کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

مخالفت با افزایش 15 درصدی قیمت خودرو / 11 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه

 

مخالفت با افزایش 15 درصدی قیمت خودرو / 11 خرداد 94


ایسنا: رئیس شورای رقابت با رد افزایش 15 درصدی قیمت خودرو به عامل کیفیت در تعیین افزایش قیمت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد.


رضا شیوا در حاشیه بیست‌وپنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به اینکه قیمت خودرو و میزان افزایش آن براساس محاسبات ریاضی تعیین شده و سپس تعیین تکلیف می‌شود، اظهار کرد: عدم افزایش قیمت برای خودروسازان بهتر است؛ چراکه بازار کشش لازم را ندارد.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده است، تصریح کرد: شورای رقابت منتظر اعلام‌نظر مجلس در مورد رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو در این مورد است.
رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: در فرمول تعیین افزایش قیمت خودرو شورای رقابت اگر کیفیت خودرو پایین باشد تولید‌کننده جریمه خواهد شد و اگر کیفیت آن بهبود پیدا کند جایزه خواهد گرفت.
وی افزود: در حال حاضر کیفیت خودرو رشد چندانی نداشته است و به همین دلیل به خودروسازان توصیه می‌شود که در کنار افزایش تولید، کیفیت را نیز بهبود بخشند.
شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که طبق ارزیابی شورای رقابت کیفیت کدام خودروها بالاتر است، اظهار کرد: طبق فرمول ما به‌نظر می‌رسد ایران خودرو به لحاظ کیفی نسبت به سایپا رشد بهتری داشته است.
رئیس شورای رقابت همچنین با اشاره به اینکه خودرو چینی در حال کسب سهم بیشتری از بازار خودرو کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل باید خودروسازان داخلی کیفیت خود را افزایش داده و آپشن‌های بیشتری برای تولیدات خود در نظر بگیرند. چینی‌ها خودروهایی می‌سازند که مردم از لحاظ ظاهری به آنها علاقه‌مند هستند، ولی کیفیت‌شان در حد کیفیت خودروی داخلی نیست.
شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز برعهده شورای رقابت قرار بگیرد، گفت: نه این موضوع به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود.
وی درباره‌ تاثیر‌گذاری توافق هسته‌ای روی قیمت خودرو نیز گفت: توافق هسته‌ای روی کل صنعت تاثیر خواهد گذاشت؛ چراکه نقل و انتقالات پولی را آسان می‌کند و همچنین قطعه‌سازان خارجی که به دلیل تحریم‌ها می‌ترسیدند به ایران قطعه بفروشند نیز با ایران ارتباط پیدا می‌کنند و خودروسازان بیشتری نیز از خارج با ایران قرار‌داد می‌بندند.
رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه مساله رقابتی‌بودن بازار خودرو نیازی به رایزنی با مجلس ندارد، تصریح کرد: شورای رقابت این مساله را از مجلس تقاضا کرده و منتظر است که توضیحات لازم را مجلس به شورا ارائه دهد.
شیوا همچنین تصریح کرد: در صورت ایجاد توافق پیش‌بینی ما این است که خودروسازان خارجی بیشتر با خودروسازان داخلی قرارداد ببندند که این امر باعث می‌شود بازار خودرو داخلی از حالت غیررقابتی به رقابتی تبدیل شود.

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان