کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

آخرین خبرها از مذاکرات وین >>> در جدیدترین دیدار جان کری و ظریف در وین برای حل بحران سوریه چه گذشت؟ // 9 آبان94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه


آخرین خبرها از مذاکرات وین >>> در جدیدترین دیدار جان کری و ظریف در وین برای حل بحران سوریه چه گذشت؟ // 9 آبان94

 



++++++++++
دیدار سوم کری و ظریف درباره اجرای‌برجام
وزرای ایران و آمریکا بار سوم با یکدیگر در وین دیدار و در این دیدار مسائل مربوط به تسریع اجرای برجام را بررسی کردند. جان کری دقایقی پیش با حضور در هتل محل اقامت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وی گفت وگو کرد.
 به گزارش ایرنا،  هدف ایران و کشورهای 1+5 کوتاه کردن هرچه بیشتر زمان برای رسیدن به روز اجرا است. ظریف و کری پیشتر دوبار در حاشیه نشست صلح وین با یکدیگر دیدار کردند.

++++++++++
ظریف به کری: اجازه نمی‌دهیم درباره کناره‌گیری اسد اخبار کذب منتشر شود
معاون وزیر امور خارجه می‌گوید پس از انتشار اخبار نادرست در رسانه‌های غربی درباره موافقت ایران با زمانبندی خروج اسد از قدرت وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وین به انتشار چنین ادعاهایی اعتراض کرد.
 امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه طرفین مذاکرات وین درباره سوریه توانستند بر یک متن اولیه 9 بندی توافق کنند گفت: "اولین نقطه‌ای که در نتیجه این گفتگوها حاصل شد توجه به اصول مهم از جمله حفظ حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی در سوریه بود."
 به گزارش تسنیم وی در ادامه افزود: "نکته دوم تأکید بر اینکه صرفا مردم سوریه هستند که درباره آینده سیاسی کشورشان تصمیم خواهند گرفت."
 معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش‌های برخی کشورهای حاضر در این نشست برای تعیین زمانبندی برای خروج رئیس‌جمهور سوریه از قدرت گفت: "با تلاش‌های به عمل آمده جدول زمانبندی برای این موضوع در بیانیه اعلام نشد."
 "دو موضوع اصولی یعنی مبارزه با تروریسم و تکمیل فرآیند سیاسی از موضوعاتی بودند که در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفتند."
 امیرعبداللهیان که پیشتر ادعاهای رویترز درباره پذیرش جدول زمانبندی خروج اسد از قدرت توسط ایران را رد کرده بود، گفت که وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وین این مسأله را نیز مطرح کرد: "ظریف به کری گفت ما این مسائل را تأیید نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم برخی با سواستفاده از این جلسه این اخبار کذب را منتشر کنند."
 وزرای خارجه 15 کشور جهان و خاورمیانه مذاکرات برای دستیابی به فرآیند صلح در سوریه را پس از هفت ساعت و نیم مذاکره پایان دادند. دور بعدی مذاکرات وین درباره سوریه قرار است دو هفته آینده برگزار شود. یکی از مهمترین نشانه‌های افزایش تلاش‌های دیپلماتیک دعوت از ایران برای حضور در این نشست، چندین ماه پس از توافق تاریخی هسته‌ای بود. اما هنوز سخنی از حضور نمایندگان دولت سوریه و یا مخالفین آن در مذاکراتی که هدف آن پایان دادن به یک جنگ داخلی چهار ساله که جان ربع میلیون نفر را گرفته است، نیست.

++++++++++
دقایقی پیش بیانیه مشترک نشست وین منتشر شد.
 دقایقی پیش بیانیه مشترک نشست وین منتشر شد. در این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان در نشست وین تلاش خواهند کرد تا جنگ در تمامی مناطق سوریه متوقف شود و برای تشکیل دولتی مورد اعتماد و غیر طایفه‌ای تلاش خواهند کرد.
 به گزارش خبرآنلاین، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در پایان این نشست گفت: ایران، روسیه و آمریکا با هم درباره اسد اختلاف دارند. موضع آمریکا این هست که اسد نمی تواند سوریه را متحد و اداره کند.
 وزیر خارجه آمریکا با اینحال اعلام کرد که شفافیت بیشتری درمورد بحران سوریه ایجاد شده است و طرفین به پیشرفتهایی دست یافته‌اند.
 در همین حال شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد بیانیه مذاکرات وین از سازمان ملل متحد می خواهد بین دولت و مخالفان سوری نشستی برگزار کند و این مذاکرات باید به سوی تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات گام بردارد.
 فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد همه شرکت کنندگان در نشست گفتگوهای سوریه در خصوص تلاش برای ایجاد دولت موقت در این کشور طی ماه های آینده توافق کردند.

++++++++++
لاوروف:بر سر سرنوشت اسد توافق نشد
وزیر خارجه آمریکا و همتای روس وی در پایان نشست مذاکرات وین ۲ درباره سوریه با برگزاری کنفرانس خبری مشترک درباره گفتگوها در پایتخت اتریش اظهارنظر کردند.
 وزیر خارجه آمریکا و همتای روسی وی در نشستی خبری درباره مذاکرات وین 2 درباره سوریه صحبت کردند. به گزارش فارس وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای روس خود و نماینده ویژه سازمان ملل درباره سوریه حضور یافت.
 جان کری ابتدا از همه مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین 2 درباره سوریه تشکر کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت که همه مشارکت کنندگان بر حفظ تمامیت ارضی و سکولار و غیرفرقه‎گرایانه بودن آن توافق کردند. ما توافق کردیم که باید همه تلاشهای خود را برای حل معضل انسان دوستانه سوریه انجام دهیم.
  کری افزود ما توافق کردیم که یک انتخابات آزاد و با معیارهای تحت نظر سازمان ملل برگزار شود تا همه مردم سوریه برای آینده خود تصمیم بگیرند. ما همه میدانیم که خطر بسیاری وجود دارد و شرایط وخیمی برای وضعیت انسان دوستانه سوریه وجود دارد.
 جان کری با بیان انکه موضع امریکا درباره سوریه تغییر نکرده است، افزود: پاسخ جنگ داخلی در سوریه این نیست که با بشار اسد ائتلاف نظامی تشکیل دهیم، بلکه باید به دنبال انتقال سیاسی مبتنی بر مذاکره باشیم.
 وزیر خارجه آمریکا افزود: موضع ما این است که اسد به هیچ عنون نمی‌تواند سوریه را متحد کند.وی گفت که فرصتها برای حل سیاسی بحران سوریه اکنون بیشتر از هر زمانی افزایش یافته است. جان کری افزود اکنون شفافیت بیشتری درباره بحران سوریه وجود دارد. ما پیشرفت داشتیم.
 وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره آینده سوریه هم گفت که مردم سوریه  درباره آینده خود از طریق انتخابات آزاد و شفاف تصمیم خواهند گرفت وزیر خارجه روسیه هم در این نشست خبری با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و جنبه سکولار و غیرفرقه گرایانه سوریه تاکید کرد به منظور مقابله با تشدید وخامت اوضاع باید با داعش و گروه‌های تروریستی مقابله شود.
 سرگئی لاوروف با تاکید بر بیانیه مشترک شرکت‌کنندگان در نشست وین 2 تاکید کرد که همه باید به منظور مقابله با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه با همکار کنند. لاوروف در این نشست گفت که ما توافق کردیم که سوریه باید متحد و یکپارچه بماند  و حقوق همه اقلیتها و گروه‌های مذهبی باید در سوریه حفاظت شود.
 وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که در نشست وین توافقی بر سر سرنوشت بشار اسد حاصل نشد چرا که این مردم سوریه هستند که باید در این باره تصمیم بگیرند.
 دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت همه مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین درباره سوریه آمادگی خود را برای سازش نشان داده‌اند.
 سرگئی لاوروف همچنین گفت که در نشست امروز وین تصمیم به ایجاد یک لیست مشترک و یکپارچه از گروه‌های تروریستی گرفته شد.
 وی درباره آینده حل سیاسی بحران سوریه هم گفت که برگزاری انتخابات در سوریه باید به طرز فعالانه‌ای از سوی سازمان ملل مورد نظارت قرار گیرد و در آن همه سوریها حتی پناهندگان باید رای دهند.

++++++++++++

گفتگو اولیه درباره بحران سوریه جان کری به دیدار محمد جواد ظریف رفت.

به گزارش «انتخاب»، شبکه خبری 24 در گزارشی درباره نشست وین درباره سوریه اعلام کرد این نشست این بار با حضور وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه ، عربستان و ترکیه و ایران برگزار شده است. مذاکرات این نشست قرار است امروز جمعه نیز ادامه پیدا کند.اما وجه تمایز این نشست آن است که این بار ایران نیز برای شرکت در آن دعوت شده است.

جان کری در حاشیه این نشست با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مدت نیم ساعت دیدار کرد.نکته جالب اینکه جان کری برای دیدار با ظریف با پای پیاده به محل اقامت وی رفت. درست است این اقدام جان کری حرکت کوچکی به حساب می آید اما در این گونه نشست ها معنادار است.

به نظر می رسد این دو درباره اجرای توافقنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی صحبت کرده باشند که سه ماه پیش در همین هتل در وین سند آن امضا شد. همچنین بدیهی که روسای دیپلماسی ایران و آمریکا به طور مختصر و مقدماتی درباره اوضاع سوریه نیز در این دیدار گفتگو کرده باشند.

امشب قرار است وزیران امور خارجه عربستان، ترکیه ،ایران ،آمریکا و روسیه در چارچوب یک شام کاری درباره بحران سوریه در همان هتلی که توافقنامه هسته ای به دست آمد،رایزنی کنند تا شاید سرانجام بعد از چهار سال جنگ داخلی ، راه کاری برای حل بحران سوریه پیدا شود.

فعلا که آمریکایی ها در این باره ابراز خوشبینی کرده اند. چون آمریکایی ها فکر می کنند روس ها نیز به این درک رسیده اند که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل شود. زیرا اقدام نظامی آنها در سوریه فعلا متقاعد کننده نبوده است.

گزارشگر فرانس 24 در پاسخ به سئوالی که آیا می توان نشست وین را سرآغاز روند حل دیپلماتیک بحران سوریه دانست با توجه به آنکه جان کری نیز در این باره ابراز خوشبینی کرده است گفت: چیزی که این نشست را با نشست های قبلی متمایز کرده است اینکه این بار همه کنشگران و بازیگران اصلی تاثیر گذار در بحران سوریه ، به جز نماینده حکومت بشار اسد و مخالفان آن ، گرد یک میز جمع شده اند. فعلا مشکل بشار اسد است اما دراین خصوص نیز مواضع کشورها تا حدودی تعدیل شده است. یعنی برخی از کشورها که در گذشته همیشه می گفتند شرط هر گونه گفتگو برای حل بحران سوریه ، کناره گیری اسد از قدرت است دیگر این شرط را مطرح نمی کنند.این دست کشورها می گویند درباره رفتن بشار اسد نیز می توان مذاکره کرد.

ایرانی ها و روس می گویند بشار اسد نباید از قدرت بر کنار شود زیرا وی رئیس جمهور «برگزیده» مردم سوریه است. اما این دو کشور نیز در گفتگوهایی غیر رسمی که با همتایان غربی و منطقه ای خود داشته اند به طور تلویحی گفته اند که بشار اسد احتمالا می تواند از قدرت کناره گیری کند به شرطی که اجازه داده شود وی در اختیار «دوستانش» قرار گیرد.بنابراین می بینید که مواضع بازیگران تاثیر گذار در حل بحران سوریه تا حدودی به هم نزدیک شده است. اما فعلا این آغاز کار است و در این خصوص نباید انتظار کار شاقی در پایان ساعات کاری فردا داشته باشیم. چون بحران سوریه اکنون چندین سال است که ادامه دارد، شمار زیادی کشته شده اندو دشمنی های زیادی در سوریه در طول این چهار سال جنگ به وجود آمده است.

++++++++++++++++

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان