کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

تحریمها چه زمانی لغو می شوند >>> زمان لغو تحریم های ایران از زبان مونیز وزیر انرژی آمریکا / 21 فروردین 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه

تحریمها چه زمانی لغو می شوند >>> زمان لغو تحریم های ایران از زبان مونیز وزیر انرژی آمریکا / 21 فروردین 94


وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با سی ان‌ان گفته که تحریم‌های ایران 6 ماه پس از امضای توافق نهایی برداشته خواهد شد.
 به گزارش فارس، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با سی ان‌ان گفته که تحریم‌های ایران 6 ماه پس از امضای توافق نهایی برداشته خواهد شد.

 

از طرف دیگر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از تسنیم،‌ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در تشریح تفاهم سیاسی بین ایران و گروه 1+5 گفت:‌  تحریم‌های ایران نه لغو بلکه کاهش می‌یابد و این روند هم پس از عمل کرن ایران به تعهداتش آغاز خواهد شد.

 مونیز با تاکید بر اینکه که این نه یک توافق 10ساله بلکه توافقی بلندمدت است، گفت: مراحل بسیاری وجود دارند که از محدودیت‌های بسیار شدید بر برنامه هسته‌ای ایران آغاز می‌شوند. امیدواریم که آنها در بلندمدت به توافق عمل و اعتماد سازی کنند، اما ما محدودیت‌های 10ساله، 15ساله، 25ساله و دائمی ‌داریم. بنابراین این یک برنامه بلندمدت است".

 مونیز گفت" آمریکا روی تمام زنجیره تأمین اورانیوم "نظارت خواهد داشت" و به زیر نظر نگه داشتن تأسیسات سانتریفیوژ و تولید آن ادامه می‌دهد. "آنها همچنین تعهد خواهند داد که تمام سوخت مصرف شده در رآکتور تازه‌ تأسیس خود را که پلوتونیوم بسیار کمتری نسبت به قبل تولید خواهد کرد به خارج از کشور منتقل کنند".

 وی با اشاره به گزارش روزنامه نیویوک‌ تایمز درباره اختلافاتی که میان متن ارائه شده از تفاهم سیاسی توسط وزارتخانه‌های خارجه ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: "فکت‌شیت ایرانی‌ها در بسیار از حوزه‌ها درست است، اما واضح است که روی بخش‌های مختلفی از توافق متمرکز بوده و گرایش دارد که برخی دیگر از بخش‌های توافق را حذف کند".

 وزیر انرژی آمریکا در ادامه گفت: "در تحریم‌ها، کاملاً شفاف بگویم: رهایی از تحریم‌ها زمانی آغاز می‌شود که آنها محدودیت‌های هسته‌ای اصلی را اعمال کردند، یعنی زمانی که گریز هسته‌ای از دو ــ سه ماه کنونی به یک سال افزایش یافت. در این زمان است که رهایی از تحریم‌ها واقعاً آغاز می‌شود".

 مونیز گفت: "هیچ شکی وجود ندارد که مسائل بسیار،‌ بسیار زیادی با ایران داریم. این توافق به هیچ عنوان از اهمیت فعالیت‌های ما علیه آنها، و حمایت کاملاً قوی از دوستان و متحدانمان در منطقه نمی‌کاهد".

 پنجشنبه هفته گذشته نمایندگان ایران و 1+5 بر سر بیانیه‌ای توافق کردند که بناست چارچوب توافق جامع هسته‌ای تیر ماه را مشخص کند. یک بیانیه کلی قرائت شده ولی پس از این کار، ایران و آمریکا جزئیاتی را ارائه دادند که تفاوت‌هایی کلیدی دارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که طرف آمریکایی فقط خواسته‌های خود را نوشته و هنوز هیچ توافقی به صورت نهایی مکتوب نشده است./ب ن پ/

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان