کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

اعلام جزئیات افزایش سود بازپرداخت وام مسکن >>> میزان اقساط وام جدید مسکن 60 میلیونی چقدر است؟ // 23 آذر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


اعلام جزئیات افزایش سود بازپرداخت وام مسکن

>>> میزان اقساط وام جدید مسکن 60 میلیونی چقدر است؟ // 23 آذر94

 

وب سایت بورس نگار - تاخیر در ابلاغ و اجرای وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن بی‌حکمت نبود و در نتیجه چانه‌زنی‌های بین بانک مسکن و بانک مرکزی در نهایت با افزایش سود وام جدید از حدود ۱۶ به ۱۸.۵درصد موافقت شد...


بازار مسکن و ساختمان - روزهای آخر مهر امسال شورای پول و اعتبار رأی داد که مبلغ وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن که همراه با وام جعاله به 45 میلیون تومان می رسد تا سقف 60 میلیون تومان افزایش یابد. با این مصوبه میزان وام خرید و ساخت بر اساس موقعیت جغرافیایی در سه سقف 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری تعیین شد.
 در حالی حدود دو ماه گذشته متقاضیان افزایش وام مسکن منتظر ابلاغ و اجرایی شدن این مصوبه بودند که با وجود ابلاغ بانک مرکزی در آبان ماه، این وام در شعب بانک مسکن اجرایی نشد و حتی مدیرعامل این بانک اعلام کرد که "منتظر حل شدن برخی موارد پیرامون آن و مصوبات جدید در شورای پول و اعتبار هستند".
 سرانجام هفته گذشته بود که شورای پول و اعتبار تصمیم تازه ای برای میزان سود و نرخ سپرده قانونی بانک مسکن گرفت و با کاهش نرخ سپرده قانونی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق‌تقدم) از 10 به دو درصد موافقت کرد.
 پرس و جوی موضوع این مصوبه از مقامات مسئول بانکی حاکی از آن بود که قرار بوده میزان سود وام خرید مسکن که در حال حاضر بسته به نوع دریافت وام بین 14 تا 16 درصد متغیر است تا همان سقف 20 درصد افزایش یابد اما با تمهیداتی که در این رابطه در نظر گرفته شده به حداکثر 18.5 درصد خواهد رسید.

 

آنطور که یک مقام مسئول در این مورد به ایسنا توضیح داده، پیش‌تر نرخ سپرده قانونی در بانک‌های تخصصی 10 درصد بود اما با توجه به تعهدی بودن این صندوق برای ممانعت از کسری های احتمالی به دلیل عدم تعادل مقطعی در ورود و خروج منابع، پیشنهاد این بود که نرخ سپرده قانونی صندوق حساب سرمایه‌گذاری ممتاز از 10 به دو درصد کاهش یابد. این کاهش هشت درصدی حدود 1.5 درصد در سود تسهیلات اعطایی به مردم تاثیرگذار است. پس در این حالت بانک می تواند در صورت کاهش نرخ سود سپرده به دو درصد، تسهیلات را به جای سود 20 درصد با 18.5 درصد به متقاضیان پرداخت کند. بر این اساس شورای پول و اعتبار هم با این تغییر شرایط موافقت کرده است. در این حالت سود تسهیلات 60 میلیون تومانی وام مسکن که پیش‌تر در وام 35 میلیون تومانی از طریق خرید اوراق 16 درصد و در صورت سپرده گذاری 14 درصد بود به 18.5 درصد افزایش خواهد یافت. البته باید یادآور شد که این سود 18.5 درصد فقط به وام جدید حساب سپرده ممتاز از طریق خرید اوراق حق تقدم اختصاص دارد و ارتباطی با وام صندوق پس انداز مسکن یک (وام 80 میلیونی) و سایر وام های مسکن بانک مسکن ندارد. در عین حال که با این افزایش بعید نیست سود وام 10 میلیون تومانی جعاله که تا کنون حدود 18 درصد بوده به 20 درصد افزایش یابد.


میزان اقساط چقدر است؟
 اما در صورتی که سود بازپرداخت وام 60 میلیون تومانی مسکن 18.5 درصد و دوره بازپرداخت 12 باشد، در روش پرداخت ساده و یکسان اقساط که معمولا توصیه می شود، متقاضی تهرانی باید حدود یک میلیون تومان اقساط ماهانه طی 144 ماه پرداخت کند. در این حالت باید برای دریافت وام 60 میلیونی حدود 90 میلیون تومان سود به بانک مسکن برگردد که مجموع اصل وام و سود را به 140 میلیون تومان می رساند.
 از سوی دیگر افرادی که در مراکز استان ها وام 50 میلیون تومانی مسکن دریافت خواهند کرد مکلفند که در 12 سال ماهانه حدود 850 هزار تومان قسط پرداخت کنند که در مجموع 144 ماه سود حدود 75 میلیون تومانی به همراه خواهد داشت. وام 50 میلیون تومانی که 125 میلیون تومان بازپرداخت دارد. همچنین وام 40 میلیون تومانی که برای سایر مناطق شهری تعیین شده هم با سود 18.5 درصد، قسط ماهانه حدود 700 هزار تومان و سود 12 ساله 60 میلیونی برای متقاضی رقم خواهد زد. این وام در مجموع باید 100 میلیون تومان بازپرداخت شود. به هر حال به نظر می رسد با برطرف شدن موانع اجرایی شدن وام 60 میلیون تومانی مسکن از سوی شورای پول و اعتبار، بانک مسکن به زودی و در نهایت ظرف یک ماه پیش رو با تعیین سازوکاروهای پرداخت و خرید اوراق حق تقدم، اجرایی شدن این تسهیلات را در دستور کار شعب خود قرار دهد.//ایسنا

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان