کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶همه چیز درباره موشکهای بالستیک «دانگ‌فنگ» عربستان و مقایسه آن با قدرت موشکی ایران >>>قدرت موشکی عربستان چقدر است؟

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>>همه چیز درباره موشکهای بالستیک «دانگ‌فنگ» عربستان و مقایسه آن با قدرت موشکی ایران

>>>عربستان چه موشکهایی دارد و قدرت موشکی عربستان چقدر است؟

 

وب سایت بورس نگار - درحالیکه در چند مدت اخیر تمرکز بر قدرت موشکی ایران با جنگ تبلیغاتی ترامپ در دنیا بیشتر شده صحبتهای چند روز قبل رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض مبنی بر اینکه "تنها 4 موشک بالستیک «دانگ‌فنگ» برای نابودی تهران کافی است!" ما را بر آن داشت تا نگاهی به قدرت موشکی عربستان داشته باشیم که تا به حال اطلاعات بسیار کمی درباره آن منتشر شده با ما در ادامه همراه باشید ...

 

>>شروع موشکی شدن عربستان با خرید موشک های بالستیک دانگ فنگ 3 از چین
از پیشخوان رسانه ها - دراواسط دهه 1980 عربستان برنامه نیروی موشکی بالیستیک خود را پی ریزی کرد. در آن زمان نه کشورهای مسلمان نظیر پاکستان از برنامه موشکی قابل توجه برخوردار بود و نه کشورهایی مانند کره شمالی. تنها کشور تولیدکننده موشکهای بالستیک که تمایل به صادرات محصولات موشکی خود داشت کشور چین بود. مقارن با پایان دهه 1980 چین با صادرات یک موشک بالستیک مجهز به سرجنگی متعارف برای صادرات به عربستان موافقت کرد. سلاحی که انتخاب شد موشک میانبرد بالیستیک دانگ فانگ-3 بود . اولین موشک در سال1988 به عربستان تحویل داده شد. در مورد تعداد موشکهای تحویلی منابع آمار متفاوتی را ذکر کرده اند. از 30 فروند موشک و 9 لانچر تا 120 موشک و 12 لانچر . موشک دانگ فنگ-3 نخستین موشک دوربرد عملیاتی چین است. موشک یک مرحله ای سوخت مایع شبیه موشک R14 روسها بود که دارای برد ۳۳۰۰ کیلومتر بود . این اولین موشک چینیها بود که به انها توان هدف قرار دادن برخی پایگاه های نظامی امریکا را در جنوب شرقی اسیا از جمله پایگاه های امریکا در جزیره گوام را ممکن می ساخت . نسخه های موشکی که چین به عربستان تحویل داده دارای حداکثر برد ۳۰۰۰ کیلومتر و کلاهک متعارف ۲/۲ تنی هستند. مانند دیگر موشک های بالستیک برد بلند این موشک ها نیز دقت چندانی ندارند ولی با توجه به کلاهک سنگین آنها برای هدف قرار دادن شهرهای بزرگ مناسب هستند. برد این موشک ها کل خاورمیانه تا بخش هایی از اروپای غربی و هند و همچنین بخش های زیادی از افریقا را میتواند پوشش دهد.

 

+بیشتربخوانید: همه چیز درباره خرید «اس۴۰۰» توسط ترکیه، چرا امریکا مخالف خرید «اس۴۰۰» روسی است؟
+بیشتربخوانید:>> تفاوت «اس300» با «اس«400» چيست؟ همه چيز درباره موشك «اس«400»
++بیشتربخوانید:>> کدام کشورها سامانه اس 400 دارند؟

 

>>استناد به مقاله ای در روزنامه ديلی تلگراف لندن
در رابطه با قدرت موشکی عربستان منابع کمی موجود است بطور مثال در این رابطه مقاله ای در سال 2014 در روزنامه ديلی تلگراف لندن منتشر شده که به موضوع قدرت موشکی عربستان پرداخته :

روزنامه ديلی تلگراف لندن نوشته بود بر پايه تجزيه و تحليل کارشناسان موسسه مطالعات دفاعی جينز بريتانيا از تصاوير يک پايگاه نظامی در عربستان سعودی، اين کشور شماری ازموشک های بالستيک خود را به سوی ايران و اسرائيل نشانه گرفته که يکی از دو سکوی پرتاب اين موشک‌ها به طرف تهران و ديگری به طرف تل آويو جهت‌گيری شده است.

 به نوشته اين روزنامه، موشک‌های ياد شده از نوع موشک‌های بالستيک «دانگ فِنگ ۳» چينی با سکوهای پرتاب متحرک است و در يک پايگاه نظامی در ۲۰۰ کيلومتری جنوب غربی رياض در عمق شبه جزيره عربستان قرار دارد. اين موشک‌ها قابليت حمل دو تن مواد منفجره را دارند. يک موشک يک مرحله‌ای با سوخت مايع و برد ۲۰۰۰ کيلومتر است.

نوع بهينه‌سازی شده آن «دانگ فنگ ۳ آ» نام دارد و به باور کارشناسان کلاهک آن در مقايسه با مدل قبلی سبک‌تر و حداکثر برد آن ۴۰۰۰ کيلومتر است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان نوع بهينه‌سازی شده موشک «دانگ فنگ ۳» را در اواخر دهه 80 ، با کلاهک حاوی مواد منفجره قوی(2.2 تن) از چين دريافت کرده است.


در مقايسه با موشک‌هایی که ايران دراختيار دارد و انواع موشک‌هایی که چين در سال‌های اخير ساخته موشک‌های «دانگ فنگ ۳»، حتی نوع بهينه‌سازی شده آن، موشک‌های پيشرفته ای نيستند ولی با توجه به برد 3000 کیلومتری و سرجنگی 2200 کیلیویی می تواند در شهرهای بزرگ تخریب بالایی داشته باشد و استقرار اين موشک‌ها در جهات از پيش تعيين شده حاکی از آن است که استفاده سريع و بدون فوت وقت از اين سلاح‌ها ، در صورت نياز، مد نظر عربستان است.

با نگرش به اينکه وجود پايگا‌هایی مانند اين پايگاه موشکی عربستان در نهايت از چشم ماهواره‌های جاسوسی و سازمان‌های اطلاعاتی غرب پنهان نمی‌ماند و رياض از اين امر آگاه است، برخی از کارشناسان براين باورند که نشانه‌روی موشک های دانگ فنگ به سوی اسرائيل ميتواند يک نمايش حساب شده رياض برای جهان عرب باشد.

جدا از سلاح‌های متعارف، عربستان کوشش‌هایی را برای دستيابی به کلاهک‌های هسته‌ای نيز انجام داده. سايت «سعودی ديفنس دات کام» ۲۳ ژوییه ۲۰۱۲ به نقل از برخی رسانه‌های اسرائيلی، نوشته بود که مقام‌های سعودی برای تهيه کلاهک‌های هسته‌ای قابل نصب بر روی موشک‌های باليستيک با همتايان چينی و پاکستانی نیز گفت و گو کرده‌اند.

 

 


>>>خرید موشکهای پیشرفته تر دانگ فنگ 21 از چین
>>در همین رابطه مقاله ای در نیوزویک نشان می دهد عربستان بعد از خرید موشک های دانگ فنگ3 در اواخر دهه 1980 ، موشکهای دانگ فنگ 21 را نیز در سالهای 1998 تا 2007 از چین خریداری نموده:

پایگاه خبری المختصر به نقل از نشریه آمریکایی نیوزویک نوشت عربستان در سال 2007 از چین موشک های پیشرفته بالستیک خریداری کرده اما این خبر را پیشاپیش رسانه ای نکرده بود. به گزارش واحد مرکزی خبر در این خبر به نقل از منبع مطلع آمده بر خلاف توافق موشکی ریاض و پکن در سال 1988 که بدون آگاهی آمریکا امضا شده بود، عربستان آمریکا را از توافق های موشکی سالهای اخیر خود مطلع می کند.

توافق موشکی عربستان با چین شامل موشک های DF-21 می شود که در مقایسه با موشک های DF-3s که ریاض پیش از این در اختیار داشت بسیار پیشرفته تر است. کارشناسان می گویند موشک DF-21 برد کمتری نسبت به DF-3a دارد اما قدرتمند تر و بسیار دقیق تر است و موشکی تک مرحله ای سوخت جامد محسوب می شود و دارای برد 1700 کیلومتر و دقت 30 متر است.


    


>>ژنرال سابق سعودی: تنها چهار فروند از موشک‌های دانگ‌فنگ ما برای نابودی تهران کافیست!
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «انور عشقی» رئیس مرکز تحقیقات راهبردی ریاض روز 12 فروردین 97 در مصاحبه با خبرگزاری روسی ‌اسپوتنیک، تهدید کرد عربستان موشک «دانگ‌فنگ» دارد که می‌تواند تهران را هدف قرار دهد.

 وی در این مصاحبه مدعی شد کشورش خواستار جنگ نیست اما در صورت اقدام جنگی ایران علیه خود به آن پاسخ خواهد داد. این ژنرال بازنشسته سعودی در ادامه در اظهاراتی تهدید‌آمیز گفت عربستان از موشک‌های دوربرد چینی «دانگ فنگ» برخوردار است که تنها 4 فروند از آنها برای نابودی تهران و یک فروند از آنها برای نابودی صعده، پایتخت یمن، کافی است!

وی اضافه کرد اگر ایران هر منطقه‌ای از عربستان را هدف قرار دهد، عربستان هم در مقابل، تهران و صعده را هدف قرار خواهد داد. در ادامه با این ادعا که ایران حاکمیت ملی کشورهای دیگر را نقض و برای متحدانش موشک ارسال می‌کند گفت فشارهای کنونی جامعه بین‌المللی برای تغییر رفتار تهران کافی نیست.//منابع: باشگاه خبرنگاران جوان// فارس نیوز // وب سایت جنگاوران // جام نیوز // دیلی تلگراف // نیوزویک

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان