کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

آیا داعش در حال اسباب‌کشی به لیبی است؟ // 9 آذر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


آیا داعش در حال اسباب‌کشی به لیبی است؟ // 9 آذر94
 

 شهر سرت لیبی اکنون یکی از مراکز اصلی تحرکات داعش محسوب می شود که تروریست های خارجی از سراسر جهان در آن حضور دارند. برخی نهادهای اطلاعاتی احتمال می دهند داعش خود را آماده می کند در صورت لزوم به طور کامل به لیبی نقل مکان کند.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: زمانی که حدود یک سال پیش عناصر داعش پرچم این گروه را بر فراز شهر «سرت» لیبی قرار داد، تنها تعداد کمی از شبه نظامیان محلی به آن توجه داشتند. اما به گفته شهروندان و گروگان هایی که اخیرا از زندان اصلی شهر سرت آزاد شده اند، این شهر امروز به قلمروی اصلی تحرکات داعش تبدیل شده است.

 «نوری المنقوش» رئیس یک شرکت حمل و نقل واقع در منطقه «میسوراتا» در 65 مایلی غرب پایگاه داعش در سرت می گوید: « تمامی عناصر داعش در این منطقه را خارجی ها تشکیل می دهند. اینها همان کسانی هستند که دستور حملات را صادر می کنند.» پس از آن که داعش با فشارهای اقتصادی و نظامی فزاینده ای در سوریه و عراق مواجه شد، سرکردگان این گروه به جستجوی پایگاه هایی در خارج از این کشورها پرداختند.

 

 مقامات اطلاعاتی غرب معتقدند یکی از نشانه های این تغییر رویکرد اجرای حملات تروریستی بزرگ علیه اهداف دور از جمله قتل عام در پاریس و بمب گذاری در هواپیمای مسافربری روسیه در مصر است. به گقته مقامات غربی، اما سرکردگان این گروه با منابع جدید و توجهاتی از سوی دیگر گروه های تروریستی در دیگر کشورها نظیر مصر، افغانستان، نیجریه و دیگر مناطق مواجه شده اند.

 اکنون یکی از مهمترین پایگاه های داعش در سرت، به عنوان شهر بندری لیبی واقع در 400 مایلی جنوب شرق جزیره «سیسیل» قرار دارد. مقامات غربی که در جریان گزارش های اطلاعاتی قرار دارند، می گویند پایگاه این شهر تنها پایگاهی است که به طور مستقیم زیر نظر سرکردگان داعش فعالیت می کند. شهرندان سرت در لیبی اعلام کردند از ماه های پیش شواهدی در خصوص حضور این گروه در این شهر وجود داشت.

 

 «پاتریک پریور» تحلیلگر ارشد مبارزه با تروریسم در آژانس اطلاعات دفاعی معتقد است: « لیبی پایگاهی است که بیش از دیگر پایگاه ها موجب نگرانی ما شده است. این مرکز می تواند توسط نیروهای داعش برای نفوذ به تمامی مناطق شمال آفریقا استفاده شود.»

 اکنون سران داعش چنان بر منطقه سرت چنگ انداخته اند که نهادهای اطلاعاتی غربی احتمال می دهند این گروه خود را آماده می کند در صورت لزوم به طور کامل به لیبی نقل مکان کند، بهشت امنی که تروریست ها در آنجا قادر خواهند بود حتی در صورت بیرون رانده شدن از سرزمین های اصلی خود به جنگ ادامه دهند.

 

 یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: به نظر می رسد این برنامه احتمالی داعش باشد. مقامات غربی درگیر در اوضاع سیاسی لیبی می گویند که آمریکا و انگلیس هر دو نیروهایی را برای جمع آوری اطلاعات به خاک این کشور فرستاده اند. واشنگتن حملات هوایی علیه سرکردگان داعش را تشدید کرده است. اما کارشناسان نظامی گزینه های طولانی مدتی را برای مقابله با این گروه در این کشور پیش بینی می کنند.

 لیبی می تواند همچون سوریه برای غرب دردسر ساز شود. اکنون سوریه، روسیه، فرانسه و آمریکا در حملات هوایی علیه داعش در خاک سوریه شرکت دارند.

 این در حالی است که در حال حاضر لیبی دولت فعالی ندارد. این کشور اکنون به جای آنکه وارد جنگ با داعش شود، درگیر جنگ های قبیله ای است. و همسایگان آن نیز به اندازه ای ضعیف و یا بی ثبات هستند که قادر نیستند ائتلافی را علیه داعش در لیبی تشکیل دهند.

 داعش اکنون زمینی به مساحت 150 مایل در نزدیکی سرت را به عنوان پایگاه خود تعیین کرده است. شبه نظامیانی که زمانی متعهد شده بودند این گروه را از کشور اخراج کنند، همگی عقب نشینی کرده اند. تنها تعداد ایست بازرسی با یک یا دو مامور در حومه سرت به کار خود ادامه می دهند که آنها هم به عناصر داعش آزادانه اجازه عبور و مرور می دهند.

 مقامات غربی تخمین زده اند که داعش در حال حاضر دو هزار تروریست در لیبی داشته باشد که از این تعداد، تنها چند صد نفر آن در سرت و باقی در شرق این کشور مستقر هستند. به نظر می رود شهر «اجدابیا» در شرق لیبی هدف بعدی داعش پس از سرت باشد.

 داعش اخیرا در سوریه و عراق با آسیب های جدی مواجه شده است و از ماه مه و پس از  اشغال شهرهای «الرمادی» در عراق و «تدمر» در سوریه، نتوانسته هیچ قلمرویی را به اشغال خود درآورد. در عوض، این گروه در ماه ژوئن از شهر «تل ابیض» و ماه جاری از شهرهای «سنجار» در عراق و «الهول» در سوریه عقب نشینی کرده است.

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان