کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> رمزگشایی شگردهای مذاکراتی کری؛ گره اصلی مذاکرات کجاست؟ /خبرهای لحظه ای شنبه 20 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 1 ساعت و 17 دقيقه

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

رمزگشایی شگردهای مذاکراتی کری؛ گره اصلی مذاکرات وین کجاست؟ / خبرهای لحظه ای شنبه 20 تیر

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++
گره اصلی مذاکرات وین کجاست؟

مذاکرات هسته ای حداکثر تا دوشنبه (13 جولای) ادامه پیدا خواهد کرد.
یک دیپلمات ایرانی از عدم ادامه گفتگوها پس از دوشنبه خبر داد.
یک دیپلمات ایرانی در گفتگو با خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین گفت: مذاکرات هسته ای حداکثر تا دوشنبه (13 جولای) ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: اگر تا دوشنبه به نتیجه لازم نرسیم، بدون توافق به تهران بازخواهیم گشت.
این دیپلمات ایرانی همچنین گمانه زنی ها در مورد ادامه گفتگوها تا پنج شنبه را تکذیب کرد.
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: روند گفتگوها و همه چیز امشب روشن می شود، اگر پیشرفت سریع و لازم در دیدارهای امشب صورت بگیرد، توافق حاصل خواهد شد.
وی ضمن انتقاد از عقب نشینی آمریکا نسبت به تعهدات خود گفت: گره اصلی مذاکرات، تدوین قطعنامه شورای امنیت و عبارات در متن آن است.
 +++++++++++++
 رمزگشایی از شگردهای مذاکراتی کری

رضا زبیب کارشناس ارشد امور بین‌الملل در صفحه فیسبوک خود در خصوص مذاکرات جاری در وین با اشاره به شب‌های قدر نوشت: حقیقتا لازم بود در این شب‌های گرانبها، تیم مذاکره کننده هسته‌ای را دعا کنیم اما اخباری که از وین می‌آید چالش جدیدی را نشان می‌دهد. این عنوان‌های خبری را حتما دیده‌اید:

- تیم مذاکره‌ کننده آمریکایی بعد از رایزنی با واشنگتن، برای دومین بار زیر توافقاتی زدند که پیش‌تر با ایران سر آنها به توافق رسیده بودند.

- یک مقام ارشد ایرانی می‌گوید طرف غربی مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر داده است و همین امر روند پیشرفت مذاکرات را کند کرده است.

- یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: «به رغم انعطاف تیم مذاکره‌کننده ایرانی،‌ آمریکایی‌ها در لحظات آخر از پذیرش حقوق مسلم ایران، به ویژه در موضوع تحریم‌ها سر باز می‌زنند.

- یک مقام ایرانی در تیم هسته‌ای به خبرنگار المیادین گفت: غربی‌ها از دیروز مواضع خود را در مذاکرات سخت کرده‌اند. و ...

دکتر ظریف از ابتدای مذاکرات علنی هسته‌ای که در نیویورک کلید خورد، صراحتا به طرف مقابل تذکر داد از « چانه زنی به روش فرش فروشان بازاری» در مذاکرات خودداری کنند. اما به نظر می‌رسد روش مذاکراتی آنها و مشخصا تیم آمریکایی حتی فراتر از این روش است!

با مرور روش مذاکراتی جان کری در بحران‌های مختلف از مذاکرات صلح فلسطین تا مذاکرات هسته‌ای، روش مذاکراتی او را می‌توان اینگونه تبیین کرد:

1- حل اختلاف مورد نظر را به سمت مذاکره با آمریکا هدایت می‌کند تا وجهه مثبت سیاست خارجی آمریکا را نزد افکار عمومی به نمایش بگذارد

2- مذاکرات را با کلیات مناسب و مثبت در مراحل اولیه شروع می‌کند

3- پیشنهادی ارائه می‌دهد که با گزینه نامطلوب مخاطب فاصله دارد، اما فاصله آن با گزینه قابل قبول او به مراتب بیشتر است.

4- در فرآیند زمانی مذاکرات، هر از گاهی شوکی وارد می‌کند تا عمق قدرت مانور و احتمال عقب نشینی مخاطب را بسنجد.

5- سپس به عنوان حسن نیت بخش بزرگی - اما نه همه - خواسته‌های خود در این شوک را نادیده می گیرد و

6- نهایتا مخاطب را با گزینه‌های روبرو می‌کند که امکان رد آن برای او حتی اگر ممکن باشد، بسیار سخت و پر هزینه است.

اگر در فرآیند مذاکرات هسته‌ای تامل شود، مصادیق مراحل شش گانه فوق به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. تعیین مصادیق در مورد سه مرحله اول را به دوستان واگذار می‌کنم اما مراحل چهارم تا ششم را می‌توان در دور مذاکرات علنی عمان (آبان 93) تا مقطع فعلی مذاکرات وین آشکارا تشخیص داد.

آمریکایی‌ها در عمان هم با پیشنهادی که ارائه دادند به فرآیند مذاکرات شوکی وارد کردند که طرف ایرانی را عصبانی کرد. سپس تا اندازه زیادی از این پیشنهاد عقب‌نشینی کردند، اما اکنون در وین مرحله ششم این شگرد مذاکراتی را به آزمون گذاشته‌اند.

این شگرد مذاکراتی البته موثر است، اما برای مخاطبی که در دور باطل سیاست غربی گرفتار باشد، مانند دولت خودگردان که راهی دیگر غیر از گزینه سیاست متعارف بین‌المللی- یا همان رویکرد غربی - برای خود متصور نیست.

اما آمریکایی‌ها بهتر است بدانند این قاعده در مورد ملت ایران یک ملت استثنایی است،‌ مصداق پیدا نمی‌کند. حداقل تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد ملت ایران بارها و بارها غیرممکن‌ها را ممکن کرده است. نفسِ پیروزی انقلاب بر متحد اصلی آمریکا در منطقه، مقابله موفق با طیف گسترده و متنوع شورش‌های داخلی پس از انقلاب، شکست کودتای نوژه، مقاومت در جنگ تحمیلی و دستیابی به دانش، فناوری و چرخه کامل سوخت هسته‌ای تا مرحله تولید سوخت 20 درصد غنی شده در پرتو همین قاعده استثناء بودن ملت ایران به دست آمده است و البته ملت ایران در همین شرایط سخت و فشارهای بی‌سابقه غربی، توانسته است دو کشور سوریه و عراق را هم از شر تروریسم نجات بدهد!

بنابراین شگرد مذاکراتی جان کری در مورد ایران جواب نمی‌دهد. اگر جان کری و تیم آمریکایی در عمان موفق شده بود، این بار هم می‌توانست به موفقیت امیدوار باشد. چنین مباد!

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

دستور جدید کاخ سفید به تیم مذاکره‌ آمریکا ؛  تا زمانی که مذاکرات مفید است در وین بمانید ...
 
اوباما به مذاکره‌کنندگان آمریکایی گفته است تا زمانی که مذاکرات مفید است در وین بمانید.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید اوباما به مذاکره‌کنندگان آمریکایی گفته است تا زمانی که مذاکرات مفید است در وین بمانید.
به گزارش تسنیم جاش ارنست در ادامه افزود: هیچ‌گاه تا به این حد به توافق نزدیک نبوده‌ایم.مذاکرات درحالی میان طرفین ادامه دارد که اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تا 22 تیرماه (13 جولای) تمدید کردند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

 

چرخ مذاکرات سرعت می گیرد ... / ساعت: 9:00


سایت نزدیک به تیم قبلی مذاکره کننده ایران به نقل از کارشناسان پیش بینی کرد:چرخ مذاکرات سرعت می گیرد و تغییر موضع آمریکا ترفندی برای امتیاز در حوزه تحقیق و توسعه است
سایت ایران هسته ای به نقل از برخی کارشناسان گزارش داد تغییر موضع ناگهانی امریکا در مذاکرات وین را نباید چندان جدی گرفت.

به عقیده دو تن از این کارشناسان که دیدگاه های خود را به طور جداگانه با «ایران هسته ای» در میان گذاشته اند، امریکا به شدت به نتیجه گرفتن از مذاکرات نیاز دارد و بنابراین به گونه ای رفتار نخواهد کرد که مذاکرات شکست بخورد.

یکی از این کارشناسان به «ایران هسته ای» گفت: «هدف از این رفتار امریکا بیشتر فشار به تهران است تا وین. مشخصا مخاطب این فشارها آقای روحانی است. امریکایی ها می خواهند بدانند رییس جمهور در شرایط بن بست واقعی مذاکرات چگونه رفتار خواهد کرد و چه دستورالعملی را به وین ابلاغ می کند».

وی اضافه کرد: «روشن است که در برخی موارد مهم اختلاف هایی وجود دارد. اما این اختلاف ها به این دلیل نیست که امریکا از چارچوب لوزان فاصله گرفته بلکه به این دلیل است که امریکا به قرائت خود از چارچوب لوزان چسبیده است».

این کارشناس در پایان تاکید کرد که هدف اصلی امریکا تحمیل چارچوب لوزان به تهران از طریق  ایجاد دورنمای شکست مذاکرات است.

کارشناس دوم که روی جنبه های فنی موضوع کار می کند، موارد فعلی اختلاف میان ایران و 1+5 را چنین برشمرد:

1- امریکا تجمیع زمان بندی همه تعهدات ایران را در یک زمان زیر 10 سال نمی پذیرد چرا که برای این کشور طولانی مدت بودن توافق نهایی، با هدف بیشترین تاثیر گذاری بر محیط داخلی ایران موضوعیت عمده دارد.

2- امریکا می خواهد به بهانه حفظ تحریم های تسلیحاتی –با تمرکز بر برنامه موشک های بالستیک ایران- زیرساخت اصلی قطعنامه های شورای امنیت را حفظ کند. اکنون اختلاف نظر درباره دوره زمانی برقرار ماندن این تحریم هاست.

3- امریکا می خواهد برنامه تحقیق و توسعه عنی سازی ایران را به گونه ای محدود کند که انتهای دوره گام نهایی تازه آغاز دوران تحقیق و توسعه واقعی ایران باشد نه پایان آن.

4- امریکا می خواهد دسترسی به تاسیسات نظامی صریحا در توافق قید شود.

وی در ادامه احتمال داد که امریکایی ها حاضر به تعلیق تحریم تسلیحات متعارف ایران بشوند ولی تحریم های موشکی را از آن استثنا کنند.

این کارشناس همچنین هشدار داد که هیچ یک از مسائل باقی مانده به اندازه دو مسئله زمان و تحقیق و توسعه اهمیت ندارد.

وی گفت: «تحقیق و توسعه حتی از زمان هم مهم تر است چرا که اگر ایران در طول گام نهایی از یک برنامه کامل تحقیق و توسعه غنی سازی بهر مند باشد، حتی زمان های طولانی تر را هم می تواند تحمل کند چرا که در واقع برنامه هسته ای به حیات پیش رونده خود ادامه خواهد داد و هر لحظه آماده جهش خواهد بود».

این کارشناس بر این نکته تاکید کرد که ممکن است تمامی رفتارهای این روزهای امریکا ترفندی برای امتیازگیری در این دو موضوع اساسی باشد.

وی پیش بینی کرد چرخ مذاکرات مجددا در یکی دو روز آینده به گردش در خواهد آمد و سرعت خواهد گرفت.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

چرا مذاکرات طولانی شده؟ ... / ساعت: 9:30

تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران در گفتگو با خبرآنلاین علت طولانی شدن مذاکرات و همچنین موانع پیش روی طرفین را بررسی می کند.

به گزارش خبرآنلاین در شرایطی که بی خبری بیش از همه چیز بر فضای مذاکرات حکمفرماست پیش بینی کردن روند مذاکرات احتمالا به سخت ترین کار دنیا تبدیل شده است. اینجا در چادر مقابل هتل کوبورگ هم کم نیستند تحلیلگران و پژوهشگرانی که برای پیگیری از نزدیک مذاکرات به وین آمده اند. علی واعظ یکی از آنهاست که همچنان به آینده مذاکرات هسته ای خوشبین است. تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران در گفتگو با خبرآنلاین می گوید مسائلی که باقی مانده سخت ترین ها هستند.

فضای کلی مذاکرات را چطور می بینید. همچنان طرفین از ددلاین ها عبور می کنند و توافق کماکان به دست نیامده است.

پیش بینی اینکه دقیقا کی به نتیجه می رسند دشوار است برای اینکه مسائل باقی مانده جز سخت ترین و دشوارترین مسائل هستند و هر دو طرف وارد پروسه چانه زنی با یکدیگر شده اند که به یک قمار بزرگ شبیه است. در چنین شرایطی معمولا تا آخرین لحظات مشخص نیست چه کسی اول پلک خواهد زد. به همین دلیل پیش بینی اینکه کی مذاکرات تمام می شود دشوار است. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که وقتی تصمیمات سیاسی بر سر مسائل دشوار گرفته می شود در آن لحظه باید کارشناسان فنی پرانتزهایی که در متن وجود دارد را کم کنند و بعد به وزرا ارائه کنند. بعد از اینکه این تنظیمات انجام شد یکبار دیگر مورد بازرسی قرار دهند و بعد متن نهایی شود. اهمیت موضوع در این است متن نهایی است یعنی وقتی به کنگره و مجلس ایران برای تصویب فرستاده می شود دیگر نمی توان در آن تغییر ایجاد کرد و به توافقی تعهدآور برای طرفین تبدیل می شود. در نتیجه این حساسیت ها سبب می شود دقت بیشتری برای نگارش توافق صورت گیرد.

ما ۱۰ جولای را رد کردیم و حالا کنگره به جای یک ماه، دو ماه زمان دارد که این توافق را بررسی کند. این امکان رسیدن توافق را سخت تر نمی کند؟

ما در مورد این صحبت می کنیم اگر توافقی به دست می آید دوره باز بینی اش کوتاهتر می شود یا طولانی تر. این خطراتی که توافق را تهدید می کند بیشتر خواهد کرد یا نه؟ اینکه باعث شود به توافق برسیم یا خیر. حتما اگر یک ماهه بود بهتر می بود ولی عملا در تصویر بزرگتر و در پروسه مذاکراتی ۲۲ ماهه یک ماه اضافه آنقدر معادلات را تغییر نخواهد داد. ولی این تعادلی است که مذاکره کنندگان باید بین توافق خوب با تمام جزئیات به دقت فکر شده و احتمال فرصت بیشتر برای مخالفین توافق باید به نحوی رعایت کنند که سنجیده باشد.

  گفتید سخت ترین بخش تصمیمات باقی مانده. به نظر می رسد تحریم های تسلیحاتی، طول دوره توافق و همزمان بودن اقدامات طرفین مهمترین حوزه های اختلافی است؟

تحقیق و توسعه هم هنوز اختلافاتی در موردش وجود دارد. ولی اگر تحریم های تسلیحاتی را به عنوان یک نمونه در نظر بگیرید که چرا مسئله دشواری است. علت این است که یک وضعیت صفر و صدی در این زمینه وجود دارد. شما یا تحریم تسلیحاتی را بر می دارید یا بر نمی دارید و حالت میانی ندارد. مشکل به نظر من از جایی ایجاد شد که از ابتدا تحریم تسلیحاتی مربوط به سلاح های متعارف را در تحریم های مربوط به سلاح های کشتار جمعی و غیر متعارف قرار دادند. مسئله ای که از ابتدا اشتباه بود. موشک ها را می توانید بگویید وسیله انتقال سلاح هسته ای است و به این بحث ارتباط دارد ولی سلاح متعارف ربطی ندارد. اینکه ایران بتواند کلاشینکف به عراق بفرستد چه ربطی به برنامه هسته ای و غنی سازی اش دارد. بنابراین این موضوع مهمی است که الان مشکل ایجاد کرده. بحث طرف ایرانی این است که اگر الان این تحریم برداشت نشود که قرار است برداشته شوند؟ مثلا تحریم های اشاعه ای را می توان به زمانی ربط دهید که آژانس به نتیجه گیری های جامع برسد که مرحله ای است که آژانس می تواند بعد از اجرای چند ماهه معاهده الحاقی با اطمینان کامل بگوید که تمام برنامه هسته ای و مواد هسته ای در ایران مصارف صلح آمیز دارد. این در ژاپن ۶ سال در کانادا هم شش سال طول کشید. شما می توانید بگویید تحریم های اشاعه ای در آن مرحله برداشته می شود. اما تحریم های تسلیحاتی را هیچ معیاری وجود ندارد که وصلش کنید. بنابراین ایران می خواهد این تحریم ها همین الان برداشته شود. در مقابل طرف غربی از این مسئله استفاده می کند که در شرایطی که منطقه در آتش جنگ های مذهبی و فرقه ای در حال سوختن است برداشتن این تحریم ها تنها ایجاد مقاومت خواهد کرد در میان متحدان غرب در منطقه در مقابل این توافق و آنها خوهند گفت که شما علاوه بر اینکه در این توافق برای ایران منافع مالی بی اندازه ای تامین می کنید منابع تسلیحاتی هم برایش در نظر می گیرید و بنابراین این توافق بدون شک بد است. این می تواند حتی تا جایی پیش رود که در کنگره تولید مقاومت بکند تا حدی که با این توافق مخالفت کنند. بنابراین شرایط دشواری حاکم است و هر دو طرف بحث های جدی را مطرح می کنند و راه حل میانه هم ندارد. بنابراین این یکی از مسائلی است که طرف مقابل باید در دقایق پایانی کوتاه بیاید.

با این تفاسیر ممکن است در دقیقه ۹۰  طرفین به این نتیجه برسند که دوباره مذاکرات را تمدید کنند؟

من فکر نمی کنم هیچ یک از طرفین آمادگی شکست را داشته باشد. در عین اینکه فکر می کنم از نظر انرژی که دو طرف در این کار مصروف کردند حد اعلایش بوده و یک وضعیت فرسایشی پیدا کرده بنابراین تصور یک تمدید طولانی مدت بسیار مشکل است. همانطور که عرض کردم بحث این نیست که راه حل های جدیدی برای نزدیک شدن مواضع مطرح شود. بسیاری از این مسائل تصمیمات صفر و صدی دارد و اگر الان گرفته نشود دلیلی ندارد یکی دو ماه دیگر گرفته شود. احساس من این است که طرفین خواهان این هستند که همین دور حل شود و اگر چنین نشود دنبال یک تمدید بسیار کوتاه مدت خواهد بود. این توافق همچنان وابسته به تایید پروسه های داخلی کشورهاست. زمانی این توافق به صورت رسمی در می آید که مورد تایید شورای امنیت در آید. بنابراین حضور وزرا برای آن اجلاس واجب تر است تا این جلسه. همانطور که در لوزان لاورف نبود اگر اینبار هم نباشد مهم نیست. یا اگر ظریف با رئيس جمهور به روسیه نرفت چندان مهم نیست. فکر می کنم طرفین نهایت تلاش خود را به کار خواهند گرفت که همین دور کار را به نتیجه برسانند. حالا اگر احیانا از جمعه هم گذر کردیم ولی نهایت امر این است توافق خیلی بیش از گذشته در دسترس است ولی نکته این است که اگر هم به توافق نرسیم آخر دنیا نیست.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

سرمایه‌گذاری اوباما و کری بر سر توافق ... / ساعت: 10:00 

«ولی نصر» مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد ترک مذاکرات هسته ای برای اوباما و کری پر هزینه خواهد بود.
ولی نصر مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی با ام اس ان بی سی تصریح کرد کاخ سفید میز مذاکرات هسته ای با ایران را ترک نخواهد کرد.

به گزارش مهر،  وی برای این ایده خود دو دلیل ذکر کرد، اول اینکه اوباما و جان کری سرمایه گذاری سیاسی زیادی بر مذاکرات هسته ای با ایران کرده اند و شکست مذاکرات هزینه های سیاسی برای آنها در پی خواهد داشت.وی دومین دلیل خود درباره اینکه چرا آمریکا مذاکرات را ترک نخواهد کرد گفت: وضعیت کنونی برای آمریکا بهتر از ایران است چون این مسئله هرچه بیشتر طول بکشد برای آمریکا بهتر خواهد بود.ایرانی ها در حال توقف برنامه هسته ای هستند ، آنها در سال۲۰۱۳ توافق کردند پس هرچه این وضعیت بیشتر ادامه پیدا کند ما هیچ چیزی را از دست نمی دهیم.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

سی‌ان‌ان:اوباما به دنبال توافق است حتی توافق بد ... / ساعت: 10:30


منتقدان باور دارند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همه تلاش خود را به کار می بندد با ایران به توافق هسته ای دست یابد، حتی توافق بد؛ تا میراثی از خود در سیاست خارجی به جا بگذارد.
پایگاه اینترنتی سی ان ان در مقاله ای به قلم ویل مارشال نوشت، مزایای رسیدن به توافق با ایران به هر روی بهتر از نرسیدن به توافق است و یک دستاورد بزرگ امنیتی برای آمریکا و همه جهانی به شمار می آید.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، آمریکایی هایی که نتوانستند آتش بازی های شادمانه تعطیلات چهارم ژوئیه را ببینند، می توانند انتظار داشته باشند که این هفته، در صورتی مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا در وین، پایتخت اتریش نتیجه بدهد، چنین شادمانه ای را شاهد باشند. 

منتقدان باور دارند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همه تلاش خود را به کار می بندد با ایران به توافق هسته ای دست یابد، حتی توافق بد؛ تا میراثی از خود در سیاست خارجی به جا بگذارد. حتی چارلز کراثهامر از جمله مقاله نویسان پر سر و صدایی که چنین هشداری می دهد در نوشتاری آورده است وی خود را آماده می کند تا بدترین توافقنامه تاریخ دیپلماسی آمریکا را امضا کند. 

اثبات چنین مدعایی نه به عهده اوباما بلکه به عهده منتقدان این توافق است. تندترین منتقدان رئیس جمهور آمریکا در این زمینه افرادی چون کراثهامر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و برخی سران کشورهای سنی عرب هستند که معیارهای غیر ممکن را برای چنین توافقی تعیین می کنند. 

ْآنها می خواهند تهران همه برنامه اتمی خود را کنار بگذارد، از حزب الله و دیگر گروه های افراط گرا حمایت و در امور داخلی لبنان، سوریه، عراق ویمن دخالت نکند. همه این خواست ها خوب هستند ولی اجرای چنین خواست هایی مستلزم تغییر اساسی در ویژگیهای سیاسی جمهوری اسلامی است.

اینها چیزی نیستند که مذاکره کنندگان عمده در این گفتگوها به دنبال آن باشند. آنچه این ائتلاف نامحتمل ولی نیرومند را در کنار همدیگر نگاه داشته است، منافع مشترک برای دور نگاه داشتن ایران از پیوستن به باشگاه هسته ای است. البته مذاکرات در وین چنین نتیجه ای را تضمین نمی کند ولی دور ماندن تهران از آستانه هسته ای را تا دهه آینده یا بیشتر از آن تضمین می کند. در واقع، معیاری که آمریکا و دیگران می توانند با آن کنار بیایند در واقع بسیار پایین است: رسیدن به توافق بهتر از نرسیدن به توافق است. 

البته این را نیز باید به خاطر داشت که منتقدان اوباما او را به خاطر اینکه اجازه می دهد ایرانیان با حیله گری به چنین اجازه ای دست یابند، سرزنش می کنند.

با وجود سالها انزوا، مجازات اقتصادی و تحریم ها و مذاکرات سخت با قدرت های جهانی، ایران هرگز با برچیده شدن کامل برنامه اتمی خود موافقت نکرده است. حتی معلوم هم نیست که همین موارد توافقی که هم اکنون روی میز هستند و منتقدان اوباما از آن انتقاد می کنند، با حمایت آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران همراه باشد. 
با این حال، شکی نیست که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مشتاق است تا کشورش را از قرنطینه سیاسی خارج کند، بتواند تحریم های بین المللی را بردارد و کشورش را از آسیب های ناشی از کاهش بهای نفت رها کند. در عوض، سران این کشور قول غنی سازی محدودی را که برای نیروگاه اتمی و مصارف غیر نظامی و نه بمب اتمی کافی باشد، برای ده تا پانزده سال آینده داده اند. 
ایران از دیرباز گفته است که تمایلی به ساخت بمب اتمی ندارد ولی در عین حال بر حق خود برای غنی سازی اورانیوم برای نیروگاه های اتمی تاکید کرده است. با توجه به سابقه پنهان کاری ایران در فعالیت های اتمی خود، دلیلی ندارد که واشنگتن بخواهد این ادعا را بپذیرد ولی راستی آزمایی که در توافق وجود دارد می تواند به جهانیان امکان دهد که اقدامات اتمی ایران را با هر نیتی که باشد، زیر نظر داشته باشند.
با این حال، کنگره می تواند این ادعا را مطرح کند که با سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران، می شد تهران را مجبور به کنار گذاشتن همه فعالیت های غنی سازی کرد. البته چنین چیزی اغراق در میزان توان آمریکا در فشار آوردن به ایران و نادیده گرفتن عزم این کشور برای دفاع از حاکمیت خود در برابر زورگویی آمریکاست. چنین اقدامی می تواند باعث بدتر شدن سابقه بدبینی روابط ایران و آمریکا شود که از هزار و نهصد و هفتاد و نه به این سو وجود دارد.
با توجه به اینکه رهبران ایران در حال حاضر نمی توانند با شیطان بزرگ مصالحه کنند، اوباما با زیرکی ائتلافی بزرگ شامل همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت را تشکیل داده است ولی اگر کنگره این توافق را رد و بر تصویب تحریم های جدید یکجانبه اصرار کند، ممکن است چنین ائتلافی از هم بپاشد. چنین اتفاقی می تواند هدیه ای بزرگ برای افراط گرایان ایرانی متنفر از آمریکا به شمار آید. 
از این رو، انتخاب واقعی در هفته اخیر بین رسیدن به توافقی که مهاری جدی بر برنامه اتمی ایران قرار می دهد یا نرسیدن به توافق به صورت کلی است.
نرسیدن به توافق به این معناست که تهران سانتریفوژهای پیشرفته بیشتری را که می توانند در سطح تولید اورانیوم قابل استفاده در سلاح بچرخند، نصب کند. بدان معناست که بازرسی های بین المللی از تاسیسات اتمی و نظامی ایران منتفی خواهد بود و طرح اولیه تهران برای تولید پلوتونیوم در راکتور اراک که راهی دیگر برای تولید بمب اتمی به شمار می آید، از سرگرفته شود. 
همچنین برنامه بی مهار هسته ای ایران احتمالا عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب را که از توسعه طلبی ایران در منطقه نگران هستند، تشویق کند تا برنامه اتمی خود را پیش بگیرند. چنین چیزی بدترین کابوس راهبردی آمریکا در منطقه است یعنی شروع مسابقه تسلحاتی؛ همچنین باعث افزایش احتمال حمله به تاسیسات اتمی ایران می شود که احتمال دارد از سوی آمریکا صورت بگیرد یا به احتمال بیشتر، از سوی اسرائیل انجام پذیرد. 
از دیگر سو، اگر توافق نهایی برای اجرا کردن پارامترهایی که مذاکره کنندگان بر سر آن به توافق رسیده اند به دست آید، امنیت آمریکا افزایش می یابد و احتمال اشاعه تسلیحاتی در منطقه کاهش می یابد. چنین رویدادی به معنی کاهش چشمگیر شمار سانتریفوژهای نصب شده، تولید نشدن اورانیوم با درجه غنای بالا برای دست کم پانزده سال، طراحی دوباره راکتور اراک که پلوتونیومی در آن تولید نمی شود، بازرسی های مداوم بین المللی از تاسیسات اتمی و چرخه تولید اتمی است.
در ازای آن، ائتلاف بین المللی با برداشته شدن تحریم ها به محض انجام تعهدات از سوی ایران موافقت می کند. مهم ترین مانع در این میان زمان بندی این کار است: (آیت الله) خامنه ای اصرار دارد که همزمان با رسیدن به توافق، تحریم ها برداشته شوند. این به معنی بهبود و ارتقای صد و پنجاه میلیارد دلاری اقتصاد ایران است، موضوعی که منتقدان به حق می گویند در صورت برداشته شدن رژیم تحریم ها، اعمال دوباره آن در صورت پای بند نبودن ایران به تعهدات خود، امری ساده نخواهد بود.
اوباما نمی تواند با چنین تقاضایی موافقت کند، با این حال اگر مقامات ایرانی بتوانند اختلاف های خود را کنار بگذارند و توافق را به (آیت الله) خامنه ای بقبولانند، آمریکا و جهان دستاورد امنیتی بزرگی خواهد داشت. به صورت خاص، توافق مورد بحث زمان فرار هسته ای، زمانی را که ایران برای به دست آوردن میزان کافی مواد هسته ای برای ساخت بمب نیاز دارد، از دو تا سه ماه فعلی به یک سال افزایش می یابد. 
هر چند این مساله چندان نیز چشمگیر نیست ولی پیشرفتی در مسیر درست به شمار می آید. پیمان منع آزمایش های اتمی رئیس جمهور کندی در هزار و نهصد و شصت و سه باعث پایان گرفتن جنگ سرد نشد ولی باعث شد همکاری هایی ایجاد شوند که به مدیریت و در نهایت فروکش کردن مسابقه تسلیحات اتمی منجر شد. 
وقفه انداختن در برنامه اتمی ایران ضربه ای به تخیلات منتقدان محافظه کار اوباماست که در فکر قربانی کردن کامل ایران برای خواست های آمریکا هستند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

علت فرياد ظريف در مذاکرات چه بود؟ ... / ساعت: 11:00

مایه تعجب نیست اگر در مذاکرات هسته ای برخی از مذاکره کنندگان عصبانی شوند، و این نخستین بار نیست که ظریف متهم به پرخاشگری شده است.
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم جان آلن گی نوشت:

 به نظر می رسد مذاکرات هسته ای که زمانی به موضوع دسترسی به تاسیسات هسته ای و نظامی ایران و راستی آزمایی معطوف شده بود، هم اکنون روی موضوع تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متمرکز شده است. رسانه های ایران و روسیه هشتم ژوئیه اظهارنظرهای شدیداللحن دیپلمات های بلندپایه خود را درباره مناقشه بر سر لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل منتشر کردند. روس ها و ایرانی ها خواستار لغو تحریم های تسلیحاتی هستند. اما آمریکا و کشورهای دیگر می خواهند برخی محدودیت ها همچنان حفظ شود. بر اساس گزارش ها، پس از آنکه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد ممکن است مذاکرات بر سر سرسختی ایران پایان یابد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش گفت: « هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.»

گفته می شود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در ادامه جمله ظریف که گفت هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید گفت یا «یک روس را هم». همچنین گفته می شود ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا یک شب به قدری بلند سر هم فریاد می کشیدند که دیگر هیئت های مذاکره کننده در هتل می توانستند صدای آنها را بشنوند. همچنین گفته می شود زمانی که مذاکره کنندگان غربی مسئله نقش بی ثبات کننده ایران را در خاورمیانه مطرح کردند، ظریف با قطع کردن سخنان آنها گفت: « اگر داریم درباره امنیت منطقه گفتگو می کنیم، من باید تک تک شما را به خاطر حمایت از صدام در جنگ ایران و عراق به دادگاههای بین المللی بکشانم.»

مایه تعجب نیست اگر در مذاکرات هسته ای برخی از مذاکره کنندگان عصبانی شوند، و این نخستین بار نیست که ظریف متهم به پرخاشگری شده است. اما تنها در همین مقطع است که ما خبرهایی درباره فریاد کشیدن ظریف در گفتگو با طرف های مذاکره کننده می شنویم. همه خبرهایی که از مذاکرات درز کرده است باید به عنوان تلاشی عمدی برای ترسیم تصویری از فضای مذاکرات تلقی شود، چرا که مذاکره کنندگان از اظهارنظر درباره مذاکرات خودداری کرده اند. این اخباری که درز کرده است شک برانگیز است، چرا که توسط رسانه های دولتی طرف های ذینفع منتشر می شود و مطرح شدن چنین موضوعاتی در اتاق مذاکرات چندان منطقی به نظر نمی رسد، و به نظر می رسد این اخبار بیشتر با هدف جلب حمایت از ملی گرایی منتشر شده است.

شکایت ایران از کشورهای بزرگ غربی بر سر جنگ سه دهه پیش تنها موجب انزوای بیشتر ایران خواهد شد - در حالی که ظریف و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تلاش می کنند از طریق مذاکره در جهت خلاف این مسیر گام بردارند-. همچنین تاکید ظریف و لاوروف در مورد«ملیت» خود، شاید برای یک بروکرات نخبه متعلق به یک نهاد فراملی سیاسی همچون اتحادیه اروپا معنایی نداشته باشد. با این همه، مطرح کردن نقش غرب در حمایت از عراق، امتیاز خوبی برای ایران در زمینه سیاسی است، چرا که جراحت های ناشی از این جنگ مرگبار هنوز التیام نیافته است. همچنین سخنان شدیداللحن درباره مقاومت در برابر تهدیدها یک زبان سیاسی جهانی است که به نظر می رسد در داخل ایران تاثیرگذار بوده است. اما چنین سخنانی نیز دیپلماتیک نیست و تنها برای افکار عمومی بیان می شود.

یک توافقنامه موفق توافقی است که شامل کسب امتیازهای جنجالی باشد، بنابراین برای مذاکره کنندگان مفید است اگر نشان دهند تا چه حد میهن پرست هستند، و طرف دیگر را تا چه حد تحت فشار قرار می دهند. همچنین اگر مذاکرات به شکست منجر شود، مذاکره کنندگان در وهله نخست متهم به نرمش در تعامل با مذاکره کنندگان آمریکایی خواهند شد. نمایش ملموس میهن پرستی و قدرت نمایی می تواند موجب کم رنگ شدن چنین وجهه ای از گروه مذاکره کنندگان ایرانی شود. همچنین ظریف شخصیتی میانه رو و تکنوکرات است سابقه واقعی حضور در جنگ یا فعالیت سیاسی در داخل ایران را ندارد. اگر مذاکره کننده ها موفق شوند،ظریف و روحانی برای بسیاری از مردم ایرانی ستاره خواهند شد. سخنان ظریف شاید به وی کمک کند اندکی بیشتر در کانون توجه قرار گیرد. وی گزارش ها را درباره بلندپروازی برای کسب مقام بالاتر رد کرده است. حتی اگر وی در این باره راست بگوید، جلب حمایت انبوه مردم راهی برای تغییر ذهنیت دیگران است.

رابرت دی. پوتنام، کارشناس علوم سیاسی زمانی در مقاله ای نوشت دیپلماسی بازی در دو سطح است- مذاکره کنندگان فقط با کشورهای دیگر مذاکره نمی کنند، بلکه آنها با نظام داخلی خودشان نیز مذاکره می کنند-. عملکرد ظریف در سطح دیپلماسی بین المللی غیرحرفه ای و افراطی به نظر می رسد- این مسئله ای است که در مورد فردی چون ظریف که دهه ها در عرصه دیپلماسی فعالیت کرده و تقریباً عکسی بدون لبخند از وی یافت نمی شود، قابل درک نیست. اما این رفتار وی در سطح سیاست داخلی قابل درک تر است. در حالی که در سطح بین المللی مذاکرات به مسائل فنی پرداخته می شود، مذاکرات در سطح داخلی ساده است و در این سطح نمادها و احساسات بسیار بیشتر از مسائلی همچون اینکه آیا ایران امروز یا فردا هگزافلوراید اورانیوم را به دی اکسید اورانیوم تبدیل خواهد کرد یا خیر، اهمیت دارد.این تلاش ظاهری ایران و روسیه برای حرکت در سطح بین المللی که ممکن است منجر به کسب نتایجی در سطح داخلی شود، نشان می دهد که ممکن است اتفاقی بزرگ در انتظار ما باشد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گره اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ ... / ساعت: 11:30

در حالی که قرار بود جمعه، مذاکرات هسته ای با اعلام توافق جامع به پایان برسد، ادامه اختلافات میان طرفین باعث شد تا رایزنی ها تا روز دوشنبه تمدید شود. به همین دلیل، وزارت خزانه داری آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، برای دادن زمان بیشتر به مذاکرات، توافق ژنو را که بر اساس آن برخی تحریم ها لغو شده بود را تا روز دوشنبه تمدید کردند.
در حال حاضر غیبت وزرای امور خارجه چین، فرانسه و روسیه در وین و اظهارات اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی نشان می دهد توافق هسته ای برای گرفتن حداکثر امتیاز، فعلا در دسترس نیست اما نکته ای دیگر این است که تمدید چند باره رایزنی ها نشان می دهد طرفین از اعلام شکست مذاکرات یا به نتیجه نرسیدن آن گریزان هستند.

به گزارش الف در همین حال ایران دو عامل تغییر پی در پی نظرات آمریکایی ها و تشتت بین کشورهای ۱+۵ را باعث نتیجه نرسیدن مذاکرات می داند. محمد جواد ظریف پنجشنبه شب در مصاحبه با العالم گفت: با توجه به اینکه کشورهای غربی اهداف متفاوتی دارند جلسات مذاکرات به گونه ای است که به نظر می رسید ایرانیها در حال مذاکره با شش کشور به صورت جداگانه هستند.

همچنین ظریف به تاکتیک آمریکا و شرکای مذاکراتی این کشور که تغییر موضع و تحمیل درخواستها در دقایق آخر است اشاره کرد. ظریف گفت:« متاسفانه ما شاهد تغییر موضع و درخواست های زیاده خواهانه برخی کشورها هستیم.» ظریف پیامی را نیز با این مضمون توئیت کرد که « این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.»

 به دنبال این اظهارات ظریف بود که گاردین نوشت:« دلخوری ایرانی ها به خاطر بسته پیشنهادی است که روز چهارشنبه برای حل اختلافات باقی مانده در مجموعه گروه ۱+۵ ارائه شده است و همه آن را پذیرفته بودند اما پس از ویدئو کنفرانس جان کری با اوباما، ایالات متحده آمریکا آن را نپذیرفت.» لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به گونه ای دیگر آن را تایید کرده و گفته است: «تقصیر طرف های غربی بود که متن قطعنامه شورای امنیت را نپذیرفتند، نه ایران.»

گفتنی است به گزارش دویچه وله بر اساس مصوبه اخیر کنگره آمریکا، در صورتی که توافق اتمی با ایران تا پایان روز ۹ ژوئیه عملی می‌شد، کنگره یک ماه پس از آن نظرش را درباره آن به اوباما اعلام می‌کرد اما در صورتی که این توافق در فاصله ۱۰ ژوئیه تا ۷ سپتامبر امضا شود، کنگره دو ماه فرصت خواهد داشت تا تایید نهایی آن را به دولت آمریکا بدهد. این یعنی از امروز تا ۷ سپتامبر هر زمانی که توافق امضا شود تا دو ماه پس از آن خبری از رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد بود و پس از آن هم با توجه به مدتی که برای عملی شدن رفع تحریم لازم است ممکن است این زمان تا ۴ ماه به درازا بکشد.

 مشکل اصلی مذاکرات؛ چگونگی رفع تحریم ها
حال سوال اصلی این است که چه مسئله ای مانع از رسیدن به توافق هسته ای می شود؟ به نظر می رسد سه مانع مهم در این مسیر وجود دارد. 

تلاش غرب برای دسترسی به مراکز نظامی ایران یکی از این موانع است. بازرسان آژانس می خواهند به مراکز غیر هسته ای ایران در کنار تاسیسات هسته ای این کشور دسترسی داشته باشند. اما ایران مخالف است و می گوید غرب از این دسترسی برای جاسوسی علیه مراکز نظامی اش استفاده خواهد کرد.مانع مطرح دیگر، طول مدت محدودیتهایی است که علیه ایران اعمال می شود. براساس توافق اولیه در لوزان، توافق هسته ای سبب متوقف شدن برنامه تعیین و توسعه هسته ای ایران برای مدت ده سال می شود اما ایران می گوید این زمان بسیار طولانی است. مسئله سوم نیز برداشته شدن تحریمها است.

در واقع به نظر می رسد یکی از موضوعات اصلی که هنوز کم و کیف انجام آن در هاله ای از ابهام است چگونگی رفع تحریم ها است. به گزارش المیادین در آخرین نشست ها، کشورهای غربی موضع سرسختانه ای درباره لغو تحریم ها علیه ایران اتخاذ کردند ولی ایرانیها در مقابل بر لغو تحریم ها اصرار داشتند.در اقع ایران خواهان آن است که به محض امضای توافق هسته ای، تحریمها برداشته شود اما مذاکره کنندگان بین المللی می گویند تحریمها باید به صورت مرحله ای و متناسب با پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای و راستی آزمایی این مسئله برداشته شود.همچنین به گزارش نشنال اینترست، هیئت ایرانی خواستار آن شده است تا سازمان ملل تحریم تسلیحات متعارف و موشک های بالستیک را که علیه ایران اعمال کرده، لغو کند. در حالی که آمریکا با اعطای چنین امتیازی مخالف است، گفته می شود روس ها از موضع ایران حمایت کرده اند.

 از طرف دیگر غرب در توافقنامه چارچوب که ماه آوریل بین ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد متعهد به رفع تحریم های مرتبط با هسته ای علیه ایران شد. این بدان معنا است که تحریم های غیرمرتبط با هسته ای به قوت خود باقی خواهند ماند. در صورتی که تفکیک این دو نوع تحریم تا حدود زیادی مشکل است. به گزارش نشنال اینترست، تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران نمونه خوبی است که پیچیدگی این تمایز را آشکار می کند. آمریکا و اتحادیه اروپا بانک مرکزی ایران را تحریم کرده اند، چرا که مدعی اند این بانک با پولشویی به بانک های دیگر کمک کرده است تحریم ها را دور بزنند. با اینکه پولشویی یک موضوع «هسته ای» نیست، اما تحریم هایی که بانک مرکزی کمک به دور زدن آنها توسط بانک های دیگر کرده است، مرتبط با موضوع هسته ای ایران است. بنابراین این سؤال مطرح می شود که اگر تحریم های اعمال شده علیه دیگر بانک های ایران لغو شود، آیا آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم ها را علیه بانک مرکزی ایران حفظ خواهند کرد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، بعید به نظر می رسد ایران توافقنامه را قبول کند.مهم ترین تحریم های آمریکا علیه ایران توسط کنگره تصویب شده است. به این معنا که تنها کنگره می تواند آنها را فسخ کند و باراک اوباما برای اجرای یک توافقنامه هسته ای، به اختیارات خود برای مستثنی کردن کوتاه مدت کشورها از تحریم ها تکیه خواهد کرد. در عین حال که تصویب تحریم ها علیه ایران توسط کنگره اختیارات رئیس جمهور را محدود می کند - وی حتی اگر بخواهد نمی تواند تحریم ها را به طور دائم لغو کند-،بدان معناست که اگر ایران توافقنامه را نقض کند، بازگشت تحریم ها کار آسانی خواهد بود.در نهایت این که کاملا روشن است ماراتن مذاکرات که از سالها پیش روند آن شروع شده با مشکلاتی غیرمنتظره مواجه شده و هریک از طرف ها، تفسیرهای خودشان را از مسائل دارند. اما یک نکته واضح است که هم مقامات ایرانی و هم آمریکایی گفته اند مهلت ها برایشان مهم نیست بلکه مهمترین مسئله این است که رسیدن به توافق خوب را فدای عجله نکنند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

تایمز اسرائیل:توافق حتمی است ... / ساعت: 12:00   

صهیونیست ها همچنان به سنگ اندازی علیه توافق هسته ای ادامه می دهند و اینبار با هدف تحریک بیشتر افراطیون آمریکایی مدعی شده اند از آنجا که آمریکا امتیازات زیادی به ایران داده توافق جامع حتمی شده است. تایمز اسرائیل در گزارشی به اظهارات فردی به نام «ایهود یاری» که شب گذشته در شبکه دوم تلویزیون اسرائیل درباره مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین صحبت می کرده پرداخته است. به گزارش مهر تایمز اسرائیل این خبرنگار یهودی را سرشناس ترین کارشناس حاضر در سرزمین های اشغالی معرفی کرده می نویسد: یاری جمعه شب در شبکه دوم تلویزیون اسرائیل عنوان داشت که توافق هسته ای ایران قطعی شده و در ابتدای هفته آینده (یکشنبه و یا دوشنبه) اعلام می شود. این روزنامه نگار یهودی در ادامه مدعی شده است: توافق هسته ای ایران از آن رو نهایی شده که آمریکا امتیازات زیادی را به ایران داده است. به گفته این روزنامه نگار صهیونیست، مقامات ارشد آمریکایی نیز نهایی شدن توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ را تائید می کنند و درباره امتیازاتی که آمریکا به ایران در این خصوص داده می گویند: این توافق حتی از آن چیزی که تصور می شد بدتر است. به گزارش مهر، انتشار این خبر بدون شک حساسیت افراطیون آمریکایی را که به هیچ وجه خواستار توافق هسته ای با ایران نیستند تحریک می کند و از آنجا که توافق احتمالی ایران و ۱+۵ باید در کنگره ایالات متحده نیز به تصویب برسد، تحریک افراطیون آمریکایی می تواند مشکلات جدیدی را در مسیر اجرای تعهدات طرف آمریکایی در عمل به توافق هسته ای بوجود بیاورد. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

دیپلمات ایرانی: ان شالله در مسیر توافق هسته ای هستیم ... / ساعت: 12:30

این دیپلمات ایرانی گفت: از روز گذشته، در مذاکرات هسته ای پیشرفت حاصل و جو مثبت شده است.
یک دیپلمات ایرانی از پیشرفت مذاکرات هسته ای خبر داد.این دیپلمات ایرانی در گفتگو با خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین، گفت: از روز گذشته، در مذاکرات هسته ای پیشرفت حاصل و جو مثبت شده است.وی افزود: ان شالله در مسیر توافق هسته ای هستیم.روز گذشته، یک دیپلمات ایرانی که حاضر به افشای نامش نبود، نیز به «انتخاب» گفته بود که روند مذاکرات هسته ای امشب (شب گذشته) روشن خواهد شد.وی افزود: اگر تا امشب(شب گذشته) پیشرفتی حاصل شود، به توافق نزدیک شده ایم.پس از نشست های روز گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا، جان کری اعلام کرد که مذاکرات او با ظریف سازنده بود.با این اوصاف، جو مذاکرات نسبت به چندین روز گذشته، مثبت شده و طرفین در حال حل و فصل مسائل باقی مانده هستند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

شینهوا: پیشرفت مذاکرات در ابعاد نظامی ... / ساعت: 13:00

خبرگزاری رسمی چین در گزارشی به نقل از منابع مطلع گزارش کرد که ایران و ۱+۵ در موضوع ابعاد احتمالی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته‌اند.
خبرگزاری چینی «شینهوا» روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک از پیشرفت ایران و 1+5 بر سر مسئله ابعاد احتمالی نظامی و همچنین توان هسته‌ای ایران، خبر داده است.

به گزارش فارس یک منبع دیپلماتیک روز جمعه به شینهوا گفت: پیشرفت بزرگی در موضوعات خاص مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است با این وجود کار بیشتری طی روزهای آینده مورد نیاز است.این منبع دیپلماتیک در وین همچنین گفته است، کشورهای غربی و تهران تقریبا با شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته، که از آن به ابعاد احتمالی نظامی یاد می‌شود، به توافق دست یافته‌اند. همچنین پیشرفت زیادی در زمینه محدود سازی توانایی هسته‌ای ایران در این توافق به دست آمده است.براساس این گزارش، روز گذشته طرفین توافق کردند که برنامه اقدام مشترک ژنو تا دوشنبه آینده، 13 جولای، تمدید شود که تعلیق تحریمها علیه ایران و همچنین تداوم محدودیتها بر برنامه هسته‌ای ایران شامل آن می‌شود.شینهوا نوشت؛ پیشرفت زیاد در محدودسازی توانایی هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که آنجا یک مصالحه هم درباره تعریف تحقیقات سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در آینده حاصل شده است.این منبع دیپلمات تاکید کرد که در حال حاضر چالش اصلی در مذاکرات انتخاب واژه‌ها و عبارات کلیدی در متن توافق است که طرفها در حال کار روی آن هستند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

آغاز دیدار ظریف و کری .../ ساعت: 13:15 

وزرای خارجه ایران و آمریکا در هتل کوبورگ وین دیدار و گفتگو کردند.روز شنبه ۱۱ جولای در حالی در وین آغاز شد که از جمع وزرای خارجه تنها ظریف و جان کری در این شهر حضور دارند.به گزارش مهر، از دقایقی قبل هم این دو وزیر خارجه با همراهی معاونان شان نشست جدیدی را آغاز کردند. در این دیدار علاوه بر ظریف و جان کری، سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن هم حضور دارند.روانچی که روز پنج شنبه جهت شرکت در مراسم ختم مادر همسرش به تهران رفته بود، بعد از اقامتی یک روزه، مجددا به وین بازگشت.در همین حال برخی منابع از احتمال سفر لاوروف به وین در عصر امروز خبر دادند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

توافق هسته‌ای این هفته امضا می‌شود ... / ساعت: 13:30

تحلیلگر کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید به دنبال امتیازات گسترده آمریکا و صرفنظر کردن آن از درخواست بازرسی‌های فوری از ایران، توافق هسته‌ای اوایل این هفته امضا خواهد شد.در حالی که توافق هسته‌ای به دنبال زیاده‌خواهی‌های طرف غربی به ویژه آمریکایی همچنان با موانعی روبرو است، یک تحلیلگر صهیونیستی می‌گوید به دنبال دادن امتیازات گسترده واشنگتن به تهران، توافق نهایی هفته جاری امضا می‌شود.به گزارش فارس، «ایهود یعاری» تحلیلگر امور خاورمیانه در کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که به دنبال دادن مجموعه‌ای از امتیازات گسترده آمریکا به ایران، توافق بین قدرتهای جهانی و ایران حاصل شده است و تا اوایل هفته آینده این توافق به امضا خواهد رسید.به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، تحلیلگر صهیونیست افزود که آمریکایی‌ها «طی دو تا سه هفته جاری تقریبا در همه جنبه‌های کلیدی مورد بحث در مذاکرات، به یک سلسله‌ از تسلیم‌ها تن داده است».او با پیش‌بینی چالش کنگره در برابر توافق احتمالی هسته‌ای ایران گفت که اکنون توپ در زمین اعضای دموکرات کنگره قرار دارد تا به اکثریت جمهوریخواهان پیوسته و با این توافق مخالفت کنند.«ایهود یعاری» یکی از امتیازات مهم آمریکا به ایران را موضوع بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای این کشور خوانده و مدعی شد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی به خواست ایرانی‌ها برای بازرسی‌های مدیریت شده تن دادند که این موضوع یعنی بازرسی‌های فوری و ناگهانی دیگر در کار نخواهد بود.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

فابیوس به محل مذاکرات بازگشت ... / ساعت: 14:00  

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به محل مذاکرات در وین بازگشت.به گزارش تسنیم، پیش از این جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان صبح امروز در راستای رایزنی‌های دوجانبه مذاکرات هسته‌ای در وین دیدار کردند.

لاوروف عصر امروز در وین خواهد بود ... / ساعت: 14:00  

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه عصر امروز وارد وین می‌شود و به جمع مذاکره‌کنندگان در وین خواهد پیوست.به گزارش فارس، در حال حاضر وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه و آلمان در وین حضور دارند و قرار است هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز به وین بیاید.هنوز مشخص نیست وزیر خارجه چین چه زمانی به وین بیاید.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

واشنگتن به توافق با ایران نیاز دارد... / ساعت: 14:30

«جیم دین» سردبیر نشریه انتقادی آمریکایی «وترنز تودی» پیرامون تغییر مواضع غربی در مذاکرات هسته‌ای گفت آمریکا به دنبال تحدید توانایی‌های نظامی دفاعی ایران و قبولاندن شرایط خود به ایرانی‌هاست.
در حالی که بیش از سه هفته از آغاز هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین + آلمان) می‌گذرد، باتمدید ضرب‌الاجل مذاکرات، طرفین تا روز 22 تیر برای حصول توافق و آغاز نوشتن برجام - برنامه جامع اقدام مشترک - به گفت‌وگو می‌پردازند.

 به گزارش فارس، آذر ماه سال گذشته (1393) بعد از دو هفته رایزنی میان مذاکره کنندگان ایرانی و 6 کشور با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا، با تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو ضرب الاجلی که برای رایزنی‌های دوباره تا حصول توافق جامع تعیین شد، 30 ژوئن سال 2015 یا نهم تیر 1394 بود. روزهای منتهی به این تاریخ رایزنی‌های هسته‌ای میان نمایندگان کشورمان و کشورهای 1+5 در جریان بود اما به دلیل به نتیجه  نرسیدن، مذاکرات بعد از آن تاریخ و به اصطلاح در وقت اضافه ادامه دارد و اخبار مخابره شده بیانگر آن است که علی‌رغم توافق در برخی مسایل، دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به توافقی جامع دست یابند.

پنج شنبه شب بود که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت «‌همانطور که بارها گفتم و شب گذشته نیز درباره آن با رئیس جمهور اوباما بحث کردم، قرار نیست که ما تا ابد در میز مذاکره بنشینیم. ‌حقیقت ساده این است که علیرغم پیشرفت‌های واقعی که در مذاکرات به دست آوردیم، هنوز برخی از موضوعات دشوار به صورت حل نشده باقی مانده است. ما می‌دانیم که گرفتن تصمیمات سخت همیشه ساده نیست اما به هرحال این تصمیمات سخت باید هرچه سریعتر اتخاذ شود.»

وی در ادامه بر روند پیشین سیاسیون آمریکایی تلویحا ایران را تهدید کرد و گفت «همانطور که گفتم مذاکرات نامحدود نیست. همانطور که رئیس جمهور اوباما اعلام کرد ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر اتخاذ تصمیمات سخت باشیم. اگر تصمیمات سختی گرفته نشود، آماده‌ایم میز مذاکرات را ترک کنیم.»

در پی این اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیامی را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد که «‌به شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود. این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.» به گفته ظریف، طرف غربی مواضع خود را در مذاکرات تغییر داده است و بدین ترتیب مذاکراتی که انتظار می‌رفت تا کنون به نتیجه برسد هم‌چنان و با تمدید مذاکرات تا 13 جولای (22 تیر) هم‌چنان ادامه دارد.

برای بررسی این رفتار طرف غربی در مذاکرات بویژه مقامات آمریکایی، گفت‌وگویی داشتم با آقای «جیم دابل‌یو دین» تحلیل‌گر آمریکایی، سردبیر نشریه انتقادی «وترنز تودی» و ستون‌نویس نشریات متعدد و در ابتدا این تغییر موضع غربی را در نظر وی جویا شدم.

آمریکا با تحریم‌ها می‌خواهد ایران حتی توانایی دفاع نظامی از خود نداشته باشد

آقای دین در پاسخ گفت «انتظار می‌رفت که چنین اتفاقی بیافتد. آمریکا در حال حاضر قصد دارد به صورت مخفیانه، مساله محدودیت سلاح‌های متعارف را در قضیه برداشته شدن تحریم‌ها بگنجاند اما ایران گفته است که هیچ محدودیتی را در مورد تسلیحات متعارف نمی‌‌پذیرد و همه هم این را پذیرفته بودند.» وی تصریح کرد که آمریکا به دلیل امکان کمک چین و روسیه به ایران برای بالا بردن سطح تسلیحات خود و به روز کردن آن، خواهان تحدید تسلیحات متعارف ایران و عدم ورود چنین تجهیزاتی به ایران است.

این تحلیل‌گر آمریکایی ادامه داد «آمریکا می خواهد توانایی‌های ایران را در زمینه‌های نظامی دفاعی تضعیف کند چرا که هرچه ایران تواناتر باشد می‌تواند تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و در کشورهای عربی منطقه باشد. اما در واقع توانایی‌های ایران دفاعی هستند و تهدیدی برای آمریکا نخواهند بود ولی از آنجایی که آمریکا همواره سیاست حمله دارد، می‌خواهد بقیه کشورها همیشه بی‌دفاع باشند و حتی قدرت تلافی کردن نداشته باشند.»پس‌زمینه اتفاقات در جریان مذاکرات، خواست آمریکا برای تحدید توانایی‌های معمول دفاعی ایران است«جیم دین» معتقد است آنچه در پس‌زمینه بسیاری از اتفاقات حال حاضر در مذاکرات وجود دارد، همین گرایش آمریکا برای محدود نگه داشتن توانایی نظامی‌های معمول و دفاعی ایران است.وی تصریح کرد «به نظر من ایران باید در این مورد بسیار جدی برخورد کند و هیچ تحریمی را در زمینه تسلیحات متعارف نپذیرد؛ در مورد واردات مربوط به این تسلیحات نیز نباید محدودیتی پذیرفته شود و این بخشی از توافق بوده است.

این روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی افزود «اگر آمریکا [گفت‌وگوها] را از مسایل هسته‌‌ای به تسلیحات متعارف بکشاند، این آمریکاست که شانس توافق با ایران را از دست می‌دهد.»طرح موضوعات تسلیحاتی در مذاکرات ابزاری برای آمریکایی‌‌ها و قبولاندن شرایط خود به ایرانی‌هاست

وی هم‌چنین بیان داشت «احتمالا آنچه آمریکایی‌ها سعی دارند به دست آورند این است که از این ابزار برای جای دیگری بهره ببرند تا ایران شرایط آمریکا را بپذیرد؛ در واقع آمریکا با طرح این حیله، نگرانی را مطرح می‌کند تا در جای دیگری از آن به سود خود استفاده کند و ایران را مجبور به پذیرش شرایط خود در موضوع تحریم‌ها کند.»

در ادامه گفت‌وگو درباره احتمال بهره‌برداری آمریکا از زمان و طولانی شدن مذاکرات سوال کردم. وی در پاسخ خاطر نشان کرد «به نظر من هرچه مذاکرات طولانی‌تر باشد برای 1+5 و آمریکایی‌ها بهتر است چراکه در این صورت زمان دارند تا در برخی مسائل پیشرفت‌هایی داشته و مسائل اساسی را به آخر موکول ‌کنند اما این روندی طبیعی است.»

طولانی شدن مذاکرات به اسرائیلی‌ها و رسانه‌ها این فرصت را می‌دهد تا علیه توافق تبلیغات بیشتری کنند

«جیم دین» افزود البته «اوباما دوست دارد که گفت‌وگوها زودتر تمام شود؛ هرچه بیشتر و طولانی‌تر شود، اسرائیلی ها بیشتر فرصت خواهند داشت از رسانه‌ها علیه این گفت‌وگوها و توافق احتمالی تبلیغات کنند و بیشتر فرصت دارند بر کنگره تاثیرگذار باشند تا رای مخالف دهد.»

اوباما، آمریکا و جهان به توافق با ایران نیاز دارند

وی هم‌چنین بیان داشت «به نظر من اوباما به این توافق را به عنوان میراثی برای خود نیاز دارد، اما کشور[ما] و جهان نیز به این توافق نیاز دارد. از سوی دیگر این توافق شکستی برای لابی اسرائیلی خواهد بود.»

برخی در کنگره می‌خواهند ایران هیچ توانایی غیرنظامی هسته‌ای نیز نداشته باشد

در ادامه گفت‌وگو نظر این تحلیل‌گر مسایل سیاسی را درباره کنگره آمریکا و امکان اطمینان به آن در صورت حصول توافق جویا شدم. «جیم دین» در پاسخ گفت «افرادی در کنگره هستند که در اختیار لابی صهیونیستی می‌باشند و این طبیعی که از هیچ توافقی احساس رضایت نداشته باشند چراکه منابع مالی آنان از سوی این اسرائیلی‌ها تامین می‌شود. رویکردی که اسرائیلی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارند این است که ایران هیچ توانایی هسته‌ای نداشته باشد حتی توانایی‌های هسته‌ای غیرنظامی برای ایران در نظر گرفته نشود.»

وی توجیه اسرائیلی‌ها برای چنین رویکردی را حقه اسرائیلی‌ها از برنامه تسلیحات هسته‌ای عنوان کدر و گفت «اسرائیلی‌ها می‌گویند ایران در آنصورت می‌تواند به طور مخفیانه سلاح هسته‌ای بسازد. این حقه‌ای است که در در لایه‌های زیرین مذاکرات هست و می‌خواهند همه فراموش کنند که این یک حقه است.»

تسلیحات هسته‌ای ایران دروغ اسرائیلی برای مظلوم‌نمایی و توجیه حمله به ایران است

سردبیر نشریه «وترنز تودی» تصریح کرد«این دروغ است که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفی دارد و اسرائیلی‌ها بر این باورند که حتما چنین برنامه‌ای هست و برخی آمریکایی‌ها نیز این باور را دارند که چنین برنامه‌ای وجود دارد. اما تمام کسانی که این ادعاها را می‌کنند هرگز مدرکی دال بر وجود تسلیحات هسته‌ای در ایران ارائه نداند و در واقع هیچ مدرکی از سوی هیچکس ارائه نشده است.»

«جیم دین» تاکید کرد «پس واقعیت آن است که برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران یک حقه‌ است که قطعا هیچ مدرکی هیچ وقت بر این ادعاها وجود نداشته و تنها چند کشور هستند که این حقه را ترویج می کنند. کسانی که این حقه را ترویج دادند، هرگز تنبیه نشدند و رسانه‌هایاشان نیز بر این ادعاها دامن زدند. با تمام این مسایل باز این اسرائیلی‌ها هستند که سعی دارند مذاکرات را برهم بزنند و ایران را متهم می کنند که برنامه تسلیحات هسته‌ای دارد و با این ادعاها این حق را به خود بدهند که برای محافظت خود در مقابل تسلیحات هسته‌ای ایران، حق حمله به ایران را دارند.»

آمریکایی‌ها قابل اطمینان نیستند

وی در انتهای گفت‌وگو یادآور شد در توافق پیشین بین ایران و کشورهای 1+5 قرار بود دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود اما هم‌چنان هزاران دلار از دارایی‌های ایران باقی مانده و آزاد نشدند بنابراین نباید به آمریکایی‌ها آنقدر اعتماد کرد که تحریم‌ها را برخواهند داشت.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گزارش شرمن به تل‌آویو از روند مذاکرات ... / ساعت: 15:00

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا آخر هفته گذشته در تماس با مشاور امنیتی نخست‌وزیر اسرائیل، تل‌آویو را از آخرین جزئیات و روند مذاکرات هسته‌ای با ایران مطلع کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید واشنگتن تل‌آویو را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده است.

به گزارش فارس این مقام آمریکایی به روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست گفته است که وندی شرمن معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با یوسی کوهن مشاور امنیتی نخست‌وزیر اسرائیل، تل‌آویو را در جریان روند مذاکرات با ایران قرار داده است.

پیش از این مقامات اسرائیلی از بی‌اطلاعی از جریان مذاکرات گلایه کرده و مدعی شده بودند که آخرین بار دو هفته قبل از سوی آمریکایی‌ها اطلاعات مذاکرات را دریافت کرده‌اند. 

مقامات آمریکایی می‌گویند تداخل برنامه‌ها و  مذاکرات پی در پی در وین، موجب شده تا شرمن نتواند به طور مرتب اسرائیلی‌ها را در مورد وضعیت مذاکرات، به روز کند. 

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای در حالی همچنان برای سومین هفته متوالی در شهر وین اتریش در جریان است که قرار بود این گفت‌وگوها روز 9 تیر به پایان برسد. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

الجزیره: تا دوشنبه توافق نشود، هیئت ایرانی مذاکرات را ترک می‌کند ... / ساعت: 16:00

تیم مذاکرات ایران در صورت عدم توافق تا روز دوشنبه به ایران باز می گردد.
خبرنگار الجزیره در وین به نقل از یک منبع ایرانی گفت اگر تا روز دوشنبه آینده توافقی در وین حاصل نشود هیئت ایرانی مذاکرات را ترک خواهد کرد

+++++++++++++++++++++++++

مقام‌ایرانی:محدودیت‌زمانی برای مذاکرات وجود ندارد ... / ساعت: 16:30

یک مقام رسمی ایرانی عنوان کرد که هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات هسته‌ای در وین وجود ندارد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام رسمی ایرانی گزارش داد که هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات هسته‌ای در وین وجود ندارد.
 به گزارش تسنیم، مذاکرات در حالی میان طرفین ادامه دارد که اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تا روز دوشنبه، 22 تیرماه (13 جولای) تمدید کردند.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

50 ساعت سرنوشت‌ساز در مذاکرات وین ... / ساعت: 17:00

خبرگزاری اتریش نوشت که در ۵۰ ساعت آینده معلوم می شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ چه سرانجامی خواهد داشت.
مذاکرات هسته‌ای ایران به اوج خود رسیده است در 50 ساعت آینده باید در این مورد تصمیم‌گیری شود که آیا دستیابی به توافق امکان‌پذیر است و یا اینکه مذاکرات شکست خورده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری اتریش با اعلام این مطلب نوشت که مذاکرات ایران و 6 کشور امروز شنبه هم با گذشت بیش از 2 هفته در هتل کوبورگ وین ادامه دارد و آخرین مهلت تمدید این مذاکرات نیمه شب دوشنبه است.یکی از دیپلمات‌ها که نامش فاش نشد امروز به خبرگزاری اتریش گفت: «طرف‌های مذاکره‌کننده خسته شده‌اند و فشارها بر آنها افزایش داشته است. اگر تا روز دوشنبه نتوانیم به جمع‌بندی برسیم  نمی دانم که تمدید در کار خواهد بود یا خیر.»امروز  همچنان مذاکرات میان «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان است. همچنین گفت‌وگوها در سطح کارشناسان ادامه دارد.مسایل باقی مانده شامل چگونگی برداشتن تحریم‌ها و تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

هوچی‌گری آمریکایی‌ها قبل از پایان مذاکرات ... / ساعت: 17:30

مذاکرات هسته‌ای در حالی تمدید شده است که در رفتار آمریکا یک بازی قابل پیش‌بینی به نام «ترک مذاکرات» مشاهده می‌شود که شامل هوچی گری با محوریت عدم توافق و طرح خطوط قرمز، اظهار بی میلی برای توافق و هم‌زمان از سوی نظامیان آمریکایی طرح مجدد گزینه نظامی است.
یکی از دلایل اتخاذ این رویکرد از سوی آمریکا رفع بحران در عرصه داخلی خود است که بتواند القا کند هر توافقی را امضا نمی‌کند و اگر توافق را نیز پذیرفته تمام مطالبات و اهداف خود را محقق ساخته است.

به گزارش ایسنا در عین حال روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در واکنش به تمدید چند باره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در شهر وین در مقاله‌ای مغرضانه بدون اشاره به مطالبات زیاده‌خواهانه طرف آمریکایی در این مذاکرات مدعی شد، ایران کمپینی به راه انداخته تا در صورت شکست مذاکرات تقصیر را به گردن آمریکا بیندازد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، در گزارشی با عنوان " ایران در صورت شکست مذاکرات کمپینی برای مقصر دانستن آمریکا آغاز می‌کند"، مدعی شده است:" طرف ایرانی تا چندی پیش دیپلماسی عمومی خود را صرف قبولاندن توافق احتمالی هسته‌ای به تندروها در داخل کرده بود اما به دنبال تمدید مجدد مذاکرات هسته ای در روز جمعه دولت ایران به این نتیجه رسیده است که باید شهروندان ایرانی را قانع کند، تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق پایانی هسته ای و برداشتن تحریمهای اقتصادی انجام داده است."

نیویورک تایمز در جهت اثبات این استدلال خود به شکلی جهت دار بخشهایی از اظهارات برخی مقامات ایران از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مقصر دانستن آمریکایی ها برای شکست مذاکرات هسته ای را ذکر می کند بدون این که اشاره ای به کارشکنی های طرف غربی و آمریکایی در مذاکرات که به عنوان علت اصلی این شکست ذکر شد، داشته باشد.به گزارش ایسنا، ادعای نیویورک‌تایمر در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه کشورمان روز گذشته تاکید کرد: مواضع متفاوت چندین کشور در گروه 1+5 مذاکرات را دشوار کرده است.محمدجواد ظریف پس از مراسم شب احیا، در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع، زیاده‌خواهی و هم شاهد این هستیم که چندین کشور 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند. این مسائل، مذاکرات را دشوار کرده است.وی همچنین تاکید کرد: ما خواهان توافق با عزت هستیم و به مذاکره ادامه می‌دهیم. اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه و متوازن باشد، توافق در دسترس است.ظریف ضمن عرض تسلیت و تقاضای دعا از مردم، خاطرنشان کرد: مذاکرات دشواری‌های ویژه‌ای دارد؛ بویژه الان که روزهای نهایی مذاکرات است. حتماً در این زمان با هر کلمه‌ای که پایین و بالا بشود، می‌تواند تغییر اساسی صورت گیرد؛ پس هم ما با دقت مذاکره می‌کنیم و هم طرف مقابل این کار را می‌کند.وزیر خارجه کشورمان گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری گفته‌اند، ما به دنبال یک توافق با عزت هستیم و برای رسیدن به آن وارد میدان شدیم. مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد.ظریف بار دیگر تاکید کرد که ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتماً این توافق قابل دسترسی است.وی همچنین اظهار کرد: به هر حال یا توافق می‌شود یا نمی‌شود و از این دو حالت خارج نیست. به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعا طرف‌های مقابل ما باید تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا فشار. بارها گفته‌ایم که توافق و فشار قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

چرا ظریف عصبانی شد؟ ... / ساعت: 18:00

تنها در مقطع فعلی است که ما درباره فریادهای ظریف می‌شنویم، پیش از این تصویری که از مذاکرات ارائه می‌شد این بود که مذاکره‌کنندگان معمولاً کم حرف هستند.
مذاکرات هسته ای تبدیل به صحنه بحث و جدل درباره مسئله دسترسی ها و نظارت شده است. رسانه های ایرانی و روسی طغیان دیپلمات های ارشدشان در مذاکرات درباره لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را مخابره کردند. روس ها و ایرانی ها خواستار لغو تحریم تسلیحاتی هستند و ایالات متحده و دیگر کشورها خواهان باقی ماندن برخی محدودیت ها هستند. پس از آن که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات می تواند به خاطر ناسازگاری ایران به پایان برسد، ظریف با فریاد جواب وی را داد و گفت: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفت: «یا یک روس را».

 به گزارش دیپلماسی ایرانی آن طور که گزارش شده، ظریف و کری اغلب اوقات بر سر یکدیگر فریاد می زنند. حتی یک شب صدای آنان چنان بالا رفت که بقیه هیأت هایی که در هتل حضور داشتند می توانستد آن را بشنوند. مورد دیگر وقتی بود که مذاکره کنندگان غربی مسئله بی ثباتی خاورمیانه توسط ایران را مطرح کردند، در این هنگام ظریف منفجر شد و با عصبانیت گفت: «اگر بخواهیم درباره امنیت منطقه صحبت کنیم من باید تک تک شما را به خاطر حمایت از صدام در جنگ ایران-عراق به دادگاه های بین المللی بکشانم.»

این که برخی از مذاکره کنندگان در مذاکرات هسته ای عصبانی شوند، امر عجیبی نیست و این اولین باری نیست که ظریف مرتکب چنین رفتاری می شود. با این حال تنها در مقطع فعلی است که ما درباره فریادهای ظریف می شنویم، پیش از این تصویری که از مذاکرات ارائه می شد این بود که مذاکره کنندگان معمولاً کم حرف هستند. البته برخی از ادعاها مشکوک هستند، چون توسط رسانه های دولتی هر کدام از طرفین مذاکره منتشر می شوند و آنها خبر چندانی از اتاق مذاکره ندارند و تلاش هایشان بیشتر ملی گرایانه است.

شکایت ایرانی ها از کشورهای کلیدی غربی در جریان جنگ سه دهه پیش فقط موجب منزوی شدن تهران می شود و این نقطه مقابل آن چیزی است که ظریف و رئیس جمهور حسن روحانی در مذاکرات سعی دارند به دست بیاورند. این اقدام ظریف و لاوروف را می توان در راستای ارائه تصویری ملی از خودشان تحلیل کرد. با این وجود نقش غربی ها در حمایت از عراق در جنگی ضد انسانی و مرگبار، همچنان مسئله ای مفتوح در فضای سیاسی ایران است. این قبیل اظهار نظرها امری عادی از نظر زبان سیاسی در جهان است و در ایران پرکاربرد است، اما این مباحث دارای تاثیر در فضای عمومی است و موجب دستاوردی در مذاکرات نمی شود.

اما هدف این مواضع چیست؟ توضیح آن دشوار است اما شاید دارای چندین هدف باشد. اگر توافق به دست آمده شامل چند امتیاز بحث برانگیز باشد، برای مذاکره کنندگان مفید خواهد بود تا نشان دهند که چگونه وطن پرستانه و به سختی مواضع طرف مقابل را تغییر داده اند. چون اگر مذاکرات شکست بخورد، مذاکره کنندگان متهم به داشتن موضعی نرم در قبال ایالات متحده خواهند شد. به همین دلیل اتخاذ مواضع میهن پرستانه و قدرتمندانه می تواند آسیب های این مسئله را کاهش دهد.

ظریف یک فرد میانه رو و تکنوکرات است که در فضای سیاسی ایران سابقه جدی جنگی ندارد. اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، وی و روحانی تبدیل به قهرمان بسیاری از ایرانی ها می شوند، این قبیل اظهارات ظریف می تواند به بهبود جایگاهش کمک کند. با این حال ظریف منکر تلاش برای رسیدن به مناصب بالاتر است، حتی اگر ظریف در این مورد راست بگوید، تشویق مردم می تواند نظر آدم را تغییر دهد.

رابرت پوتنام، استاد علوم سیاسی در مطلبی نوشته است که دیپلماسی بازی ای است که دو سطح دارد و مذاکره کنندگان تنها با دیگر کشورها مذاکره نمی کنند، بلکه با سیستم داخلی خودشان هم مواجه هستند. در سطح دیپلماسی بین المللی رفتار ظریف غیرحرفه ای و تند به نظر می رسد و این از مردی که دهه ها است در دیپلماسی حضور دارد و کمتر عکسی از وی وجود دارد که خنده بر لب نداشته باشد، بعید است.

در حالی که در مذاکرات بین المللی در این سطح، سوالات بیشتر فنی و محرمانه است، سطح سیاست داخلی مملو از نمادها و احساسات است. به طور مثال مسائل فنی در این سطح از مذاکرات درباره توانایی ایران برای تبدیل هگزا فلوراید اورانیوم به دی اکسید اورانیوم است. پس این اقدام روسی- ایرانی در سطح بین الملل بیشتر نتایجی داخلی خواهد داشت.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

تاثیر مثبت توافق‌هسته‌ای بر چالش‌های منطقه ... / ساعت: 18:30

در حالی که حمایت‌های گسترده حاضران در اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس‌های اخیر شانگهای، اوراسیا و بریکس از حقوق هسته‌ای ایران و طرح مطالبه همگرایی سراسری با حضور ایران برای مبارزه با تروریسم از سوی حاضران در این اجلاس‌ها نشانگر اعتماد جهانی به ایران و اذعان جهانی به جایگاه و نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت جهانی است، توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تاثیر هرچه بیشتری بر تقویت ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم داشته باشد.
این در حالی است که برخی از مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق این کشور بر نقش آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی نظیر داعش اذعان کرده‌اند و در این راستا آلبرتو فرناندز، مقام اسبق کمیسیون استراتژی مبارزه با تروریسم آمریکا اذعان کرده که داعش در حال کشتار مسلمانان است و آمریکا با کمک به داعش در حال صرف تلاش خود بر کشتار مسلمانان است.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در تحلیلی با اشاره به چالش‌هایی که در خاورمیانه همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح هستند، از تاثیر مثبت توافق هسته‌ای ایران بر حل و فصل این چالش‌ها خبر می‌دهد.به گزارش ایسنا پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در تحلیل خود درباره تاثیر توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بر تحولات فعلی در خاورمیانه، می‌نویسد، صرف نظر از برقراری این توافق، آمریکا و جهان عرب با چالش‌های مهمی روبرو هستند که نیازمند توجهی فوری است.

نویسنده این مقاله که «جیمز زاگبی» نام دارد تصریح می‌کند:‌ مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی انجام می‌شود که داعش به تهدید عراق و سوریه و دیگر کشورها ادامه می‌دهد و نا آرامی در عراق و سوریه همچنان ادامه دارد و حتی کشورهای همسایه آن‌ها نیز از تاثیر آن مصون نبوده‌اند؛ از طرف دیگر یمن نیز شاهد فاجعه انسانی تراژیک است و لجبازی‌های اسرائیل نیز خطر بروز مجدد درگیری فلسطین و اسرائیل را دوچندان ساخته است؛ در سمت کشورهای عرب نیز مشاهده می‌شود که رهبران و آراء عمومی در این کشورها نیز دیگر به آمریکا به عنوان همپیمان و حامی اعتماد ندارند.

به نظر نویسنده این گزارش، در پس زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران، این تحولات مطرح هستند و سیاستگذاران آمریکا باید این واقعیت را در نظر بگیرند که در صورت توافق یا عدم توافق چه تاثیری ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که دو دلیل مهم برای ضرورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای با ایران مطرح می‌شود: نخست این‌که با این توافق نشان داده می‌شود که مسائل دشوار با دیپلماسی سنجیده و نیرومند قابل حل و فصل هستند اما آمریکا در صورت مخالفت با مذاکرات هسته‌ای گزینه بهتری به جز تحریم‌های بیشتر و استفاده از زور ندارد و هیچ‌یک از این گزینه‌ها نیز به جز بدتر کردن وضعیت خطرناک و رو به انفجار در خاورمیانه تاثیری ندارند.

دوم این‌که با این توافق باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اقدماتی برای حل و فصل درگیری‌های خاورمیانه انجام دهد.

از نظر نویسنده تحلیل هافینگتون پست، اوباما باید در مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری درباره مساله فلسطین و اسرائیل موضعی قاطع و قدرتمند اتخاذ کند و به حمایت از قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در به رسمیت شناختن کشور فلسطین و طرح ابتکار عمل صلح عربی بپردازد و برای مذاکرات دو طرف و حل و فصل مسائل میان آن‌ها ضرب الاجلی دو ساله تعیین کند.

از طرف دیگر به عقیده نویسنده این تحلیل، باراک اوباما می‌تواند در سایه توافق هسته‌ای با ایران به اتخاذ اقدامات لازم برای دستیابی به صلح منطقه ای از طریق مذاکرات ایران و اعراب بر سر یک چارچوب امنیت منطقه ای مشابه سازمان امنیت و همکاری اروپا بپردازد.

در نهایت نیز توافق ایران و 1+5 می‌تواند باعث شود طرح ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مورد توجه قرار بگیرد هرچند که خودداری آمریکا از به چالش کشیدن برنامه هسته‌ای اسرائیل کشورهای منطقه را سرخورده می‌کند.

ایران و کشورهای 1+5 در حال انجام مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع در خصوص برنامه هسته‌ای تهران و زمانبندی لغو تحریم‌های این کشور هستند که به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات برای سومین‌بار ضرب الاجل آن تا روز دوشنبه 22 تیرماه (13 ژوییه) تمدید شد.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی تهران جایگاهی ندارد.

کاخ سفید نیز روز جمعه در بیانیه‌ای درخصوص مذاکرات هسته‌ای، با بیان این که هنوز برخی اختلافات باقی مانده است اعلام کرد: طرف‌های مذاکره کننده هیچ گاه تا این اندازه به حصول یک توافق نزدیک نبوده‌اند.

باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری آمریکا از تیم مذاکره‌کننده این کشور خواسته مادامی که گفت‌وگو‌ها همچنان مفید واقع می‌شوند، در وین بمانند و به رایزنی ادامه دهند.

در پی تمدید دوباره این رایزنی‌ها اتحادیه اروپا روز گذشته لغو تحریم‌های ایران را همانگونه که در برنامه اقدام مشترک توافق شده بود بار دیگر تمدید کرد که تا 22 تیر ادامه خواهد داشت.اکنون هیئت‌های مذاکره کننده تلاش می‌کنند تا با رفع اختلافات باقیمانده تا روز دوشنبه به یک راه‌حل جامع بلند مدت دست پیدا کنند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

نشست مشترک فابیوس،کری و اشتان‌مایر ... / ساعت: 19:00

فابیوس، کری و اشتان مایر نشست مشترکی را با حضور موگرینی در هتل کوبورگ وین برگزار کردند.
وزرای خارجه عضو ۱+۵ که در وین حضور دارند جلسه ای را برگزار کردند.

به گزارش مهر، در این دیدار که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشت،جان کری، لوران فابیوس و اشتاین‌مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان با یکدیگر گفتگو کردند.هنوز برنامه سفر هاموند وزیر خارجه انگلیس و وانگ ئی وزیر خارجه چین به وین مشخص نشده است، پیش از این گفته می شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم عصر امروز به وین می آید اما خبرهای جدید حکایت از تعویق این سفر دارد.در حالی امروز وقت اضافه سوم مذاکرات آغاز شده که دبه در آوردن های مکرر آمریکا خصوصا در ۲-۳ روز اخیر موجب پیچیدگی مذاکرات شده تا آنجا که اخبار از نارضایتی برخی از اعضای ۱+۵ از رفتار مذاکراتی کاخ سفید حکایت دارد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

زمزمه‌های تمدید چندباره مذاکرات ... / ساعت: 19:30

یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به نقل از دیپلماتها درباره مذاکرات هسته‌ای وین نوشت که مشخص نیست مذاکره‌کنندگان قادر به نیل به توافق تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه باشند.یک خبرگزاری مطرح غربی در گزارشی با ابراز تردید درباره حصول توافق هسته‌‌ای تا روز دوشنبه هفته جاری، از باقی بودن دو موضوع اختلافی در گفتگوهای ایران و 1+5 تاکید کرد.به گزارش فارس خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حالی دو هفته در وین ادامه یافته  که علی رغم ضرب‌الاجل تازه در مذاکرات، آمریکا و ایران هر دو تهدید به خروج از مذاکرات کرده‌اند».

تاکید این خبرگزاری آمریکایی بر تهدید ایران برای خروج از مذاکرات در حالی مطرح شده که این جان کری بوده که در اظهاراتی تهدید به خروج از مذاکرات کرده و محمدجواد ظریف گفت که تهران همچنان در میز مذاکره می‌ماند.آسوشیتدپرس گزارش داد: «علی رغم حصول پیشرفت پس از تبادل اتهام‌زنیهای روز پنجشنبه بین جان کری و محمدجواد ظریف در روز پنجشنبه، دیپلماتها گفتند همچنان مشخص نیست که آیا مذاکره‌کنندگان خواهند توانست به ضرب‌الاجل روز دوشنبه(برای حصول توافق) برسند یا خیر».

این خبرگزاری با اشاره به حضور وزرای خارجه کشورهای غربی در وین در روز شنبه افزود: «وزرای خارجه روسیه و چین گفته‌اند اگر توافق نزدیک باشد، آنها به وین خواهند آمد».

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود درباره موانع باقی مانده اختلافی بر سر توافق هسته‌ای نهایی، به دو موضوع «نظارتهای سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای ایران» و «لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران» اشاره کرد.

در پایان گزارش این خبرگزاری مطرح آمریکایی هم آمده است: «بعید است ایران تا زمانی که تحریمها کاهش نیابد، به طرز قابل توجه و اساسی به عقب راندن و کاهش برنامه‌ هسته‌ای خود را آغاز کند».

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

مذاکرات وین به کدام سمت می‌رود؟ ... / ساعت: 20:00

جاوید قربان اوغلی، مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه بر این عقیده است آمریکا به دستیابی به توافق نیازمند دارد.
تمدیدهای یک یا دو روزه مذاکرات حاکی از باقی ماندن تنها یک یا دو مساله است که آنها به نظر می رسد مهمترین مسایل باشد. هم طرف ایرانی و هم طرف آمریکایی در اظهارات خود همواره بر تلاش برای دستیابی به توافق صحبت می کنند. هفته های متوالی مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا، گویای آن است که دو طرف قائل به زمان مذاکره نبوده و عزم خود را برای اعلام یک توافق جزم کرده اند. اخبار انتشار یافه از محل مذاکرات نیز گویای خوشبینی رسانه ها، دیپلمات ها و حتی برخی طرف های مذاکره است.به گزارش دیپلماسی ایرانی در این باره با جاوید قربان اوغلی، تحلیلگر مسایل بین الملل و مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه گفت وگویی داشته ایم که می خوانید:

اکنون ما در نقطه پیک (اوج) چانه زنی هستیم. ارزیابی شما از مسیر مذاکرات با توجه به دو مساله انطباق مکانیزم رفع تحریم  و مساله موشکی چیست؟

نمی توان مشکلاتی که موجب تمدید زمان مذاکرات هسته ای می شود را کتمان کرد. اگر نگاهی موشکافانه داشته باشیم، هرچه به روزهای آخر نزدیک می شویم، موارد اختلافی و پرانتزهای باز که جای چانه زنی دارد، بر عهده وزرای خارجه گذشته شده و مسایل قابل حل، در روزهای گذشته حل شده است. وزرا نیز در حد خود اختیاراتی دارند، اما باید با مسئولان بالاتر نیز رایزنی داشته باشند که این مساله زمانبر است. طبق بیانیه لوزان اجرای تعهدات ایران باید با رفع تحریم ها همزمان باشد، اما در مذاکرات اخیر این سازوکار مقداری به هم خورده است. هیات ایرانی اصرار بر این دارد که همه تحریم ها پس از اعلام توافق و امضای آن لغو شود؛ موضوعی که باعث کندی روند مذاکرات می شود چرا که طرف مقابل معتقد است لغو تحریم ها پس از اجرای توافق خواهد بود که از زمان امضا تا اجرا شاید حدود سه ماه طول بکشد. درباره برنامه مساله موشکی نیز آقای ظریف پیشتر با طرح آن در مذاکرات مخالفت کرده بود. سوالی که برای طرفین غربی مطرح شده اینست که برنامه موشکی ایران دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای است یا خیر. به نظر می رسد تمام چانه زنی ها در مورد بخش دوم باشد نه نفس خود توانمندی یا برخورداری از توان موشکی ایران.

 برخی بر این عقیده اند که غرب مایل به دریافت تضمین های فوق العاده از ایران است. موضوع دیگری که روند مذاکرات را کند کرده است.
توافقنامه ای که به امضا خواهد رسید، برای هر دو طرف مرجع تصمیم است. اینکه گفته می شود قطعنامه ای ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت تصویب شود تا قعطنامه های قبلی را ملغی کند، خود بالاترین تضمین برای غرب است. موضوعی که محل اختلاف میان ایران  1+5 بر سر تنظیم مفاد آن است. 

اگر مذاکرات را پروسه 13 ساله مشاهده کنیم، آیا می توان گفت که مذاکرات نشانه ای از تغییر مسیر راهبردی آمریکا در حوزه سیاست خارجی به خصوص نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه است؟
با نگاهی واقع بینانه نوع برخورد و نگرش آمریکا به مذاکرات، حاکی از آن است که تمام تلاش آنان معطوف به حل مساله و امضای توافق بوده و ماموریت آقای کری از طرف اوباما دال بر این مساله است. آمریکا دو موضوع را مدنظر قرار می دهد: نخست آنکه رسیدن به توافق هسته ای با ایران برای اوباما یک دستاورد بزرگ محسوب خواهد شد؛ دستاوردی در حد دیپلماسی نیکسون در قبال چین در دهه 70. دوم آنکه آمریکا با چالش ها و بحران های جدی در خاورمیانه مواجه است. مهمترین چالش کنونی خاورمیانه داعش است. آمریکا می داند که به تنهایی از عهده این کار بر نمی آید. بنابراین به دنبال کشوری است که  از نظر ثبات داخلی، اقتدار منطقه ای و نفوذ در سطح مطلوبی باشد تا با همکاری و ایجاد فصل مشترک بتواند بحران را مدیریت و در نهایت بر آن فائق شود. تقریبا همان کاری که آمریکا در دهه 70 بر اساس ایده کسینجر انجام داد و بخشی از مسئولیت امنیت منطقه شرق آسیا را به هندی ها سپرد. این نوعی شراکت در امنیت منطقه ای است. از این رو آمریکا می داند که ایران به عنوان با ثبات ترین، مقتدرترین و با نفوذترین کشور، باید سهمی در امنیت منطقه داشته باشد. نگرانی سعودی ها و ترکیه از به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز به دلیل کاهش سهم آنها در دیدگاه استراتژیک آمریکا و افزایش سهم ایران است. زمانی که اوباما به ریاست جمهوری رسید اولین جمله ای که گفت، مذاکره بدون پیش شرط با ایران بود. این ادبیات با ادبیات دوران بوش متفاوت بود. اوباما در تلاش است برگ جدیدی در روابط ایران و آمریکا ایجاد کند. اگرچه دیوار بی اعتمادی فرو نمی ریزد، اما شکاف های آن زیاد و عمیق شود تا بتواند مسایل مربوط به روابط ایران و آمریکا را تسهیل کند. ساعت ها مذاکرات رودرروی وزرای خارجه ایران و آمریکا، شکستن تابوی مذاکره است. از این رو معتقدم وقتی تابوی مذاکره شکسته شده، تابوی روابط نیز قابل شکستن است. این می تواند سومین گزینه برای توافق در مذاکرات برای آمریکا باشد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ایران با ادامه تحریم تسلیحاتی تا ۶ ماه دیگر موافقت کرد ... // 20:30
این دیپلمات غربی همچنین مدعی شد؛ مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای حصول توافق درخصوص تحریم‌های تسلیحاتی با شکست مواجه شده است.
به گزارش گروه بين الملل «خبرگزاري دانشجو»، یکی از فعالان سیاسی در حساب کاربری خود به نقل از خبرگزاری ایتارتاس نوشت: یک دیپلمات ارشد غربی مدعی شده‌است ایران با ادامه تحریم تسلیحاتی فقط تا 6 ماه پس از توافق هسته‌ای موافقت کرده است. این دیپلمات غربی همچنین مدعی شد؛ مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای حصول توافق درخصوص تحریم‌های تسلیحاتی با شکست مواجه شده است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // شنبه 20 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

 خبر مهم لاوروف: همه مسائل حل شده // 21:00

وزیرخارجه روسیه از حل شدن تمامی مسائل در مذاکرات خبر داد.
به گزارش انتخاب لاوروف در شهر اوفای روسیه گفت « هیچ مسئله حل نشده ای در مذاکرات هسته ای میان ایران با گروه پنج بعلاوه یک باقی نمانده است .

++++++++++++++++++
گفتگوی تلفنی کری و لاورف پیرامون مذاکرات // 21:30

وزرای خارجه آمریکا و روسیه به صورت تلفنی درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو و رایزنی کردند.به گزارش فارس پیش از این گزارش شده بود که لاوروف عصر امروز به وین سفر خواهد کرد.
ایران و ۱+۵ براساس جدیدترین ضرب الاجلی که تعیین کردند قرار است تا روز ۱۳ جولای درباره رسیدن به یک توافق جامع مذاکره کنند.

+++++++++++++++++++++

تمدید‌ چند‌ماهه‌ مذاکرات‌ مطرح‌ نیست // 23:30

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده کشورمان برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تمدید چند ماهه مذاکرات را رد کرد.
به گزارش ایلنا این منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده با رد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تمدید چند ماهه مذاکرات، گفت که به هیچ عنوان چنین بحثی مطرح نیست. پیش از این برخی منابع از احتمال کشیدن شدن روند مذاکرات به ماه سپتامبر خبر داده بودند.

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان