کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

راه اندازی سیستم جدید سایت کدال >>> دلایل عدم رشد قیمت سهام بعد از توافق از نگاه فطانت // 11 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

 

راه اندازی سیستم جدید سایت کدال >>> دلایل عدم رشد قیمت سهام بعد از توافق از نگاه فطانت // 11 مرداد 94


رئیس سازمان بورس با اعلام دو خبر ویژه، زمان و نحوه عرضه های اولیه شرکت ها و تغییر مهمترین سایت بازارسرمایه یعنی کدال به همراه دلایل عدم رشد قیمت ها و شاخص و برآورده نشدن انتظارات سرمایه گذاران در روزهای بعد از توافق را اعلام کرد.


 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد فطانت در جریان دومین نشست خبری سال جاری ، بعد از ارایه آخرین آمارهای بورس ها ، دو خبر مهم داد و گفت: سیستم جدبد سایت کدال از هفته آینده با قابلیت های متعدد و متنوع ، امکان ارتباط با تمام مرور گرها، سرعت بالا، جستجوهای جدید وبارگذاری آسان راه اندازی می شود.

 وی ادامه داد: بنابراین درحالی تا سه ماه آینده سایت کدال به همین شکل کنونی وجود خواهد داشت که بعد از سه ماه نسخه جدید کدال با امکانات جدید در دسترس همگان خواهد بود.


زمان و نحوه عرضه های اولیه شرکت ها

 سخنگوی سازمان بورس درباره زمان و نحوه عرضه های اولیه هم گفت: عرضه های اولیه سهام شرکت ها از ابتدای شهریور ماه با شرکت های بسیار کوچک آغاز خواهد شد و طی آن ناشران با حق انتخاب یکی از دو روش جاری و روش ثبت سفارش، اقدام به عرضه اولیه خواهند کرد.

 فطانت ادامه داد: بعد از یک دوره اختیاری هم ، کلیه عرضه های اولیه با روش ثبت سفارش انجام خواهد شد.

 این مقام در این نشست خبری با اشاره به نقش عارضه کم واکنشی بازار سرمایه به اخبار مثبت صنایع و برنامه های اعلامی در روند نزولی شاخص ها ، مهمترین دستاورد توافق هسته ایی را پابرجا شدن آرامش در بازارها و حذف ریسک تحریم ها دانست.


دلایل عدم رشد قیمت ها و شاخص در روزهای بعد از توافق

 فطانت درباره دلایل عدم رشد قیمت ها و شاخص و برآورده نشدن انتظارات سرمایه گذاران در روزهای بعد از اعلام توافق تاریخی قرن هم گفت: در این رویداد عواملی متعددی مانند وضعیت اقتصاد واقعی ، همزمانی برگزاری مجامع سالانه 212 شرکت در روزهای آخر تیرماه از جمله 163 شرکت در چند روز پایانی تیر، کاهش قیمت های جهانی نفت و سنگ آهن، تصمیم درست بانک مرکزی در لزوم ذخایر بانک ها و کاهش تقسیم سود سالانه صنعت بانکداری  که 13 درصد ارزش بازار سهام را در اختیار داشته و نقش مهمی در سایر گروه ها دارند،مسائل مربوط به نرخ خوارک پتروشیمی و پالایشگاه ها و انتشار اخبار و اطلاعیه های متناقص از سوی نهادها، پرداخت سودهای غیر معقول نظام بانکی و کوچ سرمایه به بانک ها، حاکم شدن عارضه کم واکنشی بر بازارو ... نقش داشتند.


آخرین آمار از بورس ها

 وی همچنین با اشاره به میانگین نسبت P/E حدود 5.5 مرتبه ایی بورس و فرابورس، جمع کل دارایی های شرکت های بورسی و فرابورسی را 943 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 80 درصد از دارایی های شرکت ها از طریق بدهی و 20 درصد از طریق حقوق صاحبان سهام تأمین شده است. همچنین ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی 281  و شرکت های فرابورسی 58 هزار میلیارد تومان و در مجموع 340 هزارمیلیارد تومان است.

 به گفته رئیس هیات مدیره سازمان بورس، ارزش دفتری قیمت سهام شرکت ها 1.7 بوده که به معنای تفاوت 70 درصدی نسبت به قیمت دفتری و نشان دهنده ظرفیت بالای بازار است که باید اطلاعات مربوط به سود و درآمد شرکت ها این متغیر را پشتیبانی کند.

 فطانت درآمد پیش بینی شده شرکت های بورسی و فرابورسی را 247 و 67 هزار میلیارد تومان و سود خالص پیش بینی شده را 50 و 8 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: میانگین بازدهی شاخص بورس و فرابورس هم از ابتدای سال 7  و 17 درصد است. ارزش معاملات بورس نیز 13 هزار و 500 میلیارد تومان و در فرابورس 13 هزار و 700 میلیارد تومان محاسبه شده است.


نحوه راه اندازی بورس ارز و بورس تعاون

 دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه راه اندازی بورس تعاون توسط کارگروهی در حال بررسی است ، ادامه داد: درحالی امکانات و تجهیزات بورس ارز در بورس کالا مهیا شده که بعد از تک نرخی شدن نرخ ارز، تابلویی در بورس کالا راه اندازی می شود و در صورت وجود قابلیت هایی، با مشارکت بانک مرکزی و صرافی ها بورس جداگانه ایی برای ارز تشکیل خواهد شد.

 فطانت با نگاهی به معاملات در بورس کالا خاطرنشان کرد: معاملات آتی بورس کالا در چهار ماهه ابتدای سال 3800 میلیارد تومان و ارزش کل معاملات بورس کالا غیر از معاملات آتی 11 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه در سال 93 در واقع 23 درصد کاهش را نشان می دهد که دلیل این امر، کاهش حجم معاملات در بخش پتروشیمی است.

 وی ادامه داد: در بورس انرژی نیز 908 میلیارد تومان داد و ستد شده که 700 میلیارد تومان آن را معاملات فیزیکی و 208 میلیارد تومان آن را معاملات برق و نفت کوره تشکیل دادند.


زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه بورس

 فطانت درباره برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک ، بیمه که بعد از لغو در خرداد به زمان نامعلومی موکول شده، گفت: برگزاری نمایشگاه وظیفه سازمان بورس نبوده و باید به کانون‌ها و سایر نهادهای بورسی محول شود. با این حال تمام حمایت‌ها از طریق سازمان بورس در این زمینه ادامه خواهد داشت . با این حال همزمان با برگزاری همایش بین المللی بورس تا پایان سال، نمایشگاه بین المللی نیز برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان