کانال تلگرام بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

مطالب پيشنهادي بورس نگار

جدیدترین خبرهای بورسی

🔴دانستنیهای سلامتی >> چگونه از چشمان خود مراقبت کنید؟ 25 نکته مهم برای مراقبت از چشم در موقع استفاده از کامپیوتر، موبایل در بورس

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 14 دقيقه


دانستنیهای سلامتی >> چگونه از چشمان خود مراقبت کنید؟ 25 نکته مهم برای مراقبت از چشم در موقع استفاده از کامپیوتر، موبایل و تبلت
>>>آشنایی با ورزش های ساده ولی حرفه ای برای تقویت و رفع خستگی چشم؛

 

وب سایت بورس نگار - اهمیت مراقبت از چشم بر کسی پوشیده نیست این روزها اغلب سهامداران بازار بورس مدت زمان زیادی از روز را از طریق کامپیوتر، موبایل و تبلت به بررسی بازارهای مالی و رصد خبرهای سیاسی و اقتصادی می پردازند و اینجاست که اهمیت مراقبت از چشم و رفع خستگی حرفه ای از چشم ها با ورزش های تخصصی بیشتر می شود پس در ادامه با "بورس نگار" برای نکات مهم مراقبت از چشمها همراه شوید...  

 

دانستنیهای سلامتی - این روزها بیشتر مشاغل ها وابسته به فضای اینترنتی است و افراد مجبور هستند برای انجام دادن کارهای خود مدت زیادی از کامپیوتر استفاده کند ...


>>> 25 نکته مهم برای مراقبت از چشم در مواقع استفاده ار کامپیوتر
مراقبت از چشم را جدی بگیرید به خصوص در عصر امروزی تکنولوژی که تمام رده های سنی ساعات طولانی را در معرض استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه قرار می گیرند. با چشمانی سالم همیشه ببینید.
مشکلات چشمی بدلایل مختلفی بروز می کنند. آلودگی هوا یکی از عواملی است که باعث سوزش چشم می شود غبار آلوده وارد چشم شده و چشم قرمز می شود و در کل آلودگی هوا باعث خشکی می شود که افراد در معرض آلودگی بهتر است با نظر چشم پزشک ، از اشک مصنوعی استفاده کنند.


استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر را هم باید محدود کنیم و به مدت طولانی به صفحه تلفن همراه و مانیتور خیره نشویم تا چشمهایی با دید قوی و سالم داشته باشیم.


رژیم غذایی مناسب علاوه بر چشم می تواند برای تمام بدن مفید باشد رژیم غذایی باید حاوی تمام ویتامین ها از جمله ویتامین A باشد.


بهترین روش مراقبت از چشمها در کار با رایانه این است که سی دقیقه تا یک ساعت دست از کار بکشیم و به دور دست نگاه کنیم و مرتب پلک بزنیم این کار باعث می شود جریان های عصبی چشم فعال شوند و از نزدیک بینی پیشگیری شود.


 صندلی کامپیوتر در سلامتی چشمان شما تأثیر زیادی دارد پس خرید یک صندلی مناسب ارزش وقت گذاشتن را دارد. نور اتاق خود را نیز جدی بگیرید. مانیتور خود را جایی قرار دهید که نور مستقیم پنجره و یا لامپ بالای سرتان را بازتاب نکند همان طور که می دانید مردمک چشم متناسب با نوری که به آن می تابد باز و بسته می شود و اگر نور محیط با مانیتور، موبایل یا تبلت شما مطابق نباشد چشم برای سازگار شدن با محیط به خود فشار می آورد، به همین دلیل هرگز در محیط تاریک به صفحه نمایش موبایل یا تبلت خود به تکرر نگاه نکنید.


 روشنایی مانیتور خود را تنظیم کنید. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است، روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسید، روشنایی را زیاد کنید.


مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتیمتر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر این که باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد بطوری که ساعد شما هنگام کار با صفحه کلید موازی با سطح زمین باشد.


تا حد ممکن از خیره شدن به مانیتور بپرهیزید دنبال راه هایی بگردید که بشود به جای خیره شدن به مانیتور، فقط به صدا گوش داد و روش های دیگر.


و یا اگر قرار است یک فیلم را ببینید، اگر تلویزیون LED و یا انواع دیگر که مدرن تر هستند، دارید، دنبال راه هایی بگردید که بتوانید فیلم مورد نظرتان را روی تلویزیون ببینید. مثلاً تلویزوین های جدیدتر مثل Sony BRAVIA این امکان را می دهند که با یک کلیک، ویدئو را از روی ویندوز 7 روی تلویزیون پخش کنید و یا مدیا سنترهایی مثل Apple TV امکان نمایش ویدئو روی تلویزیون نسل جدید را می دهند و یا اکثراً این اجازه را می دهند که ویدئو را روی فلش بریزید و به آن ها متصل کنید و ویدئو را ببینید.


 چشم پزشکان معتقدند که به ازای هر 40 دقیقه نگاه به نزدیک باید چند دقیقه به دور نگاه کرد و یا چند دقیقه چشم ها را بست. یعنی بعد از مدتی استفاده از کامپیوتر چند دقیقه به فاصله دور نگاه کنید تا با این کار عضله ی چشم شما شل شده و برای شروع دوباره به کار آماده تر باشد با این روش نه تنها چشمانتان ضعیف نمی شود بلکه خستگی و خشکی چشم که یک عارضه رایج در استفاده از کامپیوتر می باشد به سراغتان نخواهد آمد.


 در مطالعه های طولانی مدت نیز باید به چشم ها استراحت داد در بیشتر موارد کار نزدیک، چشم را نزدیک بین می کند. مطالعه های طولانی باعث خشکی چشم می شود. هنگام مطالعه چشم را به یک جا خیره نکنید، بلکه گاهی افق های دورتر و اطراف را نیز نگاه کنید و زاویه دید را تغییر دهید تا چشم دچار خستگی نشود.

 

>>>آشنایی با ورزش های ساده ولی حرفه ای برای تقویت و رفع خستگی چشم؛

ورزش های چشمی انجام دهید… این کار به نظر عجیب و پیچیده می آید، اما به طور قطع راحت بوده و زمان زیادی از شما نمی گیرد. علاوه براین شما می توانید تمرین های چشمی را هرجایی که بخواهید مثل محل کار انجام دهید.

مراقبت از چشمها وب سایت بورس نگار


1. بعد از 30 دقیقه کار با کامپیوتر دست از کار کشیده و دستانتان را مقابل چشم ها بگذارید تا شانس ضعف چشم در شما پایین بیاید و چشمانتان تقویت شوند.


2. چند دقیقه چشم های خود را ببندید، دو انگشت را روی پلک چشم قرار دهید و 5 بار چشم را داخل حدقه چشم بچرخانید.


 3. چشم ها را ببندید و کف دست خود را روی چشم قرار دهید، البته نباید دست با پلک چشم تماس داشته باشد. هیچ نوری نباید وارد چشم شود حداقل تا 20 بشمارید و چشم را در همین حالت نگه دارید. این کار برای چشم و مغز استراحت ایجاد می کند و برای تمرکز مفید است و نیروی چشم را نیز افزایش می دهد.


4. سر را به حالت معمولی ثابت نگه دارید، ابتدا چشم را به طرف راست در حدقه چشم بچرخانید بدون آن که سر را تکان دهید. تا حدی که می توانید از زاویه راست چشم نگاه کنید.سپس بدون حرکت دادن سر، چشم را به طرف چپ سپس طرف بالا و بعد طرف پایین حدقه چشم را بچرخانید. پس از پایان این مراحل چشم را داخل حدقه از راست به چپ و بالا و پایین بچرخانید بدون آن که سر را حرکت دهید.


 5. با دست چشم ها را لمس کنید…این مورد یک نوع تکنیک یوگا برای کمک کردن به استراحت سیستم عصبی است و دید چشم را حفظ می کند. کف دست هایتان را بهم بمالید تا وقتی بین دست هایتان احساس گرما کنید. سپس چشم های خود را با کف دست ها بپوشانید. مطمئن شوید که دست ها بر روی پیشانی روی هم بیفتند. آرام باشید. تا زمانی که می توانید در این حال بمانید اما حداقل زمان 30 ثانیه باشد. بهترین مقدار زمان 4 دقیقه است، اما اگر احساس می کنید لازم است زمان را طولانی تر کنید این کار را بکنید. توصیه می شود هنگام این تمرین به چیزی که شادتان می کند فکر کنید.4.

 

6. بین کارتان وقفه ایجاد کنید… کارتان اهمیتی ندارد از آن مهم تر دید چشمتان است. پس هر نیم ساعت یا هر یک ساعت کار یک وقفه ایجاد کنید (اما هرقدر این استراحت بیشتر باشد بهتر است). هر نیم ساعت 5 دقیقه و هر 1ساعت 10 دقیقه استراحت کنید. به یک شیء در فاصله دور بنگرید، یا اگر امکان دارد بلند شوید و چند دقیقه ای در اطراف بگردید.


7. از قطره های چشمی استفاده کنید… قطره های چشمی برای مرطوب تر کردن چشم هایتان در زمانیکه فراموش کرده اید پلک بزنید و چشمانتان بیش از اندازه خشک شده اند عالی هستند. اگر چشم هایتان پیش از این سوزش داشته می توانید از قطره ها استفاده کنید (با یک دکتر مشورت کرده تا تشخیص دهد چه قطره ای برایتان مناسب است).


8. این دستورها در محافظت از چشمانتان هنگام کار با کامپیوتر واقعا مفید هستند.  اما حتی اگر از این دستورها استفاده کنید باز هم باید حداقل هر شش ماه یکبار برای چک کردن سلامت چشمانتان به دکتر مراجعه کنید.


9. به اندازه کافی در فاصله دوری از صفحه نمایش کامپیوتر بنشینید، به صورت معمول این اندازه باید به اندازه فاصله دست شما تا بدن شما باشد، دقت کنید مانیتور به صورت کامل رو به روی صورت شما قرار گرفته باشد و شما برای دیدن مانیتور مجبور نباشید سر خود را پایین و یا بالا بگیرید.


10. اندازه و زاویه قرار گرفتن مانیتور نسبت به چشم شما در واقع ۴ تا ۵ اینچ پایین تر از زاویه دید شما است، شما برای دیدن صفحه نمایش کامپیوتر باید به سر خود زاویه ای ۱۵ تا ۲۰ درجه بدهید، این زاویه، زاویه ای ایده آل است.


11. اگر از مقاله و یا کتابی در حین استفاده از کامپیوتر استفاده می کنید، لازم است تا آن را در زیر صفحه نمایش قرار دهید تا در محدوده دید شما باشد و شما برای دیدن آن نیاز نباشد تا گردن خود را بچرخانید، در این حالت با نگاه زیر چشمی نیز می توان به راحتی صفحه کتاب یا مقاله را مشاهده کرد و نیازی به چرخاندن سر نیست.


12. پلک بزنید، ما به صورت متوسط در هر دقیقه ۲۰ بار پلک می زنیم، اما زمانی که شما به صفحه نمایش خیره هستید این عدد به نصف می رسد. این به معنای آسیب پذیر بودن چشم شما در پشت کامپیوتر در حین کار است و در این شرایط ریسک خشکی چشم شما نیز بالا می رود، اگر شما در یک روز به اندازه کافی پلک نزنید بدون شک بعد از گذشت چند ساعت چشمان شما خسته خواهد شد. برای رفع این مشکل می توانید از راه های متنوعی استفاده کنید: به صورت عمدی هر ۵ ثانیه یک بار پلک بزنید، سعی کنید هر ۵ دقیقه یک بار حواس خود را از صفحه نمایش پرت کنید و پلک بزنید تا چشم شما مرطوب بماند.


13. نور مانیتور خود را تنظیم کنید، صفحه نمایش شما باید متناسب با نور محیط تنظیم شود، اگر شما در اتاقی کار می کنید که در آن نور به اندازه کافی وجود دارد، شما می توانید روشنایی صفحه نمایش خود را کم کنید، اگر در یک محیط تاریک کار می کنید، می توانید نور صفحه نمایش خود را بیشتر کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد در اتاق های بسیار تاریک با کامپیوتر کار نکنید تا چشمان شما آسیب نبیند.بدون شک چشمان شما بهترین راهنما هستند. اگر نور صفحه نمایش زیاد باشد چشمان شما اذیت شده و اگر نور کم هم باشد باز هم چشمان شما واکنش نشان می دهد.



14. گردوخاک صفحه نمایش خود را پاک کنید، معمولاً در صفحه نمایش غبار هایی دیده می شود که این غبار باعث تغییر در رنگ های صفحه نمایش نیز می شود، برای از بین بردن این غبار ها و نور های مزاحم راه های زیادی وجود دارد: شما می توانید صفحه نمایش کامیپوتر خود را همیشه تمیز نگاه دارید، غباری که بر روی صفحه نمایش می‌نشیند باعث آسیب چشم شما می شود چون نور ها آن طور که باید به چشم شما نمی رسد.


15. سعی کنید صفحه نمایش یا مانیتور خود را پشت به پنجره قرار ندهید، نوری که از پشت می تابد باعث آسیب چشم شما می شود، اگر پنجره ای در پشت مانیتور قرار دارد آن را با یک پرده تیره یا مقوا بپوشانید. از چراغ های کوچک برای روشن نگاه داشتن محیط اطراف صفحه نمایش خود استفاده کنید تا نور کم چشم شما را آزار ندهد.


16. به خود استراحت بدهید
متخصصان آمریکایی توصیه کرده اند که پس از هر ۲ ساعت کار با کامپیوتر باید به خود استراحت ۱۵ دقیقه ای بدهید، در این ۱۵ دقیقه بهتر است تا چشمان خود را ببندید و به آن ها استراحت بدهید.


17. از دکتر خود در رابطه با عینک سؤال بپرسید، برخی از عینک‌ها اشعه‌های مضر کامپیوتر را برطرف می کند، با پزشک چشم خود مشورت کنید و در صورت صلاح دید پزشک از این عینک ها استفاده کنید، قبل از استفاده از این عینک ها مطمئن شوید که چشمان شما ضعیف نباشد.


18. اگر احساس اذیت شدن در ناحیه چشمتان دارید کارتان را متوقف کنید و در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کنید، بسیاری از بیماری های چشم با یک درد و اذیت کوچک شروع شده و به سرعت پیشرفت می کند. استفاده از کامپیوتر نیز یکی از عواملی است که می تواند سرعت پیشرفت بسیاری از بیماری های چشم را افزایش دهد. پس قبل از هرکاری به پزشک مراجعه کنید و از سالم بودن چشم خود مطمئن شوید. اگر می خواهید همیشه به خوبی کار کنید و دچار مشکلی نشوید به صورت سالانه چشم های خود را معاینه کنید، حتی اگر مشکلی ندارید، از معاینه های مداوم غافل نشوید. اگر علائمی نظیر: سردرد، چشم درد، تاری دید، دوبینی، را دارید در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کنید.


19. در استفاده از گوشی هوشمند و تبلت خود نیز برخی نکات را رعایت کنید، سعی کنید برای نگاه کردن به گوشی هوشمند سر خود را پایین نگیرید. در حالتی که شما گردن را پایین گرفته و به گوشی هوشمند خود نگاه می کنید بیشترین آسیب به گردن شما می رسد که این آسیب ممکن است در حین استفاده از کامپیوتر تشدید شود. همیشه گوشی هوشمند را در جلوی صورت خود گرفته و گردن خود را در حین استفاده تکان ندهید.


20. تبلت و یا گوشی هوشمند را ۱۶ تا ۱۸ اینچ دورتر از صورت خود نگاه دارید. استفاده از گوشی هوشمند در رختخواب یکی از بدترین عادت هایی است که افراد دارند، نور گوشی هوشمند در شب بیشترین آسیب را به چشم شما می زند، سعی کنید از حالت های بهبود نور صفحه نمایش گوشی هوشمند در شب استفاده کنید در صورتی که گوشی هوشمند شما این حالت را ندارد در شب و فضاهای تاریک از گوشی هوشمند استفاده نکنید.


21. از عینک آفتابی استفاده کنید، یکی از آسیب رسان ترین اشعه ها، اشعه های خورشید است. بسیاری از افراد این باور را دارند که تنها در تابستان باید از عینک آفتابی استفاده کرد، در روزهای ابری و برفی اشعه خورشید به مراتب آسیب زننده تر است، پس به این نکته توجه داشته باشید که عینک آفتابی خود در همه شرایط برای شما لازم است.UV عینک آفتابی نکته مهمی است که در حیطه استاندارد باشد، اگر عینک شما استاندارد نباشد به جای محافظت از چشم، به آن آسیب می رساند، پس کیفیت عینک آفتابی بسیار مهم است.


22. از لنز های خود مراقبت کنید؛ بسیاری از افراد از لنز های طبی و زیبایی استفاده می کنند، لنز ها بسیار حساس هستند و تمیزی آن ها نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.بعد از هر استفاده لنز خود را بشویید، برای دست زدن به لنز های خود، ابتدا دست های خود را بشوئیدو سپس لنز را در چشمان خود قرار دهید.اگر چشمانتان آرایشی دارد، سعی کنید پس از به اتمام رساندن آرایش چشم لنز خود را بر روی چشم بگذارید و در آخر نیز برای پاک کردن آرایش چشم ابتدا دست های خود را شسته و لنز را در آورده سپس چشمانتان را بشویید.


23. در آخر رژیم غذایی شما نیز یکی از عواملی است که در مراقبت از چشم ها بسیار مهم است. سعی کنید از قرص های ویتامین C و امگا ۳ استفاده کنید و جای دادن هویج، غلات در رژیم غذایی و نوشیدن آب کافی در روز نیز از نکات بسیار مهمی است که هر فردی که با کامپیوتر زیاد کار می کند باید رعایت کند.

برچسب ها: ,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید