کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> همه چیز درباره ویژگی وتفاوت موشکهای بالستیک آزمایش شده «قیام»و قدر«اچ» وبازتاب آن در رسانه‌ها>>>برد موشک قیام چقدر است؟//20 اسفند94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 23 دقيقه


>> همه چیز درباره ویژگیها وتفاوت موشکهای بالستیک آزمایش شده «قیام» قدر «اچ» و «اف»

و بازتاب آن در رسانه‌ها >>> برد موشک قیام چقدر است؟ متن قطعنامه 2231 چه می‌گوید؟

 

آلمان: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست
سخنگوی وزارت خارجه آلمان اظهار داشت که آزمایش اخیر موشکی ایران ناقض مفاد برجام نیست.‏«مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان امروز چهارشنبه در جلسه هفتگی دولت با خبرنگاران، اعلام کرد: هیچ گونه ‏شواهدی مبنی بر اینکه این آزمایش موشکی ناقض توافق جولای 14 سال گذشته باشد، در دست نیست.‏
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در عین حال افزود: ما به همراه شرکای خود در حال بررسی همخوانی آزمایش یادشده با حقوق بین المللی و تحریم های سازمان ملل متحد هستیم و با ‏دقت فراوان این آزمایش را دنبال می کنیم.‏

+بیشتر بخوانید >>رونمایی از موشک جدید "object 4202" روسیه؛ دوهزار بار قوی‌تر از بمب هیروشیما
++بیشتربخوانید:  >>عربستان چه موشکهایی دارد و قدرت موشکی عربستان چقدر است؟


‏«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که آزمایش های موشکی اخیر ایران مفاد برجام را نقض ‏نمی کند.
وی در عین حال درباره این ادعاها که چنین آزمایش هایی نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شود، گفته ‏است که دولت آمریکا این موضوع را بررسی خواهد کرد.


رزمایش موشکی اقتدار ولایت از چند روز گذشته در نقاط مختلف پهنه سرزمینی ایران اسلامی آغاز شد. مرحله نهایی این رزمایش نیز از بامداد روز گذشته (سه شنبه) با شلیک موشک بالستیک قیام از سیلو به انجام رسید.
در این رزمایش انواع موشک های برد بلند، میان برد و کوتاه برد مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایش موشک های نقطه زن برد بلند قدر «اچ» (H) و «اف» (F) نیز امروز در ادامه مرحله نهایی رزمایش «اقتدار ولایت» با موفقیت انجام شد.

در ادامه مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک های برد بلند نقطه زن قدر «اچ» و «اف» از ارتفاعات البرز شرقی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران مورد هدف قرار دادند.

سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش گفت: رزمایش اقتدار ولایت به منظور ارتقای آمادگی و توان یگان ها و پایگاه های موشکی در سراسر کشور بود که از یک هفته گذشته آغاز شد و امروز در ادامه مرحله نهایی رزمایش اقتدار ولایت موشک های برد بلند قدر از ارتفاعات البرز شرقی، سواحل مکران در 1400 کیلومتری را هدف قرار دادند.


گفت‌وگوی تلفنی ظریف و کری در مورد آزمایش موشکی ایران
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جان کری در گفت‌وگویی تلفنی با محمدجواد ظریف نگرانی خود را در مورد آزمایش موشکی اخیر ایران بیان کرد.به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد آزمایش موشکی اخیر ایران گفت: امروز جان کری در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود نگرانی‌اش را نسبت به آزمایش اخیر موشک‌های بالستیک ایران اعلام کرد.


جابری انصاری: ادعای نقض قطعنامه ٢٢٣١ توسط ایران مردود است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای برخی منابع غربی اظهار داشت: رزمایش اخیر نیروهای مسلح و سلاح های به کار گرفته شده در آن، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نمی‌باشد.
 حسین جابری انصاری تاکید کرد: سلاحهای کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین دفاعی کشورمان جایگاهی ندارد و همه موشک‌های کوتاه‌برد، میانبرد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از انواع آنها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصراً برای دفاع مشروع بوده و هیچ‌یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده. بنابراین برنامه موشکی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت تأکید شده: «جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود بمنظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.»
جابری انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران تا کنون علیه هیچ کشوری اقدام نظامی نکرده ولی در برابر تجاوز با قدرت و صلابت مقاومت و ایستادگی خواهد کرد و بر سر امنیت و توانمندی دفاعی خود به هیچ وجه مصالحه نمی‌کند و به برنامه کاملا دفاعی و مشروع موشکی خود در چارچوب ضرورت‌های توانمندی برای دفاع مشروع و با رعایت تعهدات بین‌المللی، بدون ورود به عرصه کلاهک‌های هسته ای یا طراحی موشک هایی که قابلیت حمل چنین کلاهک هایی داشته باشند، ادامه خواهد داد.


آزمایش موشک‌های 2000 کیلومتری در میان هیاهوی غرب
در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از پایبندی ایران به تعهدات برجام خبر می‌دهد، همزمان، آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های نقطه زن برد بلند «قدر» در رزمایش «اقتدار ولایت» توجهات و حساسیت‌ها را معطوف خود کرده است. در همین ارتباط جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن بازدارنده خواندن این رزمایش، از شلیک انبوهی از موشک‌ها در بردهای مختلف در نقاط مختلف کشور خبر داد. همزمان فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز گفت موشک‌های ۲۰۰۰کیلومتری سپاه مخصوص زدن اسرائیل است. این رزمایش و سخنان باعث شده تا برخی رسانه‌های غربی این اقدام ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بدانند. در همین خصوص یک مقام ارشد وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد، اگر آزمایش‌های موشکی اخیر ایران صحت داشته باشد، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت خواهد بود. در مقابل اما سخنگویان وزارت خارجه و کاخ سفید آمریکا گفتند که آزمایش موشکی اخیر ایران نقض توافق هسته‌ای و برجام نیست. به گزارش «ایرنا» از «سپاه نیوز»، روز گذشته و در ادامه مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های برد بلند نقطه زن قدر «اچ» و «اف» از ارتفاعات البرز شرقی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران را مورد هدف قرار دادند. رزمایش موشکی اقتدار ولایت از چند روز گذشته در نقاط مختلف پهنه سرزمینی ایران آغاز شد. مرحله نهایی این رزمایش نیز از بامداد سه شنبه با شلیک موشک بالستیک قیام از سیلو به انجام رسید. در این رزمایش انواع موشک‌های برد بلند، میان برد و کوتاه برد مورد آزمایش قرار گرفت. این موشک‌ها دارای برد دو هزار کیلومتری هستند و در جریان سناریوی رزمی به سمت اهداف مورد نظر در فاصله 1400 کیلومتری از نقطه پرتاب شلیک شدند.


برد ۲۰۰۰کیلومتری
در همین ارتباط، فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد رژیم صهیونیستی به آخر خط رسیده و عمرشان طولانی نخواهد بود و امروز تحت محاصره کشورهای اسلامی قرار گرفته‌اند. به گزارش تسنیم، سردار حاجی‌زاده طی سخنانی پس از شلیک موشک‌های بالستیک قدر گفت: «رزمایش اقتدار ولایت به منظور ارتقای آمادگی و توان یگان‌ها و پایگاه‌های موشکی ما صورت گرفته و از یک هفته پیش آغاز شده و از روز سه‌شنبه به مرحله نهایی خود رسیده.» او افزود: «این موشک‌ها که شلیک شدند، از نوع برد بلند قدر H بودند که از ارتفاعات البرز شرقی شلیک و با تنظیم برد، تا 1400 کیلومتر در سواحل مکران اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: «تجهیزات موشکی ما کاملا ایرانی هستند و امروز نسل سوم انقلاب اسلامی، موشک‌های بالستیک ما را شلیک می‌کنند و توانمندی‌های امروز ما، حاصل همین تحریم‌ها و فشارهای دشمنان است.» سردار حاجی زاده ادامه داد: «ما دنبال کشورگشایی نیستیم اما هرکسی بخواهد علیه ایران، اقدام مخرب و ظلمی انجام دهد، حتما موشک‌ها و امکانات‌مان را علیه آنان به کار خواهیم گرفت و این برای آنها خطرناک خواهد بود.»


فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا هدف از طراحی موشک‌های بالستیک با برد بلند، هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی است یا خیر، پاسخ داد: «رژیم صهیونیستی به آخر خط رسیده و عمرشان طولانی نخواهد بود و امروز تحت محاصره کشورهای اسلامی قرار گرفته‌اند.» سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: معتقدیم برای از بین بردن رژیم صهیونیستی نیاز به زدن موشک نیست و آنها به مرور مضمحل و فرو خواهند ریخت. دشمن اصلی ما آمریکا است و ما این دشمنی را باور کرده‌ایم و در این ٤ دهه، مردان مردی با تلاش شبانه‌روزی خواب از چشم دشمنان انقلاب از جمله آمریکا و همپیمانان او ربوده‌اند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ما شروع‌کننده جنگ نیستیم اما حق غافلگیر شدن را نداریم و همه چیز را براساس جنگ واقعی پیش‌بینی کرده‌ایم. دشمن و جنگ دشمنان را جدی گرفته‌ایم. شرارت‌های رژیم صهیونیستی برای ما روشن است. علت اینکه موشک‌های 2000 کیلومتری طراحی کردیم، برای هدف قرار دادن دورترین دشمن یعنی رژیم صهیونیستی است. سردار حاجی زاده با بیان اینکه اسرائیل اگر شرارتی علیه جمهوری اسلامی ایران بکند، از نقاط مختلف پهنای جمهوری اسلامی ایران آنها را مورد هدف قرار خواهیم داد، تاکید کرد: تونل‌ها و سیلوهای سپاه در سراسر ایران گسترش یافته‌اند و پاسخ سختی را در صورت هرگونه کار احمقانه به دشمنان خواهیم داد.


حزب‌الله ۱۰۰هزار موشک دارد
همزمان، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از شلیک انبوهی از موشک‌ها در بردهای مختلف در نقاط مختلف کشور خبر داد. به گزارش تسنیم، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در حاشیه شلیک این موشک‌ها، با بیان این مطلب که انبوهی از موشک‌ها در بردهای مختلف در نقاط بی‌شماری از کشور بنا به دستور علیه اهداف شلیک شدند، گفت: ما برای ارتقای آمادگی نیروهای‌مان علاوه بر تمرینات مکرر، از پرتاب‌های واقعی موشک‌ها نیز غافل نیستیم. او افزود: هدف اصلی این رزمایش اعمال اراده برای دفاع و بازدارندگی است و این موشک‌ها حافظی برای همه سرزمین‌های اسلامی است که آرامش، حمایت و اقتدار را برای دوستان انقلاب به‌همراه دارد. جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد:‌ پیام رزمایش برای دشمنان نیز دفاع و ایستادگی و بازدارندگی است. این موشک‌هایی که امروز شلیک شدند محصول تحریم‌ها هستند و تحریم‌ها توسعه موشکی را برای ایران به ارمغان آورده است. سردار سلامی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نزدیک فرو خواهد پاشید. وقتی حزب‌الله بیش از صدهزار موشک ذخیره کرده، جمهوری اسلامی ده‌ها برابر آن موشک در کلاس‌های متعدد دارد و این قدرت توقف‌ناپذیر است. همه تجربیات و دستاوردهای خود را به برادران‌مان در جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها منتقل می‌کنیم.


نقض قطعنامه شورای امنیت
همزمان با اظهارات مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بازدارنده بودن رزمایش اقتدار ولایت، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت که اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشد نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. مقامات ایران پیش از این گفته‌اند که گسترش توان دفاعی حق هر کشوری است، از این رو ایران برای برنامه موشکی‌اش از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد و به‌ویژه به توسعه ظرفیت دفاعی‌اش در زمینه موشکی ادامه خواهد داد.


قطعنامه 2231 چه می‌گوید؟
در بند(9) از قطعنامه 2231 شورای امنیت مورخه (29 تیرماه 1394) 20 جولای 2015 شورای امنیت تصمیم می‌گیرد که ایران نباید هیچ یک از فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیکی را انجام دهد. موشک‌هایی که قادر به حمل و پرتاب سلاح‌های هسته‌ای باشند و از جمله پرتاب‌هایی که با استفاده از فناوری موشک بالستیک انجام می‌گیرد و اینکه کشورهای جهان باید همه تدابیر لازم برای ممانعت از انتقال فناوری یا کمک‌های فنی به ایران در رابطه با این فعالیت‌ها را اتخاذ کنند. محدودیت‌های فوق درباره برنامه موشکی و خرید و فروش‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در قطعنامه 2231 با برخی تعدیل‌ها به ترتیب تا مدت هشت و پنج سال آینده ادامه خواهد یافت. براساس همین بند، فعالیت‌های موشکی ایران به‌طور کامل ممنوع شده بود و برای تحقق این امر قطعنامه 1929 حتی به کشورها اجازه می‌داد که علیه ایران به زور متوسل شوند. ولی در قطعنامه 2231 شورای امنیت از ایران می‌خواهد فعالیت‌های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می‌شود انجام نگیرد. این در حالی است که ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای نیست. نکته مهم دیگر اینکه شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت‌های موشکی ایران را تحت فصل هفتم منشورسازمان ملل بیان نمی‌کند و فقط به‌عنوان یک خواسته آن را مطرح می‌کند. نکته کلیدی ایجاد محدودیت برای ایران در مورد ساخت موشک‌هایی بلندبرد است. درست است که ایران اساسا دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما ایجاد محدودیت 8 ساله برای تولید موشک‌های بلند برد قابل توجه به نظر می‌رسد.


خشم نمایندگان کنگره آمریکا
در ادامه واکنش‌ها به آزمایش موشکی قدر، نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر ادعاهای واهی و همیشگی ضدایرانی خود را تکرار کرده و از دولت آمریکا خواسته‌اند تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند. به گزارش تسنیم،‌ پایگاه اینترنتی امریکن فری بیکن در گزارشی به قلم آدام کردو نوشت: آزمایش موشکی اخیر ایران موجب خشم منتقدان دیرینه ایران در کنگره آمریکا شده. مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پاسخ دولت به آزمایش موشکی تهدیدکننده جدید که ناقض قوانین بین‌المللی است، نباید بار دیگر بگونه‌ای باشد که گویی ایران این اقدام را انجام نداده. هم اکنون زمان اعمال تحریم‌های فلج‌کننده جدید علیه سپاه پاسداران، وزارت دفاع، سازمان صنایع هوافضا و دیگر نهادهای ذیربطی است که برنامه موشکهای بالستیک ایران را پیش می‌برند.» کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز با تکرار ادعاهای همیشگی جنگ‌طلبان آمریکا هشدار داد: «توافق‌نامه هسته‌ای ایران تاثیر چندانی در تعدیل رفتار شرارت بار ایران نداشته.» جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در دیدار با نتانیاهو، تاکید کرد درصورت سرپیچی ایران از توافق هسته‌ای آمریکا وارد عمل خواهد شد.


نقض توافق هسته‌ای و برجام نیست
همچنین سخنگویان کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مشابه تاکید کردند که آزمایش موشکی اخیر ایران نقض توافق هسته‌ای نیست. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری سه‌شنبه خود گفت: اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشد ما اقدام درست را برای برخورد با آن اتخاذ خواهیم کرد. واضح است که این اقدام ایران نقض قطعنامه 2231، قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل است اما تاکید می‌کنم که نقض برجام نیست. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شد: آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، اما تهران برنامه جامع اقدام مشترک را نقض نکرده.


سردار دهقان به تشریح ویژگی و قابلیت های هر کدام از موشک ها  پرداخت و گفت: موشک بالستیک قدر یک اچ  ومیانبرد  قیام با توانایی حمل انواع سر جنگی های بلاست و بارانی توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را  داراست و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی  با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک ها محسوب می شود.

 

درباره موشك "قیام-1" استثنايي ترين موشك ايران
موشك بالستيك "قيام" به علت عدم وجود بالك، ايران را در زمره كشورهاي پيشرفته در صنايع نظامي قرار داده است؛ برد قیام 800 کیلومتر بوده و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می‌کند در حالیکه موشک شهاب‌ 2 با کلاهک 750 کیلوگرمی 500 کیلومتر برد دارد.
به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، موشک "قیام-1" اولین موشک بالستیک بدون بالك ساخت ایران است که در سال 1390 با موفقیت کامل آزمایش و به هدف از پیش تعیین شده اصابت کرد.

 "قیام-1" موشکی با سوخت مایع است که از قابلیت جابجایی و متحرک بودن بهره مند است. این موشک در واقع یکی از منحصر به فرد ترین موشک‌های بالستیک ایراني است که از سیستم جدیدی برای هدایت خود استفاده مي‌كند.

موشك بالستيك "قيام"  قابليت پرتاب از انواع لانچرهاي خاص را دارا بوده و سرعت آماده سازی آن به حد اکثر رسیده است.

موشك"قيام 1"  موشكي با برد متغير است، كه وجود اين قابليت در آن نكته‌اي حائز  اهميت بشمار مي رود.

علاوه بر ويژگي‌هاي متنوع رادارگريزي در "قيام" ، ويژگي‌هاي ديگري مثل جنس و مواد اين موشك را با سايرموشك ها متفاوت كرده است.

این موشک همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر آزمایش شد. در آن زمان به علت برخی حساسیت ها اطلاعات چندانی در مورد برد و کلاهک آن ارائه نشد، اما بعدها اطلاعات كلي و سازمان یافته آن در اختیار رسانه های داخلی قرار داده شد و حتی در نمایشگاهي دفاعی در تهران، بَنري كه مختصات موشک روی آن نوشته شده بوده نصب شد.

از ويژگي‌هاي بارز  موشك"قیام"  اين است كه احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم های ضد موشک(مانند پاتریوت، ارو و ...) به علت سرعت بالا  هنگام پرتاب، چرخشي شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار  و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک 3 تکه MIRV  به  شدت كاهش يافته است.

يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين موشك زمين به زمين، عدم وجود بالك است كه از لحاظ فني، نداشتن بالك براي يك موشك بلند  برد بسيار قابل توجه و حائز اهميت است به طوري كه در دنيا كشوري كه توانايي طراحي و ساخت  موشكي بدون بالك با برد بالاي هزار كيلومتر  را دارا باشد، در زمره كشورهاي داراي تكنولوژي بسيار بالا  قرار مي گيرد. اين ويژگي همچنين علاوه بر افزايش سرعت، قابليت پرتاب موشك از انواع لانچرهاي خاص (پرتابگر ها) را به آن مي‌دهد.

در فناوري موشك، بالك به عنوان عامل اصلي تعادل در هدايت مسير است و معمولا پرتاب موفقيت آميز موشك بدون بالك به سختي صورت مي گيرد بنابراين نداشتن بالک در موشك "قيام" ، پیشرفت شگرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیستم های هدایتی  موشک را نوید می دهد.

از دیگر ویژگی هاي قابل توجه "قیام" ، سیستم نشانه روی هوشمند آن است که ساخت آن منحصر به صنایع دفاعی کشور بوده و زمان آماده سازی این موشک را نسبت به دیگر موشک ها به طور قابل توجه و چشمگیری کاهش می دهد، از فوايد این سیستم پرتاب سریع و دور شدن از موقعیت پرتاب است که احتمال شناسایی و مورد هدف قرار گرفتن پرتابگر را به حداقل می رساند.

بارزترین ویژگی موشک قیام که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است نداشتن بالک است که قابلیت پرتاب از سیلو های مخصوص، پرتاب از پرتابگر، پرتاب از زیر دریایی و ... را به این موشک می بخشد.

با توجه به شکل ظاهري موشک قیام-1 ممکن است تصور شود که اين موشک بر اساس فناوری بکار رفته در موشک شهاب-2 ساخته شده باشد، اما نمی توان قیام را کپی شهاب-2 دانست زیرا ابعاد و طول بیشتری داشته و برد اين موشك هم 300 کیلومتر بیشتر از شهاب-2 است، همچنين بالکهای معمول شهاب-2 نیز در ساختار قیام وجود ندارد.

 معمولا 3 راه برای افزایش برد موشکها وجود دارد که عبارتند از: کاهش جرم کلاهک و افزایش میزان سوخت، کاهش جرم بدنه و ساختار موشک با حفظ جرم کلاهک و افزودن به جرم سوخت و همچنين افزایش توان موتور موشک.

برد 300 کیلومتري اضافه شده در موشك قیام در حالی تامین شده که وزن کلاهک آن تنها چند کیلوگرم نسبت به شهاب-2 کمتر است .

قیام را بایستی نمونه باز طراحی شده موشک شهاب-2 دانست که مزیتهای بیشتری نسبت به آن دارد.

 به نظر می‌رسد که متخصصان كشورمان با حذف بالک و طراحی بدنه اي سبک توانسته اند فضای بیشتری برای سوختگیری آن  تامین کنند.


در این فناوري چند نکته حائز اهميت به چشم مي خورد:

- برد قیام 800 کیلومتر بوده  و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می کند در حالیکه موشک شهاب-2 با کلاهک 750 کیلوگرمی 500 کیلومتر برد دارد نكته قابل توجه در اين موشك اين است كه با توجه به فناوري در موشك برای تامین 300 کیلومتر برد اضافه نسبت به شهاب-2 لازم است که حدود 1500 کیلوگرم از جرم ساختار موشک کاسته شده و همین میزان سوخت به آن تزریق شود.

- بدنه شهاب-2 از فولاد ساخته شده است اما اطلاعاتی در مورد جنس بدنه قیام در دست نیست، البته به لحاظ ظاهری حذف بالکها کمک شایانی به کاهش وزن بدنه موشک کرده است.

- قیام از کلاهکی جداشونده استفاده میکند، تصاویر اين موشك نشان می دهد که کلاهک قیام بسیار شبیه به کلاهکهایی است که در موشکهای قدر- سجیل و شهاب-3B هم وجود دارد.

 جدایي کلاهک در اين فناوري باعث افزایش دقت اصابت به هدف در این موشک می شود، البته در صورت جدا نشدن  کلاهک از موشک نیز دقت آن از موشک‌های شهاب-2 به علت بدنه كوچكتر بیشتر است.

لازم بذکر است چنانچه بدنه موشک از مواد سبک ساخته شده باشد بايد کلاهک آن پیش از رسیدن به ارتفاع پایین از موشك جدا شود.

طبق اطلاعات منتشره سرعت موشک  قیام با سرعت شهاب-2 برابر بوده و اين در حالیست که که طول و برد آن بیشتر است، این نکته می تواند مبین این مسئله باشد که متخصصين كشورمان علاوه بر کاهش جرم بدنه توان موتور را هم افزایش داده اند که با توجه به توانایی بالای كشورمان در فناوري نظامي اين کار چندان دور از ذهن نیست.

برد 800 کیلومتری "قیام" توانایی استراتژیک جمهوري اسلامي ایران را برای هدف قرار دادن منافع دشمن در این محدوده به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

در راستاي تبليغات منفي غرب عليه كشورمان، رسانه هاي خارجی طول قیام را کوتاهتر از شهاب-2 معرفي کردند اما در بنر نصب شده در نمایشگاه دفاعی ایران طول آن 5 متر بزرگتر از طول شهاب-2 ذکر شده و وزن آن نيز تنها 100 کیلوگرم بیشتر از شهاب-2 است.

اطلاعات منتشر شده طول موشک "قیام" را 16 متر ذکر كرده، که 5 متر از شهاب-2 بزرگتر است، طبعا این افزایش طول ناشی از افزايش ظرفيت مخازن و حجم سوخت موشک برای پیمایش مسیر طولانی تر است.

تصور مي شود حذف بالکها در جهت  سبکتر شدن بدنه موشک صورت گرفته باشد كه این کاهش وزن به کاربر اجازه سوخت گيري بیشتر داده و منجر به افزايش طول مخازن نسبت به موشكهاي نسل قبل شده است. این کاهش وزن احتمالا بايد حدود 1 تن یا بیشتر باشد  تا بتواند باعث افزایش 300 کیلومتری برد موشک شود.

"قیام-1" در قسمت های مختلفی همچون موتور،سیستم های هدایتی و کنترل پروازی  و کلاهک دچار تغییرات بنیادین گشته است که این تغییرات با توجه به مصاحبه سردار وحيدي وزیر دفاع كشورمان مبنی بر اینکه "قیام-1" بخشی از نسل جدید موشک های سطح به سطح جمهوری اسلامی با سوخت مایع است که به طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده است همخوانی دارد.
 
 مزایای "قیام" نسبت به شهاب-2 عبارتست از: برد بیشتر، دقت بیشتر، سطح مقطع راداری کمتر و سکوهای شلیک متنوعتر.


همانطور که اشاره شد موشک "قیام" قابلیت شلیک از سکوهای سیار و ثابت زمینی را دارد اما مهمترین قابلیتی که در آینده میتوان برای آن در نظر گرفت این است که این موشک در دریا نیز قابلیت شلیک داشته باشد. بدنه كوچك "قیام" برای حمل کانتیری بر روی کشتی‌های تجاری و نظامی و سکوهای پرتاب زیردریایی بسيار مناسب است و مي تواند مانند تجربه موشکهای آر-27 روسی یا موشک دانوش نیروی دریایی هند در دريا نيز مورد استفاده قرار گيرد.

البته این نکته تا حد زیادی از سوي مقامات نظامي کشورمان تایید شده و با توجه به عزم جمهوری اسلامی ایران براي دستیابی به فناوریهای پیشرفته دریایی، حضور موشکهایی در کلاس "قیام" و یا کلاسهای بالاتر در دریاهای آزاد و آبهای سرزمینی علاوه بر اینکه  کاهش نیاز به موشکهای کلاس سجیل و شهاب،  قدرت مانور موشکی ایران را هم به نحو موثری افزایش می دهد.

در پايان مي توان گفت با توجه به پيشرفت روز افزون فناوري هاي نظامي در كشورمان به ويژه در فناوري ساخت موشك، به نظر میرسد که "قیام –1" آخرین موشک از این دست ابتکارات نيست و احتمالا در آينده اي نزديك شاهد نسل جدید و متفاوت موشک های ایرانی با ویژگی هایی چون رادارگریزی، سرعت لود بسیار بالا، سیستم های هدایتی پیشرفته با بیشترین دقت، کلاهک هایی با سر انفجاری قوی و چند منظوره بود خواهيم بود.//20 اسفند94
منبع: //دنیای اقتصاد // باشگاه خبرنگاران جوان // مشرق // تسنیم

+++ لینکهای مرتبط >>> پیشنهاد می شود مطالب زیر را نیز بخوانید:

>> همه چیز درباره موشک بالستیک «عماد» وبازتاب آن در رسانه‌ها >>> برد موشک جدید عماد چقدر است؟

>> تفاوت «اس300» با «اس«400» چيست؟ >>> همه چيز درباره موشك «اس«400»

>> همه چیز درباره پرونده موشک‌های S300 و تحویل آن به ایران

>>  پوتین: موشک اس 300، پاداش ایران است

>>  علت‌ نگرانی‌ غرب‌ از‌ تحویل اس ـ ۳۰۰ به‌ ایران چیست؟

>>  استقرار سامانه موشکی «اس 400» در قطب شمال
>>  سامانه پدافند موشکی جدید روسیه،قاتل ماهواره‌‌ های آمریکایی

>>> كدام كشورها سامانه اس-400 دارند؟ >>> جديدترين خبرها ازتحويل«اس 300»به ايران؛
>>> نظر وزیردفاع درباره خرید جنگنده سوخو۳۰ ،موشک جدید عماد2 ،سامانه اس300 وباور373
>>> نقش جنگنده سوخو-35 اس، در سوریه چیست؟ >>> توصیه روسیه: به سوخو-35 نزدیک نشوید!!

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان