کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس از نگاه همایون دارابی >>> وضعیت بازار بورس پس از اعلام اجرای برجام // 25 مهر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

 
بورس از نگاه همایون دارابی >>> وضعیت بازار بورس پس از اعلام اجرای برجام  // 25 مهر 94

 

 

رشد بورس با اعلام اجرای برجام

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در آخرین روز کاری خود با خوش‌بینی نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری برای خروج از رکود، توانست کارنامه‌ای مثبت از خود به جای بگذارد.

 هفته گذشته شاخص کل توانست با اتکا به رشد 539 واحدی روز چهارشنبه در نهایت با رشد هفتگی 584 واحدی معادل 95/ 0 درصد به کار خود پایان دهد. اکثر کارشناسان رشد چهارشنبه را ناشی از سخنان رئیس‌جمهوری در شامگاه سه شنبه و اعلام برنامه ایشان برای خروج از رکود تا زمان اجرایی شدن برجام ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه کارشناسان هر چند برنامه‌های اعلام شده به‌خصوص کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها با اما و اگرهایی مواجه است اما همین برنامه‌ها توانست رویکردی مثبت را در بازار سهام ایجاد کند. در همین حال بازار جهانی با ثبات نسبی همراه بود و بهای نفت برنت پس از یک کش و قوس، مجددا به مرز 50دلار در بشکه بازگشته است. در بازار فلزات نیز بهای مس در حد 5 هزار و 344 دلار در هر تن رقم خورده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 567دلار، یک هزار و 805دلار و یک هزار و 816دلار ثبت شده است. قیمت سنگ‌آهن در روزهای اخیر باز هم کاهش یافت، چون نگرانی از کاهش تولید تمایل به خرید را باز هم پایین آورد. متوسط قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 50 سنت افت داشته و 55 دلار و 90 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین ثبت شده است. با پخش خبر تعطیلی برخی کارخانه‌های چینی و در نتیجه احتمال کاهش تولید تمایل به خرید سنگ‌آهن ناپدید شد.


در بازار چه خبر بود؟
 بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که با اتکا به خبر کاهش احتمالی نرخ سپرده قانونی با صف خرید بانک‌های عمده مواجه شد که همین امر با تاثیر مثبت بانک‌های ملت، تجارت و پاسارگاد و رشد هلدینگ پارسان در بازگشایی پس از افزایش سرمایه، توانست به رشد 88/ 0 درصدی شاخص کمک کند و دماسنج بازار سهام به رقم 61هزار و 973واحد برسد. در گروه غذایی علی اکبر مهرفرد، قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: افزایش 9 درصدی قیمت شکر تصویب و ابلاغ شده و قیمت این محصول توسط ستاد تنظیم بازار 2300 تومان تعیین شده است.  در گروه سیمانی برخی از نمادها روز چهارشنبه همچنان شاهد صف‌های خرید بودند. افت شدید قیمت سهام سیمانی ،بالا بودن ارزش جایگزینی و احتمال ارائه گزارش‌های نه چندان بد به همراه احتمال افزایش صادرات به عراق مهم‌ترین دلایلی است که موافقان گروه سیمانی برای رشد این گروه در دو روز‌ سه‌شنبه و چهارشنبه ‌عنوان می‌کنند.

 در هلدینگ خلیج فارس نمای نزدیک گروه پتروشیمی انتهای هفته شاهد جلسه هم اندیشی هلدینگ خلیج فارس با سهامداران عمده و تحلیلگران این شرکت بود. در این جلسه عادل نژادسلیم، مدیرعامل هلدینگ در سخنانی از برنامه توسعه‌ای عظیم هلدینگ خلیج فارس خبر داد به گفته نژاد‌سلیم طرح‌های توسعه 2/ 6 میلیارد یورویی شرکت در 5سال آینده میزان تولیدات این هلدینگ را به 50میلیون تن خواهد رساند. وی از مذاکرات گسترده با سرمایه گذاران خارجی خبر داد و گفت هلدینگ خلیج فارس دومین هلدینگ بزرگ خاورمیانه و اولین هلدینگ کشور به شمار می‌رود و از این رو برنامه همکاری گسترده‌ای با طرف‌های خارجی دارد که در این زمینه گذشته موفق شرکت در همکاری با شرکت‌ها و بانک‌های خارجی به هلدینگ کمک کرده است. نژاد‌سلیم خاطر‌نشان کرد مجموع هلدینگ دوسال پیش با 65درصد ظرفیت مشغول به کار بود که در 6 ماه نخست امسال این رقم به 79درصد رسیده است.

 در این جلسه همچنین دکتر حسینی مشاور مدیرعامل هلدینگ و مدیرعامل مدیران در سخنانی خاطر‌نشان کرد با هدف حفظ ارزش دارایی سهامداران با وجود خرابی بازار سهام هلدینگ تا 200میلیون سهم از بازار برای جلوگیری از صف فروش خریداری کرده است. وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های زیر‌مجموعه هلدینگ از حل اختلاف حساب میان زاگرس و مبین خبر داد. در این جلسه نیازی مدیرمالی هلدینگ نیز از فروش ارزهای شرکت به‌صورت مزایده و قیمت بازار و تلاش برای حل اختلاف حساب میان برزویه و دولت بر سر پرداخت ارزی بخشی از بهای خوراک این مجتمع خبر داد. در گروه بانکی پرویز احمدی، رئیس هیات مدیره بانک سرمایه بر اساس تصویب هیات مدیره و با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست این بانک هم منصوب شده است. پرویز احمدی، رئیس هیات مدیره بانک سرمایه بر اساس تصویب هیات مدیره و با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست این بانک هم منصوب شد. بانک سرمایه از جمله بانک‌هایی است که در طول سال‌های گذشته همواره با مشکلات مدیریتی شدید مواجه بوده است.

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان