کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶همه چیز درباره کارتهای بنزین جدید؛ بازگشت کارت سوخت با دو سناریو؛ سهمیه کارت سوخت جدید چقدر است و شامل چه کسانی می شود؟/18مهر97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>>همه چیز درباره کارتهای بنزین جدید؛ جزئیات خبر مهم بنزینی «دو گزینه بنزینی روی میز» بازگشت کارت سوخت با دو سناریو؛ سهمیه کارت سوخت جدید چقدر است و شامل چه کسانی می شود؟

 

وب سایت بورس نگار - سهمیه کارت سوخت جدید چقدر است و شامل چه کسانی می شود؟ دو سوال این روزهای مردم است این روزها با افزایش قاچاق بنزین به خارج از کشور بدلیل قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، مجددا بحث ها درباره بازگشت کارتهای سوخت با سناریوهای مختلف بگوش می رسد در ادامه جزئیات دو طرح که احتمال بیشتری برای اجرا دارند را خواهیم خواند...


 نفت، گاز و پتروشیمی - طرح اول به بازگشت کارت سوخت به شکل سابق یعنی عرضه سهمیه بنزین به دارندگان خودرو و دو‌نرخی شدن این سوخت اختصاص دارد. اما در طرح دوم دولت سهمیه بنزین را به همه افراد و خانوارها اعم از دارندگان خودرو و کسانی که مالک خودروی شخصی نیستند، اختصاص می‌دهد. بر‌اساس این طرح دولت به همه افراد جامعه کوپن بنزین می‌دهد و کسانی که از سهمیه خود استفاده نمی‌کنند می‌توانند آن را در بازاری که به این منظور بنا نهاده می‌شود به متقاضیان بنزین یا دولت با قیمت آزاد، بفروشند. همچنین کسانی که بیشتر از سهمیه مورد نظر اختصاص یافته در ماه بنزین مصرف می‌کنند، می‌توانند مازاد آن را از بازار یا از دولت خریداری کنند. مهم‌ترین‌ ویژگی این طرح اختصاص یارانه بنزین به همه افراد جامعه است که به بازتوزیع عادلانه یارانه بنزین منجر می‌شود.


در گزارشی با عنوان «دو گزینه بنزینی روی میز» از بازگشت طرح استفاده از کارت سوخت و بنزین چند‌نرخی به روی میز دولت خبر داده شد. این گزارش که بر پایه گفت‌وگو با چند تن از نمایندگان مجلس تنظیم شده بود، خبر از وجود دو طرح در راستای کنترل مصرف و قاچاق سوخت می‌داد.


بر این اساس، طرح اول به بازگشت کارت سوخت به شکل سابق یعنی عرضه سهمیه بنزین به دارندگان خودرو و دو‌نرخی شدن این سوخت اختصاص دارد.

اما در طرح دوم دولت سهمیه بنزین را به همه افراد و خانوارها اعم از دارندگان خودرو و کسانی که مالک خودروی شخصی نیستند، اختصاص می‌دهد. بر‌اساس این طرح دولت به همه افراد جامعه کوپن بنزین می‌دهد و کسانی که از سهمیه خود استفاده نمی‌کنند می‌توانند آن را در بازاری که به این منظور بنا نهاده می‌شود به متقاضیان بنزین یا دولت با قیمت آزاد، بفروشند. همچنین کسانی که بیشتر از سهمیه مورد نظر اختصاص یافته در ماه بنزین مصرف می‌کنند، می‌توانند مازاد آن را از بازار یا از دولت خریداری کنند. مهم‌ترین‌ ویژگی این طرح اختصاص یارانه بنزین به همه افراد جامعه است که به بازتوزیع عادلانه یارانه بنزین منجر می‌شود.


روز گذشته خبرگزاری فارس و تسنیم اخباری را منتشر کردند که خبر بنزینی «دنیای اقتصاد» را تایید می‌کرد. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم نوشته: «پس از افزایش افسارگسیخته مصرف بنزین در تابستان امسال و رونق قاچاق این فرآورده استراتژیک نفتی درپی نوسانات نرخ ارز در کشور، دولت به فکر اتخاذ تصمیماتی افتاد تا بتواند جلوی هدررفت بیش از پیش منابع ملی در بخش بنزین را بگیرد. تا امروز موضوع بازگشت کارت سوخت در دولت نهایی شده اما هنوز زمانی برای اجباری شدن استفاده از کارت سوخت شخصی مشخص نشده است.»

 

در ادامه این خبر صحبت‌های حسین امیری‌خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آمده. خامکانی گفته: بحث سهمیه‌بندی بنزین در کنار کارت سوخت از سوی مسوولان وزارت نفت مطرح شده اما هنوز مشخص نیست بنزین سهمیه‌بندی می‌شود یا خیر. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز عرفی و منطقی یک خانواده در حوزه سوخت با سهمیه موجود در کارت تامین می‌شود، افزود: اما اگر فردی بخواهد بیش از نیاز عادی مصرف داشته باشد باید هزینه آن را پرداخت کند مانند حوزه برق که فردی که برای استخر یا سایر تجهیزات برق بیشتری مصرف می‌کند باید هزینه‌های افزون بر مصرف عادی را پرداخت کند تا برق یک خانواده محروم در دل کویر تامین شود.  خبرگزاری فارس نیز در گفت‌وگو با یک مقام دولتی نوشت: پیشنهاد‌ی به منظور افزایش قیمت حامل‌های انرژی در همان جلسه اول یا دوم شورای عالی قوا مطرح و با نظر اعضا تصویب شد؛ در این راستا قرار است هیات دولت تمامی جوانب و جزئیات اجرایی را بررسی و جمع‌بندی کند و احتمال دارد تا پایان سال فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود. این مقام آگاه افزوده: «در حال حاضر سهمیه‌بندی با ۷ سناریو طراحی و پیش‌بینی شده و در آن دو‌نرخی شدن بنزین قطعی است. در یکی از این مدل‌های پیشنهادی بنزین سهمیه‌ای همان ۱۰۰۰ تومان و با سهمیه ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده.» این مقام ارشد دولت به جزئیات بیشتر موضوع اشاره و بیان کرد: همچنین یکی از مدل‌ها مربوط به اختصاص کوپن بنزین به افرادی است که خودرو ندارند به‌گونه‌ای که مثلا روزانه یک تا دو لیتر بنزین سهمیه‌ای داده شود و اگر مصرف نکردند به قیمت فوب خلیج‌فارس از آنها خریداری شود. وی افزود: حسن این کار این است که با افزایش قیمت اقشار آسیب‌پذیری که وسیله نقلیه ندارند می‌توانند از بهای آن برخوردار شوند اما هنوز روی این مدل اختلاف نظر وجود دارد. این مقام ارشد دولتی با بیان اینکه برای خرید بنزین به قیمت فوب از افراد بدون وسیله مشکل منابع نداریم، تصریح کرد: براساس پیشنهادهای مطرح شده قیمت بنزین آزاد نیز در سناریو‌های مختلف از ۱۲۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومان یعنی قیمت فوب خلیج‌فارس پیش‌بینی شده است. وی با تاکید بر اینکه قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و همچنین مصرف نیز بالا رفته است، یادآور شد: مصرف بنزین روزانه به ۹۰ میلیون لیتر رسیده درحالی‌ که باید حدود ۷۰ میلیون لیتر باشد که علت آن، دو عامل یاد شده است. وی تصریح کرد: برای اجرای هر کدام از این پیشنهاد‌ها فعلا دولت ملاحظاتی دارد اما اجرای آن تا پایان سال نیز محتمل است//دنیای اقتصاد

+

 احتمال احیای مجدد کارت سوخت با ماهانه ۶۰لیتر سهمیه بنزین
خبرها حاکی از احتمال احیای مجدد کارت سوخت با سهمیه ۶۰لیتر در ماه بدون افزایش قیمت بنزین است، البته هنوز تصمیم رسمی نهایی برای احیای کارت سوخت گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درپی افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و رشد شدید قاچاق سوخت به 15 میلیون لیتر در ماه، مذاکراتی در دولت برای احیای مجدد کارت سوخت مطرح شد ولی هنوز تصمیم رسمی نهایی برای احیای کارت سوخت گرفته نشده است. البته راه‌های بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت در دستور کار است.

وزیر کشور هم روز گذشته پیشنهاد فعال‌سازی کارت‌های سوخت را مطرح کرد و گفت: قرار است مالک هر خودرو فقط از کارت سوخت خود استفاده کند؛ وزارت نفت مأمور به بررسی این موضوع است.

عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار داشت: در دومین جلسه ستاد، موضوع قاچاق سوخت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل پیگیری شد، متأسفانه با توجه به روند افزایشی قیمت ارز که وجود داشت، در مرزها با قاچاق سوخت مواجه بودیم.

وی گفت: یکی از پیشنهادات این بود که باید توزیع سوخت را قاعده‌مند کنیم چراکه براساس گزارش وزارت نفت، بیش از 350 هزار کارت سوخت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد.

رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور تصریح کرد: افرادی هستند که کارت آنها در تهران صادر شده اما با این کارت در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و دیگر استان‌ها سوخت‌گیری می‌شود.

وزیر کشور با تأکید بر لزوم دقت و نظارت بیشتر بر کارت‌های سوخت، خاطرنشان کرد: وزارت نفت مأمور شد این موضوع را به‌دقت بررسی کند و پیشنهاد این بود که همه کارت‌ها در سراسر کشور توسط مالکان خودروها مورد استفاده قرار گیرد و در نقاط دیگر ممنوع شود.

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان