کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

زمان آغاز اجرای توافق هسته ای برجام مشخص شد // 26 شهریور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه

 
زمان آغاز اجرای توافق هسته ای برجام مشخص شد // 25 شهریور 94

 


 
 علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد که برنامه جامع اقدام مشترک از 15 دسامبر (24 آذرماه) عملیاتی شود. این در حالی است که پیش‌از این اکثر گمانه‌زنی‌ها از اجرای برجام در میانه زمستان حکایت داشت. اما اخبار جدید منتشر شده نشان از آن دارد که دو طرف تمایل دارند با تسریع روند پیش‌بینی شده برای انجام تعهدات مقدماتی زمان اجرای برجام را از میانه زمستان به اواخر پاییز تغییر دهند.

 

 رئیس سازمان انرژی اتمی شامگاه دوشنبه، پس از دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: یوکیا آمانو این هفته به تهران سفر می‌کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد با حل و فصل مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس، برنامه جامع اقدام مشترک از 15 دسامبر (24 آذرماه) عملیاتی شود.


 به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه دوشنبه گفت یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به تهران می‌آید.

 

 وی که روز گذشته پس از پایان دیدارش با آمانو در حاشیه نشست آژانس در شهر وین اتریش صحبت می‌کرد، گفت: «تعدادی از کارشناسان آژانس (حدود 12 نفر) دوشنبه شب عازم ایران می‌شوند و آقای یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس ظرف سه تاچهار روز آینده به ایران سفر خواهد کرد.»

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما او افزود: «موضوعی که با آقای آمانو صحبت کردیم، در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال کشور است.»

 

 صالحی ادامه داد: «ما توافقی را با آمانو در وین امضا کردیم و یک تفاهمی هم داشتیم که این تفاهم خیلی معمول است که کشورهای عضو آژانس با آژانس در خصوص بعضی از فرآیندهای بازرسی تفاهم می‌کنند و این تفاهم را معمولا اعلام نمی‌کنند. چیز مهمی هم نیست و معمول نیست تفاهم‌نامه‌های بازرسی را اعلام کنند.»

 

 رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «بنابراین ما یک تفاهم نامه‌ای را هم داریم در ارتباط با بازرسی‌های موردنظر و درباره جزییات این مساله صحبت کردیم.»

 او ادامه داد: «این موضوع با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم براساس توافقمان با آژانس نتیجه موردنظر حاصل شود، به گونه‌ای که تا 15 دسامبر سال‌جاری این موضوع به نحوی بسته شود چون ضرورتا باید این موضوع تکلیفش روشن شود تا اینکه برجام بتواند عملیاتی شود.»

 

 پیشتر عبدالرسول دری اصفهانی از اعضای تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای در گفت و گو با دنیای اقتصاد از اجرایی شدن برجام در اواخر دی ماه و ابتدای بهمن خبرداده بود. اما به نظر می رسد دو طرف تصمیم گرفته اند اجرای برجام را زودتر عملی کنند. همانطور که ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده هم اخیرا از تمایل ایران برای اجرایی شدن برجام درزمانی نزدیک تر خبر داده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که قرار شده زمان بررسی مسایل باقی مانده بین ایران و آژانس از 45 روز به 30 روز کاهش یابد. همزمان طرف‌های اروپایی هم قصد دارند بعد از تعیین تکلیف نهایی برجام در آمریکا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، زمینه‌سازی‌های لازم را برای اجرای برجام به اتمام برسانند.

 


 اجماع چین و ایران و امریکا بر سر اراک

 در همین حال روز گذشته در حاشیه نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، ایران، آمریکا و چین درخصوص رآکتور آب سنگین اراک که عامل نگرانی غرب بود، به اجماع گسترده رسیدند. به گزارش شینهوا، این اجماع گسترده در نتیجه نشست سه‌جانبه «شو داجه» رئیس سازمان انرژی اتمی چین، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «ارنست جفری مونیز» وزیر انرژی آمریکا در حاشیه نشست آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین به‌دست آمد.

 

 شینهوا جزئیات این «اجماع گسترده» را فاش نکرد، اما نوشت: «چین به همراه دیگر قدرت‌های بزرگ جهان درگیر بازطراحی این رآکتور بودند و غرب از بابت امکان تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب هسته‌ای در رآکتور آب سنگین اراک نگران بود.» نشست سه‌جانبه نمایندگان ایران، آمریکا و چین در حاشیه پنجاه و نهمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره چگونگی تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک دیروز در وین برگزار شد. در این نشست چگونگی تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک بررسی شد. مجتمع آب سنگین اراک یکی از تاسیسات بزرگ هسته‌ای ایران است که در ۷۵ کیلومتری شمال غرب شهر اراک و در پنج کیلومتری شهر «خنداب» واقع است.

 


 مخالفان توافق به خواست جامعه بین‌الملل احترام بگذارند

 از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در ضیافت ناهار همتای چینی اش از مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک در آمریکا و منطقه خواست به نظر جامعه بین‌الملل برای حل‌وفصل صلح‌آمیز مسائل احترام بگذارند. او در گفت‌وگوی مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود در پکن همچنین از رویکردهای غیرسازنده جاری در فضای سیاسی آمریکا و کارشکنی‌های احتمالی برخی جریانات در آمریکا به شدت انتقاد کرد. همزمان در حاشیه نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، ایران، چین و آمریکا درخصوص رآکتور آب سنگین اراک که عامل نگرانی غرب بود، به اجماع رسیدند. به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که دوشنبه شب برای دیدار رسمی از چین به دعوت همتای خود وارد پکن شد و سه‌شنبه شب این کشور را به قصد داکا، پایتخت بنگلادش ترک کرد، با بیان اینکه متاسفانه گروهی در آمریکا و گروهی در منطقه به‌ویژه رژیم صهیونیستی منافع خود را در درگیری و تنش دنبال می‌کنند، گفت: «ما امیدواریم با گذر از این دوره در آمریکا همه طرف‌ها خود را با خواست جامعه بین‌الملل برای حل‌وفصل صلح‌آمیز مسائل مهم دنیا تطبیق دهند.»

 

 ظریف از نقش سازنده چین در اجرای طرح بازنگری و بازسازی رآکتور آب سنگین اراک و سایر حوزه‌های برنامه جامع اقدام مشترک استقبال کرد. او گفت: ایران امیدوار است این رویکرد مثبت در روابط دو کشور به‌طور مداوم استمرار داشته باشد و باعث ترغیب همکاری‌های گسترده در بخش‌های دیگر شود. وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «با رفع موانع غیرقانونی علیه همکاری‌ها با ایران، روابط تهران - پکن بیش از پیش گسترده شده است و این روند تداوم خواهد داشت.»

 

 ظریف درباره حضور شرکت‌های چینی در دوران پس از لغو تحریم‌ها در ایران افزود: «ایران برای روابط با چین اهمیت زیادی قابل است. چون چین در روزهای سخت کنار ایران بوده است و دو کشور به لحاظ مواضع مشترک شریک راهبردی یکدیگر هستند.» او گفت: «شرکت‌های چینی به دلیل آنکه در طول مدت تحریم‌ها در ایران حضور داشته‌اند، طبیعتا از مزیت‌های بهتر و بیشتری نسبت به سایر رقبا برخوردار هستند و این باعث می‌شود تا حضور این شرکت‌ها در ایران گسترده‌تر از قبل باشد.»

 

 وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت: «بدون حضور جمهوری اسلامی ایران حل بحران خاورمیانه غیرممکن است.» «وانگ یی» با اشاره به محورهای مذاکراتش با محمدجواد ظریف، نقش تهران را در حل بحران‌های منطقه‌ای بنیادین و بسیار سازنده و موثر توصیف کرد. وانگ یی همتای ایرانی خود را «یکی از پرکارترین وزیران خارجه دنیا» توصیف کرد و با بیان اینکه سفر وزیر امور خارجه ایران به چین نشانگر اهمیت توسعه مناسبات از منظر تهران است گفت که پس از توافق وین، فضای مطلوبی در دنیا برای ایران ایجاد شد. «وانگ» با ابراز رضایت از شرایط بین‌المللی در دوران پس از لغو تحریم‌های ایران گفت: «چین در زمان‌های سخت شریک قابل اعتماد ایران بوده و امروز هم در کنار ایران خواهد بود.» «یی» نقش چین در بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک را مطرح کرد و گفت: «چین بر تداوم نقش سازنده‌اش در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.»
//دنیای اقتصاد

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان