کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶چرا دلار گران می شود؟ در بازار سکه و دلار چه خبر است؟ دلار 6000 تومانی شد سکه دو میلیون؛ افسارگسیختگی دلار و سکه هر روزه شد//20فروردین97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 20 دقيقه


چرا دلار گران می شود؟ در بازار سکه و دلار چه خبر است؟

>>>دلار 6000 هزار تومانی شد سکه دو میلیون؛ افسارگسیختگی دلار و سکه هر روزه شد//20فروردین97

 

وب سایت بورس نگار - درحالی که دلار، یورو و سکه هر روز درحال ثبت رکوردهای جدید است دیگر خبری از رئیس بانک مرکزی و مصاحبه های تکراری اش نیست که مردم را ترغیب به نخریدن ارز می کرد و جمله معروف سیف که "دلار نخرید ضرر می کنید" در زمان 4هزار تومانی شدن دلار در ذهن فعالان بازار باقی مانده است در ادامه نگاهی به خبرها و حواشی این روزهای بازار ارز و سکه می پردازیم ...

 

بازار سکه، طلا وارز - تسنیم نوشته دلار هم اکنون در بازار آزاد ۶۰۷۰ تومان فروخته می‌شود ولی ارز دولتی با قیمت ۴۹۵۹ تومان به صرافی‌ها توزیع می‌شود. یکی از فعالان بازار می‌گوید: امروز در بازار شایعه‌ای پخش شده بود مبنی براینکه از فردا به صرافی ها هم ارز فروخته نخواهد شد و همین امر به گرانی بیشتر دلار دامن زد البته ظاهراً این شایعه از سوی صرافی‌های دولتی رد شده است.


+++
ایسنا نوشته : دلار نایاب شد؛ گشتم نبود نگرد نیست!!!
مشاهدات میدانی از بازار ارز و سکه حاکی از آن است که دلار که طی روزهای گذشته در تعداد محدودی از صرافی‌ها یافت می‌شد، امروز در میان دستفروشان و دلالان هم نایاب شده و سکه نیز به روند افزایشی قیمت خود ادامه داده است.

از سوی دیگر بازار امروز نسبت به روزهای گذشته شلوغ تر شده و تقاضا برای خرید دلار بالا رفته است و این افزایش تقاضا در  حالی است که عملا دلاری برای فروش وجود ندارد و به نظر می‌رسد که برخی از صرافی‌ها تنها به برخی از افرادی که با آنها آشنا هستند، دلار عرضه می‌کنند.

همچنین با توجه به حضور پررنگ نیروهای انتظامی فضای امنیتی در خیابان فردوسی حاکم است و دلالان و دستفروشان با احتیاط زیادی در آنجا حضور دارند. با وجود اینکه دلاری برای فروش وجود ندارد، برخی از دلالان قیمت فروش آن را 6000 تومان در بازار امروز عنوان می‌کنند و فقط دلار را به نرخ حدود ۵۵۰۰ تومان می‌خرند.

یورو هم به تبع دلار و همچون روزهای قبل با محدودیت زیادی در فروش مواجه است و قیمت فروش آن به بیش از ۷۰۰۰ تومان رسیده است ولی قیمت خرید آن چندان مشخص نیست.

+بیشتربخوانید: >تاثیر لغو برجام بر بازار مسکن/بررسی آخرین وضعیت بازارمسکن با خروج ترامپ از برجام
++بیشتربخوانید: >تاثیر خروج ترامپ از برجام بر بازار خودرو؛ +جدیدترین وضعیت بازارخودرو بعد از لغو برجام


+++
 نظر رییس کل اسبق بانک‌مرکزی درباره گرانی دلار
تسنیم : دستکاری قیمت دلار و سرکوب نرخ ارز در شرایطی رکودیِ سال های گذشته عامل اصلی نوسانات اخیر نرخ ارز محسوب می شود.

طهماسب مظاهری ، رییس سابق بانک مرکزی در خصوص افزایش بی سابقه ­ی قیمت ارز در بازار گفت: نرخ ارزها متناسب با شرایط اقتصاد کلان کشورها در مقایسه با همدیگر تنظیم می­ شود تا تعادل طبیعی عادی و جاری ایجاد شود.

وی با اشاره به رابطه مستقیم نرخ ارز و رشد اقتصادی در شرایط طبیعی گفت: در شرایط طبیعی وقتی تورم در کشوری بیش از کشور دیگر است و رشد اقتصادی کمتری دارد،  ارز آن کشور که نشانه توان اقتصادی آن کشور و قدرت مبادله کالا و خدمات است نیز به همان نسبت ارزشش کمتر خواهد شد چرا که در شرایط رکودی است و تولید کمتر نسبت به دیگر کشورها دارد  و در نتیجه ارزش پولش ضعیف می­ شود و این یک روند طبیعی است.

طهماسب مظاهری افزود: هر چقدر تولید کشور بالاتر برود متناسب با آن ارزش پول کشور در مقابل کشوری که تولید کمتری دارد بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه این داستان در مورد کشور ترکیه نیز وجود داشته است گفت: ترکیه در چند سال گذشته به لحاظ اتفاقات سیاسی و اقتصادی مختلف در کشورش مثل حمله تروریستی داعش که صنعت توریسم این کشور را با مشکل مواجه کرد؛ از آنچنان رشدی که بایسته بود بهره مند نشد.

وی با بیان اگرچه رشد کشور ترکیه به این جهت کم شد اما مواجهه این کشور با این موضوع عقلانی بود گفت: چرا که دولت ترکیه اگرچه تلاش می کند که رشد سابق را بازگرداند اما نرخ ارز را دستکاری نمی ­کند و اجازه می دهد که به صورت طبیعی نرخ ارزش  طی شود.

طهماسب مظاهری مشکل کشور ایران را دستکاری در نرخ ارز و سیاست سرکوب نرخ ارز دانست و افزود: در این چند ساله اگرچه وضعیت کشور رکودی بوده است اما با درآمدهای نفتی سعی کردیم که قیمت دلار را دستکاری و سرکوب کنیم و این وضعیتی که الان می بینیم سرانجامِ دستکاری قیمت دلار بدون رشد و در شرایط رکودی است.

 


+++
انتخاب نوشته: آقای سیف! منتظر دلار چند تومانی هستید که همچنان سکوت کرده‌اید؟

گزارش های میدانی از بازار ارز نشان می دهد قیمت دلار از مرز 6000 تومان نیز عبور کرده است. این در حالی است که در اواخر پاییز سال گذشته که روند افزایش نرخ ارز آغاز شده بود،مسئولان اقتصادی کشور آن را گذرا و موقتی می دانستند.

ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی، ۲۷ دی ماه سال گذشته کمی پس از آغاز روند افزایشی قیمت دلار در توئیتی نوشته بود: «بر اساس روند هر ساله در ماه های بهمن و اسفند، مسیر کاهشی پیدا می‌کند.»

او دوم اسفندماه سال گذشته در روزی که قیمت دلار حدود ۴۵۶۰ تومان بود گفت: بانک مرکزی دستورالعمل هایی را ابلاغ کرده بود که این دستورالعمل ها با اقدامات نیروی انتظامی در قالب برخورد با صرافی های غیرقانونی که با لفظ قیمت ها را کنترل می کردند، آرامش را به کشور برگرداند و این روند ادامه دارد به طوری که آرامش را همچنان در کشور شاهدیم.

وی افزود: این روند در سه چهار روز گذشته کاهنده بوده و هیجانات کاذب قیمت ارز در حال تخلیه شدن است.

سیف درباره قیمت نهایی ارز در روزهای آینده گفت: اجازه دهید راجع به قیمت چیزی نگویم، نرخ تعادلی برای ارز در هر دوره نشأت گرفته از متغیرهای اقتصادی است.

او ۱۳ روز بعد و در حالی که قیمت دلار به ۴۴۶۰ تومان رسیده بود، گفت: سوال درباره نرخ دلار رسمی غیر معمول است که فقط در در کشور ما مطرح است.

سیف، هشتم فروردین ماه هم در یادداشتی نوشت: خصیصه تقاضای مذکور، موقتی بودن آن است و همانطور که در سال ۱۳۹۲، قیمت ارز با برچیده شدن این تقاضا افت کرد، انتظار می‌رود با بهبود شرایط این امر تکرار شود .

با این وجود هنوز انتظار رییس بانک مرکزی محقق نشده و قیمت دلار با روندی غیرقابل پیش بینی در حال افزایش است.

مشخص نیست چرا رییس کل بانک مرکزی که زمستان گذشته، حتی از ورود پلیس به بازار ارز نیز حمایت کرده و آن را از دلایل «کنترل قیمت» دانسته بود اکنون دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی - هیچ اقدامی - انجام نمی دهد. مگر باید منتظر چه قیمتی برای دلار باشیم تا دست کم یک اظهارنظر، یک اقدام و یک حرکت موثر از رییس بانک مرکزی باشیم؟ مگر او خود را مسئول این اوضاع نمی داند که اکنون درباره آن سکوت کرده است؟

از طرفی، پس از اقدامات بانک مرکزی و ورود نیروی انتظامی به بازار ارز، که سیف بارها بدان اشاره کرده و آن موفقیت آمیز دانسته، فروش دلار به متقاضیان به شدت محدود شده و این کار با سقف مشخص برای هر فرد و صرفا با ارائه کارت ملی انجام می‌شود. از طرفی، صرافی ها نیز تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند. پس اشکال کار کجاست که با این همه نظارت و دخالت و اعمال محدودیت باز هم بازار ارز به قهقهرا رفته؟ مگر دلارها به افراد نامشخص فروخته و یا از راه های دیگری از بازار خارج می شوند که باید شاهد این اوضاع باشیم؟

بهمن ماه سال ۹۱، در حالی که قیمت دلار، چندی قبل از آن، از کانال هزار تومانی ناگهان به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته بود، اعتماد مردم و فعالان بازار ارز به محمود بهمنی، رییس وقت بانک مرکزی به کلی سلب شده بود و توصیه ها، اظهارات و سخنان او در بازار ارز نتیجه معکوس داشت. اکنون با عملکرد سیف، نوع دیگری از بی اعتمادی مردم به رییس بانک مرکزی را شاهد هستیم.

به جز ارز، طرح بانک مرکزی درباره پیش فروش سکه نیز حال و روز مشابهی دارد. این طرح نه تنها کمکی به بازار سکه نکرده بلکه اکنون با عبور قیمت از یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان، حتی سکه دو میلیونی را هم قابل پیش بینی کرده است.

نکته قابل تامل اینکه، خودِ بانک مرکزی پس از آغاز طرح پیش فروش سکه، قیمت پیش فروش را بالا برد؛ به بیان ساده تر، بانک مرکزی خود این پیام را به بازار منتقل کرد که قیمت سکه را بالاتر از قیمت فعلی پیش بینی می کند. اثرات روانی این اتفاق بی تردید بر گرانی سکه نیز اثر گذاشت.

همه این نابسامانی ها در حالی رخ می دهد که حکم ولی الله سیف برای ریاست بانک مرکزی ۵ ساله است و تابستان امسال به پایان می رسد. اکنون سوال اینجاست که آیا این بی اعتنایی او به بازار ارز، با نزدیک شدن به پایان دوران ریاستش بر بانک مرکزی ارتباط دارد؟

طبیعی است که در چنین شرایطی، امکان جذب سرمایه گذار خارجی و حتی داخلی کمتر و کمتر می شود. سیف چند روز پیش گفته بود «باید بازار کشور را باید برای سرمایه گذار خارجی جذاب کنیم». اما خود او بهتر می داند اولین نکته ای که سرمایه گذار را جذب می کند ثبات اقتصادی است؛ ثباتی که در بازار ارز امروز هرگز نشانه ای از آن دیده نمی شود. در چنین شرایطی امکان برنامه ریزی اقتصادی از سرمایه گذاران سلب شده و طبیعی است که کشور قادر به جذب آنها نخواهد بود. ماجرا به سرمایه گذاران خارجی محدود نمی شود؛ سرمایه گذاران داخلی نیز که کالاهای اساسی به کشور وارد می کنند و برای این کار نیاز به ارز دارند، با مشکل و معضل مشابهی روبرو می شوند.

اوضاع بازار ارز امروز واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس را برانگیخت.

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه علی رغم اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ماه ها قبل در خصوص نوسانات بازار ارز به مسئولان ذی ربط هشدار می دهد، اما اقدام موثری برای مدیریت بازار صورت نگرفت.

نادری با انتقاد از کاهش شدید قدرت پول ملی، تصریح کرد: بانک مرکزی باید به این وضعیت نابسامان در بازار ارز خاتمه دهد، چراکه در چند ماه گذشته اقدام عملی برای مهار گرانی غیرمنطقی دلار دلار انجام نشد و تیم اقتصادی دولت دوازدهم، باید پاسخگوی وضعیت موجود در بازار باشد، چرا که اگر قیمت دلار حتی براساس نرخ تورم نیز افزایش می یافت باید قیمت این ارز نهایتا به حدود ۴۴۰۰ تومان می رسید.

نادر قاضی پور هم در نشست علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی گفت: آقای لاریجانی؛ جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی حاصل نشود.

نماینده ارومیه با بیان اینکه نباید اجازه دهیم ریال ها به دلار تبدیل شود، افزود: ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک ها خواهد شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: باید حساسیت لازمی در این زمینه وجود داشته باشد، البته کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه مامور شده و در اولین فرصت یعنی دوشنبه هفته جاری نشستی را با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد.

در واکنشی دیگر،  حاجی دلیگانی، خواستار برکناری سیف شد و گفت: دولت افزایش قیمت ارز را مدیریت می‌کند تاهفته‌ای حداقل ۲۰۰ تومان به قیمت دلار و یورو افزوده شود. به گفته او، اگر تغییری در مدیران ایجاد نشود یعنی رئیس جمهور از وضع موجود رضایت دارند و این موضوع همه چیز را برای مردم شفاف خواهد کرد.


+++
 جمع‌آوری ۱۰۰ امضا برای سوال از روحانی درباره دلار
میزان : عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ امضا برای سوال از رئیس جمهور در مجلس خبر داد.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت با اعلام این خبر افزود: آشفتگی بازار ارز آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است و بر اساس این موضوع بیش از ۱۰۰ نماینده نامه سوال از رئیس جمهور را امضا کرده و نهایتاً این نامه تحویل هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

کوچکی‌نژاد با اشاره به محتوای سوالات تدوین شده از رئیس جمهور گفت: آشفتگی بازار ارز، مشکلات موسسات مالی و اعتباری، بیکاری جوانان و رکود اقتصادی از جمله عناوین طرح سوال از رئیس جمهور در سال ۹۷ است.همچنین در این جلسه تذکر رضایی نماینده خمین به رئیس جمهور،قرائت شد که در آن عنوان کرد: عدم مدیریت صحیح منابع ارزی و کاهش ارزش پول ملی خسارت سنگینی است که به ملت و مملکت اسلامی وارد می‌شود که نشان می‌دهد عناصر نفوذی و خائن در نظام پولی کشور اخلال می‌کنند و از دولت انتظار مدیریت مربوطه را تغییر و اصلاح نمایید.

 
+++
اگر مخالف گرانی دلار هستید سیف را برکنار کنید

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر نیز خطاب به حسن روحانی گفت: اگر مخالف گرانی دلار هستید سیف را برکنار کنید. او گفت: دولت افزایش قیمت ارز را مدیریت می‌کند تاهفته‌ای حداقل ۲۰۰ تومان به قیمت دلار و یورو افزوده شود. صداقت رئیس جمهور در عمل به وعده‌های انتخاباتی برای مردم رنگ باخته است. حاجی دلیگانی تاکید کرد: اگر تغییری در مدیران ایجاد نشود یعنی رئیس جمهور از وضع موجود رضایت دارند و این موضوع همه چیز را برای مردم شفاف خواهد کرد.


+++
 دست‌های پنهان عامل گرانی ارز
خبر آنلاین : در حالی که قیمت دو ارز اصلی یعنی دلار و یورو در بازار رو به افزایش گذاشته که اقتصاددانان می گویند،افزایش قیمت ها ناشی از شرایط سیاسی و انتظارات تورمی است و این قیمت ها ناپایدار خواهد بود.

قیمت دلار در بازار معاملات تهران افسارگسیخته است؛رقم ها متفاوت است.از دلار ۴۹۵۰ تومان بر روی صرافی ها گرفته تا ۵۸۰۰ تومان نرخی که دلالان ارز در کوچه های متنهی به چهارراه استانبول و میدان فردوسی اعلام می‌کنند.کسی واقعا نمی داند،قیمت دلار چقدر است.


بازار گل آلود ارز و ارز تقلبی!
سفته بازان که از این بازار گل آلود ماهی های درشت می گیرند،می گویند شرایط بازار ارز شبیه زمستان 91 است؛وقتی قیمت ها بی توجه به «دستور» بالا می رود،یعنی این افزایش ها ادامه دارد. در مقابل تحلیلگران بازار می گویند،شرایط سیاسی شبیه به آن روزها نیست.نه قعطنامه ای علیه ایران صادر شده و نه جلوی فروش نفت ایران گرفته شده .

اواخر اسفندماه 96  با وجود افزایش تقاضا برای سفرهای دلار حوالی 4500 تا 4600 تومان معامله شد.با این حال در اولین روز کاری میان دو تعطیلات نوروز امسال،سفته بازان به بازار علامت دادند که قصد دارند،قیمت ها را بالاببرند. تعطیلات که تمام شد،سیرصعودی قیمت دلار هم آغاز شد.

قیمت دلار در آخرین ساعات معامله دیروز به 5200 تومان رسید و امروز در ساعات پایانی کار صرافی ها اگرچه قیمت بر روی تابلوهای صرافی 4950 تومان به ثبت رسیده است.

 صرافان اصلی پایتخت اعلام می کنند،حتی برای کسانی که حواله ارزی دارند،دلار و یورو برای عرضه ندارند. در کوچه پس کوچه های منتهی به میدان فردوسی و چهارراه استانبول اما کمبودی برای دلار نیست.فقط قیمت ها نامتعارف است. برخی ها تا 5800 تومان هم برای دلار نرخ می دهند.

متقاضیان ارز، معترضانه خواستار دخالت بانک مرکزی برای پایان این افزایش قیمت ها هستند.آنها می گویند که نگرانند در این آشفته بازار، سفته بازان و دلالان ارز تقلبی به آنها نفروشند.


پشت پرده دلار ۵۸۰۰ تومانی
احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی در این رابطه می گوید:« بخشی ازدلایل افزایش ارز ناشی از وحشت صاحبان پول و سرمایه به دلیل تهدیدهای ترامپ برای خروج از برجام است. تقاضای این گروه- که علاقه ای هم به وطن  خود ندارند-  برای تبدیل سرمایه های خود به دلار سبب شده تا تقاضا برای دلار و یورو بالا برود.»

او افزود:«رفتار این گروه سرمایه داران درست مثل رفتاری است که در دوران جنگ تحمیلی داشتند.آن روزها هم این گروه در سخت ترین شرایط پول های خود را خارج کردند.اما مردمی که به وطن و آب و خاک خود علاقه دارند،با این تهدیدها بازهم ایستادگی خواهند کرد.»

این کارشناس بانکی با بیان اینکه تقاضای ایجاد شده در بازار ارز واقعی نیست،تاکید کرد:« در این شرایط بانک مرکزی به درستی تشخیص داده که عرضه ارز به بازار به مصلحت نیست و این افراد قصد دارند،ارز کشور را خارج کنند.»


جلو سفته بازان را باید گرفت؟
بررسی ها نشان می دهد که تقاضای کاذب ناشی از سفته بازی است.هنوز ثبت سفارشی برای انجام واردات صورت نگرفته و آنچه تحت عنوان تقاضا به بازار ارز آمده،حبابی است. مهدی تقوی اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید:«مطابق همه نظریه های اقتصادی، قیمت ارز در بازار واقعی نیست،زیرا کمبودی بابت ارز در بازار وجود ندارد.»

او اضافه می کند:«بعد از لغو تحریم های نفتی،صادرات نفت خام ایران کمی بیش از 2.5 میلیون بشکه است و با احتساب هر بشکه نفت با قیمت میانگین 60 دلار،وضعیت مالی دولت خوب است.بنابراین دولت به لحاظ پشتوانه ارزی،وضعیت خوبی دارد.»

تقوی در عین حال تصریح کرد:« نرخ دلار 5700 تومان تحت شرایط روانی اتفاق افتاده و مطابق با تئوری های اقتصادی اتفاق خاصی در کشور نیفتاده که این قیمت رابالا ببرد.»

او گفت:«کسانی که وارد این بازار شده اند،حتما زیان خواهند کرد.زیرا این تقاضای کاذب به زودی فروکش می کند و سفته بازان زمین می خورند.»


++
 سرکشی و سکوت در بازار پیچیده ارزی
ايسنا : بازار ارزی که رئیس کل بانک مرکزی از آن به عنوان یکی از پیچیده‌ترین بازارها یاد می‌کند این روزها درگیر لرزش و نوسان‌هایی است که شرایط دلار و مخاطبان آن را بیش از گذشته متزلزل کرده است. بانک مرکزی ظاهرا سکوت را بر اعلام شفاف و صریح درباره چرایی جریان موجود و نوع اقدامات خود برای کنترل بازار و نتایج آن ترحیح داده است.

بازار ارز ایران امروز یکشنبه تا لحظه مخابره این گزارش (ساعت ۱۴) شاهد ورود دلار به کانال ۵۶۰۰تومان بود و این ارز تا ۵۵۵۰ تومان هم در آخرین قیمت‌گذاری‌ها مبادله شده است. چندی پیش و در روزهای ابتدایی سال که قیمت دلار از ۵۰۰۰ تومان عبور کرد گزارش‌های بازار از سرکشی دلالان و برخی صرافان خبر می‌داد. در این بین صرافی‌ها به عنوان یکی از کانال‌های اصلی فروش دلار، این روزها در مواردی به وضوح در قیمت‌گذاری و خرید و فروش ارز جولان می‌دهند.

قیمت دلار قبل از این‌که بانک مرکزی نرخی را در صرافی بانک‌ها اعلام و عرضه کند به یک‌باره در بازار ارز بالا رفت و خرید و فروش متوقف شد. صرافی‌ها دلیل اصلی را عدم عرضه از سوی بانک مرکزی اعلام کردند، در حالی که این ادعا چندان مورد تایید نیست و حتی در زمانی که عرضه در صرافی بانک‌ها انجام می‌شود، صرافان تمایلی برای دریافت ارز ندارند و در این حالت ارزهای خود را هم به فروش نمی‌رسانند که این موضوع خود عاملی برای ایجاد بازار سیاه ارزی است.

نظارت بر صرافی‌ها و نحوه عملکرد آنها برعهده بانک مرکزی است که این روزها تا حدی به نظر می‌رسد کنترل چندانی بر نحوه خرید و فروش آنها و تحرکاتی که در بازار دارند اعمال نمی‌شود و این جریان به دستگیری برخی از صرافی‌ها محدود شده است.

اما این تمام ماجرای بازار نیست و در سوی دیگر نحوه ورود بانک مرکزی به عرضه از طریق صرافی بانک‌ها و قیمت‌گذاری است که در مدت اخیر با حواشی بسیاری همراه بوده و در مواردی حتی سیاست‌هایی اعمال شد که بازار ارز را چند نرخی کرد و اتفاق‌های عجیبی در آن رقم خورد که برخی کارشناسان آن را سیاست‌های شکست خورده سیاست‌گذار ارزی اعلام کردند.

چندی پیش و در روزهای ابتدایی سال که دلار از ۵۰۰۰ تومان عبور کرد ولی الله سیف-رئیس کل بانک مرکزی-اظهاراتی را در واکنش به این جریان مطرح کرد که اکنون بعد از گذشت حدود دو هفته و چرخش بازار، مروری بر موضع وی نشان از آن دارد که اظهارات و مواضع سیاستگذار ارزی اثر چندان مثبتی بر بازار ارز نداشت و آن را از نوسان‌ نینداخت.

رئیس کل بانک مرکزی بازار ارز را یکی از پیچیده‌ترین بازارها اعلام کرد اما وی اوضاع بازار را با وجود دلار ۵۱۰۰ تومانی مثبت ارزیابی کرد و از مناسب بودن تراز ارزی کشور اطمینان داد و در سوی دیگر بر این موضوع که بازار در بلندمدت دچار کسری و کمبود ارز نخواهد بود تاکید کرد، اما او توضیح نداد که در حال حاضر با نوسانی که پیش روی بازار قرار دارد و قیمت‌ها در تلاطم هستند، بانک مرکزی  چه کنترلی بر عوامل ایجاد کننده این شرایط داشته  و برنامه آن برای کوتاه مدت چیست؟

با این حال رئیس کل بانک مرکزی دلیل اصلی اوضاع نامساعد فعلی را انتظارات اعلام کرد و گفت که حساسیت زیادی به تحولات غیراقتصادی وجود دارد و عملا نوسانات کوتاه‌مدت بازار را این بخش از تقاضا شکل می‌دهد. گرچه تا حدودی انتظار می‌رفت تا براساس اظهارات در ظاهر امیدوارکننده سیف، شرایط بازار تا حدی سامان یافته و آرام شود اما طولی نکشید که دلار روند رو به رشدی را در پیش گرفت و در ۲۰ روز ابتدایی سال جاری حداقل ۶۰۰ تومان گران شد؛ چرا که بازار ارزی در پایان سال گذشته با نرخ حدود ۴۹۰۰ تومان بسته شده بود. به هر صورت رئیس کل بانک مرکزی برنامه مشخصی را برای سامان دادن به بازار اعلام نکرد و ظاهرا اگر اقدامی هم در حال انجام است مشخص نیست چرا کارایی چندانی برای کنترل بازار ندارد؟

برخی کارشناسان این ایراد را وارد می‌کنند که نباید به افزایش قیمت دلار انتقاد کرد، چرا که این ارز در حال حرکت به سمت واقعی شدن است؛ اما سوال اینجاست که آیا نمی‌توان قیمت دلار را با اعمال سیاست‌هایی که کمترین آسیب را به بازار و اقتصاد وارد کند اجرایی کرد؟ به هر حال طی چند ماه گذشته با نوسان و بلاتکلیفی بازار، بسیاری از فعالان اقتصادی در کنار ضرر ناشی از جهش‌های ارزی، در شرایط نامشخصی برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌ گذاری قرار دارند و این انتظار را از سیاست‌گذار ارزی خواهند داشت که تا حدی به بازار ثبات بخشیده و وضعیت آن را سامان دهد.

برچسب ها: ,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان