کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> همه چیز درباره آخرین وضعیت بازار و جنگ نفتی ایران وعربستان >>> سرانجام قیمت نفت به کجا خواهد رفت؟ مهم‌ترین دلیل رشد قیمتها //22 خرداد 95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 24 دقيقه


>> همه چیز درباره آخرین وضعیت بازار و جنگ نفتی ایران وعربستان

>>> سرانجام قیمت نفت به کجا خواهد رفت؟ مهم‌ترین دلیل رشد قیمتها // 22 خرداد 95

 

وب سایت بورس نگار - اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود بهای نفت در سال 2016 را حدود 43 دلار برآورد کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی 3 دلار بیشتر است. این سازمان همگام با دیگر موسسات و کارشناسانی که پیش از این حرکت نفت را در مسیری صعودی پیش‌بینی کرده بودند، مهم‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها را افزایش رشد تقاضا، اختلالات عرضه و کاهش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک اعلام کرد...

 

>>  چرخش نگاه‌ها به آینده نفت پس از اجلاس اوپک
>> دبیرکل نیجریه‌ای از منافع ایران حمایت می‌کند
>> وال استریت ژورنال؛ افزایش نفوذ ایران در اوپک

وب سایت بورس نگار - اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از بهای نفت در سال 2016 را 3 دلار افزایش داد و به 43 دلار رساند. این موسسه بر این باور است که اختلالات عرضه، رشد تقاضای نفت و کاهش سرعت افزایش ذخایر تجاری انبارهای نفتی سه مولفه اثر‌گذار بر قیمت نفت در ادامه سال است. در حال حاضر قیمت هر دو نفت شاخص برنت و WTI به بالای 50 دلار بر بشکه رسیده و برخی بر این باورند که بازار نفت بعد از دو سال متعادل شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا یکی از دلایل تعادل در بازار نفت را کاهش تولید نفت این کشور می‌داند. این سازمان افت تولید آمریکا را با شیب ملایمی پیش‎بینی کرده است که تا سه ماه سوم سال 2017 ادامه می‌یابد. میانگین تولید نفت این کشور در سه ماه سوم 2017 به مرز 8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تولید کنونی آمریکا حدود 8/8 ملیون بشکه است.

 
>> افزایش برآورد قیمتی نفت
بر‌اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA)، میانگین ماهانه قیمت نفت برنت در ماه می‌حدود 5 دلار افزایش یافت و به 47 دلار بر بشکه رسید که بالاترین میانگین قیمت ماهانه نفت از اکتبر 2015 محسوب می‌شود. از سویی ماه مه چهارمین ماه پیاپی بود که نفت در مسیر صعودی قرار گرفت. اختلال در عرضه نفت برخی کشورها مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت در ماه گذشته محسوب می‌شود، با این حال عواملی چون داده‌های مساعد اقتصادی که سیگنال رشد تقاضا را به دنبال دارند، کاهش مداوم تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا و کاهش تولید نفت این کشور به رشد قیمت‌ها کمک کرد.
با وجود رشد قیمت نفت خام، اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که حجم ذخایر تجاری آمریکا در سه ماه دوم و سوم 2016 به‌طور متوسط 800 هزار بشکه در روز افزایش یابد و موجب محدود شدن رشد قیمت نفت شود. بر این اساس این سازمان متوسط قیمت نفت در سه ماه سوم را 46 دلار برآورد کرده است که در سه ماه چهارم با یک دلار رشد به 47 دلار خواهد رسید. بنابراین میانگین قیمت نفت در سال 2016 حدود 34 دلار پیش‌بینی شده است که حدود 3 دلار بیشتر از برآورد قبلی این سازمان است.


اما در سال 2017، اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که حجم موجودی تجاری انبارها کاهش یابد، از همین‌رو شاهد رشد قیمت نفت در نیمه اول سال 2017 خواهیم بود. قیمت نفت در سال 2017 حدود 53 دلار پیش‌بینی شده که یک دلار بیشتر از برآورد قبلی این سازمان است. همچنین با ادامه کاهش حجم ذخایر تجاری در ادامه سال 2017، در سه‌ماه چهارم قیمت‌ها به 58 دلار خواهد رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام می‌کند که متوسط قیمت نفت خام آمریکا در سال 2016 تنها کمی کمتر از بهای برنت خواهد بود و در سال 2017 قیمت دو نفت شاخص با یکدیگر برابری خواهند کرد.
با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا با توجه به گستردگی قیمت‌ها در قراردادهای آتی بر عدم قطعیت برآوردهای قیمتی تاکید می‌کند. بر‌اساس این گزارش، در معاملات آتی بازار نایمکس در بازه 5 روزه منتهی به 2 ژوئن، در معاملات سر رسید سپتامبر 2016(آخرین ماه سال میلادی) نفت به‌طور متوسط در قیمت 50 دلار معامله شده که بازه اطمینان 95 درصد قیمت‌ها در این معاملات 36 دلار تا 69 دلار بوده است. بر اساس برآوردهای EIA، حجم انبارهای نفتی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در پایان سال 2015 به 3 میلیارد بشکه رسیده که معادل مصرف 66 روز نفت این کشورها است. رشد ذخیره در سال 2016و 2017 با رشد آرامتری ادامه پیدا می‌کند و به ترتیب به 1/3‌میلیارد و 11/3 میلیارد بشکه خواهد رسید.

 
>>  رشد تولید اوپک و افت تولید غیر‌عضو اوپک
اوپک در سال 2015 به‌طور متوسط روزانه 5/31 میلیون بشکه نفت تولید کرده که حدود 800 هزار بشکه بیشتر از متوسط سال 2014 بوده است. بیشترین مقدار این افزایش تولید از سوی عربستان و عراق رخ داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که با افزایش تولید نفت ایران بعد از لغو تحریم‌ها تولید روزانه نفت این سازمان در سال 2016 نیز رشد 800 هزار بشکه‌ای را تجربه کند و به 3/32 میلیون بشکه برسد. همچنین اوپک سال 2017 رشد 700 هزار بشکه‌ای تولید را به ثبت خواهد رساند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا معتقد است که اوپک سیاست حفظ سهم بازار را ادامه خواهد داد و توافقی بین اعضای این سازمان در راستای کاهش تولید رخ نخواهد داد.


بر اساس این گزارش، اختلال عرضه از سوی اوپک در ماه می ‌به دلیل کاهش تولید لیبی، عراق و نیجریه به 6/2 میلیون بشکه رسیده که یک میلیون بشکه بیشتر از ماه آوریل بوده است. این موسسه اختلات تولید نیجریه در ماه می ‌را 800 هزار بشکه در روز برآورد کرده است در حالی که این میزان در ماه آوریل 500 هزار و در سال 2015 به‌طور متوسط 300‌هزار بشکه در روز بوده است. در ماه می‌تولید نفت این کشور به 4/1 میلیون بشکه در روز رسیده که کمترین مقدار ماهانه از سال 1980 تا‌کنون محسوب می‌شود. در حال حاضر حملات به تاسیسات نفتی این کشور گسترش یافته و به تخریب زیر ساخت‌های نفتی آن رسیده است. EIA پیش‌بینی کرده است که اختلالات در تولید نفت نیجریه تا سال 2017 نسبت به سال‌های گذشته در سطح بالایی باقی بماند. در جنوب عراق نیز نامساعد بودن آب و هوا و قطع برق موجب کاهش 50‌هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور شده است. بزرگ‌ترین‌ بندر صادرات نفت لیبی نیز بسته شده و اختلالات عرضه نفت این کشور در ماه مه ‌50 هزار بشکه افزایش یافته است.
اما در کشورهای غیر عضو اوپک، تولید نفت در سال 2015 به‌طور متوسط روزانه 5/1 میلیون بشکه رشد کرد که بیش از نیمی از آن از سوی آمریکا اتفاق افتاد. با این حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده که تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری میلادی 600 هزار بشکه و در سال 2017 حدود 200 هزار بشکه کاهش یابد.


تغییر در تولید کشورهای غیرعضو اوپک تا حد زیادی به تغییرات تولید نفت سبک آمریکا بستگی دارد. در عین حال تولید نفت سبک آمریکا (نفت شیل) نیز به میزان سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در این میادین و قیمت نفت بستگی دارد. پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا در سال 2016 حدود 500 هزار بشکه و در سال 2017 حدود 100 هزار بشکه کاهش یابد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که حجم بالای سرمایه‌گذاری در میادین نفتی پر هزینه زمانی که قیمت نفت بالا بود، موجب می‌شود که تولید نفت آمریکا در سال 2017 چندان کاهش نداشته باشد. اما کاهش سرمایه‌گذاری در زمان افت قیمت نفت از سوی شرکت‌های نفتی تولید نفت این کشور را بعد از سال 2017 تحت تاثیر قرار خواهد داد. بعد از آمریکا، تولید نفت دریای شمال بیشترین نرخ کاهش را تجربه خواهد کرد.

 
>>  سومین ضلع مثلث رشد قیمت‌ها
رشد تقاضای نفت در سال 2015 حدود 4/1 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود که در سال 2016 و 2017 رشد کرده و به 5/1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. برآورد رشد تقاضای اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای سال 2016 نسبت به گزارش قبلی این سازمان 100 هزار بشکه افزایش یافته است. بیشتر رشد تقاضا از سوی کشورهای خارج سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) خواهد بود. کشورهای غیر OECD در سال 2015 رشد تقاضای 900 هزار بشکه‌ای را به ثبت رساندند و انتظار می‌رود رشد تقاضای این کشورها در سال 2016 به 3/1 و در سال 2017 به 4/1 میلیون بشکه در روز برسد. چین با رشد تقاضای نفت در سال 2016 و 2017 حدود 400 هزار بشکه و هند با رشد تقاضای روزانه 300 هزار بشکه در سال 2016 و 400 هزار بشکه در 2016 بیشترین رشد تقاضا را بین کشورهای جهان به خود اختصاص خواهند داد. رشد تقاضا در کشورهای OECD در سال 2015 حدود 500 هزار بشکه در روز بوده است که در سال 2016 و 2017 به ترتیب به 200 و 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
تقاضای نفت یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در چند ماه اخیر عنوان می‌شود. پیش از این کارشناسان و موسسات از جمله EIA پیش‌بینی رشد 2/1 میلیون بشکه‌ای از تقاضای نفت داشتند.


>>  وال استریت ژورنال ؛ افزایش نفوذ ایران در اوپک
وزیر نفت ایران قدرتمند‌ترین و باتجربه‌ترین وزیر نفت اوپک است، چراکه بارها تلاش اعضای اوپک از جمله عربستان را برای کاهش تولید نفت خام کشورش بی‌نتیجه گذاشته است. وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک را روز پنج‌شنبه (١٣خردادماه) برگزار کردند و این بار هم مانند اجلاس یکصد و شصت و هشتم، سقف تولید اعضای سازمان برای 6 ماه آینده تعیین نشد. برخی این اتفاق را به ناکارآمدی اوپک تعبیر کردند، اما شاید بتوان گفت که این اولین بار در طول 3 سال گذشته بود که اوپک توانست بهترین موضع را از خود به نمایش بگذارد و بازار نفت خام را متشنج نکند.


در این زمینه کارشناسان معتقدند که افزایش قدرت چانه‌زنی در اوپک به سبب رشد تولید نفت خام آن موجب شده تا این بار اوپک مدیریت شده به کار خود پایان دهد؛ چراکه اساسا ایران کشوری طرفدار ثبات بازار است و در عین حال که از منافع خود دفاع می‌کند، سود سایر کشورهای تولیدکننده نفت خام را نیز در تصمیماتش لحاظ می‌کند. نکته دیگری که در نشست اخیر اوپک حائز اهمیت است، انتخاب محمد بارکیندو، کاندیدای نیجریه به‌عنوان دبیر کل اوپک با اجماع کشورهای عضو سازمان بوده است. در این خصوص نیز می‌توان گفت که وزیر نفت ایران نقش قابل ملاحظه‌ای داشت. به‌طوری که بعد از انتخاب بارکیندو به سمت دبیرکلی، این فرد با بیژن زنگنه، وزیر نفت و مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی ایران، دیدار و برای حمایت صریح وزیر از وی و همراه کردن کشورهای دیگر در این انتخاب، قدردانی و تشکر کرد. برای بررسی نقش ایران در نشست 169 اوپک نگاهی به دیدارهای قبل از شروع به کار نشست، جلسه وزرا در پشت درهای بسته و همچنین موضع‌گیری کشورهای عضو سازمان درخصوص بیانیه پایانی می‌اندازیم.


>>  لابی‌های پشت پرده عربستان برای مهار تولید ایران
پیش از آنکه نشست رسمی وزیران اوپک آغاز شود نمایندگانی از کشورهای کویت، امارات و قطر به دیدار وزیر نفت ایران رفتند و درباره تعیین سقف تولید سازمان به‌صورت دوجانبه با زنگنه دیدار و گفت‌وگو کردند. یک مقام آگاه در این زمینه با اشاره به اینکه همگی از ایران می‌خواستند تا با تعیین سقف 32 میلیون بشکه‌ای تولید سازمان موافقت کند تصریح کرد: عربستان در نشست اخیر اصرار داشت که اعضا بر سر سقف تولید 32 میلیون بشکه در روز به اجماع برسند و هدفش از طرح این موضوع چیزی جز متوقف کردن برنامه افزایش تولید نفت خام ایران نبود. حتی برای متقاعد کردن ایران پیش از شروع به کار نشست رسمی سازمان، نمایندگانی را به دیدار وزیر فرستاد تا نظر ایران را در مورد برنامه افزایش تولید خود تغییر دهد. اما ایران با صراحت اعلام کرد که اگر قرار است برای تولید اعضا سقف تعیین شود، پیش از هر چیز باید نظام سهمیه‌بندی را احیا و مشخص کنیم که طی سال‌های آتی هر یک از اعضا دقیقا چه مقدار نفت خام به بازار عرضه خواهند کرد و در صورتی ایران حاضر به اجماع خواهد بود که در این نظام سهمیه‌بندی جدید، سهم ایران 5/ 14 درصد از کل تولید اوپک باشد. اکنون ایران در وضعیتی قرار دارد که می‌خواهد بازارش را به‌طور کامل بازپس گیرد. اگر وزیر نفت با سقف 32 میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام اوپک موافقت نمی‌کند علت دارد و دلیل آن پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته است. در سال 2011 عربستان و کشورهای متحد با آن با برنامه‌ قبلی نظام سهمیه‌بندی اوپک را کنار گذاشتند. آنها مدعی شدند برای آنکه عراق را به داخل نظام سهمیه‌بندی بیاوریم، دست به این اقدام زده‌اند. آن زمان غرب اعلام کرده بود که از اول سال 2012 ایران را تحریم می‌کنیم و عربستان می‌دانست که عرضه نفت ایران به بازار در سال 2012 کاهش پیدا می‌کند. از طرفی لیبی نیز تولیداتش به دلیل جنگ داخلی کاهش پیدا کرده بود. عربستان با علم به کاهش تولید ایران و لیبی در سال 2012 این تصمیم را به اعضا تحمیل کرد تا بدون آنکه هیچ‌کس بتواند آنها را متهم کند تولید نفت خام خود و متحدانش افزایش یابد. بیژن زنگنه با در نظر گرفتن این سیاست عربستان این بار از حقوق ایران دفاع کرد و نگذاشت که بدون احیای نظام سهمیه‌بندی در بیانیه پایانی نشست 169 اوپک سقفی برای تولید سازمان تعیین شود، چراکه تولید اوپک در حال حاضر 32 میلیون و400 هزار بشکه در روز است و اگر در نشست اخیر سقفی 32 میلیونی تعیین می‌شد حتی 400 هزار بشکه مازاد تولید نیز وجود داشت که باید اعضا برای اثبات پایبندی به سقف تعیین شده، تولید خود را کم می‌کردند. نکته‌ای که در این خصوص باید به آن توجه شود تغییر موضع عربستان است. این کشور که دو سال پیش مدعی بود برای احیای قیمت نفت خام،‌ اوپک نباید به تنهایی اقدام به کاهش تولید کند و در این زمینه باید همه کشورهای تولیدکننده نفت خام عضو وغیر عضو در اوپک اقدام کنند، اکنون پیشنهاد می‌دهد که سقفی پایین تر از حجم تولید اعضا معین شود تا با خروج 400 هزار بشکه تولید اوپک از بازار، قیمت‌ها اندکی رشد کند. البته تمام این تلاش‌های عربستان برای مهار تولید نفت ایران بود که مانند طرح «فریز نفتی» بی‌نتیجه ماند و نتیجه این نشست اوپک کاملا مطابق با منافع ایران بود. کارشناسان معتقدند که ایران توانست در نشست اخیر اوپک به تمام اهداف خود در این سازمان دست یابد و از آنجایی که اغلب اعضای سازمان از نتیجه نشست 169 اوپک رضایت داشتند، می‌توان گفت که این یکی از نشست‌های خوب اوپک در طول 3 سال اخیر بوده است.

 
>>  دبیرکل نیجریه‌ای از منافع ایران حمایت می‌کند
براساس روال عادی، عبدالله سالم البدری، سرپرست دبیرخانه اوپک باید در سال ٢٠١٣ از این مسوولیت کنار می‌رفت، اما به دلیل نبود اجماع برای انتخاب دبیرکل جدید، دوره مسوولیت وی بارها تمدید و طولانی ترین مدت دبیرکلی به نام او ثبت شد. اما همان‌طور که اشاره شد، بالاخره در نشست اخیر دبیرکل جدید به اعتبار ایران انتخاب شد. محمد بارکیندو بارها حمایت خود از مواضع ایران را اعلام کرده بود و اکنون که با حمایت ایران به سمت دبیرکلی رسیده به نظر می‌رسد در سه سال دبیرکلی خود، بازهم از منافع ایران حمایت کند. برخلاف تصورها که گمان می‌رفت نماینده ونزوئلا در تصاحب این سمت با نماینده نیجریه رقابت می‌کند شنیده‌ها حاکی از منصرف شدن نماینده ونزوئلایی پیش از شروع به کار نشست رسمی سازمان است. این کشور نیز از مواضع ایران حمایت می‌کرد اما اعلام کردند که به نفع نیجریه کناره‌گیری می‌کنند. جالب است که در این انتخابات سعودی‌ها از نماینده ‌اندونزی حمایت کردند در حالی که این کشور جزو سازمان مصرف‌کنندگان انرژی و واردکننده نفت خام است و شانس بسیار پایینی در انتخابات داشت، چراکه اغلب کشورهای عضو از جمله الجزایر و ونزوئلا بر این باورند که اگر نماینده این کشور واردکننده نفت خام، دبیرکل اوپک شود، از سیاست‌های کاهش قیمت نفت حمایت خواهد کرد.

 

>>  نقش اوپک بیشتر از گذشته شده است
در حال حاضر هر بشکه نفت برنت حدود 49 تا 50 دلار معامله می‌شود که در این قیمت اوپک بیشترین تاثیر را بر بازار نفت خام می‌تواند داشته باشد. یک کارشناس انرژی که تمایلی به ذکر نام خود نداشت در این خصوص گفته است: عملا نقش اوپک رو به بهبود است، اما بعد از رسیدن قیمت به 60 دلار برای هر بشکه، این سازمان مدتی نمی‌تواند تاثیری بر بازار داشته باشد، چراکه در این قیمت تولید نفت غیر متعارف افزایش خواهد یافت. به گفته این کارشناس بیشترین نقش اوپک را می‌توان در قیمت‌های 40 تا 60 دلار برای هر بشکه مشاهده کرد.


>>  بازگشت به نفت گران؟
نفت خام در یک رکورد 13 ساله به کف قیمتی خود یعنی 25 دلار در اواسط ژانویه 2016 رسیده بود ولی اکنون بیش از 70 درصد افزایش قیمت داشته است. سرانجام قیمت نفت به کجا خواهد رفت؟


>>  سرانجام قیمت نفت به کجا خواهد رفت؟
برخلاف بسیاری از شایعات مربوط به موافقت عربستان با محدودیت‌های شناور در تولید این کشور، نشست اوپک بدون دستیابی به توافق بر سر اهداف تولید به پایان رسید. همچنین ایران تا زمان رسیدن به میزان 4 میلیون بشکه تولید روزانه هیچ محدودیت سقف تولیدی را نخواهد پذیرفت. با همه اینها حتی از زمان پایان اجلاس اوپک، قیمت نفت افزایشی یک درصدی داشته است. همزمان با کاهش تولید نفت آمریکا، روسیه درحالی رکورد جدیدی برای افزایش تولید نفت ثبت کرد که با گران شدن قیمت تمامی شاخص‌های نفتی جهان، بهای نفت ایران هم افزایش یافت. قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در معاملات منتهی به پایان مه ۲۰۱۶ میلادی با افزایش در بازار جهانی همراه شد که نفت خام وست تگزاس آمریکا با ۶۵ سنت و نفت خام شاخص عمان با ۵ سنت به ترتیب بیشترین و کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. بر این اساس در معاملات منتهی به پایان می‌۲۰۱۶ میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک با ۱۱ سنت افزایش به ۴۴ دلار و ۶۵ سنت رسید، ضمن آنکه بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با ۶۵ سنت افزایش حدود ۴۸ دلار و ۶۸ سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۱۹ سنت افزایش حدود ۴۸ دلار و ۷۷ سنت در بازار معامله شده است.

همزمان با افزایش قیمت اکثر شاخصهای نفتی جهان، بهای نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم در بازار گران شد، بطوریکه قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ۹ سنت افزایش حدود ۴۴ دلار و ۶۰ سنت در بازار داد و ستد شده. از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با ۶ سنت افزایش حدود ۴۲ دلار و ۳۹ سنت در بازار جهانی معامله شده.در مجموع از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۴ دلار و ۵۰ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی حدود ۳۲ دلار و ۵ سنت بوده است.

 
>> مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت نفت
همه تحلیلگران نفت را بیش از 50 دلار برای پایان سال جاری میلادی می‌بینند که مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار نفت در روزهای آینده موارد زیر است:
کاهش ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا و به دنبال آن سقوط تولید نفت این کشور برای یازدهمین هفته متوالی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت طلای سیاه در بازار در معاملات منتهی به ۲۷ می‌۲۰۱۶ میلادی به شمار می‌رود. از این رو تولید روزانه نفت آمریکا با ۲۴هزار بشکه کاهش به کمترین میزان از سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی رسید، بطوریکه هم‌اکنون تولید روزانه نفت خام این کشور به ۸ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته. علاوه بر این، ادامه اختلالات در تولید و صادرات نفت برخی کشورهای آفریقایی همچون لیبی و نیجریه، احتمال تعطیلی پالایشگاه‌های نفت فرانسه به دنبال اعتصاب کارگران، روند رو به کاهش تعداد دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان و افزایش تقاضای نفت در کشورهای آسیایی به ویژه چین، هند، تایوان و اندونزی از مهم‌ترین دلایل تقویت قیمت نفت در بازار بشمار می‌رود. این در حالی است که افزایش تولید نفت روسیه به ۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز و ثبت افزایش ۱۴۰ هزار بشکه‌ای تولید طلای سیاه در ماه می‌سال جاری میلادی، عدم سرایت آتش‌سوزی‌های گسترده به تاسیسات نفت کانادا و احتمال بازگشت ظرفیت‌های متوقف شده تولید نفت در این کشور آمریکای شمالی و در نهایت برنامه جدید بانک مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره، تقویت دلار و در نهایت کاهش قیمت نفت از مهم‌ترین عوامل تثبیت‌کننده بهای طلای سیاه در طول یک هفته گذشته بوده است.

 
>> نشست اوپک
در حاشیه نشست وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت در پایتخت اتریش، این وزرا ابراز امیدواری کردند که قیمت نفت در نیمه دوم سال بازهم افزایش پیدا کند. سهیل بن محمد المزروعی وزیر نفت امارات اعلام کرد بازارها به منظور سرمایه‌گذاری پایدار در بخش نفتی به بالارفتن قیمت نفت نیاز دارند. فهد النما، وزیر نفت عراق نیز اعلام کرد که انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت در نیمه دوم سال جاری به 55 تا 65 دلار برسد. انس الصالح، وزیر نفت کویت نیز اظهار کرد قیمت 50 تا 60 دلاری یک قیمت مناسب برای نفت خام خواهد بود. محمد الصدا، وزیر نفت قطر نیز اعلام کرد جو حاکم بر نشست اوپک بسیار مثبت بوده است. وی افزود: قیمت عادلانه برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش نفت بشکه‌ای بالای 50 دلار خواهد بود. خوزه بوتلو، وزیر نفت آنگولا معتقد است امکان این وجود دارد که او و مابقی وزرای نفت اوپک تصمیمی را درخصوص اعلام یک سقف تولید ممکن برای گروه اتخاذ کنند. بوتلو اعلام کرد نفت 60 دلاری بد نخواهد بود ولی رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 80 دلار بسیار ایده‌آل خواهد بود. صلاح خبری، وزیر نفت الجزایر امیدوار است که اوپک در آینده نزدیک یک سقف تولید تعیین کند و هر کشور عضو سهمیه تولید داشته باشد.

 
>> واكنش روس‌ها به نتايج نشست ۱۶۹
الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه يك روز پس از نشست ١٦٩ وزارتي اوپك در وين، گفت: روسيه انتظار اقدام تازه‌اي از سوي اوپك نداشت، اما انتخاب دبيركل جديد اوپك را گامي مهم از سوي كشورهاي عضو اين سازمان مي‌داند. وي تصريح كرد: روسيه به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان، درنظر دارد به مشورت‌هاي خود با اعضاي اوپك ادامه دهد و احتمال دارد در فصل پاييز يك نشست با اعضاي اين سازمان داشته باشد و ما بدون شك پاييز امسال اين نشست مشترك ميان اوپك و روسيه را برگزار مي‌كنيم.


>> جنگ نفتی ایران و عربستان
بخش اقتصادی دویچه‌وله آلمان
شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) در نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرد که هر بشکه نفت خود را به کشورهای شمال غربی اروپا با ۳۵ سنت تخفیف و به کشورهای حوزه مدیترانه با ۱۰ سنت تخفیف به فروش می‌رساند. «جنگ نفت» میان ایران و عربستان سعودی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. به گزارش شبکه تلویزیونی n-tv آلمان در روز دوشنبه ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) طی نامه‌‌ای به مشتریان خود اطلاع داده که نفت خود را برای کشورهای اروپای شمال غربی با ۳۵ سنت تخفیف در هر بشکه و برای کشورهای حوزه مدیترانه با ۱۰ سنت تخفیف در هر بشکه عرضه می‌کند. تصمیم عربستان سعودی مبنی بر کاهش ۲۵ سنتی هر بشکه نفت برای کشورهای اروپایی در حالی اتخاذ شده که ایران هم‌زمان با برداشته شدن بخشی از تحریم‌های بین‌المللی صادرات نفت خود را بالا برده و قصد دارد آن را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند و اروپا یکی از مقاصد صادرات نفت ایران است.

 

بیش از ۲۵تانکر غول پیکر نفتی متعلق به کشورهای اروپایی و آسیایی نفت ایران را بار زده‌اند. این رقم نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور در ژانویه امسال، بسیار بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان افزایش خواهد داشت. اقدام عربستان برای کاهش ناگهانی قیمت نفت خود از جنبه دیگری نیز غیرمنتظره بود؛ تقاضای نفت خام در نیمه دوم سال همیشه به‌طور سنتی بیشتر از نیمه اول خواهد بود و حالا درست در آغاز نیمه دوم سال میلادی، عربستان قیمت نفت خود را کاهش داده. این تصمیم در حالی گرفته شده که در آخرین اجلاس اوپک در هفته گذشته، کشورهای صادرکننده نفت نتوانستند به‌‌رغم نزول قیمت این ماده خام، بر سر کاهش تولید به توافق برسند. این عدم توافق بیش از هرچیز ناشی از اختلاف ایران و عربستان دو تولیدکننده عمده نفت بر سر موضوعات نفتی و البته سیاسی ومنطقه‌ای بود. اختلاف ژئوپلیتیک دو کشور در منطقه و جنگ نیابتی آنها در سوریه و یمن یکی از موانع اصلی به توافق رسیدن این دو کشور است. علاوه بر آن ایران مصمم است که تولید نفت خود را به سطحی بالاتر از زمان تحریم‌ها پیش از ژانویه برساند. در مقابل عربستان مایل است میزان تولید کشورهای اوپک در سطح ماه ژانویه باقی بماند و بالاتر نرود.


ایران از فوریه و پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی صادرات نفت به اروپا را آغاز کرده. در چنین شرایطی پایین آوردن قیمت نفت از سوی عربستان برای کشورهای اروپایی نشان از حساسیت رقابتی دارد که میان این کشور و ایران به خصوص بر سر مشتریان اروپایی در جریان است. صادرات نفت ایران به اروپا روزانه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده. در ماه‌های آینده این رقم به ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد، چرا که ایران قراردادهای جدیدی برای صادرات نفت به کشورهای یونان، فرانسه و ایتالیا بسته است. در مقابل عربستان بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته به‌طور متوسط روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرده. در این رقابت داغ، ایران از یک نظر نسبت به عربستان دست بالا را دارد، چرا که اقتصاد این کشور تنها وابسته به نفت نیست.یکی از مقامات نفت ایران پیش‌تر گفته بود که بازنده بزرگ این جنگ نفتی، عربستان خواهد بود. از سوی دیگر ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند نفت خود را به هر میزان که می‌خواهد بخصوص به کشورهای آسیایی صادر کند. از آنجا که عربستان اعلام کرده قیمت نفت را برای کشورهای آسیای دور در هر بشکه ۳۵ سنت بالا می‌برد، این کار دست ایران را برای فروش نفت به این کشورها بازتر خواهد کرد.//دنیای اقتصاد

 

برچسب ها: ,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان