کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>محل دقیق استقرار سامانه موشکی S300 کجا خواهدبود؟>>>گمانه‌زنی در مورد محل استقرار اس‌300؛نمایش سامانه کامل S300 اطراف فردو//9شهریور95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>محل دقیق استقرار سامانه موشکی S300 کجا خواهد بود؟

>>>گمانه‌زنی در مورد محل استقرار اس‌300 ؛نمایش سامانه کامل اس‌300 اطراف فردو//9شهریور95

 


نمایش سامانه کامل اس‌300 اطراف فردو
از پیشخوان رسانه ها - با گذشت بیش از 4 ماه از رونمایی بخش‌هایی از سامانه دفاعی اس‌300 همزمان با روز ارتش، در آستانه دهم شهریور «سالروز تاسیس قرارگاه مستقل پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء» برای اولین بار سامانه‌های موشکی برد بلند اس‌300 ایران که از روسیه خریداری شده است به نمایش درآمد و یکی از بخش‌های خبری تلویزیون در گزارشی برای اولین بار سامانه کامل دفاع موشکی اس‌300 را در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» در نزدیکی قم نمایش داد. به گفته گزارشگر تلویزیون در این گزارش و تصاویر به نمایش در آمده، سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس‌300 در اطراف یکی از مراکز حساس هسته‌ای ایران یعنی مرکز پدافند هوایی فردو نشان داده شد. در این تصاویر تعدادی تریلر که سامانه اس‌300 را حمل می‌کردند نشان داده شد.

 

در شرایطی که در رژه 29 فروردین امسال بخشی از اجزای این سامانه به نمایش درآمده بود که البته شامل موشک‌ها و لانچرهای پرتاب نمی‌شد اما در گزارشی که یکشنبه شب از بخش خبری ساعت 21 سیما پخش شد سامانه اس‌‌300 به همراه لانچرهای پرتاب و در حالت مانور عملیاتی نمایش داده شد. درواقع رونمایی از بخش‌هایی از سامانه دفاعی اس‌300 در اوایل سال جاری، نشان داد که روسیه به این تعهد خود هرچند دیرهنگام عمل کرده است.

 


گمانه‌زنی در مورد محل استقرار اس‌300
در گام بعدی و در ۵ ماه گذشته بیشتر گمانه‌زنی‌ها درباره محل استقرار این سامانه بوده است. چندی پیش اندیشکده آمریکایی «استراتفور» با استناد به برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد ایران در حال زمینه چینی برای عملیاتی کردن سامانه دفاع موشکی اس300 است. به ادعای استراتفورد، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از اجرای عملیات ساختمانی فشرده در یکی از پایگاه‌های نظامی شرق تهران واقع در منطقه «افسریه» است. اما هفته گذشته سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با برخی اخبار منتشرشده توسط یکی از اندیشکده‌ها و رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه بخشی از سامانه موشکی اس300در نقطه‌ای از شرق تهران مستقر شده تاکید کرد: «اولا چه ربطی به آمریکا دارد که این سیستم کجا مستقر شده؟ سیستم جایی مستقر می‌شود که نیاز به پدافند با چنین سیستمی دارد و تصمیم آن نیز بر عهده فرماندهانی است که مسوولیت امنیت هوایی کشور را بر عهده دارند. ما سامانه را جایی مستقر می‌کنیم که نیاز است چنین سیستمی را برای پدافندمان به کار بگیریم و این خبر دروغی است.» همچنین سردار دهقان در رابطه با واردات سامانه موشکی اس300 گفت که ما در بحث پدافند ارتفاع بالا و برد بلند، سیستم دیگری نیاز نداریم و وقتی سامانه باور 373 را عملیاتی و تکرار کنیم بی نیاز از خرید اس300خواهیم شد. سردار دهقان با اشاره به اینکه نیازی به خرید سامانه دیگری مشابه اس300 و سلاح‌های دیگر که مطرح می‌شود نداریم، افزود که به دنبال خرید آن نیز نیستیم. با تمام فضاسازی‌های رسانه‌ای، محل و نحوه استقرار این سامانه موشکی در هاله‌‌ای از ابهام قرار داشت و تا یکشنبه شب هیچ تصاویر کامل و عملیاتی از این سامانه منتشر نشده بود. البته هنوز هم به‌طور کامل مشخص نیست که سامانه اس ۳۰۰ قرار است کجا مستقر شود اما در ابتدای گزارش پخش شده در شبکه یک، با پخش تصاویری از موشک‌های هاگ، اعلام می‌شود که این منطقه در کنار تاسیسات هسته‌ای فردو قرار دارد، اما محل دقیق استقرار اس۳۰۰ اعلام نشده است.


در این خصوص فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش گفت که مکان استقرار اس‌300 هنوز مشخص نیست. امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: «اس‌300 با مکمل قدرتمند و کاملا ایرانی خود با نام باور 373 آن چیزی است که ما می‌خواهیم و به‌زودی این دو سامانه در محل ویژه خود مستقر و عملیاتی می‌شوند.»

 
آسمان ایران امن است
از سوی دیگر امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه هوایی با تاکید بر هوشیاری همه‌جانبه پدافند هوایی در حراست از آسمان کشور گفت: «امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های کشورهای منطقه است و حفاظت از تاسیسات هسته‌ای در هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست.» به گزارش خبرگزاری میزان، سرتیپ اسماعیلی تاکید کرد: «اس‌300 و باور 373برای دشمن بسیار مهلک خواهد بود.» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش با تاکید بر این موضوع که ورود اس‌300 به ایران از خود سامانه پدافندی بسیار مهم‌تر بود، ادامه داد چرا که ایران از میان همه دشمنی‌ها، تهدیدها و تحریم‌ها توانست حق خود را بگیرد. او افزود: «دانشمندان کشور ما هم اکنون بر لبه تکنولوژی جهان حرکت می‌کنند و تاکنون نیز ما بدون اس‌300 و با سامانه‌های کاملا ایرانی مانند مرصاد، شلمچه، پیامبر اعظم و سامانه‌های دیگر بومی توانستیم آسمان خود را میان همه تهدیدها امن‌ترین آسمان غرب آسیا کنیم.» امیر اسماعیلی همچنین گفت که سامانه‌های پدافندی تلاش 2 و 3 نیز در راه است و ایران دیگر نیازی به اس400 ندارد. در عین حال سرتیپ اسماعیلی خاطرنشان کرد که با تغییر رویکردهای سیاسی در وضعیت دفاعی مراکز هسته‌ای هیچ تغییری رخ نداده است، چون دستاوردهای هسته‌ای دستاوردی ملی است و باید به شدت از آنها حفاظت شود. به گفته این مقام نظامی، در مناطقی که مراکز هسته‌ای وجود ندارد تمرینات پدافند هوایی یک نوبت انجام می‌شود اما در مراکز هسته‌ای این تمرینات چند نوبت انجام می‌شود. او از سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات که برای ورود اس‌300 به ایران زحمات زیادی کشیدند نیز تشکر کرد. همچنین امیر سرتیپ اسماعیلی از عملیاتی شدن رادار «نذیر» خبر داد و گفت: «از این پس هیچ پرنده رادارگریزی نمی‌تواند بدون اجازه وارد آسمان ایران شود.» امیر اسماعیلی ادامه داد: «رادار نذیر به راحتی می‌تواند موشک‌های بالستیک، کروز و از همه مهمتر هواپیماهای رادارگریز را نیز شناسایی و رهگیری کند.»

 

روسیه در حال اجرای تعهداتش است
در سال 2007 جمهوری اسلامی ایران طبق قراردادی با کشور روسیه خواهان خریداری سامانه اس‌300 از این کشور بود که البته در مقطعی روسیه از تحویل این سامانه خودداری کرد که موجب شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی شد اما اخیرا و همزمان با مذاکرات هسته‌ای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور لغو عدم واگذاری این سامانه به ایران را صادر کرد و بنابر گفته سردار دهقان وزیر دفاع تاکنون 4 سامانه خریداری شده که 2 سامانه آن به ایران تحویل داده شده و 2 سامانه دیگر نیز پس از بارگیری در روسیه آماده تحویل به ایران است. همزمان با اجرای تعهدات روسیه در اواخر مرداد ماه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از پس گرفتن شکایت ایران از روسیه درخصوص سامانه موشکی اس300 خبر داد. پس از آن نیز سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که با توجه به اینکه روسیه در موضوع تحویل سامانه دفاعی اس۳۰۰ طبق جدول زمان‌بندی در حال اجرای تعهداتش است دیگر جمهوری اسلامی ایران دلیلی نمی‌بیند به لحاظ حقوقی شکایت از روسیه را پیگیری کند//دنیای اقتصاد

+++ لینکهای مرتبط >>> پیشنهاد می شود مطالب زیر را نیز بخوانید:

>> همه چیز درباره ویژگیها وتفاوت موشکهای بالستیک «قیام» قدر «اچ» و «اف» >>> برد موشک قیام چقدر است؟

>> تفاوت «اس300» با «اس«400» چيست؟ >>> همه چيز درباره موشك «اس«400»

>> همه چیز درباره پرونده موشک‌های S300 و تحویل آن به ایران

>>  پوتین: موشک اس 300، پاداش ایران است

>>  علت‌ نگرانی‌ غرب‌ از‌ تحویل اس ـ ۳۰۰ به‌ ایران چیست؟

>>  استقرار سامانه موشکی «اس 400» در قطب شمال
>>  سامانه پدافند موشکی جدید روسیه،قاتل ماهواره‌‌ های آمریکایی

>>  تفاوت «اس 300» با آنتی 2500 چیست؟

>>> كدام كشورها سامانه اس-400 دارند؟ >>> جديدترين خبرها ازتحويل«اس 300»به ايران؛
>>> نظر وزیردفاع درباره خرید جنگنده سوخو۳۰ ،موشک جدید عماد2 ،سامانه اس300 وباور373
>>> نقش جنگنده سوخو-35 اس، در سوریه چیست؟ >>> توصیه روسیه: به سوخو-35 نزدیک نشوید!!

برچسب ها: ,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان