کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

دلیل افزایش اجاره ‌بهای مسکن در زمان کاهش قیمتها و رکود بازار مسکن چیست؟ // 7 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه


دلیل افزایش اجاره ‌بهای مسکن در زمان کاهش قیمتها و رکود بازار مسکن چیست؟  // 7 مرداد 94


در روزهایی که مسکن در رکود به سر می‌برد، رقابت میان دو بازار خرید و فروش و رهن و اجاره بیش از پیش شده؛ به گونه‌ای که در آخرین‌ گزارش‌ها از اقتصاد بازار مسکن افزایش 16درصدی نرخ اجاره‌بها نمود یافته‌است.
 در آخرین گزارش فصلنامه اقتصاد مسکن متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان در تهران در بهار امسال در مقایسه با زمستان سال ۹۳ معادل چهار درصد کاهش یافته اما نرخ اجاره‌بها در سه ماه اول امسال با شیب ملایم ۱۶ درصدی همراه شده‎است.

 به گزارش اقتصادنیوز، وزارت راه‌ و شهرسازی در گزارش خود به افزایش 16درصدی اجاره‌بها مسکن اشاره کرده و آورده که‎ روند فصلی قیمت مسکن از ابتدای سال 1390 تا پایان بهار سال 1394 در شهر تهران حاکی از این است که قیمت مسکن از بهار سال 1392 با ثبات نسبی مواجه شده و در حدود 40 میلیون ریال به ازای هر متر مربع دارای نوسانات اندک تا سه میلیون ریال بوده است.

 در این گزارش آمده است که بازار اجاره مسکن شهر تهران از ابتدای سال 1390 تا بهار سال 1394 اجاره‌بها دارای شیب ملایم صعودی بوده و در هر فصل به طور متوسط 16 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین بررسی نوسانات فصلی سه سال اخیر نشان می‌دهد که عمدتاً در فصل بهار و تابستان (فصول جابه‌جایی بیشتر مستأجران)، اجاره‌بها افزایش می‌یابد و در فصول پاییز و زمستان اجاره‌بها با کاهش یا ثبات مواجه می‌شود.


 چرایی افزایش نرخ اجاره‌نشینی در دو سال اخیر
 اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا درست در زمان رکود بازار مسکن ،‌ اجاره‌بها هر روز بیشتر از روز قبل شده‌است؟ در این باره برخی کارشناسان تقصیر را بر گردن بازار خرید و فروش می‌اندازند و برخی دیگر عوامل متعدد دیگر را دخیل می‌دانند.

 در این میان ، کیوان شادمان، کارشناس بازار مسکن  به اقتصادنیوز گفت: شاید دلیل افزایش اجاره‌بها و استقبال از اجاره‌نشینی بیش از گذشته به نرخ سودهای بانکی برگردد . وقتی متقاضی خرید مسکن متوجه می‌شود که نگهداشتن پول در بانک با سود قابل توجهی همراه است ، بنابراین بخشی از پول خود را به بانک می‌گذارد و بخشی را به رهن و اجاره اختصاص می‌دهد .

 به گفته وی، درهمین زمان برخی از مالکان نیز از فروش ملک خود ممانعت می‌کنند و به رهن و اجاره واحد مسکونی خود می‌پردازند . بنابراین هم پول رهن را در بانک می‌گذارند و هم اجاره ماهانه دریافت می‌کنند.

 شادمان افزود:به نظر می‌رسد تا زمانی که نرخ سود بانکی تا این اندازه است، اجاره‌نشینی با استقبال همراه باشد و بازار خرید و فروش در سکوت بیشتری به سر ببرد.
 
 در  آخرین گزارش اعلام شده از آمار معاملات مسکن در فصل بهار سال 1394  آمده است که اجاره‌بها نسبت به فصل قبل و فصل مشابه قبل به ترتیب با افزایش 10.6و 11.5درصدی همراه بوده که بیشترین اجاره‎بها به ترتیب متعلق به مناطق 1، 3، 2 و 6 و کمترین قیمت متعلق به مناطق 19، 18، 20 و 17 می‌باشد.

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان