کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔵چگونه بدون کد بورسی سهام بخریم؟ جزئیات زمان پذیره نویسی و نحوه خرید سهام صندوقهای سرمایه گذاری ETF دولتی با کدملی/ 7 ازدیبهشت99

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 11 دقيقه


🔵چگونه صندوق های سرمایه گذاری ETF دولتی را بدون کد بورسی بخریم؟ جزئیات زمان پذیره نویسی و نحوه خرید سهام دولتی با کدملی؛ / ۷ اردیبهشت ۹۹
>>سهام کدام بانک ها و بیمه های بورسی در لیست واگذاری سهام به مردم هستند؟
>>چگونه سهام صندوقهای ETFهای دولتی را فقط با کدملی و بدون کد بورسی بخریم؟
>>چه زمان سهام صندوقهای ETFهای دولتی در بورس قابل معامله خواهدبود؟

 

وب سایت بورس نگار - سرانجام وزارت اقتصاد در اطلاعیه ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه‏ گذاری صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. بر این اساس در این مرحله باقیمانده سهام دولت در شرکتهای بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات و بیمه‏ البرز و بیمه‏ اتکایی امین در قالب صندوق ETF به عموم مردم حتی کسانی که کد بورسی هم ندارند عرضه می شود اما سازوکار خرید این صندوقها چگونه است و کسانی که کدبورسی دارند و یا ندارند چگونه میتوانند سهام بورسی دولت را بخرند؟ تکمیلی: افرادیکه کدبورسی دارند از طریق ثبت سفارش نماد "دارا یکم" در سامانه معاملات از ساعت 14 تا 16 به تعداد حداکثر 200 برگ 10 هزارتومانی و افرادیکه کدبورسی ندارند از طریق وب سایت بانکهای ملی ملت تجارت صادرات مسکن سپه رفاه و کشاورزی میتوانند نسبت به خرید با کدملی اقدام نمایند...

 

+بیشتربخوانید: چگونه صندوق «پالایشی یکم»بخریم؟ جزئیات پذیره‌نویسی «دارا دوم»+آیا خرید«پالایشی یکم»سودآور است؟

 

چگونه سهام ETFهای دولتی را بدون کدبورسی بخریم؟
🔹وزارت اقتصاد فراخوان بزرگ واگذاری (شماره ۱) پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه‏ گذاری صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد.
🔹وزارت اقتصاد از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت، باقیمانده سهام خود در بانکهای ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏ های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.
🔹پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاریهای بورس و سامانه‏ های آنلاین و درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏های منتخب صورت می‏ پذیرد
🔹شروع پذیره‏ نویسی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ و پایان پذیره ‏نویسی ۱۳۹۹/۲/۳۱ خواهد بود.
🔹ارزش این واگذاری به نرخ امروز ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است البته برای تمام خریداران ۲۰% تخفیف قائل شدیم ۱۵ درصد تخفیف نقدی و ۵ درصد به نام آن‌ها اوراق صندوق گرفته می‌شود که بتوانند بازارگردانی کنند.
🔹انجام معاملات واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولت، حداقل 2 ماه پس از ثبت اطلاعات کل واحدهای سرمایه‌ گذاری در اول مرداد امکان پذیر خواهد بود.

+بیشتربخوانید: چگونه صندوق «پالایشی یکم»بخریم؟ جزئیات پذیره‌نویسی «دارا دوم»+آیا خرید«پالایشی یکم»سودآور است؟
+بیشتربخوانید: کدام صندوق سرمایه گذاری بورسی بیشترین بازدهی سال99 دارد؟ نگاهی به برترین صندوقهای بورسی

 

✅ آغاز پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های دولتی در 9 بانک

>> وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان بانک‌های منتخب از 14 اردیبهشت‌ماه، آماده پذیره‌ نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه‌ گذاری ETF هستند. وزارت اقتصاد در این اطلاعیه به شهروندان توصیه کرده است به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جهت پذیره نویسی از طریق درگاه های غیر حضوری این بانکها اقدام کنند

>>جزئیات اطلاعیه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) کلیک کنید

 

متن کامل این فراخوان به شرح ذیل می باشد:

در اجرای جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و مصوبات هیأت محترم وزیران در این زمینه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏ های البرز و اتکایی امین را واگذار نماید.

این امر از طریق پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری صندوق سرمایه ‏گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" انجام خواهد شد و فرصت بی ‏نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.

۱-  ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‏مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

۲ - قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه گذاری صندوق در روز آغاز پذیره نویسی، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف بند (۱) (که ۵ واحد درصد از آن به ‏عنوان دارایی سرمایه‏ گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است.

۳- پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‏ توانند در پذیره‏ نویسی شرکت نمایند و استفاده از حساب آن‏ها برای پرداخت وجوه امکان‏پذیر نیست.

۴- شروع پذیره‏ نویسی از تاریخ ۱۴. ۲. ۱۳۹۹ و پایان پذیره ‏نویسی ۳۱. ۲. ۱۳۹۹خواهد بود.

۵- پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‏های بورس و سامانه‏ های آنلاین معاملاتی و درگاه‏ های غیرحضوری و حضوری بانک‏ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک ‏های منتخب صورت می‏پذیرد.

۶- به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هموطنان عزیز جز در موارد ضروری از مراجعه حضوری به شعب بانک ها و کارگزاری ها جداً پرهیز نموده و پذیره نویسی را از طریق مراجعه غیرحضوری به کارگزاری ها و سامانه های آنلاین معاملاتی و درگاه های غیرحضوری بانک ها انجام دهند.

۷- متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک ‏های منتخب می‏‏ توانند از طریق مراجعه به درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک ‏های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‏ نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری مزبور اقدام نمایند. چنانچه متقاضی به درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه نماید، بانک ها مکلف به پذیرش وی و دریافت اطلاعات مطابق بند(۸) این دستورالعمل هستند.

۸- اطلاعات مورد نیاز برای پذیره ‏نویسی، اقلامی از جمله: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه می‏باشد.

۹- داشتن کد بورسی برای پذیره ‏نویسی الزامی نیست. لیکن متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از۲ ماه به بعد از تخصیص امکان‏ پذیر است، می‏ توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه ‏های شرکت سپرده ‏گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام نمایند.

 

جزئیات بیشتر از عرضه بزرگ
همان‌طور که عنوان شد روز گذشته وزارت امور اقتصادی به نمایندگی از دولت واگذاری نخستین واحدهای سرمایه ‌گذاری صندوق سرمایه‌‌گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» را با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، فراخوان داد. دوره پذیره‌نویسی مزبور از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری درنظر گرفته شده است. بر اساس این فراخوان ویژگی بارز واگذاری، بهره‌‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی عنوان شده است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (۲ میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.


همچنین پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفا شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیر‌‌ نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آنها برای پرداخت وجوه امکان‌پذیر نیست. متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک‌های منتخب می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک‌‌های مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌‌گذاری مزبور اقدام کنند. چنانچه متقاضی به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک‌ها مکلف به پذیرش وی و دریافت اطلاعات زیر از جمله: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه هستند.


تعیین قیمت چگونه است؟
قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در ۳۰ روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف بند (۱) (که ۵ واحد درصد از آن به ‌عنوان دارایی سرمایه‌‌گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است. در این راستا فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد اظهار کرد: برای خریداران واحدهای این صندوق، ۲۰ درصد تخفیف قایل شده‌ایم که ۱۵ درصد آن نقدی و ۵ درصد آن به منظور بازارگردانی واحدها، نزد صندوق نگهداری می‌شود.


علیرضا صالح، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی نیز توضیح داد: واحدهای قابل معامله بورسی برای هر دارنده کد ملی در کشور تا سقف ۲ میلیون تومان دارای تخفیف ۲۰ درصد است، به این معنا که هر واحد این صندوق که دارای ارزش ۱۰ هزار تومان سهام و ۵۰۰ تومان پول نقد در صندوق است، با تخفیف ۲۰ درصدی فقط ۸۵۰۰ تومان به مردم فروخته می‌شود، یعنی واحدهای این صندوق با ۲۰ درصد تخفیف به عامه مردم واگذار خواهد شد و آن ۵۰۰ تومان نقد برای بازارگردانی و مدیریت سهام در صندوق باقی می‌ماند.


حضور مثبت بازارگردان
در حالی یکی از نگرانی‌های فعالان اقتصادی، فشار فروش بالا بعد از عرضه واحدهای صندوق مزبور به بازار سرمایه بود که در همین راستا «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارش پیشین خود تحت عنوان «عرضه بزرگ سهام با تخفیف» به جای خالی همین موضوع به‌عنوان یک نهاد مهم در عرضه بزرگ اشاره کرده بود. حال مشاهده می‌شود که با الزام بازارگردان تا حدودی این نگرانی‌ها مرتفع خواهد شد.


کد ملی بجای کد بورسی؟
همان‌طور که عنوان شد برای خرید واحدهای صندوق مزبور احتیاجی به دریافت کد بورسی نیست. افرادی که دارای کد بورسی هستند می‌توانند با همان کد به خرید اقدام کرده و مابقی نیز از طریق شعب بانکی اقدام کنند. به عبارت دقیق‌تر بورسی‌ها از طریق کارگزاری و افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با مراجعه حضوری یا غیرحضوری (باید منتظر اقدام بانک‌ها بود)‌ در پدیره‌نویسی شرکت کنند. در این راستا بند آخر فراخوان مذکور به صراحت عنوان کرده: « داشتن کد بورسی برای پذیره‌‌نویسی الزامی نیست. لیکن متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از دو ماه به بعد از تخصیص امکان‌‌پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌‌های شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.»


آغاز معاملات پس از دو ماه
هر چند که برای خرید این واحدها نیازی به کد معاملاتی بورس نیست ولی چنانچه پس از خرید مالک واحد سرمایه‌گذاری قصد معاملات این واحد (یا همان فروش)‌ را داشته باشد باید کد بورسی دریافت کند و احتمالا از سامانه آنلاین معاملات اقدام به فروش واحدهای خود در صندوق کند. این موضوع از یکسو بیان می‌کند که احتمالا باید در انتظار رشدهای روزافزون تعداد کدهای سهامداری در ماه‌های آینده بود و از سوی دیگر نگرانی بابت تاثیرگذاری منفی بر روند کنونی بازار سهام نیز منتفی خواهد شد. البته باید به ریسک قفل شدن نقدینگی افراد به مدت دو ماه در این صندوق‌ها نیز توجه داشت.


ولی به‌طور کلی و با در نظر گرفتن جمیع جوانب عرضه سهام دولتی و درگیر کردن عموم مردم، چنانچه این امر از مسیر درستی تحقق پیدا کند، می‌تواند اتفاق مبارکی در وهله اول برای بازار سرمایه و در بلندمدت برای اقتصاد کشور باشد. البته باید تاکید شود که تحقق این امر در صورت رعایت و درنظر گرفتن تمامی مولفه‌ها تاثیرگذار است. اگر این واحدها به خریداران خود زیان برسانند، احتمالا با اعتراض همراه خواهند شد. به این ترتیب نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی مشخصی از پذیره‌نویسی این صندوق‌ها داشت. باید در انتظار عرضه نخست دولت و نتیجه آن بود که قطعا در مسیر آتی بازار سهام و اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب ها: ,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان