کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

سهامداران بورسی در تجمع امروز مقابل تالار حافظ چه خواسته هایی را مطرح کردند؟ / 21 اردیبهشت 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

سهامداران بورسی در تجمع امروز مقابل تالار حافظ چه خواسته هایی را مطرح کردند؟  / 21 اردیبهشت 94


تجمع صبح امروز سهامداران بورس ر مقابل تالار حافظ با هدف جلوگیری از عرضه اولیه بدون برنامه و ارائه اطلاعات شفاف شرکت های بورسی بود.

به گزارش اقتصادنیوز،  صبح امروز سهامداران معترض بورس اوراق بهادار برای دومین بار در دوران مدیریت محمد فطانت بر سازمان بورس،‌ در تالار حافظ تجمع اعتراضی داشتند. اگرچه هنوز شش ماهی از مدیریت او بر این سازمان نگذشته است. اما مشکلات و چالش های بازار سهام از گذشته و ادامه آن باعث شده است تا فعالان بازارسهام چاره‌ای جز تجمع نداشته باشند.

آنچه مشخص است؛ این معترضان همانند تجمع قبلی که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد،‌ خواهان شفاف سازی اطلاعات شرکت ها و تجدید نظر مدیران بورس و وزیر اقتصاد در مواجهه با بازار سرمایه بودند. این اعتراض درحالی امروز شکل گرفت که ساعاتی قبل رییس سازمان بورس در ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار در خیابان ملاصدرا میزبان خبرنگاران رسانه‌ها بود تا درباره نحوه رسیدگی این نهادمتولی به مشکلات این روزهای بازارسهام بگوید.

گرچه محمدفطانت در این نشست خبری خبرهای خوبی پیرامون افزایش دامنه نوسانات معاملات و گام‌های مثبت در جهت شفاف سازی و افشای اطلاعات نهانی به طور عمومی و توقف عرضه‌های اولیه، اعلام کرد و حتی شاخص بورس سبزپوش شد اما این مساله باعث نشد تا معترضان در تجمع از پیش تعیین شده خود منصرف شوند. اگرچه دامنه این تجمع وسیع نبود و در کمتر از یک‌ساعت به پایان رسید.

چرا بورسی ها تجمع کردند؟
بورس اوراق بهادار از دی ماه سال 92 وارد یک فاز عمیق رکودی شد. این رکود پیوسته،‌ بیش از یک سال باعث ریزش شاخص و کم ارزش شدن سهام این بازار می شد.
به عبارتی ارزش سهام روز به روز پایین می آمد و افرادی که سرمایه خود را وارد این بازار کرده بودند، هر روز شاهد آب شدن سرمایه خود بودند. این روند تا 14 فروردین امسال ادامه داشت تا این که تفاهم نامه هسته ای ایران و 1+5 در لوزان سوییس امضا شد و بازار سرمایه با هیجان فراوان رو به رشد نهاد.

اما این رشد هیجانی،‌ مدت زیادی طول نکشید و نتوانست ضررهای متعدد سهامداران را جبران کند. هرچند در همان روزها هم سهامداران امیدوار بودند که رشد ادامه داشته باشد و ظرف دو یا سه هفته ضررشان جبران شود. اما مسیر بورس بر خلاف پیش بینی ها، حرکت کرد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که آنچه امروز می تواند رونق را به بورس بازگرداند، حمایت جدی دولت از بازار سرمایه است. البته همین حرف را سهامداران خوردی که امروز در مقابل تالار حافظ به تجمع برخواسته بودند نیز، می زدند. هر چند با ادبیات تندتری خواستار استعفای مدیران مربوطه و حتی وزیر اقتصاد بودند.


در تجمع امروز، سهامداران عمده ترین مشکلات خود را با این عبارات مطرح می کردند:

-عرضه اولیه فعلا باید متوقف شود. مشکل این عرضه این است که به موقع نمی آید و فشار فروش را زیاد می کند.

-بازار باید دوطرفه شود و هر کسی بتواند هم خریدار باشد و هم فروشنده

-اطلاعات شرکت ها به صورت شفاف ارائه نمی شود.

-سازمان بورس دخالت های بی‌جایی در بازار دارد. شاخص سازی سازمان، مثال بازار آن است.

-محدودیت نوسان باید کاملا برداشته شود. آنچه امروز رییس سازمان عنوان کرده که محدوده نوسان را به 5 درصد می رساند، کافی نیست. باید مثل بورس های جهانی، دامنه نوسان به طور کلی حذف شود تا بازار آزاد داشته باشیم.

-سازمان بورس حق ندارد نمادها را برای مدت های طولانی ببندد. در بورس های جهانی،‌ بیش از 3 روز هیچ نمادی بسته نمی شود. هرچند بسته شدن چند ماهه پالایشگاهی ها در نهایت منجر به شفاف شدن اطلاعات آن ها نشد.

همچنین بخشی از بیانیه این تجمع که هماهنگی آن از طریق فضای مجازی انجام شده بود،‌به شرح زیر است:

امروز ما سهامداران و فعالان بازار سرمایه گرد هم آمده ایم تا صدای رسای خود را به گوش مسوولان و مدیران بورس برسانیم و لبریز شدن صبر خود را از بی عدالتی ها و تخلفات اعلام کرده و مسئولان و دست اندرکاران را به اجرای عدالت و پیگیری مشکلات ما سهامداران دعوات کنیم. حرکت اعتراضی مسالمت آمیز ما، یک حرکت خودجوش و برخواسته از متن جامعه فعال در بازار بورس است که هیچگونه وابستگی سیاسی به حزب یا جناح خاصی ندارد.

روشن است که اقدام مناسب مسوولان می تاوند باعث بازگشت مجدد اعتماد به بازار سرمایه و رونق هرچه بیشتر بازار بیانجامد. مهمترین خواسته های فعالان بازار بورس که کاملا واقع بینانه،‌ قانونی و شفاف است،‌ در چند بند اعلام می‌داریم. امید است که مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفته و اقدامات مناسب و لازم صورت پذیرد.

براین اساس از جمله خواسته این معترضان؛ دقت در زمان عرضه های اولیه و انجام عرضه در زمانی که کمترین اثرات منفی را در بازار ایجاد کند، جلوگیری از عرضه های اولیه پی در پی بدون در نظر گرفتن عمق ضعیف بازار ،جلوگیری از عرضه های سنگین کدهای حقوقی در جهات جلوگیری از رشد بازار ،بررسی دخالت های سلیقه ای ناظر بازار در نحوه بازگشایی نمادها،‌ قیمت گذاری، قانون گره معاملاتی و ...،جلوگیری از بسته شدن طولانی مدت نمادها به بهانه های مختلف، بررسی تخلفات انجام شده در عرضه های اولیه،‌معرفی و مجازات متخلفین ،برداشتن محدودیت های ناصحیح و غیر معمول از جمله دامنه نوسان،‌حجم مبنا،‌صف خرید و فروش و ... ،دو طرفه کردن بازار و امکان انجام معاملات فروش ،دسترسی شفاف و مساوی عموم سهامداران به اطلاعات و اختیار شرکت ها، بهینه سازی هسته معاملات بورس و رفع مشکلات موجود و جلوگیری از نوسان گیری صندوق توسعه بازار و عدم حمایت مناسب از سهام و... است.

 

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان