کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تا 10 تیر >>> وعده جدید 5+1 به ایران در آستانه توافق / 4 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

 

گام به گام با مذاکرات هسته ای تا 10 تیر >>>  وعده جدید 5+1 به ایران در آستانه توافق  / 4 تیر 94


 
 با پایان یافتن نشست لوکزامبورگ میان وزیرامورخارجه کشورمان و سه کشور اروپایی، رایزنی میان ایران و گروه 5+1 در سطح کارشناسی و معاونین در وین ادامه پیدا کرده است. این در حالی است که بر اساس خبرها، خروجی نشست لوکزامبرگ این بوده‌ که طرف های مذاکراتی به صورت جدی مذاکرات را در سطح کارشناسی ادامه دهند.

به گزارش «تابناک»، تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن فرصت چندانی ‌نمانده و این در حالی است که همه طرف ها اعلام می کنند‌، به دنبال توافق تا پایان ضرب الاجل هستند؛ هرچند خبرهایی در ارتباط با تمدید چند روزه مذاکرات حتی تا 9 جولای نیز به گوش می رسد.

ظریف شنبه به وین می رود

یک منبع دیپلماتیک شرکت کننده در گفت‌وگوهای کارشناسی بر سر برنامه هسته ای ایران، روز سه شنبه به ایتارتاس گفت: محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، ممکن است روزهای 27 یا 28 ژوئن، شنبه یا یکشنبه هفته آینده، وارد وین پایتخت اتریش شوند. بر اساس گفته های این دیپلمات، برآورد می شود دو وزیر خارجه، در پایان هفته به مذاکرات بپیوندند. این دیپلمات غربی افزود: مابقی وزیران خارجه شش قدرت جهانی، اواسط هفته آینده وارد وین خواهند شد. وزارت خارجه اتریش، پیشتر تأیید کرده بود، دور نهایی گفت‌وگوها بین ایران و پنج به علاوه یک در وین انجام خواهد شد.

در همین راستا وانگ مین، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست منع اشاعه هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: چین امیدوار است تمام طرف‌ها توجه کافی را نشان داده و‌ منطقی نگرانی‌های مشروع را حل و از مناقشه خودداری کنند تا بتوان در جدول زمانی تعیین شده به یک توافق هسته‌ای جامع دست یافت.

امریکا به دنبال توافق تا پایان ضرب الاجل

همچنین جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به اینکه آیا دولت آمریکا برای تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تحت فشار قرار دارد یا نه،‌ گفت: ما همچنان روی ضرب‌الأجل 30 ژوئن متمرکز هستیم. من از هیچ فشار خارجی روی دولت آمریکا برای تمدید این مذاکرات مطلع نیستم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره احتمال تمدید مذاکرات، گفت: من درباره رایزنی‌های دیپلماتیک در اتاق مذاکره صحبت نمی‌کنم. اما همان طور که قبلاً گفتیم، توافق خوب مهم‌تر از خود ضرب‌الأجل است.

اسناد محرمانه‌ای که آسوشیتدپرس مدعی است به دست آورده بیان می‌دارند که آمریکا و دیگر کشورهای در حال مذاکره با ایران آماده‌اند، پیشنهادی برای تحویل رآکتورها و سایر تجهیزات پیشرفته به ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران، ارائه کرده‌اند.


آمادگی 5+1 برای ارائه رآکتورهای پیشرفته

آسوشتیدپرس می‌نویسد: ‌سند پیش‌نویس ـ یکی از چندین ضمیمه‌ای که به متن اصلی توافق الحاق خواهند شد ـ پرانتز‌های بسیاری دارد که نشان می‌دهد اختلاف نظرهایی باقی هستند. همکاری فنی آخرین مسأله بحث‌انگیز در مذاکرات است و تعداد پرانتز‌ها نشان می‌دهند که طرفین نه تنها راه دشواری ‌در این موضوع پیش روی دارند، بلکه دچار اختلافات دنباله‌داری در سایر موضوعات هستند.‌

این پیش‌نویس با عنوان "همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز" وعده ارائه رآکتورهای آب سبک به ایران در ازای رآکتور آب سنگین اراک را می‌دهد؛ رآکتوری که مراحل ساخت آن تقریبا به پایان رسیده است.

پیش‌نویس هشت صفحه‌ای همچنین وعده تمهیداتی برای ارائه تضمینی و خارج ساختن سوخت هسته‌ای از هر رآکتور وعده می‌دهد و پیشنهاد کمک در ساخت و کاربری کارآمد هر یک از رآکتورها و سخت‌افزار مربوطه را ارائه می‌کند. این پیش‌نویس همچنین پیشنهاد همکاری با ایران در حوزه امنیت هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، تحقیقات، دفع زباله‌های هسته‌ای و دیگر کاربردهای صلح‌آمیز را ارائه می‌کند.

در ادامه گزارش حاضر ادعا شده چین ‌در مهندسی دوباره رآکتور آب‌سنگین اراک، فرانسه در بازفرآوری زباله‌های هسته‌ای، و بریتانیا در حوزه امنیت و ایمنی هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند. دیپلمات‌ها می‌گویند سایر ضمائم شامل راه‌هایی برای پرداختن به مسأله غنی‌سازی، محدودیت بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران در حوزه سانتریفیوژ‌های پیشرفته غنی‌سازی و نیز راه‌هایی برای تضمین پایبندی ایران به تعهداتش است.

مهمترین اختلاف باقی است
جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که بین اعضای 1+5 و ایران بر سر نحوه کاهش تحریم‌ها در قبال بسته شدن تمامی راه‌ها به سمت بمب اتم ایرانی، میان طرفین گفت‌وگوها اختلاف‌نظر وجود دارد.
سخنگو به تلاش سخت مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 برای نهایی کردن متن توافق‌نامه هم اشاره کرد و گفت: "مذاکره‌کنندگان ما همچون 2 سال گذشته، سخت در حال کار برای نهایی کردن توافق تا 30 ژوئن هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که تا این ضرب‌الاجل، به توافق نرسیم."جاش ارنست در خصوص جزئیات مذاکرات گفت: "توافق نهایی که بر اساس چارچوب به دست آمده در لوزان نگاشته خواهد شد، تمام راه‌های ایران برای ساخت بمب (هسته‌ای) را خواهد بست و ایران در قبال آن، مشمول کاهش تحریم‌ها می‌شود ولی هنوز بر سر نحوه انجام این روند، اختلافاتی وجود دارد."

موافقت ایران با تمدید احتمالی مذاکرات

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در گفت‌و‌گویی درباره موضع روز گذشته کاخ سفید مبنی بر اینکه زمان مذاکرات هسته‌ای در صورت نیاز تمدید می شود، گفت: اگر ابهامی باقی بماند که با تمدید زمان مذاکرات قابل رفع باشد، طبیعی است که ما با این تمدید موافقت کنیم.
وی افزود: در این خصوص ما هم امیدواریم که به وقت، مذاکرات را به اتمام برسانیم.سخنگوی دولت اظهار داشت: اما اگر آن توافق خوبی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران است، انجام نشود و هنوز ابهاماتی باقی بماند که با تمدید زمان مذاکرات قابل رفع باشد، طبیعی است که ما با این تمدید موافقت کنیم
 

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان