کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

کدام مناطق در تهران درصورت وقوع زلزله بیشتر آسیب پذير هستند؟ // 7 شهريور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه


کدام مناطق در تهران درصورت وقوع زلزله بیشتر آسیب پذير هستند؟ 

 

+بیشتربخوانید:علت بوی نامطبوع درتهران چیست؟ آیا بوی نامطبوع تهران علامت وقوع زلزله است؟ آذر98


از پیشخوان رسانه ها - سامانه‌ای که اخیرا در سازمان مدیریت بحران شهر تهران نصب شده است دارای نرم‌افزار تخمین خسارت و سخت‌افزار پردازش‌کننده شتاب‌های زلزله به‌منظور تشخیص زلزله و تخمین خسارت به محیط است. سازمان مدیریت بحران با ایجاد زمین‌لرزه‌های فرضی در محیط با استفاده از این دستگاه می‌تواند محاسبات مربوط به تخمین خسارت و تلفات و هشدارهای لازم در قالب گزارش‌ها، نقشه‌ها و پیام‌های هشداری پس از زلزله را آماده کند. این سامانه با استفاده از اطلاعات تولید شده از وضعیت شبیه‌سازی شده در زمان زلزله، وضعیت پس از وقوع بحران را آزمایش کند و خسارت وارده به نواحی مختلف شهر تهران با جزئیات کامل در محله‌ها، کوچه‌ها و پلاک‌های واقع در آن محل را تخمین بزند. خروجی این شبیه‌سازی در سناریوهای مختلف و در سه سطح شامل خسارت سنگین، متوسط و کم در هر منطقه است. به این معنی که با استفاده از داده‌های حاصل از زلزله فرضی می‌تواند درصد خسارت وارد به ساختمان‌ها با خسارت سنگین، متوسط و کم را برآورد کند. ضمن آنکه مطابق با اطلاعات وارد شده در این دستگاه نقشه‌ای برای تخمین تعداد افراد کشته، زخمی یا بی‌خانمان را پس از وقوع زلزله در هر منطقه پیش‌بینی کرد.
 

نتایج منتشرشده از یکی از شبیه‌سازی‌های انجام شده توسط این سامانه با شدت 6 ریشتر حاکی از آن است که چهار منطقه از شهر تهران که بیشترین خسارت و صدمات در صورت وقوع زلزله به آنها وارد خواهد شد مناطق چهار، پنج، دو و هشت خواهند بود. در این میان مناطق 22، 20، 21 و 19 نیز در این شبیه‌سازی کمترین خسارت به آنها وارد خواهد شد. البته به نسبت بزرگی زلزله و اینکه کدام یک از گسل‌های زلزله تهران فعال شوند، قطعا میزان خسارت وارده تغییر پیدا می‌کند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، تجربه وقوع زلزله‌های بزرگ در سطح کشور نشان داده در صورتی که گروه‌های امداد و نجات و مدیریت بحران نسبت به بروز بیشترین آسیب و خسارت در هریک از مناطق شهری اطلاع و آگاهی نداشته باشند، سردرگمی حاصل از این موضوع باعث تشدید تلفات و خسارات ناشی از زلزله خواهد شد؛ بنابراین اگر امکانی فراهم شود تا در دقایق اولیه زلزله نواحی آسیب دیده و میزان تلفات احتمالی مشخص شود سرعت امدادرسانی افزایش و آمار تلفات جانی کاهش پیدا می‌کند.
این موضوع برای کشور ما که آمار 20 درصد از زلزله‌های اتفاق افتاده در دنیا به آن مربوط می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند. براساس آمارهای تهیه شده در کشور ما هر هفته دو زلزله کمتر از چهار ریشتر، هر سال سه زلزله با قدرت 6 ریشتر و هر 10 سال، یک زلزله با قدرت بیش از 7 ریشتر رخ می‌دهد. از این رو کارشناسان لرزه‌نگاری تاکید دارند چون زلزله از پیش خبر نمی‌دهد و محدودیت زمانی برای هشدار آن وجود دارد (حداکثر 10 ثانیه قبل از زلزله با استفاده از دستگاه هشدار سریع زلزله برای قطع شریان‌های حیاتی شهر) باید راهکاری برای به حداقل رساندن وضع موجود و تبعات منفی پس از وقوع زلزله بود.
//دنیای اقتصاد

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان