کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

حکایت این روزهای بازار سرمایه > > > > > > مبين و ديگر هيچ ... !!!

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

           بررسي هفتگي بازار از نگاه بورس نگار >>> جمعه 18 اردیبهشت 94

حکایت این روزهای بازار سرمایه >>> مبين و ديگر هيچ ... !!!


وب سایت بورس نگار - بررسي هفتگي بازار سرمايه - پس از عرضه اوليه پر سر وصداي پتروشيمي مبين در سه شنبه دوهفته قبل، هفته اي كه سپری شد بازار سرمايه تماما به حواشي اين سهم اختصاص داشت و مابقي نمادهاي حاضر در بازار خواسته و يا ناخواسته تحت تاثير اين نماد قرار گرفتند.
در اين روزها كه بازار سرمايه مجددا به فاز ركود و انتظار وارد شده است حجم اندك معاملات و كمبود نقدينگي در گردش در كنار عدم انگيزه خريداران، بازار را به ركودي بي سابقه فرو برده است. بازار سرمايه كه بعد از تفاهم اوليه هسته اي در نيوريوك سال جديد را توفاني آغاز كرد با گذشت زمان و درك اين واقعيت كه در كوتاه مدت قرار نيست اتفاق تازه اي در روابط سياسي و اقتصادي ايران با ساير كشورها بيفتد مجددا به فاز ركود انقباضي برگشت تا سهامداران چشم انتظار رسيدن خبرهايي كه بتواند تاثير بر بازار بگذارد بمانند.   

در اين ميان تصميم مسئولين بازار در عرضه اوليه 997 ميليون سهم از شركت بزرگ پتروشيمي مبين (متعلق به هلدينگ خليج فارس) ، در اين شرايط، تعجب كارشناسان بازار را در پي داشت. اما در هر صورت اين عرضه با تمام مخالفتهايي كه شد انجام گرديد و بازار را بيش از پيش به ركود برد. البته اين تمام ماجرا نبود به جز اين مورد، پس از تشكيل صف خريد 2 ميليارد سهمي براي مبين در روزهاي پس از عرضه اوليه، سبب شد تا سيستم معاملات دچار اشكال شده و معاملات ساير نمادها نيز عملا غير ممكن شود كه اين عامل با بی اعتمادی سرمایه گذاران و تشديد عرضه سهام در ساير نمادهاي حاضر در بازار گرديد. اين حواشي در كنار شايعاتي پيرامون دستكاري در سيستم معاملات براي خريد برخي افراد بر شدت بي انگيزگي معامله گران افزود (هرچند مسئولين بازار علت این مشكل را حجم بالای درخواست ها ی وارده به سیستم و حذف درخواست معامله گران متخلف توسط ناظر اعلام كردند كه قصد اخلال در بازار را داشتند ولي اين عوامل دست به دست هم دادند تا هفته كاملا منفي در بازار شكل بگيرد كه بجز پتروشيمي مبين نام هيچ نماد ديگري در بازار بگوش نرسد...


در حوزه سياست؛ اين هفته شاهد ادامه مذاكرات هسته اي و تلاش طرفين براي مكتوب كردن پيش نويس توافق نامه هسته اي بوديم، در اين راستا ظريف رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که از روز یکشنبه 6 اردیبهشت همراه با معاونان خود عراقچی و تخت‌روانچی به نیویورک سفر کرده بود رروز گذشته بعد از رايزني هاي انجام شده به ايران برگشتند تا ادامه مذاكرات از روز 22 ارديبهشت در وين دنبال شود. در اين راستا عراقچي گفت: «گمان می‌کنم تا اواخر هفته آینده بتوانیم به متنی برسیم که میزان پرانتزها(موارداختلافي) به حداقل ممکن رسیده باشد.»  در حال حاضر عمده موارد اختلاف طرفين، زمان رفع تحريمها و چگونگي بازرسي از تاسيسات هسته اي است چرا كه برخي از اعضاي 5+1 نظير امريكا و فرانسه خواستار بازرسي از تاسيسات نظامي ايران هم شده اند كه به شدت از سوي كشورمان رد شده است. در اين رابطه ظريف در نيويورك در مصاحبه با خبرنگار امريكايي گفت در هيچ جاي دنيا و در هيچ پروتكلي اجازه دسترسي به تاسيسات نظامي كشوري داده نشده است.

   
در حوزه اقتصادي؛ مهمترين خبر در هفته گذشته به سرانجام رسيدن نرخ سودهاي سپرده بانكي و ابلاغ رسمي آن به بانكهاي كشور براي اجراي آن بود. كه بر اساس آن نرخ سودهاي يكساله به 20 درصد كاهش يافت، از طرفي نرخ سود زير سه ماه 10 درصد تعيين شد، برای مقاطع سه ماه به بالا نرخ سود سپرده ۱۴ درصد، ۶ ماه به بالا ۱۶ درصد و ۹ ماه به بالا ۱۸ درصد توافق شد.      


از طرفي در بخش تسهيلات خريد نيز تغييراتي ايجاد شد، بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید خودروهای داخلی 15 میلیون تومان، سقف تسهیلات جعاله تعمیر مسکن 10 میلیون تومان، سقف تسهیلات خرید کالا و خدمات ضروری 10 میلیون تومان، سقف تسهیلات کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه 5‌میلیون تومان و سقف تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی خودروهای فرسوده شخصی از محل تولید داخلی 20 میلیون تومان تعیین شد. علاوه‌بر این شورای پول و اعتبار در این جلسه پیشنهاد وام 60 میلیون تومانی مسکن را بررسی کرد و برای کار کارشناسی بیشتر به بانک مرکزی ارجاع داد.


با مجامع شركتهاي بورسي:
در اين هفته شركت مخابرات ايران سهامدارانش را براي روز 24 ارديبهشت به مجمع عادي ساليانه دعوت كرد. به احتمال فراوان امسال شاهد كاهش سود تقسيمي مخابرات نسبت به سالهاي گذشته باشيم چرا كه بجز گزارش منتشره شركت در رابطه با زيان ده بودن برخي مراكز استاني مخابرات، همراه اول نيز امسال سود تقسيمي كمتري داشت همراه اول در مجمع برگزار شده دو هفته قبل 541 تومان سود تقسيم نمود كه كمتر از پيش بيني ها بود.

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان