کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> از خبر مهم لاوروف تا بازگشت وزرا و خوش‌بینی به وین / خبرهای لحظه ای یکشنبه 21 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 58 دقيقه

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

از خبر مهم لاوروف تا بازگشت وزرا و خوش‌بینی به وین / خبرهای لحظه ای یکشنبه 21 تیر

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++
 
خبر مهم لاوروف: همه مسائل حل شده //

وزیرخارجه روسیه از حل شدن تمامی مسائل در مذاکرات خبر داد.
به گزارش انتخاب لاوروف در شهر اوفای روسیه گفت « هیچ مسئله حل نشده ای در مذاکرات هسته ای میان ایران با گروه پنج بعلاوه یک باقی نمانده است .
 +++++++++++++++++++

پس از دو روز تنش و ناامیدی؛ بازگشت دوباره وزرا و خوش‌بینی به وین

پس از دو روز فضاي تنش‌آلود و نا‌اميد‌‌كننده، اخبار رسيده از هتل كوبورگ وين حكايت از بازگشت خوش‌بيني به فضاي مذاكرات دارد. در حالي كه پس از ويدئو كنفرانس محرمانه باراك اوباما، رئيس‌جمهوري ايالات‌متحده با جان كري، وزير خارجه اين كشور، به‌نظر مي‌رسيد واشنگتن از مواضع و تعهدات پيشين خود عقب‌نشيني کرده و مذاكرات را تا مرز شكست پيش برده‌است، اما جو مذاكرات از جمعه شب و با ابراز خشنودی طرفین از نتیجه آخرین گفت‌وگوها، تغيير كرد و مثبت شد. پس از آن جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد هم در سخناني تاكيد كرد كه طرفين مذاكرات هيچ‌گاه تا اين حد به يك توافق نزديك نبوده‌اند. اين در شرايطي است كه ديروز همه وزراي خارجه كشورهاي 1+5 به جز وزير خارجه چين راهی وین شدند تا از نزديك در جريان روند مذاكرات باشند. فدريكا موگريني، هماهنگ‌كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا هم سفر خود به سربرنيتسا را لغو كرد و در وين ماند. فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان هم سفر مهم و تاريخي خود به كوبا را به تعويق انداخت و در كوبورگ ماند. موضوعي كه مي‌تواند نشانه‌اي از نزديك بودن يك توافق باشد. همزمان يك ديپلمات ايراني كه نخواست نامش فاش شود هم گفت كه «جو مذاكرات مثبت شده و ان‌شاءالله در مسير توافق هستيم.»

در هتل کوبورگ وین، دوباره فضای خو‌ش‌بینی حاکم شده است و براساس اظهارنظرهایی که صورت می‌گیرد به احتمال بسیار زیاد تا پیش از روز دوشنبه یعنی آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده، نتیجه مذاکرات اعلام خواهد شد. در شرایطی که مذاکرات روز پنج‌شنبه با تلخی در اظهارات مقامات ایران و آمریکا همراه بود در پایان روز جمعه جان کری، وزیر خارجه آمریکا از حل بخش قابل توجهی از مسائل باقی مانده و «پیشرفت» در مذاکرات خبر داد. درواقع دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند؛ اما همزمان بر ادامه کار روی مسائل باقی‌مانده تاکید کردند. جان کری که روز شنبه برای شانزدهمین روز متوالی همچنان در محل مذاکرات به سر می‌برد، پس از مذاکره‌اش با محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «هنوز موضوعات دشواری داریم که باید حل کنیم.» همزمان کاخ سفيد نیز اعلام کرد تاکنون هيچ‌گاه دو طرف به اين اندازه به يک توافق نهايی نزديک نبوده‌اند. یک دیپلمات ایرانی هم گفت که مذاکرات هسته‌ای از روز جمعه پیشرفت داشته است. روز شنبه روز شلوغ کوبورگ بود؛ محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا صبح شنبه برای بررسی آخرین وضعیت متن توافق و ضمائم و دیدگاه‌های طرفین مذاکره‌کننده تشکیل جلسه دادند. همچنین در این دیدار فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور یافت. علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز هم به این نشست پیوستند. به گزارش «ایرنا»، ظریف و کری دو شخصیت محوری این مذاکرات فریادشان بلند است به‌طوری که گاهی صدای آنان را در خارج از فضای هتل «کوبورک» - محل مذاکرات- و خیمه‌های اطراف آن نیز می‌توان شنید و با چهره‌های مضطرب، نگران و پر از بیم و امید خبرنگاران و تصویربرداران مواجه شد. با وجود این اما بسیاری از ناظران بر این باورند که این تنش‌ها و بگو مگوها امری طبیعی است و بر فضای کلی حاکم بر مذاکرات تاثیر منفی نخواهد گذاشت و روند مذاکرات به سوی توافق نهایی و رسیدن به یک آرامش پس از توفان موجود به پیش خواهد رفت.


تلاش شبانه روزی در وین
این در شرایطی است که هم اکنون وزرای خارجه ایران و 1+5 به جز چین و روسیه در وین به سر می‌برند و گاهی برای انجام امور داخلی به پایتخت‌هایشان رفته و مجددا باز می‌گردند. قرار بود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته به وین برود. با این حال اخبار بعدی حاکی از آن بود که لاوروف سفر خود را به امروز یکشنبه منتقل کرده است. همچنین فدریکا موگرینی، برنامه سفر خود به سربرنیتسا را لغو کرده و در وین مانده و سایر وزیران از جمله اشتاین‌مایر نیز برنامه سفر خود به کوبا را عقب انداختند. موگرینی در حساب توییتری خود نوشته که «شبانه روز برای دستیابی توافق تلاش می‌کنیم.» او در عین حال از مردم و دولت اتریش بابت این «مهمان نوازی طولانی» تشکر کرد. گفته می‌شد اگر رایزنی‌ها و مذاکرات نیم روز جمعه به نتیجه برسد، روز شنبه جلسه 1+5 یا ایران و 1+5 تشکیل می‌شود. روز گذشته مجید تخت‌روانچی، مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر خارجه که برای حضور در مراسم ترحیم مادر همسر خود به تهران سفر کرده بود نیز به محل مذاکرات بازگشت.


احتمال تمدید تا سپتامبر
باوجود تمدید چند باره مذاکره همچنان درخصوص پایان این گفت‌وگوها اما و اگر وجود دارد. همزمان با آنکه برخی منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده‌اند که مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد، براساس تحلیل‌های رسانه‌ای در صورتی که مذاکرات به هر دلیل تا دوشنبه به نتیجه نرسد احتمال تمدید آن تا اوایل سپتامبر پیش‌بینی می‌شود، در عین حال به نظر نمی‌آید کسی در وین به تمدید فکر کند. البته همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها درباره مذاکرات هسته‌ای وین نوشت که مشخص نیست مذاکره‌کنندگان قادر به نیل به توافق تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه باشند.


خو‌ش‌بینی در کوبورگ
فضای خو‌ش‌بینی حاکم بر محل مذاکرات هسته‌ای از سخنان مقامات آمریکا قابل لمس است؛ در حالی که مهلت دستيابی به توافق در مذاکرات ايران و گروه 1+5 تا روز دوشنبه ۲۲ تيرماه تمديد شده است، کاخ سفيد اعلام کرد تاکنون هيچ‌گاه دو طرف به اين اندازه به يک توافق نهايی نزديک نبوده‌اند. به گزارش خبرگزاری رويترز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفيد در یک کنفرانس خبری گفت: «آمريکا و ديگر کشورهای عضو گروه 1+5 تاکنون هيچگاه به اين اندازه به توافق نزديک نبوده‌اند ولی صبر هيات آمريکایی نامحدود نيست.» سخنگوی کاخ سفيد افزود: «باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، به هيات مذاکره‌کننده ايالات‌متحده گوشزد کرد تا زمانی که فکر می‌کنند مذاکرات مفيد است، گفت‌وگوها را ادامه دهند.» همزمان جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نیز فضای مذاکرات در روز جمعه را «سازنده» خوانده و گفت: «برخی از مسائل باقی‌مانده را حل کرديم و پيشرفت داشتيم.» لورا روزن، خبرنگار المانیتور که در محل مذاکرات وین حضور دارد، در صفحه توییتر شخصی خود نقل قول‌هایی را از وزیر امور خارجه آمریکا منتشر کرد که خبر از پیشرفت‌هایی در مذاکرات اخیر در وین دارد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزن همچنین در توئیت خود به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا گفته است برخی از دشوارترین مسائل که بین دو طرف اختلاف وجود داشت، در دیدارهای جاشوا بلک، رئیس کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا علیه ایران و پل ایروین، مدیر بخش عدم اشاعه شورای امنیت ملی آمریکا، حل و فصل شدند. در همین حال تحلیلگر کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید به دنبال امتیازات گسترده آمریکا و صرف‌نظر کردن آن از درخواست بازرسی‌های فوری از ایران، توافق هسته‌ای اوایل این هفته امضا خواهد شد.

ضرب‌الاجل ما را هدایت نمی‌کند
از سوی دیگر مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر ادامه حضور جان کری در محل مذاکرات، از پیشرفت‌های حاصل شده درخصوص توافق جامع خبر داد. تونر افزود: «با این حال چند مساله سخت هنوز حل نشده باقی مانده‌اند و به همین دلیل است که ما در روزهای آینده به کار خود ادامه می‌دهیم. » به گزارش «ایسنا»، او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر روز دوشنبه توافقی حاصل نشود چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: «اگر توافقی حاصل شود چیزی که ما روی آن کار می‌کنیم یک توافق خوب خواهد بود. ما این را بارها تکرار کرده‌ایم که نمی‌خواهیم ضرب‌الاجل‌ها ما را هدایت کنند. ما ترجیح می‌دهیم به بهترین توافق ممکن دست یابیم.» تونر ابراز امیدواری کرد که مذاکره‌کنندگان بتوانند مسائل باقی‌مانده را حل کنند.


گزارش شرمن برای اسرائیل
همزمان با آخرین روزهای گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین و تلاش‌های رژیم اسرائیل برای به شکست کشاندن این مذاکرات، روزنامه جروزالم پست، گزارش داد تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران به مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره وضعیت این مذاکرات گزارش داده است. به گزارش «ایسنا»، این روزنامه نوشت، وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که نقش مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران را ایفا می‌کند اخیرا با یوسی کوهن، مشاور امنیت دولت اسرائیل گفت‌وگو داشته است. وندی شرمن پیش از این نیز در پایان ماه ژوئن زمانی که برای نخستین بار وارد شهر وین شد یوسی کوهن را در جریان مذاکرات قرار داد.


گره اصلی مذاکرات
تلاش‌های بی‌وقفه ایران و گروه 1+5 در وین و تمدید چند باره گفت‌وگوها حکایت از آن دارد که دو طرف نمی‌خواهند این مذاکرات با شکست مواجه شود. اما سوال اینجاست که مهم‌ترین موانعی که مذاکرات را از رسیدن به نتیجه تا به امروز بازداشته است، چیست. به گزارش پایگاه خبری الف، تلاش غرب برای دسترسی به مراکز نظامی ایران، طول مدت محدودیت‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شود، چگونگی رفع تحریم‌ها و درخواست ایران برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل از جمله مواردی است که در روزهای پایانی گفت‌وگوها، مذاکره‌کنندگان را با موانعی در رسیدن به توافق مواجه کرده است. این در شرایطی است که روز گذشته خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک دیپلمات غربی گزارش داد که ایران و 1+5 از دستیابی به راه‌حلی برای تحریم‌های تسلیحاتی ناکام ماندند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

96 درصد پیش‌نویس توافق تهیه شده است / ساعت: 8:30


 عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت وگو با شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد: «اعتقاد دارم که مذاکره‌کنندگان بخش اصلی کار را انجام داده‌اند و با این اوصاف فکر نمی‌کنم که طرفین از سر میز مذاکره پا پس بکشند.» به گزارش «ایسنا» سیدحسین موسویان گفت: «اکنون مذاکرات بر سر تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای در شورای امنیت است. آمریکا می‌خواهد بخشی از تحریم‌ها باقی بماند که به اعتقاد واشنگتن مربوط به تسلیحات است. طرف ایرانی تاکید دارد که ما پیش از این توافق کرده‌ایم که تمام تحریم‌های هسته‌ای لغو خواهد شد بنابراین نمی‌توانیم بر سر آنچه توافق شده، یک بار دیگر چانه‌زنی کنیم.»

موسویان افزود: «ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو و لوزان توافقاتی داشتند مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای، چه تحریم‌های سازمان ملل و چه تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه برداشته شود. این موضوع پیش از این مورد توافق قرار گرفته است.» عضو پیشین تیم هسته‌ای ایران در پاسخ به پرسشی درباره برنامه جایگزین ایران، درصورت عدم توافق بر سر موضوعات باقی مانده تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم که ایران یا دیگر مذاکره‌کنندگان در شرایط کنونی به برنامه جایگزین فکر کنند؛ اما حتی اگر توافقی حاصل نشود، طرفین بدون هیچ مشکلی چند روز یا هفته دیگر به کار خود ادامه خواهند داد تا موضوعات باقی مانده را نهایی کنند.» موسویان افزود: «مذاکرات پیش‌تر نیز چند بار تمدید شده، اما باید این حقیقت را دریافت که این تمدیدها نهایتا منجر به پیشرفت شده است. دو تا سه ماه پیش شاید 60 درصد توافق به عمل آمده بود، اما اکنون درباره پیش‌نویسی صحبت می‌کنیم که 96 تا 97 درصد آن قطعی شده است. مادامی که پیشرفت حاصل می‌شود، چرا نباید به کار خود ادامه دهند.»

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

مذاکره‌کننده‌غربی:به‌زودی به توافق می‌رسیم ... / ساعت: 9:00

یکی از اعضای تیم‌های مذاکره کننده کشورهای غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این که هنوز توافق جامع حاضر نیست گفت: اما به‌زودی طرف‌ها به یک توافق جامع دست خواهند یافت.
 یکی از دیپلمات‌های مذاکره کننده کشورهای غربی با تاکید بر این که هم‌اکنون هیچ دلیلی برای به عقب انداختن دستیابی به توافق وجود ندارد گفت: توافق جامع در برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر آماده نیست.به گزارش ایسنا او در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌ها در روز 12 جولای به یک توافق جامع دست خواهند یافت نیز اظهار کرد: هم اکنون توافق آماده نیست اما به احتمال زیاد به زودی توافقی جامع حاصل خواهد شد و هیچ دلیلی برای به عقب انداختن این امر وجود ندارد.

هم‌چنین یک دیپلمات ایرانی نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری روسی با اعلام این که توافق هنوز آماده نیست تصریح کرد که کشورهای 1+5 و ایران تلاش می‌کنند که تا 12 جولای به توافق جامع دست یابند.وی افزود: مذاکرات با شکست روبه‌رو نشده است و هم‌اکنون طرف‌های مذاکره کننده در حال کار بر روی متن توافق هستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون توافق آماده است نیز گفت: البته نه. اما مذاکره‌کنندگان به سختی در تلاشند و سعی دارند که تا 12 جولای یا حداکثر روز دوشنبه به توافق جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.این منبع ایرانی افزود:‌ متن توافق جامع هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی شامل 100 صفحه خواهد شد که دربردارنده مسایل قانونی و فنی است.او هم‌چنین گفت که شانس دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 بسیار بالاست و طرف‌ها هم اکنون در حال حل دو یا سه اختلاف باقی مانده هستند.این منبع ادامه داد: هم اکنون بسیار به توافق نزدیک هستیم و امکان حصول توافق بسیار بالاست اما هیچ‌کس به طور قطع نمی‌تواند زمان دقیق آن را اعلام کند چرا که هریک از 6 قدرت جهانی خواستار اعمال نظر خود در متن توافق هستند.ایران و 6 قدرت جهانی هم اکنون در تلاشند تا به یک توافق جهانی بلندمدت در مورد برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب الاجل تعیین شده در روز دوشنبه 13 جولای دست یابند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

کری: پس از توافق، می‌توان در مورد موضوعات منطقه‌ای با ایران گفت‌وگو کرد ... / ساعت: 9:30

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با پایگاه «بوستون گلوب» گفته است که توافق هسته‌ای احتمالی با ایران می‌تواند آغازگر مذاکرات منطقه‌ای به خصوص در رابطه با مقابله با داعش، باشد.جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که روز شنبه در پایگاه «بوستون گلوب» منتشر شد، ابراز امیدواری کرده است که توافق هسته‌ای با ایران بتواند به بهبود اوضاع در خاورمیانه منجر شود.به گزارش فارس در ابتدای گزارش-مصاحبه بوستون گلوب که تحت عنوان «کری توافق با ایران را عامل تحول در خاورمیانه می‌داند» منتشر شده و نشان‌دهنده اهمیت توافق با ایران برای واشنگتن است، به نقل از وزیر خارجه آمریکا آمده است: «تصور می‌کنم، این فرصت وجود دارد که همه برای رسیدن به رویکردی که امیدوارم معقولانه باشد، به تکاپو بیفتند.»

وی افزود: «چه کسی می‌داند توافق با ایران، اگر به دست بیاید، دروازه این مسیر را باز می‌کند یا نه؟»

بوستون گلوب با بیان اینکه کری در 15 روزی که از مذاکرات متوالی‌اش در وین می‌گذرد 51 ملاقات مجموعا 46 ساعته با طرف ایرانی داشته، این مسئله را نشان خوش‌بینی وی به چشم‌انداز توافق احتمالی با ایران به خصوص در موضوعات منطقه‌ای دانسته است.

بنا بر این گزارش، تاریخ‌نویسان وزارت خارجه آمریکا می‌گویند مذاکرات متوالی کری خارج از کشور بر روی یک موضوع، از سال 1974 که هنری کیسینجر 28 روز را صرف مذاکرات صلح خاورمیانه کرد، تاکنون در میان وزرای خارجه آمریکا بی‌سابقه بوده است.

در این گزارش با بیان اینکه چشم‌‌انداز منطقه‌ای توافق، کری را هیجان‌زده می‌کند، آمده است که وی امیدوار است توافق با ایران، راه را برای همکاری منطقه‌ای بیشتر باز کند.

کری در این مورد به گلوب گفته است: «به هیچ وجه نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم. نمی‌گویم که این شرط قطعا برنده است، اما فکر می‌کنم که گفت‌وگویی در راه است.»

وی افزود: «به همین خاطر هم هست که اینطور روی به سرانجام رساندن این کار، متمرکز شده‌ام.»

بوستون گلوب در ادامه به بررسی رویکرد کری در مذاکرات پرداخته و با موافقان و مخالفان مذاکرات مصاحبه کرده است. این پایگاه آمریکایی، توافق با ایران را از نقطه نظر اهمیت شخصی برای کری، بزرگتر از راهیابی به سنا یا حتی رسیدن وی به جایگاه وزارت خارجه دانسته و به نقل از دستیاران و مذاکره‌کنندگان سابق آمریکایی وی را فردی خوش‌بین توصیف کرده است که دائما در طول مذاکرات و زمانی که گفت‌وگوها با بن‌بست مواجه می‌شد، به تیم آمریکایی روحیه داده و آن‌ها را امیدوار کرده است.

صائب عریقات عضو ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و نماینده این گروه در مذاکرات سازش در این رابطه گفته است: «فکر می‌کنم او در ذهنش، مدام با خود می‌گوید شکست جزو گزینه‌ها نیست، شکست جزو گزینه‌ها نیست، شکست جزو گزینه‌ها نیست. او هر کاری بتواند برای رسیدن به توافق انجام می‌دهد.»

بوستون گلوب در ادامه به تشریح اهمیت توافق هسته‌ای برای آمریکا از یکسو و انتقادات برخی از سناتورها در کنگره از وضعیت مذاکره با ایران، پرداخته است.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از بیش از دو هفته قبل در شهر وین اتریش آغاز شد و هرچند قرار بود روز سه‌شنبه دو هفته قبل به سرانجام برسد، اما تاکنون سه مرحله چند روزه تمدید شده است. تازه‌ترین ضرب‌الاجل مذاکرات روز دوشنبه این هفته است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

مشاور ظریف: توافق امشب اعلام می‌شود ... / ساعت: 10:00

دیپلمات سابق کشورمان معتقد است اگر ایران و 1+5 امشب به جمع بندی نهایی نرسند باید مذاکرات را رها کنند.
مشاور ظریف نیز بر این باور است که توافق نزدیک است و امشب توافق هسته ای امشب اعلام می شود در غیر اینصورت ایران و 1+5 فرصت مثبت کنونی را نیز از دست خواهند داد.علی خرم، نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد و مشاور زیر خارجه کشورمان در گفت وگو با خبرنگار نامه نیوز گفت: زیاده خواهی آمریکایی ها در روند مذاکرات هفته گذشته باعث شد روند مذاکرات کند شود و در نهایت مانع از توافق هسته ای شدند؛ بنابراین با تمدید مجدد مذاکرات به نظر می رسد که در چند روز اخیر طرف های گفت وگو توانسته باشند مذکرات را جمع بندی کنند و مذاکرات را امشب به نتیجه برسانند. 

مشاور وزیر خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه توافق هسته ای امشب اعلام می شود، افزود: تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات بحث تحریم های موشکی است که همچنان بر سر آن توافقی صورت نگرفته است و ایران و 1+5 همچنان در حال گفت وگو و مذاکره برای حل و فصل این موضوع هستند. 

وی درباره جزئیات مورد اختلاف بر سر این موضوع نیز گفت: آمریکایی ها معتقدند که دوره لغو تحریم های تسلیحاتی باید 10 تا 15 سال باشد در صورتی که تیم ایرانی بر این باور است که این دوره زمانی باید کمتر از 10 سال باشد. 

خرم با بیان اینکه ایران و 1+5 باید تا امشب به نتیجه برسند در غیر اینصورت باید مذاکرات را تا اوایل سپتامبر رها بکنند، تاکید کرد: اگر ایران و 1+5 امشب و فردا صبح به توافق نهایی نرسند باید مذاکرات را تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعویق بیندازند که اقدامی منفی به حساب می اید. 

وی تاکید کرد: اگر مذاکرات برای یک دوره زمانی دیگر تمیدید شود شرایط برای مخالفان مذاکرات و توافق هسته ای مانند اسرائیل و عربستان فراهم خواهد شد تا بتوانند علیه مذاکرات فعالیت کنند و همین شرایط مثبت کنونی نیز از بین خواهد رفت. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اعلام توافق هسته‌ای؛ امروز یا صبحِ‌دوشنبه ... / ساعت: 10:30

منابع گفته اند: مذاکرات ایران در وین تقریبا به پایان رسیده و توافق انجام شده است. بر این اساس، اعلامیه امروز عصر (یکشنبه) یا صبح دوشنبه در مقر سازمان ملل اعلام خواهد شد.برخی منابع غیررسمی می گویند توافق امروز عصر (یکشنبه) و یا صبح دوشنبه اعلام می شود.به گزارش خبرنگار «انتخاب» ؛ این «منابع غیررسمی» می گویند، مذاکرات ایران در وین تقریبا به پایان رسیده و توافق انجام شده است.بر این اساس ادعای این منابع، اعلامیه امروز عصر یا صبح دوشنبه در مقر سازمان ملل اعلام خواهد شد.

به گفته این منابع غیررسمی؛ با وجودی که به نظر می رسد توافق تمام شده باشد ، اما ممکن است هر اتفاق دیگری بیافتد ، ضمن اینکه جلسات ساعات آیتی وزرای ایران و 5+1 تاثیر فراوانی در دستیابی به توافق دارد.خبرنگار «انتخاب» می گوید نمی تواند صحت ادعای این منابع را به طور قطع تایید کند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

توافق جامع هسته‌ای آماده نشده است ... / ساعت: 11:00

یک منبع آگاه در یکی از هیات‌های غربی تاکید کرد که توافقنامه جامع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هنوز آماده نشده است.
یک منبع آگاه غربی در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که توافق جامع بر سر برنامه اتمی ایران هنوز آماده نشده و دلیلی برای منتظر ماندن بیشتر وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، این منبع آگاه در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا توافقنامه هسته‌ای تا امروز یکشنبه 12 جولای آماده خواهد شد، افزود: توافقنامه هنوز آماده نیست ولی تا دستیابی به آن نیز فاصله زیادی وجود ندارد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل چین، فرانسه، روسیه، آمریکا ، انگلیس و آلمان در تلاش برای دستیابی به توافق بلندمدتی هستند که ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران را تضمین کند و در مقابل تحریم های اعمال شده علیه تهران را لغو نماید.

ایران و قدرت های جهانی نتوانستند تا ضرب الاجل 30 ژوئن به توافق جامع هسته‌ای دست یابند و این ضرب الاجل را تا 13 جولای یعنی فردا دوشنبه تمدید کرده‌اند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ایران در مذاکرات محدود به‌ زمان نیست ... / ساعت: 11:30

ایران با وجود چند دور تمدید مذاکرات هسته‌ای با غرب اما برای دستیابی به نتیجه خود را محدود به زمان نمی‌کند.
 ایران در مذاکرات هسته‌ای خود را محدود به زمان نمی‌کند و با وجودی که مدت زمان تعیین شده در آخرین دور مذاکرات با ایران 3 بار به تمدید شده است اما دولت ایران در مذاکرات خود را به زمان مشخصی محدود نمی‌کند.

به گزارش فارس نشریه آلمانی اشپیگل در مطلبی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران به نقل از منابع خبری این وجهه از رویکرد ایران در مذاکرات را برجسته کرده است. مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 قرار بود تا 30 ژوئن (۹ تیر) پایان یابد اما به دلیل حل نشدن پاره‌ای از اختلافات مذاکرات همچنان تمدید شده است. قرار است اوایل وقت دوشنبه تصمیم‌گیری در این مورد نهایی شود. اما تیم ایرانی به وضوح اعلام کرده‌ است که محدود به زمان عمل نمی‌کند.

در حالی که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا می گوید که برخی مسایل برجسته باقی مانده‌اند، «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی وی معتقد است که اعضای طرف مقابل خط مشترکی را دنبال نمی‌کنند و این همان چیزی است که مذاکرات را دشوار کرده است.

زمان برداشتن تحریم‌ها و رسیدگی تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، نظارت بر مراکز نظامی ایران و مدت زمان قرارداد از موارد اختلافی 2 طرف است. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

طولانی شدن مذاکرات ترفند اوباما ... / ساعت: 12:00

منابع صهیونیستی معتقدند که احتمالا ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به توافق دست یافته‌اند و طولانی شدن روند گفتگوها می‌تواند ترفندی از سوی اوباما تلقی شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته به وزرا و مقامات مربوطه دستور داد که از اظهار نظر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اجتناب کنند. یکی از دلایل این سکوت نیز شاید این بود که نتانیاهو نمی‌خواست دیگران درباره نحوه آمادگی‌اش برای دوران پس از توافق هسته‌ای خبردار شوند. وی همانند دوره انتخابات در پشت پرده فعالیتهای خود را انجام می‌دهد. مقامات دفتر نتانیاهو معتقدند که وی حتی با وجود امضاء توافق هسته‌ای میان ایران و غرب قادر به راضی کردن کنگره برای مخالفت با آن است.

به گزارش  تسنیم به نقل از یدیعوت آحارونوت، با توجه به اینکه مذاکرات از روز جمعه فراتر رفته و کنگره برای بررسی این توافق به جای یک ماه دو ماه زمان در اختیار دارد، مسلما مخالفان این توافق زمان بیشتری برای ایراد گرفتن و کارشکنی در آن در اختیار دارند. با اینحال صهیونیست‌ها معتقدند که صحبت اوباما درباره شانس کمتر از 50 درصد برای دسترسی به توافق یک جنگ روانی برای تحت فشار قرار دادن ایران بود.

اسرائیلی‌ها معتقدند مسلما اگر تیم‌های مذاکره کننده به برهه حساسی برسند، اوباما اوباما امضاء توافق را به تاخیر انداخته و اینگونه وانمود خواهد کرد که بحرانی در مذاکرات ایجاد شده و آمریکا در برابر آن مقاومت خواهد نمود. به اعتقاد صهیونیست‌ها این ترفند به تعویق انداختن مذاکرات تنها حربه‌ای برای جلب اعتماد ان دسته از دموکراتها در کنگره خواهد بود که در جهت مخالفت با این توافق به جمهوریخواهان خواهند پیوست.

از سوی دیگر اوباما اعلام کرده که پس از امضاء توافق هسته‌ای قصد دیدار با نتانیاهو را دارد. این دیدار برای ماه جولای برنامه ریزی شده است. سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز یک ماه پس از دیدار نتانیاهو و اوباما انجام خواهد شد. اوباما با برنامه‌ریزی این دو دیدار به دنبال اثبات این مسئله است که امنیت رژیم صهیونیستی برای واشنگتن از اهمیت زیادی برخوردار است و آمریکا در این مسیر به تل‌آویو کمک خواهد کرد. البته نتانیاهو نیز تنها به درخواستهای خود توجه دارد که در قالب یک بسته به آمریکا ارائه خواهد داد و از دولت این کشور خواهد خواست تا در برابر این توافق از لحاظ نظامی برتری نسبی این رژیم در برابر اعراب منطقه را حفظ کند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

لاریجانی: مذاکرات رو به جلوست ... / ساعت: 12:30

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای رو به جلو قرار دارد، گفت: امیدوارم این عقلانیت در طرف مقابل ما باشد که از زمان، درست استفاده کنند.
علی لاریجانی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و پس از افتتاح نمایشگاه «قاب سرخ» (جشنواره عکاسی از گلزار شهدای سراسر کشور)، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره پیش‌بینی وی نسبت به سرانجام مذاکرات هسته‌ای در ۲۴ ساعت آینده، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته‌ام نگاه من در کل نسبت به مذاکرات مثبت است؛ من تصور می‌کنم تلاشی که تیم مذاکره‌کننده انجام می‌دهد، یک مسیر روشن و تعریف شده و چارچوب‌دار و کاملاً فکر شده است.

به گزارش مهر، وی افزود: امیدوارم این عقلانیت در گروه مقابل وجود داشته باشد که از زمان، درست استفاده کنند؛ تصور نکنند که پایان وقت، فرصت مناسبی است برای اینکه آرای جدید وارد صحنه بشود یا تصور کنند که حداکثر فشار را باید وارد کنند. این فشار زیاد ممکن است مشکل ایجاد کند و این تاکتیک‌ها، برای مذاکرات سهل و آسان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی مذاکرات یک امر پیچیده و دراز مدت شد، باید برای امور از قبل فکر شده باشد؛ لذا من ضمن اینکه در جریان بعضی از چالش‌های موجود هستم، اما فکر می‌کنم که حرکت رو به جلو است و می‌توانند در شرایط فعلی به نتیجه برسند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

 یک خبرگزاری مطرح چینی به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که امروز یکشنبه احتمال توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ وجود دارد. ... / ساعت: 13:00

به نقل از فارس ، یک خبرگزاری چینی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک از احتمال حصول توافق نهایی هسته‌ای ایران و 5+1 در روز یکشنبه خبر داد.

در حالی که رایزنیهای فشرده هسته‌ای در وین همچنان ادامه دارد، یک خبرگزاری چینی خبر داد امروز احتمال توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ در پایتخت اتریش وجود دارد.

خبرگزاری شین‌هوآ به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد: «نزدیکی نظرات همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و احتمال و انتظار یک توافق نهایی در روز یکشنبه وجود دارد».این منبع که خواستار عدم انتشار نامش شده افزود: «کاهش اختلافات و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و مرحله نهایی مذاکرات فرارسیده است».

او با بیان اینکه همچنان تعداد کمی از موضوعات باقی مانده، تاکید کرد که توافق نهایی در روز یکشنبه ممکن است البته این موضوع به نشستهای آتی و پیش رو بستگی دارد.

این منبع دیپلماتیک ناشناس مدعی شده که احتمال دادن دسترسی به بازرسان هسته‌ای سازمان ملل به مراکز نظامی ایران وجود دارد. وی همچنین با تاکید بر اهمیت پروتکل الحاقی در روند توافق هسته‌ای ایران ادعا کرده که تشدید و تقویت کردن «برخی مفاد و شرایط» پروتکل الحاقی هم محتمل است.

این منبع دیپلماتیک ناشناس در موضوع تحریمها هم گفت که بخش‌های خاصی از تحریمهای ایران رفع خواهد شد اما هنوز زمانبندی دقیق آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.در ادامه گزارش خبرگزاری شین‌هوآ درباره اجرای توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۵ آمده است: «پس از حدود یک سال آمادگی، اگر طرف‌های مذاکرات موافقت کنند، توافق جامع به صورت همزمان اجرا خواهد شد».

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

برخی محورهای توافق‌نهایی ایران و 1+5 ... / ساعت: 13:30

براساس برجام، همگي تحريم ها عليه ايران لغو گرديده و ايران از اين پس يك كشور تحت تحريم شناخته نخواهد شد.
یک منبع آگاه برخی محورهای احتمالی توافق ایران و 1+5، را در اختیار «انتخاب» قرار داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین؛ هم اکنون این محورها که در زیر آمده با 1+5 در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم های لازم را بگیرد، توافق حاصل می شود.برخی محورهاي برجام احتمالي بين ايران و 1+5 در زیر می آید:

اول:
براساس برجام،  همگي تحريم ها عليه ايران لغو گرديده و ايران از اين پس يك كشور تحت تحريم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا يك سري محدوديت هاي موقت پيش بيني گرديده اند كه آن ها هم مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري پس از مدتي معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم: 
كليه تحريم هاي اقتصادي، بانكي ومالي مطابق تأكيدات مقام معظم رهبري در روز اجراي برجام، بطور قطعي  لغو خواهند گرديد.

سوم:
ايران از اين پس تحت تحريم هاي تسليحاتي نخواهد بود و طبق  قطعنامه شوراي قطعنامه كه قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، اين تحريم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخي محدوديت هاي موقت براي زماني محدود اعمال مي گردد.

چهارم:
اين برجام در واقع مجموعه اي از چندين توافق است كه همگي آنها در چارچوب خطوط قرمز ايران و مقام معظم رهبري تعريف شده و برخي اقدامات موقت  و محدود با دوره هاي زماني متفاوت در آن پيش بيني شده است.

پنجم:
قطعنامه شوراي امنيت آخرين قطعنامه شوراي امنيت در مورد برنامه هسته ای ايران خواهد بود و پرونده هسته اي ايران را از ذيل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد كرد. مدت زمان اجراي قطعنامه محدود بوده و در پايان اين مدت ملغي خواهد گرديد.

ششم:
اين براي اولين بار است كه يك كشور ذيل تحريم هاي فصل هفتم موفق گرديده است با مذاكرات و ديپلماسي فعال توانسته است از اين وضعيت  خارج گردد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

شینهوا: امروز احتمال توافق هست .../ ساعت:14:00

خبرگزاری چینی شینهوا چین به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: نظرات همه طرف های مذاکره کننده درباره دستیابی به توافق نزدیک تر شده و انتظار می رود توافقی نهایی امروز (یکشنبه) بدست آید.
این خبرگزاری به نقل از منبعی که خواست نامش فاش نشود، افزود: اختلافات در حال کاهش است و مرحله نهایی مذاکرات فرا رسیده و فقط چند موضوع باقی مانده است.

به گزارش ایرنا وی افزود: حصول توافق در روز یکشنبه امکان پذیر است اما همه چیز به نشست های آتی بستگی دارد. 

شینهوا گزارش داد: پس از دو هفته چانه زنی سیاسی در هتل کوبورک، ایران و 1+5 به توافقی نزدیک می شوند که به یک دهه اختلاف دو طرف پایان خواهد داد و طرف ها در این زمینه توافق دارند که تاکنون هرگز تا این اندازه به توافق جامع نزدیک نبوده اند.

این گزارش با اشاره به ضرب الاجل تعیین شده در روز دوشنبه (22 تیر) پس از دو بار تمدید مذاکرات در 30 ژوییه (9 تیر) و 9 ژوییه (18 تیر) نوشت: خواسته قدرت های غربی به عنوان شفافیت بیشتر یکی از دشوارترین موضوع های مذاکرات است.

شینهوا همچنین نوشت: پروتکل الحاقی در تحکیم سازوکار منع گسترش تسلیحاتی بسیار مهم است زیرا امکان بازرسی گسترده تر از برخی از تاسیسات تردید آمیز را در کشورهای مظنون فراهم می آورد.این منبع دیپلماتیک درباره موضوع لغو تحریم ها گفت بخش های خاصی از تحریم های ایران لغو خواهد شد اما هنوز درباره زمان دقیق لغو تحریم ها توافق نشده است. این گزارش افزود: پس از حدود شش ماه آمادگی، توافق جامع در صورت توافق همه طرف ها همزمان اجرا خواهد شد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

توافق در راه است؛ شاید چندساعت دیگر ... / ساعت: 15:00

دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.سی ان ان اعلام کرد دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.

به گزارش انتخاب ؛ دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.از سوی دیگر ، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در نبود هیچ اعلامیه رسمی پس از گذشت 11 روز از ضرب الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات هسته ای ایران، مردم به بالکن های هتل محل مذاکره چشم دوخته اند تا شاید دریابند آیا توافق نزدیک است.

به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه آمریکایی افزود: روز شنبه در یکی از این بالکن ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدت زیادی را در آفتاب سپری کرد.

در حالی که تلاش های دیپلماتیک ادامه داشت، ظریف در حالی که لبخند عمیقی برلب داشت، مشغول مطالعه مطلبی بود که به نظر می رسید پیش نویس توافقنامه باشد - 20 صفحه با حدود 80 صفحه ضمیمه.یک خبرنگار ایرانی به نقل از ظریف گفت به نظر می رسد هیئت ایرانی تا پایان روز یکشنبه در وین خواهند ماند. ظریف تاکید کرد مذاکرات با شدت تمام در جریان است. دیگر از اتهامات چند روز قبل مبنی بر این که آمریکا تعهدات پیشین خود را نادیده می گیرد یا موضوعات جدیدی را مطرح می کند، خبری نیست.

از طرف دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ناگهان در خارج هتل ظاهر شد و در حالی که عصایش را در کنار یک میز کوچک قرار می داد بر جدی بودن مذاکرات تاکید کرد و گفت ایرانیان باید تصمیم های سیاسی مهمی اتخاذ کنند.وزیر امور خارجه آمریکا شنبه صبح پس از دیدار با ظریف در توئیتی از وجود اختلاف های دشواری خبر داد که برای دست یابی به توافق باید حل شود اما غروب شنبه پس از یک نشست محوری با همتای ایرانی خود، کری حرفی برای بیان کردن نداشت.لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم به رویترز گفت اکنون که همه مسائل بر روی میز قرار دارد زمان تصمیم گیری فرا رسیده است.آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز روز شنبه در دیدار با دانشجویان در تهران همانند چند هفته قبل که تاکید کردند هیچ فرد یا بازرس خارجی اجازه نخواهد یافت به تاسیسات نظامی ایران وارد شود.هشدار رهبر عالی ایران در این دیدار این بود که جنگ با قدرت استکباری پس از توافق پایان نمی یابد.غروب شنبه پس از آنکه وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس وارد وین شدند، کری با تمام همتایان مذاکره کننده خود دیدار کرد تا احتمالا چگونگی شکل گیری توافق را بازبینی کنند و درمورد اینکه کدام موانع نیاز به کار بیشتر دارند تصمیم بگیرند.نویسنده در ادامه تاکید کرد این نخستین بار است که ایرانیان، آمریکاییان و اروپاییان همگی درمورد پایان بازی سخن می گویند.شنبه پانزدهمین روز مذاکرات پی در پی کری در وین بود و این بیشترین زمانی است که وزیر امور خارجه آمریکا تاکنون در یک کشور خارجی به سر برده است. این زمان حتی از مدتی که وی پس از حادثه دوچرخه سواری در بیمارستان بستری شد نیز بیشتر بود. کری در این مدت بیش از پنجاه نشست داشته که بیشتر آنها با ظریف بوده است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

شمارش معکوس برای دستیابی به توافق ... / ساعت: 16:00

رسانه ها شمارش معکوس برای دستیابی به توافق را شروع کرده اند هرچند که دیپلمات ها می گویند برخی اختلافات باقی مانده. در چنین شرایطی نشست معاونان بیش از همه، کانون توجه است.برای اینکه مشخص شود ایا مذاکرات به ساعات پایانی رسیده ، لازم است جلسه معاونان به پایان برسد. از ظهر ، همه خبرنگاران منتظر شروع جلسه سه جانبه ظریف - موگرینی و کری هستند ولی این جلسه هم تا زمانی که کار معاونان تمام نشود، تشکیل نخواهد شد.به گزارش ایرنا، نشست معاونان هم گویا پایانی ندارد.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی ا زهشت صبح یکشبنه جلسه خود را با وندی شرمن همتای امریکایی شان شروع کردند، پس از آن با رابرت مالی دستیار ویژه اوبا وارد جلسه شدند.جلسه معاونان تا ساعت 13 و 30 طول کشید.اکنون قرار است این دو با سی دقیقه تنفس بار دیگر به میز مذاکره برگردند. ابتدا با وندی شرمن و سپس هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

انتظار همچنان ادامه دارد.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

فابیوس:ماراتن‌هسته‌ای به پایان نزدیک می‌شود ... / ساعت: 16:30

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی با بیان اینکه موعد پایان مارات مذاکرات هسته‌ای نزدیک است، گفت همه تلاش خود را انجام داده‌اند ولی همچنان برخی نقاط پیچیده وجود دارد.«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه پیش از ترک پاریس، در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم و مذاکرات تا عصر امروز (یکشنبه) ادامه خواهد یافت.به گزارش آنا «فابیوس» افزود: باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته همچنان برخی نقاط پیچیده وجود دارد. در هر صورت به پایان ماراتن مذاکرات هسته‌ای نزدیک می‌شویم.از سوی دیگر یک مقام ایرانی در مصاحبه با خبرنگاران غربی از جمله خبرگزاری «رویترز» گفت: توافق هسته‌ای در دسترس است و تنها نتیجه رایزنی وزیران امور خارجه با یکدیگر، تکلیف آن را مشخص می‌کند.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

مذاکرات امروز جمع‌بندی می‌شود ... / ساعت: 17:00

کارشناسان مطلع از روند مذاکرات می گویند مذاکرات میان ایران و 1+5 امروز (یکشنبه، 21 تیر 1394/ 12 جولای 2015) جمع بندی خواهد شد.
منابع مطلع از روند مذاکرات به «ایران هسته ای» گفتند ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه مذاکرات هسته ای تعیین تکلیف خواهد شد.

بنا بر گزارش این سایت نزدیک به تیم مذاکره کننده سابق، به گفته این منابع، هیئت های ایرانی و 1+5 ادعا می کنند درباره 3-4 مسئله باقی مانده راه حل ها را پیدا کرده اند و جلسه جمع بندی میان وزرای خارجه ایران و 1+5 امروز برگزار خواهد شد.

در جلسات ورزا این راه حل ها باید بدل به تصمیم شود.

منابع غربی ادعا می کنند دیدارهای امروز منجر به اعلام توافق خواهد شد اما در ایران تردیدهایی در این باره وجود دارد.

منشا اصلی تردید ها این است که متنی که نهایتا آماده شده تا چه حد با دستورالعمل های ارسالی از تهران منطبق است.

به عنوان نمونه پرسش های جدی درباره متن قطعنامه شورای امنیت، تحریم های موشکی، جدول زمانی و نحوه لغو تحریم ها، تحقیق و توسعه، بازرسی ها و همچنین نسبت این توافق با قانون مجلس وجود دارد.

ضمن اینکه روشن نیست فشارهای دقیقه 90  از سوی واشینگتن چه سمت و سویی خواهد داشت.

اگر مذاکرات امروز جمع بندی شود، احتمالا تا شب و یا حداکثر تا فردا (دوشنبه) با یک خروجی از مذاکرات وین مواجه خواهیم بود.

همانطور که علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرده این خروجی باید در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود.

کنگره امریکا نیز 60 روز فرصت خواهد داشت تا این توافق احتمالی را بازبینی کند.

«ایران هسته ای» پیش تر، پیش بینی کرده بود که دبه امریکا در وقت اضافه مذاکرات خود یک تاکتیک برای رسیدن به نتیجه مدنظر واشینگتن است نه شیوه ای برای بر هم زدن بازی.

در گزارش «ایران هسته ای» پیش بینی شده بود چرخ های مذاکرات باز هم -با سرعت بیشتر- به گردش در خواهد آمد.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

پاک‌کردن پرانتزهای متن ... / ساعت: 18:00

مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی پس از حدود سه ساعت پایان یافت و قرار است در ادامه از ساعتی دیگر با پیوستن وندی شرمن معاون جان کری به جمع آنها این مذاکرات دنبال شود.هنوز از برگزاری مذاکرات سه جانبه ظریف کری و موگرینی خبری نیست.

به گزارش ایسنا به نظر می آید پس از دو هفته مذاکرات فشرده و نفس‎‌گیر، گفت‌وگوها برای رسیدن به یک برنامه اقدام مشترک به خط پایان نزدیک شده است.

محمد جواد ظریف و جان کری به همراه فدریکا موگرینی شنبه شب به مدت دو ساعت گفت‌وگو کردند. این در حالی بود که منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده بودند ممکن است مذاکرات دیشب به درازا بکشد.پس از این نشست سه جانبه، وزیران خارجه 1+5 که دو تن از آنها (چین و روسیه) غایب هستند و نمایندگانشان در جلسه حضور دارند نیز برای دو ساعت و نیم نشستی داخلی داشتند.قرار بود ساعت 8 صبح روز یکشنبه مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا از سر گرفته شود اما این نشست با توجه به مذاکرات معاونان که بر روی متن توافق برای تکمیل بخش‌های بیشتری از آن کار می کنند به تاخیر افتاد.از صبح یکشنبه سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی به همراه هلگا اشمید به تکمیل متن توافق و پاک کردن آن از پرانتزها می‌پردازند.این روزهای معاونان کار دشواری دارند چراکه بعد از هر دور مذاکرات وزیران خارجه و اتخاذ تصممات سیاسی آنها باید تصمیمات را در متن جای دهند و با بخش های دیگر آن تطبیق داده و هماهنگ کنند از این رو جلسات آنها با توجه به حساسیت های سیاسی، حقوقی، بین المللی و فنی طولانی و فشرده است.جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیش از ظهر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات شب گذشته گفت که "دیدار بسیار خوب و مثبتی داشتیم. ما در حال رسیدن به تصمیم‌های واقعی هستیم اما چند موضوع سخت دیگر در مذاکرات باقی‌مانده است.

تیک تاک ساعت
اینجا در وین صدای تیک تاک ساعت به خوبی شنیده می‌شود و چشم‌ها خیره به پنجره‌های هتل کوبورگ است که بالاخره از این پنجره‌ها دود سفید دیده خواهد شد یا نه.

در دو هفته گذشته هوای وین شاهد گرمای شدید 37 درجه تا بارش شدید باران توام با باد بوده است، هوایی که بی‌شباهت به فضای حاکم بر داخل هتل کوبورگ نبود. یک روز همه چیز خوب بود و وزیران پالس‌های مثبت می فرستادند و روز دیگر چهره‌ها عبوس و مهر سکوت بر لب. اما دو روز است که هوای وین صاف و خنک شده است. نه از آن گرمای شدید خبری است، نه از باران شدید.

وزیر خارجه کشورمان عصر روز شنبه در بالکن اتاقش در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید هوای مذاکرات به خوبی هوای وین است؟ گفت: بله.

با این حال تحولات پشت دیوارهای آجری و سرد کوبورگ لحظه‌ای از حرکت نمی ایستد و در تغییر است. در کمتر از 24 ساعت آینده بالاخره مهر سکوت از دهان‌ مذاکره کنندگان برداشته خواهد شد و رازهای مگوی 22 ماه مذاکرات هسته‌ای که در نیم قرن اخیر از بسیاری جهات بی سابقه بوده است، عیان خواهد شد.

به گزارش ایسنا، موضوع هسته‌ای ایران بیش از یک دهه (13 سال) است که آغاز شده و بحرانی غیرضروری را درباره ایران شکل داده است. در این سال‌ها با وجود همکاری سیاسی و فنی ایران با مراجع قانونی و تخصصی مساله نه تنها حل نشد که هر سال یک گره بر این کلاف درهم پیچیده اضافه می‌شد. در حالی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود اما هر یک از دو طرف به اقدامات خود نیز ادامه می دادند. ایران برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را توسعه داد و غرب تهدیدها و تحریم‌های سیاسی، مالی و اقتصادی خود علیه ایران.با آغاز به کار دولت یازدهم مذاکرات با رویکرد و مدیریت تازه شکل گرفت و در این چارچوب بر اساس اعلام آمادگی قبلی آمریکایی‌ها برای "پذیرش غنی‌سازی ایران" در مذاکرات محرمانه عمان کار از شهریورماه 1392 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزیران خارجه ایران و 1+5 آغاز شد.

ایران و 1+5 ظرف چهارماه توانستند به توافق اولیه برسند. همزمان با آغاز اجرای "برنامه اقدام مشترک" مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای نیز آغاز شد. با توجه به دشواری مسایل و پیچیدگی کار و البته تاثیرات برخی زیاده‌خواهی‌ها، تحولات سیاسی و منطقه‌ای، دو طرف نتوانستند ظرف شش الی یک سال به نتیجه برسند. از این رو مذاکرات برای یک دوره هفت ماهه تا 10 تیرماه سال جاری تمدید شد. با این حال دبه درآوردن‌ها و زیر قول زدن ها اجازه نداد تا مذاکرات تا این تاریخ نیز به نتیجه برسد. اما در وین محل مذاکرات هسته‌ای، دیگر هیچ کس تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد، چرا که دیپلمات‌ها معتقدند تمدید فضا را برای سنگ‌اندازی به تفاهم‌های به دست آمده از سوی تندروها و دبه درآوردن‌های بیشتر فراهم می‌کند . در عین حال که افکار عمومی دو طرف تحمل شنیدن اینکه مذاکرات بار دیگر تمدید شد را ندارند.

مذاکرات هسته‌ای 11 روز است که پس از آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده (10 تیر) هم چنان ادامه دارد اما به نظر می آید دو طرف روز دوشنبه را آخرین مهلت خود برای رسیدن به این توافق تعیین کرده‌اند.

خروج ایران از شورای امنیت به دست خود
بنا بر این گزارش در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای و در چارچوب تاکیدات مقام معظم رهبری، تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و ایران دیگر یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد و صرفا یک سری محدودیت‌های موقت پیش‌بینی شده است که آنها هم پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

هم چنین کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی و مالی در روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لغو خواهند شد.

برنامه اقدام مشترک مجموعه‌ای از چندین توافق است که در آن چارچوب خطوط قرمز ایران تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره‌های زمانی متفاوت پیش‌بینی شده است.

در این برنامه قطعنامه شورای امنیت که قرار است به واسطه آن توافق جامع تایید و تمامی قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را لغو کند، آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود و پرونده هسته‌ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد . مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت همین قطعنامه نیز ملغی خواهد شد. . این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم‌های فصل هفت با مذاکره و دیپلماسی فعال و نیز به دست خود از این وضعیت خارج می شود.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

مقام‌ارشدآمریکایی:اختلافات مهمی باقی مانده ... / ساعت: 18:30

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ضمن رد گمانه‌زنی‌ها درباره حصول توافق هسته‌ای با ایران گفت که «اختلافات مهمی باقی مانده که باید در این گفتگوها حل شوند».
مقام ارشد آمریکایی گمانه‌زنیها درباره حصول توافق نهایی هسته‌ای با ایران را رد کرد.

به گزارش فارس، در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در وین ادامه دارد، امروز خبرگزاریهای غربی در گزارشهایی ادعا کردند که دو طرف به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند.از سوی دیگر در حالی که در خبرها آمده که اختلافات در مذاکرات همچنان باقی است، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کرده که توافق نهایی هسته‌ای فردا دوشنبه رسما اعلام می‌شود.در واکنش به این خبر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ضمن رد گمانه‌‌زنیها درباره توافق قریب‌الوقوع نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، از باقی بودن اختلافات عمده در گفتگوها خبر داده است.مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که البته به نام وی اشاره‌ای نشده ضمن رد خبرها درباره توافق هسته‌ای گفت: «موضوعات مهمی در این مذاکرات باقی مانده که باید حل شوند».

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

نگارش‌متن توافق‌هسته‌ای رو به اتمام است ... / ساعت: 19:00

منابع دیپلماتیک آگاه از مذاکرات درجریان هسته ای در وین از نگارش بندهای توافق جامع هسته ای میان کشورهای ۱+۵ با ایران خبر دادند.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، به گفته این منابع دیپلماتیک، از صبح امروز یکشنبه رایزنی های فشرده ای میان عراقچی و تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در جریان بوده است.

بر اساس پیش بینی این منابع، قرار بود پس از اتمام گفتگوها در سطح معاونان وزراء امور خارجه، نشستی با حضور وزیران امور خارجه آمریکا و ایران و نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تبادل نظر پیرامون نتایج حاصله در جلسه معاونین برگزار شود.هدف از نشست های امروز و دیروز، تلاش برای حل و فصل موارد مورد اختلاف باقیمانده در راستای حصول توافق نهایی میان ۱+۵ و ایران در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بوده است.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

«امروز» خبری از «توافق هسته ای» نیست! ... / ساعت: 19:30

مقام ایرانی گفت: ما به شدت در حال کار هستیم، اما حصول توافق در روز جاری امکان پذیر نیست. این مقام ایرانی افزود: متن توافق هسته ای 100 صفحه است و همچنان نیازمند کار و بررسی است.
شنیده ها حکایت از آن دارد که توافق ایران و 1+5 امروز صورت نمی گیرد.به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین، یک مقام ایرانی گفت: ما به شدت در حال کار هستیم، اما حصول توافق در روز جاری امکان پذیر نیست.این مقام ایرانی افزود: متن توافق هسته ای 100 صفحه است و همچنان نیازمند کار و بررسی است.در همین حال، برخی منابع مدعی شده اند که فردا توافق هسته ای اعلام می شود.در این میان، به گفته ی منابع، هنوز برنامه و زمان جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 تعیین نشده است.براساس این گزارش، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز عصر به وین می رسد و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز امشب به پایتخت اتریش باز می گردد.به گفته ی برخی منابع، فابیوس امشب با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیدار خواهد کرد تا در مورد مسائل فنی اندک باقی مانده با او گفتگو کند.برخی گزارش ها حاکی از آن است که وزیر خارجه چین نیز امشب وارد وین می شود.شب گذشته قرار بر این بود که جلسات مهمی میان مذاکره کنندگان ایران و آمریکا برگزار شود که این گفتگوها به دلیل جلسه داخلی اعضای 1+5 متوقف و به امروز موکول شد.براساس گزارش های رسیده، نشست هایی که امروز تنظیم و برنامه ریزی شده، نقش مهمی در حصول توافق یا شکست آن دارد، چراکه امروز باید در مورد برخی اختلافات مهم تصمیم گیری شود.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اشتیاق کری برای توافق هسته‌ای با ایران ... / ساعت: 20:00

روزنامه بوستون گلوب با اشاره به اهمیت یک توافق هسته‌ای برای وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: جان کری به این توافق به عنوان یک محور اصلی برای موفقیت‌های دیپلماتیک بعدی در خاورمیانه به‌ویژه مقابله با داعش می‌نگرد.
روزنامه بوستون گلوب در گزارش خود نوشت:‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به تدریج و با اشتیاق نه تنها به یک توافق تاریخی نزدیک می‌شود، بلکه به آن به عنوان محوری برای موفقیت‌های دیپلماتیک آینده در منطقه خاورمیانه می‌نگرد.

به گزارش ایسنا کری به تازگی در گفت‌وگو با بوستون گلوب گفت:‌ از نظر من یک فرصت برای به حرکت در آوردن مردم به سمت یک رویکرد مشترک وجود دارد. چه کسی می‌داند شاید یک توافق هسته‌ای درهایی را به این سمت باز کند.

این اظهارات کری نشان دهنده دیدگاه مثبت و عزم برای مذاکره با ایرانی‌ها پس از بیش از دو هفته رایزنی‌های بی‌وقفه در وین است. اکنون این باور به وجود می‌آید که کار بیش‌تر و مذاکرات بیش‌تر بتواند اختلافات عمیق میان دو کشور را رفع کند.

به نوشته بوستون گلوب، تصور این که توافق با ایران بتواند موجب پیشرفت‌های بیش‌تر شود کری را به هیجان می‌آورد. به گفته وی، ایجاد انگیزه قوی‌تر در میان قدرت‌های منطقه‌یی برای مقابله با داعش یکی از فواید احتمالی این توافق خواهد بود.

کری تصریح کرد: این چیزی است که من می‌خواهم امتحانش کنم. برای من واضح است که اگر توافق با موفقیت حاصل شود به گونه‌ای که برای همه رضایت‌بخش باشد ممکن است یک مکالمه آغاز شود.او ادامه داد: من نمی‌گویم که قطعا چنین خواهد شد. من پیش‌بینی انجام نمی‌دهم اما بر این باورم که مکالمه‌ای در انتظار است و این دلیلی است که من روی تلاش برای حصول توافق متمرکز شده‌ام.

کری در دوران فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه در مشکلات زیادی شامل بحران اوکراین، سوریه و مذاکرات صلح فلسطین گیر افتاده است. از این رو جان کری حتی از نظر شخصی هم به دنبال دستاوردهایی است که از پیروزی‌های وزیر امور خارجه پیشین کشورش بزرگ‌تر باشد.

مایکل اوهانون، کارشناس سیاست خارجی در اندیشکده بروکینگز در این باره گفت: کری اگر بتواند به توافق هسته‌ای دست یابد جدی‌تر می‌تواند به مسأله داعش بپردازد چون ما هم‌اکنون در حال شکست در این مسأله و به‌ویژه سوریه هستیم.

این کارشناس تاکید کرد: به روشنی مشخص است که حصول یک توافق با ایران دستاوردی بزرگ و مهم خواهد بود و من از عزم و سرسختی وزیر امور خارجه در این زمینه قدردانی می‌کنم.به گزارش ایسنا،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این ادعا را مطرح کرده است که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند مذاکرات هسته‌ای تنها روی مسأله هسته‌ای متمرکز است و موضوعات منطقه ارتباطی با این رایزنی‌ها ندارد. مقامات ایران هم‌چنین تاکید کرده‌اند که مسائل دیگر کشورهای منطقه و جهان باید به‌صورت داخلی حل شود.این ادعای کری صرفا برای القای نزدیکی ایران به آمریکا و تغییر رفتار ایران است تا بر دوستان ایران در منطقه تاثیر منفی گذاشته شود و چنان القا کند که ایران با توافق هسته‌ای مجوز ورود به جمع ائتلاف ضد داعش را می‌یابد.هم‌چنین به‌نظر می‌رسد این اظهارات برای مخفی کردن نقش آمریکا در حمایت از تروریسم و شریک شدن در دستاوردهای ایران در منطقه است و این در حالی است که ایران اصلی‌ترین کشور در منطقه در مقابل تروریسم است و همواره نقش منفی کشورهای غربی در تسلیح و حمایت مالی گروه‌های تروریستی را افشا کرده است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

جمع وزیران جمع شد؛ لاوروف هم وارد وین شد // 21:00

سرگئی لاوروف که آخرین بار سه‌شنبه هفته گذشته در وین بود عصر روز یکشنبه و در حالی که مذاکرات به روز پایانی خود نزدیک می‌شود به هتل کوبورگ محل مذاکرات وارد شد.
 با وجود آنکه مقامات روسی کمترین حضور مستقیمی در وین و هتل کوبورگ دارند اما رسانه های این کشور سهم قابل توجهی در فضاسازی و البته انتشار اخبار ضد و نقیض به ویژه ظرف هفته گذشته داشته اند. اخبار این رسانه ها به دفعات تکذیب می شود.

 به گزارش ایسنا رسانه‌های روسی پیش از این اعلام کرده بودند که وزیر خارجه کشورشان زمانی به وین باز می گردد که توافق امکان‌پذیر شده باشد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز وین را ترک کرده است. روز گذشته فرستاده ویژه روسیه در مذاکرات با ظریف دیدار کرد. رسانه‌های مختلف به نقل از مقامات بی‌نام از افزایش احتمال‌ها برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای خبر داده‌اند.

 جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز صبح روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "نشست بسیار خوب و مثبتی داشتیم. فکر می‌کنم که به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می‌شویم. بنابراین از آنجایی که تنها چند کار سخت برای انجام دادن وجود دارد من هنوز امیدوارم ."

 کری ادامه داد:‌ برخی تصمیمات لازم را گرفته‌ایم اما هنوز برای حصول یک توافق هسته‌ای با ایران چند کار سخت وجود دارد که باید انجام شود. برخی رسانه‌ها از پیشرفت 98 درصدی توافق خبر می دهند و برخی اعلام کرده‌اند توافق به دست آمده و دو طرف درگیر جمع بندی نهایی و پرینت توافق هستند.
 یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات عصر روز یک‌شنبه اعلام کرد: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست و کار هم‌چنان سخت ادامه دارد.

 وی گفت که متن توافق جامع هسته‌ای به 100 صفحه رسیده است. به گزارش ایسنا، از اظهارات مقامات دو طرف این طور می‌توان نتیجه گرفت که توافق به دست آمده و صرفا اقداماتی برای آماده سازی اعلام توافق از جمله تکمیل و مرور کامل توافق، ترجمه آن به زبان های مختلف هر یک از کشورها، بازبینی های نهایی باقی مانده است که با توجه به حجم بالای تعداد صفحات آن این هماهنگی ها نیاز به زمانی بیشتر از امشب دارد.

 در عین حال پایتخت های دو طرف در حال آماده باش برای اعلام توافق و اقداماتی در ارایه توضیح به افکار عمومی خود هستند. در این چارچوب باید منتظر فکت شیت ها و جمع بندی هایی باشیم که به ویژه آمریکایی ها نشان داده اند بیشتر از متن توافق برای توجیه افکار عمومی خود به فکت شیت وابسته اند.

 خبرنگاران و تحلیل گران حاضر در محل مذاکرات به این مساله اشاره دارند که اکنون بیش تر از متن توافق مهم آن است که مقامات این کشورها به مردم خود چه خواهند گفت.

 به گزارش ایسنا، از صبح روز یکشنبه هیچ رفت و آمدی جز یک بار عبور جان کری از حیاط بالایی کوبورگ که به بیرون دید دارد در بالکن های کوبورگ مشاهده نشده است. چند روزی است که پرده های تمامی اتاق های کوبورگ کشیده شده است و از صبح امروز هیچ پرنده ای در بالکن ها دیده نشده است.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

ادعاي الحره: موافقت ايران با بازرسي از تعداد مشخصي از مراکز نظامي // 21:30

خبرنگار الحره تصریح کرد گفته می شود ایران با بازرسی از تعداد مشخصی از مراکز نظامی موافق است.
 کمال علوانی خبرنگار اعزامی این شبکه به وین درباره مسائل مورد اختلافی که مانع از دستیابی به توافق هسته ای می شود، گفت درباره مسئله مربوط به مراکز نظامی حساس ایران پیشرفت حاصل شده است و برخی از منابع دیپلماتیک غربی، سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را بیانگر پیشرفتی دانسته اند که درباره این مساله پیچیده حاصل شده است.
 به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الحره،  گفته می شود ایران طرحی ارائه کرده است و بازرسی از تعداد مشخصی از این مراکز نظامی را می پذیرد اما نباید با هیچ یک از دانشمندان ایرانی مصاحبه شود و آن اقدام با هماهنگی مقامات ایران صورت گیرد. مساله دیگر به لغو ممنوعیت فروش سلاح به ایران مربوط می شود. این دو مساله اصلی به شمار می رود. علاوه بر این مسائل زیادی وجود دارد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

بازار داغ جعل اخبار در وین // 22:00

هر چه به ساعات پایانی مذاکرات در وین نزدیک‌تر می‌شویم اخبار جعلی و نادرست درباره روند مذاکرات بیشتر و بیشتر منتشر می‌شود و برخی نیز به جعل اخبار و توئیت‌های خبرنگاران و رسانه‌های حاضر در وین اقدام کرده‌اند.
 این روزها نقل محفل همه در داخل و خارج، مذاکرات هسته‌ای جاری در وین است و همه به دنبال کسب خبری در این زمینه و هر کسی به طریقی اخبار این مذاکرات را دنبال می‌کند. اما هر چه به ساعات پایانی مذاکرات در وین نزدیک‌تر می‌شویم حجم اخباری که منتشر می‌شود بیشتر شده و در مواقعی اخباری که از مذاکرات مخابره می‌شود هیچ صحت و سقمی ندارد و برخی برای بیشتر کلیک خوردن صفحه‌هایشان و جذب مخاطب اقدام به انتشار اخباری غیردقیق از مذاکرات کرده یا اخباری را بازنشر می‌کنند که با واقعیات درون مذاکرات همخوانی ندارد.
 به گزارش فارس عده‌ای هم در این میان دست به ابتکاراتی زده‌اند و اقدام به فتوشاپ توئیت‌های خبرنگاران و رسانه‌های حاضر در مذاکرات کرده‌اند و اخباری را به دروغ منتشر می‌کنند، از جمله اینکه توافق تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود، نگارش متن پایان یافت و ...
 اما آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد هنوز مواردی باقیمانده که در جلسات و رایزنی‌های فشرده در هتل پله کوبورگ در حال گفت‌وگو است و تا زمانی که همه موارد مورد توافق قرار نگیرد درباره هیچ چیزی توافق نخواهد شد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 21 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان