کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> همه منتظر اوباما؛ آیا توافق اعلام می شود؟نگاه سهامداران به وین/خبرهای لحظه ای دوشنبه 22 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 43 دقيقه


گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

همه منتظر اوباما؛ آیا توافق اعلام می شود؟ نگاه سهامداران به وین / خبرهای لحظه ای دوشنبه 22 تیر

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++
 الجزيره: توافق امروز اعلام خواهد شد //

الجزيره خبر داد توافق هسته اي امروز اعلام خواهد شد. به گزارش الف، شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد توافق هسته ای قطعی شده و امروز اعلام خواهد شد.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
دیپلمات‌آلمانی: توافق در دسترس است امروز نهایی می شود //

 یک دیپلمات آلمانی اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران پس از دو‌ هفته ماراتن مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. به گزارش تسنیم وی افزود: گرچه توافق هنوز کاملا آماده نیست ولی مشکلات باقیمانده قابل حل هستند و ما با جدیت کامل ادامه می دهیم.

 این در حالی است که یک مقام ارشد ایرانی در خصوص مذاکرات جاری هسته‌ای ایران در وین گفت: ما سخت کار می‌کنیم، اما حصول توافق از نظر لوجستیک تا امشب ناممکن است، توافق نهایتا یک سند 100 صفحه‌ای است. توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در 30 ژوئن (9 تیر) به پایان می‌رسید پس از چندبار تا 13 جولای (22 تیر) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پدید آید.

  دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقیمانده تأکید کردند. مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات اظهار نظری نکرده‌اند، اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند. یکی از محورهای اختلافی، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست. محور دوم اختلافات مربوط به دوره زمانی می‌شود باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. در این موضوع اختلاف دیدگاه طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از گفتگوهای لوزان وجود دارد. طرف غربی تلاش دارد تا بیانیه لوزان را با قرائت خود یک توافق الزام‌آور نشان دهد، و بر همین اساس صحبت از محدودیت‌های 10 تا 12 ساله می‌کند اما طرف ایرانی تاکید دارد که در لوزان راه‌حل‌ها مورد بررسی قرار گرفته و هیچ تعهد الزام‌آوری وجود نداشته است؛ ضمن اینکه ایران معتقد است که محدودیت‌های بلند مدت را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت.

 موضوع سوم اختلافات در مذاکرات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی با همان پی‌ام‌دی است که در همین چارچوب موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می شود. مکانیزم برداشته شدن تحریم‌ها، در کنار برگشت‌ناپذیری آ‌نها و همچنین هم‌وزن‌سازی و همزمان‌سازی اقدامات طرفین علاوه بر بحث درباره طول دوره توافق در اصل همان مباحثی هستند که خانم موگرینی از آنها تحت عنوان «برخی موضوعات سیاسی» یاد می‌کند.
 با این وجود هرچند برخی معتقدند که در این دور از مذاکرات، آنچه که می‌تواند یک شگفتی باشد عدم توافق است و نه خود توافق، اما نگاهی واقع بینانه حاکی از این است که در این زمینه نباید عجولانه قضاوت کرد و باید تا لحظه آخر منتظر ماند تا دید آیا دو طرف در موضوعات اساسی باقیمانده به توافق می‌رسند یا نه.

+++++++++++++++++++++++++++
متن توافق آماده شده و روی میز است/ همه معطل تصمیم اوباما

این نکته البته تقریبا همه گیر شده و عموم خبرنگاران از منابع خود کسب اطلاع کرده اند که تیم مذاکره کننده ایالات متحده آمریکا از خود اختیاری ندارد و همه چیز لحظه به لحظه با کاخ سفید چک می شود.
 اینجا در وین لحظات نفس گیر پایان مذاکرات هسته ای در حال گذر است اما همچنان همه چیز در ابهام و همه منتظرند. ورودی هتل کوبورگ هم همچنان به روی خبرنگاران بسته است. اطلاعات و اخبار، قطره چکانی درز می کنند. وضع عکاس ها اما بهتر است، حداقل گاه گداری به داخل فرا خوانده می شوند. بازار گمانه زنی و شایعه پراکنی ها هم که داغ داغ.

 به گزارش مهر منابع مطلع اما؛ خبر از آماده بودن متن توافق می دهند، سوال که می شود «پس چرا معطل اند و تمام نمی کنند»، پاسخ می دهند: «همه معطل تصمیم اوباما هستند.»

 این نکته البته تقریبا همه گیر شده و عموم خبرنگاران از منابع خود کسب اطلاع کرده اند که تیم مذاکره کننده ایالات متحده آمریکا از خود اختیاری ندارد و همه چیز لحظه به لحظه با کاخ سفید چک می شود.

 به بیان بهتر؛ همه اینجا معطل اوباما هستند تا تصمیم خود را بگیرد، تصمیمی سخت که آینده سیاسی او را رقم خواهد زد، اما آیا او حیثیت و آینده سیاسی خود را با پذیرش منطق بین المللی تضمین خواهد کرد یا آن را به ثمن بخس خوشحالی لابی های سنگین صهیونیست ها و افراطیون ضد ایرانی کنگره خواهد فروخت.

 در هر حال همه چیز تا فردا شب روشن خواهد شد و این لحظات به تاریخ سپرده می شوند، اما تردیدی نیست که سرداران شجاع جبهه دیپلماسی کشورمان قطعا سربلند این آوردگاه خواهند بود، چه، اگر توافق شود این منطق، ایستادگی و ذکاوت ایرانی بوده که پیروز شده و اگر هم در اثر زیاده خواهی «خود کدخدا پنداران» توافقی صورت نگیرد، این همدلی، غیرت و ظلم ناپذیری ایرانی بوده که به منصه ظهور رسیده است.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++
رمزگشایی از وضعیت مبهم مذاکرات وین ... / ساعت: 9:00

آمریکایی ها روی لغو تحریم های تسلیحاتی با پیشنهاداتی که ایران داده بود، توافق کرده بودند، اما بعدا این موضوع را نادیده گرفتند و موضع خود را در روز شنبه تغییر دادند. دلیل این امر فشار لابی صهیونیستی است که به هیچ وجه نمی خواهند این توافق شکل بگیرد.
بعد از پیام ویدئویی اوباما در روز چهارشنبه رویکرد آمریکا در مذاکرات هسته ای تغییر یافت و موضع خود را در روز شنبه تغییر دادند. فارس این تغییر مسیر در مذاکرات را با دکتر حسن بهشتی پور، کارشناس روابط بین الملل مورد بررسی قرار داده که در ادامه آن را می خوانید.

چرا در وقت های اضافه مذاکرات به ناگهان در مواضع طرف مقابل مذاکرات هسته ای تغییر ایجاد شده است؟
قرائن و شواهد نشان می دهد که فشار ناحیه صهیونیستی عملا در آمریکا مؤثر واقع شده است. بعد از پیام ویدئویی اوباما در روز چهارشنبه به طور کلی فضا عوض شد. آمریکایی ها روی لغو تحریم های تسلیحاتی با پیشنهاداتی که ایران داده بود، توافق کرده بودند، اما بعدا این موضوع را نادیده گرفتند و موضع خود را در روز شنبه تغییر دادند. دلیل این امر فشار لابی صهیونیستی است که به هیچ وجه نمی خواهند این توافق شکل بگیرد و به نظر می رسد که فعلا موفق شده اند جلوی این موضوع را بگیرند و به همین دلیل است که توافق اعلام نمی شود.

نقش انتخابات آینده آمریکا و فشار جمهوری خواهان در این زمینه چگونه بوده است و آیا باعث چرخش مواضع شده است؟
انتخابات آمریکا در آبان سال ۱۳۹۵ انجام خواهد شد، در نتیجه فاصله آن زیاد است. اما اگر اوباما می توانست چنین توافقی را به دست بیاورد، موقعیت کاندیدای حزب دموکرات (احتمالا خانم کلینتون) به شدت تقویت می شد. بنابراین در صورتی که توافق جامع هسته ای با ایران به دست بیاید، به عنوان یک موفقیت بزرگ در دیپلماسی آمریکا محسوب می شود، کاری که چهار رئیس جمهور قبلی نتوانسته اند انجام دهند. اگر این کار را اوباما انجام دهد، کاری قابل تبلیغ برای آن ها بود. در این بین جمهوری خواهان هم طبیعتا تمام امکانات خود را بسیج کرده اند که مانع این توافق شوند. منتهی در حال حاضر لابی صهیونیستی که نفوذ بیشتری در حزب دموکرات دارد، به دنبال آن است که جلوی هر نوع توافقی را بگیرد.

آیا می توان گفت که عربستان یا لابی عربی هم می تواند در این زمینه نقشی داشته باشد؟
خیلی کم. عرب ها می توانند با پولی که خرج می کنند و قراردادهای تسلیحاتی خود نقش داشته باشند، اما نفوذ آن ها در ایالات متحده آمریکا کم و نفوذ صهیونیست ها به صورت سنتی بیشتر است، به ویژه در حزب دموکرات که به آن ها کمک های میلیاردی در پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری می کنند. در آمریکا به صورت علنی و خیلی شفاف این آمارها را منتشر می کنند. (در مورد این که هر گروهی چه مقدار به کاندیداها کمک کرده است) آمارهای گذشته نشان می دهد که رژیم صهیونیستی در مورد هزینه هایی که کرده است بسیار نسبت به عرب ها جلوتر است و نفوذ گسترده ای را دارند. در رسانه های آمریکا هم نفوذ بسیار گسترده ای دارند.

اگر بخواهیم به سایر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات نگاهی بیندازیم، نگاه آن ها به این تغیر مواضع در شرایط کنونی چیست؟
اگر بخواهیم واقع بین باشیم واقعیت این است که هر کدام از این کشورها منافع خودشان را دنبال می کنند. مثلا فرانسوی ها به دنبال منافع خودشان هستند و سیاست پلیس بد را در پیش گرفته اند که بتوانند هم عربستان و هم اسرائیل را راضی کنند (این امر به خاطر قراردادهای کلانی است که با عربستان بسته اند و نفوذی که آقای فابیوس به دلیل سال های سال روابط نزدیک با صهیونیست ها داشته است) اما در مجموع به نظر می رسد که فرانسوی ها در این مجموعه نقش پلیس بد را دارند. از طرف دیگر روسیه از تحریم ها زخم خورده است و به همین دلیل برای لغو کلیه تحریم ها تلاش می کند. آقای لاوروف و آقای پوتین هم رسما این موضوع را اعلام کرده اند. چینی ها هم، همسو با روس ها منافعشان این است که با ایران مناسبات بهتر و گسترده تری نسبت به گذشته داشته باشند و لغو تحریم ها دستشان را در این زمینه بازتر می کند. به همین دلیل به دنبال لغو تحریم ها هستند. انگلیسی ها و آلمانی ها هم در این بین سیاستی همسو با آمریکا دارند، ولیکن خیلی منطقی تر از فرانسوی ها رفتار کرده اند. شاید دلیل این موضوع این است که امید به بازگشت به بازار ایران را دارند و این که بتوانند موقعیت از دست رفته خودشان را احیا کنند.

آیا ممکن است سایر بازیگران، چرخش مواضعی در روند مذاکرات نشان دهند؟
بله در سیاست هر چیزی امکان دارد، اما روندی که تاکنون طی شده است، غیر قابل برگشت است و به سمت جلو پیش می رود و به نظر می رسد که ما دیر یا زود شاهد یک توافق خواهیم بود. تغییر مواضع کشورها هم امکان دارد، اما شرایط و قرائن نشان می دهد که هر کشوری که باعث شکست در مذاکرات شود، از نظر بین المللی باید فشار سنگینی را تحمل کند و وضعیت خوبی را نخواهد داشت. بنابراین کسی دنبال این نیست که مسئولیت شکست مذاکرات را به عهده بگیرد. بیشتر در حال چانه زنی هستند تا بتوانند منافع بیشتری را کسب کنند

اگر بخواهیم نگاهی اصولی به چرخش مواضع داشته باشیم، اهداف ۵+۱ در مورد چرخش مواضع چیست؟ آیا صرفا امتیازی است؟
بله. کشورهای ۵+۱ هر کدام سیاست های خاص خودشان را دارند و متحد و یکپارچه نیستند. در بعضی مواضع مانند این که توسعه فناوری هسته ای در ایران محدود شود، با هم مشترک هستند. اما در مورد سیاست تحریم ها با هم اختلاف شدید دارند. آمریکایی ها به دنبال لغو تدریجی تحریم ها هستند، در حالی که روسیه و چین به دنبال لغو تحریم ها به صورت یک جا هستند. از طرف دیگر آمریکایی ها می ترسند، در صورتی که تحریم های جدید لغو شود، روسیه این تحریم ها را وتو کند. از طرف دیگر فرانسوی ها و لابی صهیونیستی به شدت مشغول هستند و انگیزه های آن ها هم پیش از این توضیح داده شد. در مجموع به نظر می رسد که این چرخش ها بیشتر تحت تأثیر منافع است و چانه زنی برای کسب امتیازات بیشتر است، تا این که به صورت واقعی و ریشه ای باشد.

اگر بخواهیم نگاهی به مواضع جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، ایران در حال حاضر چه مواضعی را در ارتباط با این چرخش های ناگهانی دارد؟
ایران دو سیاست را در پیش گرفته است. نخست در سیاست داخلی در حال تلاش است که از طریق اجرای اقتصاد مقاومتی اتکای خود را به نفت کم کند، تا دشمنان و مخالفان نتوانند از اهرم تحریم علیه ایران استفاده کنند. دوم در عین حال در مذاکرات هم بدون این که ضرب العجلی را بپذیرد، میز مذاکره را هم ترک نمی کند و محکم در حال مذاکره است. در صورتی که طرف مقابل میز مذاکرات را ترک کند، شکست مذاکرات به عهده طرف مقابل خواهد بود. دو سناریو وجود دارد. نخست این که آن ها به سمت یک توافق برد برد می روند که بتواند خواسته های دو طرف را تأمین کند. یا این که مذاکرات شکست خواهد خورد و شاهد یک دوره تنش بین مناسبات ایران و غرب باشیم. احتمال سناریوی دوم بسیار کم است و همه قرائن و شواهد نشان می دهد که دو طرف به سمت یک نوع توافق پیش می روند.

در هر دو صورت ایران بایستی چه کار کند؟
به نظر من باید محکم بایستد. اولا به وضعیت رسانه ها باید سامان ببخشد و از نظر تبلیغات رسانه ای، به خصوص در بخش برون مرزی، گسترده تر از وضعیت فعلی اقدام کند. دوم این که محکم بر سر مواضع اصولی خود ایستادگی کند. سوم این که خواسته های خود را به زبان بین المللی مطرح کند. به این معنا که در چارچوب حقوق بین الملل و روابط بین الملل حرکت کند. درست است که ساز و کارهای موجود در نظام بین الملل ناعادلانه است، اما می توان از این ساز و کارها به نحوی استفاده کرد که خواسته های ایران تحقق پیدا کند.

در داخل کشور باید وحدت ملی ایجاد شود و باید ۷۵ میلیون آدم از این پیش قراولان جنگ دیپلماتیک یا سرداران جبهه دیپلماسی حمایت کنند، چون آن ها در راستای منافع ملی ایران در حال کار کردن هستند.

.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

صالحی:با توافق،نشاط هسته‌ای ادامه می‌يابد ... / ساعت:10:00

جنبه‌های کاربرد‌ی صنعت هسته ای د‌ربخش های مختلف صنعتی،سلامت،کشاورزی وتولید‌ برق وآب شیرین و نیزجنبه های تجاری و اقتصاد‌ی آن افزایش می یابد‌
«مبنای مذاکرات وین تفاهم شکل گرفته د‌ر لوزان بود‌. آنچه د‌رخصوص نطنز، اراک، تحقیق و توسعه و مسائل اساسی د‌یگر د‌ر لوزان تصمیم گرفته شد‌ د‌ستاورد‌های خوبی بود‌.» این جمله را علی اکبر صالحی د‌رحالی د‌ر محل اقامت خود‌ د‌ر هتل کوبورگ به زبان آورد‌ که بیرون از هتل همه د‌ر انتظار «متن توافق» هستند‌. 

به گزارش قانون، علی اکبر صالحی را شاید‌ بتوان مرد‌تمام کنند‌ه د‌ر روند‌ مذاکرات د‌انست.شاید‌ بی د‌لیل نبود‌ زمانی که وزیر امور خارجه ایران بر بلند‌ای بالکن هتل کوبورگ به سوالات خبرنگاران پاسخ می گفت،به د‌اخل بازگشت وصالحی را باخود‌به بالکن آورد‌ و رو به خبرنگاران گفت اصل جنس را آورد‌ه ام که از خود‌ وی سوال بپرسید‌. او که به تازگی عمل جراحی سختی را نیز پشت سر گذاشته بود‌،د‌رنهایت خود‌ را به وین رساند‌تا تیم هسته‌ای از حضور وی محروم نباشد‌.د‌ر حاشیه مذاکراتی که این روزها د‌ر جریان بود‌ فرصتی فراهم شد‌ تا امکان گفت‌وگویی هر چند‌ کوتاه با علی اکبر صالحی د‌ست د‌هد‌ و وی با خوشرویی به سوالات پاسخ گفت؛ گفت‌وگویی د‌ر آخرین روز مذاکرات و د‌ر حالی که همه چشم ها به عقربه های ساعت د‌وخته شد‌ه است.

 این گفت و گو توسط حسن محمد‌ي از اميد‌ هسته‌اي انجام شد‌ و براي روزنامه« قانون» ارسال گرد‌يد‌ه است، آن هم د‌ر زمانی  که گفته‌ها از حضور وزیرامور خارجه چین و روسیه د‌ر وین خبر می د‌اد‌ و حرف های صالحی شاید‌ نقطه پایان بر بیش از یک د‌هه مناقشه هسته ای ایران بود‌.صالحی  د‌ر اين گفت و گو اشاره  د‌اشت كه ایران اکنون د‌ر آستانه د‌رگاهي قرار د‌ارد‌ که،باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان است.

 نشاط هسته‌اي اد‌امه د‌ارد‌

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران د‌ر پاسخ به اولین سوال د‌رباره محد‌ود‌یت های پذیرفته شد‌ه توسط ایران گفت:«وقتی وارد‌ مذاکره می شویم طبیعی است که یکی از مبانی مذاکره،د‌اد‌و ستد‌ است.ایران نیز یکسری محد‌ود‌یت هایی را پذیرفت اماتلاش هیات ایرانی این بود‌ که محد‌ود‌یت های شکل گرفته نه تنها هیچ تاثیری برنشاط هسته ای کشورمان ند‌اشته باشد‌و حرکت صلح آمیز هسته ایمان را کُند‌نکند‌ بلکه د‌ربخشی از زمینه های واقعی هسته ای شتاب بیشتری خواهیم د‌اشت.» صالحی د‌ر اد‌امه نیز با بیان این‌که جنبه‌های کاربرد‌ی صنعت هسته ای د‌ربخش های مختلف صنعتی،سلامت،کشاورزی وتولید‌ برق وآب شیرین و نیزجنبه های تجاری و اقتصاد‌ی آن افزایش می یابد‌،اضافه کرد‌:«د‌ر امور نیروگاهی و ساخت سوخت،وارد‌ جنبه های تجاری واقتصاد‌ی می شویم،به گونه ای که هزینه فاید‌ه آن را د‌ر نظر می‌گیریم.» وی با اشاره به حرکت شتابان ایران د‌ر فناوری هسته‌ای و تجارب زیاد‌ی که د‌ر این زمینه به د‌ست آمد‌ه است، افزود‌:«به ناچار ما د‌ر طول این سال ها همه فناوری را خود‌مان به د‌ست  آورد‌ه ایم و از همکاری د‌یگران بهره نبرد‌یم و البته د‌ر مراحل اولیه بحث های هزینه و فاید‌ه یعنی مسئله تجاری سازی مد‌نظر نبود‌ه است، اما امروز با عبور از آستانه های فناوری هسته ای د‌ر وضعیتی قرار د‌اریم که تا حد‌ مطلوبی به این صنعت اشراف د‌اریم لذا تجاری سازی د‌ر این صنعت نیز اهمیت بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران پید‌ا کرد‌ه است.»

 تا بلوغ هسته‌اي فاصله د‌اريم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،د‌ر اد‌امه نیز د‌ر پاسخ به وضعیت صنعت هسته ای کشور با بیان اینکه هنوز راه طولانی برای به بلوغ رساند‌ن این صنعت د‌اریم،گفت:«زمینه های این تفاهمنامه چه د‌ر مذاکرات لوزان و چه د‌ر مذاکرات وین برای پیشبرد‌ و توسعه جنبه های مختلف صنعتی و تجاری آن آماد‌ه شد‌ه است.» وقتی از صالحی د‌ر رابطه با بحث‌های فنی سوال کرد‌یم،گفت:«اين بحث ها پايان رسيد‌ه است وزمینه های انتقال تجارب د‌یگران بخصوص د‌رابعاد‌ تجاری سازی صنعت هسته ای د‌ر بُعد‌ نیروگاهی و ساخت سوخت د‌ر مذاکرات لحاظ شد‌ه است و بنا د‌اریم که تولید‌ات استراتژیک خود‌ را همچون «اورانیوم‌غنی‌شد‌ه» و «آب سنگین» بفروشیم، یعنی عملا وارد‌ مجموعه کشورهایی می شویم که د‌ر نظام بین الملل می توانند‌ از فناوری صلح آمیز هسته ای خود‌د‌رجهت تجاری‌سازی استفاد‌ه کنند‌.»

 د‌ستاورد‌هاي بزرگ‌هسته اي

اراک یکی از اصلی ترین موارد‌ بحث د‌روین بود‌ و وقتی از صالحي د‌ر این خصوص پرسید‌یم ،وی د‌رخصوص چگونگی بازطراحی اين رآكتور،گفت:«پارامترهای اصلی رآکتور اراک را به گونه ای مشخص کرد‌یم که نظرطرفین د‌ر آن لحاظ شد‌ه است. با اینکه د‌ر بازطراحی، تولید‌ پلوتونیوم کاهش یافته است اما این رآکتور به یک رآکتور چند‌وجهی با قابلیت بالا تبد‌یل می شود‌ که پیش از این د‌ر طراحی سابق نبود‌ه است.»رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تصریح کرد‌:«د‌ستاورد‌ بزرگ د‌یگری که د‌ر این مذاکرات به د‌ست آمد‌ این است که برای بازطراحی، یک گروه کاری تشکیل می شود‌ که صاحب اصلی و مد‌یر پروژه جمهوری اسلامی ایران است ولی این کمیته کاری بین المللی نیز تشکیل خواهد‌ شد‌ که مد‌یریت اصلی آن با چین است  اما کشورهای 1+5 از جمله ایالات متحد‌ه آمریکا می تواند‌ د‌ر آن مشارکت كند‌ حتی کشورهایی غیر از اعضای 1+5 نیز می توانند‌ د‌ر صورت تایید‌ ایران، د‌رون این کمیته فنی وارد‌ شوند‌.»

صالحی د‌رپاسخ به چگونگی کار ایران با این کمیته گفت:«جمهوری اسلامی ایران با این کمیته قرارد‌اد‌ الزام آور برای بازطراحی منعقد‌ می کند‌. به د‌لیل اینکه پس از ژنو3 فعالیت های ما د‌ر نیروگاه اراک کمتر شد‌، برای جبران این عقب ماند‌گی همکاری با کشورهای د‌ارای فناوری هسته ای را سرعت می بخشیم.» رئیس فنی تیم مذاکره کنند‌ه هسته ای کشورمان د‌ستاورد‌ مهم د‌یگر مذاکرات هسته ای د‌ر وین را موضوع آزمایشات پسا تشعشعات (PIE)  د‌انست و افزود‌:«اين‌گونه  آزمايشات اقد‌ام بسیار مهمی است.» صالحی د‌ر توضیح آزمایشات پسا تشعشعات گفت:«زمانی که سوخت رآکتور را می سازیم به د‌لیل حساسیت ویژه، اگر برخی مسائل پیش بینی نشود‌ ممکن است سوخت نشتی بد‌هد‌ و باعث حواد‌ث ناگواری شود‌ لذا سوخت باید‌ با حساسیت های زیاد‌ی تولید‌ شود‌ و امکان انواع آزمایشات وجود‌ د‌اشته باشد‌ که آزمایشات پسا تشعشعات یکی از این آزمایش های مهم است.»معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید‌ کرد‌:«هنگامی که امکان ساخت سوخت از طریق کمیته فنی برای ما فراهم بشود‌ د‌ر تولید‌ سوخت رآکتور اراک بسیار جلو می‌افتیم و با اطمینان خاطر سوختی را تولید‌ می‌کنیم که همه جنبه‌های ایمنی اش رعایت شود‌.»رئیس فنی تیم مذاکره کنند‌ه هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه خوشبختانه تیم مذاکره کنند‌ه د‌ر وین به صورت فشرد‌ه مذاکرات را به گونه ای به سرانجام رساند‌ که همه مسائل فنی پایان یافته است،  گفت:« تقریبا د‌ر مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نماند‌ه است و صرفا د‌ر حال مرور نوشته ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم.»

    قوت قلب صالحي براي مرد‌م

معاون روحاني و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران د‌ر پایان،  جملاتش را با این سخنان تمام کرد‌ که:مطمئن باشید‌ نمایند‌گان شما د‌ر این مذاکرات نهایت تلاش خود‌ را کرد‌ه اند‌ تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود‌ که موجب توقف و یا حتی کُند‌ شد‌ن فعالیت های هسته ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شود‌

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

گزارش سی.ان.ان از سند100صفحه‌ای وین ... / ساعت: 10:30

شبکه ی سی ان ان ضمن ابراز خوش بینی درباره گفتگوهای هسته ای ایران به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد:
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ ما در وین اتریش نشانه ی دیگری یافته ایم که نشان می دهد گفتگوهای هسته ای ایران احتمالا درحال رسیدن به نقطه ای مهم است.

 به گزارش واحدمرکزی خبر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مذاکرات جاری در وین ملحق شد. این مطلب در پیامی توئیتری در وزارت امور خارجه روسیه اعلام شده است.
گفتگوها تا روز دوشنبه (امروز) تمدید شد. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت به اعتقاد وی گفتگوها در مرحله نهایی قرار دارند.

سی ان ان در ادامه با نیک رابرتسون خبرنگار ارشد بین المللی خود مستقر در وین اتریش گفتگو کرد.

 نیک رابرتسون در گفتگویی زنده از وین اتریش گفت:
ما در داخل اتاق مذاکرات نیستیم اما فضا نشان می دهد توافق قابل حصول است.برداشتی که ما داریم این است که امروز دوشنبه چیزی امضا خواهد شد. جان کری یک ساعت پیش به مدت نیم ساعت با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد. ما نمی دانیم که در این جلسه چه گذشت اما من اندک زمانی پیش با یک مقام ارشد ایرانی صحبت کردم. این مقام ایرانی به من گفت احتمال حصول توافق وجود دارد اما وی درحالیکه منظورش طرف آمریکایی بود گفت انتخاب های سیاسی وجود دارد که باید صورت گیرند، دو یا سه موضوع هستند که باید مشخص شوند. وی گفت طرف ایرانی یک سند یکصد صفحه ای را بررسی می کند. وی گفت بیست صفحه از این سند مربوط به توافقنامه است و هشتاد صفحه ی آن ضمیمه است. در کل این سند پرانتزهایی هستند که باید پر شوند.
مجری سی ان ان پرسید:
اگر توافق صورت گیرد آیا آنها باید به تهران بازگردند ؟ چون رهبر معظم ایران ظاهرا برجسته ترین منتقد مذاکرات جاری است و به نوعی حق وتو دارد.
خبرنگار سی ان ان در پاسخ گفت:
البته وی مرجع اصلی مذاکره کنندگان ( ایرانی ها) در اینجا است . وزیر امور خارجه ایران گفته است که قدرت مذاکره دارد. معاون وی در امور اروپا امشب از تهران به وین وارد شد. البته که آخرین اطلاع رسانی صورت می گیرد و او این تازه ترین اخبار و مواضع را به اطلاع ظریف خواهد رساند. اگر آنها به توافق برسند مراسم امضا در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل متحد که فاصله زیادی با اینجا ندارد برگزار خواهد شد اما نکته کلیدی برای ایرانی ها این است که اگر توافقی صورت گیرد ، به سازمان ملل متحد فرستاده می شود تا طی یک قطعنامه تصویب شود در این صورت است که ایرانی ها اطمینان خواهند داشت که آنچه که مورد توافق قرار گرفته است اجرا خواهد شد. بی اعتمادی زیادی در بین مقامات ایرانی نسبت به آمریکا وجود دارد. در واقع از دیدگاه ایران قطعنامه شورای امنیت به معنای تضمین بین المللی توافقنامه است

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

منبع ایرانی: توافق جامع هسته ای تا عصر دوشنبه نهایی خواهد شد ../ ساعت: 11:00

یک منبع آگاه در هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که توافق جامع نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حاصل خواهد شد ولی این مساله زودتر از عصر دوشنبه اتفاق نخواهد افتاد.یک منبع آگاه در هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی در مصاحبه با اسپاتنیک، تصریح کرد: مذاکرات با امضای توافقنامه جامع بر سر برنامه هسته ای ایران به نتیجه خواهد رسید. این اتفاق در زودترین زمان ممکن عصر دوشنبه اتفاق خواهد افتاد. به گزارش تسنیم پیش از این یک منبع آگاه در هیات های غربی گفته بود که فارغ از نتیجه نهایی مذاکرات، امروز دوشنبه 13 جولای آخرین روز مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران خواهد بود.ایران و شش قدرت جهانی شامل چین، فرانسه، روسیه، آمریکا ، انگلیس و آلمان در تلاش برای دستیابی به توافق بلندمدتی هستند که ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران را تضمین کند و در مقابل تحریم های اعمال شده علیه تهران را لغو نماید.ایران و قدرت های جهانی نتوانستند تا ضرب الاجل 30 ژوئن به توافق جامع هسته ای دست یابند و این ضرب الاجل را تا 13 جولای یعنی امروز دوشنبه تمدید کرده اند

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

پليتيکو:توافق هسته‌اي خيلي نزديک است .../ ساعت: 11:30

ایران و پنج کشور دیگر روز یک شنبه به توافقی نزدیک شدند که بر اساس آن برخی تحریم های بین المللی ضد ایران برداشته می شود و این کشور محدویت های سختی را در برنامه هسته ای می پذیرد.نشریه پلیتیکو در گزارشی به نقل از برخی دیپلمات ها از خیلی نزدیک بودن توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 خبر داد. به گزارش پايگاه خبري «تيک»، مذاکره کنندگان آمریکا، ایران و پنج کشور دیگر روز یک شنبه به توافقی نزدیک شدند که بر اساس آن برخی تحریم های بین المللی ضد ایران برداشته می شود و این کشور محدویت های سختی را در برنامه هسته ای می پذیرد.آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های درگیر در گفتگوهای وین نوشت احتمالا یک شنبه توافق حاصل و روز دوشنبه به طور رسمی اعلام می شود.وزارت امور خارجه آمریکا این گزارش ها را تائید نکرد. یک مقام ایرانی هم با پلیتیکو گفت توافق خیلی هم نزدیک نیست.مقام دولتی ایران افزود: «داریم سخت کار می کنیم ، اما امشب توافق به لحاظ لجیستیکی امکان پذیر نیست. بالاخره سندی است صد صفحه ای.»دیگر مقام های ارشد هم روز یک شنبه در اظهار نظرهای عمومی خوش بین ظاهر شدند.جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بدون آنکه زمان خاصی را تعیین کند به خبرنگاران گفت: «فکر می کنم داریم به تصمیم هایی واقعی می رسیم، این را می گویم زیرا چند کار سخت پیش رو داریم، امیدوار هستم.»لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم اظهار نظر مشابهی داشت.وی گفت: «امیدوارم ، امیدوارم ، بالاخره داریم وارد مرحله نهایی این گفتگوهای ماراتن می شویم.»یکی از مقام های ارشد وزارت امور خارجه از تایید اینکه یک شنبه توافق می شود طفره رفت. وی گفت: «در طول این گفتگوها، هیچ گاه درباره زمان چیزی گمانه زنی نکرده ایم و نخواهیم کرد، بویژه اینکه هنوز مسائل اساسی وجود دارد که حل نشده باقی مانده اند

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

آخرین گمانه‌زنی‌ها از توافقنامه هسته‌ای ... / ساعت: 12:00

ايران از اين پس تحت تحريم هاي تسليحاتي نخواهد بود ايران از ذيل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد شد
گروه دیپلماسی: دود سفید از کاخ اسرارآمیز کوبورگ در حال بلندشدن است. این را می‌توان از اظهارات مثبت دیپلمات‌های محل مذاکرات و همچنین خوش‌بینی انبوه خبرنگاران چادر خیمه شکل به خوبی لمس کرد. سرعت دیدارهای دوجانبه و چندجانبه و پیوستن وزرای خارجه چین و روسیه و همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محل گفت‌وگوها، نوید رسیدن به توافق و پایان ماراتن نفسگیر هسته‌ای ایران و 1+5 را بسیار نزدیک کرده است.

پیش‌تر رسانه‌های خبری داخلی و خارجی از محتمل بودن توافق در ساعات بامداد دوشنبه در مقر سازمان ملل در وين گفتند. در این میان آسوشیتدپرس و واشنگتن پست در خبری مشابه به نقل از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات اعلام کردند که مذاکره‌کنندگان انتظار دارند که ديروز (یکشنبه) متن توافق به پايتخت‌ها فرستاده ‌شود تا سران کشورها آن را مطالعه و در صورت تغييرات و موافقت، روز دوشنبه توافق رسمی اعلام شود.با این حال یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرگزاری فارس این خبر را تکذیب کرد. همزمان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آمریکا و فرانسه نیز با ابراز خوش‌بینی از پیشرفت در مذاکرات در ساعات پایانی هشتمین دور از نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. اگرچه اعلام توافق به هیجانات، انتظارات، نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها خاتمه می‌دهد، اما سرآغاز یک فرآیند چندساله از تعهدات و راستی‌آزمایی طرفین خواهد بود.این توافق پس از اعلام عمومی در مقر سازمان ملل متحد در وین، باید برای بحث و بررسی دوماهه راهی کنگره آمریکا شود و سپس مهر تایید آژانس بر متن و ضمائم برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) زده شود تا آنگاه آماده اجرا شود. پیش‌تر برخی خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع آگاه ایرانی از محورهای احتمالی برنامه جامع اقدام مشترک خبر داده بودند. اگرچه بلافاصله یک مقام مسوول نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که محورهایی که سایت‌های خبری از برخی مفاد و بندهای برجام منتشر کرده‌اند دقیق نیست و مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد. تا پيش از پایان مذاکرات و نهایی شدن نگارش بندهای مرتبط در متن برجام، مطالبی از این دست صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای محسوب می‌شود.

این منبع آگاه گفته بود که این محورها با 1+5 در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم‌های لازم را بگیرد، توافق حاصل می‌شود. برخی محورهاي برجام احتمالي عبارتند از اول: براساس برجام، همگي تحريم‌ها عليه ايران لغو گرديده و ايران از اين پس يك كشور تحت تحريم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا يكسري محدوديت‌هاي موقت پيش‌بيني گرديده كه آنها هم مطابق بیانات مقام معظم رهبري پس از مدتي معقول و محدود رفع خواهند شد. دوم: كليه تحريم‌هاي اقتصادي، بانكي و مالي مطابق تاكيدات مقام معظم رهبري در روز اجراي برجام، به طور قطعي لغو خواهند گرديد. سوم: ايران از اين پس تحت تحريم‌هاي تسليحاتي نخواهد بود و طبق قطعنامه شوراي امنیت که قرار است بعد از حصول توافق صادرگردد، اين تحريم‌ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخي محدوديت‌هاي موقت براي زماني محدود اعمال مي‌گردد.

چهارم: اين برجام در واقع مجموعه‌اي از چندين توافق است كه همگي آنها در چارچوب خطوط قرمز ايران و مقام معظم رهبري تعريف شده و برخي اقدامات موقت و محدود با دوره‌هاي زماني متفاوت در آن پيش‌بيني شده است. پنجم: قطعنامه شوراي امنيت آخرين قطعنامه در مورد برنامه هسته‌ای ايران خواهد بود و پرونده هسته‌اي ايران را از ذيل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد كرد. مدت زمان اجراي قطعنامه محدود بوده و در پايان اين مدت ملغي خواهد گرديد. ششم: اين براي اولين‌بار است كه يك كشور ذيل تحريم‌هاي فصل هفتم موفق گرديده است با مذاكرات و ديپلماسي فعال از اين وضعيت خارج شود.

همچنان امیدوارم

همزمان، جان کری وزیر خارجه آمریکا نشست شنبه شب با ظریف و موگرینی را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفت همچنان امیدوارم به توافق برسیم. وزیر خارجه آمریکا صبح یکشنبه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران آمریکایی که برای پوشش خبری مذاکرات به وین آمده‌اند، دوبار تکرار کرد: «همچنان امیدوار هستم به توافق برسیم.»

امید دارم که به نتیجه می‌رسیم

همچنین وزیرخارجه فرانسه که به پاریس رفته بود، دیروز عصر برای چندمین‌بار به محل مذاکرات هسته‌ای آمد. او قبل از ورود به هتل کوبورگ به جمع خبرنگاران پیوست و با بیان اینکه هنوز برخی مشکلات باقی است، تاکید کرد: «امید دارم که به نتیجه می‌رسیم.» وزیرخارجه فرانسه به دیدار پیش رویش با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و ادامه داد: «امیدوارم که آخرین مرحله از این ماراتن را پشت‌سر بگذاریم.»

مذاکرات فنی پایان یافته است

از سوی دیگر، رئیس فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده در وین به صورت فشرده مذاکرات را به گونه‌ای به سرانجام رساند که همه مسائل فنی پایان یافته است درخصوص چگونگی بازطراحی اراک نیز گفت: «پارامترهای اصلی رآکتور اراک را به گونه‌ای مشخص کردیم که نظر طرفین در آن لحاظ شده است. با اینکه در بازطراحی، تولید پلوتونیم کاهش یافته است اما این رآکتور به یک رآکتور چندوجهی با قابلیت بالا تبدیل می‌شود که پیش از این در طراحی سابق نبوده است.»

حرکت رو به جلو

علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه «قاب سرخ»گفت در مجموع فکر می‌کنم حرکت مذاکرات رو‌به‌ جلو است و می‌تواند در شرایط فعلی به نتیجه برسد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ادعای الجزیره:توافق هسته‌ای حاصل شده ... / ساعت: 13:00

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع آگاه مدعی شد توافق نهایی میان ایران و 1+5 به دست آمده است. گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در پاسخ به این پرسش که «آیا آن گونه که انتظار می رود، امروز توافق هسته ای اعلام می شود؟» گفت: قصد دو طرف همین است. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، گروه 1+5  در چند ساعت اخیر نشستی برگزار کردند که از هر گونه تشنج، جدال و غیره به دور بود.به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود: به گفته منابع ما، فقط موضوع تنظیم متن توافقنامه‌ای که قرار است به موجب آن تحریم های اعمال شده برضد ایران لغو شوند، بررسی شد.وی اضافه کرد:  علاوه بر این، منابع مذکور تاکید کردند توافق صورت گرفته است؛ اما یک سری مسائل لوجستیک وجود دارد مانند این که این توافق چگونه، در چه زمانی و در جمع چه کسانی اعلام شود. حتی نظر برخی این بود که توافق در مکان های متعدد وین اعلام شود؛ اما این اقدام عملا امکان پذیر نیست و این مسئله باید در یک مکان اعلام شود تا وجهه رسمی پیدا کند.گزارشگر الجزیره در ادامه مدعی شد:« این توافق در واقع حاوی یک تناقض است زیرا مانند توافق کلاسیک که افراد مشخصی در آن حضور پیدا و آن را امضا می کنند، نیست. این توافق صرفا بیانیه ای است که روح توافق را دارد.»

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اولاند:فاصله زیادی با توافق هسته‌ای نداریم ... / ساهت:14:00

رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران سرعت گرفته است.
به گزارش فارس  فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند، اما هنوز نمی‌توان در مورد حصول توافق اظهار نظر کرد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

بی‌بی‌سی: تلاش آمریکا برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای فردو // 16:30

شبکه بی بی سی گزارش داد که طرف آمریکایی در حال اعمال فشار به ایران برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود در سایت فردو است.
 خبرنگار بی بی سی گزارش داد که طرف آمریکایی در حال اعمال فشار به ایران برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود در سایت فردو از هزار عدد به ۳۰۰ عدد است. به گزارش فارس پیش از این توافق شده بود که ایران می‌تواند در سایت فردو حدود یک هزار سانتریفیوژ داشته باشد به شرطی که به آن اورانیوم تزریق نکند.
+++++++++++++++++++++++++
گزارش سی.بی.اس از مذاکرات هسته‌‌ای در کاخ‌سفید // 17:00

خبرنگار آمریکایی که در اغلب سفرهای باراک اوباما او را همراهی می‌کند، گفت: «هنوز مشخص نیست مذاکرات هسته‌ای ایران به توافق منجر می‌شود یا نه البته کاخ سفید از نزدیک تحولات وین را دنبال می‌کند».
  یک خبرنگار آمریکایی نزدیک به باراک اوباما خبر داد که مقامات کاخ سفید از نزدیک تحولات وین و مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند. به گزارش فارس مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در پایتخت اتریش با حضور وزرای خارجه در حال پیگیری است. رسانه‌ها با توجه به اینکه امروز دوشنبه آخرین روز سومین تمدید ضرب‌الاجل گفتگوها است از احتمال توافق خبر داده‌ و در آن واحد بر باقی ماندن برخی اختلافات تاکید کرده‌اند. در همین ارتباط خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از باقی بودن سه موضوع اختلافی بین ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات خبر داده و از احتمال ادامه گفتگوها تا روز سه شنبه(فردا) خبر داده است درباره مذاکرات هسته‌ای،‌ یک خبرنگار مسئول خبرهای کاخ سفید در شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت: «مشخص نیست که آیا مذاکرات هسته‌ای ایران، امروز به توافق منجر خواهد شد یا نیاز به تمدید گفتگوها برای چهارمین بار نیاز خواهد بود. کاخ سفید از نزدیک در حال دنبال کردن تحولات وین است».
+++++++++++++++++++
فابیوس: امروز بیانیه صادر خواهيم کرد // 17:30

 "لوران فابیوس" وزیر امورخارجه فرانسه به همراه همتای آلمانی خود در جمع خبرنگاران حاضر در وین در محل مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «امروز عصر درباره موضوع هسته‌ای ایران بیانیه صادر خواهیم کرد.»  وزیر امورخارجه فرانسه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: عصر امروز درباره مذاکرات هسته‌ای ايران بیانیه صادر خواهيم کرد. به گزارش رویترز؛ "لوران فابیوس" وزیر امورخارجه فرانسه به همراه همتای آلمانی خود در جمع خبرنگاران حاضر در وین در محل مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «امروز عصر درباره موضوع هسته‌ای ایران بیانیه صادر خواهیم کرد.»

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

 رایزنی مجدد ظریف و کری // 18:00

 وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا به همراه معاونان، حسین فریون و هلگا اشمیت به گفت‌وگو نشستند.
 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی‌اش به همراه علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا از دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند. به گزارش فارس در این نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران به همراه وندی شرمن معاون کری، هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران و رابرت مالی مشاور اوباما نیز حضور دارند. امروز وانگ یی وزیر خارجه چین که شب گذشته به مذاکرات جاری در وین پیوست، با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش به گفت‌وگو نشست.
++++++++++++++++++++++
فضای مذاکرات چگونه است؟ در هتل کوبورگ چه می گذرد؟ // 19:00

المنار گفت: مذاکرات هسته ای در وین امروز شاهد دیدارهای سرنوشت سازی به منظور نهایی کردن متن توافق درباره برنامه هسته ای ایران میان این کشور با شش قدرت بین المللی است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است مذاکره کنندگان امروز در وین نشست های خود را از سر خواهند گرفت. وی تاکید کرده است مذاکرات دیگر تمدید نخواهد شد.
 به گزارش تیک علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم به نوبه خود اعلام کرد مذاکرات فنی به پایان رسیده است و در مرحله کنونی متون تدوین شده به منظور اطمینان یافتن از منطبق بودن آنها با مذاکرات شفاهی بررسی می شود.
  عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران هم گفت پیشرفت زیادی حاصل شده است اما نمی توان با قاطعیت گفت امشب یا فردا توافق نهایی حاصل خواهد شد. با توجه به بازگشت وزیران خارجه روسیه و چین به وین به منظور شرکت در دیدارهای حساس این مذاکرات، قرار است وزیران خارجه کشورهای مذاکره کننده در نشستی فراگیر با هم دیدار و گفتگو کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، احمد الحاج علی گزارشگر اعزامی شبکه به وین، در گفتگویی زنده از طریق اسکایپ به سئوالات مجری شبکه در این زمینه پاسخ گفت.
  وی در پاسخ به سئوالی درباره این که آیا فضای حاکم بر مذاکرات نشان دهنده نزدیک بودن اعلام دستیابی به توافق هست یا خیر؟ گفت: همان طور که شما گفتید وزیر خارجه چین دقایقی پیش وارد هتل کوبورگ وین شد و با ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرد. وزیر امور خارجه روسیه هم دیروز به وین بازگشته بود. قرار است کشورهای عضو گروه 1+5 امشب یک شام کاری مفصل برگزار کنند و تا ساعات پایانی شب گفتگو کنند ولی امروز اظهارات عباس عراقچی ما را غافلگیر کرد. وی گفت هنوز مشکلاتی حل نشده باقی مانده است و اگر امشب یا فردا روی آنها توافق نشود نمی توان از توافق نهایی سخن گفت.
 
  البته تا این لحظه اوضاع مثبت بود و وزیر خارجه چین هم که ساعاتی پیش وارد وین شد تاکید کرد شرایط برای دستیابی به توافق آماده است و در دستیابی به این توافق، که شرایط برای آن فراهم شده، نباید تاخیر یا تعلل صورت گیرد. همه شرایط و مقدمات و تدارکات لازم از چند روز پیش آماده شده است.
 
 نمایندگی سازمان ملل متحد برای برگزاری جلسه اعلام این توافق آماده است. وزیر امور خارجه ایران دیروز به پیش نویس اشاره کرد و منابع دیپلماتیک میان هیئت ایرانی هم به مسئله اصلاح و تنقیح برخی کلمات و عبارات متن توافق و تطبیق این عبارت ها میان هر 8 طرف مذاکره یعنی ایران، شش قدرت بزرگ و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کردند. اگر موانعی هم در این مسیر باشد صرفا موانع اجرایی است.
 
 ولی از طریق منابع آگاه و ناظر مذاکرات مطلع شدیم که ورود فرانسه با اشاره عربستان سعودی و اسرائیل به خط مذاکرات و تلاش آن برای به تعویق انداختن و مانع تراشی در مسیر آن آغاز شده است. این مانع تراشی های مخفیانه را در جریان بررسی های نهایی فنی مسائل هسته ای در طی این 15 روزی که ما در وین بودیم حس کرده ایم اما از سوی دیگر، شاهد پافشاری بسیاری از وزیران بر تکمیل روند مذاکرات و دستیابی به نتیجه با توجه به اراده سیاسی برای دستیابی به چنین توافقی هستیم. این مرحله از توافق باید پشت سر گذاشته و توافق حاصل شود. اکنون جوی حاکی از خوش بینی بر مذاکرات حکمفرما شده است.
 
 وی در پاسخ به سئوالی درباره میزان موفقیت تلاش های فرانسه برای مانع تراشی در مسیر دستیابی به توافق گفت، آقای عراقچی به احتمال به تعویق افتادن توافق تا امشب یا فردا و چه بسا فردا شب اشاره کردند. این چیزی بود که راستش انتظار آن را نداشتیم. با توجه به منابع سازمان ملل، ما انتظار داریم دستیابی به توافق امروز اعلام شود.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

تمدیدیک شبه اقامت هیئت‌آمریکایی در هتل وین // 19:30

هیئت آمریکایی حضورش در وین را تمدید کرد.  به گزارش فارس یک خبرنگار حاضر در محل مذاکرات ایران و 1+5 از تمدید یک شبه اقامت مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین خبر داده است.
+++++++++++++++
خبرگزاری‌فرانسه:امشب شانس توافق کم است // 20:00

خبرگزاری فرانسه خبر داد: امشب شانس رسیدن به توافق کم است  به گزارش فارس خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع ایرانی گفته که شانس توافق ایران و 1+5 در روز دوشنبه (امروز) کم است.
+++++++++++++++++++++
اعلام توافق هسته‌ای صبح سه‌شنبه // 20:30

یک خبرگزاری روسی مدعی شد که اعلام توافق هسته‌ای تا صبح سه‌شنبه به تعویق افتاد.
 یک منبع ایرانی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که احتمال اندکی وجود دارد که ایران و قدرت‌های جهانی تا پیش از ضرب الاجل دوشنبه شب به توافق برسند. به گزارش تسنیم، وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا احتمال رسیدن به توافق در روز دوشنبه وجود دارد که وی پاسخ داد شانس اندکی برای آن وجود دارد.
 قرار است که ساعت 9 شب به وقت وین ایران و گروه 1+5 و تنها سه ساعت پیش از پایان آخرین ضرب الاجل جلسه‌ای داشته باشند.
 از سوی دیگر خبرگزاری روسی اسپاتنیک مدعی شد که اعلام توافق هسته‌ای تا صبح سه‌شنبه به تعویق افتاد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا شانس اعلام توافق امروز عصر هست یا نه گفت: همیشه این شانس هست. لاوروف پس از این پاسخ هتل محل مذاکرات هسته‌ای را ترک کرد. ساعتی پیش بود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درباره مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 گفت طرف‌ها به توافقی نزدیک هستند اما یک شکاف باقی مانده است.
++++++++++++++++++

ظریف: امشب از توافق خبری نیست // 21:00  
خبرنگاران در وین می‌گویند محمدجواد ظریف - در بالکن هتل - در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات امشب تمام می‌شود یا نه، گفته است: "نه"
به نقل از بی بی سی ظریف در بالکن کوبورگ گفته است که بعید است توافق امشب باشد ولی فردا شاید.
محمدجواد ظریف در توییتر: اگر توافق حاصل شود، پیروزی دیپلماسی به معنای پیروزی همه ما خواهد بود، در شرایطی که امکان داشت همه شکست بخوریم. خیلی ساده و سرراست، بدون نیاز به پیچاندن موضوع.
یک مذاکره کننده اروپایی هم گفته است که همه پرانتزها پر شده ولی بعضی مسائل سیاسی باقی است، از جمله متن قطعنامه شورای امنیت. او گفت که مذاکرات ممکن است تا ساعاتی پس از نیمه شب ادامه یابد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // دوشنبه 22 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان