کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از لو رفتن دستورالعمل اوباما تا روایت جدید از موانع مذاکرات / خبرهای لحظه ای جمعه 19 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 31 دقيقه

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

از لو رفتن دستورالعمل اوباما تا روایت جدید از موانع مذاکرات / خبرهای لحظه ای وین جمعه 19 تیر


دستورالعمل اوباما درنطق کری لورفت
 
جان کری پیرو دستور اوباما سعی کرد شتاب موجود در مذاکرات هسته ای را بگیرد و تنها پیام تصنعی «عدم شتاب آمریکا پای میز مذاکره» را برای فریب افکار عمومی مخابره نماید.
کنفرانس خبری اخیر جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مقابل هتل کوبورگ، از دستور العمل ابلاغی باراک اوباما به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پرده برداشت.

به گزارش مهر، جان کری در نطق اخیر خود هم به لحاظ «محتوایی» و هم از بعد «زمانی» سعی کرد وضعیت مبهم جاری در محل مذاکرات هسته ای را حفظ کند.

 او در ابتدای سخنان خویش به صحبت خود با رئیس جمهور آمریکا در شب گذشته اشاره کرد و سپس مواضع متناقض خود را این گونه تشریح کرد: «ما تا ابد پای میز مذاکره نخواهیم ماند اما برای رسیدن به توافقی جامع و خوب عجله نخواهیم کرد! در موارد مهمی به پیشرفت رسیده ایم اما اختلافاتی هنوز بین ما باقی مانده است که باید حل و فصل شود!»

بر این اساس؛ جان کری پیرو دستور اوباما سعی کرد شتاب موجود در مذاکرات هسته ای را بگیرد و تنها پیام تصنعی «عدم شتاب آمریکا پای میز مذاکره» را برای فریب افکار عمومی مخابره نماید.

ادعای کری در خصوص عدم عجله آمریکا برای توافق آن هم پس از تهدید واشنگتن به ترک میز مذاکرات، در حالی صورت می گیرد که واشنگتن تاکنون به صورت رسمی و غیر رسمی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و حتی دیگر تیم های مذاکره کننده حاضر در محل مذاکرات را جهت امضای فوری توافقی هسته ای تحت فشار قرار داده است.

لازم به ذکر است که ضرب الاجل زمانی مورد توافق مشترک کاخ سفید و کنگره (۸ جولای) طی روزهای اخیر بارها مورد تاکید جان کری و تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا قرار گرفته است.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

روایت جدید از موانع مذاکرات
 
تیم آمریکایی با تاکید با برخی موارد زیاده‌خواهانه مسیر حصول توافق را با دشواری مواجه کرده است، با این حال رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تهران را مقصر شکست احتمالی جلوه دهند.

خبرگزاری فارس گزارش داد:بنا بر اطلاعاتی که لحظاتی پیش به دست این خبرگزاری رسید، تیم آمریکایی در محل مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر برخی زیاده‌خواهی‌ها و عدم اعتنا به حقوق ملی ایران، موانعی را در حصول توافق نهایی موسوم به برجام ایجاد کرده است.

در حالی که مذاکره‌کنندگان ایرانی با عزم جدی در محل مذاکرات حاضر شده و انعطاف‌های لازم را از خود نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد، رسانه‌های غربی با هدف فضاسازی و ایجاد جنگ روانی تلاش دارند ایران را مقصر عدم دستیابی به توافق جلوه داده و اخیرا صحبت‌هایی نیز در خصوص ارائه توافق به پایتخت‌ها از جمله تهران مطرح

در همین رابطه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: «به رغم انعطاف تیم مذاکره‌کننده ایرانی،‌ آمریکایی‌ها در لحظات آخر از پذیرش حقوق مسلم ایران، به ویژه در موضوع تحریم‌ها سر باز می‌زنند.»

این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ایرانی از اختیارات کافی برای رسیدن به یک توافق خوب و متناسب با خطوط قرمز تعیین‌شده از جانب جمهوری اسلامی ایران برخوردارند و توافق نیازی به طرح در تهران ندارد. خطوط قرمز ایران کاملا شفاف بوده، در مذاکرات مورد تاکید قرار گرفته و اخباری که تاکنون رسیده است نیز نشان از ایستادگی تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر این خطوط قرمز دارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم عصر 5 شنبه در نشست خبری‌ از پیش اعلام‌نشده، با حضور در جمع خبرنگاران بار دیگر تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیاندازد. وی گفت در صورتی که تهران تصمیمات لازم را نگیرد، تیم آمریکایی آماده است وین را ترک کند.

این در حالی است که یک مقام ایرانی گفته است تیم‌های غربی از روز گذشته مواضع سخت‌تری را در دستور کار قرار داده‌اند که همین امر حصول توافق را دشوار کرده است.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

کاخ‌سفید: هنوز هیچ توافقی با ایران حاصل نشده //
 
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که تا کنون هیچگونه توافقی با ایران حاصل نشده است."جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که تا کنون هیچگونه توافقی با ایران حاصل نشده است و همچنان اختلافاتی وجود دارد.

به گزارش تسنیم، توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در 30 ژوئن (9 تیر) به پایان می‌رسید تا 10  جولای (19 تیر) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پدید آید.

دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقیمانده تأکید کردند. مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات اظهار نظری نکرده‌اند، اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند. یکی از محورهای اختلافی، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست.

محور دوم اختلافات مربوط به دوره زمانی می‌شود باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. در این موضوع اختلاف دیدگاه طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از گفتگوهای لوزان وجود دارد.

طرف غربی تلاش دارد تا بیانیه لوزان را با قرائت خود یک توافق الزام‌آور نشان دهد، و بر همین اساس صحبت از محدودیت‌های 10 تا 12 ساله می‌کند اما طرف ایرانی تاکید دارد که در لوزان راه‌حل‌ها مورد بررسی قرار گرفته و هیچ تعهد الزام‌آوری وجود نداشته است؛ ضمن اینکه ایران معتقد است که محدودیت‌های بلند مدت را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت. موضوع سوم اختلافات در مذاکرات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی با همان پی‌ام‌دی است که در همین چارچوب موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می شود.

مکانیزم برداشته شدن تحریم‌ها، در کنار برگشت‌ناپذیری آ‌نها و همچنین هم‌وزن‌سازی و همزمان‌سازی اقدامات طرفین علاوه بر بحث درباره طول دوره توافق در اصل همان مباحثی هستند که خانم موگرینی از آنها تحت عنوان «برخی موضوعات سیاسی» یاد می‌کند.

با این وجود هرچند برخی معتقدند که در این دور از مذاکرات، آنچه که می‌تواند یک شگفتی باشد عدم توافق است و نه خود توافق، اما نگاهی واقع بینانه حاکی از این است که در این زمینه نباید عجولانه قضاوت کرد و باید تا لحظه آخر منتظر ماند تا دید آیا دو طرف در موضوعات اساسی باقیمانده به توافق می‌رسند یا نه.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اعلام زمان جدید برای نتیجه مذاکرات //
 در حالیکه انتطار می رفت تا بامداد 5 شنبه یا صبح جمعه نتیجه مذاکرات روشن شود اخبار جدید از تعیین تکلیف مذاکرات تا شنبه شب یا روز یک شنبه حکایت دارد.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفته است:نتیجه مذاکرات شنبه شب یا روز یک شنبه مشخص خواهد شد.پیش از این گمانه زنی ها در خصوص اعلام نتیجه بامداد 5 شنبه بود اما اخبار کنونی از تعیین زمان جدید خبر می دهد.گفته می شود شنبه شب یا روز یک شنبه نتیجه مذاکرات مشخص می شود.
  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گاردین: آمریکایی‌ها بسته پیشنهادی مورد توافق را پس از تماس با اوباما رد کردند // 8:00

یک مقام بلندپایه ایران ، میگوید: آمریکا و دیگر قدرت های جهان ( انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان ) مواضع خودشان در مذاکرات هسته ای با تهران تغییر داده اند.
یک مقام بلندپایه ایران ، آمریکا و دیگر قدرت های جهان ( انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان ) با اشاره به تغییر مواضع خودشان در مذاکرات هسته ای با تهران گفت: برخی بر آنچه در ماه فروردین (آوریل) گذشته در «لوزان» به آن رسیدیم و در بیانیه لوزان اعلام شد پایبند نیستند و از آن سرباز می زنند.
به گزارش انتخاب ؛ این مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود افزود: برخی ها در این مذاکرات در حال عدول از موافقتنامه موقت هستند که ماه آوریل در شهر لوزان سوییس بین ایران و قدرت های جهان به دست آمد.
وی تصریح کرد ایران مشتاقانه در انتظار این است که ببیند آیا آمریکا حاضر است از « فکر تحریم ها » دست بکشد یا خیر.
او با بین اینکه «از شب گذشته شاهد تغییر موضع برخی بوده ایم»، گفت: موضوعاتی که پیشتر حل شده بود، بار دیگر به میان آورده شده است.
این مقام ایرانی همچنین بار دیگر بر ضرورت لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد عیله ایران تاکید کرد.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ از سوی دیگر، اشاره اخیر دکتر ظریف در توئیتر به این نکته که «نمی توانید در میانه ی مسابقه، اسب خود را تغییر دهید» باعث واکنش های بسیاری شده است. خبرنگار گاردین اما می گوید: ظریف در توئیت خود، به این حقیقت اشاره می کند که آمریکایی ها بسته پیشنهادی مورد توافق در روز چهارشنبه را پس از تماس (ویدیو کنفرانس) کری با اوباما رد می کنند!

++++++++++++++++++++++
لاوروف: غربی‌ها پیش نویس توافق را امضاء نکردند /مرتکب اشتباه شدند // 9:00

وزیر خارجه روسیه مقصر دست نیافتن به توافق هسته ای را شرکای غربی در ۱+۵ دانست و نه ایران.
 « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شرکای غربی روسیه در گروه ۱+۵ را مسئول نرسیدن به توافق هسته ای با ایران خواند.به گزارش مهر به نقل از سایت وزارت خارجه روسیه، در این گزارش آمده است: ایران نه، بلکه این شرکای غربی ما بودند که از پیش نویس توافقی که برای طرف های دیگر قابل قبول بود، حمایت نکردند.در ادامه به نقل از سرگئی لاوروف آمده است: شرکای غربی ما مرتکب اشتباه شدند.

+++++++++++++++++++++++
ظریف: شاهد زیاده خواهی طرف مقابل هستیم // 9:30

وزیر خارجه کشورمان گفت: متاسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در پنج بعلاوه یک دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است.
به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف پس از انجام مراسم احیا درمرکز اسلامی امام علی (ع) وین درگفتگو با خبرنگاران ایرانی با تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام و تقاضای دعا در شبهای قدر افزود: مذاکرات به هرحال دشواری های ویژه ای دارد مخصوصا الان که می تواند روزهای نهایی مذاکره باشد. با هر کلمه ای که کم یا زیاد شود ممکن است تغییر اساسی در نتیجه نهائی داشته باشد برای همین ، هم ما با دقت مذاکره می کنیم و هم طرف مقابل با دقت دارد کار می کند.
ظریف تاکید کرد: ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها گفته اند ما به دنبال مذاکره و توافق با عزت هستیم. مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد.وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما مذاکرات را ادامه می دهیم و میز مذاکرات را ترک نکردیم و هیچ وقت ترک نخواهیم کرد اگر طرف مقابل بدنبال یک توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتما این توافق قابل دسترسی است.
وی ادامه داد: ما الان به مرحله ای رسیده ایم که واقعا باید طرف های مقابل تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا فشار. ما بارها گفته ایم توافق و فشار قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند.اقای ظریف افزود: فکر می کنم که اگر اراده سیاسی باشد تا حالا باید به نتیجه می رسیدیم.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله‌کوبورگ در وین گفت: ما اینجا هستیم چون اعتقاد داریم که به‌سمت دستیابی به یک توافق جامع پیشرفت می‌کنیم. همان‌گونه که بارها گفته‌ام و با اوباما هم درباره آن صحبت کرده‌ام قرار نیست تا ابد پای میز مذاکره بنشینیم. ما همچنین می‌دانیم که نباید تنها به‌علت سخت بودن مذاکرات آن را ترک کنیم. تأکید دارم که به‌خاطر اینکه کار اینجا بسیار فنی و تخصصی است عجله نخواهیم کرد.

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اوباما: توافق با ایران مثل قهرمانی در جام جهانی است // 10:00

رئیس جمهور آمریکا، ضمن ابراز شادمانی از قهرمانی تیم فوتبال بانوان این کشور، از توافق جامع هسته‌ای با ایران همانند قهرمانی فوتبال به عنوان یک رویداد تاریخی نام برد.
باراک اوباما 2 واقعه قهرمانی آمریکا در جام جهانی فوتبال بانوان و توافق هسته‌ای با ایران را 2 رویداد مهم تاریخی عنوان کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از میرور انگلیس،  باراک اوباما در حضور جلیل الیس سرمربی تیم فوتبال بانوان آمریکا، قهرمانی بانوان آمریکایی را تبریک گفت و این موضوع را به مانند توافق هسته‌ای، تاریخی دانست.همچنین باراک اوباما در این مراسم، پیراهن شماره 44 تیم فوتبال بانوان این کشور را بر تن کرد.گفتنی است، باراک اوباما در صفحه اینستاگرام خود نیز پیروزی فوتبالیست‌های بانوان این کشور را تبریک گفته بود.
+++++++++++++++++++
 ولایتی: ایران همواره آماده مذاکره است /نباید تحت تأثیر جنگ روانی بود // 11:00

علی اکبر ولایتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته در ارتباط زنده تلفنی در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون حمایت از ملت مظلوم فلسطین اظهارداشت: بسیاری از علما از گذشته فتوای جهاد علیه صهیونیست‌ها را سر دادند و سابقه حمایت ایران از جهاد فلسطین نه فقط از ایران بلکه به شیعیان غیر ایرانی هم نیز بر می‌گردد.

به گزارش فارس، مشاور امور بین‌المللی مقام معظم رهبری با اشاره به این که امام خمینی (ره) از همان ابتدا به حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداختند بیان کرد:  صهیونیست‌ها قلب جهان اسلام را تسخیر کرده‌اند.

ایران از پیروزی انقلاب در کنار فلسطینی‌ها ایستاده است
وی با اشاره به این که ایرانی‌ها از پیروزی انقلاب در کنار فلسطینی‌ها ایستاده‌اند اظهار داشت: وظیفه اسلامی مان این است که در کنار بقیه مسلمانان و فلسطینیان باشیم و از آن‌ها حمایت کنیم.علی اکبر ولایتی با بیان این که منافع ملی‌مان اقتضا می‌کند که در مبارزه با دشمنان جمهوری اسلامی ایران حتی در خارج از مرزهای کشور بپردازیم افزود: خط مقاومت در گذشته محصور به سوریه، ایران و جنوب لبنان بود این در حالی است که امروزه به شمال آفریقا و یمن سرایت پیدا کرده است.مشاور امور بین‌المللی مقام معظم رهبری با اشاره به دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام مثل آمریکا از نیم کره غربی ناوگان‌هایشان را به مدیترانه و خلیج فارس آورده‌اند تا از منافع خود حمایت کنند پس چطور می‌توان اجازه این آتش افروزی ها را به آن‌ها که در منطقه القاعده و داعش را به وجود آورده‌اند داد.

 باید به حمایت از عزت اسلام و آزاد شدن سرزمین‌های اشغالی پرداخت
وی با اشاره به این که حضور  مردم در راهپیمایی فردا بسیار حائز اهمیت است گفت:  باید به حمایت از جهان اسلام و آزاد شدن سرزمین‌های اشغالی پرداخت.
علی اکبر ولایتی با اشاره به این که امروز کل جهان اسلام در برابر جهان کفر قرار گرفته‌اند بیان کرد: آن چه در رسانه های غربی و رسانه های متعهد آمریکا و غرب تبلیغ می‌شود با آن چیزی که ما شاهدش هستیم تفاوت دارد به طوری که آن‌ها به گونه ای عمل می‌کنند که گویی همه چیز به پایان رسیده است.
مشاور امور بین‌المللی مقام معظم رهبری با اشاره به این که باید به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران توجه کرد و از دیدگاه های استراتژیک مقام معظم رهبری بهره بجوییم ادامه داد: مقام معظم رهبری به اوضاع کاملاً اشراف دارد و هر چه در آن جا صورت می‌گیرد کار مقدماتی است و باید به جمهوری اسلامی ایران آورده شود و در محافل ذیربط مثل دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی بررسی شود.
ولایتی تاکید کرد:  هر توافقی که در وین صورت گیرد یک کار مقدماتی است و باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تایید شود و در نهایت به تصویب مقام معظم رهبری برسد.وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چه تحلیلی از رفتار آمریکایی‌ها دارید گفت: از زمانی که دور جدید مذاکرات در ژنو انجام شد مرتب شاهد اعلام زمان و ضرب العجل بودیم پس باید اذعان داشت که همه مسائل زنجیره و سلسله جنگ روانی است.

نباید تحت تأثیر جنگ روانی بود
علی اکبر ولایتی با تاکید بر این که نباید تحت تأثیر جنگ روانی قرار بگیریم بیان کرد: هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران از مذاکره پا پیش ننهاده و همواره آماده مذاکره است.

باید در مذاکرات خطوط قرمز رعایت شود
مشاور امور بین‌المللی مقام معظم رهبری گفت: در صورتی توافق می‌تواند انجام شود که خطوط قرمز رعایت شود لذا مذاکره کنندگان شبانه روز به مذاکره می‌پردازند و باید با تمام توان به آن‌ها دست مریزاد گفت.وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد و مخالفتی برای تمدید نمی‌کند گفت: جنگ روانی از سوی اوباما و کری صورت گرفته است.

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ظریف و کری بار دیگر به رایزنی پرداختند // 12:00

وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند.
 محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند.
به گزارش فارس همزمان، از ساعت ١٠ به وقت محلی جلسه کارشناسی به ریاست بعیدی نژاد رئیس هیات کارشناسی ایران در مذاکره با ١+٥ آغاز شد. شب گذشته نیز نشست صالحی و مونیز از ساعت یازده شب تا یک و نیم بامداد برگزار شد.وزیر خارجه ایران شب گذشته در حاشیه مراسم شب بیست و سوم ماه رمضان در وین با بیان اینکه شاهد تغییر مواضع، زیاده‌خواهی و مواضع متفاوت 1+5 هستیم که وضعیت را دشوار کرده، گفت: میز مذاکره را ترک نکرده و به دنبال توافق با عزت هستیم و اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه متوازن باشد، قابل دسترس است.

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

روانچی: مذاکرات شکست نخورده است // 14:00
 عضو تیم مذاکره کننده که در تهران به سر می برد می گوید مذاکرات شکست نخورده است.
روانچی به میزان گفت: مذاکرات شکست نخورده است، گفتگوها در مرحله حساسی است و مسائل بسیاری حل شده است.
++++++++++++++++++++++
دیدار سه‌جانبه ظریف کری موگرینی در وین // 14:30

وزیر خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه‌ای سه‌جانبه با یکدیگر شرکت کردند.محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی‌اش به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در جلسه‌ای سه‌جانبه با یکدیگر شرکت کردند.

به گزارش تسنیم، این دیدار درحالی برگزار شده است که روز گذشته و در آستانه پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای مذاکرات طرفین برای دستیابی به توافق به نتیجه مورد نظر نرسید و طبق گفته‌های طرفین همچنان اختلافاتی بر سر برخی موضوعات باقی است.وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تا ابد پشت میز مذاکره باقی نخواهد ماند گفت که به خاطر تخصصی بودن روند کار عجله نخواهند کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که تصمیمات سخت و تاریخی باید در چند موضوع باقیمانده گرفته شود.وی با سازنده خواندن روند مذاکرات هسته‌ای اتحاد گروه 1+5 در مذاکرات را بسیار خوب ارزیابی کرد. موگرینی در واکنش به اخبار منتشر شده مربوط به درگیری لفظی وی و ظریف در جریان مذاکرات گفت: نباید انتظار داشت که یک ایتالیایی و ایرانی به سردی با یکدیگر مذاکره کنند.

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ظریف: تا یکشنبه در وین هستیم... // 14:30

ظریف گفت: پیشرفت می کنیم.به گزارش مهر، وزیر امورخارجه کشورمان گفت: تا یکشنبه در وین هستیم...

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اوج‌گیری«دیپلماسی بالکنی»درلحظات‌سخت // 15:30

روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در حالی همچنان از بد عهدی طرف غربی رنج می برد که از اولین ساعات صبح امروز جمعه، جلسات مختلف در سطوح وزرا، معاونین و کارشناسی در جریان بوده است.

به گزارش مهر، از سویی با توجه به دبه مجدد آمریکایی ها و به تبع آن برخی دیگر از طرف های غربی، عملا روند مذاکرات گره خورده و در حالی که به پایان وقت اضافه دوم نزدیک می شویم نه تنها هنوز نشانه ای از منطق و وفای به عهد غربی ها مشاهده نمی شود که آنها از همین الان بازی مقصر سازی را نیز علیه کشورمان شروع کرده اند.

در این میان و در حالی که دیپلمات های سختکوش ایرانی همچنان با تکیه بر منطقی روشن بر سر میز مذاکره حاضر می شوند، بی اخلاقی و بی تعهدی غربی ها آنقدر عرصه را تنگ کرده که «دیپلماسی بالکنی» شاید راهی برای تمدد اعصاب آنها باشد، اعصابی که با لجبازی، زیاده خواهی، جرزنی و گفتاری پر از خدعه و نیرنگ طرف غربی خرد و خسته شده است.

از پس همین اتفاقات تلخ ساعات گذشته مذاکرات بود که امروز پیش از ظهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در دو مرحله بر بالکن طبقه بالای هتل کوبورگ حاضر شد و در مقابل دوربین خبرنگاران با آنها به گپ و گفتی کوتاه پرداخت و با زبانی کنایی از آنچه در مذاکرات می گذرد، خبر داد.شاید برای ثبت تاریخ لازم باشد روایت این لحظات سخت و سنگین، لحظاتی که فرزندان غیور انقلاب برای تحقق منافع و حقوق ملتی بزرگ و انقلابی در برابر لبخندهای ژکوند روبه صفتان، تمام قد ایستاده اند.  

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

لغو تحریم تسلیحاتی مانع اصلی مذاکرات // 16:30

یک خبرگزاری مطرح روسی خبر داد که «لغو تحریمهای تسلیحاتی مانع اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران است».
به گزارش فارس مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین در حالی وارد روز چهاردهم خود شده که به دنبال تغییر مواضع و اصرار زیاده‌خواهانه طرف غربی به ویژه آمریکایی حصول توافق نهایی همچنان صورت نگرفته است.
زیاده‌خواهی‌های طرف غربی و آمریکایی کار را به آنجا کشیده که محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران در اظهاراتی ضمن انتقاد از این مواضع طرف مقابل در مذاکرات گفت که «آنها باید بین توافق و تحریم یکی را انتخاب کنند».
از سوی دیگر یک رسانه روسی در گزارشی درباره موانع موجود در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، موضوع تحریم‌های تسلیحاتی را مطرح کرد؛ تحریمهایی که مقامات مسکو و پکن هم خواستار لغو آن شده‌اند.
خبرگزاری اینترفکس در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «لغو تحریمهای تسلیحاتی، مانع اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران است؛ البته میزانی از پیشرفت(در این موضوع) حاصل شده است».
تاکید بر لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران از سوی هیات مذاکره‌ تهران در حالی صورت گرفته که این موضوع سبب ایجاد اختلاف در درون گروه ۱+۵ و به ویژه بین کشورهای غربی و روسیه شده و مقامات واشنگتن با لغو این تحریمها مخالفت کرده‌اند.
++++++++++++++++++
کری خطاب به ظریف: «التماس دعا» // 17:30

خبرنگار المیادین در وین گزارش داد: پس از آنکه ظریف به همتای امریکایی خود گفته که باید برای حضور در مراسم مذهبی شب قدر باید برود، کری از وی خواسته که وی را نیز دعا کند.
علی هاشم خبرنگار المیادین در وین گزارش داد: پس از آنکه محمد جواد ظریف به همتای امریکایی خود گفته که باید برای حضور در مراسم مذهبی شب قدر راهی یکی از مساجد وین شود، جان کری از وی خواسته که وی را نیز دعا کند.
به گزارش فارس، علی هاشم در گزارش خود که در روی سایت المیادین منتشر شده نوشته: آخرین دیدار کری و ظریف 9.30 شب به پایان رسید که این چهارمین دیدار دو طرف طی یک روز بود. در آخرین دیدار ظریف به همتای خودش گفته که باید برای حضور در مراسم شب قدر در یکی از مساجد وین هتل کوبورگ را ترک کند. ظریف به کری به طور مختصر درباره این مراسم توضیح داده و وزیر امور خارجه آمریکا نیز همتای ایرانی‌اش خواسته تا در این مراسم مذهبی وی را دعا کند.
علی هاشم تاکید کرده که صحت این گزارش بر عهده راوی آن است و وی دخل و تصرفی در آن نداشته است.
+++++++++++++++++
پوتین خواستار رفع کامل تحریم‌های ایران // 18:30

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که مسکو خواستار رفع کامل و سریع همه تحریمهای ایران است.به گزارش فارس، وی افزود: امیدواریم در اسرع وقت توافق هسته ای با ایران امضا شود و آنچه که در وین میگذرد را با شدت تحت نظر داریم.

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

احتمال دستیابی به توافق تا روز دوشنبه  // 19:30
 یک منبع آگاه غربی گفت که شواهد نشان می‌دهد احتمال دستیابی به توافق نهایی تا روز دوشنبه بسیار بالا است.این منبع آگاه غربی با تاکید بر این‌که طرفین به طور فشرده به تلاش‌ها ادامه می‌دهند، گفت که احتمال دستیابی به توافق طی سه روز آینده بسیار بالا است.به گزارش ایلنا وی افزود که این مساله که جلسات مذاکره‌کنندگان در برخی موارد تا نیمه‌های شب ادامه دارد، نشان‌دهنده این است که دو طرف برای دستیابی به توفق جدی بوده و در عمل خواستار حل و فصل شدن اختلافات هستند.
+++++++++++++++++
آمریکا تمدید مذاکرات تا روز دوشنبه را تایید کرد // 20:00

واشنگتن تمدید برنامه جامع اقدام مشترک تا روز دوشنبه 13 جولای را تایید کرد.به گزارش فارس وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که جان کری تا 22 تیرماه در وین باقی خواهد ماند.به گفته یک مقام آمریکا، این اقدام به این منظور صورت گرفته است تا زمان بیشتری به مذاکرات اختصاص داده شود.این مقام آمریکایی همچنین گفت که ایران نیز موافقت کرده که تا ۱۳ جولای محدودیتهای برنامه هسته ای خود براساس توافق ژنو را حفظ کند. همچنین اقدامات فنی لازم برای ادامه تعلیق تحریمها تا روز دوشنبه در دست انجام است.
++++++++++++++++++++++
کری تا ۲۲ تیر در وین می‌ماند // 20:30

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور تا 22 تیر (13 جولای) در وین باقی خواهد ماند.
 به گزارش تسنیم وزرای خارجه ایران و آمریکا درحالی در وین حضور دارند که تلاش‌های طرفین برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای هنوز نتیجه‌ای دربر نداشته و مذاکرات دراینخصوص همچنان ادامه دارد.پیش از این اتحادیه اروپا و همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا از تمدید لغو تحریم‌های ایران تا 22 تیرماه خبر داده بودند.اکثر وزرای خارجه 1+5 وین را به مقصد کشورهای خود ترک کرده‌اند. با اینحال برخی از آنها مانند وزیر خارجه انگلیس از بازگشت دوباره به وین طی روزهای آینده برای ادامه مذاکرات خبر دادند.وزیر خارجه انگلیس پیش از ترک وین عنوان کرد: همکاران ما طی دوازده ساعت آینده کار را ادامه خواهند داد. پیشرفت واقعی داشتیم اما این پیشرفت بسیار آهسته است. طبق شواهد باید تا روز دوشنبه منتظر بود و دید مذاکرات فشرده میان ایران و غرب در نهایت چه نتیجه‌ای دربر خواهد داشت.

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

در وین همه از بدعهدی آمریکا می‌گویند // 22:30

 نخستین بار حدود ۲ ماه پیش بود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از بد عهدی آمریکا در مذاکرات خبر داد. او گفت: آمریکایی ها نسبت به برخی بندهای بیانیه لوزان «دبه» درآورده اند. از آن زمان این اصطلاح راهی به ادبیات هسته ای کشورمان پیدا کرد.

به گزارش مهر چند روز بعد علی اکبر ولایتی هم با همین ادبیات به پیمان شکنی کاخ سفید اشاره کرد. وی که با پایگاه اطلاع رسانیKhamenei.ir  مصاحبه می کرد به مواردی از این دبه در آوردن هم اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها حتی به همان تعداد سانتریفیوژی که در بیانیه لوزان برای سایت فردو پذیرفته بودن هم پایبند نمانده اند.

به مرور «دبه در آوردن» یکی از کلید واژه هایی شد که در سخنان روزمره هیئت مذاکره کننده، کارشناسان سیاسی، مقامات دولتی، نظامی و ... و حتی عموم مردم مورد استفاده واقع شد.در فضای مجازی هم که بر سر دبه غوغا به پا شد و صدها و بلکه هزاران مطلب و شعر و طرح گرافیکی با محوریت آن آفریده شد.

ضرب المثل آمریکایی چه می گوید؟

دبه خوب جای خود را باز کرده بود که روز گذشته محمد جواد ظریف، نسخه آمریکایی آنرا هم به میدان آورد. درست در همان لحظاتی که جان کری عصا زنان به میان خبرنگاران آمد تا پیامی تهدید آمیز برای طرف مقابلش بفرستد که «ما تا ابد نمی توانیم برای توافق با شما صبر کنیم»، ظریف هم در اقدامی متقابل جملاتی کوتاه اما بسیار مهم را تویئت کرد. خصوصا آنجا که گفت: «شما نمی توانید در وسط مسیر اسب ها را عوض کنید».

اما این ضرب المثل آمریکایی اشاره به چه داشت؟ مدتی زیادی نیاز نبود تا معنای آن در رسانه ها پخش شود؛ ساکنان ینگه دنیا وقتی می خواهند بگویند وسط کار نمی شود قواعد و چون و چرای کار را تغییر داد از این تعبیر استفاده می کنند.

وزیرخارجه کشورمان به صراحت و با زبانی که بیش از همه برای طرف دبه کننده قابل فهم است، از زیر میز زدن چند باره آمریکایی ها خبر داد. سحر امروز هم که ظریف به مراسم احیا رفته بود همین سخنان را اینبار با صراحت بیشتر تکرار کرد: متاسفانه شاهد تغییر مواضع، زیاده خواهی و هم شاهد این هستیم که چندین کشور که در گروه ۱+۵ هستند هر یک مواضع متفاوتی دارند و اینها وضعیت را دشوار کرده است. سخنی که با مجموعه اخباری که از درون کوبورگ به بیرون درز می کند هم کاملا تطابق داشت.

چرا که درحالیکه از ظهر چهارشنبه بسیاری از منابع خبری و حتی دیپلمات ها، از نزدیک بودن حصول توافق خبر می دادند و بعضا ساعات پایانی روز پنج شنبه را به عنوان زمان اعلام آن عنوان می کردند. به ناگاه از دقایق پایانی چهارشنبه فضا تغییر کرد و حجم اخبار منفی بیشتر شد.

چهارشنبه شب چه اتفافی افتاد؟

تقریبا همه در اینجا متفق القولند که هرچه بود بعد از ویدئو کنفرانس اوباما با جان کری شروع شد. خط و خطوطی که رئیس جمهور دبه باز ایالات متحده برای وزیر خارجه کم اختیارش ترسیم کرد باعث شد باردیگر و اینبار در آستانه توافق احتمالی، آمریکایی ها اسب شان را عوض کنند.

دست آمریکایی ها برای مردم ایران سالهاست که رو شده اما زیر میز زدن های مکرر آنها در مدت مذاکرات هسته ای و خصوصا در چند ماه اخیر، حتی زمینه نارضایتی شرکای شان را هم فراهم کرده است.پیش از این گفته می شد که در لوزان و پس از قرائت بیانیه و سخنان جان کری که تفاوت هایی با متن بیانیه داشت، هلگا اشمید معاون موگرینی با وندی شرمن معاون وزیر خاجه آمریکا تماس گرفته و به او گفته است شما نباید بلافاصله تفسیر متفاوتی از بیانیه ای که همه بر آن توافق کرده ایم را ارائه می کردید.

اکنون در وین هم منابع آگاه از نارضایتی برخی طرف های غربی و حتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مواضع متغییر آمریکا خبر می دهند. اسب عوض کردن فرستادگان کاخ سفید موجب شده تا مذاکره کنندگان مجبور شوند که بخشی از زمان خود را به تکرار مذاکره درباره مباحثی بگذرانند، که قبلا بر روی آنها توافق شفاهی داشته و پرونده اش را بسته اند.

درهمین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم از مذاکره‌کنندگان غربی انتقاد کرده و گفت: اینکه هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده، به این دلیل است که بعضی مذاکره‌کنندگان غربی پیش‌نویسی را که برای دیگران قابل قبول بوده، نپذیرفته‌اند.

مهمترین دریافتی که از این اتفاقات می توان داشت، ذات زیاده خواهانه آمریکاست. همه باید تا الان آنها را شناخته باشند. برای مردان کاخ سفید سخت است که گوشه ای از حقوق ملت ایران را بازگردانند.تردیدی نیست که چه توافق داشته باشیم و چه نداشته باشیم، بی اعتمادی به آمریکا مهر تاییدی دوباره خورده است. حالا نسل های جدید در ایران، آنها که نه انقلاب را دیده اند، نه جنگ و نه فتنه، هم می دانند، نباید به کدخدای حقه باز و مکار دل بست. دشمنی مبنایی ما و آمریکا آنقدر عمیق است که با توافق احتمالی هسته ای هم گوشه ای از آن ترمیم نمی شود.

+++++++++++++++++++++

کاخ‌سفید:هنوز موانعی برای توافق وجود دارند ولی طرفین هیچگاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند // 23:30
 
سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه گفت با بیان اینکه هنوز موانعی برای توافق نهایی وجود دارند گفت طرفین هیچگاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند.
«جاش ارنست»،‌سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه گفت که هنوز موانعی بر سر راه توافق نهایی هسته‌ای با ایران وجود دارند.
به گزارش فارس او علی‌رغم این با بیان اینکه «هرگز تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم» از حصول پاره‌ای پیشرفت‌ها در این رایزنی‌ها خبر داد.ارنست اضافه کرد «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این کشور گفته تا زمانی که رایزنی‌ها مفید باشند در شهر وین باقی بمانند.
سخنگوی کاخ سفید در ادامه با بیان اظهاراتی برای انتقال بار مسئولیت به طرف ایرانی گفت تا زمانی که ایران مایل به تعامل سازنده باشد دیپلمات‌ها در شهر وین باقی می‌مانند.او تأکید کرد: «بنابراین آنچه مذاکرات را پیش می‌برد، مفید بودن گفت‌وگوها است نه ضرب‌الاجل‌ها.»

  +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // جمعه 19 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان