کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>ظریف: این یک لحظه تاریخی است /به روند برد-برد رسیدیم/خبرهای لحظه ای سه شنبه 23 تیر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 29 دقيقه

 

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

موگرینی از دو مانع باقیمانده پرده برداشت؛ توافق امروز اعلام میشود؟/خبرهای لحظه ای سه شنبه 23 تیر

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++
 
موگرینی از دو مانع باقیمانده مذاکرات پرده برداشت؛ آیا توافق سه شنبه اعلام میشود؟

 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران از پیشرفت در مذاکرات خبر داد
 شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد: موگرینی از پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران مراد الشیشانی خبرنگار این شبکه در وین درباره روند مذاکرات هسته ای ایران گفت: لحظاتی پیش فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران از پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

 اطلاعات اندکی از محتوای این مذاکرات به بیرون درز می کند و حرف و حدیث های زیادی درباره اعلام توافق مطرح است. ایرانی ها تاکید می کنند این مذاکرات تمدید نخواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا تمدید نشدن این مذاکرات به معنای آغاز دور جدیدی از گفتگوها در موعدی دیگر است یا این که امروز این توافق اعلام خواهد شد.

 خبرنگارانی که این توافق احتمالی را از سه هفته پیش تا کنون در وین دنبال کنند احساس خستگی می کنند و همه بسیار مشتاقند که توافقی اعلام شود.

 وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها خوشبین هستند به ویژه آنکه گفته شده است حسن روحانی رئیس جمهور ایران ساعت پنج و نیم عصر به وقت گرینویچ سخنرانی خواهد کرد و خبر از این توافق خواهد داد، گفت: دفتر رئیس جمهور ایران در تکمیل این خبر اعلام کرد هنوز زمانی برای ایراد این سخنرانی انتخاب نشده ولی اعلام کرده است رئیس جمهور ایران سخنرانی خواهد داشت. به نظر می رسد یک نوع اختلاف سیاسی وجود دارد و درباره موضوعات فنی چند روز بوده که توافق حاصل شده است. روشن است که چنین توافقی باعث پایان یافتن روابط متشنجی خواهد شد که در سالهای گذشته ایجاد شده بود. همچنین باعث بهبود اقتصاد ایران نیز خواهد شد.

 آمریکایی ها نیز بر این باورند این توافق باعث کاهش تهدیدات هسته ای ایران در منطقه خواهد شداما در این گفتگوهای دو مانع اصلی دیده می شود.

 نخست درباره لغو تحریم های تسلیحاتی ایران و دوم تدوین قطعنامه شورای امنیت درباره این توافق است.
++++++++
منبع نزدیک به مذاکرات: هیچ‌ضرب‌الاجلی تعیین نشده که نیاز به تمدید آن باشد

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که برای مذاکراتی که در آن هستیم تاکنون هیچ ضرب الاجلی تعیین نشده است که نیاز به تمدید آن باشد.
 یک منبع نزدیک به مذاکرات در پاسخ به سوالات متعدد گفت: روز سی ژوئن، سفرای هر هفت کشور در نامه مشترکی به مدیرکل آژانس، اعلام کردند که برنامه اقدام مشترک ژنو تا اطلاع ثانوی تمدید شده است. بنابر این برای مذاکراتی که در آن هستیم تاکنون هیچ ضرب الاجلی تعیین نشده است که نیاز به تمدید آن باشد.

 به گزارش تسنیم، این اظهارات درحالی مطرح شده که سخنگوی کاخ سفید در تازه‌ترین واکنش به مذاکرات فعلی اعلام کرد: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات طی روز دوشنبه، توافق موقت بار دیگر تمدید خواهد شد. وی افزود که همچنان برخی موانع حل نشده باقی مانده است و آنها به مذاکره درباره موضوعات مهمی که هنوز باقی مانده ادامه می‌دهند.
++++++++++++++
آسوشیتدپرس: دو موضوع در مذاکرات باقی مانده

منابع دیپلماتیک می‌گویند هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ در حال تلاش برای رسیدن به توافق نهایی با حل دو محور اختلافی هستند.
 دیپلمات‌ها می‌گویند تلاشها برای حصول توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت روز دوشنبه هم ادامه یافت. به گزارش فارس، این منابع به آسوشیتدپرس می‌گوید هنوز دو موضوع دیگر هستند که نیازمند توافق نهایی طرفین هستند: یکی رفع تحریم‌ها تسلیحاتی علیه ایران و دوم اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را غیرقانونی ندانند.
 دیپلمات‌های مورد استناد آسوشیتدپرس خواسته‌اند نامشان فاش نشود زیرا مجاز به گفت‌وگو در این باره نبوده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این مدعی شده بود توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

اعلام توافق احتمالی، شاید ظهر امروز ... / ساعت: 8:30


منابع خبری از نشست اعضای پنج بعلاوه یک پیش از ظهر امروز یعنی ساعت دوازده و سی دقیقه به وقت تهران خبر داده اند.
براساس آنچه به خبرنگاران حاضر در مقابل هتل کوبرگ اعلام شده، نشست اعضای 1+5 با ایران ساعت 12:30 به وقت ایران و  ساعت 10به وقت وین برگزار خواهد شد. 
به گزارش خبرآنلاین در همین حال به احتمال زیاد  نشست رسانه ای اعضای پنج بعلاوه یک ساعت 13 به وقت ایران برگزار می شود.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

توافق موقت تا زمانی که ایران و 5+1 لازم بدانند معتبراست ... / ساعت: 9:00

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت، توافق موقت تا زمانی که ایران و 5+1 لازم بدانند معتبر خواهد بود و افزود پس از دستیابی به توافق نهایی، توافق نامه به پایتخت کشورهای مذاکره کننده برای بررسی های بیشتر برده خواهد شد.
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه اظهار داشت، توافق موقت تنها تا زمانی که ایران و 5+1 لازم بدانند معتبر خواهد بود و اضافه کرد، بدلیل این که توافق بسیار نزدیک است تمام طرفین خواهان تمدید پارامتر های تعریف شده در برجام یا توافق موقت در زمان ادامه مذاکرات شده اند.

وی اظهار داشت پس از دستیابی به توافق، توافق نامه نهایی به پایتخت کشورهای مذاکره کننده برای بازبینی های بیشتر ارجاع داده خواهد شد و اضافه کرد، این بخش مهمی خواهد بود و پیش بینی می شود پیش از بررسی کاخ سفید این توافق از طرف وزارت خارجه آمریکا منتشر نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با مدت زمان تمدید مذاکرات اظهار داشت،پیشرفت های زیادی در جریان این مذاکرات به دست آمده و برخی از مسائل باقی مانده هم درمذاکرات جاری در دست کار برای حل و فصل می باشد.

سخنگوی کاخ سفید در مورد سنگ اندازی های بنیامین نتانیاهو در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران عنوان داشت، اظهارنظر های بسیاری همواره از متوجه این مذاکرات بوده است و این خود گواه مهم بودن این توافق نامه است وی اضافه کرد، ما در مورد اظهار نظر های توییتری مقامات دیگر کشور ها موضع گیری خواصی نخواهیم داشت زیرا توجه جان کری در حال حاضر تنها بر روی مذاکرات و گفتگوهای وین متمرکز است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ریانووستی:لغو فوری‌تحریم‌ها در توافق‌نیامده... / ساعت:9:30


خبرگزاری روسی ریانووستی مدعی است که هیچ نامی از برداشتن فوری تحریم‌ها در سند مربوط به توافق نهایی بین ایران و 1+5 آورده نشده است.
گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی نشان می‌دهد که هیچ نامی از برداشتن فوری تحریم‌ها در سند مربوط به توافق نهایی بین ایران و 1+5 آورده نشده است.

بنابراین گزارش فارس ، برداشتن تحریم‌ها تنها پس از آن میسر خواهد بود که مساله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

خبرگزاری تاس نیز گزارش داده که پس از حصول توافق تا پایان سال جاری میلادی، اقدامات محدود‌کننده علیه ایران فریز خواهد شد و در همین دوره در خصوص برداشتن کامل تحریم‌ها توافق می‌شود.

گفته می‌شود که امروز (سه‌شنبه، 23 تیر)، توافق ایران و 1+5 به جمع‌بندی رسیده و پس از تائید در کنگره آمریکا و شورای عالی امنیت ملی ایران، نهایی خواهد شد.

شایان ذکر است، یکی از خطوط قرمز مشخص ایران در این مذاکرات عدم موکول شدن برداشتن تحریم‌ها غرب علیه ایران به اقدامات اعتمادساز این کشور بود.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

رویترز: توافق از 2016 اجرا می شود /دسترسی به مراکز نظامی ایران ... / ساعت: 10:00

مرحله اجرایی توافقنامه نیز در نیمه اول سال 2016 آغاز خواهد شد.
رویترز در خبر غیررسمی و تایید نشده اعلام کرد: یک منبع دیپلماتیک گفت که پیش نویس توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 خواستار ورود بازرسان آژانس به همه مراکز مشکوک ایران از جمله مراکز نظامی براساس مشورت و رایزنی میان ایران و قدرت های جهانی (1+5) است.

 همچنین متن قطعنامه لغو تحریم های ایران نیز در ماه جاری میلادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد رفت و به رای گذاشته خواهد شد.

مرحله اجرایی توافقنامه نیز در نیمه اول سال 2016 آغاز خواهد شد.
این پیش نویس اولیه است و ممکن است در آخرین رایزنی های وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 تغییر کند.

هنوز هیچ منبع رسمی یا ایرانی این خبر رویترز را تایید نکرده است.

+++++++++++++++++++

جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ظهر امروز؛قرائت بیانیه جمع‌بندی مذاکرات ... / ساعت: 10:30

قرائت بیانیه مشترک جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین پایتخت اتریش به ظهر روز سه شنبه موکول شد.
پیش از این قرار بود این بیانیه بامداد سه شنبه توسط محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مرکز رسانه ای سازمان ملل در وین قرائت شود.

به گزارش ایرنا درمراسم قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات، علاوه بر ظریف و موگرینی، جان کری وزیرامور خارجه آمریکا ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و وانگ یی وزیرامور خارجه چین نیز حضور خواهند داشت.

حدود 800 خبرنگار ازکشورهای مختلف برای پوشش خبری این رویداد تاریخی در وین حضور دارند.

جمع بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در 100 صفحه و پس از چندین نوبت تمدید مذاکرات تنظیم شده است.

مذاکرات فشرده وزیران امورخارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرا دوشنبه شب تا نزدیک صبح سه شنبه در هتل کوبورگ وین ادامه داشت.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ایتارتاس: اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را تا پایان سال متوقف می‌کند ... / ساعت: 11:00

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری روسی ایتارتاس می‌گوید اتحادیه اروپا اجرای تحریم‌های ضد ایرانی را تا پایان سال جاری متوقف خواهد کرد تا درباره حذف کامل آنها تصمیم‌گیری کند.
تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران تا پایان سال جاری متوقف خواهد شد تا هماهنگی‌های لازم برای لغو کامل آنها انجام شود.

به گزارش فارس یک منبع به خبرگزاری روسی «ایتارتارس» گفت: «بعد از نهایی شدن توافق جامع هسته‌ای، اقدامات تحریمی تا پایان سال جاری متوقف می‌شود و طی همین مدت درباره حذف کامل آنها توافق خواهد شد.»

به گفته منبع مورد استناد ایتارتاس، این تصمیم ممکن است روز سه‌شنبه اتخاذ شود، چرا که در حال حاضر توقف تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران تا روز 13 جولای معتبر است.

اتحادیه اروپا تا کنون سه بار هم‌گام با تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران، تعلیق اجرای تحریم‌های ایران را تمدید کرده است.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++
برگزاری نشست 1+5 قبل از نشست عمومی/انتقال تصویربرداران به مقر سازمان ملل ... / ساعت: 11:30


قرار است قبل از نشست عمومی ایران و 1+5 نشست داخلی 1+5 برگزار شود و پس از آن نشست عمومی به احتمال قوی در مقر سازمان ملل در وین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به وین، پس از نشست عمومی نیز بیانیه مشترک توسط ظریف و موگرینی در دو نسخه فارسی و انگلیسی قرائت می‌شود.

تصویربرداران و عکاسان برای استقرار در مقر سازمان ملل منتقل شده‌اند و همچنان ساعت ۱۰ و نیم به وقت محلی زمان برگزاری نشست عمومی و قرائت بیانیه اعلام می‌شود.

از شب گذشته تاکنون رسانه های مختلف به گمانه زنی‌های متعدد پرداخته اند و هر یک ساعتی را برای اعلام نتیجه منتشر می‌کنند.

به نظر می‌آید سرنوشت توافق جامع هسته‌ای امروز روز سه شنبه ۲۳ تیرماه تعیین شود.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز تایید کرده است که مراسم اعلام نتیجه مذاکرات ساعت ۱۰ و نیم به وقت محلی است. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

جروزالم پست: نتانياهو عامل توافق هسته‌ای است ... / ساعت: 12:00

احزاب مخالف رژيم حاکم در اراضي اشغالي فلسطين ، بنيامين نتانياهو ، نخست وزير رژيم صهيونيستي را عامل اصلي توافق احتمالي هسته اي بين ايران و گروه 1+5 مي دانند.
 روزنامه اسرائيلي جروزالم پست در گزارشي نوشت: حزب ير لپيد (Yair Lapid) گفته است توافق هسته اي ايران به علت ناکارآمدي نتانياهو اتفاق افتاده و از او خواسته کناره گيري کند.

 به گزارش وحد مرکزی خبر در اين گزارش آمده است: تا دوشنبه گذشته ، سياستمداران اسرائيلي خيلي صريح از نتانياهو بر سر ايران انتقاد نمي کردند ، چرا که نظرسنجي ها نشان مي دهد اسرائيلي ها به شدت از موضع وي در قبال ايران حمايت مي کنند. هر وقت از روساي احزاب درباره ايران پرسيده مي شد، آنها مي گفتند در اين مورد هيچ اختلاف نظري وجود ندارد. 

اما هفته گذشته وقتي که يش آتيد ، رئيس لپيد ، نتانياهو را به خاطر توافق گروه 1+5 با ايران سرزنش کرد و از او خواست کناره گيري کند ، جرياني ضد نتانياهو شکل گرفت. امروز حمله ها ضد نتانياهو شدت گرفت. مخالفان مي گويند ، نبايد به نتانياهو اجازه داد تلاش کند نمايندگان کنگره آمريکا را ترغيب کند ضد توافق (احتمالي) راي بدهند. 

وي گفت: « نتانياهو ، تقريبا سر خود ، سال ها کمپين ضد برنامه هسته اي ايران را رهبري کرد و براي اين کار بايد او را ستود. اما در سالي که گذشت ، به علت سوء مديريت وي ، درهاي کاخ سفيد به رويش بسته شد و نيمي از نمايندگان کنگره نمي خواهند حرف هاي او را بشنوند. 
اسرائيل نماينده اي در وين نداشت ، روابط اطلاعاتي ما آسيب ديد و ما داريم بهاي شکست وي را در جلوگيري از امضاي توافق مي پردازيم.» 

ايساک هرزوک ، رئيس حزب صهيونيست يونيون ، در سخناني به اعضاي حزب گفت در چند روز گذشته با وزراي امور خارجه کشورهاي عضو 1+5 که در وين با ايران گفتگو مي کنند بده بستان هايي داشته و آنها وي را متقاعد کرده اند که توافق هسته اي با ايران امنيت اسرائيل را تامين خواهد کرد.

وي ابتدا مي گفت احزاب مخالف پيش از آنکه نتانياهو را مقصر بدانند بايد منتظر بمانند تلاش ها ضد توافق با ايران تکميل شود. اما بلافاصله افزود راهکار نخست وزير براي جلوگيري از توافق هسته اي ايران شکست خورده است.
هرزوگ گفت: « بايد با آمريکا گفتگو کنيم ، اما به علت بي کفايتي آشکار نخست وزير ، هيچ گفتگويي در جريان نيست.» 

آويدگور ليبرمن ، رئيس حزب اسرائيل خانه ما هم گفت درگيري مقام هاي اسرائيلي با هم بر سر ايران اشتباه بود ، نبايد در اين زمينه مخالفتي باشد. همه احزاب اسرائيلي بايد بر سر راهکاري ضد ايران به توافق برسند.» 
ليبرمن از نتانياهو هم انتقاد کرد و گفت او نبايد با آمريکا درگير مي شد. وي گفت وقتي که توافق در وين نهايي شود کشورهايي همچون چين و فرانسه حتي يک لحظه هم منتظر کنگره آمريکا نمي مانند و شروع مي کنند به فروختن سلاح به ايران.
نفتالي بنت رئيس حزب بايت يهودي از لپيد و هرزوگ خواست از نتانياهو انتقاد نکنند و ضد توافق با ايران متحد شوند. 

وي افزود: « کشوري که مي گويد خواهان نابودي اسرائيل است هم اکنون دارد براي هسته اي شدن مشروعيت بدست مي آورد. 
شهروندان کشورهاي غربي بايد اين را درک کنند که به يک حامي تروريسم قرار است نيم تريليون دلار پول بدهند به کشوري که خطرناکترين در دنياست. 
غربي ها دارند خودکشي بين المللي مي کنند و ما با قدرت کمي که داريم تلاش مي کنيم اين اتفاق نيافتد. هم اکنون بايد متحد باشيم.»

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

رویترز: ایران و ۱+۵ به توافق رسیدند ... / ساعت: 12:15

خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک از توافق ایران و ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در 30 ژوئن (9 تیر) به پایان می‌رسید پس از چندبار تا دوشنبه (13 جولای/22 تیرماه) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پدید آید. 

به گزارش تسنیم دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقیمانده تأکید کردند. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند. اول، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست؛ دوم، در مورد دوره زمانی است که باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. طرف غربی تلاش دارد تا بیانیه لوزان را با قرائت خود یک توافق الزام‌آور نشان ده. موضوع سوم نیز اختلافات در مذاکرات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی با همان پی‌ام‌دی است که در همین چارچوب موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می شود.

 مکانیزم برداشته شدن تحریم‌ها، در کنار برگشت‌ناپذیری آ‌نها و همچنین هم‌وزن‌سازی و همزمان‌سازی اقدامات طرفین علاوه بر بحث درباره طول دوره توافق در اصل همان مباحثی هستند که خانم موگرینی از آنها تحت عنوان «برخی موضوعات سیاسی» یاد می‌کند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

بی‌بی‌سی:دیپلمات ها می‌گویند توافق حاصل شد ... / ساعت: 12:30

رسانه ها از حصول توافق نهایی در وین بر سر پرونده هسته ای ایران خبر می دهند.
خبرگزاری رویترز با انتشار خبر به نقل از یک دیپلمات ایرانی حاضر در وین از دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی خبر داد.

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری بی بی سی نیز به نقل از دیپلمات های حاضر در مذاکرات در وین از حصول توافق میان ایران و غرب بر سر مناقشه 12 ساله هسته ای خبر داد.

این در حالی است که رسانه‌ها از برگزاری نشست امروز وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در وین خبر داده‌اند. قرار است این نشست ساعت 12 به وقت تهران برگزار شود.

دیپلمات ایرانی در این باره به رویترز گفت: «همه کارهای سخت جواب داد و ما به توافق رسیدیم. خدا مردم ما را حفظ کند و به آنها عنایت دهد».

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

تیترهای رسانه‌های خارجی درباره توافق هسته‌ای ... / ساعت:12:45

رسانه‌های خارجی خبر دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای را اعلام کردند.

به گزارش (ایسنا)، دور پایانی مذاکرات هسته‌ای که از 6 تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل 10 تیر ادامه داشت سرانجام روز سه‌شنبه (امروز) پس از 18 رایزنی بی‌وقفه و نفس‌گیر به نتیجه رسید.

خبرگزاری رویترز، با اعلام این خبر گزارش داد: ایران و گروه 1+5 به یک توافق تاریخی دست یافتند.

روزنامه گاردین نیز در پی اعلام این خبر در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای تاریخی با ایران سرانجام حاصل شد.

هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به سرانجام رسید. این توافق نشان دهنده سازش میان ایران و آمریکاست.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز این خبر را اعلام کرد و نوشت: دیپلمات‌های ایرانی و غربی این خبر را اعلام کردند که توافق هسته‌ای حاصل شده است.

روزنامه نیویورک تایمز تیتر زد: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران پس از یک دوره مذاکرات طولانی.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز گزارش داد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد.

خبرگزاری شینهوا نیز نوشت: ایران و 1+5 بر سر مساله هسته‌ای تهران به توافق رسیدن. 

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

بعیدی نژاد: توافق انجام شد /تبریک به ملت ایران ... / ساعت: 13:00

عضو تیم مذاکره کننده از پایان مذاکرات خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت؛

به الطف الهی مذاکرات هسته ای با موفقیت پایان یافت و هیئت های شرکت کننده برای اعلام رسمی تفاهم آماده عزیمت به محل برگزاری مصاحبه رسمی وزاری خارجه هستند.انشاالله آثار این تفاهم برای ملت ایران مبارک و پایدار باشد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

ظریف: این یک لحظه تاریخی است /به روند برد-برد رسیدیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه کشورمان در وین در نشست ۱+۵ سخنرانی کردند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین نشست ایران و 1+5 سخنرانی کرد و سپس محمدجواد ظریف صحبت کرد و از تمام طرف‌های کمک کننده به روند گفتگوها تشکر کرد.به گزارش تسنیم ظریف در این نشست گفت: این یک لحظه تاریحی است. ما به لحظه ای نزدیک شدیم که می توانست پایان امیدها باشد. من هم از همه کسانی که این روند را شروع کردند تا بتوانیم به یک روند برد برد برسیم، تشکر می کنم. من از دولت هایی که به این روند کمک کردند تشکر می کنم. دولت های قبلی و مذاکره کنندگان قبلی
.

+++++++++++++++++++++++

زمان تصویب‎قطعنامه‎شورای‎امنیت درباره توافق // 15:30

وزیر خارجه فرانسه گفت انتظار می رود قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته ای با ایران طی روزهای آتی تصویب شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس خلاصه ای از برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 می‌باشد که در تاریخ 23 تیر 1394  بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 مورد توافق واقع گردید : قطعنامه‌های تحریمی ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامل کلیه تحریم های اقتصادی و مالی تحمیل شده علیه کشورمان، در قالب یک چارچوب مورد تفاهم و از طریق صدور یک قطعنامه جدید به یکباره لغو خواهند شد؛

- با صدور قطعنامه جدید ذیل ماده 25 منشور ملل متحد، ضمن اشاره به ماده 41 منشور صرفاً در بندهای مربوط به لغو تحریم های گذشته، تحول ماهوی در نحوه برخورد شورای امنیت با ایران ایجاد خواهد شد.

++++++++++++++++++++++

پیام تسکین‌دهنده هاموند به اعراب بعد از توافق‌ هسته‌ای // 16:00
  وزیر خارجه انگلیس پس از توافق هسته‌ای و برای تسکین نگرانی برخی کشورهای عربی گفت ما موضع خود را در حمایت از کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقابل دخالت ایران در مسائل داخلی آنها حفظ می‌کنیم.به گزارش تسنیم ایران و گروه کشورهای 1+5 امروز پس از 22 ماه مذاکره به توافقی بلند مدت درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران دست یافتند.
+++++++++++++++++++++
علت غیبت لاوروف درزمان قرائت بیانیه // 16:30

وزیر خارجه روسیه در زمان ورود وزرای خارجه ایران و 1+5 و موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای قرائت متن بیانیه مشترک و گرفتن عکس یادگاری حضور نداشت.سرگئی لاوروف در نشست عمومی ایران و 1+5 حضور داشت.به گزارش ایسنا، لاوروف برای سفری کاری و با اجازه گرفتن از دیگر وزیران خارجه ، زودتر وین را ترک کرد.
وزیر خارجه روسیه قرار بود شب گذشته وین را ترک کند که با توجه به طولانی شدن این مذاکرات دوشنبه شب را در وین ماند.
++++++++++++++
کری: ما به توافق خوب با ایران رسیدیم // 17:00

وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه به یک توافق خوب با ایران دست یافته اند گفت که ایران موافقت کرده است که برای مدت 15 سال در فوردو غنی سازی نداشته باشد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه به یک توافق خوب با ایران دست یافته اند گفت که ایران موافقت کرده است که برای مدت 15 سال در فوردو غنی سازی نداشته باشد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

هشدار اوباما به کنگره: هر قانونی که مانع اجرای توافق شود وتو می‌کنم // 17:30

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود پس از توافق میان ایران و ۱+۵ گفت که ایران ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت.
 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای وین به سخنرانی پرداخت. وی طی این سخنرانی گفت: بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنیم اما هرگز از مذاکره نترسیم. وی گفت توافق هسته‌ای مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و باعث امن‌تر شدن دنیا خواهد شد.

به گزاش تسنیم وی در ادامه گفت: ایران 98 درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت.اوباما افزود: به خاطر این توافق، جامعه بین‌الملل توانست اطمینان حاصل کند که جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد‎. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود بعد از توافق هسته ای، با بیان اینکه این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس راستی آزمایی است گفت: پنج سال محدودیت مربوط به سلاح و ده سال سلاح های هسته ای در مورد ایران اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: بدون این توافق هیچ محدودیتی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال نمی‌شد.اوباما افزود: بازرسان قادر به بازرسی از هر سایت مشکوک ایران خواهند بود. آژانس به هر مکان مورد نیاز  در هر زمان لازم دسترسی خواهد داشت.وی خطاب به کنگره گفت: این توافق امنیت ملی ما را تأمین می‌کند. من هر قانون و مصوبه‌ای را که مانع از اجرای این توافق شود وتو خواهم کرد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // سه شنبه 23 تیر// این صفحه بصورت لحظه ای بروز میشود...
+++++++++++++++++++

چه کسی مأمور دفاع از توافق در کنگره آمریکاست؟ // 22:30
 
با نهایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، اینک همه چشم ها به ماه های پیش رو و نحوه اجرایی شدن این توافق دوخته شده است. در این میان، نوع برخورد احتمالی کنگره آمریکا با این توافق، موضوعی است که به محل بحث های فراوانی تبدیل شده است. یک منبع خبری آمریکایی ضمن پرداختن به این موضوع، فردی که قرار است وظیفه قبولاندن توافق هسته ای به کنگره را بر عهده داشته باشد، معرفی کرده است.
سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به موضوع رویکرد احتمالی کنگره آمریکا نسبت به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد اکنون که همه نگاه ها به کنگره دوخته شده، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، یکی از نمایندگان را به عنوان مأمور دفاع از این توافق معرفی کرده و این فرد کسی نیست جز نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان.

به گزارش «تابناک» و به نوشته بلومبرگ، هرچند پلوسی هنوز به صورت علنی مطلبی در حمایت از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بیان نکرده، اما تلاش های پشت صحنه وی برای کسب آرای لازم جهت به تصویب رساندن این توافق هم اکنون آغاز شده است. وی از همکاران دموکرات خود خواسته از رئیس جمهور حمایت کنند و همچنین با دعوت از شماری از متخصصان و کارشناسان موافق، از آن ها خواسته به وی در این مسیر یاری برسانند.

این رئیس سابق مجلس نمایندگان کسی بود که در تاریخ هفتم مه با جمع آوری امضا از میان اعضای این مجلس، نامه ای در حمایت از روند دیپلماسی با ایران برای اوباما ارسال کرد. اکنون انتظار می رود پلوسی به کمک کاخ سفید آمده و جلوی جمع آوری دو سوم آرا علیه توافق را که سبب بی اثر شدن وتوی رئیس جمهور می شود، بگیرد.

اما به جز پلوسی، دولت آمریکا به حمایت استنی هویر، از دیگر اعضای دموکرات مجلس نمایندگان نیز چشم دوخته است. وی رهبری گروهی از دموکرات های میانه رو را بر عهده دارد که رأی آن ها در تعیین سرنوشت توافق هسته ای ضروری است. با این حال، هویر از جمله منتقدان روند مذاکرات هسته ای به شمار می رود. وی از سال 2014 تاکنون پای چهار نامه لابی صهیونیستی آمریکا را که در انتقاد از ایران بوده، امضا کرده، در حالی که پلوسی هیچ یک از آن ها را امضا نکرده است.

کارمندان مجلس نمایندگان می گویند پلوسی از طریق برگزاری جلسات و نشست های غیر رسمی، بی سر و صدا کار قانع کردن همکاران خود را آغاز کرده است. در یکی از این جلسات در تاریخ سوم ژوئن، وی با کارشناسانی از موسسه «پروژه ایران» دیدار کرد. این کارشناسان، گروهی از دیپلمات های سابق بودند که اخیراً با شماری از همتایان ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرده اند.

جوئل رابین، قائم مقام سابق دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور مقننه، در این زمینه می گوید: «پلوسی از جنبه های مختلف مهمترین بازیگر در این موضوع به شمار می رود. باور عمومی بر این است که امکان وتوی ریاست جمهوری پابرجا خواهد ماند. اما موضع برخی از دموکرات های سنا مشخص نیست».

اکنون که توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل شده، نمایندگان کنگره 60 روز فرصت دارند تا محتوای این توافق، ضمایم و دیگر بخش های آن را مورد مطالعه و بازبینی قرار دهند. آنگاه رهبری جمهوری خواه هر دو مجلس درباره تأیید یا عدم تأیید این توافق تصمیم گیری خواهد کرد. از آنجایی که انتظار می رود تقریباً همه جمهوری خواهان مخالفت خود را با توافق اعلام کنند، نبرد واقعی میان دموکرات خواهد بود.

اوباما گفته در صورتی که کنگره قطعنامه ای در مخالفت با توافق صادر کند، آن را وتو خواهد کرد. آنگاه، هم سنا و هم مجلس نمایندگان برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور به دو سوم آرا نیاز خواهند داشت. احتمال اینکه چنین اکثریتی در سنا به دست آید، زیاد است. بسیاری از دموکرات ها درباره توافق سکوت کرده اند. از آنجا که تنها همراه شدن 13 سناتور دموکرات با جمهوری خواهان سبب به دست آمدن اکثریت مورد نظر علیه اوباما می شود، اکنون پلوسی تمرکز خود را بر مجلس نمایندگان قرار داده و تلاش دارد با همراه کردن 145 نماینده با خود، جلوی بی اثر شدن وتوی اوباما را بگیرد. موفقیت یا عدم موفقیت وی در این مسیر، برای اوباما حکم مرگ و زندگی را دارد.

اما این گزارش در حالی از سوی بلومبرگ منتشر می شود که پیشتر، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل از تلاش همزمان صهیونیست ها برای جلوگیری از به تصویب رسیدن توافق خبر داده است. به نوشته این سایت، صهیونیست ها سعی دارند ضمن فشار بر هیلاری کلینتون، وی را وادار به مخالفت با توافق هسته ای ایران کنند.

بر اساس این گزارش، از آنجا که کلینتون گزینه اصلی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به شمار می رود، موافقت یا مخالفت وی با توافق هسته ای، تأثیر زیادی بر آرای دموکرات های کنگره خواهد داشت. اما در مقابل، در صورت اعلام حمایت وی از توافق، نوک پیکان حملات جمهوری خواهان و رژیم اسرائیل در موضوع هسته ای، از این پس معطوف به وی خواهد شد و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور را با چالش های مهمی مواجه خواهد کرد.

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان