کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

آخرین و جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس/ فروردین 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 56 دقيقه

این پست تا پایان مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس بروز رسانی خواهد شد ... 13 فروردین 94 

آخرین و جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس ... / 27 اسفند 93

 

چهارمین دور مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح روز چهارشنبه برگزار می‌شود.به گزارش ایسنا، سومین روز مذاکرات هسته‌ای درحالی پایان یافت که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از پیشرفت‌ 90 درصدی در توافق بر سر مسایل فنی خبر داده و گفته بود: در عمده مسایل به نقاط تفاهم مشترک رسیده‌ایم.صالحی اختلاف دو طرف را تنها بر سر یک موضوع مهم عنوان کرد و در حالی که به این یک مورد اشاره‌ای نکرد گفت: سعی داریم در گفت‌وگوهای بعدی این یک مورد را نیز حل کنیم.مذاکرات دو جانبه هیات‌های سیاسی و فنی ایران و آمریکا در مجموع پس از چهار ساعت پایان یافت، البته هنوز هیچ خبری از حل «یک موضوعی» که صالحی از آن صحبت کرده منتشر نشده است.در عین حال رییس سازمان انرژی اتمی که در سه دور مذاکرات اخیر هیات مذاکره کننده ایران را همراهی می‌کند روز سه شنبه گفته است که یک مورد فنی باقی مانده قرار است در جلسه ای با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا بررسی شود.به گزارش ایسنا، مذاکرات ظریف و کری صبح روز چهارشنبه با حضور صالحی و مونیز، مقامات عالی فنی و هسته ای دو کشور و نیز معاونان برگزار می شود.

آخرین و جدیدترین خبرها از مداکرات هسته ای در لوزان سوییس ... / 28 اسفند 93

پاسخ توئیتری ظریف به اوباما: آمریکا باید انتخاب کند فشار یا توافق ...

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گفت آمریکا و کشورهای غربی باید بین اعمال فشار و توافق هسته‌ای، یکی را انتخاب کنند.وی در پیامی که در توئیتر منتشر کرده، نوشته است: «ایرانی‌ها پیش از این انتخاب خود را انجام داده‌اند: تعامل همراه با حفظ شأن و بزرگی. اکنون نوبت ایالات متحده و متحدانش است که انتخاب کنند: فشار یا توافق.»

آخرین و جدیدترین خبرها از مداکرات هسته ای در لوزان سوییس ... / 29 اسفند 93

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آماده شدن پیش نویس توافق هسته ای در مذاکرات لوزان را تکذیب کرد.به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه امریکا، جنیفر ساکی گفت: هنوز توافقی صورت نگرفته و بحث ها درباره مسائلی که درچارچوب گفتگوها قرار گرفته کماکان ادامه دارد.آسوشیتدپرس دیروز مدعی شده بود پیش نویسی در مذاکرات لوزان تهیه شده است که بر اساس آن برای یک دهه یا بیشتر سانتریفیوژهای ایران در حد شش هزار عدد باقی خواهد ماند.در این حال رویترز در گزارشی به مسائل اختلافی میان ایران و طرف های دیگر مذاکره پرداخت. آن طور که این خبرگزاری گزارش داده پافشاری ایران بر حق تحقیق و توسعه نامحدود در زمینه سانتریفوژهای پیشرفته ، یکی از مسائل اختلافی است.طبق این گزارش ایران همچنین خواهان آن است که محدودیت هایی را که برای غنی سازی می پذیرد بتدریج و در عرض چند سال کاهش یابد در صورتی که برخی از طرف ها خواهان این هستند که محدودیت های غنی سازی ایران تا 15 سال پابرجا باشد.رویترز همچنین تعداد سانتریفیوژها، میزان ذخیره سازی اورانیوم را از دیگر موارد اختلافی بیان کرده و افزوده ایران خواهان لغو فوری همه تحریم های آمریکا ، اروپا و شورای امنیت است.

آخرین و جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس >> پایان مذاکرات .../ اول فروردین 94

پایان شش روز مذاکره فشرده در لوزان ...

تیم مذاکره کننده ایرانی پس از 6 روز مذاکرات که حاصل آن 9 دور مذاکرات فشرده بود به منظور بازگشت به کشور عازم فرودگاه ژنو شد.  6 روز رایزنی فشرده هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس امروز پایان یافت و قرار است این مذاکرات دوباره چهارشنبه 5 فروردین ماه از سر گرفته شود. دور بعدی مذاکرات هسته‌ای پنجم فروردین ماه در لوزان برگزار می‌شود.  وزیر خارجه ایران گفت: دور بعدی مذاکرات در لوزان سوئیس و از چهارشنبه 5 فروردین ماه آغاز و تا یکشنبه 9 فرودین ماه ادامه می‌یابد.

چه چیزی باعث توقف مذاکرات با ایران شد؟؟؟

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، اینکه تحریم های بین المللی علیه ایران، چه زمانی برداشته شود، به عنوان یکی از موانع باقیمانده در راه توافق برای مهار برنامه هسته ای این کشور تا ضرب الاجل 31 مارس، نمایان شده است. به گفته دیپلمات های اروپایی، مذاکره کنندگان تهران در سوئیس، بر موضع خود پافشاری کرده اند که تحریم های سازمان ملل علیه کشورشان به دنبال حاصل شدن معامله این ماه با آمریکا و دیگر قدرت های جهان، برداشته شوند.

 آمریکا و متحدان اروپایی این کشور می خواهند این تحریم ها به شکل چند مرحله ای و در یک چارچوب زمانی لغو شوند. آنها اعتقاد دارند لغو این تحریم ها باید فقط پس از آن صورت گیرد که ایران به نگرانی های موجود درباره فعالیت هسته ای گذشته خود پاسخ داده باشد.یک دیپلمات ارشد اروپایی شرکت کننده در مذاکرات لوزان با اشاره به موضع ایران درباره تحریم های سازمان ملل گفت ایرانی ها می گویند «این برهم زننده معامله است و هیچ راهی نیست که ما در اینباره کوتاه بیاییم... هیچ راهی.»

 این مقام دیپلمات گفت لغو تحریم های سازمان ملل، بیش از یک تا دو سال طول خواهد کشید.وی اظهار داشت: «اگر شما از تصدیق آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت می کنید که باید گواهی دهد برنامه ایران پاک است، من فکر می کنم، این اینکار با هر روشی، چند سال طول می کشد.»توافق های گسترده ای وجود دارد که بسیاری از تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، ممکن است -اگر نه ظرف چند هفته- ظرف چند ماه از امضای قرارداد لغو شوند. این امر به اقتصاد ایران کمک می کند زیرا اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را از سرمی گیرد و محدودیت های بانکی ایران ممکن است لغو شود. ایران همچنین می تواند بیش از 100میلیارد دلار عایدات نفتی خود را که در حساب های خارجی مسدود شده است، به کشور بازگرداند.
با این حال دولت اوباما و متحدان اروپایی اش، تحریم های سازمان ملل را به عنوان اساس اهرم مالی خود برای اعمال فشار بر تهران می بینند. واشنگتن بیم دارد برداشتن آنها سریعا موجب خاص ترین مجازات های آمریکا و اروپا علیه ایران شود.مقام اروپایی گفت: «ما کاملا منطقی هستیم. ما می گوییم این تحریم ها زمانی برداشته خواهند شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی از وضعیت موجود ابراز رضایت کند.»بن بست بر سر تحریم ها در حالی نمایان شده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا با جواد ظریف همتای ایرانی خود چهارمین روز متوالی از گفت و گوهای رو در رو را در سوئیس پشت سر می گذارد.مقام اروپایی گفت: «من فکر نمی کنم پیشرفت کافی کرده باشیم. موضوعات زیادی هنوز باقی مانده است.»

+++چهارشنبه 5 فروردین 94 تیم مذاکره کننده آمریکا با ترکیب کامل وارد لوزان شد

تیم آمریکایی امروز در حالی راهی شهر لوزان محل برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای می‌شود که این بار مسئول تحریم‌ها در هیئت آمریکا در سازمان ملل نیز در این هیئت حضور دارد.به گزارش فارس، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و تیم مذاکره‌کننده این کشور امروز (چهارشنبه) راهی سوئیس شده‌اند تا دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را در شهر لوزان آغاز کنند.این دور از گفت‌وگوها، آخرین مذاکرات طرفین پیش از پایان ماه مارس است که از سوی طرف غربی برای رسیدن به تفاهم بر سر راهکارها، اعلام شده است.قرار است جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز فردا (پنج‌شنبه) برای دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، راهی لوزان شود. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، در این دور از گفت‌وگوها نیز «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا به درخواست آقای کری در مذاکرات حضور خواهد داشت.وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در قالب مذاکرات تهران و 1+5 برگزار می‌شود و به همین دلیل هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن‌ها حضور دارد.آنطور که لیست منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد، «جوشوا بلک» مسئول تحریم‌ها و ضدتروریسم هیئت آمریکایی در سازمان ملل هم به تیم این کشور در لوزان اضافه شده است. گفته می‌شود لغو تحریم‌های وضع‌شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل یکی از اصلی‌ترین مسائل حل‌نشده میان طرفین مذاکره‌کننده است.آنطور که رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، با وجود اینکه ایران خواستار برداشته شدن همه تحریم‌‌هاست، اما طرف غربی لغو تحریم‌های شورای امنیت را به حل مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط کرده است. مسئله‌ای که یک دیپلمات غربی می‌گوید می‌تواند «سال‌ها» زمان ببرد.لیست کامل هیئت آمریکایی در ادامه آمده است:

- «جان کری» وزیر خارجه
- «ارنست مونیز» وزیر انرژی
- «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه
- «رابرت مالی» عضو ارشد شورای امنیت ملی
- «جیمز تیمبی» عضو ارشد وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی
- «پائول اروین» مدیر مسائل عدم گسترش سلاح هسته‌ای در شورای امنیت ملی
- «کریستوفر بکمیر» معاون هماهنگ کننده در امور تحریم‌ها در وزارت خارجه
- «کوین ویل» مدیر اداره پادمان‌ها و امنیت هسته‌ای، از وزارت انرژی
- «فلیشیا سوئیندلس» مشاور ارشد سیاستگذاری در امور تحریم،
- «نوئل های‌اسمیت» مشاور حقوقی وزارت خارجه
- «کیمبرلی گاهان» مشاور وکالت وزارت خارجه
- «جوشوا بلک» مسئول تحریم‌ها و ضدتروریسم هیئت آمریکایی در سازمان ملل
- «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه
- «مارک اپلتون» مشاور ویژه وزیر، وزارت انرژی
- «جولیا جاکوبی» دستیار ویژه وندی شرمن

++++++++++++++++++++++++++

رویترز: آمریکا وظیفه تلاش برای رسیدن به چارچوب توافق را تا ۳۱ مارس به عهده گرفت ... / 6 فروردین 94

منابع خبری مدعی شده‌اند آمریکا وظیفه تلاش برای مشخص کردن چارچوب توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ را به عهده گرفته است. به گزارش فارس، آمریکا در روزهای آتی وظیفه تلاش برای دست‌یابی به چارچوب توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را تا قبل از موعد 31 مارس به عهده خواهد داشت.خبرگزاری رویترز مدعی شده به دلیل «مقاومت تهران» و همچنین شک و تردیدهای سایر اعضای گروه 1+5 واشنگتن این وظیفه را تقبل کرده است. به ادعای این خبرگزاری، واشنگتن با آغاز مذاکرات هسته‌ای در هفته جاری تحت فشارهای سنگینی قرار دارد.محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران چند ماه پیش دلیل گفت‌وگوهای بیشتر ایران با آمریکا در رایزنی‌های هسته‌ای را تحریم‌های ظالمانه دولت این کشور علیه ایران عنوان کرده بود.یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: «دولت اوباما اذعان دارد که این وظیفه آسان نخواهد بود. ما معتقدیم که می‌توانیم تا پایان ماه مارس به چارچوب توافق سیاسی دست پیدا کنیم.»رویترز از قول برخی دیپلمات‌های غربی که اشاره‌ای به نام آنها نکرده مدعی شده مشکل اصلی این است که تهران از مواضع خود در 18 ماه گذشته کوتاه نیامده است.این رسانه از قول یک مقام غربی نوشت: «ایرانی‌ها دو گام رو به جلو حرکت می‌کنند، یک گام به عقب می‌روند، باز دو قدم عقب می‌روند و سپس یک گام رو به جلو؛ ما حرکتی نمی‌کنیم.»

جمعه هفتم فروردین 94              ادعای AP درباره سانتریفیوژهای فردو

 برخی منابع مدعی شده‌اند که آمریکا در ازای اعمال محدودیت در فعالیت و تحقیق و توسعه تاسیسات هسته‌ای ایران اجازه فعالیت صدها سانتریفیوژ را در یکی از سایت‌های هسته‌ای خواهد داد. تسنیم: مقامات غربی به آسوشیتدپرس اعلام کردند که آمریکا درحال بررسی این موضوع است که اجازه فعالیت صدها سانتریفیوژ را در یکی از تاسیسات زیرزمینی ایران داده و در مقابل محدودیتهایی را در فعالیت و تحقیق و توسعه دیگر سایت‌ها اعمال کند.به گفته مقامات غربی این مبادله به ایران اجازه فعالیت صدها سانتریفیوژ در فردو را خواهد داد، هرچند ایرانی‌ها‌ مجاز به فعالیت منتهی به تولید بمب اتم نخواهند بود و این سایت تحت بازرسی‌های بین‌المللی قرار خواهد داشت.به‌جای اورانیوم که هسته‌ اصلی تولید بمب هسته‌ای است به هر سانتریفیوژ در فوردو عناصری مانند روی، زنون، ژرمانیوم تزریق خواهد شدکه برای جداسازی ایزوتوپ‌های مورد استفاده در دارو صنعت و یا علوم دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعداد این سانتریفیوژها برای تولید اورانیوم مورد نیاز به منظور تولید تسلیحات هسته‌ای طی یک سال کافی نخواهد بود.یکی از مقامات ارشد آمریکایی نیز گفت: از ابتدای مذاکرات هدف تبدیل فوردو به مکانی بوده که امکان استفاده از آن برای تولید اورانیوم وجود نداشته باشد.

 پیشنهاد جدید آمریکا به ایران ... / جمعه هفتم فروردین 94

یک رسانه غربی به نقل از یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته ای، از پیشنهاد جدید ایالات متحده در مورد تعداد سانتریفیوژها و نوع فعالیت آنها در ایران خبر داد.آسوشیتدپرس به نقل از این مقام آمریکایی که اشاره ای به نام وی نکرده می نویسد: آمریکا در نظر دارد به ایران اجازه دهد تا هزاران سانتریفیوژ خود را به صورت فعال حفظ کند و در عوض تهران نیز با محدود کردن تحقیقات در دیگر سایت های هسته ای خود موافقت کند.بر اساس این پیشنهاد، سانتریفیوژهای فعال در فوردو بجای تولید اورانیوم برای تولید ایزوتوپ های پزشکی و دارویی، علمی و صنعتی فعالیت خواهند داشت. و در عوض ایران در مورد سانتریفیوژهای نطنز نرمش بیشتری از خود نشان داده و با بازرسی ها و برخی محدودیت های بیشتر موافقت می کند.به نوشته آسوشیتدپرس، ایران در سایت های خود ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال دارد که در صورت موافقت با این پیشنهاد جدید تعداد آنها به حدود ۶ هزار و ۹۰۰ سانتریفیوژ کاهش می یابد.به گزارش مهر، به گفته این مقام آمریکایی، هدف از ارائه این پیشنهاد تغییر کاربری سایت فوردو بوده است.20:00

++++++++++++++++++++++++++++

شنبه 8 فروردین 94          «تحریم» و «تحقیق و توسعه»  دو مورد اختلافی در مذاکرات ...

شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر تحریم و تحقیق و توسعه دو مورد اختلافی در مذاکرات است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا لبخند شما حاکی از حصول نتیجه است، با بیان اینکه من همیشه لبخند می‌زنم، مذاکرات را سخت و دشوار خواند. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه هنوز به توافق نزدیک نشده‌ایم، حصول توافق جامع را نیازمند اراده سیاسی و انتخاب بین فشار و توافق خواند رئیس سازمان انرژی اتمی هم با بیان اینکه به فهم مشترک درباره بخش قابل توجهی از موضوعات رسیده‌ایم، گفت: یکی دو موضوع فنی باقی مانده که در حال کار روی آنها هستیم.

++++++++++++++++++++++++++++

عراقچی نتایج مذاکرات روز جمعه را تشریح کرد،/ علت عصبانیت ظریف چه بود؟ ... / 8 فروردین 94

 عراقچی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نتیجه مذاکرات امروز چه بوده است؟ گفت: امروز مذاکرات بسیار فشرده‌ای جریان داشته است، در سطوح مختلف بین ما، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها. به هر حال بعضی از موضوعات است که هنوز اختلافات درباره آنها باقی مانده است و ما تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.وی افزود: امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد.عراقچی درباره اینکه امروز آقای ظریف خیلی عصبانی بود نیز گفت: مذاکرات سختی در جریان است، نفس گیر است و گاهی اوقات پرتنش می‌شود. طبیعی است که در شرایط مختلف روحیات مختلفی وجود داشته باشد، ولی ما امیدوار هستیم.به گزارش «تابناک»،معاون وزیر خارجه درباره اینکه آیا تا پایان مهلت تعیین شده به نتیجه می‌رسیم؟ عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم و تا آخرین لحظه مهلت در لوزان خواهیم بود و تلاش خود را خواهیم کرد و بقیه با خداوند است. وی در این باره که اختلافات درباره چه مواردی است؟ گفت:‌بعضی از مسائل است که روی آن کار می‌کنیم.عراقچی در ادامه افزود: یکشنبه احتمالا یک نشست وزرا خواهیم داشت و اگر نشست جمع بندی در دستور کار باشد به ژنو خواهیم رفت تا در سازمان ملل آن را برگزار کنیم.

+++++++++++++++++

پایان جلسه رایزنی ظریف و فابیوس >>> ظریف : جلسه‌ای عالی داشتیم/اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم

وزیر خارجه ایران پس از دیدار با همتای فرانسوی گفت که جلسه‌ای عالی با همتایان فرانسوی و آلمانی داشته و افزود: اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم.به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دقایقی قبل پس از دیدار با لوران فابیوس همتای فرانسوی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره دیدار با فابیوس و اشتاین مایر همتایان فرانسوی و آلمانی این دیدارها را عالی توصیف کرد و افزود:‌ بحث‌های بسیار خوبی هم با وزیر خارجه فرانسه و هم آلمان داشتیم.وی افزود: فکر می‌کنم با توجه به اینکه دوستان از آلمان و فرانسه مایلند که نقش بسیار مستقیمی هم در راه‌حل و هم در آینده روابط ایفا کنند، نکات بسیار خوبی مطرح شد که چگونه می‌توان کار را پیش برد و مشکلات را حل کرد.وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ فکر می‌کنم اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم و فکر می‌کنم با یک تفاهم مشترک بتوانیم به سمت راه‌حل برویم.ظریف اضافه کرد: ما همیشه گفته‌ایم با اراده سیاسی امکان رسیدن به راه‌حل وجود دارد. من از دو ملاقاتی که با وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتم احساس می‌کنم طرف مقابل نیز با همین علاقه وارد موضوع شده است.وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مجدداً ملاقات‌هایش با وزرای خارجه فرانسه و آلمان را خوب خواند و افزود: ما همه موضوعاتی که نیاز به حل شدن دارد را مورد بحث قرار دادیم و فکر می‌کنم پیشرفت داشتیم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم.رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت مورد نیاز را برای حل موضوعات داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به عنوان متن توافقنامه جامع مکتوب کنیم.ظریف در خصوص زمان رسیدن به نتیجه نیز خاطرنشان کرد: آماده هستیم تا سخت کار کنیم تا به سمت جلو حرکت کنیم.وی با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از آن است که می‌توانیم به جلو حرکت کنیم، اظهار داشت: ایران با اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و طرف مقابل نیز باید این اراده را از خود نشان دهد. طرف مقابل متوجه شده که تحریم، فشار و توافق با هم امکانپذیر نیست.وی گفت:‌فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم،‌فرانسه و آلمان جدی هستند و امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده ما نیز این تصمیم سیاسی را بگیرند./پ20:30

یکشنبه 9 فروردین 94 /

موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، هم وارد محل مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس شد.

به گزارش ایسنا، مذاکرات بصورت جدی و فشرده بین ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، با طرف های غربی در شهر آرام لوزان در سوییس ادامه دارد.فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده 1+5 در مذاکرات، برای اولین است که بطور مستقیم به مذاکرات وارد شده است.با نزدیک شدن به مرحله تفاهم و پایان ضرب الاجل پایان مارس و حضور وزیران خارجه 1+5 ، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به مذاکرات ملحق شده است.

++++++++++++++++++++++++++++

ظريف : "زود است که بدقولی را شروع کنم"

  وزير امور خارجه كشورمان با ارايه دومين گزارش خود در سال جديد، خوش قولي خود را به اثبات رساند.
محمد جواد ظريف كه در ابتداي سال جديد قول داده بود هر هفته گزارشي را از روند كاري وزارت خارجه در صفحه فیس بوک خود ارايه كند، اين بار توضیحات کوتاهی را در مورد مسایل منطقه و روند مذاکرات هسته‌ای ارایه و ابراز امیدواری کرد و نوشت:سلام دوستان/يك بار ديگر عيدتان مبارك
این روزها برنامه‌ام بسیار فشرده است و علاوه بر مذاکرات، زمان زیادی را برای پیگیری و رایزنی پیرامون مشکلات منطقه‌ای ناشی از اقدامات خطرناک و عجولانه حامیان گروه‌های تندرو و تکفیری که منطقه ما و جهان را تهدید میکند، اختصاص داده ام. امیدوارم با همفکری و همکاری همسایگانمان بتوانیم با واقع بینی و دوراندیشی روند خطرناک جنگ و تفرقه را متوقف کنیم. .مذاکرات هسته‌ای در چند روز گذشته هم سخت و سنگین و فشرده بود و با ورود تدریجی وزرای خارجه بقیه کشورهای عضو ۱+۵ پیچیده‌تر شده است. امروز علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری، گفتگوهای جدی ولی مثبتی با آقایان اشتاینمایر و فابیوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتیم. در مسیر رسیدن به راه حل‌های قابل قبول پیشرفت داشته‌ایم ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است. متأسفانه مجموعه گرفتاری‌ها، وقت کافی برای نوشتن یک گزارش جدی برای تقدیم خدمت شما نگذاشته. ولی فکر کردم خیلی زود است که بدقولی را شروع کنم و به وعده آغاز سال همدلی و همزبانی عمل ننمایم. لذا این چند خط فقط برای وفای به عهد. شاد و سربلند باشید.

++++++++++++++++

سخنگوی وزرات خارجه آمریکا : کری، به خاطر مذاکرات هسته‌ای، سفر بازگشت خود به آمریکا را لغو کرد

 سخنگوی وزرات خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری سفر بازگشت خود به امریکا را به دلیل جریان داشتن مداکرات هسته ای ایران لغو کرد. ماری هارف، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری سفر بازگشت خود به امریکا را به دلیل جریان داشتن مداکرات هسته ای ایران لغو کرد.قرار است تا ساعاتی دیگر جان کری دیداری را با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشته باشد و در مورد مسائل مطرح در این دور از مذاکرات گفتگو و تبادل نظر کنند./ب ن پ 14:30 /

+++++++++++++++++++++

واشنگتن: توافق با ایران بر سر رویکرد گام به گام/ تحقیقات و تحریم‌های شورای امنیت جزو نگرانیهاست

به گزارش فارس، یک مقام ارشد آمریکایی که نامش منتشرنشده، در گفت‌گو با یک خبرنگار روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» درباره تمدید ضرب‌الاجل رسیدن به تفاهم سیاسی فراتر از 31 مارس «به گونه جدی ابراز تردید کرد».در همین ارتباط «لورنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «تحقیقات آینده در زمینه هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های شورای امنیت(علیه ایران) همچنان به طور خاص جزو نگرانیها باقی مانده است».در ادامه این خبرنگار آمریکایی به نقل از مقامات غربی نوشت: «اگر یک توافق نهایی به صورت تفصیلی وجود داشته باشد، احتمال بازگشت به وین برای امضای آن(امضای توافق نهایی) وجود دارد».در این گزارش همچنین به نقل از مقامات آمریکایی آمده است: «همه طرفها در حال ارائه ایده‌ها و نظرات روی میز برای حل شکافهای باقی مانده هستند». این مقامات ناشناس همچنین ادعا کردند که «در هر تفاهم سیاسی باید به اقدامات قبلی هسته‌ای ایران پرداخته شود. این مقامات گفتند که برنامه زمانبندی کاهش تحریمها و فعالیتهای ایران در سالهای آخر توافق هسته‌ای از موضوعات مهم حل نشده هستند».از سوی دیگر مقامات آمریکایی اینطور ادعا کردند که در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر سر «رویکرد متقابل گام به گام و مرحله به مرحله توافق کردند». / ب ن پ 18:30 /

ادعایی تازه درباره گام‌به‌گام بودن توافق هسته‌ای / 9 فروردین 94
 یک مقام آمریکایی در گفتگو با بی بی سی مدعی شده است که توافق هسته ای میان ایران وگروه ۱+۵ گام به گام و مرحله به مرحله خواهد بود. به گزارش مهر، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به شبکه بی بی سی گفته که توافق به صورت تدریجی وگام به گام خواهد بود.
بر این اساس محدودیتها بر برنامه غنی سازی اورانیوم ایران دفعتاً نبوده و به صورت تدریجی صورت می گیرد و در مقابل برداشته شدن تحریمها نیز در فرایندی تدریجی و گام به گام صئرت خواهد گرفت مذاکرات میان ایران وگروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق سیاسی در شهر لوزان سوئیس در جریان است و طرفین برای رسیدن به این توافق تا پایان ماه جاری میلادی یعنی ماه مارس مهلت دارند. / ب ن پ 20:30 /

دوشنبه 10 فروردین 94 :  عراقچی: دوشنبه صبح وزرای خارجه ایران و 6 کشور گردهم می‌آیند ... / 10 فروردین 94

یک مقام نزدیک به تیم مذاکرات هسته‌ای ادعای آسوشیتدپرس درباره انتقال اورانیوم ایران به روسیه را تکذیب کرد.عباس عراقچی: توافق باید به نحوی باشد که هریک از طرف‌ها بتوانند در کشور خود از آن دفاع کنند. ما امیدواریم البته به شرطی که طرف‌های مقابل ما تصمیم سخت خود را بگیرند چون جمهوری اسلامی ایران به سهم خود تصمیمات سخت را قبلاً گرفته و تصمیم قاطع ما تعامل سازنده و ایجاد شرایطی است که در آن اعتمادسازی صورت گیرد.تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف چهارشنبه شب به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای وارد شهر لوزان شد. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب در شهر لوزان بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.// ب ن پ 00:45 /

 نتیجه بخش بودن مذاکرات قطعی است ... / 10 فروردین 94

خلیج فارس: محمد حسین نژاد/ گره اصلی مذاکرات هسته ای میان ایران و 5 قدرت جهانی کجاست و آیا بلاخره توافقی صورت خواهد گرفت؟این دو سوال مهمترین سوالاتی هستند که در جریان این مذاکرات همیشه ذهن مردم ایران که مهمترین متاثرین از نتایح مذاکرات هسته ای ایران و غرب به شمار میروند را به خود مشغول داشته .در جریان گفتگوها و بر اساس سخنان طرفین مذاکره که در رسانه ها منتشر شده همیشه سخن از چند ابهام فنی است که چانه زنی ها بر حل آن معطوف شده است . اما براستی آیا گره اصلی مذاکرات در حل موضوعات فنی گشوده خواهد شد و یا در پس و پشت این گره ؛ گره محکم دیگری است که شاید آن مهمترین مانع به ثمر نشستن این دور از گفتگوها خواهد بود؟با نگاهی به سوابق جلسات مشترک ایران و غرب طی 18 ماه گذشته بر سر موضع هسته ای ایران و مواضع طرفین در این مذاکرات ، گره های فنی نمی تواند مهمترین دلیل رکود و یا شکست مذاکرات پیش رو باشد چرا که برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران مکانیزم و روش مشخصی وجود دارد و از آنجا که ایران عزم خود را برای اثبات این موضوع جزم کرده ، اگر پاسخ به ابهامات فنی به عرصه زورآزمایی غرب تبدیل نگردد به نظر نمی رسد که گره موضوعات فنی گره مهمی بر سر راه این مذاکرات باشد.مع الوصف آنچه اکنون به پاشنه آشیل مذاکرات تبدیل شده و به نظر می رسد مهمترین مانع بر سر توافق جامع باشد گره سیاسی و مشخصا موضوع برداشته شدن تحریم ها علیه ایران خواهد بود، موضوعی که در ایران و امریکا هم به خط قرمز مذاکرات و هم شاخص نتیجه بخش بودن آن تبدیل شده است.موضوع برداشته شدن تحریم ها آنجا حساسیت بیشتری به خود میگیرد که در ایران و امریکا میان برداشته شدن گام به گام و یا حذف و یا تعلیق تحریم ها تفاوت مواضع فاحشی وجود دارد.اکنون به نظر میرسد برنده شدن در مذاکرات لوزان نه پشت درب های بسته بلکه در اقناع گروه های مخالف در کشورهای طرفین مذاکره انجام خواهد شد.بدون تردید هر کشوری که بتواند مخالفین خود را در قبال نتایج بدست آمده مجاب نماید و دلیل روشنی برای ثمر بخش بودن مذاکرات ارائه کند برنده مذاکرات هسته ای خواهد بود .از سویی در میان کشورهای مذاکره کننده ، آن کشوری که مخالفینش بیشتر به مصالح ملی و عمومی توجه نمایند و به روند مذاکرات منطقی تر بنگرند آن کشور بی تردید برنده قطعی این مذاکرات خواهد بود.

نتیجه بخش بودن مذاکرات قطعی است
اگرچه زمان زیادی تا روشن شدن نتیجه مذاکرات باقی نمانده و طی گفتگوهای امروز و یا فردا در لوزان مشخص خواهد شد که مذاکرات نفس گیر طی چندین ماه گذشته چه دستاردی داشته و آیا یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی در روابط غرب و تهران طی 36 سال پس انقلاب اتفاق خواهد افتاد یا خیر، اما با نگاهی به آنچه طی 18 ماه گذشته و در جریان جلسات مشترک روی داده است می توان پیش بینی نمود که نتیجه بخش بودن مذاکرات قطعی است .جریان منطقی حاکم بر مذاکرات، نشان داده که بازگشت ایران و کشورهای غربی بر مواضع یکسال و نیم گذشته خود در موضوع هسته ای غیر محتمل و امکان پذیر نیست.طی ماههای گذشته کشورهای غربی و ایران تلاش کرده اند تا ساختمانی از فهم مشترک پیرامون موضوع هسته ای ایران را بنا کنند ساختمانی که عملا تنها به اندازه گذاشتن یک اجر به اتمام بنای آن باقی مانده در چنین شرایطی هیچ عقل سلیمی نمی پندارد که در پایان ساخت این ساختمان و بر سر اختلاف برای گذاشتن آخرین اجر طرفین تمام ساختمان را ویران کنند چون هریک به تلاش های خود برای ساختن این بنا می نگرند.از سوی دیگر طی ماههای گذشته و افزایش نقش تعیین کننده ایران در منطقه خصوصا در جنگ های سوریه و عراق همچنین تحولات اخیر یمن از یک سو و شکاف در روابط اسرائیل و امریکا که از سیاست های غلط و غیر منطقی نخست وزیر اسرائیل ناشی شده غرب را برای تغییر خط مشی قبلی در برخورد های احتمالی آینده با ایران به تامل جدی وادار نموده و به نظر می رسد گزینه هایی همچون پرونده حمله نظامی به ایران را از روی میز به کشو منتقل نموده است.گفتنی است برای امریکا و متحدان غربی بسیار سودمند تر خواهد بود که بجای آنکه داروغه این بازار باشند و خود را با دیگران گلاویز کنند تاجر این بازار باشند و سود خود را از این بازار ببرند بازاری که اکنون ایران به حریفی جدی در آن تبدیل شده است.
لذا به باور نگارنده حتی اگر مذاکرات طی امروز یا فردا نیز به نتیجه مشخصی نرسد ، برخلاف ضرب الاجل های تعیین شده و تشرهای طرفین مذاکره برای کفایت مسیر دیپلماتیک، پیش بینی می شود که مذاکرت متوقف نشود و طی زمان باقی مانده تا تیر ماه و پایان مهلت 7 ماهه ، مذاکرات هسته ای به نتیجه مشخص و قابل قبول خواهد رسید.

عراقچی: امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد... / 10 فروردین 94

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با بیان اینکه رسیدن به راه‌حل در امشب را به شخصه غیر محتمل می‌دانم، گفت: امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع‌بندی برسانیم؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد. اهم موارد صحبتهای عراقچی:

*در اکثر موضوعات راه‌حل داریم/در این دور هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است//امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم/*رسیدن به راه‌حل در امشب را به شخصه غیر محتمل می‌دانم/*جدیت تمام طرفین برای رسیدن به راه‌حل است/هر راه‌حلی مطلوب ما نخواهد بود

عراقچی ادامه داد: رسیدن به این مرحله کار سختی است. ما در حال مذاکره با 6 کشور بزرگ دنیا به اضافه خانم موگرینی که نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات است هستیم. در حقیقت ما 7 طرف مذاکره کننده داریم. هماهنگ شدن این اعضا با هم معضل بسیار بزرگی است، کما اینکه از امروز صبح به تعداد جلساتی که این کشورها با ما داشته‌اند، جلسات داخلی در خود 1+5 نیز برگزار شده است.وی گفت: در حال حاضر موضوعات بسیار ریز است و بعضا مذاکرات فنی بسیار ریزی باید صورت بگیرد تا به راه‌حل برسیم. اختلاف نظر جدی بین کارشناسان فنی در یک کشور وجود دارد. شرایط کار کردن بسیار سخت شده است، اما همه طرفین تمام تلاش خود را می‌کنند./ ب ن پ 21:30/

سه شنبه 11 فروردین 94  آخرین و جدیدترین خبرها از مداکرات هسته ای در لوزان سوییس ... / سه شنبه 11 فروردین 94

 کری: مذاکرات سه‌شنبه ادامه دارد / روزنه‌هایی ایجاد شده است ... / 11 فروردین 94

زیر خارجه آمریکا گفت: روزنه‌های بیشتری روز دوشنبه در مذاکرات ایجاد شده اما هنوز موضوعاتی مورد مناقشه وجود دارد.جان کری به خبرنگاران آمریکایی همراه خود درباره مذاکرات در حال انجام گفت: هنوز موضوعاتی باقی مانده است و سخت مشغول کار تا دیر وقت هستیم و به طور مشخص این کار فردا (سه‌شنبه) هم ادامه خواهد داشت.وی گفت: ما با این دیدگاه کار می‌کنیم که کاری انجام شود.وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: روزنه‌های بیشتری امروز ایجاد شده اما هنوز موضوعاتی وجود دارد که مورد مناقشه است.وزیران خارجه 1+5 امروز بعد از نشست عمومی، به رایزنی داخلی پرداختند و برخی نشست‌های دوجانبه میان وزیر خارجه آمریکا و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه چین و آلمان برگزار شد.سرگئی لاوروف عصر روز دوشنبه لوزان را ترک کرد و به کشورش بازگشت.لاوروف پیش از ترک لوزان به خبرنگاران روسی گفت که «اگر نتیجه ملموسی در مذاکرات به دست آید فردا به لوزان بازمی‌گردم».

 لاوروف به لوزان باز می گردد / وزیر خارجه چین: احتمالا سه شنبه توافق هسته ای با ایران به امضاء می رسد ... / 11 فروردین 94

فرانس 24 اعلام کرد که وزیر خارجه روسیه فردا به لوزان بازخواهد گشت.به گزارش «انتخاب»، لاوروف وزیر خارجه روسیه فردا به لوزان محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 بازخواهد گشت.پیش از این اعلام شده بود که وزیر خارجه روسیه در صورت وجود دورنمای توافق، به سوئیس بازخواهد گشت.در همین حال، شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی از قول وزیر امور خارجه چین گزارش داد: احتمالا فردا در لوزان توافق هسته ای با ایران به امضاء می رسد.وی افزود: شکاف بین کشورهای بزرگ با ایران کاهش یافته است.

 ماری هارف: احتمال حصول توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه ۵۰ ۵۰ است/سه شنبه 11 فروردین 94

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد کشورش انتظار دارد ایران تصمیم‌های مهمی اتخاذ کند.به گزارش عصر امروز به نقل از "رویترز،" "ماری هارف" -- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا -- دقایقی پیش درباره روز پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵ + ۱ سخن گفت. او همچنان بر این نکته تأکید دارد که احتمال حصول توافق فردا(سه شنبه) ۵۰ ۵۰ است.

"هارف" اظهار داشت: "این که وزیر خارجه حالا در لوزان است، تعجبی ندارد. او آنجاست تا ببینیم آیا می‌توانیم به تفاهمی سیاسی دست پیدا کنیم یا خیر. ... این که در ۲۴ ساعت گذشته تغییری در معضل ذخیره اورانیوم ایجاد شده درست نیست. این معضل همچنان پابرجاست؛ ولی دشوارترین معضل ما نیست. ... به سختی کار می‌کنیم. هنوز چندین مشکل بزرگ باقی مانده است. هنوز به راه حل نرسیده‌ایم." وی درباره تصمیمهای مهم پیش رو مدعی شد: "ما و گروه ۵ + ۱ بر سر این نکته تفاهم داریم که هرچه زمان می‌گذرد، اتخاذ تصمیم برای ایران آسانتر نمی‌شود. باید ببینیم آیا آنها می‌توانند این تصمیم‌ها را اتخاذ کنند؟ ... آنچه در منطقه رخ می‌دهد بر این مذاکرات اثری نداشته است. ... نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر این توافق تا ۳۱ مارس (فردا) حاصل نشود. ... جو حاکم بر مذاکرات جدی است. یعنی باید تصمیم‌های بیشتری از ایران ببینیم. سایر گزینه‌ها مناسب نیست. ... بسیار سخت و متمرکز کار می‌کنیم؛ ولی هنوز نتیجه را نمی‌دانیم. ... همیشه پایان مذاکرات، دشوارترین بخش است. این به چیدن قطعات پازل شبیه است و باید ببینیم در پایان می‌توانیم آن را به درستی بچینیم یا خیر. ... "کری" شنبه با وزیر امور خارجه عربستان و هفته گذشته ۲ بار با نتانیاهو درباره مذاکرات هسته‌ای و یمن صحبت کرد.

بعیدی‌ نژاد: همه بر این نظرند به توافق برسیم

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: موضوعاتی که در سطح وزیران خارجه مطرح است ممکن است چارچوب فنی داشته باشد ولی ابعاد سیاسی مهمی دارد که وزرای خارجه روی آن وقت می‌گذارند.حمید بعیدی‌نژاد در ساعات پایانی روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: همه باید تصمیم بگیرند تا فرمول‌های جدید انتخاب شود. همه فکر می‌کنند و همه خلاقیت‌های ذهنی و فکری خود را به کار گرفته‌اند که چطور برای موضوعات باقی‌مانده راه‌حل‌های جدید پیدا کنند. متن و فکر تبادل می‌شود و همه تلاش می‌کنند راه‌حل‌ها به دست بیاید.وی افزود: هیأت‌ها درگیر هستند و این تلاش‌ها از صبح سه‌شنبه ادامه خواهد یافت و هر لحظه ممکن است تحولاتی رخ دهد و ان‌شاءالله هر چه زودتر به نتیجه برسیم.این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که «اگر تا سه‌شنبه شب به نتیجه نرسیم آیا مذاکرات ادامه می‌یابد؟»، گفت: مطلقا تا الان چنین ایده‌ای مطرح نشده است. همه بر این نظرند که به راه‌حل برسیم چرا که این موضوع برای همه مهم است.بعیدی‌نژاد اظهار کرد: تا این لحظه هیچ توافقی نهایی نشده است. اگر فردا شب راه‌حلی به دست نیامد همه درباره این فکر می‌کنند که چه کار کنند ولی تا این لحظه کسی در مذاکرات به این نپرداخته است.

فرانس24: احتمال تمديد چند ساعته يا حتي چند روزه مذاکرات هسته ای وجود دارد/سه شنبه 11 فروردین 94

شبکه تلويزيوني فرانس24 در لوزان سوئيس گفت: احتمال تمديد چند ساعته يا حتي چند روزه‌ي مذاکرات هسته‌اي وجود دارد.آنتوان ماريوتي درباره مذاکرات هسته‌اي ايران گزارش داد: هر طرف سعي مي‌کند تا آخرين دقيقه بيشترين امتياز را از طرف ديگر بگيرد. برخي اوقات اخبار غيرواقعي به رسانه‌ها داده مي‌شود و به راحتي نمي‌توان گفت که آيا صبر يکي از طرف‌ها تمام شده است يا نه. به هر حال سه مانع اصلي وجود دارد. اگر اين سه مانع برطرف شود، توافق بدست خواهد آمد. مانع اول مربوط به لغو تحريم‌هاست.مانع ديگر ايجاد سازوکاري است که براساس آن بتوان در صورت اقدام تهران در نقض مفاد توافق، تحريم‌هاي کنوني را بسيار سريع دوباره برقرار کرد. آخرين مانعِ بسيار مهم نيز مدت توافق است. در مجموع، گروه 1+5 و تهران بر سر ده سال اوليه هم رأي هستند، اما مذاکره درباره سال يازدهم تا پانزدهم به بن بست خورده است. ايراني‌ها توافقي را نمي‌خواهند که فراتر از ده سال باشد، در حالي که به طور مشخص فرانسه مي خواهد توافق تا پانزده سال افزايش يابد. خبرنگار اين شبکه در ادامه درباره‌ي اين پرسش که «اگر امروز توافق حاصل نشود چه اتفاقي مي‌افتد؟» نيز توضيح داد: يکي از مذاکره کنندگان اروپايي مي‌گفت يک ساعت يا يک روز بيشتر، مشکلي به وجود نمي‌آورد. به عبارت ديگر، نيمه شب سه‌شنبه همه چيز تمام نخواهد شد. شايد کار به اواسط شب کشيده شود. اگر به ياد داشته باشيد، توافق اوليه ساعت سه صبح بدست آمد. مسلماً اگر لازم باشد آنان تا روز چهارشنبه باقي بمانند، اين کار را خواهند کرد.اگر موانع برطرف شود و پيشرفت وجود داشته باشد، شايد هم تا روز پنج‌شنبه باقي بمانند. اين مورد توسط يکي از مذاکره‌کنندگان ايران نيز مطرح شده است. باوجود اين، نمي‌توان شش وزير امور خارجه گروه 1+5 را هر روز گردهم آورد. بايد اين پرونده به پيش برده شود و زمان آن، اکنون است. مذاکره‌کننده غربي مي‌گفت اگر اين مذاکرات متوقف و سپس از سر گرفته شود، اوضاع بسيار پيچيده‌تر خواهد شد.از سوي ديگر ضرب الاجل بسيار مهم ديگري که کمتر درباره آن صحبت شده است، وجود دارد و آن 14 آوريل (25 فروردين) است. کنگره‌ي آمريکا که اکثريت آن در اختيار جمهوري‌خواهان، يعني مخالفان باراک اوباما، است، در اين تاريخ تحريم‌هاي جديدي عليه ايران اعمال مي‌کند. چنين اتفاقي احتمالاً به معناي پايان همه‌ي اين مذاکرات خواهد بود.

 پایان نشست صبح وزیران خارجه ایران و ۱+۵ / درخواست ایران از آمریکا: ارائه تضمین برای لغو تحریم های یکجانبه/سه شنبه 11 فروردین 94

نشست ایران و کشورهای ۱+۵ در سطح وزیران امور خارجه ( ساعت ۳۰ / ۷ دقیقه به وقت سوییس) در هتل بوری واژ آغاز شد.به گزارش «انتخاب»، در این نشست وزرای خارجه ایران , آلمان , انگلیس , فرانسه , آمریکا , و بجای وزیر خارجه روسیه سرگئی ربایکوف معاون وزیر خارجه روسیه , و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.

11:46 / درخواست ایران از آمریکا: ارائه تضمین برای لغو تحریم ها: خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: یک منبع دیپلماتیک حاضر در مذاکرات هسته ای اعلام کرد ایران در مذاکرات لوزان سوئیس بر ارائه تضمین هایی از سوی آمریکا برای لغو تحریم های یک جانبه و همچنین لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از حصول توافق نامه جامع هسته ای، تأکید می کند .به گفته این منبع، رایزنی های دو جانبه شب گذشته درباره برنامه هسته ای ایران نتیجه ای در بر نداشته است و موضوع تحریم ها همچنین یک مشکل اصلی محسوب می شود.این منبع در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد:« هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. مهمترین مشکل موجود موضوع برداشتن تحریم هاست.»

11:45 / پایان نشست وزیران خارجه ایران و ۱+ ۵  :نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 که ساعت 7/30دقیقه امروز سه شنبه بوقت محلی سوییس در هتل بوری واژ آغاز شد ، بعد از یک ساعت پایان یافت.وی تاکید کرد :« ما همه شب را به مذاکرات ادامه خواهیم داد.»این دیپلمات تصریح کرد شرکت کنندگان در مذاکرات مصمم به دستیابی به یک نتیجه هستند. اینکه همه طرف ها از اراده ای سیاسی برخوردارند مهم است. / 13:30

بازگشت وزير خارجه روسيه به لوزان نشانه مثبتي است/ سه شنبه 11 فروردین 94 - ساعت: 18:00

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی وزیر امور خارجه روسیه گفت دورنمای چارچوب توافق بر سر برنامه هسته ای ایران خوب است.
کسری ناجی خبرنگار این شبکه در شهر لوزان سوئیس در گزارشی گفت:« تصمیم سرگئی لاوروف برای بازگشت به لوزان یکی از نشانه های مثبت است که نشان می دهد اوضاع خوب و یا بهتر از آنچه انتظار می رفت است. گزارشاتی موجود است حاکی از آنکه طرفها برای تهیه سندی چند صفحه ای در تلاش هستند که آن را اعلام می کنند. این درواقع یک تفاهم سیاسی است و در واقع نکات مهم توافق جامع را که آنها امیدوترند تا پایان ماه ژوئن به آن برسند دربر خواهد داشت. در مورد برداشتن تحریم ها که ایران خواستار اجرای فوری آنهاست باید بگویم این مسئله یکی از مهمترین موارد اختلاف بوده است. در واقع تحریم ها اقتصاد ایران را فلج کرده و به شدت بر زندگی بسیاری از ایرانیان تاثیر داشته است. مردم ایران به دقت مذاکرات را دنبال می کنند و می خواهند بدانند چه اتفاقی می افتد و بسیاری از آنها برای نتیجه بخش بودن مذاکرات دعا می کنند به این امید که این امر موجب بهبود اوضاع اقتصادی کشور و برداشتن تحریم ها شود. اما هنوز در این مورد توافقی نشده و طرفین همچنان در حال گفتگو هستند.»/18:00

روانچی: خبری از تمدید نخواهد بود / 11 فروردین 94 / ساعت 19:30

باشگاه خبرنگاران- تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران خبرهای برخی رسانه های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد.وی در این باره گفت: چنین بحثی مطرح نشده . برخی رسانه ها ی غربی احتمال تمدید چند ساعته یا حتی چند روزه مذاکرات را مطرح کرده اند.تیم مذاکره کننده ایران از چهارشنبه پنجم فروردین برای مذاکرات هسته ای در لوزان بسر می برد.

++++++++++++++++++++++
پایان چهارمین دور مذاکرات وزیران خارجه / 11 فروردین 94 / ساعت 21:00
 ایسنا: چهارمین دور مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پایان یافت. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم که روز دوشنبه برای انجام کاری خصوصی به مسکو بازگشته بود، در این نشست حضور داشت.

+++++++++++++++++

بعیدی‌نژاد: موضوع تحریم‌ها حل شده است ... / 11 فروردین 94 / ساعت 21:45

تسنیم: حمید بعیدی‌نژاد، با اشاره به اینکه "در مرحله پایانی مذاکرات هستیم" گفت: "مسائلی از جمله موضوع تحریم‌ها،‌ مباحث تحقیق و توسعه، و برخی مباحث مرتبط با غنی‌سازی که همواره از اوایل مباحثات جزو مسائل مهم تلقی می‌شدند در این مرحله پایانی نیز جزو مذاکرات قرار دارند. امیدواریم که در این مرحله آخر بتوانیم هر چه سریع‌تر راه‌حل‌های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم."بعیدی‌نژاد افزود: "همه کشورهای عضو و حتی کشورهای دیگری که در مذاکرات هم شرکت ندارند بر اهمیت تاریخی مذاکرات در این مراحل آخر تأکید دارند. در یک مرحله بسیار مهمی به سر می‌بریم شاید در دوره تاریخ معاصر مذاکرات بین‌المللی این یک مرحله بسیار منحصر به فردی باشد که خود شخصیت‌هایی مانند وزاری کشورها درگیر مذاکرات هستند. اطلاعاتی داریم که حتی تا صبح خیلی زود هیأت‌ها در حل مذاکره بودند."
مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: "همه در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق جدی هستند اما اینکه مذاکرات کی تمام می‌شود بستگی به این دارد که تصمیمات نهایی کی اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که این توافق را به خود توافق نمی‌خواهد بلکه باید متضمن حقوق اساسی ملت ایران مبتنی بر تعهدات بین‌المللی همه کشورها باشد."

تقویت احتمال ادامه مذاکرات  ... / 11 فروردین 94 / ساعت 23:30

  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی گفت که در آخرین روزهای مذاکرات پیشرفت کافی داشته‌ایم که شایسته است تا چهارشنبه در مذاکرات باقی بمانیم. تسنیم: "ماری هارف" گفت که در آخرین روزهای مذاکرات پیشرفت کافی داشته‌ایم که شایسته است تا چهارشنبه در مذاکرات باقی بمانیم. وی افزود: همچنان چندین موضوع سخت باقی مانده .

++++++++++++++

ظریف: پیشرفت مذاکرات بسیار خوب است ... / چهارشنبه 12 فروردین 94

مهر: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت مذاکرات را تشریح کرد.محمد جواد ظریف پس از توفق مذاکرات با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از فعالیت های آنها گفت: از صبح ساعت هفت و نیم هیئت های مذاکره کننده مشغول گفتگو بودند و شاید کمتر از ۲ تا یک ساعت برای نماز و استراحت وقفه ایجاد شد و از همه فرصت استفاده شده است.وی با اشاره به اینکه پيشرفت هاي خیلی خوبي در صحبت ها بوده است، بیان کرد: تا الان که حدود ساعت یک و نیم صبح به وقت لوزان است کار ادامه داشته و تصمیم گرفتند مابقی کار را ساعت شش و نیم صبح ادامه دهند.وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اميدواريم که بتوانيم (چهارشنبه) به نتيجه برسيم.ظریف تاکید کرد: دراكثر موضوعات راه حل ها کاملا مشخص شده است و بعد از (چهارشنبه ) بايد نگارش آغاز شود.وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز بیانیه ای صادر خواهد شد گفت: این احتمال وجود دارد.

 مذاکرات به وقت اضافه کشید ... / چهارشنبه 12 فروردین 94

 روز سی و یکم مارس به پایان رسید و مذاکرات همچنان ادامه دارد. خبرنگار بی بی سی گزارش داد، ایران و 1+5 در حال دیدار هستند و مذاکرات امروز 4شنبه هم ادامه خواهد داشت تا طرفین بتوانند به یک تفاهم سیاسی برسند تا مذاکرات بتواند تا ژوئن به نتیجه برسد./  طرفین تاکید کرده اند در صورتیکه تفاهم نامه ای تدوین نشود مذاکرات ادامه نخواهد یافت... /تابناک

چین از پیشرفت قابل توجه در مورد مسایل اصلی خبر داد ... / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 11:30/

صبح چهارشنبه، وزارت خارجه چین به نقل از وزیر خارجه آن کشور گفت که در مذاكرات لوزان "پیشرفت قابل توجهی در مورد مسایل اصلی" حاصل شده است. وی گفته مواضع دو طرف "به مراتب نزدیک‌تر شده" و از همه طرف‌های مذاكره خواسته است تا "علایق اصلی طرف مقابل" را در نظر بگیرند.
از طرف دیگر شاهد کاهش قیمت نفت در بازاهرای جهانی هستیم که با توجه به جنگ یمن نشاندهنده خوش بینی بازارها به مذاکرات ارزیابی می شود.از طرفی سه‌شنبه شب وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در روزهای اخیر پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات صورت گرفته و با توجه به اینکه «چند موضوع دشوار» باقی مانده، گفت‌وگوها در روز چهارشنبه نیز ادامه می‌یابد.

رویترز از رسیدن به یک چارچوب تفاهم اصولی توسط  وزیر خارجه انگلیس خبر داد  / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 12:45 /

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیات چینی شركت کننده در مذاكرات لوزان یک "پیشنهاد چهار ماده‌ای" را برای پیشبرد مذاكرات عنوان کرده است. به گفته این خبرگزاری، هیات چینی گفته است که باید در حل و فصل پرونده اتمی ایران، به شورای امنیت نیز نقشی محول شود. همچنین وزیر خارجه بریتانیا گفته است"ما به یک چارچوب تفاهم اصولی رسیده‌ایم "
پیشنهادهای چین برای موفقیت مذاكرات...  / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 13:30/

خبرنگار بی‌بی‌سی، نسخه‌ای از پیشنهادهای چین برای موفقیت مذاكرات را به دست آورده این پیشنهادها تحت چهار عنوان مطرح شده است.
اول: مهم است که مذاكرات از هدایت سیاسی لازم برخوردار باشد؛
دوم، مهم است که فاصله بین خواست‌های طرفین کاهش یابد،
سوم، مهم است که از روش گام به گام و پاسخگویی متقابل (امتیاز در برابر امتیاز، گذشت در برابر گذشت) استفاده شود،
چهارم، مهم است که تلاش مذاكره کنندگان معطوف به دستیابی به "بسته" راه حل (شامل موارد گوناگون) باشد.

انتشار متن بیانیه سیاسی تا ساعاتی دیگر ...   / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 15:30 /

 اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که سند چارچوب توافق نهایی تا چند ساعت دیگر منتشر خواهد شد.اگرچه نگارش این سند هنوز پایان نیافته و در حین نگارش برخی اختلافات همچنان ادامه دارد، ولی دورنمای انتشار توافق قطعی است.آنچه امروز تحت عنوان بیانیه سیاسی منتشر خواهد شد حاوی جزئیات، و برای ایران تعهدآور خواهد بود و به یک معنا مهمترین متن یک دهه گذشته در پرونده هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.نکته کلیدی در این میان این است که متن پس از نگارش باید با تهران هماهنگ شود و انتشار بیانیه‌های تبریک و پیروزی قبل از این هماهنگی، اقداماتی عجولانه محسوب می‌شود.کارشناسان می‌گویند درباره این متن بر اساس شاخص‌های مشخص، صرفاً پس از انتشار و بررسی دقیق می‌توان قضاوت کرد./تسنیم

دیپلمات‌های غربی: احتمال تمدید مجدد مذاکرات وجود دارد...   / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 18:00 /

ایسنا: دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با سی بی اس گفتند ممکن است مذاکرات هسته‌ای کنونی میان ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس به مدت 24 یا 48 ساعت دیگر تمدید شود.مذاکرات هسته‌ای که از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون در لوزان ادامه داشته است در روزهای گذشته با ابهاماتی بر سر دستیابی این کشورها به یک تفاهم سیاسی که بتواند چارچوب کلی برای ادامه رایزنی‌ها باشد، دنبال شده است.وزرای امور خارجه چین ،‌فرانسه و روسیه شهر لوزان را به مقصد پایتخت‌هایشان ترک کرده اما گفته‌اند در صورت لزوم آماده‌اند بار دیگر به این شهر بازگردند.
مذاکرات هنوز ادامه دارد و خبرهای ضد و نقیض هم همچنان ادامه دارد ...   / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 19:30 /

بخشی از این خبرها که در دقایق قبل منتشر شده اند:
تسنیم به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته است که بازگشت لوران فابیوس به محل مذاکرات بستگی به روند پیشرفت گفت‌وگوها دارد.
رویترز نوشته وزارت خارجه روسیه حصول چهارچوب توافق هسته ای بین ایران و 5+1 را رسما تایید کرد.
بی بی سی گفته مشکل تهیه بیانیه تفاهم مشترک دو چیز است: محتوایی و شکلی. در بخش محتوا، مساله قطعنامه های تحریمی سازمان ملل که مشخصا واردات فناوری دوگانه و خرید و فروش تسلیحات توسط ایران را منع می کنند. ایران اصرار دارد در تفاهم، مشروعیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای با ایجاد امکان وارد کردن فناوری های دوگانه قبول شود. تحقیق و توسعه بر ساخت نسل‌های جدید سانتریفوژ کماکان از گره های باقی مانده دست کم تا صبح امروز بوده است. در بخش شکلی ایران می‌خواهد اگر کماکان امکان حل مسایل باقی مانده تا پایان این دور مهیا نشد، تفاهم یک بیانیه مطبوعاتی باشد و نه تفاهم مستند تا رسیدن به توافق احتمالا سه ماه آینده یک مرحله‌ای تلقی شود.
تسنیم هم نوشته: اطلاعات واصله از لوزان حکایت از آن دارد که قطعنامه های تحریمی شورای امنیت قطعا بلافاصله پس از توافق نهایی لغو نخواهد شد.حفظ قطعنامه های شورای امنیت پس از آغاز اجرای توافق جامع، به معنی تداوم تحریم های هسته ای و تسلیحاتی و همچنین برقرار ماندن زیرساخت تحریم های یک جانبه خواهد بود. برخی دیپلمات ها به «ایران هسته ای» گفتند ممکن است یک قطعنامه جدید در شورای امنیت صادر شود ولی این قطعنامه فقط تعهدات دو طرف را الزامی خواهد کرد و قطعنامه های تحریمی پیشین را تعلیق نمی کند.
 موگرینی : در تلاش برای نهایی کردن توافق هستیم ...   / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 20:30 /
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (چهارشنبه) گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای را نهایی کنند. وی در توئیتر نوشت: «در تلاش برای نهایی کردن توافق، داریم سخت تلاش می‌کنیم. یک توافق خوب.»

ظریف: هنوز مذاکرات ادامه دارد ...   / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 22:30 /
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل و در هشتمین روز مذاکرات در لوزان در جمع خبرنگاران و در حالی که در حال پیاده روی بود با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است. برخی از مسئولان غربی و وزرای خارجه نیاز داشتند  برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند. در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی‌گردند، البته مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند. پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است.
ظریف در پاسخ به این سؤال که از دو چالشی که قید می‌شد کدام یک پیشرفت داشته است؟ گفت: کارها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود.
وزیر خارجه گفت: هنوز مذاکرات ما ادامه دارد، گفت‌وگوها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. الان همزمان بین چندین هیأت باید گفت‌وگوها صورت گیرد. در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است. این پچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و کشورها وجود دارد و هم در توافق داخلی بین گروه 1+5

مذاکرات پنجشنبه هم ادامه خواهد داشت ...   / چهارشنبه 12 فروردین 94 / ساعت 23:30 /
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید کری حداقل تا صبح پنج‌شنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان می‌ماند.
تسنیم: ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در صفحه توئیتری خود نوشت: "پیشرفت‌ها ادامه دارد، هنوز به یک تفاهم سیاسی نرسیده‌ایم."
وی در ادامه افزود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا دستکم تا پنج‌شنبه در مذاکرات حضور خواهد داشت تا مذاکرات را ادامه دهد.دقایقی پیش محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه تلاش‌های برای پیشبرد مذاکرات لوزان 2 با یکدیگر ملاقات کردند.در حالیکه برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که مذاکرات هسته‌ای لوزان ممکن است تا صبح فردا و حتی پس از آن نیز ادامه یابد، وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگاران از طرف‌های 1+5 خواست که تصمیم سیاسی را برای پیشرفت در مذاکرات اتخاذ کنند. وی گفت: "اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است."وزیر خارجه گفت: "هنوز مذاکرات ما ادامه دارد، گفت‌وگوها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. الان همزمان بین چندین هیأت باید گفت‌وگوها صورت گیرد. در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است."بر اساس گزارش‌ها و نشانه‌ها به نظر می‌رسد ایران و کشورهای 1+5 امشب به نتیجه نمی رسند و به احتمال زیاد مهلت دستیابی به تفاهم سیاسی برای دومین بار تمدید شود
++++++++++++++++++++
پنجشنبه 13 فروردین 94 ++++++++++++++++++

فابیوس به لوزان بازگشت ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 03:30 /
 لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس بازگشت. او در جمع خبرنگاران گفت: «تنها چند متر تا نقطه پایان باقی مانده است اما مترهای آخر سخت‌ترین قدم‌ها است. کارها باقی مانده است و آماده‌ام با همکارانم روی مسائل باقیمانده کار کنم. موضع فرانسه همچنان همان است، ما خواستار توافق استوار هستیم.»
++++++++
دیدار جدید ظریف با کری ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 06:30 /
نشست محمد جواد ظیف وزیر خارجه ایران با جان کری وزیر خارجه امریکا به همراه معاونان وزرای خارجه دو کشور و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور همچنان بدون وقفه ادامه دارد. همچنین همزمان نشست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا با همراهی کارشناسان دو طرف در هتل بوریواژ همچنان جریان دارد.
+++++++++++

ماری هارف از پایان مذاکرات ظریف و کری خبر داد ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 09:30 /
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشته: مذاکرات کری با ظریف که از چند ساعت قبل شروع شده بود در این مرحله تمام شده و طبق قرار چند ساعت دیگر از سر گرفته خواهد شد...
+++++++++++
 مذاکرات هسته‌ای که برای استراحت تیم‌ها متوقف شده و قرار است تا ساعتی دیگر از سر گرفته شود....  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 10:30 /
++++++++
ظریف: ضرب الاجل ما 10 تیراست امروز توافقی امضا نمی شود.../ پنجشنبه 13 فروردین 94 /ساعت 16:00 /
 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز توافقی امضا نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که امیدواریم امروز به راه حل‌ها برسیم، افزود: هنوز بیانیه‌ای تهیه نشده است.
ظریف با بیان اینکه مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است، البته هنوز به نقطه پایانی نرسیده‌ایم، گفت: طرفین درحال گفت‌وگو هستند، اگر کار خوب پیش رود، امکان این وجود داشته باشد، تا آخر شب اقدامی برای اطلاع رسانی رسمی و عمومی صورت می‌گیرد. ما از ابتدا هم گفته‌ بودیم که امروز توافقی امضا نخواهد شد. همواره گفته بودیم که یک توافق وجود خواهد داشت و آن توافقی است که در پایان مذاکرات در تاریخ 10 تیر اگر همه چیز درست پیش رود، انجام شود.
وزیر خارجه اضافه کرد: آنچه امروز امیدواریم به آن برسیم، رسیدن به راه‌حل‌هاست. البته در مذاکرات فراز و نشیب همیشه زیاد است. الان که با شما صحبت می‌کنم، امید خوبی برای رسیدن به فهم مشترک در مورد موضوعات وجود دارد.

++++++++
 لوکاشویچ: لغو تحریم‌های یکجانبه که علیه ایران وضع شده، مهم‌ترین مانع این مذاکرات  ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 17:30 /
 الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت در خصوص مذاکرات جاری در لوزان سوئیس گفت: «پیشرفت‌هایی بر سر پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفته ولی رسیدن به نتیجه هنوز قطعی نیست.»
وی به موانع سر راه این نتیجه هم اشاره کرد و گفت: «لغو تحریم‌های یکجانبه که علیه ایران وضع شده، مهم‌ترین مانع این مذاکرات است. البته طرفین بر سر آینده تحریم‌های سازمان ملل به توافق رسیده‌اند.» تحریم‌های یکجانبه تحریم هایی هستند که دولت و کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا بدون بازی دادن سازمان ملل بر علیه ایران وضع کرده‌اند.
++++++++
آیا مذاکرات هسته ای لوزان برای چندمین بار تمدید می شود؟  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 18:30 /
دو مقام آمریکایی غربی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که ایده توقف مذاکرات و از سرگیری آن از هفته بعد به صورت غیررسمی در میان مذاکره‌کنندگان مطرح شده است. پیشنهاد مزبور با توجه به نزدیک شدن «عید پاک» مسیحیان ارائه شده است.
این دو مقام که مجاز به مصاحبه در اینخصوص نبوده‌اند، به آسوشیتدپرس گفته‌اند که مذاکرات «در برهه‌ای سخت است و مسیر پیش رو اصلا روشن نیست.» از طرفی فابيوس هم گفت: نتيجه مذاکرات ايران احتمالا تا پنجم آوريل (یکشنبه 16 فروردین) مشخص مي شود و همین عامل احتمال تمدید مجدد را افزایش داده است.

++++++++
سالن دانشکده لوزان درحال آماده سازی است ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 19:30 /
ظریف دقایقی قبل به یکی از خبرنگاران حاضر در لوزان گفته ان شاءاله فردا در تهران هستیم و بنظر میرسد امشب مذاکرات با صدور بیانیه ای مشترک که توسط ظریف و موگرینی قرائت می شود به پایان برسد خبرنگاران درحال عزیمت به دانشکده لوزان برای کنفرانس خبری هستند و محل درحال آماده شدن است ولی احتمال تمدید این دور از مذاکرات همچنان به قوت خویش باقیست: آیا مذاکرات هسته ای لوزان برای چندمین بار تمدید می شود؟  

++++++++
تا دقایقی دیگر بیانیه توافق شده توسط ظریف و موگرینی قرائت خواهد شد ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 20:30 /
++++++++
گمانه زنی رویترز درباره بیانیه ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 21:00 /
رویترز درباره بیانیه پایانی مشترک ایران و گروه 5+1 گزارش داده که در این بیانیه اعلام می‌شود که گفتگوها با ایران به اندازه کافی پیشرفت داشته که مذاکرات تا 10 ژوئن ادامه پیدا کند.

++++++++
قرائت متن بیانیه تفاهم هسته ای ایران و 5+1 آغاز شد ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 21:45 /
++++++++
بخوانید : جزئیات متن بیانیه تفاهم هسته ای ایران و 5+1  ...  / پنجشنبه 13 فروردین 94 / ساعت 22:30 /
+++++++++++

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان