهیز کنند. "مردم شریف ایران نباید به این گونه گمانه زنی ها توجه ای نداشته باشند و انشالله هر موقع که کار در مسیر صحیح خودش به سرانجام رسید ،اعلام خواهد شد."

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اوباما به برزخ هسته ای کری پایان داد!  // 18:30

طی روزهای اخیر اوباما پس از جلسه فشرده ای که با سناتورهای حزب دموکرات داشته و هماهنگی هایی که در این خصوص با آنها صورت داده است، تصمیم به ابلاغ تصمیم نهایی خود گرفته است.سرانجام پس از روزها معطلی و کشمکش داخلی میان مقامات کاخ سفید و سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، اوباما تصمیم گرفت امروز به بلاتکلیفی تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در قبال نقاط اختلافی با ایران پایان دهد.به گزارش مهر وزیر امور خارجه آمریکا که طی روزهای اخیر به سبب تاخیر اوباما در ابلاغ نظر نهایی کاخ سفید در خصوص عقب نشینی یا عدم عقب نشینی از ادعاهای بازدارنده در مسیر رسیدن به توافق هسته ای با یران به شدت تحت فشار قرار گرفته است، امروز نظر نهایی رئیس جمهور آمریکا را دریافت کرد.در همین راستا کاخ سفید نیز در بیانیه ای از تماس ویدئو کنفرانسی اوباما و تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا خبر داده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «اوباما حدود و ثغور توافق نهایی هسته ای با ایران را تسیم کرده و راهنمایی های لازم را در این باره به تیم آمریکایی ارائه داده است.»
لازم به ذکر است که تاکتیک طرف آمریکای در جریان مذاکرات هسته ای اخیر، خرید زمان برای به تاخیر انداختن تصمیم نهایی و واقعی بوده است.
 طی روزهای اخیر اوباما پس از جلسه فشرده ای که با سناتورهای حزب دموکرات داشته و هماهنگی هایی که در این خصوص با آنها صورت داده است، تصمیم به ابلاغ تصمیم نهایی خود گرفته است. با این حال مشخص نیست که این تصمیم نهایی، منجر به توافق هسته ای خواهد شد یا مذاکرات را به شکست می کشاند. به عبارت بهتر، این بار نیز توپ در زمین کاخ سفید است...

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

تاکتیک اوباما در آخرین ساعات مذاکرات // 19:30
 
سی ان ان در گزارشی از وین گفت:« باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با طرح این سخنان که احتمال رسیدن به توافق هسته ای کمتر از پنجاه-پنجاه است خواسته است این پیام را به ایران منتقل کند که آمریکا حاضر است از توافق بد با ایران خارج شود.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»، مقامات آمریکایی همواره گفته اند که از توافق بد ، دور خواهند شد. طرف ایرانی نیز احساس می کند طرف آمریکایی می خواهد تا دهم ژوئیه توافق حاصل شود زیرا این مهلت تعیین شده از جانب کنگره است. این مسئله به طرف ایرانی کمک کرده است تا به هدف خودش برسد و آمریکا پیش از اتمام مهلت تعیین شده، به نوعی مصالحه کند. اما با سخنان اوباما، این برداشت از بین رفت زیرا طرف آمریکایی به صراحت گفته است که اصلا نگران مهلت دهم ژوئیه و رساندن سریع توافق به کنگره نیست. با همه اوصاف، شاید سخنان اوباما ناظر بر این مطلب باشد که توافق نزدیک نیست یا اینکه پیام روشنی ازجانب فردی باشد که هدایت کننده جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در گفتگوها است مبنی بر اینکه مواضع او قاطع است و تغییر نمی کند. به هرحال، این سخنان، بی تردید تاکتیک مذاکراتی هم به شمار می رود.»

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

باب کورکر:توافق امروز اعلام نمی‌شود // 20:30

سناتور جمهوریخواه اعلام کرد که هنوز مذاکرات به اتمام نرسیده و توافق امروز اعلام نخواهد شد. باب کورکر، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد هرچند شاهد پیشرفت در مذاکرات ایران بوده‌ایم و توافق در دسترس به نظر می‌رسد اما مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده و توافق امروز اعلام نخواهد شد.به گزارش تسنیم، از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است ساعت 9:30 به وقت تهران در جمع خبرنگاران حاضر شده و درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفتگو کند.گروه 1+5 نیز در دقایق گذشته تشکیل جلسه داخلی داده است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

کری احتمالا از ادامه مذاکرات برای چند روز خبر می دهد // 21:15
 احتمالاً کری تا دقایقی دیکر از ادامه مذاکرات برای چند روز خبر می دهد. به گزارش فارس شنیده ها حاکی از آن است که احتمالا کری تا دقایقی دیکر از ادامه مذاکرات برای چند روز خبر می دهد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // پنجشنبه 18 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

جان کری: توافق خوب را فدای ضرب‌الاجل نخواهیم کرد // 22:30

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید دستیابی به یک توافق خوب را فدای ضرب‌الاجل زمانی نخواهد کرد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز می‌گوید شتاب‌زدگی در کار نخواهد بود.
جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در شامگاه پنجشنبه نهم ژوئیه (۱۸تیر) در مقابل هتل کوبورگ وین، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ گفت: «اگر پیشرفت‌های روشن به دست نمی‌آمد ما در این مذاکرات حضور نداشتیم.»
او افزود که البته قرار نیست مذاکرات تا بی‌نهایت ادامه یابد اما در صورت نزدیک بودن به یک توافق خوب اجازه نمی‌د‌هیم که زمان جلوی این کار را بگیرد.
کری همچنین به گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت به باراک اوباما گفتم تا ابد بر سر میز مذاکره نمی‌نشینیم و اگر طرف‌ مقابل آمادگی لازم برای تصمیم‌‌گیری‌های سخت را نداشته باشد، آماده‌ایم که مذاکرات را متوقف کنیم.
کری افزود، از سوی دیگر ما نباید تنها به خاطر این که عقربه‌های ساعت به نیمه شب نزدیک می‌شود، میز مذاکره را ترک کنیم. وزیر خارجه آمریکا گفت، کاری که ما می‌کنیم بسیار فنی است و نباید عجله کنیم.
محمد جواد ظریف نیز پیش از سخنان جان کری در توییتر خود نوشت: «ما به سختی تلاش می‌کنیم، ما شتاب‌زده عمل نخواهیم کرد، تا کار به پایان برسد.»
فابیوس: موضوع فرانسه تغییر نکرده است
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیش از سخنان جان کری گفت که مذاکرات سازنده و همراه با احترام متقابل بوده است. او از ادامه مذاکره خبر داد و گفت موضع کشورش در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییری نکرده است.
فابیوس تصریح کرد که امشب (پنجشنبه) و فردا در وین خواهند ماند تا گفت‌وگوها ادامه یابد.
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین افزود ما در حال طی کردن مترهای آخر هستیم اما همچنان کارهایی مانده که باید صورت گیرد. به گفته او در یک رقابت ماراتن ‌۱۰۰ متر آخر دشوارترین بخش بود.
احتمال عبور از ضرب الاجل کنگره
پیش‌تر سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، گفته بود در مذاکرات هسته‌ای گشایش حاصل شده است. او تصریح کرد که توافق نهایی با ایران در دسترس است، اما نهایی نشده و امروز (پنجشنبه) اعلام نمی‌شود.
در واکنشی دیگر یک دیپلمات ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفت که ضرب‌الاجل کنگره ایالات متحده آمریکا اگر به معنای قربانی کردن دستیابی به توافق خوب باشد برای ایران "مقدس" نیست.
بر اساس یک مصوبه کنگره آمریکا متن توافقنامه نهایی اگر تا روز پنجشنبه نهم ژوئیه جهت بررسی در اختیار اعضای کنگره قرار نگیرد، مهلت یک ماهه بررسی و اظهارنظر در مورد توافقنامه به دو ماه افزایش خواهد یافت.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان