کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> بورس از نگاه همایون دارابی >>> در معاملات تعطیلات نوروزی بورس چه گذشت؟ // 14 فروردین 95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  
بورس از نگاه همایون دارابی >>> در معاملات تعطیلات نوروزی بورس چه گذشت؟ // 14 فروردین 95  
 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  

 

بازدهی  6/ 1 درصدی در هفته نوروزی بورس
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در شرایطی که روزهای نخست هفته با مازاد عرضه مواجه بود، سرانجام توانست با رشد شاخص به‌کار خود پایان دهد.


 در هفته گذشته در حالی که اکثر معامله‌گران بازار در تعطیلات نوروزی بودند بازار با شروع ضعیفی همراه شد و مازاد عرضه‌ها در گروه خودرویی به‌عنوان گروه لیدر بازار موجب شد تا بازار با افت شاخص و رکود مواجه شود اما این شرایط که به تشکیل صف‌های فروش قابل ملاحظه‌ای منجر شده بود، دیری نپایید و روز سه‌شنبه معامله‌گران بازار اقدام به جمع‌آوری صف‌های فروش کردند و روز چهارشنبه قیمت‌ها صعود مجدد را شاهد بودند تا در نهایت بازار در حالی که یک روز بیش از آخرین هفته سال 94 فعالیت داشت نتواند به اندازه هفته پایانی سال 94 شاهد فعالیت باشد. هفته گذشته شاخص توانست با رشد 6/ 1 درصدی به مرز 81 هزار واحد دست‌یافته و در پایان هفته 81 هزار و 480 واحد را تجربه کند و این در شرایطی بود که ارزش معاملات با کاهش 40 درصدی به هزار و 283 میلیارد تومان بسنده کرد. شمار خریداران نیز به دلیل تعطیلی سنتی به 128هزار و 296 نفر بالغ شد که کاهشی 10 درصدی را نسبت به هفته آخر سال 94 نشان می‌داد.


 در بازار سهام در هفته گذشته به دلیل تعطیلی نوروزی در مسائل کلان آرامش نسبی برقرار بود. در صحنه سیاسی سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان و لغو سفر ایشان به اتریش دارای اهمیت بود که در هر دو سفر مسائل اقتصادی در اولویت قرار داشت اما در مسائل اقتصادی مهم‌ترین موضوع نام‌گذاری سال 95توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بود. این امر البته مسوولیت‌های بازار سرمایه را به دلیل اولویت دو موضوع مردمی‌سازی اقتصادی و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی به ویژه نهادهای دانش‌بنیان دو‌چندان می‌کند. بازار سرمایه در سال گذشته تلاش‌های ناموفقی برای راه‌اندازی بازار دارایی فکری به کار گرفت که نیازمند توجه ویژه است. لزوم تغییرات اصولی در فرابورس به‌عنوان بازاری که به‌عنوان مسوول پذیرش شرکت‌های کوچک و نوبنیان طراحی شد را الزامی می‌کند. راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ونچر کپیتال (VC) یا سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، باز‌شدن فضای کسب و کار در بازار سرمایه به‌ویژه بازگشایی مسیر مسدود شده تشکیل شرکت‌های سهامی عام، ایجاد بازاری جدید برای شرکت‌های تعاونی و شمار دیگری از اقدامات لازم از جمله کارهایی است که انجام آنها برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی الزامی می‌نماید. در کنار تحولات اقتصادی کلان بانک مرکزی اعلام کرد شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در اسفند ماه 1394 به عدد 8/ 215 رسید که نسبت به ماه قبل 6/ 0 درصد افزایش داشته است.شاخص بهای تولیدکننده در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1394 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1393 به‌ میزان 9/ 4 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.


 شاخص مذکور در اسفند ماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 5/ 3 درصد افزایش داشته است. در تحولات بازار جهانی نیز هفته نخست کاری بورس در سال 95با آرامشی نسبی همراه بود که بهای نفت وست‌تگزاس در آخر هفته به 84/ 37 دلار در هر بشکه رسید، هر بشکه نفت برنت نیز به 8/ 38 دلار در بشکه رسیده است. بهای فلزات نیز ثبات نسبی داشت و بهای هر تن مس 4هزار و 940دلار رقم خورده است. بهای فلزات نیز ثبات نسبی داشت و بهای هر تن مس 4هزار و 940دلار رقم خورده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و478دلار، یک هزار و 791دلار و یک هزار و 738دلار رقم خورده است. بهای هر تن سنگ‌آهن 62درصدی در سی اف آر بنادر چین نیز 55دلار رقم خورده است.


 در بازار چه خبر بود؟
 در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران پس از جمع‌آوری صف‌های فروش روز سه‌شنبه، با صف‌های خرید مواجه شدند که به‌ویژه در گروه خودرویی به چشم می‌خورد. گروه خودرویی با توجه به افزایش قیمت قابل‌ملاحظه و افزایش سرمایه‌های سنگین که شمار قابل‌ملاحظه‌ای برگه به موجودی بازار افزوده با نوسان‌هایی همراه شده است. از سوی سرمایه‌گذاران پس از رشدهای بیش از 200 درصدی، در انتظار تحولات واقعی در این گروه هستند جایی که باید تحولات رخ داده در صنعت در سود شرکت‌ها منعکس شود. همین انتظارات و امیدواری نسبت به آینده به بروز معاملات پر حجمی در گروه خودرویی منجر شده است، روز چهارشنبه نیز گروه خودرویی همچنان درگیر معاملات پر‌حجمی بود، این حجم در نمادهایی نظیر سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن به چشم می‌خورد. روز چهارشنبه سایپا 111 میلیون سهم، گروه بهمن 48 میلیون سهم، زامیاد 33 میلیون سهم و خودرو 34 میلیون سهم معامله شدند. در این شرایط، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات چهارشنبه با رشد 919 واحدی معادل 14/ 1 درصد به رقم 81هزار و 480واحد رسید. در گروه خودرویی روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بازگشایی نشد و بازگشایی این نماد به روز شنبه موکول شد.


 علی بیگ‌زاده در گفت‌وگو با بورس‌پرس، درباره علت توقف دیروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو که قرار بود باز شود اما مجددا بسته شد، اظهار کرد: این شرکت بعد از اعلام برنامه فروش 2/ 36  درصد سهام محورسازان ایران خودرو در اسفند، سود هر سهم سال مالی گذشته را از 24 به 60 تومان افزایش داده بود اما به دلیل عدم فروش این بلوک، مجددا سود هر سهم را به 23 تومان تغییر داد. وی ادامه داد: بر همین اساس، سیستم خودکار، بازگشایی نماد این شرکت را با دامنه نوسان باز لحاظ کرده و قرار بود دیروز نماد «خسگتر» بدون محدودیت دامنه نوسان باز شود در حالی که با توجه به عدم فروش دارایی اعلامی، تغییری در سود هر سهم آن رخ نداده بود؛ بنابراین نماد این شرکت روز شنبه با دامنه نوسان محدود بازگشایی می‌شود. در بازار روز چهارشنبه در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندرعباس بعد از عملکرد مثبت 9 ماهه که در برابر پیش‌بینی زیان 20 ریالی هر سهم، قادر به تحقق 35 ریال سود شده بود و در اولین سود هر سهم سال مالی اسفند 95 را 150 ریال اعلام کرد تا بازار با وجه مثبت با این پیش‌بینی مواجه شود. در این شرایط، گروه تصفیه با رشد قیمت و صف‌های خرید مواجه شدند تا علاوه بر نمادهای پالایشگاهی هلدینگ‌های پالایشگاهی نظیر نفت و گاز و پارسیان با رشد قیمت همراه شدند.


 پالایشگاه بندرعباس در اطلاعیه خود بر اساس اطلاعات ارسالي شرکت، هيات‌ مديره تصميم دارد 55 درصد سود خالص را جهت تقسيم بين صاحبان سهام به مجمع عمومي عادي سالانه سال مالي 95 پيشنهاد کند. کليه‌ محاسبات بر اساس نرخ‌هاي اعلامي از سوي شرکت ملي نفت و شرکت ملي پالايش و پخش انجام شده است و احتمال تغيير نرخ‌هاي اعلامي و در نتيجه تغيير نتايج گزارش نهايي وجود دارد. پالایشگاه بندرعباس همچنین متذکر می‌شود که بر اساس نرخ‌هاي نشريه‌ پلاتس براي خوراک، سود خالص پيش‌بيني شده براي سال 95 مبلغ 518 ريال به ازای هر سهم خواهد بود. همین امر نشان می‌دهد پالایشگاه‌ها همچنان با مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری غیر‌مشخص پخش و پالایش که مبتنی بر قیمت‌های جهانی نیز نیست، مواجهند. در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه نماد پتروشیمی شازند بازگشایی شد. پتروشیمی شازند (اراک) بعد از اصلاح سود هر سهم سال مالی ۹۵، درباره زمان ثبت افزایش سرمایه ۴۰ درصدی که اسفند گذشته اعمال شد، توضیح داد. در پی برگزاری مجمع فوق‌العاده 24 اسفند پتروشیمی شازند (اراک)، سرمایه این شرکت با 40 درصد افزایش از 360 به 504 میلیارد تومان رسید ( از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی) و سود هر سهم سال مالی 95 هم با سرمایه جدید 643 ریال اعلام شد. شازند با افت 18درصدی قیمت بازگشایی شد.


 در گروه کانی غیر‌فلزی، سود هر سهم سال ۹۵ کاشی سینا بعد از افزایش سرمایه ۵۱ درصدی اصلاح شد تا این شرکت بازگشایی شود. «کساوه» با سرمایه اسمی 35 میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی اسفند 95 را 461 ریال پیش‌بینی کرده اما با سرمایه جدید 9/ 52 میلیارد تومانی، برای هر سهم 292 ریال در نظر گرفته است. این شرکت درخواست افزایش سرمایه 5/ 55 درصدی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته داده بود اما سازمان بورس به دلیل عدم کفایت سود انباشته، فقط با افزایش سرمایه از مطالبات سهامداران و آورده نقدی موافقت کرد. در گروه بیمه‌ای، دومین مجمع فوق‌العاده بیمه ملت هم برای افزایش سرمایه 8/ 53 درصدی به تنفس کشیده شد. در گروه غذایی تبرک به فرابورس نزدیک شده است. براساس اعلام شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان که زیرمجموعه اصلی «تبرک» به شمار می‌رود، در بازار پایه فرابورس درج نماد شد. این شرکت که زیرمجموعه مهم تبرک به شمار می‌رود، دیروز با نماد «غشهداب» در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر پذیرش و درج نماد شده است.


 سرمایه اسمی «غشهداب» ناچیز و تنها 62 میلیون و 344 هزار و 500 تومان بود که سال 77 توسط مجموعه صنعتی تبرّک خریداری شده و اولین هسته مجموعه کارخانجات تبرک را تشکیل می‌دهد که در شهرک صنعتی چارطاقی مشهد مستقر است. سرمایه کنونی این شرکت بیش از 62 میلیارد تومان است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 265 میلیارد تومان و در فرابورس به 86 میلیارد تومان بالغ شد.

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان