کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

چشم انداز صنعت دارو در بورس>>>بررسی مزایای بازگشایی یوزانس برای دارویی ها به‌جای ال‌سی // 23 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه


چشم انداز مثبت صنعت دارو در بورس >>>

تشویق دارویی‌ها به یوزانس به‌جای ال‌سی؛ بررسی مزایای بازگشایی یوزانس برای دارویی ها // 23 مرداد 94


بررسی‌ها درخصوص صنعت دارویی کشور نشان می‌دهد که این گروه برخلاف بسیاری از صنایع متضرر در ماه‌های گذشته؛ در شرایط قابل قبولی به‌سر می‌برند و کمترین تاثیر را از رکود اقتصادی داشته‌اند، همچنین امکان استفاده از تسهیلات یوزانس به جای گشایش‌های ال سی که طی ابلاغیه به شرکت‌های دارویی در روزهای گذشته، اعطا شده است نیز زمینه‌ساز رشد شرکت‌های بورسی و چشم انداز مثبت برای افزایش حاشیه سود این شرکت‌ها مطرح است.

 

 هموار‌سازی راه تجارت دارو

 محصولات دارویی روز گذشته با افت 05/ 0 درصدی روزانه همراه بود، این در حالی بود که این گروه از ابتدای سال رشد 19درصدی را در کارنامه خود دارد.


 در این گروه و در بررسی‌های روز گذشته «دکوثر» بیشترین حجم معاملات (2میلیون سهم)و بیشترین افت قیمتی روزانه (7/ 3 درصد)، را به ثبت رسانده است. این نماد که تمامی معاملات آن توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت در روز‌های گذشته گزارش عملکرد سه ماهه آن منتشر شد که طی آن 53 ریال زیان آن شناسایی شد. با این حال، صمدیان کارشناس صنعت دارو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص شرایط داروسازی کوثر مطرح کرد: زیان 5 تومانی دکوثر در سه ماه اول سال به‌دلیل کاهش بازار تقاضای داروهای تولیدی این شرکت است.


 شرکت‌های کوثر، لقمان، فارابی، پارس دارو و جابربن‌حیان تنها شرکت‌های تولید‌کننده آنتی بیوتیک در ایران هستند.


 وی در ادامه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال گذشته تا کنون بازار آنتی‌بیوتیک به حالت اشباع درآمده و میزان تقاضای آن تا حد زیادی کاهش یافته است.


 همین روند باعث شده تا شرکت‌های فوق‌الذکر برخلاف روند قابل قبول دیگر شرکت‌های دارویی با اقبال خوبی مواجه نباشند. همچنین در بررسی بیشترین رشد روزانه در نماد‌های فعال این گروه روز گذشته، «والبر» بیشترین رشد قیمتی روزانه (68/ 0) را به ثبت رساند و از میان 17 نماد فعال این گروه؛ تنها 5 نماد مثبت را به ثبت رساند.


 اما در روز‌های گذشته بحث بر سر ابلاغیه یوزانس به شرکت‌های دارویی مطرح شد، که بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درخصوص آینده این صنعت را افزایش داده است. صمدیان در این خصوص نیز به دنیای اقتصاد گفت: یکی از مزایای بازگشایی یوزانس برای صنایع دارویی ایران در بخش شرکت‌های تولیدی است.


 این شرکت‌ها در گذشته درخصوص واردات مواد اولیه و بازگشایی‌های LC با مشکلات زیادی مواجه بودند به‌طوری‌که 30 درصد از مبلغ کل قبل از دریافت کالا و 70 درصد آن نیز در لحظه واگذاری‌ها دریافت می‌شد. اما در شرایط کنونی این یوزانس‌ها کمک می‌کند که شرکت‌ها 6 ماه پس از دریافت مواد اولیه کل مبلغ را به بانک‌ها پرداخت کنند.


 وی در ادامه افزود: این فرآیند در حالی است که قانون یوزانس باید مورد پذیرش شرکت همکاری‌کننده باشد.یعنی اگر کشور فروشنده از این قوانین تجاری استفاده نکند این معامله صورت نمی‌گیرد که به نظر می‌رسد با رقابتی که میان شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه دارویی در شرایط کنونی دیده می‌شود، عمده کشور‌ها پذیرنده این قانون باشند. این کارشناس؛ شرایط شرکت‌های دارویی را نسبت به بسیاری از صنایع خوب ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های دارویی نیز در مقایسه با صنایعی که بعد از حصول توافق، 20 تا 30 درصد کاهش ارزش داشته‌اند، شرایط خوبی دارند. گزارش‌های سال گذشته نشان می‌دهد که پیش‌بینی سود 94 عمدتا بیشتر از سود محقق شده سال 93 بوده است. شرکت‌های دارویی (به جز تولید‌کنندگان آنتی بیوتیک) مانند ابوریحان و البرز دارو عملکرد سالانه خوبی داشته‌اند، که یک بخش آن به‌دلیل ورود دارو‌های جدید است که توانستند حاشیه سود خوبی را به‌وجود بیاورد و بخش دیگر به‌دلیل تاثیر‌پذیری پایین این صنعت از شرایط رکودی در کل اقتصاد کشور است.//دنیای اقتصاد

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان