کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>اقتصادجنگی>>>از تسلیحات لیزری در ارتش روسیه وصادرات‌اسلحه ‌ازبالکان ‌به‌سوریه تا خریدهواپیماهای‌اف۱۶ فالکن آمریکایی توسط عراق //19مرداد95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


>>از تسلیحات لیزری در ارتش روسیه وصادرات‌اسلحه ‌ازبالکان ‌به‌سوریه تا رسیدن محموله ‌جدید ‌هواپیماهای‌ اف۱۶ فالکن آمریکایی برای‌ عراق

 

از پیشخوان رسانه ها - اقتصاد وابسته به تسلیحات جنگی و تدافعی همیشه بخشی از بودجه کشورها را به خود اختصاص داده در ادامه سه خبر جدید در این رابطه را بخوانید...

 

>>محموله‌جدیدی‌ازهواپیماهای‌اف۱۶برای‌عراق
سخنگوی وزارت دفاع عراق از تحویل محموله جدیدی از جنگنده های اف ۱۶ آمریکا خبر داد.
به گزارش تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، ژنرال تحسین ابراهیم سخنگوی وزارت دفاع عراق در سخنانی تاکید کرد: نیروی هوایی عراق محموله جدیدی از هواپیماهای جنگنده اف 16 فالکن را از آمریکا دریافت کرده است.
وی تصریح کرد: دریافت محموله جدید جنگنده های اف 16 موجب تقویت نیروی هوایی عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش خواهد شد.عراق در 2 سال گذشته در حال مبارزه با تروریست های داعش بوده است.
این مقام ارشد عراقی گفت: این محموله جدید شامل 4 فروند جنگنده بوده است. وی به این مساله اشاره‌ای نکرده است که محموله بعدی چه زمانی تحویل عراق داده خواهد شد.با احتساب محموله جدید، عراق هم اکنون 8 فروند جنگنده اف 16 از آمریکا دریافت کرده است، آمریکا پیش از این با فروش 36 فروند از این هواپیماها به عراق موافقت کرده بود.


>>تسلیحات لیزری در ارتش روسیه
«یوری باریسوف» معاون وزیر دفاع روسیه به تازگی از تحویل یک سری نمونه‌های خاص تسلیحات لیزری به ارتش این کشور خبر داده است. تسلیحات لیزری اما چرا در آینده نبردهای نظامی مهم هستند؟

به گزارش خبرآنلاین، معاون وزیر دفاع روسیه  اعلام كرده كه تسليحات ليزري ديگر براي نيروهاي نظامي اين كشور يك مسئله مربوط به فيلم‌هاي علمي-تخيلي نيست و اين تسليحات يكي از سلاح‌هاي اصلي ارتش سوريه در سال 2025 خواهد بود. مقام‌هاي روسيه حرفي از نوع تسليحات ليزري اين كشور كه از حالت نمونه به عملياتي تبديل شده نزده‌اند. آمريكا و روسيه رقابت شديدي در استفاده از تسليحات ليزري دارند. همين چند وقت قبل بود كه نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کرد که ظرف 5 سال آینده تسلیحات لیزری مختص به خود را خواهد داشت. این تسلیحات که از آن تحت عنوان «غلاف تسلیحاتی انرژی هدایت شونده» یاد شده است روی هواپیماهای جنگی آمریکا نصب می گردد و از آن برای منهدم کردن موشک ها، هواپیماهای بدون سرنشین یا حتی هواپیماهای جنگی دشمن استفاده خواهد شد.
سلاح لیزری نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کند. از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند اما اغلب آنها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌اند. امروزه جنگ‌افزارهای زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، و گلوله‌های توپ و خمپارهٔ در حال پرواز را پیدا کرده‌اند. سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند. سلاح‌های لیزری در مقایسه با سلاح‌های متعارف مزایای فراوان و در عین حال معایبی جدی دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آنها دشوار باشد. سلاح‌های لیزری به چندین گروه شامل لیزرهای حالت جامد، لیزرهای شیمیایی و لیزرهای الکترون آزاد تقسیم می‌شوند.
در لیزرهای شیمیایی پرتو لیزر از طریق واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود. این نوع لیزرها نسبت به بقیه لیزرها بسیار پرقدرت‌تر هستند. لیزرهای شیمیایی در طول موج‌های بلند منتشر می‌شوند و این به آنها امکان می‌دهد تا در شرایط نامساعد جوی توان نفوذ کافی را داشته باشند.لیزرهای حالت جامد با عبور الکتریسیته از یک محیط کریستالی یا شیشه‌ای تولید می‌شوند. این نوع لیزرها نسبت به لیزرهای شیمیایی قدرت کمتری دارند و در طول موج‌های کوتاهتری کار می‌کننند اما امتیاز آنها اینست که می‌توانند از منابع الکتریکی موجود در هواپیماها، کشتی‌ها و خودروهای زمینی برای تولید لیزر استفاده کنند.لیزرهای الکترون آزاد با استفاده از الکتریسیته پرتو لیزر را در طول موج‌های مختلف که قابل تغییر و هماهنگی با شرایط محیطی است تولید می‌کنند. نیروی دریایی آمریکا در سال‌های اخیر علاقه زیادی به این نوع لیزرها نشان داده و معتقد است این نوع لیرزها در مقایسه با لیزرهای حالت جامد که در طول موج ثابت کار می‌کنند برای عملیات‌های دریایی مناسب تر هستند اما چالش‌های خاصی در استفاده از آنها وجود دارد. مثلاً اندازه بزرگ آنها سبب می‌شود که فقط در کشتی‌های بزرگ قابل استفاده باشند و به روز کردن کشتی‌های موجود برای نصب آنها بسیار سخت به‌نظر می‌رسد.

 

>>دویچه‌وله:صادرات‌اسلحه‌ازبالکان‌به‌سوریه
گزارش دویچه وله حاکی از آن است که کشورهای شرق اروپا مخفیانه به خاورمیانه اسلحه صادر می کنند و این سلاح ها که ارزش آن میلیاردی است ابتدا به عربستان و سپس به سوریه می رود.
به گزارش ایرنا، شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی یکشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: گفته می شود سطح تجارت اسلحه از این کشورها به خاورمیانه تا یک میلیارد و 200 هزار یورو می رسد و بیشتر این سلاح ها ابتدا به عربستان سعودی و سپس به سوریه منتقل می شوند.
 کشور جنگ زده سوریه مملو از سلاح است.
 سلاح هایی چون انواع آک- 47، مسلسل، نارنجک، ضد موشک و ضدتانک. بیشتر این سلاح ها از کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونتنگرو ، صربستان و رومانی به سوریه منتقل می شوند.
 این سلاح ها برای رسیدن به مقصد خود در سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن و امارات عربی متحده منتقل و در مرحله بعدی از این کشورها به سوریه ارسال می شوند.
 برای مشخص شدن مسیر انتقال سلاح کارشناسان شبکه خبری (BIRN) و سازمان (OCCRP) سال ها تحقیق کردند و گزارش های کارشناسان و سازمان ملل متحد را در این باره مطالعه کردند. آنها هزاران ویدئو و عکس در این باره را دیدند و بسیاری از قراردادهای فروش اسلحه را مطالعه کردند و خود به تعقیب کشتی ها و هواپیماهای مشکوک پرداختند. یکی از دلایل این کارشناسان یک گزارش محرمانه است که در آن یک مقام بلندپایه وزارت دفاع صربستان شرح می دهد که چگونه سلاح های صادراتی این کشور به عربستان سعودی پس از رسیدن به این کشور به سوریه منتقل می شوند.
 دویچه وله فارسی توضیح داد: رابرت استفان فورد، سفیر آمریکا در سوریه از سال 2011 تا 2014 در گزارشی به کارشناسان این دو موسسه نوشته است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) وظیفه هماهنگی انتقال این سلاح ها را از کشورهای شرق اروپا به سوریه به عهده داشته است.
 گفته می شود در همه این موردها کلیه قوانین صدور مجوز برای انتقال سلاح به سوریه در این کشورها نادیده گرفته شده است.
 در برگه های اطلاعاتی راجع به هزاران تن کالای بسیاری از هواپیماهای باری از بلغارستان و اسلواکی به خاورمیانه که مورد مطالعه قرار گرفته اند، به جزئیات محموله اشاره ای نشده و فقط نوشته شده محموله ناشناخته.
 سلاح های ارسالی به عربستان سعودی بیشتر بازمانده های سلاح های جنگ بالکان در دهه 1990 هستند. دویچه وله فارسی در پایان افزود: این سلاح های انتقالی به سوریه در بسیاری موردها به دست گروه های افراطی سوریه چون انصار شام یا جبهه اسلام گرای نصرت یا گروه تروریستی داعش رسیده اند.

برچسب ها: ,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان