کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

برگزاری مجمع سهامداران بانک ملت و تجارت >>> مشروح کامل گزارش مجمع بانک تجارت و بانک ملت // 2 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 15 دقيقه


برگزاری مجمع سهامداران بانک ملت و تجارت >>> مشروح کامل گزارش مجمع بانک تجارت و بانک ملت // 2 مرداد 94


با تصویب سهامداران ، صورتهای مالی بانک تجارت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1393 به تصویب رسید.


به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک که روز سه شنبه سی ام تیرماه در محل هتل انقلاب تهران با حضور بیش از ۸۳ درصد از سهامداران و نمایندگان قانونی آنان به ریاست "فهیم هاشمی" رئیس هیات مدیره بانک تجارت برگزار شد، صورتهای مالی سال گذشته این بانک به تصویب مجمع رسید .

محمدابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت در این مجمع با اشاره به وضعیت اقتصاد و بازار پول کشور در سال ۹۳ خاطرنشان ساخت: تداوم رکود ناشی از محدودیتهای خارجی و برخی سیاستگذاریهای گذشته در کنار سیاستهای انقباضی، سال ۹۳ را به یکی از دشوارترین سالها برای بانکهای کشور بدل ساخت، با اینحال بانک تجارت توانست با تلاش پیگیر کارکنان متعهد و دلسوز خود و استفاده از تمام ظرفیتها و اتخاذ تدابیر مناسب از این شرایط دشوار عبور کرده و اینک با توجه به افق های روشنی که در عرصه روابط خارجی کشور پدیدار شده و نیز بازگشت امید و نشاط به فضای کسب و کار در کشور ، مصمم هستیم تا جایگاه ممتاز بانک در صنعت بانکداری کشور ، بویژه در حوزه ارائه خدمات بانکداری بین الملل را احیا کنیم.

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به برخی از مهم‌ترین شاخصهای عملکرد این بانک در سال گذشته اظهار داشت: حفظ رتبه اول به لحاظ دارا بودن بالاترین سهم از مانده تعهدات ضمانت‎نامه‌های بانکی و اعتبارات اسنادی در میان ۵ بانک بزرگ تجاری کشور، رشد ۱۲/۶ درصدی سپرده ها و رشد ۱۸/۸ درصدی تسهیلات، کاهش نسبت مانده مطالبات به تسهیلات و مطالبات از ۱۶/۲ به ۱۴/۲ درصد با تشکیل کمیته های تخصصی وصول مطالبات، طراحی مدل جدید بودجه ریزی برای مدیریت بهینه هزینه ها و درآمدهای بانک، پیاده سازی فرایندهای حاکمیت شرکتی، کسب رتبه نخست در ارائه خدمات موبایل بانک در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و جایزه ملی مدیریت مالی ایران برای پنجمین سال متوالی گوشه‌ای از توفیقات بانک تجارت در سال مالی گذشته بود. ضمن اینکه اقدامات بسیار مهمی برای تخصیص بهتر منابع و کاهش ریسک از طریق راه اندازی سامانه‌های پیشرفته اعتبارسنجی و مدیریت ریسک در بانک تجارت آغاز شده است .

وی با اشاره به روند افزایش استحکام مالی این بانک در سالهای پس از خصوصی سازی اظهار داشت: اردیبهشت ۸۸ که وارد بازار سرمایه شدیم سرمایه بانک ۱۰.۴۳۷میلیارد ریال بود که طی سه مرحله به ۴۵.۷۰۰ میلیارد ریال معادل ۳۳۷ درصد افزایش یافته است . این افزایش سرمایه ظرفیت توسعه فعالیت‌های بانک را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. با توجه به برنامه‌هایی که برای توسعه کسب و کار و افزایش سودآوری عملیات بانک وجود دارد می توانیم بگوییم که سهامداران می‌توانند مطمئن باشند که روند مثبت و موثر بانک تجارت در بازار سرمایه همچنان ادامه خواهد یافت .

مقدم افزایش سهم بانک تجارت از منابع بازار پول و تعهدات شبکه بانکی ، تداوم روند کاهش مطالبات معوق، ارتقای سطح خدمات بانکداری الکترونیک ، افزایش سهم درآمدهای غیرمشاع به کل درآمدها و افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را از جمله مهمترین اهداف محوری بانک تجارت برای سال مالی ۱۳۹۴ برشمرد و تاکید کرد : در کنار این اهداف ، ایجاد تنوع در سبد خدمات و معرفی ابزارهای نوین مالی و بانکی ، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ایجاد و توسعه بانکداری جامع و توسعه سرمایه های انسانی متناسب با ساختار و ماموریتهای جدید از جمله راهبردهای کلان برنامه کسب و کار بانک تجارت است .

در ادامه این جلسه گزارش حسابرس و بازرس قانونی درخصوص صورتهای مالی بانک تجارت قرائت شد که مقدم مدیرعامل ، فهیم هاشمی رئیس هیات مدیره و رزازان مدیر امور مالی بانک تجارت به سئوالات و نکات مطرح شده در این گزارش پاسخ دادند . سپس صورتهای مالی سال منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۳ بانک تجارت مورد تصویب مجمع قرار گرفت و سهامداران با تقسیم ۱۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند.

گفتنی است بانک تجارت در سال ۱۳۵۸ از ادغام ده بانک تشکیل شد. این بانک یکی از بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور بوده که ذیل اجرای قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ سهام آن در بازار بورس عرضه و به بخش خصوصی واگذار شد.


مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت در تاریخ 30تیرماه 1393 درهتل انقلاب تهران با حضور 83% از سهامداران حقیقی و حقوقی در ساعت 3:40 دقیقه تکشکیل شد. این جلسه با تقسیم سودی 10 ریالی به کار خود پایان داد.

 

سهامداران عمده بانک تجارت شامل :

دولت جمهوری اسلامی ایران :19% - شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت 40% - شرکت مشاوره سرمایه گذاری صبا تامین 7.6% می باشند.

در رابطه با مهمترین اخبار این مجمع میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

در این مجمع دلیل کاهش کفایت سرمایه از 9.6% به 6.7% ، ثابت ماندن سرمایه بانک از سال 1392 تا کنون و همچنین افزایش جذب سپرده ها توسط بانک در طی این سالها بوده است.(سرمایه این بانک معادل 45700000میلیون ریال می‌باشد).

شایان ذکر است که میزان سپرده های بانک تجارت در سال 1393 نسبت به سال 1392 به میزان 12.6درصد رشد داشته است، همچنین نکته حائز اهمیت این است که بیشترین جذب سپرده در سال 1393در سه ماهه آخر رخ داده است. گفتنی است حجم عمده سپرده های بانک تجارت در بخش سپرده های هزینه زا (سپرده های کوتاه مدت ، سپرده های بلند مدت ) می‌باشد به طوری که 78% از کل سپرده ها متعلق به این سرفصل است.

با عنایت به رقابت فرسایشی داخلی بین بانکها و موسسات اعتباری در سال گذشته برای افزایش جذب سپرده ها و در پی آن بالا بردن قدرت تسهیلات اعطاییشان، شاهد افزایش نرخ های سود سپرده ها به میزان 27 درصد بوده ایم این در حالی است که سود سپرده مصوب بانک مرکزی معادل 20 تا 22 درصد بوده است. در این خصوص مدیر عامل بانک تجارت اذعان داشت که تصمیم دارند به سپرده های سررسید نشده در سال آتی بیش از 22% سود پرداخت نکنند، و به دنبال آن نرخ کارمزد ها و خدمات را افزایش دهند.

به طور کلی جمع درآمد های بانک در سال 1393 نسبت به سال مالی قبل حدود 12% کاهش داشته از طرفی هزینه های بانک نیز در این مدت با کاهشی 6.5 درصدی همراه بوده که این امر باعث کاهش 29% درصدی در سود ناخالص شرکت گردیده است.

طرح و برنامه های در دست اجرای بانک تجارت:

طرح املاک بانک : کسب پروانه ساخت 28هزار متر املاک گلزار بانک تجارت واقع در منطقه یوسف آباد تهران. شایان ذکر است که این مجوز از سوی شهرداری استان تهران در اقبال بدهی این سازمان( دریافت وام از این بانک در جهت پیشبرد پروژه متروی تهران) به بانک تجارت انجام گرفت.

از طرفی شهرداری مشهد نیز در قبال بدهی خود به بانک تجارت، بخش شرقی زمین های حرم را به بانک واگذار و پروانه های مربوطه را نیز به این مجموعه اعطا نموده است. .لذا بانک تجارت برای ایجاد ارزش افزوده و همچنین جلوگیری از خام فروشی زمینهای مطرح شده، برنامه ای برای سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی را مد نظر قرار داده است که در حال حاضر با شرکت های چینی نیز وارده مذاکره شده است.

در رابه با راه اندازی مجدد بخش سوئیفت بانک نیز ، مدیر عامل بانک تجارت اعلام کرد ، باید مجددا نام نویسی صورت بگیرد و سهام سوئیفت باید توسط بانکهای متقاضی خریداری گردد ، نکته حائز اهمیت اینکه خریداری سهام این شرکت در مقابل هزینه های نقل انتقال فعلی نیز ( از چین 8%- ترکیه 5%-هند7%) به صرفه میباشد.

بررسی بندهای حسابرسی شده صورتهای مالی بانک تجارت:

عدم ثبت سرمایه گذاری کوتاه مدت سریع المعامله: به گفته مدیر مالی بانک تجارت این حساب مربوط به خرید 70% درصدی 2 سهم از شرکتهای فلزی بوده که بانک به منظور تاسیس هلدینگ صنعتی با رویکرد سرمایه گذاری بلند مدت خریداری کرده که به علت رکود بازار سرمایه ، با کاهش ارز این سهم ها رو به رو شده اند.

کسری حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول: به توضیح مدیر مالی بانک مربوطه متناسب با قانون بانک مرکزی 1.5 درصد از تسهیلات اعطایی بانک باید به حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول منظور گردد و این در حالی است که بانک تجارت فقط 1.5 درصد از تسهیلات اعطایی‌ای که دارای وثیقه معتبر نبوده و ریسک اعتباری بالایی دارد را در نظر میگیرد

+++++++++++++++++++++++

گزارش کاملی از مجمع بانک ملت؛ در مجمع سالیانه بانک ملت تقسیم سود 90 ریالی تصویب شد

در مجمع سالانه بانک ملت با تقسیم سود 90 ریالی، مقرر شد 80 درصد از سود انباشته به منظور افزایش سرمایه در سال جاری در دستور کار قرار بگیرد و مجمع فوق العاده به دلیل تایید نشدن اعضای هیات مدیره توسط بانک مرکزی با تنفس دو هفته ای همراه شد.

به گزارش ملت بازار، طبق برنامه ریزی صورت گرفته دو مجمع سالانه و فوق العاده بانک ملت روز چهارشنبه با حضور نزدیک به 94 درصد سهامداران روز جاری برگزار شد. در ابتدا با انتخاب اعضای هیات رییسه مجمع و حضور مدیرعامل، معاونان و اعضای هیات مدیره بانک ملت همچنین نمایندگان سهامداران عمده و نمایندگان بانک مرکزی، سازمان بورس و سازمان حسابرسی، گزارش هیات مدیره توسط مدیرعامل بانک ملت قرائت و صورت های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 تصویب شد.

در ادامه و بعد از پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر تقسیم 10 درصدی سود با توجه به پایین بودن کفایت سرمایه (زیر 8 درصد) و الزام بانک مرکزی در این باره و عدم موافقت با آن، در نهایت با پیشنهاد و موافقت سهامداران عمده (نماینده دولت و سازمان تامین اجتماعی) تقسیم20 درصد از EPS سال 93 معادل 90 ریال به ازای هر سهم نهایی شد.

مجمع عمومی فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره نیز بلافاصله بعد از اتمام جلسه مجمع سالانه برگزار شد که به دلیل عدم تایید تمامی 5 نفر از اعضای هیات مدیره توسط بانک مرکزی، با تنفس دو هفته ای همراه شد تا به این ترتیب جلسه بعدی روز دوشنبه 12 مردادماه ساعت 14 در مکان یادشده «خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه، سالن سوره تالار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» برگزار شود.

کسب رتبه ششم بانک ملت در میان 50 شرکت بورسی

در این مجمع رستگار مدیرعامل بانک ملت با اشاره به فضای اقتصادی کشور در سال 93، گفت: با وجود آشفتگی بازار پول و ناپایداری سپرده ها و از طرف دیگر اعمال تحریم ها ظالمانه، بانک ملت موفق شد موفقیت های بی شماری را به دست آورد که از آن جمله می توان به کسب رتبه ششم در میان 50 شرکت فعال در بورس با بررسی 4 شاخص قدرت نقدشوندگی سهام، میزان دادوستد سهام، تناوب دادوستد سهام و تاثیرگذاری در بازار سهام اشاره کرد.

افزایش سرمایه در راه است

وی با تاکید بر اینکه بانک ملت بالاترین میزان سودآوری در سیستم بانکداری در سال 93 از آن خود کرده است، گفت: این بانک طی سال 93 در جمع کل دارایی ها، حجم بدهی ها، حقوق صاحبان سهام و جمع کل تعهدات به ترتیب 5، 5، 7 و یک درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.

رستگار در ادامه از برنامه افزایش سرمایه بانک در سال جاری خبر داد و گفت: برای حضور پر قدرت در عرصه داخلی و بین المللی ناگزیر به افزایش سرمایه هستیم و از سهامداران تقاضا داریم در این راستا به ما کمک کنند.

حجم متوسط روزانه معاملات بانک ملت

وی درباره جایگاه بانک ملت در بازار سرمایه طی سال 93، گفت: حجم متوسط روزانه معاملات بانک ملت در سال گذشته 16.042.501 بوده این در حالی است که ارزش بازار آن در سال جاری 103.6000 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بانک ملت همچنین به روند چهار ساله ارزش کل بازار بانک ملت در بازار سهام پرداخت و گفت: این متغیر از سال 90 به میزان 31.230 میلیارد ریال بود که در سال 94 به 103.6000 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پوشش 102 درصدی سود سال 93 نسبت به اولین و آخرین پیش بینی، گفت: تلاش سیستم مدیریتی بانک ملت منجر به تحقق وعده های ارایه شده به سهامداران شد که از بابت بسیار خرسندیم.

بانک ملت بعد از رفع تحریم

رستگار در واکنش به شائبه کنترل قیمت سهام بانک ملت برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت به درخواست وزیر اقتصاد، گفت: این موضوع کذب محض است و صحبتی در این باره با وزیر اقتصاد صورت نگرفته است.

وی وضعیت سودآوری بانک ملت بعد از رفع تحریم ها را مورد توجه قرار داد و گفت: بدون شک رفع تحریم ها به سودآوری سیستم بانکی از جمله بانک ملت کمک قابل توجهی خواهد کرد اما باید به این نکته توجه کرد که تحریم ها دارای زوایای مختلفی است که با اجرایی شدن هر یک از آنها، نتایج مشخصی در پی خواهد داشت.

به هر روی با باز شدن این فضا، درآمدهای غیرمشاع بانک مانند فعالیت های بین المللی رو به افزایش خواهد گذاشت و وضعیت سودآوری بانک را در شرایط بهتری قرار می دهد.

تحلیل شاخص های مالی و اقتصادی

نایب رییس هیات مدیره بانک ملت با تحلیل شاخص های مالی و اقتصادی بانک ملت در سال گذشته و مقایسه تطبیقی آن با نظام بانکی کشور، گفت: بازار پول در سال 93 در یک رقابت کاملا غیرحرفه ای، سال پر تلاطمی را پشت سر گذاشت.مسابقه نابرابر در افزایش بی رویه نرخ های سود سپرده نتیجه ای جز افزایش قیمت تمام شده پول نداشت و از طرف دیگر حاشیه سود را کاهش داد. به نحوی که سهامداران از دریافت حداکثر سود محروم شدند.

مصطفی ضرغامی با تاکید بر اینکه بانک ملت در این رقابت نابرابر شرکت نکرد و در آن نقشی نداشت، گفت: بانک ملت هزینه سپرده خود را به میزان 15 درصد تثبیت کرد این در حالی است که رقبای ما با افزایش نرخ سپرده قصد جذب نقدینگی از سایر بانک ها از جمله بانک ملت را داشتند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد بالا بردن نرخ سپرده، بدهی بانک ها به بانک مرکزی را در سال 93 افزایش داده است، به طوری که شاخص خالص بدهی بانک ها به بانک مرکزی به 68 درصد رسید این در حالی است که این شاخص در بانک ملت 7 درصد منفی بود.

بررسی شاخص ریسک کیفیت دارایی

ضرغامی با اشاره به عملکرد شاخص ریسک کیفیت دارایی در بانک ملت، خاطرنشان کرد: منظور از این شاخص نحوه به کارگیری سپرده های مردم و قدرت زایندگی نقدینگی است به این معنی که بعد از جمع آوری سپرده ها، ارایه تسهیلات، سرمایه گذاری ها، مشارکت و ... با چه کیفیتی و ریسکی انجام می شود.

در طبقه بندی جهانی رقم 5 برای موسسات با ریسک بالا بوده این در حالی است که این شاخص در بانک ملت رو به کاهش گذاشته و از 2.8 به 2.4 در سال 93 رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک ملت کمترین نسبت مطالبات معوق و مشکوک الوصول را در میان رقبای خود داشته است، گفت: طبق آمار این نسبت در سیستم بانکی طی سال 93، 14.9 درصد و در بانک ملت این شاخص 11 درصد بوده است. به طوری که معادل 60.3 درصد مطالبات سررسید گذشته، معوق و مطالبات مشکوک الوصول در سال گذشته به عنوان ذخیره در نظر گرفته شد.

نایب رییس هیات مدیره بانک ملت با اشاره به اینکه این بانک در شاخص نسبت تسهیلات به مجموع دارایی ها نیز از سایر بانک ها در رتبه بالاتر قرار دارد، گفت: در سال 93 این شاخص در بانک ملت 65 درصد بوده در حالی که متوسط شاخص نسبت تسهیلات به مجموع دارایی ها در سیستم بانکی 60 درصد عنوان شده است.

وی EPS را به عنوان آخرین شاخص مورد توجه قرار داد و گفت: پیش بینی سود هر سهم بانک ملت در سال 93 به میزان 458 ریال در نظر گرفته شد که این میزان از متوسط EPS پیش بینی شده سایر بانک ها بالاتر بود.

بنابراین گزارش، در ادامه نماینده سازمان حسابرسی گزارش مربوط به حسابرس مستقل و بازرس قانونی برای سال مالی 93 را قرائت کرد. همچنین سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس با تعیین حق الزحمه 10 میلیارد ریالی برای سال 94 انتخاب شد.

علاوه بر این پاداش اعضای هیات مدیره موظف به مبلغ 550 میلیون تومان مورد تصویب قرار گرفت. این در حالی است که با توجه به تغییر اعضای غیرموظف هیات مدیره به اعضای غیراجرایی هیات مدیره مبلغ 2 میلیون تومان مطابق سال گذشته تعیین شد. همچنین روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار انتخاب شدند.

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان