کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴در مجمع 1402 #وبملت #وتجارت #وبصادر چه گذشت؟ازتقسیم سود 3 برابری بانک تجارت و افزایش سرمایه بانک ملت تا مجوز دقیقه 90 صادرات/ خرداد 1402

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 13 دقيقه

 

🔴در مجمع 1402 #وبملت #وتجارت #وبصادر چه گذشت؟ از تقسیم سود 3 برابری بانک تجارت و افزایش سرمایه بانک ملت تا مجوز دقیقه 90 بانک صادرات/ خرداد 1402

 

>>> رتبه نخست بانک تجارت در مبادلات ارزی کشور
>>> تقسیم  سود 3 برابری بانک تجارت در مجمع 1402
>>> بانک ملت  ۵۰درصد نقدینگی موجود در بازار را جذب کرده...
>>> «وبصادر» دقیقه نودی مجوز برگزاری مجمع را گرفت
>>>  بازدهی 140 درصدی سهام بانک ملت در بورس در 15 ماه گذشته

 

وب سایت بورس نگار - امروز مجمع سال 1402 سه تفنگدار بانکی بورس تهران یعنی #وبملت #وتجارت #وبصادر بد هرچند به دستور بانک مرکزی بانکها مجاز به تقسیم بیش از 10 درصدی سودشان نیستند اما نسبت به چند سال اخیر سودآوری این بانکها افزایش چشمگیری داشته است در ادامه خلاصه ای از اتفاقات و حواشی #مجمع_وبملت #مجمع_وتجارت #مجمع_وبصادررا باهم مرور می کنیم پس با وب سایت بورس نگار همراه باشید ...

 

مجامع شرکتهای بورسی - امروز مجمع سال 1402 سه تفنگدار بانکی بورس تهران یعنی #وبملت #وتجارت #وبصادر بد هرچند به دستور بانک مرکزی بانکها مجاز به تقسیم بیش از 10 درصدی سودشان نیستند اما نسبت به چند سال اخیر سودآوری این بانکها افزایش چشمگیری داشته است در ادامه خلاصه ای از اتفاقات و حواشی #مجمع_وبملت #مجمع_وتجارت #مجمع_وبصادررا باهم مرور می کنیم پس با وب سایت بورس نگار همراه باشید ...

 

>>>بانک ملت  ۵۰درصد نقدینگی موجود در بازار را جذب کرده...

مهم‌ترین نکات مطرح شده در مجمع #وبملت:  
✅ در سال مالی مورد گزارش، شرکت مجوز تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری دانش بنیان را از بانک مرکزی دریافت کرد.

✅ در سال ۱۴۰۱ وبملت ۵۰درصد نقدینگی موجود در بازار را جذب کرده است.

✅ بانک ملت مجددا افزایش سرمایه در دستور کار دارد.

✅ در سال مالی مورد گزارش، نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات به ۵.۵درصد رسیده است.

✅ در سال ۱۴۰۱ سود تسعیر بانک ۱۰۰درصد رشد داشته است.

✅ وبملت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه با افزایش ۱۰۰درصدی سود مواجه شده است.

✅ سپرده‌های ریالی بانک از شهریورماه ۱۴۰۰ تاکنون ۸۶درصد رشد داشته است.

✅ در سال جاری، سامانه CORE ارزی راه‌اندازی می‌شود.

✅ نرخ تسعیر ارز بانک‌ها براساس نرخ ابلاغیه بانک مرکزی است.

✅ معافیت تجديد ارزیابی دارایی‌ها ۵ ساله است و یک سال تا پایان این دوره باقی مانده است.


✅ همیشه بند اکچوئری از چالش‌ها در مجامع بانک ملت بود که امسال با تلاش‌های انجام‌شده و ارزیابی مجدد دارایی‌ها توسط صندوق، این بند حذف و حل شد.

✅ افزایش سرمایه در دستور کار از محل سود انباشته خواهد بود.

✅ شرکت مجوز سرمایه‌گذاری در شرکت دشت آزادگان را گرفته و فعلا این طرح در مرحله مطالعه است. میزان سرمایه‌گذاری در این طرح ۳۱هزار میلیارد ریال بوده و FSها در دست تهیه است.

✅ برای پرداخت مطالبات دولتی چند راهکار در جلسات متعدد با دولت مطرح شد: انتشار اوراق دولتی که تلاش می‌شود تا ۱۴۰۳ اجرایی شود و مولدسازی دارایی‌های دولتی.

✅ پول بلوکه شده بانک در کره جنوبی ۲.۶۲ همت و محل نگهداری بانک مرکزی کره جنوبی است.

 


>>>از رتبه نخست بانک تجارت در مبادلات ارزی کشور تا تقسیم  سود 3 برابری بانک تجارت در مجمع 1402


✅ مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت با پرداخت سود 58 ریالی از مجموع 575 ریال سود محقق شده به ازای هر سهم موافقت کرد.این در حالیست که در دوره مشابه سال قبل 20 ریال سود تقسیم شده بود.
رشد 186 درصدی سود خالص و سود پایه هر سهم بانک تجارت از مواردی بود که به سهامداران گزارش داده شد.


✅ در سال 1401 وتجارت توانست 16 هزار و 336 میلیارد تومان تراز عملیاتی داشته باشد که به نسبت سال قبل 54 درصد رشد را نشان می دهد.
این بانک خواهان تجدید ارزیابی دارایی های خود است.


✅ افزایش درآمد تسهیلات اعطای #وتجارت به دلایل رشد ۴۵ درصدی حجم تسهیلات اعطایی نسبت به سال مالی ۱۴۰۰، وصول بخشی از مطالبات و شناسایی سود ۶.۹ هزار میلیارد تومانی به شمار می رود.
#وتجارت توانست هزار و 297 میلیارد تومان تراز عملیاتی در فروردین ماه به ثبت برساند که به نسبت فروردین 1401 با رشد 220 درصدی همراه بود.
افزایش درآمد کارمزد بانک تجارت ناشی از افزایش حجم تسهیلات قرض الحسنه، ضمانت نامه های صادره، حواله های بانکی و عملیات ارزی و کارمزد حوالجات اسنادی و خدمات الکترونیک و ... است.

مهم‌ترین نکات مطرح شده در مجمع #وتجارت:  
✅ بانک تجارت برنامه ای ویژه برای توسعه فعالیت های ارزی و افزایش شعب در حوزه اوراسیا دارد.

✅ بلاروس و تاجیکستان اهداف بین المللی این بانک به شمار می رود.

✅ محصولات اعتباری #وتجارت برای اصناف متنوع و طراحی خواهد شد.

✅ ناوگان ابزارهای پرداخت و پذیرش،  نوسازی شده و توسعه می یابد.

✅ بانک تجارت در مبادلات ارزی کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.


✅ بانک در بخش استفاده از مانده تعهدات سایر ابزارهای تضمین تامین مالی رشد ۸۴درصد را تا پایان سال ۱۴۰۱ داشته است.

✅ خالص درآمدهای عملیاتی پس از هزینه‌کرد سود سپرده با افزایش ۶۸درصدی همراه بوده که به دلیل افزایش کارمزدها بوده است. حوزه کارمزدهای بانک ۷۷درصد رشد داشته است. بانک از نظر کارمزدی در دو سال اخیر روند مستمر و پایداری داشته است.

✅ ماحصل آنچه اتفاق افتاده، منجر به رشد ۱۸۶درصدی سود خالص تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ شده است. در سال ۹۹ با واگذاری ونیکی بخشی از زیان بانک جبران شد. در دو سال اخير، آنچه منجر به افزایش سود انباشته شده، ماحصل سود عملیاتی بوده است.

✅ بانک در حوزه عملیات ارزی، سهم‌ خود را از ٣.٨ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ٩.٢ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسانده است.

✅ نسبت کفایت سرمایه بانک به ۴.٧۶ در سال مالی مذکور رسیده است.

✅ امیدواریم سهم بازار خود را افزایش دهیم.

✅ توسعه سامانه بانکداری متمرکز در قالب استقرار منظومه بانک تجارت، توسعه محصولات دیجیتالی و بانکداری الکترونیک نظیر باجت و  همراه، توسعه پلتفرم تامین مالی زنجیره‌ای نظیر اکوتام و صنعت‌یار، طراحی و توسعه محصولات اعتباری برای اشخاص اصناف نظیر BNPL&T_PLUS، بخشی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات بانک تجارت خوانده شد.

✅ تنظیم شبکه فروش و کانال‌های ارائه خدمات به مشتریان، توسعه و نوسازی ناوگان ابزارهای پرداخت پذیرش، توسعه فعالیت‌های بانک در حوزه بین‌الملل در کشورهای اوراسیا و واحدهای برون مرزی و گسترش فعالیت‌های اکوسیستم نوآوری بانک از جمله دیجی‌پی و آوای اطمینان و پی‌بار از دیگر برنامه‌های بانک است.

✅ ما در مولد سازی دارایی‌ها به عنوان یک فرصت ارزشمند نیاز داریم که نهایت بهره از فروش ملک، زمین و ساختمان ببریم. در غیر این صورت متحمل هزینه می‌شویم. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم.

✅ مدیریت اثربخش اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری به افزایش نرخ بازده و تمرکز برای وصول مطالبات اشخاص حقوقی و حقیقی از دیگر برنامه‌های بانک است. مهم‌ترین مطالبات ما از دولت است که در صورت تحقق آن، امیدواریم صورت‌های مالی بانک مستحکم‌تر شود.

✅ بانک برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را دارد.

✅ ما به پنج دلیل تجدید ارزیابی را سال گذشته انجام ندادیم؛ اولین دلیل، بحث مالیاتی بود‌. بحث بعدی، موضوع هزینه استهلاک و کاهش سود هر سهم بود و دلیل بعدی، تکلیف قانونی بود که اگر انجام‌ می‌دادیم، مشمول مالیات سنگین می‌شدیم. همچنین نسبت P/E هم‌ بالای ١٠ واحد می‌رفت. امسال هم به نظر می‌رسد افزایش سرمایه از محل تجدید به نفع سهامداران نخواهد بود، اما تصمیم نهایی برعهده مجمع است‌.

✅ امسال برخلاف گذشته که سیاست تقسیم حداکثری سود را داشتیم، بخشی از سود را در شرکت‌ها حفظ کردیم.

✅ بانک با اشاره به دستور بانک مرکزی، با تقسیم سود حداقلی در نظر دارد از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهد.

 بانک تجارت در مبادلات ارزی کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

✅ در نهایت به ازای هر سهم ۵۸ ریال سود نقدی تقسیم شد.

 

>>> «وبصادر» دقیقه نودی مجوز برگزاری مجمع را گرفت

 بانک صادرات ایران دقیقه 90 از بانک مرکزی مجوز برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه گرفت.


مهم‌ترین نکات مطرح شده در مجمع #وبصادر:

✅لازم به ذکر است که صورت‌های مالی شرکت بانک صادرات چند دقیقه پیش از برگزاری مجمع در سامانه کدال منتشر گردید که منجر به تذکر نماینده سازمان بورس شد.

✅در سال ۱۴۰۱ کل شبکه بانکی کشور با چالش‌های اساسی مواجه بود؛ از جمله افزایش تدریجی نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و  تحول ناشی از فناوری‌های دیجیتال الگوهای زندگی را تغییر داد و برخی استارتاپ‌ها به عنوان رقیبان جدید صنعت بانکداری مطرح شدند.

✅یکی دیگر از چالش‌ها، برخورداری از شعب بانکی زیاد در سراسر کشور است. ۲۴هزار شعبه در حوزه بانکی کشور فعال است.

✅تعیین نرخ دستوری سود بانکی چالش دیگری است که این مهم موجب ایجاد روابط ناسالم بین بانک‌ها می‌شود. در اقتصادهای پیشرفته به جای کنترل مستقیم و تعیین نرخ سود بانکی از ابزار غیرمستقیم مانند دخالت در نرخ بازار بین بانکی استفاده می‌شود.

✅قوانین مداخله‌گر نهادهای خارج از نظام بانکی که انگیزه عدم بازپرداخت تسهیلات را بالا برده، از جمله صدور احکام ورشکستگی بدهکاران از دیگر چالش‌های نظام بانکی است.

✅بانک برنامه افزایش سرمایه نقدی را از ۱۷۵ هزار میلیارد ریال به ۲۶۵ هزار میلیارد ریال را در برنامه خود دارد.

✅بانک از سال ۹۸ تعداد شعب خود را کاهش داده و به عدد ۱۹۸۶ شعبه رسانده است و تا پایان سال ۱۴۰۵ تعداد شعب به ۱۳۴۸ کاهش خواهد یافت.

✅اصلاح ناترازی و اضافه برداشت‌ها، موضوعی جدی است، اما از مهرماه اضافه برداشت‌ها کاهش یافت‌. بر این اساس موجودی نقد در اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشت.

✅براساس اقدامات حقوقی صورت گرفته در سال مالی ۱۴۰۱ میزان دارایی‌های قابل فروش معادل ۵۰درصد افزایش یافت.

✅افزایش سپرده‌های قانونی به ۲۷درصد ناشی از افزایش سپرده‌ها به علاوه رفع معافیت‌های دوره کرونا است.

✅علیرغم رشد ۳۱درصدی در سپرده‌های مشتریان بانک، با اصلاح ترکیب سپرده‌ها تنها با افزایش ۱۰درصدی هزینه سود سپرده‌ها مواجه شد. همچنین افزایش درآمدهای کارمزدی به میزان ۴۳درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ که عمدتاً حاصل از کارمزد به بخش‌های تسهیلات قرض‌الحسنه، ضمانت‌نامه و عملیات ارزی بوده است. این در حالی است که بانک با مدیریت هزینه‌های کارمزدی توانست رشد کمتری را در هزینه‌های کارمزدی شاهد باشد.

✅رشد صدور ضمانت‌نامه‌ها موجب رشد درآمد کارمزدی بانک‌ شد.

✅عمده مطالبات ما مربوط به مطالبات ارزی سال‌های گذشته است که با پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده منتظر رای مراجع قضایی هستیم.

✅ بانک صادرات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی معادل حدود ۳۰۰ درصدی را در دستور کار خود قرار داد.


✅درخصوص مطالبات از دولت گفته شد که برخی بانک‌ها سلیقه‌ای رفتار کردند و این موضوع در دستور کار ما است که نحوه وصول مطالبات و راه‌های شناسایی آن از دولت برای تمام بانک‌ها مشخص شود.

✅موضوع مطالبات از مترو و فولاد خوزستان در دست پیگیری است. در نتیجه یکی از مطالبات سنواتی از فولاد خوزستان با پیگیری فشرده منجر به رای دادگاه با مبلغ ۱۷۵ میلیون یورو به نفع بانک صادر شد. مطالبات از مترو در حال پیگیری است.

✅ما سال گذشته مذاکرات جدی با بانک‌ سپه داشتیم. بانک‌ ثامن تمام بدهی‌های خود را به بانک انصار و سپس به بانک سپه منتقل شد. جمع‌بندی این شد که بانک‌ سپه اصل بدهی بانک‌ صادرات را پرداخت کند. یعنی ۶ همت به ما دارایی بدهد. در پایان سال، یک دارایی مناسب را معرفی کردند و کارشناسی آن در حال انجام‌ است. بانک‌ مرکزی یک خط اعتباری ۳ همتی با نرخ ۱۷ و نیم درصد به بانک صادرات داد که این خط اعتباری جهت کمک به حفظ نقدینگی بانک ثامن داده شد. مقرر شد این ۳ همت هم به بانک‌ صادرات داده شود.

✅در خصوص شایعه ادغام بانک آینده با بانک صادرات گفته شد،این موضوع صحت ندارد.

✅ارزشگذاری توسعه نیشکر توسط تامین سرمایه کاردان و خصوصی سازی در حال انجام است

✅۵ درصد توسعه نیشکر عرضه خواهد شد. فعلا با دولت در حال رایزنی هستیم شاید ۲.۵ درصد بانک و ۲.۵ درصد دولت عرضه کند

✅در مجمع سالانه بانک صادرات  به ازای هر سهم ۳ ریال سود نقدی تقسیم شد.مجمع بانک صادرات ۱۰ درصد سود را تقسیم کرد


مجمع #وبصادر
📌سپرده های دیداری و مشابه شرکت ۵۶.۱ درصد رشد داشت این در حال است که سپرده های پس انداز و مشابه ۵۱.۷ درصد افزایش یافت.

📌سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و ویژه ۱۴ درصد و سپرده سرمایه گذاری بلند مدت بانک ۱۸ درصد رشد داشت.

📌جمع کل سپرده های بانک نسبت به مدت مشابه ۳۰.۷ درصد رشد داشت

📌درآمد ناشی از کارمزد شرکت ۴۳.۳ درصد رشد داشته است .

📌سود خالص شرکت ۲۹.۳ درصد رشد داشته است

📌تعداد کل شعب بانک به ۱۹۸۶ رسیده است

📌برگزاری مزایده اموال منقول شرکت به ارزش بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال انجام شد

📌پیگیری و وصول اقساط فروش املاک واگذار شده بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال  انجام شد

📌محقق شدن ۵۹ درصد مازاد بر هدف تعیین شده در فروش املاک مازاد شبکه  ،  منجر به تحقق ۱۰۸ درصد بیش از هدف تعیین شده در بخش درآمد حاصل از فروش املاک مازاد شده است.

📌مهمترین برنامه های بانک تامین مالی بخش تولید، ارتقا سهم از بازار بانک ، افزایش سرمایه بانک و بهبود کفایت سرمایه بانک صادرات است

مدیر عامل بانک صادرات:

پرونده ثامن امسال بسته خواهد شد،  امیدواریم  مبلغ ۳همت بابت خطوط اعتباری  با نرخ ۵.۱۷ درصد ، به بانک صادرات برگردانده شود

طبق  مصوبه سران سه قوا،  نرخ بهره این خط اعتباری صفر می‌ شود.

تجدید ارزیابی بانک صادرات در راه است تجدید ارزیابی از محل سرمایه گذاری ها نخواهد بود این تجدید ارزیابی ، احتمالا ۳۰۰ درصد خواهد بود افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی هم در دستور کار است

مدیر عامل بانک صادرات:

📌بانک صادرات پتروشیمی های خود را می‌فروشد

📌بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دارایی های خود را امسال می فروشیم

📌بخشی از سهام پالایشگاه را فروختیم پالایش نفت اصفهان را فروختیم برنامه فروش مابقی هم در دستور کار است

📌با افزایش سرمایه های در دستور  انجام، کفایت سرمایه بانک صادرات به بالای ۵ درصد می‌رسد


معاون مالی بانک صادرات:
 
📌ارزشگذاری توسعه نیشکر توسط تامین سرمایه کاردان و خصوصی سازی در حال انجام است

📌۵ درصد توسعه نیشکر عرضه خواهد شد. فعلا با دولت در حال رایزنی هستیم شاید ۲.۵ درصد بانک و ۲.۵ درصد دولت عرضه کند

 

+ برای مشاهده جزئیات زمان سود نقدی مجامع 1402 #وبملت #وتجارت #وبصادر اینجا کلیک کنید

 

گردآوری و تنظیم: وب سایت بورس نگار / منابع: کدال/ کارگزاری بانک تجارت/ همفکران / بورس 24

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان