کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

مزایا و معایب صندوق سپاس؛ صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری...

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

مزایا و معایب صندوق سپاس؛ صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری

 

صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری «توسعه یکم سپاس» بعنوان اولین صندوق پاداش، در روز شنبه واحدهای سرمایه‌گذاری خود را بر اساس مجوز سازمان بورس از طریق بازار سرمایه عرضه می‌کند. تاسیس این صندوق تلاش سازمان برای بازگشت رونق به بازار سهام را نشان می‌دهد اما باید گفت این صندوق در کنار مزایای خود که تزریق نقدینگی به بازار است، ‌معایبی هم دارد. کارشناسان معتقدند خرید این اوراق با توجه به بازدهی بیشتر از نرخ سود سپرده‌ها و در شرایطی که بازار با زیان مواجه است جذاب بنظر می‌رسد، اما ممکن است به مرور زمان موجب کاهش فعالیت سهامداران شود.

در این رابطه مهدی افضلیان، تحلیلگر کارگزاری آگاه در مورد ساز و کار این صندوق گفت: ساز و کار این صندوق بگونه‌ای است که افراد با خرید واحدهای آن می‌توانند در مدت زمان حدود 13 ماه سود تضمین شده 30 درصدی را در بازار کسب کنند. وی تشریح کرد: زمانیکه این اوراق در بازار عرضه می‌شوند همزمان با آن یک اوراق اختیار فروش تبعی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که آنها می‌توانند در سررسیدی که اولین برآورد آن 30 فروردین 95 است، سود خود را دریافت کنند. وی ادامه داد: عمده سهام این صندوق، سهامی است که قابلیت تقسیم سود نقدی بالایی را دارند و از طرفی نیز دارای «پی بر ای» کم و در کل ریسک پایینی هستند.

این کارشناس بازار سهام بازده این صندوق را در مدت زمان یکساله با سود بانکی مقایسه و تشریح کرد: حداقل بازده این صندوق 30 درصد ذکر شده که برای بازه زمانی حدود 13 ماه است؛ حال اگر بر مبنای 12 ماهه این سود را در نظر بگیریم به سود تقریبا 27 درصدی می‌رسیم که حدود 4 تا 5 درصد از سود سپرده‌های یکساله (در حالت مرکب) بیشتر است و از طرف دیگر واحدهای این صندوق بر اساس نرخ NAV قابل بررسی هستند که بر مبنای آن سرمایه‌گذاران قادر به فروش واحدهای این صندوق در بازار ثانویه خواهند بود؛ یعنی اگر قیمت صندوق در طول بازه زمانی کمتر از یکسال افزایش یابد، سرمایه‌گذاران قادر خواهند بود واحد خود را به قیمت تابلو به فروش برسانند و سود و زیان خود را شناسایی کنند.
 
وی به مزایا و معایب این صندوق اشاره کرد و افزود: نقطه قوت این طرح می‌تواند ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشد که خود می‌تواند مشکل عدم نقدینگی را که بازار به آن مبتلا است تا حدودی حل کند؛ یعنی پول‌هایی که در بانک وجود دارند کم‌کم به سمت بازار سهام سرازیر شده و توسط این صندوق‌ها در بازار به کار گرفته شوند.

به گفته افضلیان این نوع سرمایه‌گذاری مناسب برای بسیاری از افرادی است که ریسک‌گریز بوده و تنها به دنبال سودی بالاتر از سود بانکی هستند؛ یعنی به تدریج شاهد ورود سرمایه‌گذارانی تازه وارد به بازار البته در قالب صندوق خواهیم بود و از همین طریق نیز می‌توان فرهنگ سرمایه‌گذاری را بین افراد جامعه ارتقا داد. این کارشناس بازار سهام ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که همواره ریسک زیادی برای بازار سرمایه متصور هستند، با این نرخ بازدهی می‌توانند با خیال راحت در بورس سرمایه‌گذاری کنند بدون اینکه ترس از دست دادن سرمایه‌های خود را داشته باشند و از طرفی نرخ بازده بالاتری هم به نسبت سود بانکی دریافت کنند.

افضلیان در بخشی از صحبت‌های خود جوانب این صندوق را بررسی کرد و ابراز کرد: با راه‌اندازی این صندوق ممکن است به مرور زمان فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار کمتر شود که باید چاره‌ای نیز برای آن اندیشید؛ البته با توجه به اینکه در حال حاضر سقف سرمایه‌گذاری صندوق ثابت است می‌توان گفت شرایط بدی را در بازار ایجاد نمی‌کند، اما باید به گونه‌ای مدیریت شود که دست بازیگران حقیقی بازار در خرید و فروش بسته نشود؛ بنابراین هرچند عملکرد این صندوق را می‌توان مثبت ارزیابی کرد اما در دیدگاه کلان، به برنامه‌ریزی بیشتری نیاز است.

 وی در پایان افزود: این‌گونه پروژه‌ها در ابتدای امر ممکن است مشکلات زیادی را در پی داشته باشند ولی امید است به مرور زمان و با استفاده از تجربیات خبرگان حوزه مالی، مشکلات یکی پس از دیگری رفع شده و شاهد به کار‌گیری درست این ابزارها در بازار سهام باشیم و راه را برای استفاده از ابزار‌های دیگری هم در بازار سهام ایجاد کنیم./زهرا رحیمی

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان