کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶همه چیز ازصنعت سرب و روی درگفتگوبا مدیرعامل کالسیمین؛از اثرات تحریم بر"فاسمین"تا عرضه دربورس کالا وپیش‌بینی‌ قیمت جهانی"روی"/21مهر97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه


>>همه چیز درباره صنعت سرب و روی در بورس درگفتگو با مدیرعامل کالسیمین؛ ازچگونگی عرضه روی در بورس کالا تا پیش‌بینی‌ قیمتهای جهانی و اثرات تحریم بر صنعت سرب و روی//21مهر97

 

وب سایت بورس نگار - امیر رحیمی مدیرعامل کالسیمین از تلاش شرکت برای تحقق درآمد هر سهم سال مالی ۹۷ و یافتن راهکارهایی در برابر مشکلات تحریم و موانع صادراتی خبر داد و پیش‌بینی‌ قیمت جهانی سرب و روی، چگونگی عرضه روی در بورس کالا و توان تولید سرب و روی ایران و جذابیتهای سرمایه‌گذاری در صنعت سرب و روی ایران را تشریح نمود....

 

جدیدترین خبرها از شرکتهای بورسی - امیر رحیمی مدیرعامل کالسیمین از تلاش شرکت برای تحقق درآمد هر سهم سال مالی ۹۷ و یافتن راهکارهایی در برابر مشکلات سه ماه اخیر این مجموعه خبر داد.


تبعات خودتحریمی برای صنعت سرب و روی
امیر رحیمی، مدیرعامل شرکت کالسیمین که پیش از این از موانع صادراتی محصولات سرب و روی گفته بود، از راهکارهایی که برای حفظ میزان تولید و عدم کاهش سود برای سال مالی ۹۷ در پیش گرفته خبر داد و تصریح کرد: حجم ریالی مربوط به دوره ۶ ماهه را با ۵۰ درصد تحقق نسبت به بودجه کل سال ۹۷ پوشش دادیم و امیدواریم با حل شدن موانع و چالش‌های مربوط به فروش محصولات تا پایان سال مابقی بودجه را نیز محقق‌ سازیم.وی در ادامه با اشاره به این مطلب که کالسیمین در برنامه‌های خود به دنبال تبدیل تهدید‌ها به فرصت است، گفت: با وجود اینکه از صادرات محصولات ما از سوی دولت جلوگیری شده در این مدت به اورهال کردن واحد الکترود پرداختیم تا نه تنها ظرفیت تولید تقویت شود بلکه ظرفیت تولید ورق را از ۸۵ تن ارتقا بخشیم.مدیرعامل کالسیمین افزود: صنعت سرب و روی کشور صادرات محور است و تنها ۵ درصد از تولیدات ما در صنعت گالوانیزه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد به همین دلیل سوال ما از مسوولان امر این است که چرا باید محصولی که از خاک تا محصول نهایی ارزش افزوده لازم را ایجاد می‌کند با ممانعت صادراتی مواجه شود.

+بیشتربخوانید: تاثیر تحریمهای جدید ترامپ بر صادرات فولاد ایران چگونه خواهد بود؟/13آبان97

 

رحیمی خاطر‌نشان کرد: در شرایط فعلی نباید خود‌تحریمی داشته باشیم؛ با از دست دادن سه ماه تنها به درآمد شرکت‌هایی نظیر ما لطمه وارد نمی‌شود، در اصل ما بازار صادراتی خود را از دست می‌دهیم و سایر رقبای منطقه نقش ما را برای مشتریان بین‌المللی ایفا خواهند کرد. این امر یک فرصت‌سوزی برای صنعت سرب و روی کشور به شمار می‌رود. این مدیرعامل فعال در حوزه صنایع غیرآهنی همچنین معتقد است این صنعت با مشکلاتی نظیر کمبود خاک مواجه است و در این شرایط اگر تولید‌کننده صادرات نداشته باشد نمی‌تواند خاک مورد نیاز خود را وارد کند، مراودات ارزی که ما پیش از این داشته‌ایم به صنعت کمک می‌کرد که با ارز دریافتی واردات خاک برایشان مناسب‌تر تمام شود و در بهای تمام‌شده ما اثر عمده‌ای نداشت.  رحیمی گفت: امروز از ما می‌خواهند کالای خود را در بورس کالا با نرخ دستوری عرضه کنیم این درحالی است که برای تولید‌کننده چنین عرضه‌ای به جهت بالابودن بهای تمام شده محصول تولید شده، نرخ‌های کشف شده در بورس کالا نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه مجموعه‌هایی نظیر کالسیمین را با ضرر مواجه می‌سازد.


چگونگی عرضه روی در بورس کالا!  
وی در واکنش به این پرسش «دنیای اقتصاد» که با توجه به این گفته‌ها آیا تمایل به عرضه شمش در بورس کالا ندارید، گفت: نه اینگونه نیست. اتفاقا ما با ساختار و سازو ‌کاری مناسب، تمایل به عرضه در بورس کالا را داریم. وقتی قیمت تمام شده تولید کنسانتره شمش روی بالاتر از قیمت عرضه است در اینجا رانت به‌وجود می‌آید و تولیدکننده دچار مشکل می‌شود و به‌طور قطع با این روند کارخانه‌ها دچار مشکل خواهند شد. البته این موضوع در بخشنامه‌ای که اواخر ماه قبل بر مبنای ارز بانک دولتی اعلام شد، آمده است.

وی تصریح کرد: دولت باید جنبه نظارتی داشته باشد نه اینکه به‌صورت دستوری برای تولید‌کننده محدودیت ایجاد کند. نکته دیگری که باید در نظر داشت اینکه آیا این مقدار که در ابتدا خود وزارت صمت اعلام کرده است، بازار داخلی نیاز دارد؟

وی افزود: بین آلومینیوم، روی، طلا، مس و... تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد به‌طور مثال در صنعت مس، معدن تقریبا در کنار کارخانه فرآوری است در صورتی که در تولید روی، دوری و فاصله معدن از کارخانه هزینه‌های زیادی را متوجه تولید‌کننده می‌کند. در مورد آلومینیوم نیز این موضوع کاملا متفاوت است.


جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت سرب و روی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این صنعت برای شرکت‌های تولیدی جذابیتی دارد یا خیر، افزود: قطعا جذابیت دارد؛ در حال حاضر به دلیل نبود خاک کافی و عدم وجود خاک اکسیده، ظرفیت خالی در تولید وجود دارد. ایران به دلیل داشتن پتانسیل بالقوه بالای مواد معدنی می‌تواند آن را بالفعل کند. شناسایی و بررسی مناطق مستعد و امیدبخش و اکتشاف پهنه‌های اکتشافی دارای پتانسیل سرب و روی و راه‌اندازی معادن کوچک از مهم‌ترین‌ موارد سرمایه‌گذاری در این صنعت است.

وی خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر معدن سرب و روی مهدی‌آباد با ۲۰ میلیون تن ذخیره، دومین ذخیره معدنی روی جهان محسوب می‌شود. با توجه به مطالعات انجام شده و کنسرسیوم صورت پذیرفته در این معدن، شاهد تولید کنسانتره روی با عیار ۳۵ درصد خواهیم بود که کمک بسیار بزرگی به تامین خوراک برای این صنعت خواهد کرد. طی گزارش اعلامی از سوی این کنسرسیوم، این پروژه حدود ۱۱ درصد تا‌کنون پیشرفت داشته است.


وی معتقد است که در هر صنعتی مشکلات و موانع برای تولید وجود دارد که تمام صنعتگران و تولیدکنندگان سعی بر این دارند که از طریق انجمن‌ها و NGOهایی که وجود دارند حل شود. اما متاسفانه در چند ماه اخیر مشکلات و موانع بسیار زیاد شده است. مدیرعامل کالسیمین یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته شرکت‌های تولید‌کننده شمش سرب و روی، صادرات‌محور بوده‌اند و در داخل کشور مشکلی در عرضه نداشته و بازاری تعادلی داشته‌ایم اما متاسفانه در حال‌حاضر بخشنامه شده که باید این فلزات در بورس کالا ارائه شوند. مدیرعامل کالسیمین با اشاره به این مطلب که متاسفانه به‌دلیل اینکه انجمن متمرکزی در صنایع غیرآهنی نداریم، گفت: دولت تفاوتی بین هزینه‌های تولید فلزات قائل نمی‌شود. با تشکیل انجمنی به‌نام انجمن صنایع غیرآهنی در کشور که نماینده خانه معدن و اتاق بازرگانی در آن حضور خواهند داشت، نشان خواهیم داد این تفاوت‌ها وجود داشته تا اینکه بخشنامه‌ها همگام با نوع فلزات تولیدی باشد.  وی یادآور شد: با ایجاد چنین انجمنی می‌توانیم با برقراری ارتباطات علمی و فنی با متخصصان این حوزه و با برگزاری گردهمایی‌هایی ارتباط بین صنعت، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی را حفظ کرده و پایه‌گذار موضوعاتی اساسی در حوزه فلزات غیر‌آهنی باشیم. وی افزود: مشکلات دیده شده و مطرح هم می‌شوند اما حرکتی در مسیر رفع آنها به‌طور جمعی صورت نمی‌گیرد. این انجمن با ایجاد هم‌افزایی میان تولید‌کننده و سرمایه‌گذار می‌تواند گام‌های موثری در زمینه بهره‌وری در تولید و رسیدن به توسعه پایدار بر‌دارد. رحیمی درخصوص تولیدات سرب وروی کل کشور گفت:آنچه که در کشور در سال گذشته تولید شده در بخش شمش روی در حدود ۱۹۷ هزار تن است که از این میزان در حدود ۱۴۵ هزار تن صادر شده و مابقی که حدود ۵۲ هزار تن است، بخشی به‌عنوان پودر روی در خود کارخانه‌های تولید‌کننده شمش به‌عنوان مواد مصرفی اولیه استفاده شده و بخش دیگر آن نیز در داخل کشور مصرف شده است. درخصوص شمش سرب نیز کل تولید حدود ۱۷۶ هزار تن است که حدود ۱۱۵ هزار تن صادر شده و مابقی آن در داخل مصرف شده است.


توان تولید سرب و روی ایران
وی تصریح کرد: ظرفیت تولید شمش روی در کشور بالغ بر ۴۷۵ هزار تن است که نزدیک به ۵۰درصد از این ظرفیت تولید شده است و در بخش سرب ظرفیت خالی بیشتر از این مقدار است. البته خالی بودن این ظرفیت دلایل مختلفی دارد که می‌توان به کمبود مواد اولیه و کاهش عیار خوراک ورودی به کارخانه‌ها اشاره کرد.

وی درباره سرانه مصرف سرب و روی در کشور اظهار کرد: در پنج سال اخیر برخلاف کشورهای دیگر که روند افزایشی داشته‌اند، شاهد کاهش در سرانه مصرف سرب بوده‌ایم به‌طوری‌که‌ در حال‌حاضر سرانه مصرف سرب در ایران ۹۲/ ۰کیلوگرم بر نفر بوده است. در صورتی که متوسط سرانه مصرف در دنیا برای این فلز حدود ۵/ ۱ کیلوگرم به ازای هر نفر است. سرانه فلز روی، حالت نوسانی داشته و در حال‌حاضر ۷/ ۰ کیلوگرم بر نفر بوده و این شاخص در دنیا به میزان ۹/ ۱ است. اگر به منابع رسمی مراجعه کنیم، مشاهده خواهید کرد وضعیت کشورهای توسعه‌یافته آسیایی به نسبت ایران بهتر بوده.  به‌طور مثال کره‌جنوبی با وجود نداشتن ذخایر غنی فلز روی، یکی از تولید‌کنندگان اصلی این فلز است به‌طوری‌که‌ سرانه مصرف روی ۱۲/ ۴ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال ۲۰۱۷ اعلام شده است و نشان از این دارد که این کشور در صنایع گالوانیزاسیون و زیرساخت‌ها رشد چشمگیری داشته.


پیش‌بینی‌ قیمت جهانی روی
مدیرعامل کالسیمین درخصوص پیش‌بینی‌ قیمت‌های جهانی روی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: چیزی که شاهد آن هستیم با توجه به عرضه و تقاضای موجود در دنیا و راه‌اندازی معادن جدید از جمله معدن مهدی‌آباد یزد و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری‌های روز و رقابت‌پذیری شرکت‌های بزرگ دنیا به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها برای ۵ سال آینده برای شمش روی در حدود ۲۳۰۰ دلار باشد.// «دنیای اقتصاد»

برچسب ها: ,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان