کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

تاثير لغو تحريم‌ها بر تقاضاي مسكن ... / اردیبهشت 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه

تاثير لغو تحريم‌ها بر تقاضاي مسكن ... / 1 اردیبهشت 94

 

+بیشتربخوانید: >تاثیر لغو برجام بر بازار مسکن/بررسی آخرین وضعیت بازارمسکن با خروج ترامپ از برجام
++بیشتربخوانید: >تاثیر خروج ترامپ از برجام بر بازار خودرو؛ +جدیدترین وضعیت بازارخودرو بعد از لغو برجام

بازار مسکن همیشه بخشی مهم برای اقتصاد ایران بوده است؛ هم از نظر اشتغال و هم از نظر شکل‌دهی به سرمایه. زمانی این بخش اقتصادی 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کرد اما طی چند سال اخیر، روند قیمت زمین و مسکن باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش شده است. این موضوع آینده مسکن کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی «المانیتور» ضمن انتشار این موضوع  در تحلیلی نوشت که در گذشته، به دلیل تقاضای رو به رشد و گرایش به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه‌ها راهی بازار مسکن می‌شد. قیمت مسکن نیز به این دلایل تا سال 2012 با رشد صعودی مواجه بود. اما از تابستان سال 2013 با رکود مواجه شد. از آن زمان به بعد هم رشد قیمت مسکن کمتر از تورم سالانه بوده است. یکی از دلایل این موضوع، حباب قیمتی نهفته در مسکن بود كه در اين دو سال تركيد. گفته می‌شود که از سال 2005 تا 2012 سالانه20 درصد حباب به ارزش واقعی مسکن افزوده شده بود و مانع از رشد قیمت آن در سال‌های بعد شد.  معاون وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، عقیده دارد که تقاضای خانه‌سازی در سال جاری شمسی 5 درصد رشد خواهد داشت و قیمت‌ها بیش از این افزایش نمی‌یابند. با این حال، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که واحدهای مسکونی کوچک بيش از اين كاهش قيمت پيدا نمي‌كنند اما واحدهای مسکونی بزرگ ارزش خود را از دست می‌دهند.
البته تا حد زیادی وضعیت آتی بازار به ادراک سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ بازار ایران بستگی دارد. رکود اخیر در بازارهای سرمایه‌ای به همراه دوره ثبات نسبی در نرخ مبادله ارز، باعث شد که سرمایه‌گذاران متوسط به سمت بازارهای دیگری مانند طلا و مسکن حرکت کنند. در هر صورت، سرمایه‌گذاران اندکی به دنبال ساخت واحدهای مسکونی بزرگ در نقاط مرفه تهران خواهند بود. به نظر آنها ساخت این واحدها، بهترین راه سرمایه‌گذاری نیست. از این رو، حرکت به سمت ساخت واحدهای مسکونی کوچک‌تر خواهد بود که هم راحت‌تر فروخته می‌شوند و هم سرمایه‌گذار زودتر به سرمایه خود می‌رسد. به علاوه، به دلیل ورود نسل جوان‌تر جامعه به بازار مسکن، این واحدهای کوچک با تقاضای بیشتری مواجه خواهند شد. در هر صورت، زمانی که تحریم‌ها به دنبال توافق جامع هسته‌ای برداشته شوند، تقاضای جدیدی برای برخی از واحدهای بزرگ‌تر در مناطق مرفه تهران شکل خواهد گرفت؛ به خصوص به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی دفاتر خود را در ایران بازگشایی مجدد خواهند کرد. به علاوه، نیروی فزاینده اقتصادی مورد انتظار و فعالیت شرکت‌های بین‌المللی راه بازگشت مهاجران ایرانی را هموار خواهد کرد. این مورد نیز تقاضایی جدید برای واحدهای مسکونی گران‌قیمت‌تر ایجاد می‌کند. تمامی این عوامل باعث می‌شود که بازار در مسیر تنظیم مجدد قدم بردارد و تا زمانی که بین عرضه و تقاضا، تعادل ایجاد نشود، مصرف‌کنندگان سیگنال‌های متفاوت و سردرگم‌کننده‌ای دریافت خواهند کرد. رشد اقتصادی سالم و متوازن به کاهش تاثیر سرمایه‌گذاری گمان‌پردازانه کمک خواهد کرد. در این میان، دولت باید بتواند راهکاری مسالمت‌آمیز برای پروژه ناتمام مسكن مهر پیدا کند تا بخشی از منابع مالی بلوکه شده در آنها آزاد شوند و همزمان هم پاسخی برای واحدهای مسکونی مقرون‌به‌صرفه باشد. به علاوه، دولت باید به الگوهای مهاجرت در داخل کشور هم توجه داشته باشد. در حقیقت، اگر زیرساخت‌ها و شغل‌های کافی در شهرهای بزرگ خارج از تهران فراهم شود، می‌توان انتظار داشت که مهاجرت داخلی منجر به تعدیل تقاضا در تهران شود و همچنین رونق فعالیت‌های اقتصادی در آن استان‌ها را موجب شود.

دنیای اقتصاد 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان