کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

نیم نگاهی به گروه سیمانی بورس >>>مهمترین مشکل فعلی شرکتهای سیمانی چیست؟ ... 10 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

نیم نگاهی به گروه سیمانی بورس >>>مهمترین مشکل فعلی شرکتهای سیمانی چیست؟ ... 10 تیر 94

 

شاخص کل بورس تهران روز گذشته در صدد جبران افت سه روز ابتدای هفته خود برآمد و با رشد 590 واحدی در مرز کانال 65 هزار قرار گرفت. در حالی که بیشتر صنایع بورسی روز دوشنبه قرمزپوش شدند روز گذشته اما این روند تغییر کرد و اغلب صنایع بورسی نیز همگام با رشد 92/ 0 درصدی شاخص وارد مدار صعودی شدند؛ به‌طوری که از میان شاخص 37 صنعت، شاخص 28 صنعت با رشد و شاخص 8 صنعت با افت همراه شدند. بررسی روند تغییرات شاخص صنایع مختلف در روز گذشته نشان می‌دهد که شاخص گروه استخراج زغال سنگ با رشد 81/ 4 درصدی در صدر صنایع با بیشترین بازدهی و شاخص گروه فلزات در صدر صنایع با بیشترین افت قرار داشتند.
 گروه‌های بانکی، انبوه‌سازی و خودرویی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای، به‌عنوان اثر‌پذیرترین گروه‌ها از بحث مذاکرات هسته‌ای بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را در اختیار داشتند. 

 مازاد عرضه، مهم‌ترین‌ مشکل سیمانی‌ها
روز گذشته عمده نمادهای معامله شده در گروه سیمان در معرض افت قیمت قرار گرفتند و در نهایت در روز سبز بورس افت 18/ 0 درصدی شاخص این گروه را رقم زدند. «سدور» و «سشرق» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. «سدشت» نیز با بیشترین افت قیمت مواجه شد (39/ 3 درصدی). در این گروه بیشترین حجم معاملات به نام «سشرق» و بیشترین ارزش معاملات نیز برای «ستران» ثبت شد. در بررسی سهامداران فعال در نماد «ستران» روز گذشته 77 میلیون سهم بین دو سهامدار حقوقی یعنی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به‌عنوان فروشنده و شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس به‌عنوان خریدار جابه‌جا‌ شد.
در رابطه با وضعیت گروه سیمانی محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سهام گفت: در حال حاضر مازاد عرضه مهم‌ترین‌ مشکل شرکت‌های سیمانی است که این موضوع یکی به دلیل از دست دادن بازار صادراتی عراق و دیگری به دلیل رکود در بخش عمرانی داخل کشور است. 
وی افزود: مازاد عرضه موجب افت قیمت سیمان شده است به‌طوری که در صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی نیز مشهود است. این کارشناس بازار سهام گفت: شرایط این کالا به‌عنوان یک کالای تجارت‌ناپذیر بسته به وضعیت اقتصادی داخلی کشور است به‌طوری که اگر رشد اقتصادی صورت پذیرد و بودجه عمرانی افزایش یابد، وضعیت این شرکت‌ها طور دیگری خواهد بود. 
گرجی‌آرا به نحوه قیمت‌گذاری سیمان اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری این کالا به‌صورت دستوری تعیین می‌شود و قیمت‌های کنونی به دلیل گران شدن سوخت در اثر هدفمندی یارانه‌ها عادلانه نیست بنابراین اگر شرایطی به وجود بیاید که قیمت سیمان در بازار آزاد براساس عرضه و تقاضا تعیین شود، نیز می‌تواند سود‌آوری این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه بر اساس گزارش‌ها میزان معاملات مسکن در فروردین و اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است؛ بنابراین با توجه به این نکته که سال 93 نیز بازار مسکن در رکود قرار داشت، می‌توان به عمق بحران در این صنعت پی برد؛ بحرانی که اثر مستقیم منفی بر صنعت سیمان گذاشته است. 

 عقب‌نشینی شاخص  با تعدیل منفی «فملی» 
شاخص گروه فلزات اساسی روز گذشته بیشترین افت قیمت را در بین 37 صنعت بورسی تجربه کرد. دراین گروه روز گذشته نماد «فلوله» بیشترین رشد قیمت و نماد «فملی» بیشترین افت قیمت (98/ 4 درصد) را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز برای این نماد ثبت شد. در تحولات مربوط به این گروه روز دوشنبه اطلاعیه جدیدی از شرکت ملی صنایع مس ایران روی سامانه کدال قرار گرفت که اطلاعات مربوط به این گزارش از کاهش 65 ریالی سود این سهم حکایت می‌کند. 

در متن این اطلاعیه آمده است: کاهش میزان فروش شرکت موجب کاهش سود آن به میزان 1733 میلیارد ریال شده که کاهش 40 ریالی پیش‌بینی سود این سهم را در پی داشته است. در بخش دیگری از این اطلاعیه نیز به افزایش هزینه‌های اکچوئری از 900 میلیارد به 1988 میلیارد ریال اشاره شده است که این موضوع نیز باعث کاهش 25 ریالی EPS این سهم شده است. بر این اساس تعدیل منفی روز گذشته «فملی» موجب تشدید تشکیل صف فروش در این سهم و در نتیجه افت قیمت این سهم و همچنین افت شاخص این صنعت شد.

 «حکشتی» شاخص‌ساز
همه نمادهای معامله شده در گروه حمل و نقل روز گذشته به اتفاق با رشد قیمتی همراه شدند که موجب رشد 97/ 3 درصدی شاخص این گروه شد. «حتاید» بیشترین رشد قیمتی (32/ 4 درصد) و «حفارس» کمترین رشد قیمتی را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به بزرگ‌ترین‌ شرکت این گروه بود. به نظر می‌رسد شرکت‌های این گروه تحت تاثیر خوش بینی‌ها به مذاکرات هسته‌ای روز گذشته با رشد قیمتی همراه شدند.

 شاخص برقی‌ها قرمز‌پوش شد
روز گذشته در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی چهار نماد معامله شدند که در این گروه «بکام» با بیشترین رشد قیمت و «بشهاب» با بیشترین افت قیمتی همراه شدند. بر این اساس شاخص این گروه نیز با افت 24/ ‌0 درصدی مواجه شد. در «بکام» ضمن بیشترین رشد قیمت، بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز شاهد بودیم. در این گروه «بترانس» که بیش از 70 درصد ارزش بازار این گروه را در اختیار دارد، روز گذشته شاهد افت 8 درصدی قیمت این سهم بودیم. به‌زعم کارشناسان عمده مشکل بترانس در رابطه با وصول مطالبات خود از دولت است که به نظر می‌رسد پس از رفع تحریم‌ها و رشد اقتصاد کشور این مشکل بتواند مرتفع شود.

 لیزینگی‌ها در مدار رشد قیمتی 
روز گذشته همه نمادهای معامله شده در گروه لیزینگ (سایر واسطه‌گری مالی) با رشد قیمتی همراه شدند و در نهایت رشد 57/ 3 درصدی شاخص این گروه را رقم زدند. شاخص گروه لیزینگی در هفت روز معاملاتی اخیر بازدهی 4/ 2 درصدی و از ابتدای سال بازدهی 8/ 4 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در این گروه روز گذشته «ولغدر» بیشترین رشد قیمت و «ولصنم» کمترین رشد قیمت را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز برای نماد «ولساپا» ثبت شد./دنیای اقتصاد/

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان