کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>چرا آمریکا به سوریه حمله کرد؟ >>>بررسی دلایل تصمیم ناگهانی ترامپ؛چرا موشکهای آمریکا پایگاه هوایی«الشعیرات» را هدف گرفت؟//18 فروردین96

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه

 

>>چرا آمریکا به سوریه حمله کرد؟

>>>بررسی دلایل تصمیم ناگهانی ترامپ؛چرا موشک‌های آمریکا پایگاه هوایی «الشعیرات» را هدف گرفت؟// 18 فروردین 96

 

وب سایت بورس نگار - نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد امروز با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص کلید خورد. پرسش این است که دلایل نابهنگام بودن این حمله چیست و چه اهدافی در پشت این اقدام قرار دارد؟


از پیشخوان رسانه ها - به گزارش ایرنا، این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
این درحالی است که دولت سوریه بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است. ارتش سوریه در شرق استان حمص با گروه تروریستی داعش و در شمال آن با گروه تروریستی جبهه النصره مبارزه می کند.
«شارل ابی نادر» ژنرال بازنشسته و کارشناس مسائل نظامی لبنانی در تحلیلی که امروز در تارنمای «العهد» نزدیک به حزب الله منتشر شد به تحلیل دلایل و پیامدهای این اقدام آمریکا پرداخت که در ادامه متن کامل آن می آید:


**دلایل عجولانه بودن حمله
1- این حمله نوعی فرار به جلو از سوی دولت آمریکا است. رسانه های آمریکا در روزهای گذشته مطالبی از شاهدان عینی سوری موجود در مکان ویران شده واقع در خان شیخون منتشر کردند که روی هم رفته نشان می داد انفجاری در یکی از ساختمان های مورد اصابت موشک رخ داده و پس از آن دود غلیظی که ناشی از انفجار انبار مواد شیمیایی بوده از ساختمان بلند شده است. این اطلاعات، فرضیه حمله با سلاح شیمیایی را به طور کامل رد می کند چون در حمله شیمیایی، از حیث فنی و نظامی، انفجار در فاصله حداقل صد متری سطح زمین اتفاق می افتد تا مانع از شلیک غیر فعال این نوع موشک شود؛ موشکی که حاوی گازهای سمی است و در صورت اصابت به هدف حتما منفجر می شود.
2-هرگونه تحقیقات از سوی کمیته حقیقت یاب بی طرف، به طور حتم بر مشاهده عینی مکان مورد هجوم مبتنی خواهد بود و با توجه به نوع انفجار و انتشار مواد سمی روشن خواهد شد که آیا این اتفاق نتیجه اصابت موشک حاوی مواد سمی بوده یا ناشی از انفجار انبار ذخیره این مواد بوده است. بررسی دقیق فرودگاهی که هواپیما پیش از بمباران از آن برخاسته نیز نشان خواهد داد که آیا وجود موشک یا بمب های حاوی سلاح شیمیایی در مخازن این پایگاه نظامی صحت دارد یا نه. چرا که از حیث علمی نمی توان آثار و علائم این نوع موشک ها را مخفی کرد یا از بین برد. با این حساب می توان گفت که بمباران موشکی فرودگاه و مخازن نگهداری موشک ها و خمپاره ها با هدف مسدود کردن مسیر تحقیقات علمی از سوی کمیته حقیقت یاب و جلوگیری کشف حقائق انجام گرفته است.


**اهداف حمله
1-محاسبات داخلی: انتقادهای گسترده ای در داخل آمریکا نسبت به فقدان عنصر قاطعیت در رئیس جمهوری و وجود تناقض در سیاست های ترامپ در رابطه با تروریسم و اقداماتی که وی توانسته در کنار ادعاها تا کنون به انجام برساند جریان دارد.
2- محاسبات نظامی و میدانی: انتخاب فرودگاه الشعیرات به عنوان فعال ترین پایگاه عملیات علیه داعش در شرق سوریه با این هدف بوده تا این نقطه حیاتی و راهبردی را از دست ارتش سوریه خارج ساخته و مانع از فشار دولت بر مناطق شرقی سوریه شود. ارتش سوریه با پیشروی از سمت جنوب شرق حلب و شرق تدمر، به خطر مهمی برای داعش تبدیل شده بود و از آنجا که نیروهای مورد حمایت آمریکا با وجود حمایت های همه جانبه و چند بار پیاده کردن نیرو نتوانسته بودند در اطراف الرقه پیشروی چشمگیری داشته باشند، دولت آمریکا لازم دید با حمله به فرودگاه الشعیرات، جلوی پیشروی بیشتر ارتش سوریه در شرق کشور را بگیرد تا شاید راه حلی برای شکست های نیروهای مورد حمایت خود در مقابل داعش پیدا کند.
3- اسرائیل: ابعاد تاثیرگذاری و منافع اسرائیل در ضربه زدن به فرودگاه الشعیرات را نباید نادیده گرفت. حمله اخیر ارتش سوریه به جنگنده های اسرائیلی از سامانه موشکی واقع در این فرودگاه شلیک شده بود که یکی از آنها در داخل خاک فلسطین اشغالی فرود آمد. این مساله نشان می دهد که اسرائیل با سوء استفاده از موضوع گازهای سمی در خان شیخون، به دنبال ضربه زدن به این پایگاه راهبردی در سوریه بوده است، پایگاهی که موضع سرسختانه روسیه مانع از حمله گسترده به آن می شد.
با توجه به موارد ذکر شده، ابعاد واقعی حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی در الشعیرات سوریه بیشتر روشن می شود و آمریکا با این حمله اقدام به از بین بردن اسناد و مدارکی کرد که می توانست بی گناهی نظام سوریه را روشن کرده و منافع دیگری برای آمریکا به همراه داشته باشد.


>>چرا موشک‌های آمریکا "الشعیرات" را هدف گرفت؟
فرودگاه نظامی راهبردی "الشعیرات" در جنوب شرقی شهر حمص از مهمترین فرودگاهها در مرکز سوریه به شمار می رود.

 

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، فرودگاه الشعیرات در شهر حمص در فاصله حدود 31 کیلومتری جاده شهر حمص به شهر تدمر و نزدیک شهرک الشعیرات قرار دارد. فرودگاه الشعیرات بیشترین ماموریت و تلاش نظامی را در جنگ علیه گروه تروریستی داعش در شهر تدمر و منطقه مهین و مناطق نزدیک آنها به دوش می کشد.

این فرودگاه همچنین پشتیبانی هوایی مهمی از نیروهای ارتش سوریه در منطقه دیرالزور در شرق سوریه ارایه می کند.برپایه این گزارش، در فرودگاه الشعیرات حدود 40 آشیانه برای هواپیماهای جنگنده مدرن از دو نوع سوخو و میگ وجود دارد که دمشق اخیرا از روسیه تحویل گرفت.

در فرودگاه الشعیرات سامانه های دفاع هوایی وجود دارد که ارتش سوریه در اواخر ماه مارس - وقتی که جنگنده های رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه حمله کردند- از آنها استفاده کرد.فرودگاه الشعیرات منطقه ای نسبتا امن است و گروههای تروریستی در طول سالهای گذشته نتوانسته اند به آن دسترسی یافته یا اطراف آن را تهدید کنند.

برپایه این گزارش، با توجه به موقعیت راهبردی فرودگاه الشعیرات در مرکز سوریه، دمشق و مسکو طرح هایی را برای به روز کردن این فرودگاه به منظور استقرار جنگنده های پیشرفته از نوع سوخو و آماده سازی آن برای استقرارسامانه دفاعی اس 400 تدوین کرده اند که این سامانه چتری حمایتی را از جنوب سوریه تا جنوب لبنان در شعاعی که قطر آن منطقه مرکزی رژیم اسرائیل را در بر می گیرد، تامین می کند.

آمریکا بامداد امروز جمعه پایگاه نظامی الشعیرات سوریه را با 59 فروند موشک از نوع توماهوک هدف قرار داد.به گفته استاندار حمص، در این حمله دستکم پنج نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند و خسارت‌هایی به بار آمد. وی افزود که شماری از غیرنظامیان در یک روستای مجاور این پایگاه نیز کشته یا زخمی شده اند.

بیشتر بخوانید >> نظر ظریف درباره آزمایشات و فعالیتهای موشکی سپاه ...

>> همه چیز درباره موشکهای بالستیک «دانگ‌فنگ» عربستان و مقایسه آن با قدرت موشکی ایران

>> رونمایی از موشک جدید "object 4202" روسیه؛ دوهزار بار قوی‌تر از بمب هیروشیما

>>> نظر وزیردفاع درباره خرید جنگنده سوخو۳۰ ،موشک جدید عماد2 ،سامانه اس300 وباور373
>>> نقش جنگنده سوخو-35 اس، در سوریه چیست؟ >>> توصیه روسیه: به سوخو-35 نزدیک نشوید!!

برچسب ها: ,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان