کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>> 95 درصد توافق، نهایی شده؛ احتمال تمدید مذاکرات تا ۹ جولای / بروزرسانی لحظه ای/يكشنبه 14 تیر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 33 دقيقه

گام به گام با مذاکرات هسته ای تیر94 >>>

95 درصد توافق، نهایی شده؛کنگره قدرت تغییر توافق نهایی را ندارد /خبرهاي روز يكشنبه 14 تیر94

+++++++++++++++++++  این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
95 درصد توافق جامع ، نهایی شده است/ 14 تیر94

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت که 95 درصد پیش نویس توافق جامع هسته ای نهایی شده است.
حسین موسویان مذاکره کننده پیشین ایران در گفت و گویی با شبکه خبری سی.سی.تی.وی چین درباره احتمال توافق نهایی میان ایران و 1+5 گفت:برداشت من این است که 95 درصد پیش نویس توافق نامه نهایی شده است و 90 درصد مسایل کلیدی نیز حل شده است. زیرا از روز اول دو طرف توافق داشتند که معاهده ان.پی.تی ملاک خواهد بود و اکنون هم همه موارد مربوط به اقدامات در چهارچوب ان. پی.تی حل شده است. درعین حال مسایل کلیدی در مورد اطمینان از عدم ساخت بمب هسته ای در تاسیسات آب سنگین اراک و غنی سازی نطنز هم حل شده است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست مذاکرات و گزینه برخورد نظامی را چقدر می دانید؟ گفت: معتقدم نه ایران و نه امریکا میز مذاکره را ترک نخواهند کرد. چون اختلافی در چارچوب ان پی تی نمانده است. از بسته شدن کلیدی ترین مسیرهای ساخت بمب هسته ای نیز اطمینان حاصل و توافق شده است. از این رو دلیلی وجود ندارد که مذاکرات را بی نتیجه رها کنند.

این دیپلمات پیشین ایران درباره فشارهای داخلی در واشنگتن و تهران اظهار کرد: در صورت چنین توافقی اوباما و روحانی به یک توافق آبرومندانه قابل دفاع در داخل کشورهای خود خواهند رسید. اوباما و کری قادر خواهند بود به ملت آمریکا بگویند ایران تعهدات حداکثری در قالب معاهده ان پی تی را پذیرفته، بازرسی های حداکثری را پذیرفته و راه های ساخت احتمالی بمب هسته ای هم بسته شده است.

موسویان ادامه داد: روحانی و ظریف نیز قادر خواهند بود به ملت ایران بگویند که ما در مذاکرات 12 ساله گذشته و اصولا در35سال بعد از انقلاب برای تامین حقوق مشروع ایران در بهره مندی از تکنولوژی های صلح آمیز هسته ای از جمله آب سنگین، غنی سازی و آب سبک جنگیدیم تا اینکه امروز قدرت های بزرگ پذیرفتند، ضمن اینکه همه تحریم های هسته ای هم خاتمه خواهند یافت. از این رو من خوشبین هستم که چند روز آینده توافق حاصل شود.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

 عراقچی: کنگره قدرت تغییر توافق نهایی را ندارد / یکشنبه 14 تیر 94

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخت.
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در برنامه «نگاه یک» که شامگاه امروز شنبه در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای انجام گرفت، با بیان اینکه فضای مذاکرات بسیار جدی و بحث‌ها به صورت فشرده در جریان است، اظهار داشت: یک ماه و نیم است به صورت مستمر کارشناسان در وین رایزنی داشتند و حدود 20 روز هم ما اینجا هستیم.

به گزارش فارس عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای با ذکی این نکته که ما مقید هستیم در این فرصت و مهلت زمانی توافق را به سرانجام برسانیم، افزود: طولانی شدن مدت به نفع مذاکرات نیست. مقید به زمان هستیم ولی اسیر زمان نیستیم. ما مقید به توافق خوب هستیم.

عراقچی ادامه داد: مهلت زمانی ما 30 ژوئن (9 تیر) بود و هنوز بحثها ادامه داشت ولی نتوانستیم در آن فاصله بحث‌ها را به نتیجه برسانیم و بر این اساس مذاکرات برای هفت روز تمدید شد. هر چه به مدت مذاکره نزدیکتر می‌شویم مباحث جدی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی موضوعات جدی و حل نشده است، افزود: ما در لوزان هیچ توافقی نداشتیم بلکه به یکسری راه‌حل‌ها رسیدیم. این راه‌حلها برای همه مسائل و موضوعات مورد مذاکره نیست.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برخی‌ها راه حل‌ها پیدا شد و برای برخی نه، یادآور شد: کاری که ما دنبال می کنیم رسیدن به توافق جامع در یک مرحله است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده معتقد است که متن توافق بعد از جمع بندی شدن قابل تغییر نخواهد بود.

سیدعباس عراقچی در ادامه برنامه نگاه یک درخصوص احتمالات مطرح شده پیرامون جوسازی آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در صورت شکست مذاکرات، گفت: این دغدغه‌ها درست است اما اینها موضوعاتی است که کارشناسان حقوقی ما بر آنها احاطه دارند و به همین دلیل نگارش متن طولانی و سخت است و طول می‌کشد.

به گزارش دنیای اقتصاد وی افزود: اگر تا چند روز آینده به توافق برسیم اعلام می‌شود و به عنوان توافق به جمع‌بندی رسیده قابل تغییر نخواهد بود، حتی کنگره آمریکا هم قدرت تغییر آن را ندارد و بعد از تایید شورای امنیت تبدیل به سند بین المللی خواهد شد.

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده با بیان اینکه جای نگرانی نیست، گفت: در توافق نهایی مشخص خواهد شد که روز توافق و روزهای اجرایی کردن چه زمانی است.
 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

عراقچی: توافق چه زمانی تبدیل به سندمحکم می‌شود؟ ... / یکشنبه  14 تیر 94

معاون وزیر خارجه می گوید: قطعاً مذاکرات با توافقی که از نظر ما خوب نباشد پایان نخواهد یافت.
سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در بخش دیگر اظهاراتش در برنامه نگاه یک با بیان اینکه دنبال توافقی هستیم که خواسته‌ها و خطوط قرمز ما را لحاظ کند، گفت:  متون مورد مذاکره در جلسات کارشناسی بحث می‌شود و کارشناسان تا جای ممکن دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کنند تا جاییکه تصمیم گیری در خصوص موارد اختلافی به سطحی بالاتر نیازمند باشد که به معاونین می‌رسد که متن اصلی در حال بررسی توسط معاونین است و بیشتر متون کارشناسی به سطح معاونین رسیده است و برخی پرانتز‌ها و موارد اختلافی می‌ماند که به سطح وزرا می‌رسد.

وی افزود: هیچیک از متون ما چه ضمایم و چه متن اصلی کامل نشده است و همزمان جلسات مختلف جریان دارد.

عراقچی در خصوص زمان نهایی شدن مذاکرات نیز گفت: تلاش خود را می‌کنیم و ممکن است ظرف 2 روز آینده متون در سطح معاونین نهایی شود و برخی بخش‌ها به وزرا برسد. فکر نمی‌کنم تمدید لازم باشد اما اگر لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد. ما اجازه نمی‌دهیم زمان برای ما تصمیم بگیرد آنچه برای ما تصمیم می‌گیرد اصول و چارچوب‌های ماست که توسط بالاترین سطوح کشور به ما ابلاغ شده و ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم. قطعاً مذاکرات با توافقی که از نظر ما خوب نباشد پایان نخواهد یافت.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه یک مشکل فنی وجود دارد این است که از نظر فنی 3 ماه طول می‌کشد و کاری که آنها باید انجام بدهند از نظر فنی زمانی نمی‌برد، گفت: همزمان کردن این دو موضوع یک معضل است که راه حل‌هایی پیشنهاد شده و اصل همزمانی برای ما مهم است و امیدواریم به راه حل‌های معقولی در این زمینه برسیم و اصل متناظر بودن راه حل‌ها لحاظ شود. در حوزه هسته‌ای کماکان برخی مسائل جزیی‌تر و کلان راه‌حل ها پیدا و حتی نگارش شده است.

ویگفت: بودن ضمیمه نشان می‌دهد که این ضمیمه از یک برنامه غیر قانونی در شورای امنیت تبدیل به برنامه قانونی از نظر آن می‌شود که به کشورهای مختلف کمک می‌کند تا در بحث تحقیق و توسعه کمک کنند.

وی تثبیت و شناسایی بین‌المللی برنامه‌ هسته‌ای ایران را موضوعی مهم دانست که تیم ایرانی در این دور از مذاکرات به دنبال است. 

معاون وزیر خارجه در خصوص احتمال تمدید مذاکرات نیز گفت: تمدید مذاکرات گزینه مطلوب هیچیک از طرفها نیست و بر همین اساس تلاش همه این است که در این دوره کار به سرانجام برسد اما اینکه این اتفاق می‌افتد هنوز قابل پیش بینی نیست. اگر به 16 تیر برسیم و آنچه خواستمان است برسیم توافق خواهیم داشت و در غیر این صورت ترجیح می‌دهیم دست خالی به تهران بازگردیم.

عراقچی در خصوص محتمل‌ترین سناریوی غربی‌ها گفت: اگر به توافق برسیم و همه اسناد نهایی شود، آیا با رسیدن به آن می‌توان گفت که توافق داریم که جواب منفی است. باید مراحل قانونی در کشورها طی شود که در آمریکا کنگره خواسته که این نهاد توافق را بررسی کند و مجلس ما نیز در مصوبه اخیر خود خواست که به این نهاد ارائه شود و اگر در 16 تیر به یک جمع بندی از توافق برسیم هنوز توافقی نداریم تا این روال قانونی طی شود که پس از آن دولتها و کشورها اعلام می‌کنند که توافق داریم و توافق به دست آمده رسمیت می‌یابد.

وی ادامه داد: این روند یک ماه یا بیشتر زمان می‌برد و در روز توافق است که غرب تحریم‌های خود را لغو می‌کند و ایران مقدمات اجرای کار را فراهم می‌کند.اگر 16 تیر به توافق برسیم متن توافق حتما منتشر می‌شود اما روز توافق باید روند خود را در کشورها طی کند البته شورای امنیت این موضوع را تایید خواهد کرد. ترجیح است که وقتی به جمع بندی برسیم و توافق اعلام شود شورای امنیت بعد از آن قطعنامه جدید را صادر و آن را تایید خواهد کرد.

عراقچی با بیان اینکه نگارش متن طولانی شده تا همه راه‌های سوء استفاده در آن بسته شود، گفت: اگر این توافق اعلام شود و شورای امنیت آن را تصویب کند این سند محکم خواهد شد.

 +++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

عراقچی:تحریم‌های چندمنظوره قسمت سخت‌مذاکره است/لغو همه تحریم‌ها در روزتوافق ... / یکشنبه 14 تیر 94


عضو تیم مذاکره کننده گفت: بانک مرکزی و بقیه بانک‌های ما به خاطر موضوع هسته‌ای در لیست تحریم‌ها هستند و فقط یک بانک به بهانه واهی تروریسم در لیست تحریم‌هاست.
عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود در خصوص لغو فوری تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی نیز اظهار داشت: در روز توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و متوقف می‌شود و همزمان نیز اقدامات ما انجام می‌گیرد که البته همزمانی اقدامات ما و آنها مشکلی است که باید به گونه‌ای رفع شود.

معاون وزیر خارجه در خصوص امضای توافق نیز گفت: جمع بندی و رسیدن به توافق به عنوان امضای توافق یاد می‌‌شود در حالیکه این یک برنامه جامع اقدام مشترک است و نه معاهده یا پیمان که امضا شود. روز توافق هنوز تصمیمی گرفته نشده که امضایی پای آن باشد یا نه اما از نظر ما اصل امضای شورای امنیت و تصویب شدن آن در کشورهاست.

عراقچی در خصوص اینکه تحریم‌های صرفاً هسته‌ای چه بخشی از تحریم‌ها را در بر می‌گیرد گفت: بخش اعظمی از تحریم‌ها مرتبط با هسته‌ای هستند و تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم بخش کوچکی را شامل می‌شوند.

وی گفت: الان بانک مرکزی و بقیه بانک‌های ما به خاطر موضوع هسته‌ای در لیست تحریم‌ها هستند و فقط یک بانک به بهانه واهی تروریسم در لیست تحریم‌هاست.

عراقچی اضافه کرد: تحریم نفتی یک تحریم کاملاً هسته‌ای است. تحریم پتروشیمی و گاز و تحریم‌های مربوط به بیمه و کشتیرانی و بسیاری از تحریم‌های اصلی در حوزه اقتصادی،‌ تحریم‌های هسته‌ای هستند. 

معاون وزیر خارجه درباره تحریم‌های چند منظوره گفت:‌ قوانینی را کنگره آمریکا تصویب کرده است. این یک قسمت سخت مذاکره ماست.

 وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم به شیوه‌های مختلف راه سوء استفاده از این چند منظوره بودن برخی از تحریم‌ها را ببندیم ولی از نظر ما بخش اعظمی از تحریم‌ها که مرتبط با هسته‌ای هستند در اثر توافق هسته‌ای برداشته خواهند شد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

عراقچی : فاصله بین روز توافق و روز اجرایی شدن آن /قطعنامه شورای امنیت ضامن اجرایی شدن توافق است / یکشنبه 14 تیر 94


عضو تیم مذاکره کننده ایران می گوید: یک روز توافق و یک روز اجرایی شدن توافق را داریم و بین این دو فاصله زمانی وجود دارد.
عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ادامه اظهاراتش گفت:‌ وقتی قطعنامه شورای امنیت صادر شود جنبه الزام آور برای کشورها پیدا می‌کند. از نظر ما به لحاظ حقوق بین‌الملل این یک الزام حقوقی برای 1+5 و ایران ایجاد می‌کند، ولی این ممکن است برای برخی کشورها برتری حقوقی نسبت به قوانین داخلی آنها نداشته باشد.

وی گفت: در اثر این توافق طرف مقابل ملزم به تعهدات خود است. وجود قطعنامه شورای امنیت از نظر قوانین ما و مجلس مصوبه‌ای به حساب نمی‌آید که مجلس ما ملزم به اطاعت باشد و دولت ملزم به پیروی از الزامات مجلس است، اما در عین حال الزامات حقوق بین‌المللی نیز سر جایش است.

 عراقچی افزود: قطعنامه شورای امنیت به عنوان ضامن اجرای توافق نهایی برطبق الزامات حقوق بین‌الملل صادر خواهد شد و ضمانتی برای اجرایی شدن توافق نهایی خواهد بود و اگر کنگره آمریکا بخواهد رد کند، دولت آمریکا موظف است وتو کند. اگر توافق اجرایی نشود ایران حق خود را محفوظ خواهد داشت که به برنامه قبلی بازگردد.

وی در خصوص پذیرش توافق، عملیاتی کردن آن و اجرایی شدن توافق زیر نظر آژانس هم عنوان کرد: روز اول روزی است که به جمع بندی از توافق می‌رسیم و اعلام خواهد شد و بعد از آن شورای امنیت قطعنامه را صادر می‌کند. بعد منتظر می‌مانیم روال قانونی در کشورها طی شود و بعد که کشورها آمادگی خود را طی کردند، می‌شود روز توافق و بعد از آن طرف‌های مقابل تحریم‌هایشان را لغو می‌کنند و ایران هم شروع می‌کند به اقداماتی که باید صورت دهد تا زمانی که اقدامات ما به مرحله‌ای برسد که طبق توافق باید برسد آن زمان روز اجرایی شدن توافق است.

وی گفت: بین روز توافق و اجرایی شدن فاصله خواهد بود ما هنوز به توافق نهایی نرسیدیم که در این دو روز چه اتفاقی خواهد افتاد. ما انتظار داریم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: در روز اجرایی شدن توافق، تحریم‌ها لغو خواهد و اقدامات نظارتی و شفاف ساز از آن روز انجام خواهد شد. مشکلی اینجاست که هنوز حل نشده است، ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از اینکه به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت‌وگو درباره جریان دارد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که اگر این سه مرحله به ترتیب طی شود به نظر می‌رسد طرف غربی رفع تحریم‌ها را به راستی آزمایی آژانس منوط کنند، آیا این درست است؟ گفت: هنوز جمع بندی نهایی در این زمینه وجود ندارد. وقتی جمع بندی شد اطلاع رسانی می‌کنم. ما یک روز توافق و یک روز اجرایی شدن داریم.آژانس در طول اجرای توافق نهایی نقش ویژه‌ای در راستی آزمایی اقدامات ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه البته ما تجربه خوبی از همکاری با آژانس نداریم، گفت: ولی آنچه در طول برنامه جامع اقدام مشترک رخ می‌دهد مجموعه اقداماتی است که آژانس به صورت کمی انجام دهد.

عراقچی افزود: در طول دوره اجرای توافق ژنو آژانس به خوبی به وظایف خود عمل کرد. البته اینگونه نیست که با اطمینان صد در صد نسبت به آژانس رفتار کنیم.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

عراقچی:قرار نیست ظریف به تهران بازگردد/ یکشنبه 14 تیر 94


عراقچی می گوید ظریف برنامه ای برای سفر به تهران ندارد.
عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پایان گفتگوی تلویزیونی خود درباره اخبار مطرح شده پیرامون بازگشت ظریف به ایران گفت: طبق دستورالعمل‌ها عمل می‌کنیم ولی قرار نیست آقای ظریف بازگردد.

وی افزود: به طور مستمر از شیوه‌هایی که هست با تهران در تماس هستیم و گزارشات خود را رد و بدل می‌کنیم، فکر نمی‌کنم به نقطه‌ای برسیم که نیاز به سفر آقای ظریف به تهران باشد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

 رایزنی ظریف و کری تا ساعاتی دیگر ... / ساعت11:30 

وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت ١٢:٣٠ به وقت تهران برای یازدهمین بار به گفت‌وگو می‌نشینند.
 محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا قرار است ساعت ١٠ امروز به وقت محلی ١٢:٣٠ به وقت تهران برای یازدهمین بار به گفت‌وگو بنشینند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

توافق مقدماتی برای لغو تحریمها ... / ساعت11:30


یک منبع آشنا با مذاکرات هسته ای ایران گفت کارشناسان کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات به توافق اولیه در مورد متن مربوط به کاهش تحریم ها دست پیدا کرده اند.
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت: این اولین علامت قابل توجه از پیشرفت در گفتگوهاست که به کندی پیش رفته است.

با این حال، این منبع روز شنبه گفت کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود و این متن هنوز باید به وزرای امور خارجه کشورهای دخیل در مذاکرات ارائه شود یعنی مسائل با تکمیل شدن فاصله دارد.

یک دیپلمات ارشد ایران که به طور مستقیم در مذاکرات هسته ای دخیل است به سی ان ان گفت: «ما بسیاری از مشکلات را تاکنون حل کرده ایم اما هنوز مسائلی در مورد موضوعات هسته ای و همچنین تحریمها باید حل شود.»

پیش از این، یک مقام ارشد دولت آمریکا خطاب به افرادی که با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سفر می کنند گفت: «حتی وقتی که مسائل در سطح کارشناسان حل و فصل شود ، برخی مسائل همچنان مطرح می ماند که تنها وزیران امور خارجه می توانند در مورد آنها تصمیم گیری کنند.»

یک منبع که به طور مستقیم در این مذاکرات حضور دارد گفت دو طرف توافقی را اعلام می کنند مبنی بر اینکه تحریم ها لغو خواهد شد. این کار به ایران امکان می دهد در داخل اعلام کند به لغو فوری تحریم ها دست پیدا کرده است. اما تحریمها فقط در طول زمان برداشته می شود زمانی که ایران به تعهدات مختلف خود عمل کند و غرب امکان یابد به تعهدات خود در خصوص کاهش مشروط تحریم ها پایبند باشد.

این منبع افزود علاوه بر این، مبالغی نیز تحت عنوان «پاداش امضاء» بلافاصله آزاد می شود.یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت کری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بدون برنامه ریزی قبلی بعد از ظهر شنبه در هتل کوبورگ در وین دیدار کردند. این دو قرار بود دیشب نیز دیداری داشته باشند.مقامات هر دو طرف میز مذاکره گفته اند امیدوارند بتوانند به توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران دست پیدا کنند. در عین حال، دو طرف در روزهای اخیر تاکید کرده اند اختلاف هایی همچنان باقی است که موجب می شود توافق نهایی محقق شود یا شکست بخورد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

دیدار ظریف و کری تا دقایقی دیگر ... / ساعت:12:50


محمد جواد ظریف و جان کری در هتل کوبورگ وین دیدار و گفتگو می کنند.
وزرای خارجه ایران و آمریکا تا دقایقی دیگر پای میز مذاکره می نشینند. این یازدهمین دیدار این دو نفر از ابتدای هفته گذشته تاکنون است.

 محمد جواد ظریف و جان کری از ساعت ۱۰:۳۰ به وقت وین اولین دیدار کاری خود را در پنجمین روز تمدید یک هفته ای توافق ژنو، آغاز خواهند کرد.در این دیدار علاوه بر وزاری خارجه، علی اکبر صالحی، ارنست مونیز، سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، وندی شرمن و هلگا اشمید حضور خواهند داشت.از سوی دیگر قرار است امروز وزرای خارجه انگلیس و فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر به کوبورگ باز گردند تا آخرین وضعیت نگارش متن توافق جامع را با همتایان خود مرور کنند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

جلسه مهم وزرای خارجه1+5 امروزدر وین  // 14:30

فارس: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که انتظار میرود وزرای خارجه 1+5 امروز یک شنبه وین بازگردند تا توافق هسته‌ای با ایران را که طی دو روز گذشته به پیشرفتهای زیادی رسیده را نهایی کنند.خبرگزاری فرانسه افزود: در آستانه ضرب الاجل سه شنبه 7 جولای، نشانه‌ها حاکی از آن است که تلاش کارشناسان فنی و سیاسی باعث شده است که حصول توافق نهایی در دسترس باشد.پیش از این «نیکلای دو ریویر» نماینده فرانسه در گروه 1+5 به خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به وین گفت که لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور به احتمال زیاد عصر فردا (یکشنبه) در وین خواهد بود.در حال حاضر وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین سایر وزرای خارجه 1+5 و موگرینی فردا عصر یا دوشنبه صبح به وین خواهند آمد.عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران شبه گذشته به تلویزیون ایران گفت که تمدید مذاکرات در دستور کار نیست اما در عین حال میا اسیر زمان نیستیم و درصورت عدم رسیدن به نتیجه دلخواه تمدید ممکن است اتفاق بیفتد.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
سی‌ان‌ان: رفع تحریم‌ها اعلام می‌شود // 15:30

صنعت بیمه - در ادامه ادعای این شبکه آمریکایی آمده است: «تحریمها فقط به مروز زمان و موقعی که ایران به تعهدات مختلفش عمل کند برداشته خواهند شد و این موضوع به غرب اجازه می‌دهد تا همچنان بر تعهدش مبنی بر رفع مشروط تحریم‌ها باقی بماند».

یک شبکه آمریکایی در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع از مذاکرات هسته‌ای نوشت که در صورت حصول توافق نهایی، رفع تحریمها اعلام می‌شود اما اجرای آن به اجرای تعهدات ایران موکول می‌شود.

به گزارش فارس، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز شنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، مدعی شده است که در صورت حصول توافق هسته‌ای، برداشته شدن تحریم‌ها اعلام می‌شود، اما اجرای آن به بعد از اجرای تعهدات ایران موکول می‌شود.

در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک از رسیدن ایران و گروه ۵+۱ به توافق مقدماتی درباره رفع تحریمها خبر داده(+)، یک شبکه آمریکایی از منوط بودن رفع تحریمها به اجرای تعهدات تهران خبر داده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ به نقل از یک منبع که مستقیما با مذاکرات درگیر است، مدعی شد: «طرفها در موقع امضای توافق اعلام خواهند کرد که تحریمها رفع خواهند شد تا به ایران اجازه دهند در کشور خود ادعا کنند آنها رفع فوری تحریمها را بدست آوردند».

در ادامه ادعای این شبکه آمریکایی آمده است: «تحریمها فقط به مروز زمان و موقعی که ایران به تعهدات مختلفش عمل کند برداشته خواهند شد و این موضوع به غرب اجازه می‌دهد تا همچنان بر تعهدش مبنی بر رفع مشروط تحریم‌ها باقی بماند».

این ادعا در حالی مطرح شده که تهران همواره بر رفع تحریمها تاکید داشته و در همنی ارتباط خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارش داد که که تیم مذاکره ایران به ۵+۱ تاکید کرده که مخالف رفع تدریجی تحریم‌ها است و اینکه همه تحریمها باید فورا پس از امضا توافق رفع شوند.
++++++++++++++++++++

ایتارتاس: توافق بر سر راکتور اراک و فردو // 16:30

گوید ایران و شش قدرت جهان درمورد حل مسائل مرتبط با راکتور اراک و تاسیسات هسته ای فردو به توافق رسیده اند.
 به گزارش خبرگزاری ایتارتاس  یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیئت های غربی مذاکره کننده با ایران روز یکشنبه در مصاحبه با ایتارتاس گفت ایران و شش قدرت جهان درمورد حل مسائل مرتبط با راکتور اراک و تاسیسات هسته ای فردو به توافق رسیده اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی افزود :« ما به راه حل هایی دست یافته ایم و اکنون تلاش برای توافق درباره جزئیات ادامه دارد اما دو طرف رسما باید توافق خود را اعلام کنند. »

++++++++++++++++++++++
عضو هیئت ایرانی:تصویب قطعنامه شورای امنیت چند روز پس از توافق  // 17:00

عضو هیات ایرانی در وین می‌گوید: پیشرفت های "خیلی مهمی" حاصل شده و تنها یکی، دو مورد باقی مانده که احتیاج به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد.
  یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی خبر داد قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم های ایران به فاصله چند روز پس از اعلام توافق هسته ای، تصویب خواهد شد.

 بنابراظهارات این عضو هیات ایرانی در وین، به طور کلی پیشرفت های قابل توجهی طی چند روز اخیر صورت گرفته و مسایل زیادی مشخص و به نتیجه رسیده است. اینکه برخی رسانه ها _ مانند خبرگزاری آسوشیتدپرس_ اخباری مبنی بر جمع بندی کامل منتشر کرده و گفته اند مسایل در خصوص زمانبندی لغو تحریم ها به نتیجه رسیده، درست نبوده اما تا حد زیادی پیشرفت های بدست آمده ولی نهایی نشده است. هنوز بر سر برخی موارد اختلاف وجود دارد که طرفین در حال مذاکره هستند.

 طبق گفته های این عضو هیات ایرانی، مهلتی که طرف آمریکایی برای دستیابی به توافق اعلام کرده، 9 ژوئن است، چرا که اگر هیات آمریکایی نتواند تا پیش از این تاریخ، متن توافق را به کنگره ارایه دهد، کنگره وارد تعطیلات ماه آگوست خود شده و مهلت بررسی متن توافق از 30 روز به 60 روز خواهد رسید. بنابراین آمریکا سعی دارد، متن توافق را تا پیش از 9 ژوئن به کنگره ارایه دهد تا حداکثر 30 روز زمان برای بررسی آن صورت گیرد. در عین حال هیات ایرانی به منظور تمدید دوباره مذاکرت تنها برای چند روز مخالفتی نداشته ولی با تمدید طولانی تر موافق نیست زیرا آنچه برای هیات ایرانی اهمیت دارد، توافق خوب، پایدار، قابل دوام و منصفانه است.

 بر اساس این گزارش برخی رسانه های روسی ادعا کردند که هیات ایرانی اعلام کرده در صورت شکست، آنچه در روند مذاکرات محرمانه بوده را منتشر خواهد کرد، که به گفته این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده، وزیر امورخارجه ایران همواره بر توافق خوب تاکید داشته و گفته است که توافق ما، توافقی خوبی خواهد بود و در عین حال متن آن نیز منتشر می شود. این منبع آگاه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر توافق بر روی همزمانی لغو تحریم ها و تعهدات ایران، بیان کرد: در این باره نیز صحبت شده، اما مسایلی وجود دارد که در حال بحث کردن هستند. با این حال به گفته او پیشرفت های "خیلی مهمی" حاصل شده و تنها یکی، دو مورد باقی مانده که احتیاج به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد زیرا این مسایل برای ایران مهم بوده و هیات ایرانی امیدوار است در این دو مورد انعطاف هایی از طرف مقابل دیده شود. البته آقای ظریف در پیام ویدئویی خود صحبت از پیشرفت های زیاد کرده اما هنوز چیزی را نمی توان تضمین کرد.

++++++++++++++++++++
مکالمات تلفنی شنود می‌شود ظریف احتمالاً به تهران می‌آید // 18:30

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با تأکید بر اینکه این بازی (مذاکرات) نباید در زمین آمریکا دنبال شود، گفت: در صورت توافق، احتمالاً آقای ظریف هفته آینده برای مشورت به تهران می‌آید. فؤاد ایزدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در برنامه «رویداد» رادیو گفتگو، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و با بیان اینکه این بازی نباید در زمین آمریکا دنبال شود، اظهار داشت: دوستان باید مراقب عملکرد آمریکا باشند؛ آنها به دنبال راه‌هایی برای گنجاندن نظراتشان در متن هستند و از طریق بازی با کلمات اینگونه جلوه می‌دهند که به خطوط قرمز ایران اشاره دارند.

 به گزارش مهر، وی با ذکر مثالی این دیدگاه را تشریح کرد و گفت: از جمله خطوط قرمز ما این است که تحریم های مالی باید در روز اول توافق برداشته شود؛ ولی آمریکایی ها اظهار می‌دارند در قدم اول به توافق دست می‌یابیم، ایران در قدم دوم باید تعهدات را اجرایی کند و در قدم سوم برخی تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم.

 ایزدی تصریح کرد: آمریکا به ظاهر بحث تحریم‌ها و توافق را هم‌زمان امضا می‌کند و بدون اینکه طرف مقابل امضایی کند، ایران متعهد می‌شود و این مسئله ما را از چاله به چاه می‌اندازد. این استاد دانشگاه بار دیگر تأکید کرد: طرف آمریکایی تلاش دارد متن توافق را بگونه‌ای تنظیم کند که نظرات خود را در متن بگنجاند و به دغدغه های ایران به صورت ظاهری توجه شود وی افزود: از دیگر دغدغه های ایران، این بود که سایت های نظامی کشور باید محفوظ بماند؛ یکی از مقامات آمریکایی نیز این دغدغه را صحیح خوانده بود، ولی در ادامه اظهار کرد که می‌توان مکانیزمی اندیشید که آژانس بتواند به سایت های نظامی ایران ورود کند. ایزدی گفت: مخاطب ابتدا احساس می‌کند به دغدغه ایران توجه شده، ولی در عمل خواهیم دید، دغدغه های ما مورد توجه نبوده است.

 وی خاطرنشان کرد: دو طرف علاقه ندارند مذاکراتی که تمدید شده، ادامه‌دار باشد ولی در درون آمریکا برخی چهره های شاخص علاقمند به ادامه‌دار بودن مذاکرات هستند؛ از جمله مشاور قبلی اوباما که از وی خواست در رسیدن به توافق عجله نکند. مکالمات تلفنی شنود می‌شود این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر دو طرف به توافقی برسند، احتمالاً آقای ظریف هفته آینده در روز شنبه یا یکشنبه برای مشورت مجدداً به تهران باز می‌گردد؛ قاعدتاً این اتفاق باید بیفتد، چون مکالمات تلفتی در وین شنود می‌شود. ایزدی خاطرنشان کرد: اگر توافق صورت نگیرد، دو احتمال وجود دارد؛ اینکه بگویند مذاکرات شکست خورده یا اینکه مذاکرات برای چند ماه آینده تمدید شود و ممکن است در این رابطه یک متن هم منتشر شود.

+++++++++++++++
احتمال تمدید مذاکرات تا ۹ جولای // 19:00

 یک منبع آگاه در وین گفت که مذاکرات هسته ای ممکن است تا نهم جولای تمدید شود. به گزارش انتخاب، به گفته ی این منبع، هیئت ایران هرگز ضرب الاجلی تعیین نکرده و آماده است تا به نتیجه رساندن گفتگوهای اتمی در وین بمانند. وی با اشاره به اختلافات باقی مانده در مذاکرات گفت: برخی مسائل مربوط به تحریم ها و قطعنامه شورای امنیت دو اختلافی هستند که وزرای خارجه باید در مورد آن ها تصمیم گیری کنند. لازم به ذکر است که طرفین اخیرا با عبور از ضرب الاجل سی ام جولای، مذاکرات هسته ای را تا هفتم جولای تمدید کردند.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 / یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

 بلومبرگ: توافق قریب الوقوع است // یکشنبه 14 تیر 94

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک از قریب الوقوع بودن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.
پایگاه خبری بلومبرگ با قریب الوقوع خواندن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به نقل از منابع دیپلماتیک در وین گزارش داد؛ بیشتر هفته گذشته بر روی اعتمادسازی میان آژانس و ایران صرف شد.
 به گزارش ایسنا براساس این گزارش، آژانس ایران را متهم به عدم همکاری کافی با این سازمان می‌کند، در مقابل ایران آژانس را متهم به تبعیض علیه خود می‌کند. بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود گزارش داد، طرفین بر روی 2 لیست از سایت‌ها که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز به اطلاعاتی درباره آنها دارند تمرکز کرده‌اند. یک لیست روی گامهای مورد نیاز برای شفاف سازی درباره فعالیتهای گذشته ایران متمرکز است و لیست دوم شامل سایتهای هسته‌ای اعلام شده و مرتبط است که نیاز است پس از شروع نظارتهای دقیق‌تر آژانس هر سه ماه مورد ارزیابی قرار گیرد.
 یک دیپلمات می‌گوید که ایران تلاش می‌کند از آنچه که دسترسی کامل به آژانس خوانده می‌شود دوری کند و خواستار آن شد که ایران تا ماه دسامبر همکاری خود را با آژانس بیشتر کند و میزان دسترسی به سایتهای خود را افزایش دهد.

+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...
+++++++++++++++++++

کری: هیچ زمان تا این حد به توافق نزدیک نبوده ایم و چیزی جز توافق خوب را قبول نخواهیم کرد // 21:30
 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: پیشرفت واقعی داشتیم و تا این حد به توافق نزدیک نبوده ایم و چیزی جز توافق خوب را قبول نخواهیم کرد.

جان کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز برخی همتایان من در حال برگشتن به وین هستند . وقت آن است که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه؟

به گزارش ایسنا وی گفت: این مذاکرات چندین سال است که ادامه داشته و در چند روز گذشته ما پیشرفت خیلی زیادی کرده‌ایم اما هنوز آن جایی که باید باشیم نیستیم به خصوص درباره برخی مسایل اساسی. کری افزود: حقیقت این است که کاملا با ظریف موافقم که هیچ وقت تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم. هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. اگر دو طرف تصمیم‌های سختی را اتخاذ کنند می‌توانیم در همین هفته جاری به توافق برسیم. اما در صورت این که دو طرف تصمیم‌های لازم را اتخاذ نکنند به توافق دست نخواهیم یافت.

کری همچنین تاکید کرد:‌ کارشناسان دو طرف به سختی در زمان باقی مانده تلاش خود را می‌کنند و هم اکنون ما در حال مذاکره در خفا در پشت درهای بسته هستیم و در زمان مناسب اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه ها خواهیم گذاشت. کری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ضرب الاجل تمدید خواهد شد؟ گفت:‌ هم اکنون تلاش می کنیم تا در مدت باقی مانده مذاکرات را به اتمام برسانیم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا به این هدف برسیم.

کری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال شکست مذاکرات نیز وجود خواهد داشت؟ گفت: بله اگر به توافق نرسیم و تمایل برای دستیابی به این هدف وجود نداشته باشد همانند آنچه که اوباما گفت حاضریم در هر لحظه از مذاکرات پا پس بکشیم.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: از زمان ورود به مذاکرات همواره تاکید کرده ایم که خواستار دستیابی به یک توافق خوب هستیم و قرار نیست برای دستیابی به یک توافق به حاشیه برویم چرا که هم اکنون همه دنیا و متخصصان هسته‌ای در حال نظاره کردن این مذاکرات هستند و نمی خواهیم اقدامی را انجام دهیم که بعدها باعث شرمندگی ما شود. وی بدون توجه به تاکید مقامات ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و گزارش های آژانس مبنی بر عدم انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز افزود: همانطور که اوباما تاکید کرده است باید چهار مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کاملا مسدود شود.

او همچنین گفت:‌ طرف ایرانی نیز به سختی در حال تلاش هستند و به همین دلیل این دور از مذاکرات از دورهای پیش متفاوت است و امیدواریم بتوانیم به دنیا نشان دهیم که کشورها می توانند در کنار هم قرار بگیرند و کارهای بزرگی را انجام دهند اما هنوز به آنجا نرسیده ایم.

وی تاکید کرد: ضرب‌الاجل پایان مذاکرات همان 7 جولای است.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

فابیوس: مذاکرات باید در 72ساعت آینده پایان ‌یابد // 22:00
 
وران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت: همانطور که از قبل خودم را متعهد می دانستم برای مرحله ای از مذاکرات که باید آخرین باشد به وین امده ام. این مذاکرات 12 سال است شروع شده و باید در 72 ساعت پایان یابد.
وزیر خارجه فرانسه پیش از ورود به هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: از حالا به بعد سوال اصلی در میز مذاکره این است که آیا ایرانی ها قبول می کنند خواهند کرد که یک قرارداد روشن در مورد مسائلی که هنوز راستی ازمایی نشده ببندند؟
به گزارش ایرنا فابیوس گفت: امیدواریم به سمت یک توافق ودر جهت امنیت و صلح پیش برویم ولی همه چیز باید راستی ازمایی شود. ما اکنون هم همان موضعی راداریم که ازابتدا داشتیم.
+++++++++++++++++++
جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای وین تیر94 // یکشنبه 14 تیر 94
 این صفحه بصورت لحظه ای با خبرهای جدید بروزرسانی می شود ...

+++++++++++++++++++

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان