کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶چه کالاهایی دلار 4200تومانی میگیرند؟ تکمیلی: ۷۵ کالای دیگر مشمول دلار 4200 شدند؛ بسته ارزی با بازارها چه می‌کند؟/13شهریور97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 25 دقيقه


>>دلار 4200 تومانی به چه کالاهایی تعلق می گیرد؟

بسته ارزی جدید با بازارها چه می‌کند؟ آینده بورس چه می شود؟ + ارزیابی 7 کارشناس از آینده اقتصاد/15مرداد97

>>تکمیلی: جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی در بازکردن صرافی ها شامل چه نکاتی است؟

>>تکمیلی2: ۷۵ قلم کالای دیگر ارز رسمی 4200 می‌گیرند؛ 13شهریور97

وب سایت بورس نگار - سرانجام بسته جدید ارزی بانک مرکزی با حضور همتی در تلویزیون رونمایی شد کلیت اعلام شده در بسته برای بدلیل رسمیت دادن به نرخ توافقی برای ارز صادراتیها مطلوب ارزیابی میشود به گفته همتی تقسیم بندی بازار ارز فقط به دو دسته کالاهای اساسی وغیر اساسی خواهد بود. اما دلار 4200 تومانی به چه کالاهایی تعلق خواهد گرفت؟ آیا این بسته می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازارهای مالی کشور بگذارد؟

 

بازار سکه، طلا و ارز - شب گذشته جدیدترین سیاست ارزی توسط همتی رئیس جدید بانک مرکزی رونمایی شد. اما آیا این بسته می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازارهای مالی کشور بگذارد؟ همتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی نرخ رسمی دلار را 4200 تومان اعلام و سازوکار بازار ثانویه ارزی را تشریح و عنوان کرد که دیگر معاملات دلار با نرخی غیر از نرخ اعلامی دولت قاچاق نیست و صرافی‌ها می‌توانند فعالیت‌های ارزی خود را از سر بگیرند. اما این سیاست چه اثراتی به همراه دارد؟

+++++++++++++++++++++++++

تکمیلی1: >>دلار 4200 تومانی به چه کالاهایی تعلق خواهد گرفت؟

🔹وزیر صنعت: مواد ضروری و پرمصرف از جمله برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد و گرم، گوشت مرغ، تخم مرغ، قند و شکر، روغن، کنجاله سویا، دانه روغنی شویا، ذرت، جو، دارو و تجهیزات ضروری پزشکی، لاستیک سنگین، شکرخام، حبوبات شامل عرس لوبیا نخود لپه، کاغذ روزنامه، کاغذ چاپ و تحریر، خمیر کاغذ، چای خشک خارجی، روغن خام، روغن خوراکی و نیمه جامد و مایع، انواع بذر، سموم تکنیکال شیمیایی، انواع کود شیمیایی، داروهای دامی ضروری و ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی مثل کمباین و نشاکار برنج جزو لیست کالاهای اساسی است که ارز بانکی به آنها تعلق خواهد گرفت./ایسنا

+بیشتربخوانید: پس از سقوط دلار؛ بانک‌ها دلار را از مردم چند می‌خرند؟ /مهر97

+++++++++++++++++++++++++++

>>تکمیلی2: ۷۵ قلم کالای دیگر ارز رسمی 4200 می‌گیرند؛ 13شهریور97

 فهرست مشمولان جدید دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد. مطابق نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس‌کل بانک مرکزی فهرست جدید مشتمل بر ۷۵ قلم کالا است که در گروه کالاهای اساسی و ضروری جانمایی شده‌اند. طبق سیاست جدید ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده ، تنها گروه کالایی «یک» که عمدتا شامل دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی می‌شود، می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند و کالاهای دیگر باید از محل بازار دوم تامین ارز شوند. پیش از این نیز ۲۵ ردیف کالایی مشمول ارز با نرخ رسمی معرفی شده بود.
+
حال لیست دوم کالاهای اساسی اعلام شده از سوی متولی صنعت و تجارت کشور برای استفاده از ارز رسمی (شامل ۷۵ قلم کالا)، تکمیل‌کننده فهرست قبلی کالاهای اساسی از سوی متولی بخش صنعت اعلام شده است. وزیر صنعت با ارسال نامه‌ای به همتی با موضوع فهرست تکمیلی کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی اعلام کرد که بانک مرکزی مجاز است نسبت به تامین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی) اعلامی از سوی وزارت صنعت، به نرخ رسمی ارز اقدام کند. به گفته وزیر صنعت، بدیهی است، هرگونه تاخیر در اعمال ضوابط و سیاست‌های ابلاغی دولت منجر به کمبود کالایی و بروز مشکلات متعدد در تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری می‌شود که تبعات آن متوجه آن حوزه خواهد بود. از این‌رو ضمن تاکید برعملیاتی کردن موارد فوق، فهرست تکمیلی کالاهای اساسی مشمول ارز رسمی که مشتمل بر تعداد ۷۵ قلم کالا به همراه کد HS هشت رقمی که با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط احصا شده، اعلام می‌شود. بخشی از کالاهای اساسی مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات که در فهرست جدید (شامل ۷۵ کالا) اعلام شده، عبارتند از: «خمیر کاغذ، مواد اولیه تولید کاغذ»، ‌«ورق حلب روغن»، «لاستیک، کائوچوی طبیعی»، فویل آلومینیوم، پودر ژلاتینه، پودر کاکائو، پلی‌اتیلن، نشاسته، اسانس و فیلیور، آنزیم و رنت، کیت تشخیص آنتی‌بیوتیک در شیر، پنیر مایه کنسانتره‌های آنها، قوطی و جعبه چند لایه به‌هم فشرده از لایه‌های متفاوت به شکل پاکت، رنگ و اسانس، مرکب چاپ، بلنکت چاپ، چسب، ماشین‌آلات و دستگاه‌های تهیه لبنیات، ماشین‌آلات فریمینگ بطری،‌ ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای پر کردن، بستن و درزگیری یا پرچسب زدن بطری و ظروف فلزی استوانه‌ای، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای بسته‌بندی کردن یا لفاف کردن کالاها و سایر ماشین آلات تاسیسات.   در بخشنامه قبلی اعلامی برای کالاهای اساسی مشمول ارز رسمی که در ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام شد، کالاهایی از جمله برنج خارجی، گندم، گوشت گوشت مرغ، تخم‌مرغ، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی، انواع بذر، شکر خام، روغن خوراکی نیمه‌جامد و مایع، روغن‌خام،  انواع دانه‌های روغنی(سویا)، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، خمیر کاغذ، چای خشک خارجی، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساسی مانند کمباین و نشاء‌کار برنج برای تخصیص ارز معین شد.

در بخشنامه ابلاغ شده جهانگیری، تاکید شده بود که بانک مرکزی مجاز است نسبت به تامین کالای فهرست گروه یک (شامل کالای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی) اعلامی از سوی وزارت صنعت به نرخ رسمی ارز اقدام کند. همچنین وزارت صنعت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت نسبت به بازنگری و به‌روزرسانی فهرست کالای مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی اقدام کند. در بخش دیگری از این بخشنامه تاکید شده وزارتخانه‌های صنعت، کشاورزی و بهداشت موظفند کنترل و نظارت لازم را به‌منظور حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی، ‌ضروری،‌ دارو و تجهیزات پزشکی وارد شده براساس فهرست، بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده‌فروشی به‌عمل آورند. همچنین براساس ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری، تامین ارز برای واردات سایر کالاها غیر از کالاهای موضوع بند یک این تصویب‌نامه، در بازار دوم ارز و از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به‌ویژه فرآورد‌ه‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، سنگ‌آهن، محصولات فولادی و فلزات رنگی و خدمات انجام می‌گیرد.
+

>>تکمیلی3: جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی در بازکردن صرافی ها شامل چه نکاتی است؟


1️⃣ خرید و فروش ارز صادرکنندگان فقط در سامانه نیما انجام می شود ولی با نرخ بازار آزاد؛
🔹 هنوز مشخص نیست ارزهای خرد مسافرت و درمان و ... چگونه تامین می شود


2️⃣ هر صرافی می‌تواند ارز خود را در سامانه نیما یا مستقیماً از خود صادرکننده بخرد، یا از صرافی دیگر بخرد، یا از سایر بانک‌ها بخرد/ صرافی فقط ۳ روز کاری فرصت دارد ارزهای خریداری شده خود را بفروشد
🔹 این بسیار خوب است ولی نحوه نظارت بر ارزی که صرافان دستی می خرند هم باید مشخص شود و اینکه ظرف 3 روز این ارز را بفروشند


3️⃣ نرخ فروش ارز صادراتی توسط صرافان فقط می‌تواند ۱ درصد بالاتر از نرخ خرید مندرج در سامانه سنا و نیما باشد
🔹 این هم سود معقولی برای صرافان است و به مردم هم اجحاف نمی شود. باید مکانیسم نظارت در این مورد هم شفاف و مشخص باشد


4️⃣ خرید و فروش ارز خرد صرفا در سامانه سنا قابل انجام است
🔹 اگر ارزی خارج از این سامانه خرید و فروش شود چه راهکاری برای کشف و برای جریمه متخلفان وجود دارد؟


5️⃣ فروش اسکناس ارز می‌بایست صرفاً برای مصارف خدماتی درنظر گرفته شود
🔹 این بند هم معقول است اما نحوه شناسایی و مدارکی که پیوست این بخشنامه است و چگونگی راستی آزمایی و سقف قابل تخصیص به هرکدام مشخص نیست. این مهمترین اشکال این بسته است.


6️⃣ به صرافان اجازه داده می شود ۵ درصد حوالجات صادراتی را تبدیل به اسکناس کرده و به کشور وارد کنند
🔹  این هم بند خوبی است اما مهم آن است که این بندها به خوبی هم اجرا و روش نظارت بر آن مشخص باشد. این بسته اشکالات ریز بسیاری دارد که می تواند پاشنه آشیل طرح بانک مرکزی شود. باید با دقت بیشتری همه ابعاد آن بررسی و بصورت مداوم پالایش شود//اقتصاد آنلاین

++++++++++++++++++++++++++++++++++

در این مورد اغلب کارشناسان معتقد هستند این بسته ارزی می‌تواند در کوتاه‌مدت نرخ دلار را با کاهش‌هایی مواجه کند اما تاثیر بلندمدت بر بازار ارز مشروط به ملزومات دیگری است. در بازار سرمایه نیز هرچند رکوردهایی پیش‌بینی می‌شود اما تاثیر بلندمدت بر این بازار نیاز به اجرای سیاست‌های مکملی دارد. وضعیت در بازار طلا نیز مشابه دو بازار دیگر به نظر می‌رسد و باید دید با گذشت زمان روند بازارها چه تغییراتی می‌کنند.پاسخ 7 کارشناس خبره به این سوال را در این گزارش بخوانید.
+
7
+
>> ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه: آینده بورس در روزهای اجرای بسته ارزی چه می شود؟


ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اگر شاخص بورس کالا بر اساس دلار ثانویه باشد به شدت می‌تواند بر روی بازار تاثیر مثبت بگذارد. همچنین اگر دلار ثانویه عدد بااهمیتی در حد هشت هزار تومان باشد، محرک جدیدی برای رشد شرکت‌ها خواهد بود.

آینده بورس در روزهای اجرای بسته ارزی/هر روند صعودی قوی اصلاحاتی هم دارد
ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر سیاست‌های ارزی و بازار ثانویه بر بازار سهام گفت: «امروز خبر قطعیِ تبدیل شدن ارز شرکت‌های پتروشیمی و فلزی-معدنی به دلار بازار ثانویه رسید و با توجه به اینکه طی ۱۰ روز گذشته بازار بر اساس شایعه این خبر عمل و معامله کرده، ما شاهد رشد بااهمیتی در بازار سهام تا به امروز بودیم. بنابراین طبیعی است که وقتی با شایعه بازار رشد کرده با خودِ خبر به تعادل برسد. این مساله کاملا قابل پیش‌بینی بود، به هر حال بسیاری در سود هستند و تصمیم به شناساییِ سود می‌گیرند.»

او در رابطه با سودآوری شرکت‌ها پس از اجرای این سیاست گفت: «تقریبا بر کسی پوشیده نیست که با توجه به وضعیتی که در دلار پیش آمده سودآوری شرکت‌ها می‌تواند تا دو برابر رشد کند. نکته‌ای که در مورد شرکت‌ها در حال حاضر وجود دارد این است که ما دلارِ بازار ثانویه را چه عددی در نظر بگیریم. شایعات مختلفی در این زمینه وجود دارد. برخی می‌گویند که در بازار ثانویه دلار قرار است به قیمت ۹ هزار تومان معامله شود و بعد دولت با عرضه‌های خود قیمت را به هشت هزار و ۵۰۰ تومان کاهش دهد. در نقطه مقابل برخی عدد پنج هزار و ۵۰۰ را مطرح می‌کنند و اعداد بسیار متفاوت است و تضاد در این مساله، تحلیل‌پذیری آن را کاهش می‌دهد.»

این کارشناس بازار سهام همچنین افزود: «هنوز مشخص نیست که شاخص بورس کالا بر اساس دلار ثانویه یا دلار جهانگیری یا همان چهار هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. این آیتم بسیار مهمی است چرا که نیمی از محصول شرکت‌ها در همین بازار به فروش می‌رسد. امروز، دوشنبه قرار است جلسه‌ای در مجلس برگزار شود مبنی بر اینکه نرخ بورس کالا به چه صورت باشد. تعیین تکلیف این قضیه به خصوص اگر دلار ثانویه باشد به شدت می‌تواند تاثیر مثبت بر روی بازار بگذارد و شوک مثبتی به آن بدهد. از سوی دیگر، دلار ثانویه که قرار است از فردا یعنی سه‌شنبه معامله شود، اگر عدد بااهمیتی در حد هشت هزار تومان باشد، محرک جدیدی برای رشد شرکت‌ها خواهد بود. بنابرین شواهد نشان می‌دهد که ما دو آیتم مهم داریم. اول بورس کالا با چه نرخی خواهد بود که جلسه‌اش امروز برگزار می‌شود، دوم اینکه بازار ثانویه با چه نرخی قیمت خواهد خورد که سه‌شنبه تکلیفش مشخص می‌شود. این دو مساله می‌تواند آینده کوتاه‌مدت بازار سهام را تعیین کند.»

وی در مورد وضعیت بازار در بلندمدت گفت: «در بلندمدت اگر گزارش‌های ماهانه حاکی از آن باشد که تحریم‌ها بر روی فروش شرکت‌ها اثری نگذاشته، به نظرم ما شاهد رشد خواهیم بود و بالعکس اگر که شرایط به نحوی باشد که گزارش‌های ماهانه حکایت از اثر تحریم‌ها و کاهش مقدار فروش شرکت‌ها داشته باشد، این مساله می‌تواند موجب کاهش P/E در بازار سهام شود. بنابراین در بلندمدت، تحریم‌ها و در کوتاه‌مدت هم نرخ بورس کالا و نرخ بازار ثانویه تعیین‌کننده هستند. به هر صورت، بازار ریسک اصلی خود را که عدم افزایش و عدم تحقق افزایش نرخ دلار بود، از سر گذرانده و چنین ریسکی دیگر وجود ندارد. بنابراین بازار روندِ کاهشی نخواهد داشت ولی هر روندِ صعودیِ قوی اصلاحات و هیجاناتی هم دارد.»
+
6
+
>>دلار ۸ هزار تومان می‌شود
شاهین چراغی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص بسته ارزی اعلام شده دولت توسط عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: حرف‌های آقای همتی در مجموع خوب بود اما هنوز ابهاماتی در آن وجود دارد.
وی ادامه‌ می‌دهد: آیا قیمت در بازاری که تمام منابع پتروشیمی در آن معامله می‌شود مبنای قیمت‌گذاری محصولات داخلی قرار می‌گیرد یا نه؟ مواد تولیدی فولادی‌ها در حال حاضر بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی معامله می‌شود، اگر آن قیمت ارز مبنای قیمت‌گذاری قرار گیرد تورم بسیار بزرگی به کشور تحمیل خواهد شد و اگر بر مبنای آن قرار نگیرد باز رانت بین خریداران داخلی ایجاد می‌شود.
چراغی می‌افزاید: آزاد اعلام کردن واردات اسکناس و طلا باعث می‌شود عطش جامعه برای به دست آوردن طلا و ارز کم شود.
وی در ادامه می‌گوید: سیاست ارزی جدید به نظر گنگ می‌رسد و مشکل بعدی را می‌توان در اجرای این بسته ارزی جستجو کرد. صادرات مواد پتروشیمی و فولاد کشور و حمل‌و‌نقل آن با مشکل مواجه است. آقای همتی شرایطی را می‌بیند که میلیون‌ها دلار ارز به راحتی وارد کشور می‌شود؛ قبلا ارز به راحتی وارد کشور می‌شد اما از این به بعد به راحتی وارد نمی‌شود.

 

چراغی تاکید می‌کند: ورودی ارز به بازار با چالش‌های جدی مواجه است چون پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها به راحتی نمی‌توانند صادرات انجام دهند و از طرف دیگر واردات نیز بر جای خود باقی‌ست.
چراغی با انتقاد از بسته ارزی می‌گوید: بازار ارز متشکل باز که مدیریتش شناور است چه معنایی دارد؟ اگر این بازار باز است دیگر مدیریت شناور چه نقشی در این بازار دارد؟ دخالت دولت به چه صورت است؟ دولت ارز و مکانیزمی ندارد که بخواهد وارد بازار کند، چون ارزی که دولت دارد ارز حاصل از فروش نفت است که به صورت آزاد نیست؛ ارز دولت یا در کره یا در هند یا در کشورهای دیگر است و این ارز را نمی‌تواند وارد بازار کند .
این کارشناس بازارهای مالی خاطر نشان می‌کند: بسته ارزی رئیس کل بانک مرکزی بر روی کاغذ جواب می‌دهد و در عمل با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به تاثیر بازار آزاد ارز می‌گوید: اگر بازار ارز آزاد شود نرخ دلار به ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان می‌رسد و روی ۸۰۰۰ تومان متعادل می‌شود و بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ با توجه به آثار روانی نوسان خواهد داشت. شرایط بازار در چند روز آینده به شدت قیمت دلار را پایین می‌آورد اما بازهم قیمت‌ها بالا می‌رود اما نه در حد جو ۱۲ هزار تومانی که قبلا به وجود آمده بود.
 
چراغی تاکید می‌کند: اگر دولت بازار ارز را از همان ابتدا آزاد می‌کرد نرخ دلار قیمت ۸۰۰۰ تومان را به خود نمی‌دید و آن را لمس نمی‌کرد.
این کارشناس بازارهای مالی به قسمت‌های مطلوب بسته ارزی اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث واردات اسکناس و طلا و بحث سپرده‌های ارزی از نکات مثبت بسته ارزی بود اما اینکه مکانیز بازار به چه صورت است و ارز ورودی چطور به راحتی می‌خواهد وارد شود قطعا ما با چالش مواجه خواهیم شد.
وی خاطر نشان می‌کند: اثرات مثبت بسته ارزی مدت زیادی دوام نخواهد داشت. کشور باید باید تمام قوانین صادراتی و وارداتی را در جهت اجرای بسته ارزی تغییر دهد و سهولت صادرات و واردات را ایجاد کند. مانع اصلی صادرات و واردات خیلی از کالاهای کشور قوانین موجود هستند. وقتی شرایط جنگی در اقتصاد کشور وجود دارد باید آرایش جنگی در قوانین و مقررات را نیز ایجاد کنیم .
چراغی عنوان می‌کند: آقای همتی شرایطی را در نظر گرفته که کشور مانند شرایط پیش از برجام به راحتی با دنیا کار می‌کند اما شرایط دیگر آنگونه نیست. اگر ارتباط با عمان و امارات قطع شود (که در حال قطع شدن است) دیگر که نمی‌توانیم ارزی را جابه جا کنیم.
وی در پایان سخنان خود می‌گوید: رئیس کل بانک مرکزی در یک محیط آکواریومی صحبت می‌کند اما باید بداند اجرای آن در محیط اقیانوس‌ آب‌های آزاد کار بسیار دشواری است. تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالای اساسی و قشر آسیب پذیر مناسب است و جو روانی خوبی را می‌تواند برای این قشر ایجاد کند.
+
5
+
>>ثبات ارزی بسته به اجرای دقیق بسته دارد
طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی اظهار کرد: بلافاصله بعد از اجرای بسته ارزی تغییرات پدید نمی‌آید و برای رسیدن به ثبات ارزی به اجرای دقیق این بسته توسط دولت نیاز است.
در همین مورد طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: خبر داغ و در‌عین حال ناپخته است و جزئیات مصوبه دولت هنوز بیرون نیامده است. ارزیابی نرخ دلار پس از اجرا شدن بسته‌ جدید ارزی دلار به عوامل زیادی بستگی دارد اما در مجموع پشتیبانی دیگر قوا از دولت و برگزاری جلسه هماهنگی سران سه قوه توانست به نهایی شدن این بسته منجر شود و اگر مصوبه دولت هم منتشر و اعمال شود یک یا دو قدم به جلو پیش رفته‌ایم و این خودش جای امیدواری دارد.

وی با تاکید بر اهمیت نحوه اجرای بسته ارزی دولت در میزان موفقیت آن، افزود:اگر در نحوه اجرا اقدامات مناسبی صورت گرفته شود قطعا نتیجه بخش خواهد بود و تغییرات مثبتی را شاهد خواهیم بود. مظاهری تصریح کرد: بلافاصله بعد از اجرای بسته ارزی تغییرات پدید نمی‌آید و برای رسیدن به ثبات ارزی به اجرای دقیق این بسته توسط دولت نیاز است.
+
4
+
>>رویکرد واقعی کردن نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات مداوم نرخ ارز
التهابات نرخ ارز طی چند ماه گذشته که منجر به کناره‌گیری ریاست بانک مرکزی و روی کار آمدن مدیریت جدید بود، آغازش با بسته جدید سیاست ارزی همراه بود.

به عبارتی این طور برداشت می‌شود که با روی کار آمدن مدیریت جدید بانک مرکزی، وضعیت موجود آسیب‌شناسی شده و برای گلوگاه‌هایی که عوامل اصلی ایجاد التهاب در بازار ارز بوده، راهکار و سیاست جدید در نظر گرفته شده، به طوری که التهابات گذشته مدیریت شده و از نوسانات مداوم و شدید نرخ ارز جلوگیری نماید.

به عبارت دیگر سیاست جدید ارزی بر محور دو رویکرد واقعی کردن نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات مداوم نرخ ارز که خود باعث ایجاد نااطمینانی و هزینه برای کسب و کارهای مختلف می‌شود، استوار است.

نگاهی به مطالعات تجربی نشان می‌دهد که بی‌ثباتی نرخ ارز برای اقتصاد کشور زیان‌بار بوده و افزایش تدریجی نرخ ارز نسبت به حالتی که به یکباره افزایش می‌یابد، دارای اثرات زیان‌بارکمتری است.

 
این تاثیرگذاری به این دلیل است که در حالت افزایش تدریجی، اقتصاد بهتر می‌تواند خود را تعدیل نماید ولی در حالت افزایش یک‌باره، اقتصاد سرعت و قدرت تعدیل و مقابله با این شوک را ندارد و برای تعدیل به زمان نیاز دارد که این زمان تعدیل، با توجه به ساختار اقتصادی هر کشوری متفاوت است.

با توجه به دو رویکرد ذکر شده، سوالاتی در رابطه با بسته سیاست ارزی جدید مطرح می‌شود: آیا نرخ واقعی ارز در بازار ثانویه به درستی و واقعی تعیین خواهد شد؟ آیا عواملی که بر التهاب ارزی چند ماهه تاثیر گذار بوده بر بازار ثانویه نمی‌تواند تاثیرگذار باشد؟

بخش دیگر سوالات به نوسانات غیرمتعارف ارز بر می‌گردد. چه نوساناتی در ساختار اقتصادی کشور متعارف بوده و کدام نوسانات غیرمتعارف است؟

میزان و اندازه متعارف و غیرمتعارف تعیین و مشخص شده است؟ زمانی می‌توان مدیریت کارآمد بازار ارزی را داشت که نوسانات غیرمتعارف شناسایی و برای پیشگیری و مدیریت آن راهکار، استراتژی و برنامه داشت.

رونمایی از سیاست‌های جدید ارزی با بسیاری از ابهامات روبرو است و شفاف‌سازی لازم صورت نگرفته است که خود باعث می‌شود فضای نااطمینانی بازار ارز ترمیم نشده و کارآمدی سیاست‌های مزبور کاهش یابد.

 
یه عنوان نمونه مشخص نیست که آیا در بازار ثانویه عرضه ارز می‌تواند پاسخگوی تقاضای ارز باشد؟ یعنی ارز وارد شده به بازار ثانویه به اندازه کافی پاسخگوی نیاز ارزی بازار خواهد بود؟

اگر شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضای ارز وجود داشته باشد با توجه به تجربه تاریخی، دوباره نوسانات شدید ارزی به‌وجود خواهد آمد و این بر فضای کسب‌وکار تاثیر منفی خواهد داشت. به نظر می‌رسد برای ثبات نسبی در بازار ارز علاوه بر سیاست‌های ارائه شده، نیازمند آن باشد که به موضوع رانت و فساد و چگونگی مقابله با آن، افزایش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی دلالی ارز و مدیریت نقدینگی کشور هم توجه کافی شود.

این نکته قابل تامل است که تامین نرخ ارز برای ورود کالاهای گروه اول یعنی کالاهای اساسی و دارو در وهله اول نیازمند آن است که تعیین شود کشور چقدر نیاز به تامین کالاهای این گروه با توجه به نیاز داخلی دارد و پس از تعیین مقدار کالا، برآوردی از نیاز ارزی برای واردات این گروه از کالاها داشته باشد.

آیا این محاسبات انجام شده و توانایی تامین ارز با نرخ ۴۲۰۰ هزار تومانی برای کشور وجود دارد؟ نکته دیگر بایدها و نبایدهای بسته جدید ارزی است. اینکه صادرکنندگان متعهد شوند که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور وارد نمایند یا اینکه صرافی‌ها فقط به مصارف خدماتی و مسافرتی ارز بفروشند چگونه قرار است کنترل، نظارت و ارزیابی شده و پایش و رصد کامل قرار گرفته تا به اهداف مورد نظر این بسته سیاستی دست یابد و انحراف سیاستی به‌وجود نیایید؟

با توجه به مطالبی که بیان شد و سوالات دیگری که هنوز شفاف نیست به نظر می‌رسد بسته حاضر نتواند ثبات نسبی نرخ ارز را به دنبال داشته باشد. به نظر می‌رسد برای ثبات نسبی در بازار ارز علاوه بر سیاست‌های ارائه شده، نیازمند آن باشد که به موضوع رانت و فساد و چگونگی مقابله با آن، افزایش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی دلالی ارز و مدیریت نقدینگی کشور هم توجه کافی شود.
+
3
+
>>بازگشت از بی‌راهه ارزی
۱- در اول کلام بایستی از سیاسیون تشکر کرد که پس از نزدیک به چهار ماه، بالاخره به فریاد و فغان کارشناسان و فعالان اقتصادی توجه کردند و جلوی پیشروی ماشین اقتصاد به سوی بیراهه اتلاف منابع، توزیع رانت و فساد گسترده را گرفتند.

۲- به نظر نگارنده مهم‌ترین بخش این سیاست‌های جدید، تاکید رییس کل جدید بانک مرکزی بر این نکته است که: «نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و هیچ‌گاه راجع به نرخ ارز هیچ صحبتی از من نخواهید شنید» ان‌شاءاله سیاسیونی که به افسانه تثبیت قیمت خودکار بیک در دوره نخست وزیری هویدا باور دارند!! هم این نکته را بفهمند که به قیمت‌ها نمی‌توان دستور داد، دولت هم قادر متعال نیست.
+
2
+
>>رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا: بسته جدید ارزی می‌تواند در بلندمدت تاثیرات شگرفی داشته باشد

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا معتقد است روند کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه زمانی حاصل می‌شود که دستگاه‌ها به اجرای بسته جدید ارزی متعهد شوند و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنند.
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و سکه درباره بسته جدید ارزی دولت گفت: بسته جدید ارزی می‌تواند در بلند مدت تاثیرات شگرفی داشته باشد به شرط آنکه محتویات داخلی این بسته به طور تمام و کمال از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور عملیاتی شود. باید نسبت به واکنش‌های مثبت بازار نسبت به رونمایی این بسته ویژه اقتصادی مدت زمانی بگذرد تا شاهد اتفاق‌های خوب باشیم.

محمد محمدولی در پاسخ به این پرسش که اثرگذاری بسته ارزی دولت چقدر پایدار خواهد بود؟ افزود: زمانی که سیاست‌گذاران پولی و مالی کشور از چنین طرحی برای ساماندهی بازار ارز خبر می‌دهند قطعا باید تنظیم این برنامه پایدار و برای روزهای بلندمدت در نظر گرفته شده باشد. متاسفانه ایرادمان این است که برنامه‌ها در کشور ما به طور ناقص اجرایی می‌شود، معتقدیم در آینده اجرای این برنامه واکنش‌های مثبتی را در بازار به دنبال دارد، این درحالی است که عدم اجرای آن می‌تواند اثر منفی را در بازارهای مختلف به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی،مدیریت، اجرای تعهدات و برنامه‌ها از ویژگی‌هایی است که باید در حین اجرای این برنامه در نظر گرفته شود تا در آینده شاهد اتفاق‌های قابل قبولی در بازار ارز و سکه باشیم.
+
1
+
>> واکنش‌های توییتری به بسته جدید ارزی
پس از رونمایی رئیس کل بانک مرکزی از بسته جدید ارزی کارشناسان مختلف و فعالان اقتصادی واکنش‌هایی در توییتر داشتند که در این گزارش بخشی از این توییت‌ها را می‌توانید بخوانید.


رضا بوستانی، اقتصاددان:
بسته_جدید_ارزی اقرار دولت به شکست سیاست‌های مداخله‌جویانه است. شکستی که با هزینه‌ای سنگین برای اقتصاد ایران همراه بود. نباید دلار_جهانگیری که مروج رانت، فساد و ناکارآمدی بود را فراموش کرد. زیرا تاریخ دوباره آن را یادآوری می‌کند؛ البته با هزینه بیش‌تر.


مینا ورشوچی، کارشناس اقتصادی:
در حالی چند دقیقه تا شروع معاملات بورس باقی مانده است که بیش از ۱۰۰ نماد با صف خرید مواجهند. ارزش سفارش‌های پشت این صفها به ۱۳۳۰ میلیارد تومان می‌رسد. مطابق انتظارات امروز رکوردهای جدیدی در بورس تهران رقم خواهد خورد. بسته_جدید_ارزی
همانطور که انتظار می‌رفت معاملات سهام با جهشی چشم‌گیر و ادامه صف‌های خرید آغاز شد. شاخص بورس با رشد بیش از ۳۵۰۰ واحدی به کانال ۱۳۲ هزار واحدی نزدیک شده است. بسته_جدید_ارزی


رضا طهماسبی، روزنامه‌نگار اقتصادی و دبیر تحریریه تجارت‌فردا:
مهمترین نقاط قوت بسته_جدید_ارزی دولت، فشردن دگمه «اشتباه کردم»، و برگشت از تصمیم‌های غلط گذشته مثل #قاچاق اعلام کردن مبادله ارز، خارج کردن صرافی‌ها از گردونه مبادلات، تخصیص ارز_مسافرتی مسافرتی با نرخ یارانه‌‌ای و… بود.


پویا فیروزی، فعال اقتصادی:
اینقدری که این کانالهای تلگرامی دلار از صحبتهای همتی در اعلان بسته_جدید_ارزی حرص خوردند، دشمنان خارجی عذاب نکشیدند…

 
سجاد شیرازی، فعال بخش خصوصی:
اینکه دولت در فرآیند تهیه بسته_جدید_ارزی هیچ نظر مشورتی از پارلمان بخش خصوص یعنی اتاق_بازرگانی نگرفته با هیچ عقل سلیمی جور در نمیاد.

 

حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران:
به نظر می رسد که مابه التفاوت قیمت_ارز بسیار وسوسه کننده و دولت محترم کماکان به این تفاوت چشم طمع دارد!

 
پیش از اعلام بسته جدید ارزی پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در توییتی نوشته بود:
سیاست_ارزى جدید در حالى قرار است اعلام شود که هیچ مشورتى با نمایندگان بخش_خصوصى نشده است. انتظار مى رود در بسته جدید #دولت قدرى از سیاست نادرست و رانتزاى قبلى عقب نشینى کرده باشد اما یقیناً هنوز بعضى دریچه هاى #رانت باز و بعضى گره هاى افتاده به تولید و صادرات بسته خواهد ماند.//تجارت‌نیوز

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان