کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس و سهام / سه شنبه 2 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس و سهام / سه شنبه 2 تیر 94


با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.04.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 464 واحد افزایش به رقم 46686 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 798 واحد افزایش عدد 134388 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 233 واحد افزایش به رقم 26886 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 94 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 18 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 10 واحد افزایش به رقم 734 واحد رسید. گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1944 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2142 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری توانست همچون دیروز روند قابل قبول و رضایت بخشی را از خود به نمایش گذارد بطوریکه در پایان معاملات، رشد 563 واحدی شاخص کل ماحصل فعالیت امروز بازار سرمایه بود.

بر اساس این گزارش، امروز حجم و ارزش معاملات قابل قبول بود و در مجموع روند بازار با روند شاخص های بورس یکسان بود اما جا دارد تا یکبار دیگر اشاره ای داشته باشیم بر موضوع مهمی که در گذشته نیز آن را بیان کرده ایم. لطفاً میزان رشد شاخص را ملاک خوب بودن بازار سرمایه قرار ندهید چراکه علی رغم رشد بیش از 1000 واحد شاخص بورس طی معاملات دیروز و امروز اما قیمت سهام شرکت ها بطور میانگین در بهترین حالت 7 تا 8 درصد رشد را تجربه کرده اند. به عبارت ساده تر در بازاری همانند امروز اگرچه نماد "پارسان" 62 واحد تأثیر مثبت بر رشد شاخص داشته اما قیمت سهام رقمی کمتر از سه درصد رشد را تجربه کرده است. از سویی دیگر این بازار حالا حالاها به اهالی تالار بدهکار است و این نوسانات صعودی فقط بخش اندکی از افت قابل توجه 18 ماه گذشته را جبران کرده و هنوز قیمت اغلب سهام شرکت ها تا رسیدن به ارقام قبلی راه طولانی را در پیش دارند.

این را گفتیم که خدای ناکرده شائبه حباب قیمتی در ذهن کسی شکل نگیرد هر چند که حقوقی های محترم آنچنان کمر بر عرضه سهام شرکت ها بسته اند که حباب سهل است، سهام شرکت ها حتی امیدوار به دو روز آینده خود هم نیستند.

در گروه بانکی همچنان جنگ نابرابر حقوقی ها قابل مشاهده است، باز هم امروز حقوقی "وبصادر"، "وتجارت" و "وبملت" نای نفس کشیدن را از سهام و سهامدار حقیقی گرفت بطوریکه حقوقی بانک تجارت در معاملات امروز جبران کم کاری روز گذشته را کرد و حدود 70 درصد از سهام فروشندگان توسط حقوقی ها عرضه شد.

در خبر روز گذشته بطور مشخص به این موضوع پرداخته شد اما بزودی لیست فروشندگان سهام سه بانک مذکور به همراه تعداد فروش در گزارشی جداگانه منتشر خواهد شد، فقط یک نکته صرفاً جهت اطلاع آن دسته از دوستانی که به حمایت از این اقدام حقوقی ها پرداخته اند باید عرض کنیم و آن اینکه اغلب شرکت های حقوقی فروشنده دیروز و امروز نماد بانکی ها در زمان سیر نزولی بازار و افت قیمت این سهام خریدار نبوده اند و تا به امروز هیچ حمایتی از سوی آنها برای بازار سرمایه شکل نگرفته، جالب است بدانید که این فروشنده ها همان هایی هستند که قرار بود با دستور وزیر اقتصاد به کمک بازار سرمایه بیایند حال نه تنها کمک نکردند بلکه در این شرایط حساس با تمام توان در حال ضربه زدن هستند.

در گروه خودرویی امروز روند صعودی و صف خرید نمایان بود، بنظر می رسد تداوم صعودی گروه مذکور در بازار فردا بتواند مجدداً سبب قرار گرفتن این گروه در لیست لیدرهای احتمالی شود. فعلاً زامیاد و پارس خودرو در صدر جدول بیشترین معامله و تقاضای خرید این گروه قرار دارند.

اما در گروه حاشیه سازان بورس یعنی پالایشگاهی ها صف های خرید طولانی پا بر جا بود این اتفاق در حالی افتاد که ناظر بازار برای رویداد روز گذشته این گروه در خصوص فروش سئوال بر انگیز صندوق توسعه در زمان پس از معاملات عذری بدتر از گناه آورد چراکه به گفته وی این اتفاقات مسبوق به سابقه بوده و فعالان حرفه ای با چنین معاملاتی آشنا هستند.

اگر اینگونه اتفاقات مسبوق به سابقه است و آنقدر عادی است که فعالان حرفه ای بازار با آن خو گرفته اند پس وظیفه ناظر بازار و شرکت مدیریت فناوری بورس چیست مگر غیر از این است که این افراد وظیفه اصلی شان جلوگیری از چنین اتفاقاتی است؟!

در پایان خاظر نشان می شود که ظریف در مصاحبه با خبرگزاریها یک نکته گفت و آن اینکه اگر طرف غربی زیاده خواهی نکند توافق در دسترس است لذا آنچنان که از صحبتهای مرد ظریف و باهوش عرصه دیپلماتیک کشورمان بر می آید به امید خدا به پایان زمان انتظار نزدیک هستیم و توافق نهایی در بحث هسته ای نزدیک به دستانمان است لذا نگرانی برای بازار وجود ندارد و قطعاً پس از توافق هسته ای اگر تمامی حقوقی های خودخواه و بورس گریز هم جمع شوند نمی توانند در مقابل نقدینگی که به بازار سرمایه سرازیر خواهد شد بایستند.//بورس نیوز

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان