کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس از نگاه همایون دارابی >>> بازگشت بازار سهام در آستانه شروع پاییز / 1 مهر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

 
بورس از نگاه همایون دارابی >>> بازگشت بازار سهام در آستانه شروع پاییز / 1 مهر 94

 


 بورس اوراق بهادار تهران پس از تلاش روز دوشنبه معامله‌گران برای جمع‌آوری عرضه‌های سنگین با بازگشت قیمت همراه شد.


در بازار دیروز تلاش‌های معامله‌گران مدافع برای مهار افت قیمت‌ها مثمر‌ثمر واقع شد و در نهایت شاخص توانست با 41/ 0 درصد رشد (معادل 249واحد) به کار خود پایان دهد و به رقم 61هزار و 576واحد برسد. در بازار دیروز در مسائل کلان نگاه معامله‌گران به پایان سال مالی شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به 31شهریور‌ماه بود. با پایان فصل تابستان معامله‌گران در انتظار انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی خواهند بود؛ امری که احتمالا در‌بر‌گیرنده خبرهای مناسبی برای بازار نباشد به‌ویژه آنکه همچنان اقتصاد کشور در‌گیر رکودی سنگین است.

 در مسائل کلان دیگر، قائم مقام بانک مرکزی با تاکید براینکه در جلسه سه‌شنبه شورای پول و اعتبار طرح افزایش تسهیلات خرید خودرو و کالا خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، گفت: کاهش نرخ سود در این جلسه مطرح نمی‌شود.

 اکبر کمیجانی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور در جمع خبرنگاران درباره تسهیلات بانکی برای خرید کالای بادوام داخلی، اظهار کرد: بانک مرکزی برای تقویت بخش تقاضا در راستای تقویت تولید، برنامه‌هایی دارد و در این راستا گزارشی برای ارائه به شورای پول و اعتبار در حال تهیه است. هدف در این طرح این است که با استفاده از ابزار خرید دین بتوان زمینه پرداخت تسهیلات خرید کالاهای بادوام صنعتی از جمله خودرو و لوازم خانگی را فراهم کرد. قائم‌مقام بانک مرکزی تصریح کرد: بنا نیست در قالب سیاست تقویت تقاضا، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی کاهش یابد. در بازار دیروز در گروه خودرویی مدیرعامل پارس‌خودرو از زیان 300میلیون دلاری این شرکت ناشی از تحریم‌ها خبر داد.  این مقام مسوول افزود: بعد از اعمال تحریم‌های بین‌المللی تولید این شرکت با افت شدیدی روبه‌رو شد، به نحوی که تولید این شرکت به ٤٠ هزار دستگاه رسید، حتی بخشی از شرکت تعطیل شد و پارس خودرو را با ٣٠٠میلیون یورو لطمه مالی روبه‌رو‌ کرد.

  آقامحمدی با اعلام اینکه خوشبختانه در سال ٩٣ تا حدودی مشکلات برطرف شد و افزایش خط تولید با متنوع‌سازی محصولات در این شرکت به‌وجود آمد، گفت: سال گذشته رشد ٨٠ درصدی را با تولید ١٢٠ هزار دستگاه خودرو در کارنامه خود ثبت کردیم و موفقیت این شرکت در حالی اتفاق افتاد که ٧ هزار تعهد معوق به مشتریان داشتیم چرا‌که خودرو را فروخته بودیم اما نمی‌توانستیم آنها را به مردم تحویل دهیم.

  در گروه حمل‌و‌نقل شرکت تاید‌واتر خاورمیانه براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد که در شهریور ماه 1394 اقدام به انعقاد یک فقره قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی امیر آباد به مدت 15 سال، با موضوع اجاره اراضی جهت سرمایه‌گذاری به منظور احداث سیلوی غلات به‌صورت B.O.T کرده است. مبلغ سرمایه‌گذاری در این پروژه جهت خرید ماشین‌آلات، ساخت محوطه و سایر موارد معادل 96 میلیارد ریال (از محل درآمد هلدینگ) و درآمد‌ها و هزینه‌های طرح برای مدت 15 سال به ترتیب به مبالغ 855 و 620 میلیارد ریال برای ساخت 12 سیلو هر کدام به ظرفیت 3.450 تن در طرح توجیهی پیش‌بینی‌ شده است.

 در گروه فلزی نیز سرمایه‌گذاران دیروز شاهد یک گزارش شفاف‌سازی بودند. شرکت آلومراد براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده طی جلسه‌ای که بین شرکت‌های آلومراد، ایران پویا ( در حال تصفیه) و آلومینیوم کاوه خوزستان برگزار شد مبنی بر انتقال مانده حساب شرکت ایران پویا در دفاتر شرکت آلومراد شامل بدهی بابت اجرت تبدیل به مبلغ 1.910 میلیون ریال و بستانکاری بابت ضایعات آلومینیومی امانی به میزان 68.110 کیلوگرم به شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان ایفاد می‌شود. شایان ذکر است که عملیات فوق اثر سود و زیانی بر حساب‌های شرکت آلومراد نخواهد داشت.

 در گروه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران براساس گزارش شفاف‌سازی در ارتباط با انتشار اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 95 این شرکت و همچنین با توجه به کاهش EPS سال مالی 94 از مبلغ 309 ریال به 165 ریال مواردی را اعلام کرده است.

 براساس اعلام این شرکت با توجه به رکود فراگیر در بازار مسکن به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در کلیه زمینه‌ها، عملیات فروش پروژه‌های جماران (مشارکت جمشیدیه) و ارغوان با مشکل مواجه شد. بنابراین با توجه به نزدیک شدن به پایان سال مالی، فروش واحد‌های پروژه جماران به سال مالی 95 انتقال یافت.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان